vatsa turpoaa

yhtä tuskaa

Ongelmana on jo pitkään jatkunut vatsan turvotus. Aluksi luulin kun on tullu muutamia lisäkiloja että tämä johtuu siitä,ettei ole tottunut pulleaan vatsaan.Mutta nyt on aikaa jo kulunut lisäkilojen tulemisesta,joten ei voi johtua siitäkään.

Koko vatsa tuntuu että räjähtää/nahka repeää.Aamulla suhtkoht hyvä,mutta kun hiukankin jotain syö niin olo tulee samanlaiseksi.Ei siis tarvii syödä kuin jotain pientä.... Välillä tuntuu että on pakko kävellä hieman kumarassa ja hengittääkin pinnallisesti ette tunnu niin pahalta.
Ärtynyttä paksusuolta ilmeisesti on,mutta muut oireet tuntuu olevan hyvät jo pitkään ja suoli toimii normaalisti.Nyt olen tulehduskipu-lääkekuurilla ollut muutamia päiviä, ja tuntuu että ilmaa on tosi paljon,turvottaa vatsalaukussa ja ja alavatsassa.Lisäksi syömisen jälkeen tulee kipuja vatsalaukkuun,mutta oksennusoloa ei ole.Lääkkeen haittavaikutuksissa on kyllä mainittu näitä oireita,ja onneksi ei ole kuuria montaa päivää jäljellä.Pelkään vaan että tulee joku tulehdus,mutta siinä taitaa olla kovemmat oireet?

Mutta kun tätä turvotusta on ollut jo tosi pitkään,ja se vaikuttaa elämään tosi paljon.Laktoosi ja keliaakia kokeet on otettu,eikä niissä ollut mitään.
Lääkärille varmaan pitäisi taas mennä,mutta olen jo siellä tän vatsan kanssa käynyt moneen otteeseen,eikä sieltä mitään apua saa.

Olisko jolloin neuvoja kun alkaa olemaan jo tosi raskasta tää elämä?

20

28588

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hiiva syndroomaan

      jätä pois kaikki missä on hiivaa, sokeria tai vehnäjauhoja. Viikon olet ällä kuurilla niin huomaat jo eron. Lääkärit ei oikein usko koko tautiin, mutta kyllä sitä on ja minulla ainakin auttaa kyseinen kuuri.

      • yhtä tuskaa

        Itse asiassa luin tästä pienen tietoiskun kerran (aika vanha kirja), ja kävi tämä mielessä.Mutta koska lääkärit ei tätä tautia tunnusta,olen jotenkin unohtanut asian.Nyt kaivoi esiin kirjan,ja yllätyin oireista:

        Olen kärsinyt kroonisesta väsymyksestä,voimattomuudesta,uneliaisuudesta,voimakkaista kuukautisoireista, kaikenlaisista vatsavaivoista,huonosta keskittymiskyvystä ja muistista,nivelsärystä.
        Nämä siis löytyivät kirjasta ja ovat minulla.Erittäin häiritsevää on ollut 5 ensimmäistä oiretta,joiden kanssa olen käynyt lääkärillä eri kertoina koska häiritsevät elämää(on ole saanut niihin mitään apua).Kirjan selostus on tosi suppea ja varmaan aika vanhaa tietoa.Joten mistä saisin asiasta lisää tietoa,että voisin kokeilla tuota ruokavalio hommaa??
        En tietenkään sulje muita sairauksia vielä pois,ennen kuin olen testannut että auttaisiko ruokavalion muutos.
        ELi neuvoja edelleen kaivataan?


      • Huhhuh...
        yhtä tuskaa kirjoitti:

        Itse asiassa luin tästä pienen tietoiskun kerran (aika vanha kirja), ja kävi tämä mielessä.Mutta koska lääkärit ei tätä tautia tunnusta,olen jotenkin unohtanut asian.Nyt kaivoi esiin kirjan,ja yllätyin oireista:

        Olen kärsinyt kroonisesta väsymyksestä,voimattomuudesta,uneliaisuudesta,voimakkaista kuukautisoireista, kaikenlaisista vatsavaivoista,huonosta keskittymiskyvystä ja muistista,nivelsärystä.
        Nämä siis löytyivät kirjasta ja ovat minulla.Erittäin häiritsevää on ollut 5 ensimmäistä oiretta,joiden kanssa olen käynyt lääkärillä eri kertoina koska häiritsevät elämää(on ole saanut niihin mitään apua).Kirjan selostus on tosi suppea ja varmaan aika vanhaa tietoa.Joten mistä saisin asiasta lisää tietoa,että voisin kokeilla tuota ruokavalio hommaa??
        En tietenkään sulje muita sairauksia vielä pois,ennen kuin olen testannut että auttaisiko ruokavalion muutos.
        ELi neuvoja edelleen kaivataan?

        Lääkärit eivät tunnista tekosairautta nimeltä "hiivasyndrooma"!! Mene ja kysy vaikka! Nuo oireet, mitä sinulta löytyy, voivat viitata paljon muuhunkin. Käy ottamassa vaikkapa verikokeita ja juttele lääkärin kanssa, mutta älä usko kaikkea, mitä tältä palstalta luet...


      • yhtä tuskaa
        Huhhuh... kirjoitti:

        Lääkärit eivät tunnista tekosairautta nimeltä "hiivasyndrooma"!! Mene ja kysy vaikka! Nuo oireet, mitä sinulta löytyy, voivat viitata paljon muuhunkin. Käy ottamassa vaikkapa verikokeita ja juttele lääkärin kanssa, mutta älä usko kaikkea, mitä tältä palstalta luet...

        Edelliselle kirjoittajalle voin selventää, että todellakin olen käynyt lääkärillä aikaisemmin monestikkin mahavaivojen takia ja asiaa on tutkittu perin pohjin.Verikokeita otettu silloinkin ja sitten taas uudelleen kroonisen väsymyksen takia.Mitään ei ole selvinnyt,mutta vihdoin aikani valitettuani sain lähetteen sisätautilääkärille.Siellä haluaisin selvyyden ainakin pitkään jatkuneeseen väsymykseen ja voimattomuuteen,mihin ei ole syynä henkiset ongelmat.Ja mahavaivat ovat olleet vuosia,turvotus kuukausia ja pahentuneet nyt tulehduskipulääkkeen takia.


      • Kenoviiva
        yhtä tuskaa kirjoitti:

        Edelliselle kirjoittajalle voin selventää, että todellakin olen käynyt lääkärillä aikaisemmin monestikkin mahavaivojen takia ja asiaa on tutkittu perin pohjin.Verikokeita otettu silloinkin ja sitten taas uudelleen kroonisen väsymyksen takia.Mitään ei ole selvinnyt,mutta vihdoin aikani valitettuani sain lähetteen sisätautilääkärille.Siellä haluaisin selvyyden ainakin pitkään jatkuneeseen väsymykseen ja voimattomuuteen,mihin ei ole syynä henkiset ongelmat.Ja mahavaivat ovat olleet vuosia,turvotus kuukausia ja pahentuneet nyt tulehduskipulääkkeen takia.

        Onko kilpirauhasarvot tutkittu? Yksi väsymyksen syistähän voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta.


      • yhtä tuskaa
        Kenoviiva kirjoitti:

        Onko kilpirauhasarvot tutkittu? Yksi väsymyksen syistähän voi olla kilpirauhasen vajaatoiminta.

        On otettu kilppariarvot ja lääkäri sanoo että viiterajoissa.Joo kyllä on suomen viiterajoissa,mutta ei maailmalla käytettävien rajojen.Tämä ei kuitenkaan vaikuta lääkäriin,joka ei katso oireita vaan arvoja.Toivottavasti siitä erikoislääkäristä olisi apua vähän enemmän.


    • Kenoviiva

      Mikäli turvotusta on ollut vasta muutamia viikkoja eikä kuukausia, niin yksi mahdollisuus olisi mahakatarri/gastriitti. Eli tulehdus; pitkäaikaisessa särkylääkkeiden käytössä on tämä mahdollisuus että ruokatorven, vatsalaukun tai suoliston pinta syöpyy/ärtyy.

      Minulla oli katarri pahana 3 v sitten, ja oireina oli voimakas turvotus ja kipu aterian päälle, joskus vasta tunninkin päästä syömisestä. Ei tulehdus välttämättä tämän kovempi ole, tai kova ja kova... En päässyt siitä eroon ennenkuin jättäydyin täysin mustikkakeittokuurille, jota sitten söinkin lähes ainoana ruokalajina kaksi viikkoa. Kaurapuuroa hieman siinä ohessa, mutta joillakuilla saattaa viljakin tehdä pahaa kun oikein on ärtyneet sisäelimet.

      Hain itse aikoinaan katarriini Nexium-kuurin, ja sain siitä vain kauhean närästyksen; tänä vuonna oli sama juttu Lanzo Meltin kanssa, joten itse pyrin hoitamaan probleemin ruokavaliolla.

      Sitähän emme tiedä onko sinulla katarri/gastriitti (en ole ihan varma noiden kahden erosta), mutta jätä nyt ihmeessä ainakin kahvi ja rasvaiset ruoat pois ja katso helpottaako olo. Myös tupakointi voi ärsyttää, ja suklaa on joskus melkoinen myrkky. Itse jätän aina tilanteeni pahentuessa heti maidonkin pois, vaikken varsinaisesti sille oireile muina aikoina mitenkään. Lisäksi sokeri ja vehnä tuntuu olevan tosi pahasta...

      Ilmavaivoihin saattaa välittömästi auttaa esim. Disflatyl-niminen käsikauppavalmiste. JOS siis ei ole sitä katarria.

      • yhtä tuskaa

        Niin,turvotus koko vatsan alueella on ollut kuukausia.Mutta nyt tulehduskipulääkkeen takia on tuntunut ylimääräistä turvotusta ja kipuilua juuri mahalaukun kohdalla.Syön enää pari päivää kuuria loppuun ja toivon että selviin sen aikaa.Tarvii sitten vain lääkärille lähtee jos oikein pahaksi menee,mutta tosiaan tota katarria itsekkin pelkään.


    • dr pill
    • hiivasyndrooma

      tai englannin kielellä elimination diet, saat paljon tietoa. Ei minullakaan lääkäri todennut moista vaivaa, vaan terveydenhoitaja neuvoi kokeilemaan diettiä. Voi sitä autuutta kun sain vatsani kuntoon. Tätä ihanuutta on nyt sitten kestänyt jo pari vuotta. Suosittelen. Välillä voin syödä aivan normaalisti pitkiäkin jaksoja ja kun vatsa alkaa oireilemaan, niin taas palaan dietille. Hankaluutena on löytää ruisleipää joka on nostatettu juurella ja joka ei sisällä sokeria tai siirappia.

    • Kirja

      Voit yrittää löytää kirjakaupasta opusta: Hiivasyndrooma, Rauli Mäkelä. Ainakin vanhassa painoksessa on erittäin hyvä hiivaton dieetti-ohje, jota on helppo noudattaa. Lisäksi tehon huomaa jo parissa päivässä, jos dieetti ei auta, niin silloin vaiva on jokin muu. Lisäksi voisit heti ostaa esim. luontaistuotekaupasta Bio-asidophilus kapseleita vatsasi hoitoon. Pitkään jatkuneissa vatsavaivoissa menee bakteerikantakin sekaisin ja varsinkin silloin tällöin syödyt antibioottikuurit tuhoavat hyviäkin bakteereja. Toivottavasti vaivasi helpottuu.

    • mimmis

      Aamulla on mukavaa kun vatsaa ei kiristä, mutta iltaa kohden taas maha on muhkean paisunut.
      Tiedän tunteen...! Myös käynyt lakt ja keliakia testeis
      Olen kuullut kans tosta hiivasynd. mutta kyseistä diettiä en ole kokeillut kokonaisuudessaan, mutta siihen viitaten;
      itellä on auttanut kun syön säännöllisesti ja "järkevästi", ei turhaa napostelelua, pullan, karkkien, limsan ym vähentäminen.
      Syö ruokaa jolla pärjää vähän kauemmin ettei heti tarvii olla jääkaapilla.

      • myös m-vaivat

        Vatsa turpoaa ja tuntuu kuin oisi liikaa happoja.
        Ilmaa kehittyy päivän mittaan ja ilta menee paukutellessa. Välillä on kipuja oikealla kylkikaaressa (ilm.ilmaa) ja ne voivat olla tosi
        voimakkaita, sitten aikansa kummiteltuaan ne siirtyvät vasemmalle kylkikaareen kipuillen samalla lailla. Olen dieetillä, mutta vatsa on kuin pallo. Mikä avuksi? Mikä ruokavalio? Autathan jos tiedät? KIITOS ETUKÄTEEN!


      • LIINA
        myös m-vaivat kirjoitti:

        Vatsa turpoaa ja tuntuu kuin oisi liikaa happoja.
        Ilmaa kehittyy päivän mittaan ja ilta menee paukutellessa. Välillä on kipuja oikealla kylkikaaressa (ilm.ilmaa) ja ne voivat olla tosi
        voimakkaita, sitten aikansa kummiteltuaan ne siirtyvät vasemmalle kylkikaareen kipuillen samalla lailla. Olen dieetillä, mutta vatsa on kuin pallo. Mikä avuksi? Mikä ruokavalio? Autathan jos tiedät? KIITOS ETUKÄTEEN!

        Minulla oli samat vaivat,ja sitten loppui kun aloin syödä maitohappobakteereja.Turvotus poistui kokonaan samoi kaikki kivut.Olen kuin uusi ihminen.Kolmen viikon pääästä huomasin että turvotus oli pois ja kivut.Minulle sopi PRO VITALAS MAITOHAPPOBAKTEERIT.Niitä saa vain netistä,(googleta vitalas ja sieltä katso PRO VITALAS.sUOSITTELEN KOKEILEMAAN MAITOHAPPOBAKTREJA.


    • Liikuntaa

      Lääkäristä on hyötyä siinä, että voi poissulkea nk. vakavat sairaudet.

      Minulla auttaa turvotukseen jokapäiväinen liikunta! Myös iltasyömisen välttämisestä olen havainnut olevan apua.Silloin kun turvotus on päällä, niin siihen ei tunnu kunnolla auttavan oikein mikään.

      Ruoka-aineista turvotusta aiheuttaa yleensä huonot hiilihydraatit. Pahimpia on sellaiset, joissa on sokeria, rasvaa ja jauhoja. Turvotusta taas ei aiheuta ateriat ilman hiilihydraatteja, esim munakas. Pihvi salaatilla tms.

      Nämä on yksilöllisiä asioita, joten se on itse kokeilemalla löydettävä, mikä toimii ja mikä ei.

      • vatsatanssi

        Suosittelen vatsatanssia vatsa- ja selkävaivoihin, vahvistaa lihaksia ja rentouttaa. Kun tekniikan oppii voi sitä harrastaa yksinkin. Suosittelen!


    • turpoaa

      Mulla on samaa vaivaa. Ajattelin kokeilla viikon hiilihydraatitonta diettiä vatsan rauhoittamiseksi. Ihan vain kokeeksi.

      Mulla sen sijaan on laktoosi-intoleranssi, mutta se on ollut jo niin kauan kuin kyseinen ilmiö on tiedetty, joten osaan kyllä välttää laktoosia. Maha turpoaa ja tulee kipeäksi joka tapauksessa.

      Osaisiko kukaan sanoa kumpi olisi parempi valinta jos on vaihtoehtona ruisleipä, jossa on hiivaa, sokeria ja siirappia vai pelkkä kaurapuuro veteen keitettynä, kun haluaa välttää hiilihydraatteja ja hiivaa. Niin, tiedän että molemmat on huonoja, mutta oletetaan ettei ole muuta vaihtoehtoa?

      • nyt jo parempi

        Oletko kokeillut hiivatonta luomuruisleipää (löytyy ainakin isoista tavarataloista), itse vatsakatarrista nyt toipilaana ja tuota tuntuu vatsa sietävän.


    • helikobakteeri

      Hei!Kärsin itse jatkuvista vatsakivuista.Turvottaa ja vatsaan koskee.Minua on tähystelty ylä-sekä alakautta ja mitään normaaliudesta poikkeavaa ei ole löytynyt.Omaan vain kuulema pitkän ja mutkaisen suolen joka saattaa osaltaan selittää kaikenmaailman oireet joista kärsin.Jokunen vuosi sitten minulla todettiin Helikobakteeri joka moninkertaisti oireeni ja pakotti välillä lähtemään töistäkin kesken päivän.Jos olet tilaamassa aikaa lääkärille,kysäise helikobakteerin poissulkevaa testiä.Se voidaan tehdä puhallustestillä terveyskeskuksessa.Voimia sinulle.Jos yhtään lohduttaa niin et ole ainoa.Tämä hankaloittaa sanoinkuvaamattomasti elämää ja laskee sen laatua.Itse aion ravata lääkärillä aina oireiden ilmaantuessa eli jatkuvasti.Kai työterveyslääkärinkin pinna lienee rajallinen ja saisin lähetettä jatkotutkimusten jatkotutkimuksiin.

      • Pallovatsa

        Mulla maha turpoaa heti aamusta alkaen ja illalla se on sitten jo niin iso ettei voi olla huomaamatta.
        Olen ollut syömättä koko päivän ja siitä huolimatta vatsa turpoaa ja tuntuu että on jo hankala hengittää.
        Oireita on ollut kohta 1,5 vuotta eikä tämän paskan alkamiseen ole ollut mitään erityistä syytä. Tietysti tässä paineita on jatkuvasti ja elämä aika kiireistä, mutta kesälomalla en huomannut kovin suurta eroa turvotuksessa. Tilannetta tietenkin pahentaa vielä entisestäänkin jos syö paljon tai juo paljon esim. olutta.
        En tiedä miten sitten tupakointi tähän vaikuttaa, olen polttanut 10 vuotta ja miksi nyt yhtä äkkiä se alkaisi turvottamaan. En tiedä onko tähän yhtä syytä vai onko se monen tekijän summa. Kuitenkin yllätävän monella on vastaavia vaivoja ja lääkärit ei osaa auttaa, itsekkin olen valittanut tästä 3 eri työterveyslääkärille tuloksetta enkä ole edes päässyt jatkotutkimuksiin.
        Tseppiä kohtalon tovereille, tämä on aika raskasta näin pidemmän päälle ja alkaa jo vaikuttaa henkiseen kanttiinkin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      377
      3608
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      198
      1720
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      66
      1347
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      148
      1224
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      873
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      865
    7. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      56
      833
    8. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      117
      830
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      819
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      792
    Aihe