Pilalle lellitty lapsi

Kun nyt katson häntä...

Lähipiirissäni on tyttö, joka täytti juuri 10 vuotta. Hän on meistä serkuksista nuorin, joten sai syntyessään ja varttuessaan kaiken huomion mummilta ja koko suvulta.
Jo alusta alkaen tyttöä ei saanut koskaan komentaa tai kieltää. Hän sai tehdä kaiken mitä ikinä halusi ja sai aina tahtonsa läpi.
Hänellä on isoveli, jota syrjittiin. Tyttö teki veljelleen kiusaa minkä ehti ja kun veli hermostui, tyttö aloitti heti pillittämisen ja kaikki vika oli aina isoveljessä, jolle sitten karjuttiin kurkku suorana ja haukuttiin tyhmäksi jne.
Mummi ja muut olivat aina hyssyttelemässä, että: "Ei saa kieltää, kun tyttö on vielä niin pieni" ja "Antakaa nyt sen ottaa ja tehdä, kun se on vielä niin pieni."
Sama meno jatkuu vielä tänäkin päivänä.

Siinä seitsemän vuoden ikäisenä tyttö oli jo aivan hirvittävä.
Minä olin hänen vakiammansa ja sain seurata häntä todella läheltä.
Hän saattoi saada ihan mitättömästä asiasta raivonpuuskan (kun häntä komensi tai kielsi). Hän huusi kurkku suorana, huoritteli, haistatteli ja lopulta huusi niin kauan että oli kasvoiltaan aivan sinipunainen. Sitten hän nappasi jonkun kynän tms. käteensä, asteli eteeni ja tuijotti minua silmät selällään sanoen: "Mä tapan sut, saatanan vittuserkku. Mä isken tämän kynän sun silmästä läpi."
Olin kauhuissani, mutta tarrasin tyttöä ranteesta ja väänsin kynän pois hänen kädestään. Siitähän vasta meteli alkoi, uudestaan sama kirkuminen että "sä yritit tappaa mut, saatanan vittupää!"

Kukaan ei saanut otetta tyttöön. Ei edes oma äiti. Mummi oli edelleen että "se on vielä niin pieni."

Raivonpuuskat jatkuu edelleen.
Tyttö on nyt 10 ja hänelle kuoritaan perunatkin valmiiksi lautaselle. Passataan olohuoneeseen päin, viedään sohvalle teetä ja leipää, mitä ikinä hän haluaakin. Eikä hyysääjä ole todellakaan hänen äitinsä, joka on hypännyt tyttärensä kanssa psykologeilla, vaan MUMMI.
Kun äiti saa jonkun kurin tyttärelleen, sekaantuu mummi asiaan ja tekee mitättömäksi äidin rangaistukset tms.

Puoli vuotta sitten hänelle ostettiin gerbiili, josta hän kirkui ja itki, kunnes sai tahtonsa läpi. Gerbiili on nyt hylättynä häkissään, hyvä kun tyttö muistaa koko eläintä.
Kun asiasta hänelle sanoo, hän vain virnuilee suoraan sanottuna vittumaisesti, ja sanoo että "mäpä haluanki koiran."

Jos tytölle olisi annettu jo pienenä selvät rajat, ei tälläistä olisi päässyt tapahtumaan. Hän on kuin pahinkin Nancy. (tiedätte varmaan tarinan).
Tälläisiä pikkuriiviöitä se "ei saa tukistaa, ei saa antaa piiskaa, ei saa huutaa"-juttu sitten teettää. En halua yleistää, tämähän on vain ääritapaus.
Mutta kyllä se niin on, että jos ei keskustelemalla ja kieltämisellä asia mene perille, niin kyllä saa tukasta ottaa kiinni ja laittaa jonnekin nurkkaan häpeämään. Lyömistä en hyväksy, mutta kyllä sentään joku roti on oltava.

Tälläinen pikkuhirviö pilaa koko perheen elämän vaatimalla, raivoamalla ja hallitsemalla.

42

6721

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jacopablo

      Vanhemmistahan kaikki lähtee...

    • johoo

      Mun serkusta tuli tuolla tyylillä narkkari. Ei mitään elämän ohjeita tai apuja, kun lellikki oli. Kunnon selkäsauna paikallaan.

    • hrrrrr

      Ensin pitää rotiin pistää mummo. Eihän tollasesta mitään tule. Mummolle lapsentapaamiskielto päälle, ennen kuin oppii äitiä kunnioittamaan.

      Alkaapi olla myöhäistä saada lasta kuriin. Murrosikä on jo ovella, eikä tilanne silloin ainakaan helpommaksi muutu.

      • mummin käytös?

        Niin, eikö äiti uskalla vastustaa mummoa? Onko mummo äidin vai isän äiti? Vanhemmista kaikki lähtee tässäkin tapauksessa. Mummohan voi aina tosipaikan tullen pistää riiviön menemään kotiinsa.


    • poppasmaija

      Tuli vain mieleeni, että voiko siinä olla eroja MITEN lapselle opetetaan käytöstapoja ym.? Onko olemassa vain "puhetta" vai onko myös toisenlaista "puhetta"?? Minä en lapsiini IKINÄ koskisi vahingoittamismielessä, vaikka toinen aika villi onkin. Mutta ei ole kyllä tarvinnutkaan, hyvin käyttäytyvät muutenkin (ei vain minun mielestä vaan mm. päiväkodin ja tuttavien ja tuntemattomienkin palaute). Tuo lause "Mutta kyllä se niin on, että jos ei keskustelemalla ja kieltämisellä asia mene perille, niin kyllä saa tukasta ottaa kiinni ja laittaa jonnekin nurkkaan häpeämään" särähtää aina korvaani, koska puhetta on erilaista! Jos ei kasvattaja OSAA valita sanoja, ilmeitä, eleitä ja asennettaan niin että lapsi ymmärtää asian, onko hänellä silloin oikeus satuttaa pienempäänsä? Tällä logiikalla kai vähä-älyisten pitäisi kurittaa lapsiaan ruumiillisesti, jotta nämä käyttäytyisivät hyvin..? Vai?
      Itse saatan huutaa kun hermostun. Yleensä silloin kun en ole ehtinyt antaa lapselle mitä tämä tarvitsee (esim. yhdessä oloa, hellyyttä tai lapsi nälkäinen tai väsynyt) ja itse olen väsynyt jolloin en jaksa nähdä asian eteen vaivaa.. Pelolla en kuitenkaan lasta haluaisi kasvattaa, siitä kun ei jää lapselle mitään hyvää.

      • ei väkivaltaa

        Olen samaa mieltä siitä, että metsään on menty kasvatuksessa! Mutta ei suinkaan siksi, ettei lasta ole tukistettu (vai olisiko häneen peräti sittenkin nimenomaan käyty käsiksikin ja siksi lapsi käyttäytyy noin?). Oli hienoa lukea, että joku muukin täällä ymmärtää, mitä on vastuullinen vanhemmuus ja että rajat voi asettaa käyttämättä väkivaltaa.

        Kun on alusta asti järkkymättömän johdonmukainen, ei tukkapöllyä tule edes mieleen antaa. Siitä on vain haittaa kasvatuksessa, koska se murentaa AITOA kunnioitusta vanhempia kohtaan. Tukistuksen teho on näennäistä, väliaikaista ja vie huomion pois oikeasta ongelmasta.

        Rajat on oltava ja niistä on pidettävä kiinni. Rajat OVAT rakkautta. Väkivalta ei.


      • Jah Man

        Edellinen taas näitä "goody two shoes" - tyyppejä, jonka pitää korostaa ISOILLA kirjaimilla omaa erinomaista kasvatustaan ja alleviivata mitä joku tekee VÄÄRIN. Mielipiteitä saa olla, mutta just nämä kirjoittajat ovat aivan turhia. Kerro miten tekisit, älä ala säätämääm oikeaa ja väärää.erittäin peäkohteliasta. Kuten minultakin, kun tässä näin kirjoitin.


        Ja itse keskusteluun:


        Nancy oli muuten skitsofreenikko. Olisikohan ap:n serkulla vstaavia sairauksia?


      • POPPASmaija
        Jah Man kirjoitti:

        Edellinen taas näitä "goody two shoes" - tyyppejä, jonka pitää korostaa ISOILLA kirjaimilla omaa erinomaista kasvatustaan ja alleviivata mitä joku tekee VÄÄRIN. Mielipiteitä saa olla, mutta just nämä kirjoittajat ovat aivan turhia. Kerro miten tekisit, älä ala säätämääm oikeaa ja väärää.erittäin peäkohteliasta. Kuten minultakin, kun tässä näin kirjoitin.


        Ja itse keskusteluun:


        Nancy oli muuten skitsofreenikko. Olisikohan ap:n serkulla vstaavia sairauksia?

        Niin, voisiko tässä tapauksessa goodytwoshoes olla lukijan silmissä?? Jos nimittäin ilman etukäiteisasennatta luet tekstini, huomaat että teksti on kirjoitettu kysymyksiin ja omiin kokemuksiin nojaten. Missähän sääsin oikeaa ja väärää? Heh..
        Ja kuten itsekin myönnät, mikä olet arvostelemaan jos itsekin olet "peäkohtelias"?
        Mahdatkohan olla ihan niin fiksu kuin yrität esittää..? :o)


      • Jah Man
        POPPASmaija kirjoitti:

        Niin, voisiko tässä tapauksessa goodytwoshoes olla lukijan silmissä?? Jos nimittäin ilman etukäiteisasennatta luet tekstini, huomaat että teksti on kirjoitettu kysymyksiin ja omiin kokemuksiin nojaten. Missähän sääsin oikeaa ja väärää? Heh..
        Ja kuten itsekin myönnät, mikä olet arvostelemaan jos itsekin olet "peäkohtelias"?
        Mahdatkohan olla ihan niin fiksu kuin yrität esittää..? :o)

        En yritä esittää yhtään mitään, pääsipäs vaan kirjoitusvirhe. Syvästi onnittelen, että takerruit orginellisti siihen.


      • 16v
        Jah Man kirjoitti:

        En yritä esittää yhtään mitään, pääsipäs vaan kirjoitusvirhe. Syvästi onnittelen, että takerruit orginellisti siihen.

        Luulisin että jossain vaiheessa tyttö tajuaa millainen kusipää on ollut..

        Ja vinkiksi äidille että on osasyyllinen lapsen käytökseen jos ei itse laita mummoa kuriin


    • isosisko..

      Minun 3v nuorempi pikkusiskoni oli perheen lellikki ja jo pienenä kieroili kaikki syyt minun niskoilleni. Sanoin jo ala-asteella (!!!) vanhemmilleni, että saatte nähdä millainen siitä tulee kun annatte kaiken periksi. Ja sellainen siitä tuli.. nyt 18-vuotias (asuu vielä kotona) ja ihan täysin kauhukakara. Ei usko, ei ymmärrä, edes oman terveyden päälle (on sängyssä jokaisen pojan kanssa ilman kumia ja saanutkin mm. tulehtuneen klamydian ja jatkaa yhä samaa linjaa. Pillereitä sentään syö, onneksi!) Vanhemmat maksavat kaikki puhelinlaskut ym menot, ostavat tupakat jne. Ihan sairasta, mutta sairaita ovat vanhempanikin. En itse ole käynyt kotona vuosikausiin, enkä mene. Asioista olen perillä kun meitä on vielä yksi isompi sisarus.

      Näitä tapauksia riittää.

    • isosisko..

      Olen ehdottomasti ruumiillista kuritusta vastaan. Kyllä sanatkin tehoavat kun niitä osaa käyttää. On säälittävää jos ei löydä muita keinoja kuin hakkaamisen. Minua on hakattu, ja minusta olisi tullut fiksu ihminen ilman sitäkin. Sain selkääni aina syyttä, pikkusiskon valheitten johdosta jne. Suututtaa kun suurin osa vielä ottaisi piiskan käteen jos se ei olisi laissa kiellettyä - ja moni ottaa silti. Te ette ymmärrä, miten paljon tätä teidän sanomaanne kuritusta käytettäisiin väärin, kun käytetään jo nyt. Eikä siihen puututa vaikka lapsi pyytäisi apua. Nimimerkillä kokemusta on!

      • neiti

        Kyllä, ruumiillisella kurituksella ei ole hyviä seurauksia, mutta kuvitelkaa: 10-vuotias tyttö voi hyvinkin olla jo 155 senttinen ja isokokoinen eli kohtuullisen vahva. Etenkin jos sellainen varustautuu lyijykynällä ja tappouhkauksilla niin minusta pitäisi jo uhkaillun pitäisi läväyttää turpaan moisesta käytöksestä.

        Aloittajan kuvailema esimerkki muistuttaa poikaystäväni pikkusiskoa, voi jestas mikä hirviö. Minuakin alkuaikoina (10-wee) haukkui minuakin kaljamahaksi ja ties miksi, mutta passiivisella asenteella aiheutin sen, ettei minua huomioida enää lainkaan. Hyvä niin.

        Ei selkään missään nimessä. Nyt alkaa olla jo viimeiset hetket pistää se kakara kuriin, kovat säännöt ja rangaistukset. Ja etenkin sille mummolle tapaamiskiellot. Tekee tyhjäksi äidin kasvatusyritykset.


      • isosisko
        neiti kirjoitti:

        Kyllä, ruumiillisella kurituksella ei ole hyviä seurauksia, mutta kuvitelkaa: 10-vuotias tyttö voi hyvinkin olla jo 155 senttinen ja isokokoinen eli kohtuullisen vahva. Etenkin jos sellainen varustautuu lyijykynällä ja tappouhkauksilla niin minusta pitäisi jo uhkaillun pitäisi läväyttää turpaan moisesta käytöksestä.

        Aloittajan kuvailema esimerkki muistuttaa poikaystäväni pikkusiskoa, voi jestas mikä hirviö. Minuakin alkuaikoina (10-wee) haukkui minuakin kaljamahaksi ja ties miksi, mutta passiivisella asenteella aiheutin sen, ettei minua huomioida enää lainkaan. Hyvä niin.

        Ei selkään missään nimessä. Nyt alkaa olla jo viimeiset hetket pistää se kakara kuriin, kovat säännöt ja rangaistukset. Ja etenkin sille mummolle tapaamiskiellot. Tekee tyhjäksi äidin kasvatusyritykset.

        Mutta se miten hän on päätynyt sellaiseksi 10-vuotiaaksi, on lähtenyt jo varhaislapsuudesta, vanhempien kasvatustoimien johdosta. Tämän ketjun tapauksessa vaatii vanhemmilta aikamoista otteen muuttamista jos ovat löysäilleet jo näinkin kauan.


      • Mariam
        neiti kirjoitti:

        Kyllä, ruumiillisella kurituksella ei ole hyviä seurauksia, mutta kuvitelkaa: 10-vuotias tyttö voi hyvinkin olla jo 155 senttinen ja isokokoinen eli kohtuullisen vahva. Etenkin jos sellainen varustautuu lyijykynällä ja tappouhkauksilla niin minusta pitäisi jo uhkaillun pitäisi läväyttää turpaan moisesta käytöksestä.

        Aloittajan kuvailema esimerkki muistuttaa poikaystäväni pikkusiskoa, voi jestas mikä hirviö. Minuakin alkuaikoina (10-wee) haukkui minuakin kaljamahaksi ja ties miksi, mutta passiivisella asenteella aiheutin sen, ettei minua huomioida enää lainkaan. Hyvä niin.

        Ei selkään missään nimessä. Nyt alkaa olla jo viimeiset hetket pistää se kakara kuriin, kovat säännöt ja rangaistukset. Ja etenkin sille mummolle tapaamiskiellot. Tekee tyhjäksi äidin kasvatusyritykset.

        pitäisi vetää turpaan sanot. Kohta sanot, että ei selkään missään nimessä..


      • ohikiitäjä
        neiti kirjoitti:

        Kyllä, ruumiillisella kurituksella ei ole hyviä seurauksia, mutta kuvitelkaa: 10-vuotias tyttö voi hyvinkin olla jo 155 senttinen ja isokokoinen eli kohtuullisen vahva. Etenkin jos sellainen varustautuu lyijykynällä ja tappouhkauksilla niin minusta pitäisi jo uhkaillun pitäisi läväyttää turpaan moisesta käytöksestä.

        Aloittajan kuvailema esimerkki muistuttaa poikaystäväni pikkusiskoa, voi jestas mikä hirviö. Minuakin alkuaikoina (10-wee) haukkui minuakin kaljamahaksi ja ties miksi, mutta passiivisella asenteella aiheutin sen, ettei minua huomioida enää lainkaan. Hyvä niin.

        Ei selkään missään nimessä. Nyt alkaa olla jo viimeiset hetket pistää se kakara kuriin, kovat säännöt ja rangaistukset. Ja etenkin sille mummolle tapaamiskiellot. Tekee tyhjäksi äidin kasvatusyritykset.

        Toivompa, että sinä pysytkin neitinä ja lapsettomana.. Noh, älykkyytesi ei liene kovin huikea, joten ei kai muuta voikaan olettaa kun turpaan vaan.. oikeinkirjoituksesi ja tekstisi on sen verran epäselvää että kovin korkea äo:si tuskin on..


      • Chi
        ohikiitäjä kirjoitti:

        Toivompa, että sinä pysytkin neitinä ja lapsettomana.. Noh, älykkyytesi ei liene kovin huikea, joten ei kai muuta voikaan olettaa kun turpaan vaan.. oikeinkirjoituksesi ja tekstisi on sen verran epäselvää että kovin korkea äo:si tuskin on..

        Neidillä oli mielestäni hyvä pointti tuossa, vaikka hän sen kovin suoraan sanoikin: 10-vuotias ei todellakaan ole siinä asemassa, että uhkaa tappaa toisia! Kyllä ekana tulee väkisinkin mieleen,että esim. korvatillikka tai kevyt läpsäisy ei olisi tässä tilanteessa pahitteeksi. Lapsi ei välttämättä kaiken raivonsa keskellä edes älyä,mitä puhuu ja aikuisen tehtävänä on tuen&turvan lisäksi myös huomauttaa,milloin menee liian pitkälle(ja koska pilalle lellitty tyttö ei reagoi puheeseen, mitä muuta on tehtävissä?). On helppo jeesustella ja kauhistella, miten "monet vanhemmat turvautuvat nykyään niin helposti fyysiseen kuritukseen", mutta käsi sydämelle: kuinka moni teistä kestäisi oikeasti(siis ihan aikuisten oikeasti) päivästä toiseen uhkailua, vaatimuksia ja jossei palvelu pelaa, tappouhkauksia?


      • .........
        Chi kirjoitti:

        Neidillä oli mielestäni hyvä pointti tuossa, vaikka hän sen kovin suoraan sanoikin: 10-vuotias ei todellakaan ole siinä asemassa, että uhkaa tappaa toisia! Kyllä ekana tulee väkisinkin mieleen,että esim. korvatillikka tai kevyt läpsäisy ei olisi tässä tilanteessa pahitteeksi. Lapsi ei välttämättä kaiken raivonsa keskellä edes älyä,mitä puhuu ja aikuisen tehtävänä on tuen&turvan lisäksi myös huomauttaa,milloin menee liian pitkälle(ja koska pilalle lellitty tyttö ei reagoi puheeseen, mitä muuta on tehtävissä?). On helppo jeesustella ja kauhistella, miten "monet vanhemmat turvautuvat nykyään niin helposti fyysiseen kuritukseen", mutta käsi sydämelle: kuinka moni teistä kestäisi oikeasti(siis ihan aikuisten oikeasti) päivästä toiseen uhkailua, vaatimuksia ja jossei palvelu pelaa, tappouhkauksia?

        Olen mielelläni jeesustelija jos se tarkoittaa, että en hyväksy ruumiillista kuritusta. Eikös se nyt oel ihan vähän raukkamaista..?

        Huvittavaa, että ensin toteat, että korvasta veto ("korvatillikka", kuulostaa milestäsi vissiin miedommalle) tai lyöminen (sitä on myös "kevyt läpsäisy) on ok, sitten samaan hengen vetoon kirjoitat, että aikuisen tehtävä on antaa tukea ja TURVAA. Heh he.. Just! Entäpä, voisiko aikuisen tehtävä olla myös älykäs?

        Kysymykseesi vastaan: ei varmasti ketään kestäisi kuvaamiasi asioita. MUTTA tarkoittaako se, että kun hermostuu näihin, pitäisi käydä käsiksi???
        Onneksi moni sentää hallitsee hermonsa ja hoitaa tilanteen toisilla keinoilla. Väitätkö tosissaan, että ainoa keino saada huonosti käyttäytyvä lapsi "kuriin" on läpsiä ja jaella korvatillikoita?
        Ja jos kyseessä olisi oma lapsi, niin eikö ole aika edesvastuutonta ensin kasvattaa lapsi huonosti käyttäytyväksi ja sitten alkaa kurittaa kun menee hermot???


      • tällä palstalla
        ......... kirjoitti:

        Olen mielelläni jeesustelija jos se tarkoittaa, että en hyväksy ruumiillista kuritusta. Eikös se nyt oel ihan vähän raukkamaista..?

        Huvittavaa, että ensin toteat, että korvasta veto ("korvatillikka", kuulostaa milestäsi vissiin miedommalle) tai lyöminen (sitä on myös "kevyt läpsäisy) on ok, sitten samaan hengen vetoon kirjoitat, että aikuisen tehtävä on antaa tukea ja TURVAA. Heh he.. Just! Entäpä, voisiko aikuisen tehtävä olla myös älykäs?

        Kysymykseesi vastaan: ei varmasti ketään kestäisi kuvaamiasi asioita. MUTTA tarkoittaako se, että kun hermostuu näihin, pitäisi käydä käsiksi???
        Onneksi moni sentää hallitsee hermonsa ja hoitaa tilanteen toisilla keinoilla. Väitätkö tosissaan, että ainoa keino saada huonosti käyttäytyvä lapsi "kuriin" on läpsiä ja jaella korvatillikoita?
        Ja jos kyseessä olisi oma lapsi, niin eikö ole aika edesvastuutonta ensin kasvattaa lapsi huonosti käyttäytyväksi ja sitten alkaa kurittaa kun menee hermot???

        ...että ei ymmärretä sitä, että lapsi oppii koko ajan, päivän ikäisestä. Hän oppii kommunikoimaan. Hän huomaa, että äiti ei tule, ennen kuin huutaa niin kovaa kuin kurkusta lähtee. Hän huomaa, että asian saa läpi vain huudolla. Hän on siis kasvatettu tähän tietoon. Vanhemmat ovat järjestelmällisesti ohjanneet hänet siihen, että kaikki tarpeet voidaan tyydyttää pelkästään huutamalla ja myöhemmin päälle käymällä.

        Lapsi on oppinut tämän ja kuka on opettanut?

        On ihan raivostuttavaa lukea näillä palstoilla "voimakastahtoisesta" kaksivuotiaasta, jolle aikuinen äiti ei voi mitään.
        Miten pikkuvauvaa on voitu käsitellä ilman, että hänen tahtoaan on kysytty joka hetki? Miten hänet on voitu kylvettää, pukea, syöttää ja nukuttaa, vaikka hän ei olisi halunnut? Pakkohan ne toimet on tehdä, lapsi kuolisi muuten, joten hänen mielipidettään ei ole kysytty.

        Yht´äkkiä vuoden vanhalta aletaan kysellä, haluaako hän sitä vai tätä. Mistä ihmeestä hän voi sen tietää? Aikuinen tietää, aikuinen on siksi olemassa ihan lasta varten. Kun aikuinen tietää, hän ei kysy lapselta joka asiaa. Lapsella on oikeus pitää itsestään selvänä, että äiti tai muu hoitaja tietää. Hään voi kapinoida, mutta tottelee oikeastaan ihan mielellään.

        Tämä ei tunnu menevän enää ollenkaan nykypäivän kasvattajan päähän. Aletaan paasata rajoista, jotka on pidettävä. Mitä ihmettä sillä tarkoitetaan? Arkielämässä syödään, nukutaan, ulkoillaan jne. ei siinä rajoja tarvita sen enempää.
        Lapsen kanssa jutellaan, leikitään, lauletaan. Hänen kanssaan pitää olla koko ajan.
        Mutta ei palvelemassa, vaan ohjaamassa. Ei käskien ja mahdollisimman vähän kieltäenkään, vaan ohjaamalla.
        Se vaan vaatii niin paljon enemmän kärsivällisyyttä. Eikö se ole enää muodissa.


      • ???
        tällä palstalla kirjoitti:

        ...että ei ymmärretä sitä, että lapsi oppii koko ajan, päivän ikäisestä. Hän oppii kommunikoimaan. Hän huomaa, että äiti ei tule, ennen kuin huutaa niin kovaa kuin kurkusta lähtee. Hän huomaa, että asian saa läpi vain huudolla. Hän on siis kasvatettu tähän tietoon. Vanhemmat ovat järjestelmällisesti ohjanneet hänet siihen, että kaikki tarpeet voidaan tyydyttää pelkästään huutamalla ja myöhemmin päälle käymällä.

        Lapsi on oppinut tämän ja kuka on opettanut?

        On ihan raivostuttavaa lukea näillä palstoilla "voimakastahtoisesta" kaksivuotiaasta, jolle aikuinen äiti ei voi mitään.
        Miten pikkuvauvaa on voitu käsitellä ilman, että hänen tahtoaan on kysytty joka hetki? Miten hänet on voitu kylvettää, pukea, syöttää ja nukuttaa, vaikka hän ei olisi halunnut? Pakkohan ne toimet on tehdä, lapsi kuolisi muuten, joten hänen mielipidettään ei ole kysytty.

        Yht´äkkiä vuoden vanhalta aletaan kysellä, haluaako hän sitä vai tätä. Mistä ihmeestä hän voi sen tietää? Aikuinen tietää, aikuinen on siksi olemassa ihan lasta varten. Kun aikuinen tietää, hän ei kysy lapselta joka asiaa. Lapsella on oikeus pitää itsestään selvänä, että äiti tai muu hoitaja tietää. Hään voi kapinoida, mutta tottelee oikeastaan ihan mielellään.

        Tämä ei tunnu menevän enää ollenkaan nykypäivän kasvattajan päähän. Aletaan paasata rajoista, jotka on pidettävä. Mitä ihmettä sillä tarkoitetaan? Arkielämässä syödään, nukutaan, ulkoillaan jne. ei siinä rajoja tarvita sen enempää.
        Lapsen kanssa jutellaan, leikitään, lauletaan. Hänen kanssaan pitää olla koko ajan.
        Mutta ei palvelemassa, vaan ohjaamassa. Ei käskien ja mahdollisimman vähän kieltäenkään, vaan ohjaamalla.
        Se vaan vaatii niin paljon enemmän kärsivällisyyttä. Eikö se ole enää muodissa.

        En oikein löydä tästä kirjoituksestasi mitään yhteyttä viestiini johon vastasit..? Kun olen ainakin hyvin pitkälti samaa mieltä kirjoittamistasi asioistakin..


      • tällä palstalla
        ??? kirjoitti:

        En oikein löydä tästä kirjoituksestasi mitään yhteyttä viestiini johon vastasit..? Kun olen ainakin hyvin pitkälti samaa mieltä kirjoittamistasi asioistakin..

        Mielipiteeni vain ilmaisin osoittamatta oikeastaan kenellekään. En osannut ehkä sujauttaa tekstiä sopivaan rakoseen, ja pahoittelen, jos luulet, että jotenkin vastustan juuri sinun mielipidettäsi.
        Keskustelu rönsyilee. Tarkoituksemme varmaan kaikilla on tuulettaa ajatuksia.


    • Nora

      "paranee"....Luulisi, että murkkuiässä havahtuu jo mummikin! Ainakaan kovin "hyvää" aikaa siitä ei ole perheelle odotettavissa.

      • Alkuperäinenkirjoittaja

        Kiitoksia kaikille vastanneille.
        Vastaan myös kysymyksiinne:
        Eli siis tämä mummi on tytön äidinäiti.

        Kasvatus on mennyt pieleen ihan alusta asti.
        Ehkä se johtui siitä, että tytön äiti oli onnellinen iltatähdestään ja ei niinkään raaskinut komentaa tyttöä kun tämä oli ihan pieni, mutta kun hän sitten varttuessaan yritti alkaa kasvattamaan häntä, oli mummi aina hyssyttelemässä ja hyysäämässä että "älä nyt ja älä nyt".

        Tytön äiti on yksinhuoltaja ja hänellä on kaksivuorotyö. Hän joutuu paiskimaan töitä, että pystyisi tarjoamaan lapsilleen mahdollisimman hyvän elämän.
        Lapset ovat olleet mummilla hoidossa pienestä pitäen.

        Tämän tytön lelliminen ja kaikki aika joka hänelle on annettu, on johtanut isoveljen syrjintään. Mistä johtuen isoveli veti kännit, ajoi autolla onnettomuuden jossa hänen kyytissä ollut kaverinsa kuoli. Molemmat alaikäisiä, ei edes lähellä täysi-ikäisyyttä vielä.

        Nyt, tytön ollessa 10, hän ei voi vieläkään olla yksin kotona, lähteä yksin kouluun tai tulla koulusta kotiin yksin odottamaan äitiään.
        Mummi ei anna. "Se on vielä niin pieni", kuuluu vastaus.


    • tällä palstalla

      Lapsi on kauhea, kauhea, kauhea, ja vain siitä syystä, ettei ole pantu rajoja.
      Ja useimpien mielestä rajat pannaan tukistamalla, piiskalla ja huutamalla, eristämällä jne.
      Ihan kuin ihmisen taimi olisi joku sirkuseläin, jolle opetetaan temppuja, joihin sillä ei ole valmiuksia.

      Eikö lapsi olekaan järjellinen, kunnioitettava henkilö, jota kohdellaan asiallisesti ja ohjataan ystävällisesti ja määrätietoisesti elämisen alkuun?

      Aikanaan kaukaisessa ajassa Kasper jätettiin elämään oman onnensa nojaan ja katsottiin, mikä hänestä tulee isona. No, tuli täysin epäonnistunut ihminen, koska hän ei tiennyt elämisen alkeitakaan.
      Kertomuksesi tyttö on tällainen kasper, jos hän ei ole koskaan joutunut minkäänlaisen pakon eteen. Nyt sitten pompottaa kaikkia. Sanoisin sinun asemassasi lapselle itselleen, että hänen pitää muuttaa käytöstään, jos haluaa olla sinun kanssasi tekemisissä. Sanoisin, että MINULLE et sano ja tee noin. Jos ei sana menisi perille, katkaisisin välini selvin sanoin: "Toista kertaa et minulle näin tee. MUISTA SE!" Haukut ja v-päät muistaisin lopun ikääni ja antaisin sen myös hänen ymmärtää. Lasta puolustaville vanhemmille sanoisin samoin. Jos he kestävät, eivät voi vaatia muita kestämään.
      Ei kukaan voi vaatia, että kasvattamattoman lapsen käytöstä on siedettävä.

      Tulee aika, jolloin hänen on kuitenkin kaikki opittava. Oppikoon ensi sinun kauttasi.

      • hellu

        Onko tämä mielestänne totta, että "useimpien mielestä rajat pannaan tukistamalla, piiskalla ja huutamalla, eristämällä jne"??
        Jos tarkoitit tätä palstaa, voin uskoakin. Mutta jos kadulle menee tavisperheitä tapaamaan, niin eihän nykyvanhempi enää ole niin avuton ja tyhmä, että ruumiillista kuritusta käyttää? Vai..?


      • siltä vaikuttaa
        hellu kirjoitti:

        Onko tämä mielestänne totta, että "useimpien mielestä rajat pannaan tukistamalla, piiskalla ja huutamalla, eristämällä jne"??
        Jos tarkoitit tätä palstaa, voin uskoakin. Mutta jos kadulle menee tavisperheitä tapaamaan, niin eihän nykyvanhempi enää ole niin avuton ja tyhmä, että ruumiillista kuritusta käyttää? Vai..?

        Se minua juuri ottaa päähän, että neuvot ovat tällä palstalla niin yksioikoisia: tukista, älä tukista, tee sitä, älä tee.
        Sen sijaan, että huomattaisiin, että lapset ovat ihan yhtä yksilöitä kuin aikuisetkin, yritetään heitä puristaa samaan muottiin: tämänikäisen pitää jo osata se ja se. Aseta rajat ja pidä ne! Menen neuvolaan jos ei vielä sitä ja sitä!

        Sitten tulevat ne vanhemmat, joita ehkä on rajoitettu tiukasti pikkulapsesta. He päättivät jo 10-vuotiaina, että heidän lapsensa saavat tehdä kuten haluavat.
        He kaipaisivat tukea myös täällä.

        Heille pitäisi myös saada perille tieto, että vanhempien velvollisuus ja oikeus on ohjata ja kasvattaa lastaan. Kauniisti ja ystävällisesti, ymmärtävästi, pienen pienestä käärösestä lähtien, eikä ihmetellä, miksi eivät hallitse tilannetta, kun lapsi on esim. 2,5 v. Tai kymmenen.

        Aikuinen, joka sallii lapsen tulla kimppuun ja haistatella, ei ole ymmärtänyt kasvatuksen tärkeyttä. Hän ei ole osannut olla turvallinen aikuinen, koska kasvatus on hänen mielestään juuri tukkupöllyjä ja piiskoja.
        Mutta kun ei vaihtoehtoa tähän kurittamiseen tunnu löytyvän! Hän toivoo vain epämääräisesti, että lapsi kasvattaisi itse itsensä.


    • Huoh...

      Samanlaisia pilalle lellittyjä kakaroita näki viimeksi tänään kaupassa, kun noin ekaluokkalainen poika otti kourallisen maistiasleipää, heitti sen suuhunsa ja mässytellen sanoi ylimielisesti: "Tää on hyvää. Onko tämä nyt sitä Vaasan leipää? Äiti, ostetaan tätä". Äiti siihen: "Ei osteta nyt, kultapieni. Juurihan me valkattiin sitä sun lempparirieskaa". Poika: "Hitto soikoon, osta TÄTÄ leipää-ää-äää!!!". Meni ehkä minuutti ja käytäviltä alkoi kuulua kauheaa kärryjen kolinaa- toinen pikkupentuhan se siinä, juoksee ympäri kauppaa täräytellen kärryjä! Lopulta meteli lakkaa, kun kaatuu. Äiti seisoo vieressä ja huokaa "Älä nyt viitsi jooko". Lapsi rääkyy niin lujaa, että hedelmäosasto tyhjenee sekunneissa... Esimerkkejä löytyy vaikka mistä. Bussissa ei osata käyttäytyä, tuijotetaan ja osoitellaan sekä ravintolassa kiljutaan ja riehutaan. Kukaan ei koskaan tee pennuille mitään, koska "nehän ovat vasta lapsia". Juu, ja sellaisina pysyvät vielä 20-vuotiainakin, jos tuo meno jatkuu...

      • Mieti vähän

        Kyllä, minun pienet pojat huutavat kaupassa koska he testaavat rajoja. Se että he huutavat ei tarkoita sitä ettemmekö asettaisi rajoja. Jäätkö aina seuraamaan joka lapsen kohdalla miten kukin kohtaus päättyy? Lapsi saattaa olla ensimmäisiä kertoja testaamassa vanhempaa kauppareissulla, ja se lapsi joka huutaa kovimmin ja kauimmin kokee ehkä suurinta vastusta. Jos lapsi taas pian hiljenee, ehkä vanhempi on sitten heti antanut periksi. Lapseni eivät ole mitään riiviöitä vaan ihan tavallisia rajoja kokeilevia poikia. Minua ei nolostuta lainkaan taistella loppuun asti ja pitää kiinni kannastani ettei kaupassa kinuta sitä tai tätä. Jos ihmiset todella toivovat lapsia hyvin kasvatettavan niin huudot on kestettävä sillä vanhemmille täytyy suoda mahdollisuus rauhassa näyttää kuinka osaa pysyä kannassaan draamasta huolimatta. Älä nyrpistä nenää kohdatessasi tälläisen 'shown' vaan tsemppaa vanhempia!


      • huoh
        Mieti vähän kirjoitti:

        Kyllä, minun pienet pojat huutavat kaupassa koska he testaavat rajoja. Se että he huutavat ei tarkoita sitä ettemmekö asettaisi rajoja. Jäätkö aina seuraamaan joka lapsen kohdalla miten kukin kohtaus päättyy? Lapsi saattaa olla ensimmäisiä kertoja testaamassa vanhempaa kauppareissulla, ja se lapsi joka huutaa kovimmin ja kauimmin kokee ehkä suurinta vastusta. Jos lapsi taas pian hiljenee, ehkä vanhempi on sitten heti antanut periksi. Lapseni eivät ole mitään riiviöitä vaan ihan tavallisia rajoja kokeilevia poikia. Minua ei nolostuta lainkaan taistella loppuun asti ja pitää kiinni kannastani ettei kaupassa kinuta sitä tai tätä. Jos ihmiset todella toivovat lapsia hyvin kasvatettavan niin huudot on kestettävä sillä vanhemmille täytyy suoda mahdollisuus rauhassa näyttää kuinka osaa pysyä kannassaan draamasta huolimatta. Älä nyrpistä nenää kohdatessasi tälläisen 'shown' vaan tsemppaa vanhempia!

        Pitääkö lasta kasvattaa kaupassa?
        Jos lapselle on ne kuuluisat rajat asetettu, niin niitä valvotaan kotona. Rajojen ulkopuolelle rajataan kovaääniset vaatimukset ja riitelyt, niin kotona kuin muuallakin. Niitä ei hyväksytä.
        Jos lapsi ei kotona saa kiljumalla ja huutamalla heittäytymällä tahtoaan läpi, ei hän edes tule ajatelleekikaan kokeilla asiaa kaupassa.

        Sen vuoksi juuri sanon, että lasta ei kasvateta julkisilla paikoilla yleisön silmien edessä. Muita ihmisiä ei kiinnosta asia, ja jos kiinnostaa, saattaa olla, että he ovatkin lapsen puolella ja alkavat arvostella lepsuja vanhempia tms.
        Sitten ollaankin jo näissä kirjoituksissa innokkaasti mukana.


      • nimimerkki huoh
        huoh kirjoitti:

        Pitääkö lasta kasvattaa kaupassa?
        Jos lapselle on ne kuuluisat rajat asetettu, niin niitä valvotaan kotona. Rajojen ulkopuolelle rajataan kovaääniset vaatimukset ja riitelyt, niin kotona kuin muuallakin. Niitä ei hyväksytä.
        Jos lapsi ei kotona saa kiljumalla ja huutamalla heittäytymällä tahtoaan läpi, ei hän edes tule ajatelleekikaan kokeilla asiaa kaupassa.

        Sen vuoksi juuri sanon, että lasta ei kasvateta julkisilla paikoilla yleisön silmien edessä. Muita ihmisiä ei kiinnosta asia, ja jos kiinnostaa, saattaa olla, että he ovatkin lapsen puolella ja alkavat arvostella lepsuja vanhempia tms.
        Sitten ollaankin jo näissä kirjoituksissa innokkaasti mukana.

        Vahingossa tulin käyttäneeksi samaa nimimerkkiä kuin aikaisempi "Huoh"! Sori. Tosin olemme niin samoilla linjoilla, että siinä mielessä ei vahinkoa tapahtunut.
        Mutta huomataan tästäkin, että sivustaseuraajilla usein on saman suuntaiset ajatukset.


      • katsos kun
        nimimerkki huoh kirjoitti:

        Vahingossa tulin käyttäneeksi samaa nimimerkkiä kuin aikaisempi "Huoh"! Sori. Tosin olemme niin samoilla linjoilla, että siinä mielessä ei vahinkoa tapahtunut.
        Mutta huomataan tästäkin, että sivustaseuraajilla usein on saman suuntaiset ajatukset.

        ne lapset kyllä osaavat testata rajojaan aina uudelleen ja uudelleen siitä huolimatta, missä ja koska kasvatus ja rajojen asettaminen on aloitettu. Ja ne tajuavat kyllä, että kaupassa ja julkisilla paikoilla tilanne on erilainen ja yrittävät hyötyä siitä. Siksi ne voivat mankua kaupassakin, vaikka rajat olisivat olleet olemassa ikuisesti.


      • Chi
        katsos kun kirjoitti:

        ne lapset kyllä osaavat testata rajojaan aina uudelleen ja uudelleen siitä huolimatta, missä ja koska kasvatus ja rajojen asettaminen on aloitettu. Ja ne tajuavat kyllä, että kaupassa ja julkisilla paikoilla tilanne on erilainen ja yrittävät hyötyä siitä. Siksi ne voivat mankua kaupassakin, vaikka rajat olisivat olleet olemassa ikuisesti.

        ..lapsia ei tarvitsisi ottaa kauppaan ollenkaan!! Ei kauppa ole paikka, jossa muut ihmiset joutuvat katsomaan vierestä kun kullannuppu saa raivareita ja huutaa kuin palosireeni! Viekää ne mussukat vaikka lapsiparkkeihin tms. siksi aikaa kun käytte ostamassa ne maidot ja leivät...


      • rajat tai ei
        Chi kirjoitti:

        ..lapsia ei tarvitsisi ottaa kauppaan ollenkaan!! Ei kauppa ole paikka, jossa muut ihmiset joutuvat katsomaan vierestä kun kullannuppu saa raivareita ja huutaa kuin palosireeni! Viekää ne mussukat vaikka lapsiparkkeihin tms. siksi aikaa kun käytte ostamassa ne maidot ja leivät...

        Lapsella on pitempi työpäivä kuin vanhemmillaan, usein 10 h. Kyllä on hänelläkin pinna tiukalla, kun ei mennä edes kotiin, vaan johonkin kauppaan, jossa ei sitten saa edes ostaa mitä haluaa, vaan äiti itsekkäästi vaatii istumaan kärryssä ja olemaan hiljaa. Joskus pääsee karkuun ja silloin on juostava niin että hyllyt vilisevät silmissä.

        Äidit ovat inhoja. Ja muut aikuiset kanssa. Kun alkaa harmittaa ja kiukku valtaa mielen, niin sitten kaikki vaan katsovat vihaisena. Äiti ei osta karkkia vaan muistuttaa jostakin saamarin sopimuksesta, että kaupassa ei huudeta. Silloin ei tottavieköön auta muu kuin korottaa ääntä niin, että äidin ääni häviää. Ei äiti itsekään sitä sopimusta aina muista. Välillä huutaa niin, että ihmiset katsovatkin häntä.
        No, pääseepähän pikavauhtia ulos kaupasta. Ostokset kassalle ja ulos: Äiti taas vihaisena, niin kuin se aina on, joka ilta.


      • yksi äiti
        Mieti vähän kirjoitti:

        Kyllä, minun pienet pojat huutavat kaupassa koska he testaavat rajoja. Se että he huutavat ei tarkoita sitä ettemmekö asettaisi rajoja. Jäätkö aina seuraamaan joka lapsen kohdalla miten kukin kohtaus päättyy? Lapsi saattaa olla ensimmäisiä kertoja testaamassa vanhempaa kauppareissulla, ja se lapsi joka huutaa kovimmin ja kauimmin kokee ehkä suurinta vastusta. Jos lapsi taas pian hiljenee, ehkä vanhempi on sitten heti antanut periksi. Lapseni eivät ole mitään riiviöitä vaan ihan tavallisia rajoja kokeilevia poikia. Minua ei nolostuta lainkaan taistella loppuun asti ja pitää kiinni kannastani ettei kaupassa kinuta sitä tai tätä. Jos ihmiset todella toivovat lapsia hyvin kasvatettavan niin huudot on kestettävä sillä vanhemmille täytyy suoda mahdollisuus rauhassa näyttää kuinka osaa pysyä kannassaan draamasta huolimatta. Älä nyrpistä nenää kohdatessasi tälläisen 'shown' vaan tsemppaa vanhempia!

        Meillä lapsille on opetettu niin, että kaupassa ja bussissa käyttäydytään - rajat haetaan muualla. Ko. paikoissa on a) työntekijöitä, joilla on oikeus tehdä työnsä rauhassa, ilman että joku riiviö kiljuu ja jäyttäytyy erittäin huonosta. b) muitakin asiakkaita, joiden ei tarvitse olla osallisina vieraiden perheiden rajojen hauissa.

        Eikä meillä ole ollutkaan yhtään mekkalaa näissä paikoissa. Lapsiani ei ole tukahdutettu vaan kasvatettu.


      • Kauhee sisareni.
        yksi äiti kirjoitti:

        Meillä lapsille on opetettu niin, että kaupassa ja bussissa käyttäydytään - rajat haetaan muualla. Ko. paikoissa on a) työntekijöitä, joilla on oikeus tehdä työnsä rauhassa, ilman että joku riiviö kiljuu ja jäyttäytyy erittäin huonosta. b) muitakin asiakkaita, joiden ei tarvitse olla osallisina vieraiden perheiden rajojen hauissa.

        Eikä meillä ole ollutkaan yhtään mekkalaa näissä paikoissa. Lapsiani ei ole tukahdutettu vaan kasvatettu.

        Mul on 11v pikkusisko oon itse 19v. Mu sisko on niin lellitty. Jos mä komennan niin se huutaa tällei: Vitun kusipää mä tapan sut helvetti vittu perkele!!!!! Aivan kauhee lapsi. Hän on pienin perheestä. Hän on 136cm ja 25kg hän kyllä on aika pienikokoinen vanhemmat aina sanovat että te olette isoja ja Inka on teistä pienin. Inka ( sisko ) saa kaiken haluamansa. Kun hän huuta että isi lähe röökille niin isi lähtee samoin äiti. Inka saa myös itse polttaa sähkö tupakkaa. Inka harrastaa seksiä poikaystävänsä kanssa. Inka myös saa harrastaa seksiä.


      • kkjkjvb

        Moni viranomainen olisi myös kiinnostunut vanhempiesi kasvatus tavoista... Rööki ja seksi ei kuulu ala-asteikäisen elämään. Voi olla, että lapsen tulevaisuus on jo tuhottu... Surullista.


    • ongelmaako

      Minulla on vain yksi sisko ja olemme keskustelleet aikuisiällä, lapsena kummankin mielestä "lellimistä" liikaa puolin jos toisin. Elikkäs meidän keskustellessamme, päädyimme lopputulokseen, että sisarkateus on meillä kummallakin ollut ja olemme unohtaneet katsoa asioita toisen näkökulmasta ja ennenkaikkea sitä mitä vanhempamme ovat meille sanoneet. Onhan se nyt selvää, että, jos sisarilla on ikäeroa vaikka 4 vuotta, on heillä ihan eri kehitysvaiheet menossa. Tuo serkkukateuskin alkaa yleistyi vissiin ja tuokin orasti myös suvun serkusten välillä meilläkin. Nykyään olemme hyvin toisistamme pitävää sukua kaikki.

    • Hgyeh

      Huhhuh onkohan se vieläkin urpo

    • Kommentoija69

      Mummolla ei ole mitään laillisia oikeuksia tyttöön. On jo kahdestoista hetki alkaa pitää etäisyyttä mummoon. Lapsihan menee aivan pilalle tuollaisesta. Tukistamisia ja läpsimisiä ei tarvita yhtään mihinkään. Pienestä pitäen vain selvät ja tervejärkiset rajat. Niin se lapsi oppii asteittain sietämään pettymyksiä, kun ei saakaan kaikkia halujaan tyydytetyksi. Pettymyksensietoharjoittelua on ilmiselvästi laiminlyöty tämän tytön tapauksessa.

      On tärkeää erottaa halut ja tarpeet. Tarpeissa on kyse vaatimuksista, jotka on tyydytettävä, jotta lapsi voi kasvaa ja kehittyä normaalisti. Tarpeita on monenlaisia alkaen fysiologisista perustarpeista emotionaalisiin, joihin kuuluvat esimerkiksi tarve saada huomiota, rakkautta ja hyväksyntää sellaisena kuin perusolemukseltaan on. Halut ovat usein ohimeneviä ja sellaisia, että niistä voi suurin osa jäädä toteutumatta ilman, että siitä koituu mitään vahinkoa.

    • Jjlkcjnvhjk

      Sehän on, saanu kaiken nokan eteen ja vanhemmat ei ankaria ollenka vaan ovat silittäneet sen päätä ja laps mikä on tottunu saamaan kaiken kalleimman, tarkemmin sanottuna, laps joka on saanu aina vanhemiltaan rahat kalliimpaan mahdolliseen vaikka autoon, semmonen ei tule koskaan ymmärtämään arvon päälle mitään, saati rahan arvon päälle, mm laps on oppinu itsekkääks, semmoset ei saa musta ainaka kaveria koskaan, ajattelee vain omaa itseänsä ja rahaa saa aina.

    • Anonyymi

      Vittu hakkaisin ton pikkutytön

    • Anonyymi

      Minullakin on tuollainen serkku

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      3940
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3742
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      605
      3738
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      14
      2383
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      72
      2332
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      328
      1995
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      124
      1976
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      187
      1816
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1489
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1382
    Aihe