Bakerin kysta

muori

20 vuoden juoksemisen jälkeen juoksu loppui kuin seinään.

Ei enää asfaltilla juoksua, maratonista puhumattakaan.

Masentaa! Juoksu on ollut osa elämääni, mutta nyt se saa loppua.

Onko kenelläkään kokemusta tästä vaivasta?

40

64775

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • --tuulikki--

      Miulla oli sama vaiva noin puoltoista vuotta sitten. Hoidettiin kortisonilla ja tyhjennettiin pariin otteeseen. Jälkiä siitä näkyy edelleen ultraäänikuvassa. Juoksemista harrastin tuolloin aktiivisesti, n.40-70km/vk. Nykyään kysta ei suuremmin vaivaa, toisinaan juostessa kylläkin. Ja aktiivista juoksua en ole sen jälkeen harrastanut. Nyt tilalla on kuntosalia, lihastasapaino pitää saada kuntoon. Käsitys on kuitenkin sellainen että kyseessä on rasitusvamma, ja sen parantelu vaatii aikaa. Nyt pystyisin alottelemaan juoksua, mutta innostus jatkuvan kivun takia on loppunut. Arkielämää kysta ei haittaa millään tasolla, ja paraneminen kesti muutaman kuukauden siis siihen tasoon että arkiaskareet pystyi mutkitta hoitamaan. Ennalleen polvi ei kuitenkaan helposti palaa, niin minulle on sanottu. Juoksukokemusta sinulla on niin paljon enemmän kuin minulla, kun ikää ei ole edes sitä mitä sinulla juostuja vuosia, että en voi väittää tilanteiden olevan verrannollisia.

      • Anonyymi

        Olen löytänyt hyvän kikan kystaan lumikengillä kävely pakkaslumessa lumi ei saa olla syvää mutta pehmeä tasainen kuormitus samoin kun kesä tulee niin hiekalla kävely. Lumikenkä reissun jälkeen ei ole kipua jesssss


    • kysta kylla

      Mulla todettii kanssa Bakerin kysta muutamia viikkoja sitten. Olen kaivellut itsenäisesti kaikkea infoa tästä ja kauhistunut lukemastani. Voiko tästä parantuminen kestää todella niin kauan kuin puolesta vuodesta useampaan vuoteen?!! Miten kauan teillä on tätä kestänyt? Onko teillä jatkuvasti turvotusta ja kipua vai kivuttomiakin jaksoja, jolloin voi liikkua lähes normaalisti?

      On vaan niin masentavaa, ku ei välillä meinaa kävelemään päästä ja huvitais jo lähteä lenkille.

      • muori

        Minulla alkoi polvitaipeen kivut ja turvotus heinäkuun puolessa välissä eli vaivaa on jatkunut nyt kolmisen kuukautta. Viime viikolla yritin juosta pururadalla, mutta polvi petti sielläkin. Nyt ei ole enää turvotusta niinkuin alussa, mutta kipu tuntuu. Se säteilee polvesta pohkeeseen ja takareiteen.

        Lauantaina polvi ultrattiin ja lääkäri neuvoi lopettamaan juoksun ja siirtymään hiihtoon. Höh! Hiihtäisin, jos olis lunta! Kystan syntymisen syyksi lääkäri epäili nivelkierukan rikkoutumista. Tuntuu pelottavalta.Kystaa ei kuitenkaan kannata leikata, koska se voi pienentyä itsestään, jos polvea ei rasiteta liikaa. Tuosta kierukan rikkoutumisesta en sitten tiedä, että miten se parannetaan, jos vaiva johtuu siitä.

        Nyt sittet kävelen pitkin metsiä ja soita, ettei polveen tulisi tärähdyksiä. Ja odottelen sitä lumen tuloa.


      • kysta kylla
        muori kirjoitti:

        Minulla alkoi polvitaipeen kivut ja turvotus heinäkuun puolessa välissä eli vaivaa on jatkunut nyt kolmisen kuukautta. Viime viikolla yritin juosta pururadalla, mutta polvi petti sielläkin. Nyt ei ole enää turvotusta niinkuin alussa, mutta kipu tuntuu. Se säteilee polvesta pohkeeseen ja takareiteen.

        Lauantaina polvi ultrattiin ja lääkäri neuvoi lopettamaan juoksun ja siirtymään hiihtoon. Höh! Hiihtäisin, jos olis lunta! Kystan syntymisen syyksi lääkäri epäili nivelkierukan rikkoutumista. Tuntuu pelottavalta.Kystaa ei kuitenkaan kannata leikata, koska se voi pienentyä itsestään, jos polvea ei rasiteta liikaa. Tuosta kierukan rikkoutumisesta en sitten tiedä, että miten se parannetaan, jos vaiva johtuu siitä.

        Nyt sittet kävelen pitkin metsiä ja soita, ettei polveen tulisi tärähdyksiä. Ja odottelen sitä lumen tuloa.

        Joo, olen ymmärtänyt, että leikkaamaan ei lähdetä kovinkaan usein, koska se altistaa uusien kystien synnylle. Mulla ei onneksi ole mitään kierukka tms. vammoja taustalla. Tämmönen nyt vaan jostain sattui tulemaan. Mua kysta on vaivannut noin kuukauden (jotain polven sisällä on kyllä tuntunut jo kauemmin) ja nyt ei ole muutaman päivään ollut kuin lievää turvotusta, punotusta ja kosketusarkuutta. Elän toivossa, että pahin olis ohi.

        Kiva kuulla, että hiihtoa on suositeltu. Pelkäsin jo pahinta senkin suhteen.


      • Pärde
        kysta kylla kirjoitti:

        Joo, olen ymmärtänyt, että leikkaamaan ei lähdetä kovinkaan usein, koska se altistaa uusien kystien synnylle. Mulla ei onneksi ole mitään kierukka tms. vammoja taustalla. Tämmönen nyt vaan jostain sattui tulemaan. Mua kysta on vaivannut noin kuukauden (jotain polven sisällä on kyllä tuntunut jo kauemmin) ja nyt ei ole muutaman päivään ollut kuin lievää turvotusta, punotusta ja kosketusarkuutta. Elän toivossa, että pahin olis ohi.

        Kiva kuulla, että hiihtoa on suositeltu. Pelkäsin jo pahinta senkin suhteen.

        Minulta tyhjennettiin eilen bakerin kysta ja laitettiin kortisoniruiske samalla. Tänään on pirullisen kipeä!Töissä sinnittelen kivun kanssa ja istun paikallani kuin tatti. Patti painoi jalkahermoon ja teki liikkumisen mahdottomaksi. Minunkin bakerini on tullut juoksuharrastuksesta. Lääkäri suositteli sauvakävelyä, pyäräilyä ja hiihtoa, mutta ensin jalka on rauhoitettava operaation jälkeen pariksi viikoksi.


      • tehty
        Pärde kirjoitti:

        Minulta tyhjennettiin eilen bakerin kysta ja laitettiin kortisoniruiske samalla. Tänään on pirullisen kipeä!Töissä sinnittelen kivun kanssa ja istun paikallani kuin tatti. Patti painoi jalkahermoon ja teki liikkumisen mahdottomaksi. Minunkin bakerini on tullut juoksuharrastuksesta. Lääkäri suositteli sauvakävelyä, pyäräilyä ja hiihtoa, mutta ensin jalka on rauhoitettava operaation jälkeen pariksi viikoksi.

        tuo operaatio jo kolmesti. Ei auta mulla kuin vähän aikaa.

        Leikkausta nyt pohdiskelen, mutta auttaako sekään kuin vähän aikaa?


      • Pärde
        tehty kirjoitti:

        tuo operaatio jo kolmesti. Ei auta mulla kuin vähän aikaa.

        Leikkausta nyt pohdiskelen, mutta auttaako sekään kuin vähän aikaa?

        Miten pahasti Bakeri sinua vaivasi ja mitä urheilua nyt pystyt harrastamaan?


      • Hilkka Kontto
        Pärde kirjoitti:

        Minulta tyhjennettiin eilen bakerin kysta ja laitettiin kortisoniruiske samalla. Tänään on pirullisen kipeä!Töissä sinnittelen kivun kanssa ja istun paikallani kuin tatti. Patti painoi jalkahermoon ja teki liikkumisen mahdottomaksi. Minunkin bakerini on tullut juoksuharrastuksesta. Lääkäri suositteli sauvakävelyä, pyäräilyä ja hiihtoa, mutta ensin jalka on rauhoitettava operaation jälkeen pariksi viikoksi.

        Minulla todettiin elokuussa bakerin kysta vasemmassa polvessa. Kysta on oireeton, jos en rasita jalkaa ollenkaan, mutta jos vaikka kävelen päivän aikana jonkin verran, niin polven takana tuntuu kipua ja siellä on iso kova pallukka. Terveyskeskuksessa käskettiin laittamaan Mobilat-salvaa ja voimisteluttamaan makuuasennossa jalkaterää nostamalla ja ja laskemalla alas. Ei ole ollut mielestäni kovin tehokas hoitokeino.
        Nyt kysyisin, että missä niitä kystan tyhjennyksiä suoritetaan. Onko terveyskeskuksessa mahdollista suorittaa tyhjennys vai mikä olisi oikeampi paikka?


      • Pärde
        Hilkka Kontto kirjoitti:

        Minulla todettiin elokuussa bakerin kysta vasemmassa polvessa. Kysta on oireeton, jos en rasita jalkaa ollenkaan, mutta jos vaikka kävelen päivän aikana jonkin verran, niin polven takana tuntuu kipua ja siellä on iso kova pallukka. Terveyskeskuksessa käskettiin laittamaan Mobilat-salvaa ja voimisteluttamaan makuuasennossa jalkaterää nostamalla ja ja laskemalla alas. Ei ole ollut mielestäni kovin tehokas hoitokeino.
        Nyt kysyisin, että missä niitä kystan tyhjennyksiä suoritetaan. Onko terveyskeskuksessa mahdollista suorittaa tyhjennys vai mikä olisi oikeampi paikka?

        Minulla tyhjennyt ja kortisoniruiske -operaatiot suoritettiin terveyskeskuksessa. Nyt muutaman kuukauden jälkeen tilanne on taas paha. Kipua tuntuu etenkin ylämäkiä kävellessä, juoksu on lähes mahdotonta.


      • Hilkka Kontto
        Pärde kirjoitti:

        Minulla tyhjennyt ja kortisoniruiske -operaatiot suoritettiin terveyskeskuksessa. Nyt muutaman kuukauden jälkeen tilanne on taas paha. Kipua tuntuu etenkin ylämäkiä kävellessä, juoksu on lähes mahdotonta.

        Asiani on edennnyt jo varmaan viimeiseen vaiheeseensa. Olin ortopedin vastaanotolla huhtikuussa 2007. Hän totesi, että polveni nivelkierukka on vaurioinut ja se pitää tähystysleikata. Tähystyksen jälkeen bakerin kystan pitäisi alkaa pienentyä.
        Bakerin kysta on ikään kuin seurausta jostain vammasta. Katsotaan, mitä tapahtuu leikkauksen jälkeen. Toivottavasti polveni tulee parempaan kuntoon ja pystyn jälleen harrastamaan liikuntaa, ei siis pelkkää kävelyä vaan myöskin juoksua, jota olen koko ikäni tottunut harrastamaan. Jään odottamaan, mitä tuleman pitää.


      • Hilkka Kontto
        Pärde kirjoitti:

        Minulla tyhjennyt ja kortisoniruiske -operaatiot suoritettiin terveyskeskuksessa. Nyt muutaman kuukauden jälkeen tilanne on taas paha. Kipua tuntuu etenkin ylämäkiä kävellessä, juoksu on lähes mahdotonta.

        Asiani on edennnyt jo varmaan viimeiseen vaiheeseensa. Olin ortopedin vastaanotolla huhtikuussa 2007. Hän totesi, että polveni nivelkierukka on vaurioinut ja se pitää tähystysleikata. Tähystyksen jälkeen bakerin kystan pitäisi alkaa pienentyä.
        Bakerin kysta on ikään kuin seurausta jostain vammasta. Katsotaan, mitä tapahtuu leikkauksen jälkeen. Toivottavasti polveni tulee parempaan kuntoon ja pystyn jälleen harrastamaan liikuntaa, ei siis pelkkää kävelyä vaan myöskin juoksua, jota olen koko ikäni tottunut harrastamaan. Jään odottamaan, mitä tuleman pitää.


      • Hilkka Kontto
        Hilkka Kontto kirjoitti:

        Asiani on edennnyt jo varmaan viimeiseen vaiheeseensa. Olin ortopedin vastaanotolla huhtikuussa 2007. Hän totesi, että polveni nivelkierukka on vaurioinut ja se pitää tähystysleikata. Tähystyksen jälkeen bakerin kystan pitäisi alkaa pienentyä.
        Bakerin kysta on ikään kuin seurausta jostain vammasta. Katsotaan, mitä tapahtuu leikkauksen jälkeen. Toivottavasti polveni tulee parempaan kuntoon ja pystyn jälleen harrastamaan liikuntaa, ei siis pelkkää kävelyä vaan myöskin juoksua, jota olen koko ikäni tottunut harrastamaan. Jään odottamaan, mitä tuleman pitää.

        Hei!
        Voin kertoa hyviä uutisia. Polveni on nyt tähystysleikattu ja kuukauden kuluessa pitäisi olla kunnossa. Juokseminen ei tietenkään vielä onnistu, mutta pehmeällä alustalla alan kuitenkin pikkuhiljaa harjoitella. En tosin vielä, kun on vasta viikko kulunut leikkauksesta.
        Bakerin kystassa oli 20 ml nestettä, mikä neste poistettiin ja pantiin kortisonia kystaan. Toivottavasti ei enää suurene uudestaan. Sitten pitänee vaan tyhjennyttää se. Polvessa oli nivelkierukka vaurioitunut ja oli muutakin vikaa ja myöskin kulumaa.
        Nyt ainakin tuntuu ihan hyvältä ja polvi on parantunut tosi nopeaan tahtiin. On helppo kävellä ja pystyy nousemaan ja laskemaan portaitakin kivuttomasti.
        Kainalosauvoja käytän viikon verran, ettei leikattuun polveen kohdistu astuessa liikaa painetta.
        Pitänee sanoa, että tähystysleikkaus on hieno homma ja leikkauksesta toipuu nopeasti.


      • siniusva
        Hilkka Kontto kirjoitti:

        Hei!
        Voin kertoa hyviä uutisia. Polveni on nyt tähystysleikattu ja kuukauden kuluessa pitäisi olla kunnossa. Juokseminen ei tietenkään vielä onnistu, mutta pehmeällä alustalla alan kuitenkin pikkuhiljaa harjoitella. En tosin vielä, kun on vasta viikko kulunut leikkauksesta.
        Bakerin kystassa oli 20 ml nestettä, mikä neste poistettiin ja pantiin kortisonia kystaan. Toivottavasti ei enää suurene uudestaan. Sitten pitänee vaan tyhjennyttää se. Polvessa oli nivelkierukka vaurioitunut ja oli muutakin vikaa ja myöskin kulumaa.
        Nyt ainakin tuntuu ihan hyvältä ja polvi on parantunut tosi nopeaan tahtiin. On helppo kävellä ja pystyy nousemaan ja laskemaan portaitakin kivuttomasti.
        Kainalosauvoja käytän viikon verran, ettei leikattuun polveen kohdistu astuessa liikaa painetta.
        Pitänee sanoa, että tähystysleikkaus on hieno homma ja leikkauksesta toipuu nopeasti.

        Hei. Mulla oli bakeryn kysta yli vuosi sitten.söin 5 tulehduskipulääkekuuria ja vettä punktoitiin ja kortisonia tilalle.Syksyllä todettiin että kierukka oli poikki ja se tähystysleikattiin.Ei parantunut kunnolla! Kipuilu jatkuu edelleen...talvella otettiin taas vettä polvesta pari kertaa. sit kävin lymfassa 15 kertaa ja se vähensi turvotusta. nyt kun sekin on loppu niin turpoilee taas enkä pysty suoristamaan kunnolla jalkaa.kävely on hankalaa. jumppautan sitä vesijuoksulla ja pyöräillen. Hermot tässä menee... mikä neuvoksi?


      • Hilkka Kontto
        Hilkka Kontto kirjoitti:

        Hei!
        Voin kertoa hyviä uutisia. Polveni on nyt tähystysleikattu ja kuukauden kuluessa pitäisi olla kunnossa. Juokseminen ei tietenkään vielä onnistu, mutta pehmeällä alustalla alan kuitenkin pikkuhiljaa harjoitella. En tosin vielä, kun on vasta viikko kulunut leikkauksesta.
        Bakerin kystassa oli 20 ml nestettä, mikä neste poistettiin ja pantiin kortisonia kystaan. Toivottavasti ei enää suurene uudestaan. Sitten pitänee vaan tyhjennyttää se. Polvessa oli nivelkierukka vaurioitunut ja oli muutakin vikaa ja myöskin kulumaa.
        Nyt ainakin tuntuu ihan hyvältä ja polvi on parantunut tosi nopeaan tahtiin. On helppo kävellä ja pystyy nousemaan ja laskemaan portaitakin kivuttomasti.
        Kainalosauvoja käytän viikon verran, ettei leikattuun polveen kohdistu astuessa liikaa painetta.
        Pitänee sanoa, että tähystysleikkaus on hieno homma ja leikkauksesta toipuu nopeasti.

        Heippa taas

        Polven nivelkierukka leikattiin 5.6.2007. Sairauslomat on pidetty ja töissä oltu jo pari kuukautta. Ja kaikki on ok. Bakerin kystasta ei ole enää mitään jäljellä, juoksu ja muut esim. korkkarikävelykin onnistuu jo ihan kuin aina ennenkin.
        Nyt on ko. homma kohdaltani ohi ja hyvin positiivisin tuloksin.
        Toivottavasti ei tule enää törttöiltyä sillai, että kaatuilee uudestaan.
        Kiitokset teille kaikille kaikille tähän keskusteluun osallistuneille ja hyvää syksyn jatkoa.
        Toivottelee
        Hilu


      • ...
        Pärde kirjoitti:

        Minulta tyhjennettiin eilen bakerin kysta ja laitettiin kortisoniruiske samalla. Tänään on pirullisen kipeä!Töissä sinnittelen kivun kanssa ja istun paikallani kuin tatti. Patti painoi jalkahermoon ja teki liikkumisen mahdottomaksi. Minunkin bakerini on tullut juoksuharrastuksesta. Lääkäri suositteli sauvakävelyä, pyäräilyä ja hiihtoa, mutta ensin jalka on rauhoitettava operaation jälkeen pariksi viikoksi.

        Siis miten Bakerin kysta tyhjennetään? Olen vasta 16 vuotias ja noin 3 vuotta sitten polvitaipeessani oleva patti todettiin Bakerin kystaksi. Mulla on hirveä leikkauspelko, joten sen tyhjentäminen pelottaa. Kipeänä kysta on ollut vaan urheilemisen esim. uinnin jälkeen, mutta en ole sitä tohtinut äidillekkään sanoa koska lääkärissähän sitä pitäisi käydä näyttämässä.. Nyt sitten kiinnostaa se että miten se Bakerin kysta tyhjennetään?


      • Miee

        Minulla Bakerin kysta jo neljättä vuotta, mutta onneksi ei ole haitannut mitään.Kivulias ollut vain harvoin.


      • Pärde
        ... kirjoitti:

        Siis miten Bakerin kysta tyhjennetään? Olen vasta 16 vuotias ja noin 3 vuotta sitten polvitaipeessani oleva patti todettiin Bakerin kystaksi. Mulla on hirveä leikkauspelko, joten sen tyhjentäminen pelottaa. Kipeänä kysta on ollut vaan urheilemisen esim. uinnin jälkeen, mutta en ole sitä tohtinut äidillekkään sanoa koska lääkärissähän sitä pitäisi käydä näyttämässä.. Nyt sitten kiinnostaa se että miten se Bakerin kysta tyhjennetään?

        Tyhjennystä ei kyllä kannata jännittää. Piikillä imetään neste pois puudutuksen jälkeen. Toimempide ei tunnu lainkaa. Seuraavina parina päivänä jalka on astuessa arka, jopa kipeä, mutta särkylääke auttaa. Minulla tyhjennys auttoi kuukaudeksi, joten kannattaako??? En menisi itse uudelleen.


      • .summer.

        Löytypä sattumalta luettavaa muidenki kokemuksista..
        Mulla muljahti polvi 2 kk:tta sitten, ja tuntuu ettei etene mihinkään suuntaan. Ihmettelenkin täs vain, kun mun vaivat on kyllä erilaisen kuulosia kun edellä.
        Suurin ongelma on lähinnä polven huteruus; ensimmäisinä viikkoina polvi napsahteli ja muljahteli tosi herkästi, mutta ei ollu kipeä. Nyt on tullu sitten kipu, ja omaa lajiani en pysty todellakana kunnolla harjottelemaan. Polvi ei taitu suoraksi, eli en pysty juoksemaan täysillä, enkä tekemään koordinaatioita tms.
        Eteneekö tämä mihinkään?? Ensimmäinen huoli oli se, että joudun lopettamaan lajini harrastamisen, mutta nyt huoli on siirtynyt normaali elämään, sillä polvi napsahtelee välillä ihan normaaleissa ( ei liity urheilutilanteisiinkaan )tilanteissa, ja siitä tulee kipua ja se sitten rajoittaa varsinkin urheilua paljon. Pelkään, että vaikka lopettaisinkin tämän "aktiivi urheilun", en pysty harrastamaan muita lajeja, urheilua yleensä, enää kunnolla! Voiko se olla mahdollista?


      • iipz6

        Minulla on ollut joulukuusta 2 vuotta bakerin kysta ja harrastin jalkapalloa aktiivisesti joukkueessa , mutta sitten tuli tämän takia puolen vuoden tauko. sitten mentiin magneetti kuvaukseen ja antoivat puoli vuotta lisää. Pari kuukautta sitten oltiin lääkärissä ja odotin innolla että saisin liikunta-kiellon pois , mutta toisin kävi sain uudet puolivuotta liikunta-kieltoa


      • iipz6
        Hilkka Kontto kirjoitti:

        Minulla todettiin elokuussa bakerin kysta vasemmassa polvessa. Kysta on oireeton, jos en rasita jalkaa ollenkaan, mutta jos vaikka kävelen päivän aikana jonkin verran, niin polven takana tuntuu kipua ja siellä on iso kova pallukka. Terveyskeskuksessa käskettiin laittamaan Mobilat-salvaa ja voimisteluttamaan makuuasennossa jalkaterää nostamalla ja ja laskemalla alas. Ei ole ollut mielestäni kovin tehokas hoitokeino.
        Nyt kysyisin, että missä niitä kystan tyhjennyksiä suoritetaan. Onko terveyskeskuksessa mahdollista suorittaa tyhjennys vai mikä olisi oikeampi paikka?

        Minun bakerin kystani tyhjennettiin lääkärissä piikin kanssa. minun kystani oli kyllä polven takana


      • iipz6
        Hilkka Kontto kirjoitti:

        Hei!
        Voin kertoa hyviä uutisia. Polveni on nyt tähystysleikattu ja kuukauden kuluessa pitäisi olla kunnossa. Juokseminen ei tietenkään vielä onnistu, mutta pehmeällä alustalla alan kuitenkin pikkuhiljaa harjoitella. En tosin vielä, kun on vasta viikko kulunut leikkauksesta.
        Bakerin kystassa oli 20 ml nestettä, mikä neste poistettiin ja pantiin kortisonia kystaan. Toivottavasti ei enää suurene uudestaan. Sitten pitänee vaan tyhjennyttää se. Polvessa oli nivelkierukka vaurioitunut ja oli muutakin vikaa ja myöskin kulumaa.
        Nyt ainakin tuntuu ihan hyvältä ja polvi on parantunut tosi nopeaan tahtiin. On helppo kävellä ja pystyy nousemaan ja laskemaan portaitakin kivuttomasti.
        Kainalosauvoja käytän viikon verran, ettei leikattuun polveen kohdistu astuessa liikaa painetta.
        Pitänee sanoa, että tähystysleikkaus on hieno homma ja leikkauksesta toipuu nopeasti.

        Minulla tuli vain 8ml nestettä ja minullakin oli tähystysleikkaus


      • iipz6
        ... kirjoitti:

        Siis miten Bakerin kysta tyhjennetään? Olen vasta 16 vuotias ja noin 3 vuotta sitten polvitaipeessani oleva patti todettiin Bakerin kystaksi. Mulla on hirveä leikkauspelko, joten sen tyhjentäminen pelottaa. Kipeänä kysta on ollut vaan urheilemisen esim. uinnin jälkeen, mutta en ole sitä tohtinut äidillekkään sanoa koska lääkärissähän sitä pitäisi käydä näyttämässä.. Nyt sitten kiinnostaa se että miten se Bakerin kysta tyhjennetään?

        ... kysta tyhjennetään piikillä ja se ei satu olen itse 11 ja ei tunnu :) ja jos sinut leikataan sinut nukutetaan jos haluat koska minutkin on leikattu. Kysta tyhjennetään piikillä lääkärissä.


    • kystasta

      bakerin kysta vaivannut nyt 19 vuotta ja aina pahenee, tähystysleikkauksessa olin neljä kuukautta sitten, siellä putsattiin polvi vaan eipä tuostakaan apua, nyt leikkauksen jälkeen vielä pahempi. Kystan poistoleikkausta ei tänäpäivänä helpolla aleta tekemään, se kun tapaa uusia kuitenkin. Joten eipä auta kun kärsiä vaan.

      • AsB

        Itselläni todettiin (ainakin epikriisin mukaan) Bakerin kysta maaliskuussa ja odottelen nyt pääsyä tähystysleikkaukseen. Onhan vaiva ollut jo yli vuoden, joten jo oli aikakin. Kävely sujuu vielä ihan hyvin, mutta pitempiä kävelylenkkejä maastossa ei pysty tekemään, koska polvi menee lukkoon aika nopeasti, ja tuntuu että pitää tavallaan "aukaista" se painamalla tuota polven takana olevaa paukuraa. The weirdest thing...

        Kyselisin vain, että onko kellään tuon tähystysleikkauksen yhteydessä otettu koepalaa polvesta? Minulle sellainen on näköjään tulossa, ja hieman ihmettelen mikä siihen on syynä. Magneettikuvassa ei näkynyt mitään rikkoa/repeytymää tms. missään, mutta lienee tuolle biopsialle jokin tarkoitus olevan, koska sellainen pitää nyt tässä tapauksessa ottaa.


    • juse0

      Elikkä mulla on oikee polvitaive ollu kipeänä 2kk,välillä taive tuntuu ihan "kovalta" , jos painan/koskettelen sitä niin sattuu .Polvi on myös alkanut käyttäytymään oudosti ..Jos juoksen pienen matkan ,kävelen rappusia ylös alkaa polvi tuntumaan jäykältä ja kipu taipeessa yltyy .. sitten sama polvi myös on alkanut "muljahtelemaan oudosti.kerran istuin ihan hetken (varmaan 2-4 sekuntia) jalkani päällä yritin nousta ylös niin jalka tuntui jälleen jäykältä ,ja taipeessa tuntui kipua..noh siinä sitten tomerasti nousin ylös ja yhtäkkiä polvi muljahti" .. siis ihan kuin jotain olisi lähtenyt paikoiltaan.sama tapahui eilen taas .. mutta tälläkertaa en istunut jalkani päällä. polvi on alkanut naksumaan" jos esim potkasen palloo yms .. kertokaa ihmeessä kaikki mikä ihme polveani vaivaa . kiitos etukäteen :)

      • Säpi

        Kuulostaa aivan bakerin kystalta. meeppä lääkäriin ja pyydä päästä polven ultraan. Kun ultralla katsotaan polvitaivetta niin siellä pitäisi näkymän nestettä nimen omaan jos kyseessä on juuri bakerin kysta. itsellä on samat oireet kuin sinuulakin ja juuri pari päivää sitten löytyi ultralla polvitaipeesta tuo nestepallukka. Nyt ootellaan aikaa tähystykseen, koska kirurgi epäili että saattaa olla kierukassakin vikaa (futista on tullut pelattua 23 vuotta ja nyt ekat oireilut).


      • juse0
        Säpi kirjoitti:

        Kuulostaa aivan bakerin kystalta. meeppä lääkäriin ja pyydä päästä polven ultraan. Kun ultralla katsotaan polvitaivetta niin siellä pitäisi näkymän nestettä nimen omaan jos kyseessä on juuri bakerin kysta. itsellä on samat oireet kuin sinuulakin ja juuri pari päivää sitten löytyi ultralla polvitaipeesta tuo nestepallukka. Nyt ootellaan aikaa tähystykseen, koska kirurgi epäili että saattaa olla kierukassakin vikaa (futista on tullut pelattua 23 vuotta ja nyt ekat oireilut).

        juu meen heti huomenissa :) kiitos vastauksesta :) on aika ikävä vaiva loppujenlopuksi tuo , katsotaan selviääkö lääkärissä mitään.


      • Hilkka Kontto

        Heippa
        Lueskelin tätä bakerin kysta -sivua uudelleen ja tuli mieleen omasta bakeristani vielä vanha asia. Nimittäin kun olin uimassa, niin kipeällä polvellani en voinut ollenkaan potkia vauhtia, kun tuntui, että jalka irtoo polvesta eli muljahti kummasti. Uiminen oli tosi hankalaa yhden jalan avulla.
        Lisäksi voin kertoa, että ennen leikkausta en pystynyt nousemaan enkä laskemaan portaita juuri ollenkaan kuin jotenkin haaruttelemalla.
        Kysta-leikkauksen jälkitarkastuksessa kysta tyhjennettiin vielä kerran ja pantiin kortisonia tilalle, mutta se ei ole enää sen jälkeen suurentunut, vaan ikään kuin normalisoitunut tavallaan, eikä ole kivulias eikä mitään oireitakaan antanut itsestään.


      • Hulce79
        Hilkka Kontto kirjoitti:

        Heippa
        Lueskelin tätä bakerin kysta -sivua uudelleen ja tuli mieleen omasta bakeristani vielä vanha asia. Nimittäin kun olin uimassa, niin kipeällä polvellani en voinut ollenkaan potkia vauhtia, kun tuntui, että jalka irtoo polvesta eli muljahti kummasti. Uiminen oli tosi hankalaa yhden jalan avulla.
        Lisäksi voin kertoa, että ennen leikkausta en pystynyt nousemaan enkä laskemaan portaita juuri ollenkaan kuin jotenkin haaruttelemalla.
        Kysta-leikkauksen jälkitarkastuksessa kysta tyhjennettiin vielä kerran ja pantiin kortisonia tilalle, mutta se ei ole enää sen jälkeen suurentunut, vaan ikään kuin normalisoitunut tavallaan, eikä ole kivulias eikä mitään oireitakaan antanut itsestään.

        Moe! Mulla löydetty bakerin kysta polvitaipeestani, ja se on kookas noin 5cm pitkä...polvi tuntuu jäykältä,,,varmaankin joutuu magneettiin kun lääkäri epäili kierukka vammaa..saas nähä mitä tapahtuu...


      • Hilkka K
        Hulce79 kirjoitti:

        Moe! Mulla löydetty bakerin kysta polvitaipeestani, ja se on kookas noin 5cm pitkä...polvi tuntuu jäykältä,,,varmaankin joutuu magneettiin kun lääkäri epäili kierukka vammaa..saas nähä mitä tapahtuu...

        Heips
        Minä ja mieheni olemme syöneet kohta 3 vuotta Nokkos-Kalkki-Inkivääri-Vihersimpukka kapseleita 1 kpl aamulla ja toinen illalla. On auttanut olkanivelen kipuun. Siis olkapäässä ei enää tunnu kipuilua.

        http://www.vianaturale.fi/index.php?node_id=6276


    • MALIPI

      Lissu 1.5.2011
      Bakerin cysta repesi ja valui oik. sääreen viime heinäkuussa, Puoli vuotta kipeänä,
      Marraskuussa sama juttu vas. polvessa. Oikea jo terve, vasen kauhean kipe nyt.
      .
      Toivon, että paranee siinä kuin oikeakin. Oikean satutin ojaan hypätess 2 v sitten.
      Vasemmassa ei vammaa, vaan rasitin sitä enemmän kun oikea oli kipeänä
      Ultraääni molemmista, isot mustelmat pohkeessa sisällä ja pahahko turvotus
      aluksi koko sääressä, enää polven kieppeillä ja yläosassa. Ei ollut polven
      takana isompaa pullistusta, se oli pohkeen sisällä jotenkin. En hauaisi
      kortisonipiikkejä, sen jlkeen nivel voi olla entinen. Toivon että paranee
      itsekseen niin kuin oikeakin, hermot meinaa kyllä mennä, raput vaikeita
      sekä ylös että alas, aamulla särkyä pitkään ja liikkeellelähdettäessä,
      tuolista noustessa ym.jne....Pyöräily sujuu paremmin kuin kävely.
      Särkyä myös sääressä ja taka-ja sisäreidessä. Yöllä pitää etsiä asentoa,
      jossa ei paina eikä satu. Lieko sittenkin neuroborrelioosi vai cysta?
      Kumpi lie pahempi? Polvea pitäis käyttää, pyöräillä, että nivelrikko hoituis,
      mutta cysta voi rasittua ja kipeytyä ja olla kuin tulipallo polvessa, mikä
      neuvoksi?.

    • Uskoo paranemiseen

      Olkaa ollesia jos teillä on vain Bakerin kysta. Nm. synoviaalisarkooma.

    • Tero Tappi

      Itsellä ollut bakerin kysta n. 5 vuotta ja nyt viime kuukausien aikana ruvennut oirehtimaan. Alkuun pohje alkoi "hapottamaan" alämäkiä kävellessä ja jalkapohjassa alko kantapään etupuolella olemaan epämääräistä kipua.

      Kysta on nyt tyhjennetty / yritetty tyhjentää 3 kertaa ja viimeisellä kerralla lekuri sanoi,että kannattaisi kysta leikata. Tänään kävin ortopedin juttusilla, joka totesi ettei kystaa kannata leikata vaan pitäisi kystan aiheuttaja poistaa. Käänneltyään polveani totesi, että todennäköisesti on kierukassa jotakin vikaa ja polvi olisi hyvä tähystää. Nyt odotellaan leikkausta ja toivotaa, että siitä olisi apua.

      • RkK

        Minulla todettiin bakerin kystasyksyllä. Koko talven kärsin siitä. Maaliskuussa lähdin Espanjaan ja sain vinkin, että käytä polveen magnesium spayr. Spayr pullolla sain aineen kohdistettua suoraan kipukoshtaan elinpolveen. N. 2 viikon käytön jälkeen vaiva helpotti ja nyt on poissa kokonaan. Suomesta saa kuulemma magnesium spray-pullon terveyskaupasta.


    • Päpä

      Bakerin kysta todettiin tänään lääkärissä, turvonnut polven takaosa paljon, ei mitään tyhjentänyt, olen ollut tähystysleikkaukksessa reilu pari kuukautta sitten, särkylääkettä ja lepoa kirjotta...näinköhän auttaa, olsin odottanut että kystan tyhjentää??!

    • beeda57

      Minulla todettiin 1 kk sitten bakerin kysta kun verisuonia ultrattiin. Yksityislääkärillä kävin ja totesi että ei voi tehdä mitään vaikka polvitaipeesta nilkkaan on pohje turvoksissa ja kipee. Sit se vähän hellitti kunnes viikko sitten tuolista noustessa tuntui kauhee kipu polvitaipeessa ja samantien pullahti munan kokoinen mollukka polvitaipeeseen. Ja taas pohje turvoksissa ja kipeä. Taas lääkäriin ja sanoi että opi elämään sen kanssa. Ei mennyt viikkoakaan kun taas pohje turvoksissa. Polvi on kuvattu ja kierukkarepeämä todettu 2 vuotta sitten mut silloin kipu parani kortisooni piikillä.

    • Anonyymi

      Multa löytyi puhkennut kysta.

    • Anonyymi

      Zyskovitsi kirjoitti kirjan baakarista.

    • Anonyymi

      Erinäisiä kertoja ollut polven etupuolella nestettä syystä nivelrikko joka tyhjennetty sitten 2017 nesteet muljahti tapeiseen eli kunnon Bakerin tuli rasituksesta polvillaan! Sitä tyhjennettiin useasti n. 50ml kunnes nyt nivel vaihdettiin ja sanottiin että ei operoida häipyy ajan kanssa vaan ei häivy!!!! Rajoittaa liikerataa ja kipuilee jatkuvasti nollilla,liika liikerata on oikein tajunnan räjäyttäjä ja syö ihmistä oravan lailla. Jossain vaiheessa on pakko löytää paikka missä tyhjennetään ja vaikka taas kortisoni tilalle että on edes vähän aikaa kivuton! Tämä hra. Baker estää kyllä todella hyvin polven kuntoutuksen! Onko muilla pitkittynyt herra kylässä?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1418
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1271
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1215
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1165
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1164
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1067
    7. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1063
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      33
      1048
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1043
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1032
    Aihe