iskiaksesta

tiuku

Miten iskias todetaan? Itselläni on alaselkäkipuja ollut jo pidemmän aikaa (useampi vuosi) ja jokunen kuukausi sitten kivut ovat alkaneet (aina välillä) levitä alaselästä pakaraa pitkin takareiteen, puudutusta esiintyy myös, mutta pääasiassa ikävää paineen tunnetta. Liittyvätkö suonenvedot kyseiseen vaivaan? Itse en ole useaan vuoteen kärsinyt suonenvedosta mutta tässä nyt muutamaan kuukauden sisällä sekin on nyt yllättäen vaivannut pariinkin otteeseen. Jalat saattavat myös "krampata" helpommin. Minulta on alkuvuodesta otettu selän magneettikuvat, olisiko iskiaksen pitänyt näkyä siinä, nimittäin noissa kuvissa ei tuollain ainakaan näkynyt mitään hälyttävää? Olisin kiitollinen kommenteista ja kokemuksista...

26

36524

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ................

      kävin eilen ortopedillä ja se kokeili refleksit ja nosti jalat kattoa kohti ja kun kaikki ok ni ei kuulemma iskias. empä tiiä sen enempää, en tiiä auttoko sua mutta kerroimpahan nyt vaan.

    • Justiina

      Iskias oireet johtuvat siitä, että hermo on puristuksissa esim lihasten välissä tai välilevynpullistuma painaa sitä. Ja jos magneettikuvissa ei näkynyt pullistumaa, syy on tod.näköisesti ensimmäinen. Liikunta ja pitkäkestoinen rauhallinen venyttely auttaa vaivaan ( 5 min kerran pari viikossa ei riitä). Samoin hieronta. Kun lihasten jännitystila laukeaa, helpottuu/loppuu iskiasoireet.

      • ihan oikea

        diaknoosi...sit ohjeeni mangnesiumi auttaa,lihaskrampit ja suonenvedot loppuu ja B12-vitamiiniä myös.


      • tiuku
        ihan oikea kirjoitti:

        diaknoosi...sit ohjeeni mangnesiumi auttaa,lihaskrampit ja suonenvedot loppuu ja B12-vitamiiniä myös.

        Vielä kuitenkin vastausta tuohon kysymykseeni haen, eli miten se diagnosoidaan? Kun varmastihan en tiedä että ovatko oireeni iskiaksesta johtuvia.. Millaisia oireita teillä muilla, kuulostavatko vaivani samankaltaisilta?


      • hoidettu
        tiuku kirjoitti:

        Vielä kuitenkin vastausta tuohon kysymykseeni haen, eli miten se diagnosoidaan? Kun varmastihan en tiedä että ovatko oireeni iskiaksesta johtuvia.. Millaisia oireita teillä muilla, kuulostavatko vaivani samankaltaisilta?

        Iskias on alaselän kipu, joka heijastuu alaraajoihin. Tai ylensä vain toiseen. Piste.

        Sen aiheuttaa 98% tapauksissa lantion vinouma, eli si-nivelen toimintahäiriö.


      • Justiina
        tiuku kirjoitti:

        Vielä kuitenkin vastausta tuohon kysymykseeni haen, eli miten se diagnosoidaan? Kun varmastihan en tiedä että ovatko oireeni iskiaksesta johtuvia.. Millaisia oireita teillä muilla, kuulostavatko vaivani samankaltaisilta?

        Mihin tarvitset diagnosia?

        Sun selkä on jo kuvattu, ei ollut pullistumia. Onko selästä otettu röntgenkuvia? Skolioosia? Lantio vinossa/kierossa?

        Kokeile noita vinkkejä mitä tässä keskuteluketujussa olet saanut. SI-nivelten "vioista" apua antavat kiropraktikot. Jos kivut ovat kovat, hae lääkäriltä kipulääkkeitä ja kenties lihaksia rentouttavia lääkkeitä.

        Noiden selkä-ja iskiakipujen kanssa selviää, mutta ne vaativat sen että itsestä pidetään hyvää huolta. "sohvaperunta" ovat takuulla kipeitä!!


      • ihan oikea,
        Justiina kirjoitti:

        Mihin tarvitset diagnosia?

        Sun selkä on jo kuvattu, ei ollut pullistumia. Onko selästä otettu röntgenkuvia? Skolioosia? Lantio vinossa/kierossa?

        Kokeile noita vinkkejä mitä tässä keskuteluketujussa olet saanut. SI-nivelten "vioista" apua antavat kiropraktikot. Jos kivut ovat kovat, hae lääkäriltä kipulääkkeitä ja kenties lihaksia rentouttavia lääkkeitä.

        Noiden selkä-ja iskiakipujen kanssa selviää, mutta ne vaativat sen että itsestä pidetään hyvää huolta. "sohvaperunta" ovat takuulla kipeitä!!

        oli minullakin,alkoi alaselästä,meni vasemasta pakarasta reittä pitkin polven alapuolta alas.
        Niin paha et autossa piti kädellä nostaa jalka polkimel ja autosta ulos tultaessa aina vasen jalka petti alta.
        Kävin hierojalla,auttoi hetken,mutta töissä nostelin raskaita joten iski taasen.
        Vuoteessa 2pvää/lääkäri kävi antamassa B-vitamiini piikin sekä kipupiikin/kahtena pvänä peräkkäin.Sitten sain reseptillä B-vitamiini ambulleja,pahana pvänä otin ambullit matkaan töihin jossa hoitaja laittoi sen.
        Missäkö lääkäri kävi ja missä resepti kirjoitettiin??Etelässä lomamatkalla.
        Sitten ostin B-vitamin/foolihappo taplettien muodossa ja joka ikinen pvä otan myös ne,
        lisäksi mangnesium illalla ennen nukkumaan menoa,
        auttaa lihaksiin ja suonenvetoihin.
        Sekä omegaa,sinkkiä ja piimaxia.
        Iskias ei ole vaivannut enää,uskon vahvasti noitten auttaneen.
        Eipä siihen sen ihmeempiä diagnooseja tarvita,maalikkonakin jo ymmärsin silloin mikä on.
        Kokeile josko saat avun noista,itse olen saanut.
        Niin ja todella se pitää paikkansa,ettei kannata jäädä sängyn pohjalle,pahenee vaan.


      • iiris
        Justiina kirjoitti:

        Mihin tarvitset diagnosia?

        Sun selkä on jo kuvattu, ei ollut pullistumia. Onko selästä otettu röntgenkuvia? Skolioosia? Lantio vinossa/kierossa?

        Kokeile noita vinkkejä mitä tässä keskuteluketujussa olet saanut. SI-nivelten "vioista" apua antavat kiropraktikot. Jos kivut ovat kovat, hae lääkäriltä kipulääkkeitä ja kenties lihaksia rentouttavia lääkkeitä.

        Noiden selkä-ja iskiakipujen kanssa selviää, mutta ne vaativat sen että itsestä pidetään hyvää huolta. "sohvaperunta" ovat takuulla kipeitä!!

        minullakin magneettikuvilla todettu diskus prolapsi kahdessa nikamavälissä ja degeneraatiomuutoksia, ja ihan riittävästi invalidisoivia kipuja. olen käyttänyt lääkärin määräyksestä yhtäsuntoista lääkettä. mikään ei vaan oikein tunnu auttavan. kenelläkään positiivia kokemuksia hyvistä kipulääkkeistä näihin vaivoihin?


      • Justiina
        iiris kirjoitti:

        minullakin magneettikuvilla todettu diskus prolapsi kahdessa nikamavälissä ja degeneraatiomuutoksia, ja ihan riittävästi invalidisoivia kipuja. olen käyttänyt lääkärin määräyksestä yhtäsuntoista lääkettä. mikään ei vaan oikein tunnu auttavan. kenelläkään positiivia kokemuksia hyvistä kipulääkkeistä näihin vaivoihin?

        Minä käytin kipulääkkeistä Panacodia,lihaksia rentouttavista Sirdaludia ja pari eri tulehduskipulääkettä. Aivan kokonaan lääkkeet eivät vieneet kipua pois, mutta teki olosta siedettävän...tai ainakin sidettävämmän. Sain myös Tramalia, mutta ne jäi syömättä. Eivät sopineet minulle. Se huono puoli noissa kovissa kipulääkkeissä on, että niistä tulee varsin nopeasti riippuvaiseksi ja toiseksi jos niitä joutuu syömään pidemmän aikaa, teho heikkenee.

        Lääkkeet vaikuttavat eri ihmisiin eri tavalla. Jotkut lääkkeet sekoittavat toisen pään aivan totaalisesti, toisille ne taas sopii.


      • lekuri
        hoidettu kirjoitti:

        Iskias on alaselän kipu, joka heijastuu alaraajoihin. Tai ylensä vain toiseen. Piste.

        Sen aiheuttaa 98% tapauksissa lantion vinouma, eli si-nivelen toimintahäiriö.

        kyllä on nyt sulla väärää tietoa, mistä lie saanut? iskias on hermopuristusoire, joka voi johtua monesta syystä, yleensä välilevytyrästä tai selkäydinahtaumasta tms. mekaanisesta viasta. yleensä auttaa leikkaus. koviin kipuihin auttaa mm. tramal tai temgesic -lääkkeet.


      • lekuri

        kokeile riippumista jalat ulottuen maahan ja polvet koukussa tai fysik. hoidossa annettavaa venytystä.
        tärkeää on myös jumpata vatsalihaksia, etenkin poikittainen syvä vatsalihas: makuulla jalat koukussaa jännitä napaa selkärankaan, pidä jännitys ainakin 5 sek. tätä voi tehdä jopa sängyssä maaten, jos ei muuhun pysty.
        on toiminut minulla, vatsalihakset on vahvistuneet. ne tukevat selkää.
        sohvaperunat liikkeelle, jos oma tervys kiinnostaa.


      • hoidettu
        lekuri kirjoitti:

        kyllä on nyt sulla väärää tietoa, mistä lie saanut? iskias on hermopuristusoire, joka voi johtua monesta syystä, yleensä välilevytyrästä tai selkäydinahtaumasta tms. mekaanisesta viasta. yleensä auttaa leikkaus. koviin kipuihin auttaa mm. tramal tai temgesic -lääkkeet.

        Missä kohtaa oli väärää tietoa? Samaa mieltähän olen sun kanssasi.

        Siis iskias on kun hermo on puristuksissa. Sitä hermoa pitkinhän se kipu heijastuu raajoihin. Mutta mistä se iskias tulee, niin yleisin syy on vinossa lantiossa. Se on tutkittu juttu!


      • samassa jamassa ollut
        iiris kirjoitti:

        minullakin magneettikuvilla todettu diskus prolapsi kahdessa nikamavälissä ja degeneraatiomuutoksia, ja ihan riittävästi invalidisoivia kipuja. olen käyttänyt lääkärin määräyksestä yhtäsuntoista lääkettä. mikään ei vaan oikein tunnu auttavan. kenelläkään positiivia kokemuksia hyvistä kipulääkkeistä näihin vaivoihin?

        tradolan on hyvä lääke


      • SaaraKK
        Justiina kirjoitti:

        Minä käytin kipulääkkeistä Panacodia,lihaksia rentouttavista Sirdaludia ja pari eri tulehduskipulääkettä. Aivan kokonaan lääkkeet eivät vieneet kipua pois, mutta teki olosta siedettävän...tai ainakin sidettävämmän. Sain myös Tramalia, mutta ne jäi syömättä. Eivät sopineet minulle. Se huono puoli noissa kovissa kipulääkkeissä on, että niistä tulee varsin nopeasti riippuvaiseksi ja toiseksi jos niitä joutuu syömään pidemmän aikaa, teho heikkenee.

        Lääkkeet vaikuttavat eri ihmisiin eri tavalla. Jotkut lääkkeet sekoittavat toisen pään aivan totaalisesti, toisille ne taas sopii.

        Itselläni on ollut iskias lapsesta asti eikä se siitä katoa minnekkään. Ainut ja parhain apu on HIEROMINEN. Ja puhun urheiluhierojista, ihme hipuloijat ei auta mitään. Täytyy käyttää voimaa jotta lihaksissa olevat kovettumat saadaan pois. Ne ei pysy kuitenkaan ikuisesti pois, niitä tulee aina uusia, mutta hierominen estää lihasten jumittumasta luuhun ja jänteisiin kiinni.
        Hieromalla veri pääsee kiertämään taas normaalisti lihaksissa.

        Kerron mielelläni asiasta enemmän jos jotakin kiinnostaa. Minä tiedän mistä puhun enkä puhuisi tästä jos en tietäisi mitään. Lääketiede ei tiedä iskiaksesta mitään.

        [email protected] , ottakaa rohkeasti yhteyttä jos jokin asia askarruttaa.


    • Pupper

      iskiakseen liittyä alavatsakipu?Mulla on noita oireita & istun paljon työssä.
      Oikeanpuoleiseen kylkeen & vatsaan vihloo välillä pahastikkin.Varsinkin oikealla puolelle alavatsaan särkee pahasti.

      • hoidettu

        Voihan se iskias tulla muuallekin. Iskias on siis yleensä nimitys kivulle, joka aiheutuu, kun lihasten hermot ovat jumissa joko kireiden lihasten, välilevypullistumien tai muiden mahdollisten ahtauman aiheuttajien takia.


    • sulkahattu

      Kerran iski iskias ja kansanlääkinnästä löysin konstin:kastele käsipyyhe, kierrä kuivaksi, laita merisuolaa noin desi pyyhkeen päälle ja taitteile joku 15 x20 cm
      paketti. Silitä silitysraudalla kuumaksi molemminpuolin.Laita alaselän päälle. Kun jäähtyy, silitä uudelleen jne.
      Silitysrauta puhdistuu, kun pyyhkii kostealla.

      Ja syitä : Jos toinen jalka on pidempi, yleensä se puoli tulee kipeäksi. Huomaa vaikka kenkien epätasaisesta kulumisesta.
      Jos väärän malliset kengät. Huomaa jos toisenlaisilla kengillä helpottuu.
      Ja se patja/tyyny systeemien miettiminen.Voi kokeilla nukkumista erilaisella alustalla ja jos auttaa patjassa vikaa.Tai tyynykin voi olla liian korkea.
      Myös jos nukkuu eniten toisella kyljellä, niin sen puolen lihakset venyvät enemmän.
      Ja voi myös koittaa kotona pitää kaksia villasukkia. Voi tulla kylmästä lattiasta ja vedosta.

      Levottomiin jalkoihin (rupeaa öisin nykimään) luin jostain autavan viinirypäleiden siemenistä tehdyn luontaistuotevalmisteen.Rusinatkin on viinirypäleitä.

      Suonenveto. Osa johtuu verisuonista(esm.suonikohjut) ja osa lihaksista(urheilusta)
      Krampia voi helpottaa hieromalla peukalolla pohkeen keskellä olevaa aristavaa kohtaa.

      • sulkahattu

        auttaa myös Diasporal, joka on markkinoiden ainoa valmiste, jossa magnesium orgaanisessa muodossa ja lisänä B2 vitamiini . Apteekista saa...


      • kramppikuume

        Tosiaankin se diasporal, oli ainoa joka auttoi.


    • Riina

      Kun tekee vatsa ja selkälihasliikkeitä joka päivä..ei iskias vaivaa. Pitää muistaa antaa selälle happea.

      • hoidettu

        Mä olin kilpaurheilija. Tein vatsaa ja selkää joka ikinen päivä 16-vuotiaasta lähtien, joskus jopa kahdesti päivässä. Sixpäkki on kurko! Mä rakastin vatsatreenejä, eikä selkätreenitkään ollu peikko!! Eipä vaan pitäny iskiasta poissa!!! Se iski 24-vuotiaana. Sitä ennen oli jo selkä oireillu muutaman vuoden...

        Kyl iskias tulee, jos on tullakseen, eli jos lantio on vinossa. Kannattaa käydä lantio korjauttamassa!

        Hyvällä lihaskunnolla toki pidetään iskias paljolti poissa, mutta loistava lihaskuntokaan ei auta, jos lantio on pahasti vinossa ja si-nivel "lukossa" eli dislokaatiossa.

        Mullekin pari fysiatria sano, että liikuntaa pitäis alkaa harrastamaan. Siihen tokaisin, että eikö 20 tuntia viikossa riitä???

        Magnesium, lihaskunnon ylläpito, venyttely: Kaikilla näillä pidetään iskias poissa. Mut ne on vaan hoitokeinoja, ei parannuskeinnoja!


    • Jussi Juhani

      moi. Minulla olis myytävänä noin 10 kpl uusia iskias tyynyjä 20kpl


      Voin lähettää kuvia sähköpostiin.

      toimitus vaikka matkahuolto

      Puh: 0400705553

    • Helppis

      Itselläni iskias meni niin pahaksi että jouduin ampulanssilla sairaalaan n.2vk:oa sitten. Nyt on vähän parempi mutta ei ole kipu kokonaan hävinnyt, sain kaupanpäällisiksi polttavan kivun säären ulkoreunaan ja pohkeeseen, kun on vähän aikaa seisovillaan niin se kipu alkaa, ei voi kuvitellakkaan että lähtisi lenkille. aloin jo huolestua että onkohan joku veritulppa kunnes löysin netistä artikkelin PIRIFORMIS-SYNDROOMA se on yleisemmin todettu urheilijoilla. Ison pakaralihaksen alla on piriformis niminen pienmnpi lihas iskiashermon pitäisi kulkea tämän lihaksen alla n.15% iiskias kivuista sairastavista on todettu hermon kulkevan lihasten välissä kun hermo puristuu se aiheuttaa polttavaa kipua säären ulkosyjässä sekä pohkeessa. Kyllä helpotti, veritulpassa on aina turvotus,punoitus ja lepokipu niitä ei onneksi minulla ole. Huomasin että täällä on urheilija kommentoinut, hänelle voisin sanoa jos on kyseistä kipua sääressä niin saattaa olla tämä oireyhtymä. Itselläni se luultavammin on vaikka en olekaan kuin kuntoilija. PS. tämä oire ei pahene istumisesta eikä tunnu kivuliaalta kuten normaali iskias nytkin olen ollut koneella jo pari tuntia eikä tunnu itään kipua.

    • Mies Myrskylästä

      10v kärsittyäni selkäkrampista tai iskiaksesta, joka sai alkunsa talvisen hiihtoharrastuksen kautta! Urheiluliikkeet myi liian lyhyitä sauvoja joissa oli pienet sommat, hiihtoasento kumara ja toinen oli, että en aina heti vaihtanut märkää paitaa kuivaksi. 10v kuluttua oli jo niin pahana, ettei saanut aamulla housuja jalkaan. Lääkärissä kävin he tarjosi pillereitä ja kuvausta, mutta ässän muotoinen selkäranka pitäisi saada suoraksi ennen kuvausta? Kuvauksessa ei ilmennyt mitään erikoista lopulta!
      Olin mökillä jossa oli suuria pihakuusia jotka varjosti ja ajattelin noin 50v iässä nousta puuhun korkealle ja sahaan puukkosahalla oksat pois ja jos vihlasee, oksia on niin paljon, että vauhti ei voi olla kova jos putoan.. Karsin sen ja vielä toisen kuusen(oksat oli käsivarren paksuisia) huomasin maassa, että kuinka on, näin hyvä olotila?? Sitten hoksasin, että minulla ei ole selkä yhtään kipeä? Oli jo tilattu aika H:gin Mariaan selkätutkimuksiin seuraavaksi päiväksi ja kun menin nainen tuli huoneeseen hyvin nokka pystyssä, paksu nippu kysymyksiä mukana ja kysyi ynseästi, miksi olette tulleet tänne, sanoin, että selkä on ollut kipeä yli 10v! No eikös se nyt sitten ole? Vastasin ei. No kuinkas te olette saaneet sen muka kuntoon, kysyi ivallisesti, niin ajattelin että vastaan samalla mitalla! Vastasin, että olen kuullut, että ihmisillä on ollut selkävaivoja niin kauan kun he laskeutui alas puusta, niin kiipesin takaisin ja kipu lähti! Ylimielisen naisen naama vääntyi kummaksi ja parkaisi vain pyhhh ja poistui huoneesta eikä palannut.
      Itsellä selkäkipu taittui lopullisesti, kun nukuin kovalla alustalla sängyssä, vahva vaneri jonka päällä tavallinen lattiamatto. Silloin yöllä muuttaa asentoa tarpeeksi usein, eikä selkä pääse puutumaan, myös aina herätessä vaihdoin kylkeä.
      Joskus selkäkipu lahti, kun 10v poikani polvienkohdalla rullasi koko painollaan poikittain kun olin vatsallani sängyssä.
      Myös vatsaliikkeiden harjoittelu silloin kuin ekat oireet ilmestyy, ei tulekaan kipua!!
      Myös hikoamisen jälkeen aina heti tauolla kuivaa päälle, kylmä jäykistää ja selkäkipu tulee takuuvarmasti jossain vaiheessa.. Myös ylä taljan veto auttaa..
      Myös sellaisella liikkeellä, kun pihassa oli viettävä paikka kävin pitkäkseni, tei kurkottavan liikkeen käsillä ja jalat hahd, suoriksi ja kieritin itseäni rinnettä alas, joskus siitäkin nousin terveenä..

    • Paha tauti

      Sisarellani ankara iskias. Sai tehokasta helpotusta mustaseljamehusta. Vinkki on Rautavaaran kirjasta "Mihin kasvimme kelpaavat".
      On liian yksinkertainen hoito, jotta lääkärit siitä kiinnostuisivat. Luontaistuotekaupat myy.

      • Sulkahattunen

        Tuo merisuolajuttukin oli siitä Rautavaaran kirjasta..


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1821
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1734
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1642
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      20
      1409
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe