Kannattaako diesel?

Moi,

Tuli myytyä nykyinen bensa-auto ja ajattelin hankkia dieselin kun tuo bensan hinta hipoo taivaita. Työajojakin tulee nykyisin jo 10-15000 kilometriä vuodessa ja siihen omat ajot, niin tulee rapiat 20000 km vuodessa. Ajattelin hankkia Ford Focus TDDI:n tai TDCI:n vm. 2003-2004. Ilmeisesti ajaa asiansa.
Ilmianna
Jaa

20 Vastausta



kannattaa, ford taasen ei.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
5 VASTAUSTA:
Tuo Focuksen diesel on varma ja pihi peli. Puhtia riittää ja sekalainen kulutus jää alle viiteen. Miksi se ei kannattaisi?
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Ford diesel kirjoitti:
Tuo Focuksen diesel on varma ja pihi peli. Puhtia riittää ja sekalainen kulutus jää alle viiteen. Miksi se ei kannattaisi?
Kannattaa varoa ajoissa!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Tellus kirjoitti:
Kannattaa varoa ajoissa!
eikä liiku alle viiden kuin tasaisessa maantieajossa muutakuin toiveunissa. Fordin vioista ja organisaation asenteesta en nyt jaksa vaahdota, ottakoon selvää ketä kiinnostaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Jamppa1 kirjoitti:
eikä liiku alle viiden kuin tasaisessa maantieajossa muutakuin toiveunissa. Fordin vioista ja organisaation asenteesta en nyt jaksa vaahdota, ottakoon selvää ketä kiinnostaa.
Focuksella pääsee sekalaisessa pätkäajossa helposti alle viiden. Alle neljän vaatii jo yritystä. Maantiellä se onnistuu melko helposti.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Alle viiden kirjoitti:
Focuksella pääsee sekalaisessa pätkäajossa helposti alle viiden. Alle neljän vaatii jo yritystä. Maantiellä se onnistuu melko helposti.
Joo, volkkarillakin pääsee alle neljään ajotietokoneen mukaan...
Sekalainen ajo ei ole sitä, että ajelet välillä kuuttakymppiä K-kauppaan ja välillä seitsemääkymppiä Lidliin!
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Vähänkin näitäkin palstoja seuranneena,focus on ylivoimaisesti huonoin vaihtoehto, jos vähnkin antaa arvoa auton laadulle,vetarit ,ruostuvat ovet ,huono jälleen myynti arvo ym ym.
Siitä itselläkin huonot muistot.
Ilmianna
Jaa
Nykyinen dieselkoneella oleva autoni tulee olemaan omalla kohdallani viimeinen, paketti ja kuorma-autoja tulee tietysti mutta ei henkilöautoja. Diesel meinaan maksaa jo niin paljon että pitää tulla jo reippaasti kilometrejä vuodessa ja kun on nuihin meruihin tykästynyt niin ne on vielä niin isoja autoja että menee järjettömät käyttöverot vielä päälle.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
9 VASTAUSTA:
Bensan ja dieselin hintaero on nyt sama kuin viime vuonna, eli 25-30snt/l. Mitä enemmän polttoaine kallistuu, niin sitä ennemmin diesel alkaa kannattamaan vaikka dieselin ja bensan hintaero kaventuisi. Dieselillä ajon kannattavuus ei riipu vain polttoaineiden hinnanerosta vaan myös kulutuksesta. Dieselkoneet kuluttavat vähemmän.

Esim. Jos dieselvero siirrettäisiin polttoaineen hintaan niin, että sekä bensa (keskikulutus 7,5l/100km) että diesel (5,5l/100km) maksaisivat molemmat 1,3e/l, niin dieselillä ajaessa säästäisi pienemmän kulutuksen ansiosta 2,6e/100km = 780e/30 000km. Jos polttoaine maksaisi tuplasti enemmän, niin säästökin olisi tuplasti suurempi.

Toki dieselin lopullinen kannattavuus riippuu monista asioista, mutta polttoaineiden kallistuminen lisää dieselin kannattavuutta.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
joku vaan kirjoitti:
Bensan ja dieselin hintaero on nyt sama kuin viime vuonna, eli 25-30snt/l. Mitä enemmän polttoaine kallistuu, niin sitä ennemmin diesel alkaa kannattamaan vaikka dieselin ja bensan hintaero kaventuisi. Dieselillä ajon kannattavuus ei riipu vain polttoaineiden hinnanerosta vaan myös kulutuksesta. Dieselkoneet kuluttavat vähemmän.

Esim. Jos dieselvero siirrettäisiin polttoaineen hintaan niin, että sekä bensa (keskikulutus 7,5l/100km) että diesel (5,5l/100km) maksaisivat molemmat 1,3e/l, niin dieselillä ajaessa säästäisi pienemmän kulutuksen ansiosta 2,6e/100km = 780e/30 000km. Jos polttoaine maksaisi tuplasti enemmän, niin säästökin olisi tuplasti suurempi.

Toki dieselin lopullinen kannattavuus riippuu monista asioista, mutta polttoaineiden kallistuminen lisää dieselin kannattavuutta.
Bensiinin hinta tulee laskemaa (näin kristallipallosta), jahka nuo jenkit vähän rauhottuu.

Omalla kohdallani tulee henkilöautolla niin vähän kilometrejä että sen puolesta ei kannat, ehkä jotain 15-20tkm. Käyttöveroa menee sen rapeat 600€ ja kulutus on paikkeilla 5-8L/100km, riippuen ajotyylistä.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
joku vaan kirjoitti:
Bensan ja dieselin hintaero on nyt sama kuin viime vuonna, eli 25-30snt/l. Mitä enemmän polttoaine kallistuu, niin sitä ennemmin diesel alkaa kannattamaan vaikka dieselin ja bensan hintaero kaventuisi. Dieselillä ajon kannattavuus ei riipu vain polttoaineiden hinnanerosta vaan myös kulutuksesta. Dieselkoneet kuluttavat vähemmän.

Esim. Jos dieselvero siirrettäisiin polttoaineen hintaan niin, että sekä bensa (keskikulutus 7,5l/100km) että diesel (5,5l/100km) maksaisivat molemmat 1,3e/l, niin dieselillä ajaessa säästäisi pienemmän kulutuksen ansiosta 2,6e/100km = 780e/30 000km. Jos polttoaine maksaisi tuplasti enemmän, niin säästökin olisi tuplasti suurempi.

Toki dieselin lopullinen kannattavuus riippuu monista asioista, mutta polttoaineiden kallistuminen lisää dieselin kannattavuutta.
...ovat olleet jo pitkään korkeampia kuin bensiinin ja johtuen dieselautojen suosiosta Euroopassa ne tuskin tulevat enää laskemaan alle bensan hinnan. Jos Suomessa luovutaan vuotuisesta dieselverosta ja dieseliä aletaan verottamaan samalla tavalla kuin bensaa, se saattaa tulla monelle dieselauton omistajalle ikävänä yllärinä. Tosin hieman vähemmänhän diesel kuluttaa, joten lopputulos on suunnileen sama. Makuasia kummalla haluaa ajaa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Man-Oil Nilsiästä kirjoitti:
...ovat olleet jo pitkään korkeampia kuin bensiinin ja johtuen dieselautojen suosiosta Euroopassa ne tuskin tulevat enää laskemaan alle bensan hinnan. Jos Suomessa luovutaan vuotuisesta dieselverosta ja dieseliä aletaan verottamaan samalla tavalla kuin bensaa, se saattaa tulla monelle dieselauton omistajalle ikävänä yllärinä. Tosin hieman vähemmänhän diesel kuluttaa, joten lopputulos on suunnileen sama. Makuasia kummalla haluaa ajaa.
Kulutusero on suuri. Jos Golf/Astra-luokan bensa-auto kuluttaa sekalaisessa ajossa 7 litraa, vie diesel vain viisi. Jos dieselpolttoaineen vero nostetaan bensan tasolle, maksaisi se keskimäärin 2-3 senttiä bensaa enemmän. Sillä ei olisi mitään merkitystä, koska diesel kuluttaa selvästi bensaa vähemmän.

Alle 35 tkm vuodessa ajavalle diesel-kuskille malli olisi nykyistä edullisempi. Tuota enemmmän ajavalle taas kalliimpi.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
pihi kirjoitti:
Kulutusero on suuri. Jos Golf/Astra-luokan bensa-auto kuluttaa sekalaisessa ajossa 7 litraa, vie diesel vain viisi. Jos dieselpolttoaineen vero nostetaan bensan tasolle, maksaisi se keskimäärin 2-3 senttiä bensaa enemmän. Sillä ei olisi mitään merkitystä, koska diesel kuluttaa selvästi bensaa vähemmän.

Alle 35 tkm vuodessa ajavalle diesel-kuskille malli olisi nykyistä edullisempi. Tuota enemmmän ajavalle taas kalliimpi.
...kuten sanoin niin makuasia. Itse en suostu ajamaan millään Golf/Astra luokan autolla, vaan ajan vähintään kaksilitraisella automaattivaihteisella bensa-autolla, ihan mukavuussyistä.

Jos tarvitsisi mietiskellä tuollaisia nippelijuttuja ja tyytyä moisiin koirankoppeihin, niin varmaan lopettaisin koko autoilun kokonaan ja siirtyisin julkisiin. Onneksi sitä tienaa sen verran, että voi jättää tuollaiset murehtimiset teidän teuvoperusurpojen murheeksi...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Öljysheikki "Nilsiästä... kirjoitti:
...kuten sanoin niin makuasia. Itse en suostu ajamaan millään Golf/Astra luokan autolla, vaan ajan vähintään kaksilitraisella automaattivaihteisella bensa-autolla, ihan mukavuussyistä.

Jos tarvitsisi mietiskellä tuollaisia nippelijuttuja ja tyytyä moisiin koirankoppeihin, niin varmaan lopettaisin koko autoilun kokonaan ja siirtyisin julkisiin. Onneksi sitä tienaa sen verran, että voi jättää tuollaiset murehtimiset teidän teuvoperusurpojen murheeksi...
Diesel Octaviaa DSG-laatikolla. Voipi muuten olla positiivinen yllätys
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Öljysheikki "Nilsiästä... kirjoitti:
...kuten sanoin niin makuasia. Itse en suostu ajamaan millään Golf/Astra luokan autolla, vaan ajan vähintään kaksilitraisella automaattivaihteisella bensa-autolla, ihan mukavuussyistä.

Jos tarvitsisi mietiskellä tuollaisia nippelijuttuja ja tyytyä moisiin koirankoppeihin, niin varmaan lopettaisin koko autoilun kokonaan ja siirtyisin julkisiin. Onneksi sitä tienaa sen verran, että voi jättää tuollaiset murehtimiset teidän teuvoperusurpojen murheeksi...
Esim. uudella Focuksella on leveyttä 184 cm. Se on enemmän kuin Volvo S80 tai Peugeot 607:lla. Koirankopitkin ovat kasvaneet ja niihin saa myös 2-litraisia moottoreita automaatilla.

Laitoin tuon Astra/Golf-luokan vai esimerkiksi. Siinä kulutusero on pieneimmillään. Luokkaa suuremmassa se on jo yli kaksi litraa ja diesel kannattaa vieläkin paremmin.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
pihi kirjoitti:
Esim. uudella Focuksella on leveyttä 184 cm. Se on enemmän kuin Volvo S80 tai Peugeot 607:lla. Koirankopitkin ovat kasvaneet ja niihin saa myös 2-litraisia moottoreita automaatilla.

Laitoin tuon Astra/Golf-luokan vai esimerkiksi. Siinä kulutusero on pieneimmillään. Luokkaa suuremmassa se on jo yli kaksi litraa ja diesel kannattaa vieläkin paremmin.
Volvokin meni pilalle kun foorti sekaantui teko hommiin, eipä paljoa näkynyt volvoja tienvarressa konepelti ylhäällä mutta 2005 jälkeen valmistettuja näkee, niin kauan kun foortin osista kasataan.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
Juupa juu kirjoitti:
Volvokin meni pilalle kun foorti sekaantui teko hommiin, eipä paljoa näkynyt volvoja tienvarressa konepelti ylhäällä mutta 2005 jälkeen valmistettuja näkee, niin kauan kun foortin osista kasataan.
Joo ostin Ford Focus 1999 dieselin.Kulutus sillä sekalaisessa ajossa 5,2 litraa.On vielä vanha pumpulla varustettu diesel.Pääsis alle viiden jos ajaisi rauhallisemmin.Noita ruostumisia Ford on korjannut takuuseen 12 vuoden koritakuuseen.Huollot vaan pitää vissiin tehdä aikalailla Fordin merkkihuollossa.Osat on Fordeihin halpoja.Vuonna 1999 Focus ollut vuoden auto euroopassa ja ameriikassa.Jakohihnan vaihtoväli 160 tkm.Seki jo sanoo joillekkin jotain.Joo Volvon olis pitäny antaa mennä konkurssiin eikä Fordin antaa ostaa...
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti
Lukekaapas www.yle.fi ma 3.8.09 uutinen, jossa IEA (kans.väl.energiajärjestö) ennustaa uutta öljykriisiä 5 v sisällä, ja öljyvarat hupenevat puolta nopeammin kuin on tähän saakka arvioitu.

Mitäs sanotte muutaman vuoden päästä olevista polttoaineen hinnoista, kun diesel maksaa vaikkapa 3 eur/litra ja bensa 4 eur/litra? Jos jollain kannattaa taviskansalaisen enää tuolloin ajella, se on joku 4,5-5 litraa satkulle hörppivä diesel tai diesel-hybridi. Tavis-bensa-auto polttaa sen 7,5-9 litraa joten iso ero noilla litrahinnoilla. Ajattele millä ajat, aja dieselillä. Ja öljyvarojen ehtyessä nykydieselit polttavat biodieseliä, ja maamme rypsipellot voivat tuottaa sitä tulevaisuudessa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
2 VASTAUSTA:
Niinpä! ja vaihtoehtoisten polttoaineiden tuleva verotus ei ainakaan paranna ajoneuvojen ja -tekniikoiden kehitystä! Päinvastoin, loppukin kehitystyö biopolttoaineilla loppuu, jos porkkanat (lue polttoaineiden biodiesel/kaasut/etanoli) verokohtelu muuttuu negatiivisemmaksi! Käännetään jälleen katseet Ruotsiin, josko siellä viellä mm. biokaasu-projektit saavat jatkoa.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
...mutta jos kaikki ostavat dieselin niin toivottavasti dieselin litrahinta nousee paljon korkeammalle, onhan hengitysilman puhtaus paljon tärkeämpi asia. Nytkin jo selvästi haistettavissa (ja myös kuultavissa) diesel autojen lisääntynyt määrä. Valitettavasti maamme rypsipeltojen kapasiteetti ei riitä kaikille.
Kommentoi
Ilmianna
Jaa
+Lisää kommentti

Vastaa alkuperäiseen viestiin

Kannattaako diesel?

Moi,

Tuli myytyä nykyinen bensa-auto ja ajattelin hankkia dieselin kun tuo bensan hinta hipoo taivaita. Työajojakin tulee nykyisin jo 10-15000 kilometriä vuodessa ja siihen omat ajot, niin tulee rapiat 20000 km vuodessa. Ajattelin hankkia Ford Focus TDDI:n tai TDCI:n vm. 2003-2004. Ilmeisesti ajaa asiansa.

5000 merkkiä jäljellä

Peruuta