Perämoottorin syyshuolto

mosa kuntoon

Perämoottorille pitäisi tehdä syyshuolto, ja tarvisin vähän neuvoja. Kone on uudehko 20hv 2-tahtikone.

1. Ensiksi ajattelin vaihtaa peräöljyt. Se pitäisi sujua jo rutiinilla...

2. Sitten pitäisi tehdä makeavesihuuhtelu. Osaisiko joku neuvoa kuinka se tulisi tehdä? Ajatus oli tehdä se letkulla. Eli lasketaanko ensiksi letkulla vettä koneeseen (kuinka kauan) ja lopuksi kone käyntiin vai pidetäänkö kone koko ajan käynnissä (kuinka kauan)? Venetarvikeliikkeessä suosittelivat hankkimaan "korvalaput" esim. Biltemasta, jolla voi laskea vettä letkulla sisään suoraan vedenottoaukoista. En aivan tajunnut mitkä nämä korvalaput ovat, osaako joku selventää että osaisin ostaa ko. kapistuksen!? =)

3. Huuhtelun jälkeen pitäisi kaasariin iskeä 2-t öljyä. Kone kuulemma käyntiin (n 2000 kierr/min) ja tippapullolla öljyä suoraan kaasariin. Pitääkö paikkansa?

4. Lopuksi kaikki bensat pihalle kaasarista avaamalla messinkinen ruuvi ilmaputken alta.


Onko jotain muuta jota piäisi tehdä/ottaa huomioon!?

17

13676

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menee, ei kummempaa

      On kyllä tehty niin, että polttoainetankkiin loroteltu (pieni bensamäärä)sitä bensaa, moottorin käydessä. Viimein se tukehtuu, saatuaan liikaa öljyä. No jos oikea paikka on, kaasuttajassa tiedossa, niin vähemmin tuhlautuu öljyä.

      • loroteltu

        bensan sekaan.


      • kallekippari
        loroteltu kirjoitti:

        bensan sekaan.

        Se on enemmän henkimaailman juttuja tuo kaasarin öljyllä tukahduttaminen. Kun kone säilytetään sateelta ja suuremmalta kosteudelta suojassa -> ei mitään hyötyä öljystä. Ainoastaan keväällä voi olla erittäin tuskainen käyntiinlähti vanhojen öljyjen takia kaasarissa.


      • Ykä
        kallekippari kirjoitti:

        Se on enemmän henkimaailman juttuja tuo kaasarin öljyllä tukahduttaminen. Kun kone säilytetään sateelta ja suuremmalta kosteudelta suojassa -> ei mitään hyötyä öljystä. Ainoastaan keväällä voi olla erittäin tuskainen käyntiinlähti vanhojen öljyjen takia kaasarissa.

        Aina löytyy ihmisiä joille kaikkinainen huolto on turhaa. Niin autoissa, kodissa kuin veneissäkin. Korjataan kun menee rikki tai vaihdetaan koko paska, korjatkoon muut.

        Jos meinaa huoltaa persveivaria, niin tärkeysjärjestys minun mielestäni on suurinpiirtein seuraava:

        1-vetopyörästön öljynvaihto, vettä? Korjataan talvella.

        2-koneen kampikoneiston laakerin voitelu syöttäen suojaöljyä kaasarien kautta.

        3-kaasarien tyhjennys.

        4-ylivuotiseksi jäävän bensan stabilointi tarkoitukseen sopivalla mömmöllä. Paras tapa on käyttää se bensa muulla, ettei jää seisomaan.

        5-potkuriakselin voitelu jos booreilla.

        6-voideltavien pisteiden kuten ohjausakselin, vaihdevivuston, kippilaakerin, kaasuvivuston voitelu, voidaan tehdä muutaman vuoden välein järvialueella, parin vuoden välein merialueella ja paljon ajavat tekee tämän kerran kaudessa.

        7-koneen ajo makeassa vedessä jos merivesikäytössä, käyttäen mielellään pienkonebensaa.

        8-ohjauskaapelin voitelu.

        9-kaukosäätökaapeleiden voitelu.

        10-koneen yleine puhdistu ja suojaöljyvoitelu. Merivesikäytössä tämä nousee tärkeysjärjestyksessä

        11-bensasuodattimen vaihto/putsaus.

        12-koneen yleiskunnon tarkastus, esim potkurin ja tulppien kunto, mahdolliset löystyneet liitokset, vuodot.

        13-lisäöljyn laitto sylintereihin tulpan reistä. Tässä hommassa ei ole järkeä, jos kone on suojavoideltu jo kaasarien kautta.

        Lisäksi on sellaisia hommia, jotka on tärkeitä, mutta eivät joka syksyisiä. Esim. vesipumpun siipipyörän vaihto kannattaa tehdä noin 5-10 vuoden välein, riippuen ajosta ja vesistä joissa konetta käytetään. Oikein matalissa ja hiekkaisissa olosuhteissa on vaihto edessä vuosittain.
        Termostaatin kunto pitäisi myös tarkistaa suurinpiirtein 10 vuoden välein, täystuho uhkaa konetta, jonka termari jämähtää kiinni ja suojasysteemitkin on jo kuolleet suolaveden tehtyä työtään. Ei ole pelkää teoriaa, vaan vierestä katsottua karua elämää.
        Todella monilta murheilta vältytään jos vaihtaa bensapumpun kalvon noin 10v välein. Tietysti, jos konetta ei juuri ajeta, ei homma ole mielekäs.

        Siis siinä mielestäni tärkeysjärjestys, ei suoritusjärjestys.

        Osa hommista on sellaisia, että ne voidaan tehdä myös keväällä kuten bensauodattimen vaihto, yleinen voitelu ja yleiskunnon tarkastus. Termarin ja vesipumpunsiiven voi tarkistaa / vaihtaa joko syksyllä tai keväällä, miten sopii. On vain niin, että keväällä ne voi unohtua, on kiire vesille ja toisaalta jos tarvitaan korjaamon apua, sitä ei keväällä saa.


      • mr. oil
        Ykä kirjoitti:

        Aina löytyy ihmisiä joille kaikkinainen huolto on turhaa. Niin autoissa, kodissa kuin veneissäkin. Korjataan kun menee rikki tai vaihdetaan koko paska, korjatkoon muut.

        Jos meinaa huoltaa persveivaria, niin tärkeysjärjestys minun mielestäni on suurinpiirtein seuraava:

        1-vetopyörästön öljynvaihto, vettä? Korjataan talvella.

        2-koneen kampikoneiston laakerin voitelu syöttäen suojaöljyä kaasarien kautta.

        3-kaasarien tyhjennys.

        4-ylivuotiseksi jäävän bensan stabilointi tarkoitukseen sopivalla mömmöllä. Paras tapa on käyttää se bensa muulla, ettei jää seisomaan.

        5-potkuriakselin voitelu jos booreilla.

        6-voideltavien pisteiden kuten ohjausakselin, vaihdevivuston, kippilaakerin, kaasuvivuston voitelu, voidaan tehdä muutaman vuoden välein järvialueella, parin vuoden välein merialueella ja paljon ajavat tekee tämän kerran kaudessa.

        7-koneen ajo makeassa vedessä jos merivesikäytössä, käyttäen mielellään pienkonebensaa.

        8-ohjauskaapelin voitelu.

        9-kaukosäätökaapeleiden voitelu.

        10-koneen yleine puhdistu ja suojaöljyvoitelu. Merivesikäytössä tämä nousee tärkeysjärjestyksessä

        11-bensasuodattimen vaihto/putsaus.

        12-koneen yleiskunnon tarkastus, esim potkurin ja tulppien kunto, mahdolliset löystyneet liitokset, vuodot.

        13-lisäöljyn laitto sylintereihin tulpan reistä. Tässä hommassa ei ole järkeä, jos kone on suojavoideltu jo kaasarien kautta.

        Lisäksi on sellaisia hommia, jotka on tärkeitä, mutta eivät joka syksyisiä. Esim. vesipumpun siipipyörän vaihto kannattaa tehdä noin 5-10 vuoden välein, riippuen ajosta ja vesistä joissa konetta käytetään. Oikein matalissa ja hiekkaisissa olosuhteissa on vaihto edessä vuosittain.
        Termostaatin kunto pitäisi myös tarkistaa suurinpiirtein 10 vuoden välein, täystuho uhkaa konetta, jonka termari jämähtää kiinni ja suojasysteemitkin on jo kuolleet suolaveden tehtyä työtään. Ei ole pelkää teoriaa, vaan vierestä katsottua karua elämää.
        Todella monilta murheilta vältytään jos vaihtaa bensapumpun kalvon noin 10v välein. Tietysti, jos konetta ei juuri ajeta, ei homma ole mielekäs.

        Siis siinä mielestäni tärkeysjärjestys, ei suoritusjärjestys.

        Osa hommista on sellaisia, että ne voidaan tehdä myös keväällä kuten bensauodattimen vaihto, yleinen voitelu ja yleiskunnon tarkastus. Termarin ja vesipumpunsiiven voi tarkistaa / vaihtaa joko syksyllä tai keväällä, miten sopii. On vain niin, että keväällä ne voi unohtua, on kiire vesille ja toisaalta jos tarvitaan korjaamon apua, sitä ei keväällä saa.

        Käykö kaasariin ruiskutettavaksi suojaöljyksi ihan tavallinen laimentamaton 2-tahti öljy? Sitä myyjä ja maahantuoja suosittelivat.


      • Ykä
        mr. oil kirjoitti:

        Käykö kaasariin ruiskutettavaksi suojaöljyksi ihan tavallinen laimentamaton 2-tahti öljy? Sitä myyjä ja maahantuoja suosittelivat.

        No ainakin minä olen sitäkin käyttänyt, spray-pullosta on vaan helpompi annostella. Jokainen itseään kunniottava perämoottorivalmistaja pakkauttaa tähän tarkoitukseen tavaraa, kovaan hintaan. Myös muut pyrkii osille, eiköhän Biltemallakin ole omansa myynnissä. Näissä öljyissä on se ero, että niissä perusöljynä on huomattavasti paksumpaa, lue paksumman suojakalvon tarjoavaa tavaraa, joka on ohennettu jollain liuottimella sopivaksi tulemaan spray pullosta ulos.


    • läpinää

      Elikkäs korvalapät ovat adapteri jolla voi moottoria käyttää,mikkihiiren näköiset korvat kummallakin puolella,jotka liitetty toisiinsa raudalla,sekä toisessa korvassa on vedentulo,johon voi liittää vesijohdon..varsin hyödylliset kapistukset,parempi kuin saavi,tosin vettä menee kyllä hukkaan,mutta eipä tarvitse olla täyttämässä..naapurit voi kyllä tykätä kun huudattaa läpillä,kun ei pakokaasut menekään veden alle..

      • joo

        Vettä menee hukkaan? Ota mootorista tuleva vesi pulloon ja näin säästät luontoa, voit vaikka juoda sen. Taas saat yösi nukuttua. Kateelliset naapurit vai mennä suihkukaappiin siksi aikaa kun miehet tekevät töitä. Että sikäli.

        Ei moottorimiesten saattana aina tarvi nöyristellä naapurin lenkkelijää.


      • sinä
        joo kirjoitti:

        Vettä menee hukkaan? Ota mootorista tuleva vesi pulloon ja näin säästät luontoa, voit vaikka juoda sen. Taas saat yösi nukuttua. Kateelliset naapurit vai mennä suihkukaappiin siksi aikaa kun miehet tekevät töitä. Että sikäli.

        Ei moottorimiesten saattana aina tarvi nöyristellä naapurin lenkkelijää.

        Kuule paska,en valittanut että menisi oma veteni hukaan,sitä taatusti lammesta riittää minun elinaikana..Ja jos pidät että naapurisi huudattaa tukkoista 2-tahti yamahaansa illalla pihalla niin sehän ei minun murhe ole,joten jätä poika kirjoittamasta jollei asiaa ole.


      • peacemaker
        sinä kirjoitti:

        Kuule paska,en valittanut että menisi oma veteni hukaan,sitä taatusti lammesta riittää minun elinaikana..Ja jos pidät että naapurisi huudattaa tukkoista 2-tahti yamahaansa illalla pihalla niin sehän ei minun murhe ole,joten jätä poika kirjoittamasta jollei asiaa ole.

        Tää on kyllä kummallinen foorumi, täällä nämä keskustelut vääntyy AINA jossain vaiheessa yleiseksi päänaukomiseksi =). Joku takertuu johonkin toisen sanomaan täysin mitättömään pikku asiaan ja lataa sydämen täydeltä lokaa naamlle, ja sitten toinen hermostuu ja pistää yhtä äkäsen vastineen. Ei se mitään, sehän vaan elävöittää keskustelua ja niistä saa usein loistavat naurut, kuten tästä herra "joo":n kommentista ;)! Keep up the good work guys. LOL


    • taukki2

      Hieman aihepiiirä sivuten, mikä on moottorin sisältä bensapumpun naapurista löytyvä muovinen matopurkin näköinen purnukka, jossa on sisällä ilmeisesti bensiiniä, lienee jonkinlainen bensiinisuodatin tms.? Tarviiko sille tehdä syyshuollon yhteydessä mitään, voiko/tarviiko puhdistaa (miten) entä pitäisikö se tyhjentää jollain konstilla talven ajaksi? Ja bensaan liittyen, säilyykö n. 5 litraa 95sta irtotankissa (ilman mitään säilytysmömmöjä) talven yli, eli n. 7-8kk?

    • abdullahbazar

      Hieman aihepiiirä sivuten, mikä on moottorin sisältä bensapumpun naapurista löytyvä muovinen matopurkin näköinen purnukka, jossa on sisällä ilmeisesti bensiiniä, lienee jonkinlainen bensiinisuodatin tms.? Tarviiko sille tehdä syyshuollon yhteydessä mitään, voiko/tarviiko puhdistaa (miten) entä pitäisikö se tyhjentää jollain konstilla talven ajaksi? Ja bensaan liittyen, säilyykö n. 5 litraa 95sta irtotankissa (ilman mitään säilytysmömmöjä) talven yli, eli n. 7-8kk?

      • Ykä

        Tosta ei ota vielä Erkkikään selvää. Kerro pikkuisen lisää, kuten mikä kone, onko purkki varmasti bensalinjassa ja kummalla puolella pumppua, onko läpinäkyvä, onko sen näköinen että on tarkoitettu helposti irrotettavaksi ja mahdollisesti vaihdettavaksi. Jos on suodatin, kannattaisi tyhjentää ja kokeilla vaikka puhaltamalla meneekö ilma helposti läpi. Jos menee, niin eikun kiinni takaisin.

        Bensan säilymisestä ollaan montaa mieltä, seosbensakin säilyy yleensä, mutta joskus ei. Puhdas bensa säilyy ainakin kylmässä = ulkona, mieluummin korkki tiiviisti kiinni, ettei tankki kondensoi sisään vettä ja haihtuminen olisi mahdollisimman vähäistä.
        Epävarmuuden välttämiseksi sekaan pitäisi pistää säilöntäainetta, stabilisaattoria.


      • matopurkki
        Ykä kirjoitti:

        Tosta ei ota vielä Erkkikään selvää. Kerro pikkuisen lisää, kuten mikä kone, onko purkki varmasti bensalinjassa ja kummalla puolella pumppua, onko läpinäkyvä, onko sen näköinen että on tarkoitettu helposti irrotettavaksi ja mahdollisesti vaihdettavaksi. Jos on suodatin, kannattaisi tyhjentää ja kokeilla vaikka puhaltamalla meneekö ilma helposti läpi. Jos menee, niin eikun kiinni takaisin.

        Bensan säilymisestä ollaan montaa mieltä, seosbensakin säilyy yleensä, mutta joskus ei. Puhdas bensa säilyy ainakin kylmässä = ulkona, mieluummin korkki tiiviisti kiinni, ettei tankki kondensoi sisään vettä ja haihtuminen olisi mahdollisimman vähäistä.
        Epävarmuuden välttämiseksi sekaan pitäisi pistää säilöntäainetta, stabilisaattoria.

        Kone on Tohatsu 18hv, purkki on läpinäkyvä, siinä on musta korkki ja sisällä näkyy haalean kellertävää nestettä. Purkista lähtee kaksi letkua, toinen bensapumppuun toinen bensaletkun liittimeen.


      • Ykä
        matopurkki kirjoitti:

        Kone on Tohatsu 18hv, purkki on läpinäkyvä, siinä on musta korkki ja sisällä näkyy haalean kellertävää nestettä. Purkista lähtee kaksi letkua, toinen bensapumppuun toinen bensaletkun liittimeen.

        Kone minulle outo, mutta tavallinen seosvoideltu 2-T kone, ei se oikeastaan voi olla kuin suodatin. Varmista että tavara kulkee kevyesti läpi ja tyhjennä talveksi jos et pyty enää ajamaan sisälle stabiloitua tavaraa.


      • vesimies
        Ykä kirjoitti:

        Kone minulle outo, mutta tavallinen seosvoideltu 2-T kone, ei se oikeastaan voi olla kuin suodatin. Varmista että tavara kulkee kevyesti läpi ja tyhjennä talveksi jos et pyty enää ajamaan sisälle stabiloitua tavaraa.

        Purkki on vedenerotin. Sisällä suodatin, joka filtteroi mahdolliset tankista tulevat vodat pois ennen bensapumppuun menoa. Kannattaa tyhjentää talveksi ja puhdistaa.


      • kalastaja

        se on se kadonnut matopurkkini, voisitko palauttaa sen pikaisesti että saan perheelleni ruokaa


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1888
    2. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      118
      1839
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1838
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1610
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      60
      1432
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1256
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1150
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe