pasuunakukka

ritu

Minulla on parvekkeella 5 v. vanha pasuunakukka, joka innostui ensimmäistä kertaa kukkimaan. Jouduin siirtämään sen sisään, kun öisin on niin kylmä. Nyt se tiputtaa lehtiä, mutta kukat ovat aukeamassa. Kukkani on n.1.70 m korkea ja siinä on kolme haaraa. Mistä kohtaa uskallan sen leikata, kun talvehtiminen alkaa?

25

41981

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • elli

      Se tiputtaa lehtiään sisällä ja ulkona,se ei haittaa.Itse leikkaan vasta keväällä,nyt vien sen talveksi kellariin.Keväällä leikkaan aivan mistä parhaaksi näen,se kestää hyvin leikkausta.Pätkistä saa uusia alkuja,kun laittaa veteen tai suoraan multaan.Annatko sen olla huoneessa vai vietkö viileään ?

      • ritu

        Minulla ei ole kellaria, joten annan pasuunan talvehtia jossakin viileämmässä nurkassa sisätiloissa. Eikös pasuunan pidä talvehtia kuitenkin valoisassa?


      • elli
        ritu kirjoitti:

        Minulla ei ole kellaria, joten annan pasuunan talvehtia jossakin viileämmässä nurkassa sisätiloissa. Eikös pasuunan pidä talvehtia kuitenkin valoisassa?

        Ei ainakaan minun pasuunani ole tarvinnut valoisaa paikkaa, aivan pimeässä kellarissa se on talvehtinut.Tietysti voi olla hyvä saada vähän valoa,mutta ei ole tarpeen.


      • maikku.
        elli kirjoitti:

        Ei ainakaan minun pasuunani ole tarvinnut valoisaa paikkaa, aivan pimeässä kellarissa se on talvehtinut.Tietysti voi olla hyvä saada vähän valoa,mutta ei ole tarpeen.

        millainen kellari sinulla .mahtaako säilyä pimeässä maakellarissa,kun olen jostain lukenut että maakellari ei kävisi


      • myöskin
        elli kirjoitti:

        Ei ainakaan minun pasuunani ole tarvinnut valoisaa paikkaa, aivan pimeässä kellarissa se on talvehtinut.Tietysti voi olla hyvä saada vähän valoa,mutta ei ole tarpeen.

        Minulla on myös kolmevuotias, kukkimaton. Melkein koko elämänsä (ostotaimi) on ollut joidenkin (näkymättömien "öttiäisten") riivamaana eli suurinpiirtein on ollut latvalehdet ja korkeintaa seuraava kerros, joista nekin muuttuvat pilkulliseksi ja yksi kerrallaan kellastuvat ja putoavat. Suihkutettu on tolulla monta kertaa vuodessa.
        Lannoitetta olen antanut liian vähän (googlailun tuloksista arvelen) enkä kalkkia ennen kuin jussin jälkeen tänä kesänä.
        Nyt kun lannoitten määrää lisännyt (vieläkin pitäisi suurentaa varmaan, koska lehtien väri aika vaalean vihreä) on ulkonäkö jo palmuun verrattavissa.
        Voinko katkaista tuon melkein metrin lehdettömän alaosan noin 10 cm:n päästä vai pitääkö olla pitempi "tynkä"?
        Siis ja mieluummin keväällä vai?
        Kiitos etukäteen tiedoista.


      • elli
        myöskin kirjoitti:

        Minulla on myös kolmevuotias, kukkimaton. Melkein koko elämänsä (ostotaimi) on ollut joidenkin (näkymättömien "öttiäisten") riivamaana eli suurinpiirtein on ollut latvalehdet ja korkeintaa seuraava kerros, joista nekin muuttuvat pilkulliseksi ja yksi kerrallaan kellastuvat ja putoavat. Suihkutettu on tolulla monta kertaa vuodessa.
        Lannoitetta olen antanut liian vähän (googlailun tuloksista arvelen) enkä kalkkia ennen kuin jussin jälkeen tänä kesänä.
        Nyt kun lannoitten määrää lisännyt (vieläkin pitäisi suurentaa varmaan, koska lehtien väri aika vaalean vihreä) on ulkonäkö jo palmuun verrattavissa.
        Voinko katkaista tuon melkein metrin lehdettömän alaosan noin 10 cm:n päästä vai pitääkö olla pitempi "tynkä"?
        Siis ja mieluummin keväällä vai?
        Kiitos etukäteen tiedoista.

        Ensin Maikulle..se sanomani 'kellari' on ikkunaton alakerta,jossa on noin 5-9* lämmintä.Luulen,että maakellari voi olla liian kostea,mutta voithan kokeilla.

        Mikähän on,että juuri ostotaimissa on tuota kirvaa,olen kuullut monen sanovan.
        Omissani ei ole koskaan ollut,mutta olenkin saanut pätkän tuttavalta.

        Se on aivan sinusta kiinni,mistä kohtaa sen leikaat ja koska.Tietysti siitä tulee tuuheampi, kun leikkaat sen alhaalta,juuri tuosta 10 sentistä.
        Minä leikkaan aina keväällä,mutta kukin tekee harkintansa mukaan ;-)

        Mutta jos siinä on vieläkin niitä ötököitä, silloin voit harkita syksyllä leikkausta.Silloin on helpompi seurata niitä ötököitä ja tappaa ne ennen talvetusta,jospa eivät tulisi sitten keväällä.

        Älä nyt ainakaan enään lannoittele,siitä ei ole mitään hyötyä.


      • beachcomber
        elli kirjoitti:

        Ensin Maikulle..se sanomani 'kellari' on ikkunaton alakerta,jossa on noin 5-9* lämmintä.Luulen,että maakellari voi olla liian kostea,mutta voithan kokeilla.

        Mikähän on,että juuri ostotaimissa on tuota kirvaa,olen kuullut monen sanovan.
        Omissani ei ole koskaan ollut,mutta olenkin saanut pätkän tuttavalta.

        Se on aivan sinusta kiinni,mistä kohtaa sen leikaat ja koska.Tietysti siitä tulee tuuheampi, kun leikkaat sen alhaalta,juuri tuosta 10 sentistä.
        Minä leikkaan aina keväällä,mutta kukin tekee harkintansa mukaan ;-)

        Mutta jos siinä on vieläkin niitä ötököitä, silloin voit harkita syksyllä leikkausta.Silloin on helpompi seurata niitä ötököitä ja tappaa ne ennen talvetusta,jospa eivät tulisi sitten keväällä.

        Älä nyt ainakaan enään lannoittele,siitä ei ole mitään hyötyä.

        Ensimmäiseksi tulin tutuksi pasuunakukkien kanssa Zimbabwessa asuessamme 1975-1979 ja myöhemmin -90 luvun puolivälistä alkaen Suomessa (Outokummussa ja Liperissä). Meillä ne ovat kukkineet mahtavasti(jopa 50 kukkaa kerralla) kesällä pihassa ja vielä sen jälkeenkin sisällä, jossa ne myös talvehtivat nurkkauksessa, jossa on valoa, mutta patterit suljettuina, n 19 asteen lämpötilassa. Sanomattakin selvää on, että kastelu on tehtävä talvella äärimmäisen harvoin.

        Ne eivät ole kovin hallanarkoja, ja pihasta ne tuodaan sisään yleensä vasta syyskuun lopussa. Afrikassa ne joutuvat kestämään lepoaikana (lehdettömänä) usean asteen yöpakkasia.


      • ensikertalainen kasvattaja
        beachcomber kirjoitti:

        Ensimmäiseksi tulin tutuksi pasuunakukkien kanssa Zimbabwessa asuessamme 1975-1979 ja myöhemmin -90 luvun puolivälistä alkaen Suomessa (Outokummussa ja Liperissä). Meillä ne ovat kukkineet mahtavasti(jopa 50 kukkaa kerralla) kesällä pihassa ja vielä sen jälkeenkin sisällä, jossa ne myös talvehtivat nurkkauksessa, jossa on valoa, mutta patterit suljettuina, n 19 asteen lämpötilassa. Sanomattakin selvää on, että kastelu on tehtävä talvella äärimmäisen harvoin.

        Ne eivät ole kovin hallanarkoja, ja pihasta ne tuodaan sisään yleensä vasta syyskuun lopussa. Afrikassa ne joutuvat kestämään lepoaikana (lehdettömänä) usean asteen yöpakkasia.

        Sain äidiltäni pasuunakukan pistokkaan, jonka juurrutin ja laitoin kesäksi ulos isoon ruukkuun kasvamaan. Siitä tulikin komea lähes kaksimetrinen, paksuvartinen.( tosin kovalla lannoituksella ja kastelulla) Ja yksi kaunis syys aamu, olikin ollut pakkasyö, ja kukkaseni oli saanut kylmää, ja lehdet olivat vartta pitkin. Hädissäni nostin sen lasikuistille, toivossa, jos aukaisi monet nuput, turha oli toivo, lehdet ja kukat tippuivat. Nyt kukkani on lehdetön, kukaton, pelkät varret vain. Eikä minulla ole kellaria minne pistää, joten mitä tehdä?Menestyisikö sisällä, ja miten sitä pitäsi nyt talven aikana hoitaa, jotta menisi seuraavaan kesään. Olisihan se mukava nähdä kukkivana.


      • beachcomber
        ensikertalainen kasvattaja kirjoitti:

        Sain äidiltäni pasuunakukan pistokkaan, jonka juurrutin ja laitoin kesäksi ulos isoon ruukkuun kasvamaan. Siitä tulikin komea lähes kaksimetrinen, paksuvartinen.( tosin kovalla lannoituksella ja kastelulla) Ja yksi kaunis syys aamu, olikin ollut pakkasyö, ja kukkaseni oli saanut kylmää, ja lehdet olivat vartta pitkin. Hädissäni nostin sen lasikuistille, toivossa, jos aukaisi monet nuput, turha oli toivo, lehdet ja kukat tippuivat. Nyt kukkani on lehdetön, kukaton, pelkät varret vain. Eikä minulla ole kellaria minne pistää, joten mitä tehdä?Menestyisikö sisällä, ja miten sitä pitäsi nyt talven aikana hoitaa, jotta menisi seuraavaan kesään. Olisihan se mukava nähdä kukkivana.

        Ei kannata huolestua, jos lehdet ovat saaneet kylmää, ne putoavat ja varsi yleensä pelastuu, jos pysyy vihreänä. Ne kestävät yleensä pienet syyshallat, jos ovat olleet kesän ulkona, kuten meillä. Niistä ei yleensäkään ole sisäkukiksi niiden ollessa täydessä kasvussa, sillä saavat herkästi villakilpikirvoja, jotka taas eivät viihdy ulkona tuulessa. Pasuunakukat talvehtivat meillä sisällä kukkanurkkauksessa, josta patteri on suljettu, n 16-18 asteen lämpötilassa ja talvivalossa. Sisään ottaessa ne pyrkivät kukkimaan, koska lämpötila on noussut, mutta kastelua on vähitellen vähennettävä, jotta varistavat lehtensä talveksi. Ihan kokonaan eivät saa kuivua, mutta vain hyvin harvoin kastellaan. Kevätauringon tullessa ne alkavat työntää lehtiä ja silloin usein kirvat iskevät ja tekevät harsoja niihin. Voi käyttää malationia, mutta usein sekään ei auta, vaan karistavat lehtensä. Oikea kasvu alkaa toukokuussa ulkona. On syytä varoa, etteivät kirvat pesiydy ruusuihin, jotka ne tappavat. Vaara on vain sisällä tai tuulettomassa puutarhassa. Meillä pasuunakukat ovat osoittautuneet uskomattoman sitkeähenkiseksi, nillä vain on tapa karistaa lehtensä "keljuuntuessaan".


      • Mirjaanneli
        ritu kirjoitti:

        Minulla ei ole kellaria, joten annan pasuunan talvehtia jossakin viileämmässä nurkassa sisätiloissa. Eikös pasuunan pidä talvehtia kuitenkin valoisassa?

        Mulla Pasuunakukka oli kylmässä pimeässä kellarissa talven.maaliskuun alussa toin huonetilaan,nyt jo isot lehdet. Kellarissa kastelin harvoin.
        Viime kesänä oli ensin parvekkeella kesäkkä siirsin ulos kukki hyvin.


    • miepä

      Pasuunakukka on helpoin talvettaa viileässä ja valoisassa eli lämpöä noin kymmenen asteen pintaa. Kellarissa homehtuu helposti kun on sellainen "mehevä" ja huoneenlämmössä ei asetu levolle tulee öttiäisiä. Leikkaus vasta kun kevättalvella otetaan kasvamaan - syysleikkaus saattaa innostaa kasvuun jolloin ei ehkä kuki niin helposti seuraavana kesänä. Kukintaa silloin saa aikaistettua lannoittamalla hyvin mutta välttämällä liian typpipitoista lantaa,ensimmäiset nuput ilmestyy jokatapauksessa vasta kun kasvi on haarautunut "luonnollisesti".

      • tähän

        vielä että on aika konstikas mutta komea tuttavuus ! Ja ne elukat on punkkeja joille maistuu erikoisen hyvin esim. pasuunan pehmeät lehdet. Ja siihen ei tosiaan vaikuta lisäyspohja,ehkä siellä myymälöissä ei ehditä niitä tarkkailemaan ja torjumaan heti ?


      • Elvi-mummi
        tähän kirjoitti:

        vielä että on aika konstikas mutta komea tuttavuus ! Ja ne elukat on punkkeja joille maistuu erikoisen hyvin esim. pasuunan pehmeät lehdet. Ja siihen ei tosiaan vaikuta lisäyspohja,ehkä siellä myymälöissä ei ehditä niitä tarkkailemaan ja torjumaan heti ?

        Pasuunakukkani olen pitänyt alakerrassa jossa pimeä ja viileä. Kukkinut hirveästi joka vuosi.
        Nyt tulossa toinen kukinta ja nyt nuppuja 63 kpl ja toin kukan sisään pakkastenpelossa. Mielenkiinnolla odotan mitä tapahtuu.
        Aion leikata sen sitten kun vien alakertaan ja tehdä uusia pistokkaita.


    • eerokalle

      Ostimme keväällä Janedan kukkamessuilta vuoden ikäisen pasuunakukan. Istutimme sen ulos ruukkuun ja se kasvoi hyvin. Veimme sen kesähelteellä pesuhuoneeseen, ettei se olisi kuivunut lomamme aikana. Se oli tiputtanut kaikki lehtensä, mutta ulkona se alkoi kasvattaa uudet lehdet, lisää oksia ja kukkanuppuja. Toimme sen sisälle ennen pakkasia. Se on nyt hieman toista metriä korkea ja siinä on seitsemän kukkaa avautumassa. Sen päällä on ns. kukkavalo (13 W säästölamppu), koska se muuten varmaankin tiputtaisi taas lehtensä.

      • pävö

        minulla ollut pasuunakukka muutamia vuosia asun kerrostalossa jossa ei kellaria. pasuuna talvehtii huoneen nurkassa ja ulos vien sen yö pakkasten mentyä ja otan sen sisään taas pakkasten alettua. propleema on siinä ettei kukkani kuki ulkona vaan vasta marraskuussa sisällä miksei se kuki ulkona lannotan substraalilla nkerta viikkoon mullan vaihd jälk ja jatkan koko kesän kukka on itsekasteluruukussa koska tarvii vettä aikas paljon ollessa ulkona.piha on puli aurinkoinen paikka eli keskipäivään paistaa aurinko.


    • mt

      Ei viestiä!

    • pävö

      Ensimmäistä kertaa osasin peittää pasuunan kun viimeinenkin lehti oli tippunut pois ja se kukki koko kesän upeeta.Mun pasuuna on n.9v.Olen leikannut oksat keväällä koska ne kuivaa talvella.Asun kerrostalossa.Se on aikas suuressa itsekasteluruukussa m joten sille pitää kaataa paljon vettä mehikasvin tapaan.Se on mun ainoo kukka joka on pysyny hengissä ja otan joka kevät myös pistokkaita jotka annan sitten jollekkin kukka alkaa olla tosi iso ja tilat pieniä...

      • pävö

        olen lannoittanut pasuunaani tav lannotteilla siis huonekkukille sopiville olen laittanut korkillisen litraan koska puu vartinen kasvi tarvitsee enempi lannoitetta ja n.kerta viikkoon olen lannoittanut keväällä kun aurinko alkaa enempi paistella maaliskuun puolivälissä olen poistanut hupun ja kukinnan aikana lannoitellut nyt en enää lannoita mutta pasuuna on ulkona vielä toistaiseksi ja talvella ei paljoo vettä mutta kastelua ei saa unohtaa kokonaan.


      • ihan pihalla
        pävö kirjoitti:

        olen lannoittanut pasuunaani tav lannotteilla siis huonekkukille sopiville olen laittanut korkillisen litraan koska puu vartinen kasvi tarvitsee enempi lannoitetta ja n.kerta viikkoon olen lannoittanut keväällä kun aurinko alkaa enempi paistella maaliskuun puolivälissä olen poistanut hupun ja kukinnan aikana lannoitellut nyt en enää lannoita mutta pasuuna on ulkona vielä toistaiseksi ja talvella ei paljoo vettä mutta kastelua ei saa unohtaa kokonaan.

        Sain syyskuun lopussa pasuunakukan, mikä oli menossa kompostiin. Istutettu tänä keväänä, eikä ollut kukkinut. Nyt ollut sisällä n. 18-19-asteen huoneenlämmössä, missä ikkuna pohjoiseen. Tiputti melkein heti kaikki lehdet, mutta sen jälkeen kasvanut pituutta n. 50 cm ja on nyt n. 2 m korkea. Alkoi sitten tekemään nuppuja ja niitä on 7, joista 2 on auennut 5.11.!!! Tuoksu on huumaava.
        En ole hoitanut kukkaa ollenkaan, en edes antanut vettä, vaikka ollut sisällä 1,5kk. Tosin ruukku oli läpimärkä, kun toin sen sisään. Ei ole aikaisempaa kokemusta, enkä tiedä, voinko leikata sen kukinnan jälkeen, vai odotanko kevääseen.


    • sandra51

      Ostin ensimmäisen pasuunakukan viime keväänä. Ei kasvanut kummoisesti, hyvä kun 15cm. Talveksi vein vinttiin viileään huoneeseen ikkunan eteen. Lämpöaste noin 5. Nyt toin eilen sen pois sieltä, leikkasin kolmesta oksasta kaksi eli yhden laitoin uuteen multaan juurineen (en ihan vielä uskaltanut lannoittaa) ja ne leikatut oksat laitoin esikasvatusruukkuun juurtumaan jossa kansi päällä ja kansissa reikiä. Suihkuttelen joka päivä. Toivon tältä kesältä parempaa onnea :)

    • Pikkupuutarhuri

      Minulla on vähän yli vuoden ikäinen pasuunakukka siemenestä kasvatettu.
      Nyt siinä on monta y -haaraa ja iso kukkanuppu riippuu alaspäin lisäksi monta pientä nuppua.
      Toiseen oksassa ei ainakaan vielä näkynyt y -haaraa ja voi olla, että myöhemmin tekee, mutta liian myöhään.

    • Pikkupuutarhuri

      Nyt näkyy siinä toisessa oksa latvassa y-haara ja pieni kukkanuppu kurkkii.

      • minipasuuna

        Ostin keväällä liilanvärisen minipasuunan ja nyt se teki ensimmäisen kukan,tosi mini noin kaksi senttiä pitkä.Olen pettynyt,koska kuva antoi ymmärtää kukkien olevan isompia.Onko muilla,olisi mukava nähdä kuva,koska epäilen tämän olevan muu kuin pasuuna.


    • Huhhitto

      Ketju on vanha, enkä ennätä lukea kaikkia viestejä, mutta näyttää siltä, että kukaan kirjottajista ei tiedä, että pasuunakukka on myrkyllinen.
      Sitä kerrotaan käytettävän Latinalaisessa Amerikassa raiskaushuumeena, ja se on HUS:n kasviluettelossa mainittu myrkylliseksi.
      Vähän rajaa, hyvät viherpeukalot!

      • Tuttif

        Se, että kasvi on myrkyllinen ei kiellä sen kasvattamista, moni huonekasvikin on myrkyllinen. Jos myrkyllisyys olisi kielto kasvattaa kasvia niin ei jouluna myytäisi joulutähtiäkää.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3120
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2111
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2044
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1885
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      72
      1587
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      26
      1346
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1242
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1241
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      34
      1201
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1188
    Aihe