Leikataanko kärhö aina talveksi alas?

Sitruunamelissa

Kärhöni on kasvattanut n. 2 metriä pitkän varren ja siihen tuli ruhtinaalinen yksi kukka, heh heh. Nyt mietin pitääkö minun leikata se hieno varsi poikki talveksi vai jatkaako se kasvuaan ensi vuonna mihin se jäi, jos en leikkaakaan? Eli tekeekö kärhö joka vuosi uuden varren? Vai jatkaako se kasvuaan jos vaikka rullaan varren maahan ja suojaan sen hyvin?

22

36752

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • pitäis tietää

      Mikä kärhö sinulla on ?

      • Sitruunamelissa

        jack lemantee tai clemantee tai joku sellainen, voi kun en muista.


      • elli
        Sitruunamelissa kirjoitti:

        jack lemantee tai clemantee tai joku sellainen, voi kun en muista.

        Varmaankin tarkoitat Clematis 'Jackmanii',se on isokukkainen ja kukkii samanvuoden versoista.Niinkuin tuolla jo vastattiinkin, sen voi laskea alas ja suojata vaikkapa havuilla.Keväällä katsot tuleeko silmuja, jos ei tule, leikkaa kuivunut varsi pois. Kohta sieltä juuresta alkaa nousta uudet versot.
        Yleensä ne varret kuolee,varsinkin jo ei asu etelä-Suomessa.


      • toivontytär
        elli kirjoitti:

        Varmaankin tarkoitat Clematis 'Jackmanii',se on isokukkainen ja kukkii samanvuoden versoista.Niinkuin tuolla jo vastattiinkin, sen voi laskea alas ja suojata vaikkapa havuilla.Keväällä katsot tuleeko silmuja, jos ei tule, leikkaa kuivunut varsi pois. Kohta sieltä juuresta alkaa nousta uudet versot.
        Yleensä ne varret kuolee,varsinkin jo ei asu etelä-Suomessa.

        katso kärhön suojaus sama tieto sinulle ole hyvä


      • Orvokki 47
        Sitruunamelissa kirjoitti:

        jack lemantee tai clemantee tai joku sellainen, voi kun en muista.

        Hei ostin keväällä Prismasta Clematis Jackmanii kärhön ja vein sen kukkapenkkiin ja nyt se kukkii. On 6 sinistä kukkaa auki ja lisää tulossa. Tämä on luonnon suuri ihme, kun en ole mikään vihepeukalo. Toinen kärhö John Paul II oli parvekkeella ja kasvoi yli 3 metriä, eikä yhtään kukkaa. Vein sen Jackmannin viereen ottamaan mallia miten kukitaan. Olen melkein V kasvualueella.


    • kärhöhörhö

      Minusta kärhöjen leikkaaminen on aika turhaa, jotkut kärhöt kukkivat edellisen vuoden varrella alkukesästä ja tekevät sitten syksyllä uudet kukat saman kesän varsiin. Toiset kukkivat vain saman vuoden varsilla. Parasta olisi rullata kasvusto alas jos mahdollista, jos palelee niin keväällä sen voi napsia poikki.

      • Mammales

        En ole koskaan leikannut syksyllä versoja alas, vaan ovat saaneet rehottaa seinääni vasten jo kuudetta talvea. Vasta keväällä leikkaan, ja alkaa sitten puskemaan uutta versoa varhain keväällä. Ja kukkinut joka kesä todella runsaasti ;) lempikukkani, ja naapureiden kadehtima. Nelly Moser voi kasvattaa vanhoihin versoihin mutta en usko että Jackmanii, ainakaan täällä IV -vyöhykkeellä. Samoin kun ei VilleDeLyon, ei tee täällä vahoihin versoihin, vaan leikattava keväällä.

        Kärhöt vievät mukanaan, niin kauniita ovat!


      • kade
        Mammales kirjoitti:

        En ole koskaan leikannut syksyllä versoja alas, vaan ovat saaneet rehottaa seinääni vasten jo kuudetta talvea. Vasta keväällä leikkaan, ja alkaa sitten puskemaan uutta versoa varhain keväällä. Ja kukkinut joka kesä todella runsaasti ;) lempikukkani, ja naapureiden kadehtima. Nelly Moser voi kasvattaa vanhoihin versoihin mutta en usko että Jackmanii, ainakaan täällä IV -vyöhykkeellä. Samoin kun ei VilleDeLyon, ei tee täällä vahoihin versoihin, vaan leikattava keväällä.

        Kärhöt vievät mukanaan, niin kauniita ovat!

        Olen tullut Kärhö faniksi. Itselläni on viime vuonna hankittu Ville De Lyon joka näyttää ristikkoa vasten upeelta ja on pari metriä korkea ok. Mutta kun ei anneta ohjeita missään että miten näitä hoidetaan, kummallista! Esim: kun kukka on kukkinut nypitäänkö kuiva kukka pois ja tuleeko uutta tilalle tai miten usein lannotetaan? vai annetaanko vain olla, kastellaan kun tarve vaatii, niin olen tehnyt. Olisi kiva saada hoito ohjeet. Kiitän etukäteen.


      • kade kirjoitti:

        Olen tullut Kärhö faniksi. Itselläni on viime vuonna hankittu Ville De Lyon joka näyttää ristikkoa vasten upeelta ja on pari metriä korkea ok. Mutta kun ei anneta ohjeita missään että miten näitä hoidetaan, kummallista! Esim: kun kukka on kukkinut nypitäänkö kuiva kukka pois ja tuleeko uutta tilalle tai miten usein lannotetaan? vai annetaanko vain olla, kastellaan kun tarve vaatii, niin olen tehnyt. Olisi kiva saada hoito ohjeet. Kiitän etukäteen.

        Asiantuntija en ole, mutta yritän n. kymmenen vuoden kärhökokemuksen perusteella vastailla. Ei tarvitse nyppiä kukkia, ei minun kokemukseni mukaan tee uusia tilalle. Voihan sitä varmaan toivoa, että kärhö saa enemmän voimia valmistautua talveen, jos ei tarvitse siemenkotia kypsytellä... mene ja tiedä. Hyvin ne meillä ovat talvehtineet, vaikken ole joka hetki hoivailemassa :) Lannoitus riippuu kai hyvin paljon maaperästä ja lannoitteesta. Ruukussa kasvavia kärhöjä joutuu mielestäni kastelemaan ja lannoittamaan enemmän kuin maassa asustelevia. Kannattaa katsella, miten näyttää viihtyvän. Jos kasvusto näyttää hailakalta kesällä, niin kaivannee jotain puhtia. Tai jos edellisenä kesänä on kukkinut huonommin kuin aiemmin, niin voi seuraavana kesänä lannoittaa hieman enemmän. Itse olen lannoittanut sekä kanankakalla että kastelulannoitteella muutaman kerran alkukesästä ja elokuussa syyslannoitteella (jos satun muistamaan). Aika vapaasti ovat meillä saaneet elellä. Liiallinen lannoitus saattaa sitäpaitsi haitata talvehtimista.


      • tuleva viherpeukalo
        ohdakeperhonen kirjoitti:

        Asiantuntija en ole, mutta yritän n. kymmenen vuoden kärhökokemuksen perusteella vastailla. Ei tarvitse nyppiä kukkia, ei minun kokemukseni mukaan tee uusia tilalle. Voihan sitä varmaan toivoa, että kärhö saa enemmän voimia valmistautua talveen, jos ei tarvitse siemenkotia kypsytellä... mene ja tiedä. Hyvin ne meillä ovat talvehtineet, vaikken ole joka hetki hoivailemassa :) Lannoitus riippuu kai hyvin paljon maaperästä ja lannoitteesta. Ruukussa kasvavia kärhöjä joutuu mielestäni kastelemaan ja lannoittamaan enemmän kuin maassa asustelevia. Kannattaa katsella, miten näyttää viihtyvän. Jos kasvusto näyttää hailakalta kesällä, niin kaivannee jotain puhtia. Tai jos edellisenä kesänä on kukkinut huonommin kuin aiemmin, niin voi seuraavana kesänä lannoittaa hieman enemmän. Itse olen lannoittanut sekä kanankakalla että kastelulannoitteella muutaman kerran alkukesästä ja elokuussa syyslannoitteella (jos satun muistamaan). Aika vapaasti ovat meillä saaneet elellä. Liiallinen lannoitus saattaa sitäpaitsi haitata talvehtimista.

        Ostin juuri Clematis Jackmaniin ja se kukkii kauniisti : ))) En ole vielä istuttanut sitä mihinkään, vaan se on kaupan purkissa. Voiko sen istuttaa ruukkuun ja viedä talveksi kellariin vai miten kannattaa talvehtiminen tehdä.Minkä kokoinen ruukku olisi hyvä, ettei kasvia tarvitse siirrellä ensi kesänä taas uuteen ruukkuun.Taidan haluta toisenkin vai voiko tuosta ottaa pistokkaita. Ja vielä : Purkin juurella kasvaa toinen Clematis, jossa pienet valkoiset kukat. Mitäs ne ovat ?


      • tuleva viherpeukalo kirjoitti:

        Ostin juuri Clematis Jackmaniin ja se kukkii kauniisti : ))) En ole vielä istuttanut sitä mihinkään, vaan se on kaupan purkissa. Voiko sen istuttaa ruukkuun ja viedä talveksi kellariin vai miten kannattaa talvehtiminen tehdä.Minkä kokoinen ruukku olisi hyvä, ettei kasvia tarvitse siirrellä ensi kesänä taas uuteen ruukkuun.Taidan haluta toisenkin vai voiko tuosta ottaa pistokkaita. Ja vielä : Purkin juurella kasvaa toinen Clematis, jossa pienet valkoiset kukat. Mitäs ne ovat ?

        Istuta vaan isompaan ruukkuun, mutta älä laita lannoitetta enää näin myöhään. Kärhöt tykkää reilunkokoisesta ruukusta, eli itse laittaisin vähintään 10 litran astiaan. Anna kärhön olla pihalla niin kauan kuin ruukku vaan pysyy sulana, pienet yöpakkaset ei haittaa mitään. Talvehtimispaikan olisi hyvä olla korkeintaan 10-asteinen, eli kellari on yleensä hyvä.

        Pistokkaita ei kannata yrittää nyt ottaa. Keväällä ja alkukesällä juurtuu paremmin. Olisiko juurella kasvava mahdollisesti lumikärhö?


      • tuleva viherpeukalo
        ohdakeperhonen kirjoitti:

        Istuta vaan isompaan ruukkuun, mutta älä laita lannoitetta enää näin myöhään. Kärhöt tykkää reilunkokoisesta ruukusta, eli itse laittaisin vähintään 10 litran astiaan. Anna kärhön olla pihalla niin kauan kuin ruukku vaan pysyy sulana, pienet yöpakkaset ei haittaa mitään. Talvehtimispaikan olisi hyvä olla korkeintaan 10-asteinen, eli kellari on yleensä hyvä.

        Pistokkaita ei kannata yrittää nyt ottaa. Keväällä ja alkukesällä juurtuu paremmin. Olisiko juurella kasvava mahdollisesti lumikärhö?

        Kiitos nopeasta vastauksesta ja hyvistä vinkeistä : )))). Se ruukun juurella kasvava on pieni kukkainen n. 1cm:n valkoinen kukka ja keltainen keskus. Kukka muistuttaa metsätähteä.Muutoin köynöksen näköinen ja niitä on peräti 3 kpl.


      • tuleva viherpeukalo kirjoitti:

        Kiitos nopeasta vastauksesta ja hyvistä vinkeistä : )))). Se ruukun juurella kasvava on pieni kukkainen n. 1cm:n valkoinen kukka ja keltainen keskus. Kukka muistuttaa metsätähteä.Muutoin köynöksen näköinen ja niitä on peräti 3 kpl.

        Eipä kestä. Vinkeistä en tiedä, ovatko hyviä vai eivät, mutta niin olen itse tehnyt :) Enpä tuosta pikkukukasta osaa sanoa, mikä lienee... kuva auttaisi paljon.


      • Anonyymi

        Ei ole kärhöjen leikkaaminen turhaa. Se ei oikeastaan ole edes makuasia, vaan perustuu kasvin ominaisuuksiin ja kasvutapaan. Uudet versot nousevat mullan alta ja vanhat jäävät lehdettöminä ja kukatta hengailemaan. Leikkaus on täysin perusteltua ja myös kalkitseminen. Kärhöt rakastavat paitsi lannoitusta myös kalkitusta.


    • sattumalta oppinut

      Hyvin on kukkinut ja kasvanut. Keväällä ei kannata kiirehtiä kuivien oksien poistossa, sillä kuolleen nhäköisiinkin oksiin pullahtaa kuin yllättäen silmut, joista alkaa sohisten kasvaa usia oksia. Poistan kuolleet oksat vasta kun kasvi on jo selvästi lehdessä. Silloin näkee mistä kaikkialta niitä silmuja on puhennut.

    • Kärhökäs

      Kokeillaan, vieläkö tämä keskustelurivistö toimii :). Minulla ensimmäiset kärhöt talvehtimassa kellarissa. Hyvin pärjäilevät, koskapa ohutta versoa pukkaavat ja pari kuukauden välein olen hieman vettä ropsauttanut ruukkuun. Miten keväällä, leikkaanko versot lyhyemmiksi vai annanko rehottaa noin? Toki varmaan juuresta vahvempaa versoa nousee. Tärkeintä taitaa olla että saa juuriston hengissä menemään talven yli.

    • Kärhötin

      en kyllä ite leikkaisi kärhöä 'koskaan'. Meillä kasvaa kärhö 'koivussa', ollut n.10v ja pituutta 3-4m. Koivu 'kukkii' iloisen sinisin kukin aina ennen juhannusta.

      • Kärhökäs

        Annanpa vanhojen oksien olla, jospa sieltäkin kasvua alkaisi kun valoon pääsee.


    • puupupu

      minä muutaman vuoden välein leikkaan, nyt on se aika tänäkesänä. Kukinnan jälkeen eli tuossa juhannuksen korvilla sen 20sm korkeudelta katkon ja ehtii hyvin uudet varret kasvattaa ja on ensikesänä saman kokoinen kuin katkaistaessa. Vain se rutikuiva pöheikkö on poissa. Ja taas mennään muutama vuosi. Jotkut leikaa joka vuosi 'alas' kukinnan jälkeen mutta saa meillä kasvaa kunnes on iso pöheikkö.

    • Pleena

      Olen kasvatellut erilaisia kärhöjä useampia vuosia. Vanhin taitaa olla vuodelta 1980, jonka istutin uuden kotimme oven pieleen. Juuri sellaiseen paikkaan, mihin ei kaikkien ohjeiden mukaan saisi istuttaa. Etelä seinusta ja kuiva aurinkoinen paikka. Siinä se vaan kasvaa ja kukkii joka vuosi. Välillä olen luullut että nyt se ei enää ilmesty mutta sieltä se vaan puskee joka kevät. Kyseessä on siis" jackmanni". Leikkaan yleensä kaikki kärhöni syksyllä n. metrin korkeudelta ja keväällä katson mistä alkaa kasvaa uusia versoja. Isokukkaiset tekevät joka tapauksessa uudet versot vaikka maanpäälliset osat olisivat paleltuneet. Siis ellei halla ole tehnyt lopullista tuhoaan. Kiinankärhöt tekevät yleensä uusia versoja aika korkealta, joten kannattaa malttaa mielensä näin keväällä. Itse en ole peittänyt kärhöjä mitenkään, en laskenut alas ja lannoitan keväällä merilevä-kanankakalla, kuivana kautena kastelen ja tarkkailen vihreitä matoja. Toisinsanoen ne ovat aika helppohoitoisia kuitenkin. Nytkin odotan mielenkiinnolla mitä juuresta nousee.

    • faiga25

      Mitään kasvia ei leikata syksyllä joilla on heinämäinen varsi. keväällä keikataan jos on tavetta. Omenapuita voit leikata kevät talvella

    • poltinkarva

      Kärhöjen juuret pitää olla suojassa auringolta. Eikä kärhöjä leikata syksyllä. Minun kärhöni kasvanut vajan katolle asti, en tietenkään leikkaa. Kärhöjen juurialue on hyvä peittää talveksi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      310
      3473
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1659
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1490
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      53
      1389
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1280
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1240
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1183
    8. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1180
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1137
    10. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      175
      1110
    Aihe