mikä auttaa aftaan

m.a

onko jollain antaa vinkkiä suussa oleviin aftoihin, millä ne saa nopeammin katoamaan/paranemaan?

30

14115

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ignorantti

      Mik' on afta?

      • Luomu

        Rakko suussa esim. poskessa sisäpuolella. Apteekista saa kai ilman reseptiä sellaisia tarroja, jos ei ilman reseptiä niin ainakin reseptillä.

        Jostain on sellainen käsitys, että c-vitamiinipitoisia tuotteita paljon, vaikka ne kirvelevätkin. Se happo, joka niissä on ,auttaisi, mutta tästä en ole ollenkaan varma. Kokeilusta tosin ei varmaan ainakaan haittaa ole.


      • Marja
        Luomu kirjoitti:

        Rakko suussa esim. poskessa sisäpuolella. Apteekista saa kai ilman reseptiä sellaisia tarroja, jos ei ilman reseptiä niin ainakin reseptillä.

        Jostain on sellainen käsitys, että c-vitamiinipitoisia tuotteita paljon, vaikka ne kirvelevätkin. Se happo, joka niissä on ,auttaisi, mutta tästä en ole ollenkaan varma. Kokeilusta tosin ei varmaan ainakaan haittaa ole.

        Ne laput ovat reseptilääke eivätkä juuri auttaneet mitään.


      • Anonyymi
        Marja kirjoitti:

        Ne laput ovat reseptilääke eivätkä juuri auttaneet mitään.

        Toisille auttaa ja toisille ei, riippuen mikä bakteeri on rakoon aiheuttanut


    • vinkkejä

      Kokeile monivitamiinikuuria. Itselläni aftoja on tullut vähän läpi elämän aina silloin jos vastustuskykyni on heikentynyt. Nyt ei ole tullut pitkään aikaan kun olen ottanut säännöllisesti vitamiinivalmistetta. Viimeiset mitkä tulivat olivat lisäksi hyvin pieniä ja aika kivuttomia, toisin kuin aiemmin.

      Tarkista myös ruokavaliosi? Olen itse yrittänyt syödä monipuolisemmin ja paljon kasviksia ja se taitaa toimia, sillä olen nyt jättänyt vitamiinit vähitellen kokonaan pois mutta aftoja ei tule.

      Jo tulleita aftoja on vaikea saada paranemaan millään keinolla, olen kaikenlaista niihin kokeillut. Noin viikko siinä paranemisessa kerrallaan kuluu. On siis parempi koettaa ennaltaehkäistä niiden tulo kokonaan.

    • m.m.x.

      Jos käytät tavallista hammastahnaa, niin se voisi olla yksi syy. Tavanomaisen hammastahnan sisältämä vaahtoava aine on joskus syynä suun aftoihin. Erikoishammastahnaa saa apteekista (on tosin kallista).

      Kaverini pääsi eroon suun aftoista vaihtamalla tavallisen "pepsodentin" tuohon apteekkitavaraan.

      • hoitoa

        afta on jo kuitenkin tullut, kannattaa jääpälaa imeskellä.Kylmä "turruttaa".Eipä siihen oikein muuta


      • aftoista.kärsivä

        Sensodyne ja elmex ei aiheuta aftoja (: itselläni muut merkit aiheuttavat


      • Anonyymi
        hoitoa kirjoitti:

        afta on jo kuitenkin tullut, kannattaa jääpälaa imeskellä.Kylmä "turruttaa".Eipä siihen oikein muuta

        Mutta se jääpala eimota pois virusta tai bakteeria niihin on lääkkeet olemassa


    • apua

      Jos ne johtuu hammasrautojen käytöstä, apua saa mehiläisvahasta.

    • Milla

      Sellainen lääkegeeli kuin Aloclair Gel on ainakin
      minulle auttanut. Reseptillä saa sellaiste suu-
      voidetta kuin Kenacort, myös tehokasta.

    • aftaan

      Aftoihin on saatavana reseptitabletti AFTAB.

    • Handyman

      Tehokas, mutta alussa kirpaiseva hoito aftoihin on myöskin sen puhdistus kynsilakanpoistonesteeseen kastetulla pumpulipuikolla. Hoito kirvelee aluksi, mutta neste on niin vahvaa, että tuntoaistimus puutuu nopeasti. Puhdista afta huolella, jolloin aftan pinnalla oleva kuolleen keltaisen värinen ihokerros irtoaa ja alta näkyy terve punainen iho. Terve punainen iho on tavallinen haava ilman aftaa ja se paranee nopeasti ja mikä tärkeintä, se on kivuton!

      • Meijikah

        Toimiiko todella? o.O Ooh! Juuri todella kivulias afta huulen alapuolella. Ei tee oikein mieli syödä mitään.

        Itse olen purskutellut septidinlaimennoksella suutani. Auttanut ennen varsinkin ihan pieniin mutta tämä suuri ei sillä toipunut.


      • zeeebra
        Meijikah kirjoitti:

        Toimiiko todella? o.O Ooh! Juuri todella kivulias afta huulen alapuolella. Ei tee oikein mieli syödä mitään.

        Itse olen purskutellut septidinlaimennoksella suutani. Auttanut ennen varsinkin ihan pieniin mutta tämä suuri ei sillä toipunut.

        toimii todella! tein saman neo amiseptilla ja kipu lähti heti!! suosittelen! =))


      • Parka-afta

        "Puhdista afta" tarkoitatko vettä vai tätä kyseistä kynsilakanpoistoainetta? Ihan sairaan kipeä afta huulen alla. Ei oo ikinä ollut näin kipeä :(


      • Anonyymi

        Kusipaskaavittu


      • Anonyymi

        Jaa, kyllä EI asetonia kuulu suuhun laittaa. 😈


      • Anonyymi

        Kynsilakan poistoaineet ei ole tehty mitenkään ihmisen iholle , ainoastaan maalin poistoon, ja en suosittelisi sitä kellekkään laitettavaksi suuhun


      • Anonyymi
        Parka-afta kirjoitti:

        "Puhdista afta" tarkoitatko vettä vai tätä kyseistä kynsilakanpoistoainetta? Ihan sairaan kipeä afta huulen alla. Ei oo ikinä ollut näin kipeä :(

        Älä mene laittamaan kemiallisia aineita ihollesi poisto aineen on tehty maalin poisottamisen
        Voit vahingoittaa ihoani kunnolla tälläisillä aineilla .


    • as
      • Anonyymi

        Teepuuöljy on liian vahva liuotin.
        Älkää uskoko kaikkea täällä.

        Luonnollinen desinfiointiaine on Sitruuna!
        Sitruunaa puristaa lasilliseen vettä ja huuhtelee niin ei tarvitse koko suuta tuhota liuottimilla!!


    • Afta

      Keliakia aiheuttaa aftoja. Kannattaa funtsia voisiko ruokavaliossa suuremman remontin paikka?!

    • diipadaii

      Hyviä vastauksia, osaa epäilen vahvasti,mm tuota kynsilakanpoistoainetta, sehän on todellista myrkkyä.
      Mutta yhtä kaikki terveellinen ravinto sekä suurin yksittäinen syy, hammastahna.
      Hylkää kaikki hammastahnat joissa etuliite super tms. Käytä apteekista saatavia erikoistahnoja tai esim prismsat saatavaa aloevera tahnaa.
      Itselläni todella paha ongelma mutta pysyy kurissa aloeveralla. Aloevera geeliä voi myös suoraan sivellä aftan päälle ja kas aamulla poissa.
      Itse käytän suoramyynti tahnaa koska olen jälleenmyyjä.

    • kfjybfkhi

      Kasta vanupuikko, työnnä merisuolapakettiin (huom hirno merisuola) ja tökkää puikko aftaan, pidä siinä noin minuutti. Kirvelee aivan pirusti ja ehkä jopa itkettää mutta auttaa ainakin mulla!

    • kokenuton

      purista tai lyö täysiä että tunto lähtee.. toimii

    • kummallista-

      Minulla on ollut kiusana aftat lukuunotetummatta viimeiset kuusi vuotta, jolloin lopetin kaikki viljatuotteet ruokavaliostani. Siinä meni 15 kg painoa alas, verenpaine normalisoitui, selkäsäryt loppu tyystin. Viimeisin havaintoni oli, ettei mulla ole ollut kiusana edes ns elohiiri silmässä. kaikki tuli kuntoon vain korjaamalla ruokavaliotaan.
      Se on näin yksinkertaista

    • kfkfbxv

      puhkaise neulalla ihankun sitä ei olisi ollutkaan auttaa eikä edes satu!!

    • Anonyymi

      Tämä kuulostaa tosi hullulta ja jopa ällöttävältä, mut kokeiltu on ja toimii. Käytä vanupuikkoa vaginassa ja pyöritä sitä sen jälkeen suussa aftojen päällä. Elimistösi omat hyvät bakteerit hoitaa homman ja aftat on pois parissa päivässä 😁

    • Anonyymi

      Kärsin useita vuosia kipeistä aftoista sitten aloitin syömään B12,vitamiinia ja pääsin niistä kokonaan eroon.Itse huomasin että sain aftat nopeammin paranemaan kun voitelin niitä aamuin illoin kortisonivoiteella.Ihan sitä reseptivapaata mitä saa apteekista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1821
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      20
      1734
    3. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      108
      1642
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      69
      1541
    5. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      72
      1518
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      20
      1409
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      58
      1405
    8. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1212
    9. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1150
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1145
    Aihe