Osa-aikaeläke?

Otis

Pienentääkö osa-aikaeläke eläkettä paljonkin?
Kuinka monta prosenttia osa-aikaeläke on palkasta?
Onko verotus yhtä suuri kuin palkasta?
Milloin osa-aikaeläkehakemus kannattaa laittaa, jos täyttää 58 vuotta marraskuussa?
Onko työnantajan pakko päästää osa-aikaeläkkeelle?
Kaipailen kokemuksianne

13

12973

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Iili

      Osa-aikaeläkkeestä on monia versioita. Itselläni on 60/40%, eli olen työssä kolme päivää viikossa, ja minulla on neljän päivän viikonloppu.

      En ole ihan varma siitä, voiko työnantaja estää osa-aikaeläkkeen. Kylläkin epäilen ettei voi. Itse asiassa muistelen että ei kertakaikkiaan voisi. Muistelen, ettei siihen tarvitse esittää minkäänlaista syytä. Ikä riittää.

      Työnantaja maksaa minulle palkkaa 60% täydestä palkasta, ja eläkevakuutusyhtiö 50% saamatta jääneestä palkasta. Elikkä tuloni ovat 80% täydestä palkasta. Veroni ovat alentuneet tulojen suhteessa. Pelkkä käynti verovirastossa riittää. Virasto itse ilmoittaa siitä eläkeyhtiölle.

      Eläkeyhtiöillä on hyvä palvelu: Siellä voi käydä ja pyytää laskemaan kaikki mahdolliset kiinnostavat vaihtoehdot.

      Tietenkin osa-aikaeläke vähentää lopullista vanhuuseläkettä samassa suhteessa kuin palkkaa maksetaan.

      Sinulla on vielä 7 vuotta lopulliseen vanhuuseläkkeeseen. On hyvä muistaa, että jos jaksat 65-vuotiaaksi asti, niin viimeisistä työvuosista eläkekertymä on prosentuaalisesti moninkertainen.

      Oletko jo ottanut selvää eläketurvakeskuksesta, mikä eläkkeesi tulee olemaan? Se pitää tehdä, ettei ole sitten niin tyhjän päällä eikä tarvitse pelätä pahinta. Silloin sinun on helpompi pyytää niitä laskelmiakin vakuutusyhtiöstä.

      Ainakin minun kohdallani kävi niin, että pääsin osa-aikaeläkkeelle seuraavan kuukauden alussa siitä, kun tein ilmoituksen. -- Tietysti työnantaja arvostaa sitä, jos kerrot suunnitelmistasi ajoissa.

      • Iili

        Ainakin pankeissa on niitä lomakkeita, joita voi lähettä eläketurvakeskuskeen kysyäkseen elääkkensä nykytasoa ja täyttä eläkettä. Voi tietysi olla internetissäkin. Itse olen käyttänyt näitä pankin lomakkeita.


    • parasta-aikaa

      Työnantajan ei ole pakko päästää työntekijäänsä o-a-eläkkeelle.Riippuu työn laadusta, muiden työntekijöiden määrästä, eli onko tekijöitä ym.
      Keskustele ensin hänen kanssaan.Olen ollut 5 v. osa-aikaisella, teen 2 viikon jaksoissa työtä ja nautin!Muut käytännön vinkit saitkin edell. kirjoittajalta.

    • meikä

      osaaikaeläke 60/40 kunka pekkaset?

      • -''-

        Lie lait muttuneet 8 vuodessa?


    • t.l.

      Muihin kohtiin en osaa vastata kuin tuohon, että työnantajan ei ole pakko hyväksyä osa-aikaelkkeelle lähtöä. Omassa työpaikassani on hyväksytty ja itse olen ajatellut osa-aikaeläkkeelle siirtymistä 2014 elokuusta. Saa nyt nähdä sitten toteutuuko ja viittinkö enää siinä kohtaa, kun eläke häämöttää alkuvuodesta 2016 "täysin palvelleena".

      • t.l.

        Tuollahan siitä on Kevan sivuilla tietoa :)


    • Tietoa paljon

      Keva vakuuttaa vain kunnallisen työskentelyn. Mutta lähtökohtaisesti osa-aikaeläkesäännöt koskevat kaikkia. Työnantajilla on erilaisia paketteja, esim. 50 tai 60 % työtä ja muu aika eläkkeellä.

      Eläkelaskelmia ei pyydetä eläketurvakeskukselta, vaan omalta työeläkeyhtiöltä. Joiltakuilta löytyy verkossa laskuri.

      Itse suunnittelin pari vuotta sitten jäämistä, mutta olen luopunut toistaiseksi ajatuksesta, koska työ on niin mielenkiintoista. Olen saanut uusia haastavia tehtäviä. Jos ne loppuvat, palaan asiaan uudestaan.

      Verotukseen ei muuttunut tilanne käytännössä vältämättä vaikuta, otin aikanaan selvää verottajalta, tehtiin yhdessä laskelmat.

    • henrjii

      eläke lasketaan tuloista, elikkä jos palkka alenee 50%, niin eläke kertymä laskee 50%

    • finne222

      Onko kansakoulu käyty????

      • 2005..

        Aloitus tehty 2005.


    • Tietoa kaipaava

      Tietääkö kukaan että saako työkyvyttömyyseläkkeellä oleva nainen kansaneläkettä (perusosaa) hänen täyttäessä 63 vuotta?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      53
      5178
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3377
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1512
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      184
      1353
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1046
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      958
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      877
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      816
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      768
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      63
      728
    Aihe