Heittokäsi

Isoisä ja ex peluri

Ihmettelin taannoin kun TV- selostaja sanoi, ettei takarajalta pysty kukaan heittämään ilmassa kotipesään!! Minä ainakin pystyin siihen aikoinaan ja kevyesti. Minulla oli tosin harvinaisen kova, ellei Suomen kovin heittokäsi aikoinaan.
Heitin yli 100 metriä pesäpalloa ilmassa. Tutkaan heitin vielä 50-vuotiaana 142 km/t. Nuorena olisi varmaankin mennyt yli 160 km/t.
Pumun polttaja "Capri" jäi 25 metriä, kun koitimme kerran huviksemme pituusheittoa.

51

13432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ###

      Niitähän oli jotain heittokisojakin ennen,en vaan muista tuloksia

    • usko

      mikä vitun omakehuhaisee papparainen sä olet.....ja missä vitussa niin on sanottu että ei pysty heittään takarajalta?

      kuka tahansa ny sieltä kotipesään heittää...

      kaman entinen nykyinen upv:n pelaaja "linssi" heitti armeijassa 90 granaattia, ja se heittää paikaltansa takarajalta kotipesään....

      • pelle

        no ei se ihan joka ukolta onnistu heittää takarajalta kotipesään saakka (ilmassa). ja 142km/h on kova tulos, taitaa kovin käsi olla Kohosen Tonilla muistaakseni jotain 165km/h!?


      • T.
        pelle kirjoitti:

        no ei se ihan joka ukolta onnistu heittää takarajalta kotipesään saakka (ilmassa). ja 142km/h on kova tulos, taitaa kovin käsi olla Kohosen Tonilla muistaakseni jotain 165km/h!?

        Käypä lukkeen superjymy.fi:ssä siitä kohosen käjestä...siinä oli jotaki että se on suomen baseball joukkueesa ja amerikoitten parhailta baseball syöttäjiltä lähtee 150km/h ja toni oli saanu iliman harjottelua sen nahkapallon lentään jotaki 143km/h..ihan kivasti


      • Anonyymi

        Rumaa kikeltä käytät juntti?!:)


      • Anonyymi
        pelle kirjoitti:

        no ei se ihan joka ukolta onnistu heittää takarajalta kotipesään saakka (ilmassa). ja 142km/h on kova tulos, taitaa kovin käsi olla Kohosen Tonilla muistaakseni jotain 165km/h!?

        Kovin heitto ainakin toistaiseksi on Konsta Kurikalla. Se heitti tutkaan 159 km/h


    • nainen

      Ei se mikään harvinaisuus ole että heittää takarajalta kotipesään, niin minäkin aikoinani. En nyt pysty muistamaan milloin on vakiintunut nykyiset kentän rajat. Olisiko voinut kenttä vähän isoisän ajoista muuttuakin? Voi olla, mutta tosissaan nykyisellä kentällä olen minäkin, nainen, sen tehnyt (en tosin montaa kertaa...).

      • käsi

        ehkä ne pallot ovat myös muuttuneet vuosien saatossa. Jos jostain kaivatte esim. 70 -luvulla käytetyn pallon ja tämän päivän karhun pallon, niin ehkä se 70 -luvun pallo lentää sen 20 metriä kauemmas. Jos vertaa tämän päivän palloja, niin niissäkin on isoja eroja. Tietysti ilman "kättä" ei se entinenkään pallo lennä mihinkään.


      • Anonyymi
        käsi kirjoitti:

        ehkä ne pallot ovat myös muuttuneet vuosien saatossa. Jos jostain kaivatte esim. 70 -luvulla käytetyn pallon ja tämän päivän karhun pallon, niin ehkä se 70 -luvun pallo lentää sen 20 metriä kauemmas. Jos vertaa tämän päivän palloja, niin niissäkin on isoja eroja. Tietysti ilman "kättä" ei se entinenkään pallo lennä mihinkään.

        1920 -luvulla pesäpallopainoi 120g ja oli pienempi halkaisijaltaan.Isäni heitti virallisessa kilpailussa 122m. Minä heitin 16 vuotiaana 175g pesäpalloa Vierumäellä 108,50m. Nykyinen pesäpallo painaa 160g. Jorma


    • topi

      itselläni on varsin huono heittokäsi ja kysyisin teiltä,että kuinka voisin parantaa heittokättäni???

      • kari

        heittämällä perkeleesti mutta rennosti. koita saada ns. piiskamainen liike käteen. kevyt lihaskuntokin saattaa auttaa.. punnerrukset vahvistaisivat ainakin ojentajaa jota käytetään heitossa.

        sanoisin kuitenkin että tekniikka on tärkein.


      • AA
        kari kirjoitti:

        heittämällä perkeleesti mutta rennosti. koita saada ns. piiskamainen liike käteen. kevyt lihaskuntokin saattaa auttaa.. punnerrukset vahvistaisivat ainakin ojentajaa jota käytetään heitossa.

        sanoisin kuitenkin että tekniikka on tärkein.

        Hanki voimaa ylävartaloon esim. viskomalla kuntopalloa. Heittokäteen voimaa saat heittämällä heittoharjoituspalloa eli normaalia painavempaa pesäpalloa. Pallo ei saa kuitenkaan olla liian painava, heittoliikkeen pitää olla luonnollinen. Nopeutta puolestaan saat heittämällä normaalia kevyempää palloa esim. nuorten pesäpalloa. Eli ensin voimaa ja sitten nopeutta. Toimii ainakin omalla kohdalla. Mutta kaiken a ja o ovat toistojen määrä ja lihashuolto.


      • pp200
        AA kirjoitti:

        Hanki voimaa ylävartaloon esim. viskomalla kuntopalloa. Heittokäteen voimaa saat heittämällä heittoharjoituspalloa eli normaalia painavempaa pesäpalloa. Pallo ei saa kuitenkaan olla liian painava, heittoliikkeen pitää olla luonnollinen. Nopeutta puolestaan saat heittämällä normaalia kevyempää palloa esim. nuorten pesäpalloa. Eli ensin voimaa ja sitten nopeutta. Toimii ainakin omalla kohdalla. Mutta kaiken a ja o ovat toistojen määrä ja lihashuolto.

        Jos oikeasti haetaan kovakätisiä miehiä, niin pesä yms.palloilijat voivat lopettaa heitoista puhumisen. Käykää haastamassa H Hakkarainen ja S Saksio heittokisaan niin alkaa totuus valkenemaan!


      • Tiedän vaan..
        pp200 kirjoitti:

        Jos oikeasti haetaan kovakätisiä miehiä, niin pesä yms.palloilijat voivat lopettaa heitoista puhumisen. Käykää haastamassa H Hakkarainen ja S Saksio heittokisaan niin alkaa totuus valkenemaan!

        Nyt heitit aika typerän kommentin noista keihäsäijistä. Takaan heittäväni pesäpalloa pidemmälle ja kovempaa tutkaan kuin esim.S Saksio siksi että..:
        -pesäpallo painaa noin 200 gr ja keihäs 800 gr
        -keihästä heitetään pääasiassa suoralla kädellä, palloon saadaan piiskamainen liike koukussa olevalla kyynärvarrella ja lopuksi ranteella
        -pallonheitto ei ole voimalaji, keihäs taas on ainakin osaksi (tiedän asian koska itse en todellakaan ole vahva)
        -pesäpallonheiton tekniikka opitaan pikkupoikana lumipallojen ja kivien heittelyssä ja niitä olen minäkin heitellyt kymmeniä tuhansia.
        -lopuksi hyvä heittokäsi joko on tai ei!!


      • Heittäjä
        Tiedän vaan.. kirjoitti:

        Nyt heitit aika typerän kommentin noista keihäsäijistä. Takaan heittäväni pesäpalloa pidemmälle ja kovempaa tutkaan kuin esim.S Saksio siksi että..:
        -pesäpallo painaa noin 200 gr ja keihäs 800 gr
        -keihästä heitetään pääasiassa suoralla kädellä, palloon saadaan piiskamainen liike koukussa olevalla kyynärvarrella ja lopuksi ranteella
        -pallonheitto ei ole voimalaji, keihäs taas on ainakin osaksi (tiedän asian koska itse en todellakaan ole vahva)
        -pesäpallonheiton tekniikka opitaan pikkupoikana lumipallojen ja kivien heittelyssä ja niitä olen minäkin heitellyt kymmeniä tuhansia.
        -lopuksi hyvä heittokäsi joko on tai ei!!

        Korjus heitti seinäjoella joskus takarajalta kotipesän yli katsomoon melkein katolle. Kyllä keihään heittäjä pystyy heittämään vaikka heittää suoralla kädellä.


      • harjoittelu nuorena

        Itelläni 100m heittokäteen on vaikuttanut merkittävästi nuorena kivein lumipallojen ja käpyjen heittäminen joita tämän hetken nuoret eivät heittele.
        Niin ja peleissä heittoni ei tosiaan olleet mitään kaaripalloja, merkkaamattomalla välilyönnillä oli aivan turha yrittää kotiin paloi varmasti


      • Joumään76
        AA kirjoitti:

        Hanki voimaa ylävartaloon esim. viskomalla kuntopalloa. Heittokäteen voimaa saat heittämällä heittoharjoituspalloa eli normaalia painavempaa pesäpalloa. Pallo ei saa kuitenkaan olla liian painava, heittoliikkeen pitää olla luonnollinen. Nopeutta puolestaan saat heittämällä normaalia kevyempää palloa esim. nuorten pesäpalloa. Eli ensin voimaa ja sitten nopeutta. Toimii ainakin omalla kohdalla. Mutta kaiken a ja o ovat toistojen määrä ja lihashuolto.

        Eiköhän se voima tule tässäkin hommassa lantiosta hyvin pitkälle.


      • Guinnesskutsuu
        harjoittelu nuorena kirjoitti:

        Itelläni 100m heittokäteen on vaikuttanut merkittävästi nuorena kivein lumipallojen ja käpyjen heittäminen joita tämän hetken nuoret eivät heittele.
        Niin ja peleissä heittoni ei tosiaan olleet mitään kaaripalloja, merkkaamattomalla välilyönnillä oli aivan turha yrittää kotiin paloi varmasti

        On sulla vaan pirun pitkä käsi.


      • Anonyymi
        AA kirjoitti:

        Hanki voimaa ylävartaloon esim. viskomalla kuntopalloa. Heittokäteen voimaa saat heittämällä heittoharjoituspalloa eli normaalia painavempaa pesäpalloa. Pallo ei saa kuitenkaan olla liian painava, heittoliikkeen pitää olla luonnollinen. Nopeutta puolestaan saat heittämällä normaalia kevyempää palloa esim. nuorten pesäpalloa. Eli ensin voimaa ja sitten nopeutta. Toimii ainakin omalla kohdalla. Mutta kaiken a ja o ovat toistojen määrä ja lihashuolto.

        Hyvä heittokäsi on luonnon lahja!


      • Anonyymi
        Heittäjä kirjoitti:

        Korjus heitti seinäjoella joskus takarajalta kotipesän yli katsomoon melkein katolle. Kyllä keihään heittäjä pystyy heittämään vaikka heittää suoralla kädellä.

        Heitin 60-luvulla yhdellä kädellä kevyesti takarajalta kotipesää baseballkentällä (157m).
        T.Jorma


    • Dumare

      Miten lie tuon sanonut...kun itsekin pystyn tuohon mahtitekoon, ja olen pelannut viimeksi viisi vuotta sitten :) Ja oikeasti maakuntasarjasta lähtien ja kai alempaakin joka joukkueesta melkein löytyy sellanen joka heittää takarajalta kotiin, siis ei tosiaan vaikeaa... Tuo 50 v 142 km/h on erittäin kova, kun vertaa vaikka Kohosen Tonin nyt huippuaikana heittämään reiluun 140...

    • O. Leino

      Toiseksi olisit jäänyt ainakin minulle. Minulla oli taatusti Suomen kovin heittokäsi aikoinaan, eli 50-luvulla. Vaikken muutoin ollutkaan hyvä pelaaja, niin heittokäteni oli poikkeuksellisen kova ja lukuisia vetojakin ole voittanut heittämämisessä.

      Paras tulokseni oli niihin aikoihin 112 metriä. Tutkatulos 54 vuotiaana oli 149. Heitin keihästä nuorena poikana lähes treenaamatta 62 metriä, ja myös pari Järvenpään kaupungin mestaruutta on plakkarissa.

      Leukoja vedin kilpailussa Tuusulassa 45 kertaa, joten käsivoimia oli. Isäni maksoi taskurahat vain leunvedoilla, joten yli viiden vuoden repiminen renkailla osaltaan kasvatti käsivoimia. Kun riittävään voimaan yhdistyi räjähtävä luontainen nopeus ja oikea ranteiden käyttö, niin pallokin sai kyytiä.

      Tunnen Caprin hyvin, sillä hän asui Järvenpäässä aikoinaan ja siirtyi sittemmin Helsinkiin. Caprilla ei ollut kovinkaan kummoinen heittokäsi, vaikka erittäin taitava muutoin olikin.

      Nykyisin hän harrastaa golffia kuten minäkin. Myös parkettien parketilla Capri on kunnostautunut loistava tanssijana.

      Olen heittänyt ja putannut golkentän 9 reikää tuloksella 43. Olin silloin 40 vuotias, siihen ei kukaan muu ole Suomessa pystynyt, eikä varmaan pysty. Jos pystyy, niin lupaan 200 euroa vaivanpalkkaa. Tulen itse valvomaan. Minä pelasin ko. tuloksen vetoa vastaan ja todistajat löytyy.

      Ettei omakehuni ja totuudenpuhumiseni alkaisi joitain harmittaa, niin pitää sanoa, että kun koitin heitää viime kesänä keihästä, niin sain vaivoin 27 metrin tuloksen aikaiseksi.

      Pesäpallokaan ei enää lennä lähellekään entisiä mittoja, sillä ikä on tehnyt tehtävänsä. Mutta yli 60- vuotiaat voivat tulla koittamaan onneaan pesäpallon- tai golpallon heitossa ja pikku vetokin on mahdollista:-)

    • Päällikkö

      niitä takarajalta kotipesään heittäjiä varmaan KAARIPALLONA löytyy satoja!!! Mutta eihän se mikään temppu ole, vaan se että kuinka nopeasti lähetät sen pallon kädestäsi ja kuinka nopeasti se on siellä kotipesässä idiootit!!
      Tutkaan pitää heittää ainakin 145km/h kun puhutaan kovasta kädestä, muuten on turha ruveta kerskailemaan tumpullaan..
      Ja se pituusheiton ennätys on epävirallisesti joskus Liitto-Lehdistö ottelun tauolla heitetty noin 120 metriä 90-luvun alkupuolella. Varmasti nykyään useampikin kaveri tuon heittää, mukaanlukien minä...

    • Havo

      Ittelläni pallo jäi aina johonkin 80-90 metrin väliin mutta kaverini heitti treenaamatta 16-17 vuotiaana tuon 120m . sen jälkeen alkoi vetää punttia ,niin ei saanut enää sataakaan. Eli aika vaikea sanoa kuinka kauaksi on heitetty.

    • Heittokäsi

      Minäkin olen vielä nelikymppisenä heittänyt paikaltani miesten kentän takarajalta kotipesään lukkarille pesäpallon. Paras on ollut jalkapallo maalin takaa toisen maalin yli eli pitkälti yli 100m.

    • kimmykay
    • Aikoinaan selostajat Yle. llä sanoivat, että joillekin pelinjohtajille ei vielä ole mennyt perille, SiiPon koppari Risto Antikainen heittää sen tappoheiton lukkarille välilyönnin jälkeen. Ja suoraan ja kovaa, ei pomppuna eikä juuri ja juuri kotipesään yltävänä kaarena. Vaan vieläpä suoraan räpylään, eikä niin, että lukkarin täytyy olla ilmassa, kun etenijän kädet syöksyvät kotipesään. Tai että toivotaan toivotaan, jospa se olisi kurottautunut eteenpäin, ja pallo sattuisi räpylään, niin ettei ehkä tulisikaan virhepomppua tai että lukkarin ei takajalan tarvitsisi olla ulkona.

      Näitä on harvassa, aina ollut ja on nykyäänkin.

      Mutta aiheesta toiseen, vaikka meneekin sivuun. Ja vain pieneltä osin! Eli tilastoniilot, saisinko vastauksia. Aikoinaan pari kolme Itä-Länttä pelattiin tuolla Olympiastadionin viherkentällä. Oliko niitä otteluita yhtään kertaa selostamassa Antero Viherkenttä, Yleisradion legendaarinen selostaja ja pelaaja?

      Ja ei sitten mitään radiohiljaisuutta, vaan odotan tähän kysymykseeni VASTAUKSIA!!

    • 11v

      oon 12v ja heitän 76m ja nopeutta 120 kyll tarvii voimaa muissakin ku käsiss

      • perus pelaaja

        Juu ite oon 14v ja lähtee n.100km/h ja tunnen samanikäisiä joilla lähtee vieläkin kovempaa.


    • 120 tavoitteena

      Vuonna 2012 pesäpallo lähti kädestä 112 m puolikylmiltään.

      Ensimmäinen heitto oli typerällä kierähdystyylillä (n. 95 m), toinen oli suoraan tero pitkämäen ja antti ruuskasen tyylillä, jossa ei kylläkään tukijalka pettänyt.

      En tiedä mikä oli lähtönopeus yms. mutta käsi oli viikon kipeä sen jälkeen. Se vaan lähti parin lämmittelyheiton jälkeen hyvässä kulmassa eteenpäin ja sen tunti & näki.

      Hyvä heitto. Kovempiakin heittäjiä varmaan löytyy. Tsemppiä! Älkää rikkoko paikkojanne :)

      Olen aika köykänen kaveri eikä ensi näkymältä kädestä löydy ruutia, mutta tekniikka kai kohdallaan.

    • heittokäsi

      Olen Jari Korpela, pelasin junnuna pesäpalloa RaahenVesassa. Heitin tutkaan todistettavasti 17 vuotiaana 174 kilometriä tunnissa. Vuosi oli 1988.

    • Heittopäällikkö

      Älkäähän nyt pojat pullistelko. Täällä taas näitä kaikenmaailman paskanpuhujia!! Sitten vielä nuo kotivalmentajat;) Laittakaa nyt pää tyynyyn ja lopettakaa tietokoneen räpläily, vaikka se ehkä on ainut asia joka onnistuu kaikilta ylläolevilta!

    • käsipaskana

      Kuten jo aiemmin on mainittu,monikin heittää takarajalta kotipesään,mutta kuinka nopeasti se on toinen juttu.Ite -70luvun lopulla päälle 90m.Heiteltiin kaverin kanssa tuohon aikaan tikkaa pituutta jota moni ei ole varmaan kokeillut koskaan.Paras noteeraus oli 138m.Nykyään ei pysty heittään enää mitään.

    • Pesäpalloooo

      Mä heitin 20 vuotiaana 136m ja tutkaan 192km/h

    • Pullakäsi

      Heitin 49 vuotiaana miesten kuulaa 214m ja tutkaan 360km\h.

      • Taikinasormi

        51 vuotiaana anorektikkona heitin juuri poliisia (noin 85kg) 150metriä ja sen tutkan perään 170 km/h. Tätä ennen mittarissa oli 130 km/h, jalkakäytävällä ja mopolla ja selvin päin! Miksi pitää virkavallan sairasta ihmistä aina piinata? Ennen kun kaikki heitteli vaan käpyjä ympäriinsä, oli asiat paljon paremmin.


    • laatanheittäjä

      Nuorena heitin vielä huulta minäkin, mutta nyt aikuisiällä on tiukentunut, ei oikein tahdo irrota.

    • Siniveikko

      Pesäpalloa toki heittää helposti, mutta itselläni on jalkapallon heiton ennätys 112 m.

      • Latvalaho

        Rupesin just treenaamaan veivin heittoa, kerron huomenna kuinka onnistui.


      • matsoz

        Jossain tuolla syvällä maaseudulla on kunta , jossa on pelattu pesäpalloa lähes satavuotta.Mutta koskaan siellä ei ole minkään tason yleisurheilijaa. Kaikissa sen naapuri kunnissa on yleisurheilun mitalisteja maaottelutason urheilijoita euroopanmitalisteja myös olympiamitalisteja . Nyt taas kerran koittaa aika, jolloin ihmetellään kovasti ,miksi ei päästä edes frinaaliin Lontoonkisoissa.


      • Anonyymi
        Latvalaho kirjoitti:

        Rupesin just treenaamaan veivin heittoa, kerron huomenna kuinka onnistui.

        Veivinheitto varmaankin onnistui


    • Hyödytön

      Tiedättekö miksi suomalaisten pesäpallo/keihäänheittäjien kainalot ovat hiestä märkinä?
      No siksi kun käsivarsi ylittää äänennopeuden niin kosteus tiivistyy kainaloon.
      Juu mut moni heittää tikan talon ulko-ovesta läpi? Onnistuu.

    • 13-v

      Onko normaalia että näin 13-vuotiaana saa miesten takakentältä lukkarile suoraa ilmassa kevyesti? :D

      • siktings

        No ei tod. ole normia.
        Mene heti lääkäriin..
        sulla on jokin tauti päällä menossa.
        Ja muista nukkua kädet peiton päällä.


    • itte.olen.nähny

      Tuol niinku maalla oli naapurissa yks isäntä kun heinäpellolla heitti heinäseivästä 77,42. Ei siinä muuten mitään ihmeellistä, mutta kun siinä seipäässä oli HEINÄT mukana.

    • Anonyymi

      Olen 11-vuotias ja heitän 50metriä

    • Anonyymi

      Asko Laine Tahkosta heitti helposti aikoinaan

      • Anonyymi

        ASko Laine heitti aikoinaan Tahkon 100:n kilometrin päähän ilman piikkareita. Samana vuonna lyötiin kaksi juoksua yhdellä heitolla Niuvanniemen kyykkäturnauksenvälierissä. Ottelu päättyi maalein 6-3.


    • Anonyymi

      Heitin just akan pihalle.

    • Anonyymi

      Ukki heitti aikoinaan veivinsä.

    • Anonyymi

      Heitin maapallon ympäri itseäni takaraivoon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      110
      1957
    2. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      10
      1691
    3. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      15
      1638
    4. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1527
    5. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      151
      1485
    6. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      107
      1400
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      23
      1377
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      650
      1271
    9. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      17
      1213
    10. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      10
      1168
    Aihe