Oikealle puoltaminen????

v70 -03

Kertokaas mikä ihme voi olla syynä siihen, että pari vuotta vanha v70 puoltaa edelleen ojan puolelle, vaikka kulmat ovat tarkistettu ja alla on upouudet renkaat(195 65 15). Tiedän, että Volvon ohjaus on herkkä ja tiet ovat yleensä kallellaan ojan suuntaan, mutta kun tämä pahuksen volvo ohjautuu oikealle tasaisella parkkialueellakin. Onko kukaan selvittänyt ratkaisua tähän mystiseen ongelmaan, joka kirjoituksista päätellen tuntuu rasittavan muitakin volvokuskeja.

32

14173

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Volvester

      Samma på här. Sain viikko sitten Saksasta -02 V70 Volvon. Auto kuin pakasta revitty. Ainoa mikä nyppii on tuo oikealle vetäminen. Kävin tarkastamassa rengaspaineet. Neljä huoltoasemaa, neljä eri tulosta. Voi prkl. Kaikkien mukaan kuitenkin vasemmalla ja oikealla on samat paineet.

      Maantiellä loistava ajaa. Paitsi että pidemmässä matkassa alkaa tympimään kun rattia pitää koko ajan vääntää hieman vasemmalle. Tai auto karkaa.

      Alla on 205/55/16 Pirellit. Niissä ehkä vika? Tällä viikolla vaihdetaan alle Nokianin talvinakit, jos ne auttaisivat.

    • jousien

      Tarkistuta etujousien alosan suoja kummit eli jousen ja jousenkupin välissä olevat kummit
      vm 03 on aika herkkä ohjauskulmien säätöön eli
      lisäksi tarkistuta ohjauskulmat oikein laserpenkissä

    • muuten ok

      sama juttu -01 v70. Ostin uudet renkaat 205-55-16 ja säädätin ohjauskulmat, ei auta vetää oikealle "paljon" tosin jos ajan tien vasentakaistaa niin vetää vasemmalle mutta ei niin paljoa. Todella rasittava piire.

      • v70

        V70-05 kulkee suoraan. 195-65 R15 ContiWinterViking 2 metelöi sen sijaan luvattoman paljon eikä ajettavuuskaan oikein vakuuta.


      • Patu
        v70 kirjoitti:

        V70-05 kulkee suoraan. 195-65 R15 ContiWinterViking 2 metelöi sen sijaan luvattoman paljon eikä ajettavuuskaan oikein vakuuta.

        Tosiaan kyseessä v70 -01 2.5tdi ja alkuun oli nivomatit ja 15" ja 17" rengasta ja nyt on 35mm madallukset ja renkaat 235/40/18 ja nätisti menee suoraan. Ajourissa ku ajaa uran oikeessa reunassa ni tietty vetää oikeelle ja sama uran vasemmassa laidassa toiseen suuntaan, mutta just sama tilanne oli eri alustalla ja renkailla. Kannattaa vähä kattoo missä kohtaa ajelee..


    • 2.4 T

      Tuntuu olevan auton "ominaisuus". Tuo ajolinja kyllä vaikuttaa asiaan ja tien kaltevuus (motarin vas.kaistalla ei vedä ainakaan oikealle..) Itse ratkaisin tilanteen renkaiden ilmanpaineilla, vas.puolelle 0,2-0,3 bar vähemmän kuin oikealle niin kylläpä menee suoraan, oikeallakin kaistalla :)

      • patu

        joo varmaan kannattaa laittaa eripaineet eripuolille autoo ku voi saman hoitaa tosiaan ajamalla 20cm eri kohdassa.. renkaat kuluu nätisti eritahtiin ja eri tavalla.


      • 2.4 T
        patu kirjoitti:

        joo varmaan kannattaa laittaa eripaineet eripuolille autoo ku voi saman hoitaa tosiaan ajamalla 20cm eri kohdassa.. renkaat kuluu nätisti eritahtiin ja eri tavalla.

        Tuskinpa tuo pieni paine-ero nyt oleellisesti vaikuttaa kulumiseen (en puhu nyt mistään alle 2 bar paineista vaan 2.2-2.5 bar)- mulle on ainakin tärkeämpi ettei tarte ajaa maantiellä kieli keskellä suuta tarkalleen oikealla kohdalla uraa vaan että auto menee suoraan.


      • naara

        Toivottavasti et ikinä joudu hätäväistöön esim hirven takia autolla jossa samalla akselilla on eri paineet renkaissa


      • faktaaaaaaaaa
        naara kirjoitti:

        Toivottavasti et ikinä joudu hätäväistöön esim hirven takia autolla jossa samalla akselilla on eri paineet renkaissa

        Noin pieni paineero kun toi kundi kertoi ei vaikuta mitään missään väistöissä. Joka toisessa autossa joka tuolla tienpäällä liikkuu on tollaiset paineerot.. Eriasia jos aletaan puhua huomattavista paineeroista... 0,2 ei ole mitään jos puhutaan paineista luokkaa 2,2-2,5 bar eli suomeksi jos vasurissa on esim 2,3 ja oikeassa 2,5 bar niin ei vaikuta mitään missään hätäväistöissä.


    • volvesteri

      Kumma juttu. Vaihdoin nastarenkaat auton alle. Ja puoltaminen väheni huomattavasti. Kesärenkaat on Pirellin 205/55/R16 ja talvinakit on Nokian HP4:t samalla koolla.

      Pirelleistä katsoin 3 eri mittarilla ilmanpaineet eri aikoina ja oli ok, eli siinäkään ei ollut vikaa. Nuo kesänakit tuli auton mukana, taidan heivata ne takaisin Italiaan ja ostaa jotkut valkoisen miehen renkaat.

    • Jure2

      Sama homma täällä. Kävin kaikki kulmat säädättään ja on ajettu sekä kesärenkailla että kitkoilla. (195*15*65) ja puoltaa kovasti oikealle. Jos ratista löysää niin vilkun sais päälle laittaa...Todella rasittavaa. Oli uria tiessä tai ei. Taidan kokeilla tuota ilmanpaine niksiä.

    • kaasu

      kaikilla volvoilla millä olen ajanut,puoltaa oikealle ja omani. mutta ei haittaa ajamista.

    • Saksalaista laatua

      Pikkasen paskoja noi volvot kyllä. Ittellä bemari menee luotisuoraan. Ja miten se vinoon vois vedelläkään kun aina reilu parisataa vauhtia saksassa kauppareissullakin.
      Kerätkää nyt tekin hetken aikaa rahaa ja sitten päivitätte kunnon autoon. :)

      • älä ahistu

        vois Bemppupoika katsella hieman kuika vanhoja ketjuja kaivaa esiin, nyt jopa 2005 vuoden aloitus.
        Ei noilla loppuun poljetuilla uittoBempuilla kannata muutenkaan elvistellä.


      • 1900

        bemarit menee mutkassakin suoraan metsään


    • puslat

      Vaihdoin molemmat alatukivarret ja puoltaminen loppui.Oli takimmaiset puslakumit kulahtaneet salakalavasti. Toki puslat voi vaihtaa muutenkin ja laittaa samalla jäykemmät puslat.Mutta minulla loppui puoltaminen siihen.

    • volvoman67

      Minulla uunituore xc70, ajettu 8000 km. Puoltaa oikealle ainakin talvirenkailla.
      Mulla ollut muitakin volvoja 460gle:stä v70:een ja muistaakseni kaikissa malleissa ollut samaa vikaa.
      Onko tämä rakenteellinen ongelma? Todella ärsyttävä piirre.

    • Jooko

      Puoltaa kesärenkailla ( alu ) 205/50 r15 muttei talvirenkailla ( pelti ) 195/65 r15...ja vetelee enemmän kesärenkailla.

      Alujen et -lukua en tiedä, se ainakin vaikuttaa tohon vetelyyn urissa jos poikkeaa paljon

    • Bemppupoika

      "vois Bemppupoika katsella hieman kuika vanhoja ketjuja kaivaa esiin, nyt jopa 2005 vuoden aloitus."

      KRÖHÖM:

      7.4.2011 22:32: volvoman67
      Minulla uunituore xc70, ajettu 8000 km. Puoltaa oikealle ainakin talvirenkailla.

      SAMA ONGELMA JATKUU. Arvasin siis aivan oikein. Bemppupoika oli siis taas oikeassa sinä väärässä. kiitos.

      • bemari on h auto

        Joo mä keräsin fyrkkaa ja osti Bemun maksoi melkein 2000€ jäi rahaa vielä lippikseenkin..


      • bmw/hinttiauto
        bemari on h auto kirjoitti:

        Joo mä keräsin fyrkkaa ja osti Bemun maksoi melkein 2000€ jäi rahaa vielä lippikseenkin..

        ps hinttibenari pojun päiväys Saksalaista laatua
        5.4.2011 15:25 eli pari päivää ennen, eli kumpikos olikaan väärässä.


    • M.E.Kaanikko

      Tässä lienee kyse siitä, että auton ohjaaja, elikkäs ajaja vääntää rattia oikealle koko ajan. Vian voi korjata helposti kääntämällä ohauspyörää hieman vasemmalle, ja kas, ajokki kulkee taasen suoraan.

      • sunnuntaimekaanikko

        Joo hyvä pointti. Jos auto jatkaa kaartamista edelleen vaikka ratti on ihan suorassa, kannattaa tarkistaa, että onko ratti yhden kierroksen kääntyneenä joko vasemmalle tai oikealle.


    • BemullakoSuoraan

      Mites tuo bemu homma, meniskö se suoraan?

      • bemutykki

        Onnettomia vehkeitä noi volvot!


    • Per-kel

      Mulla ollut 245:osia, 740, 745 ja 945.- kaikki kulkivat luotisuoraan, ei tarvinnu ratista kiinni pitää.- Mutt nyt tämän vanhan V70:n (vm2002) rattia ei uskalla käsistä päästää :(

    • robin18v

      Ojaan jytkähti mokoma volovo viimeine värkki soikeat pallonivelet alapalloissa vetää ojaan pirusti, saa olla valppaana kun ajaa

    • Siisvolvo

      460 nen ei nyki eikä vetele. On hyvä ajaa! Saatte kehua uusianne mutta tämä vanhus menee eikä meinaa.

    • 3465456

      Volvoissa tuo puoltaminen enemmän ominaisuus kuin vika. Kaikki meidänkin Volvot puoltaneet ja tuttavat joilla ollut useita Volvoja, sanoo ettei ensimmäistäkään ollut jossa ratin voi pitää suorassa suoralla tiellä ajettaessa. Esim V70, XC70 jne.

      Ei pahasti puolla mutta kaikki jonkin verran ainakin.

    • Ontodettu

      Itsekin pähkäilin tuota puoltamista kotvan aikaa (S60 -02), vaihtelin uudet renkaat uudet, etutukivarret ja kuluneet nivelet (ei pahasti), säädätin ohjauskulmat Vianorilla ja tulin lopulta siihen tulokseen että OMINAISUUS eli ei haittaa mitenkään kun ohjaustuntuma muuten todella hyvä ja herkkä, paljon parempi kuin kokeilemassani V40 -90 luvun Volvossa jossa ei puoltamista mutta muuten kuin kovin tönkön oloinen ohjaus muuten ajaa.
      Eihän tuota edes ajattele enää, eikun ajoa vaan hyvin kulkee...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      376
      3421
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      176
      1468
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      62
      1228
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      144
      1122
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      843
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      164
      805
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      115
      782
    8. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      772
    9. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      24
      769
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      42
      750
    Aihe