Pesukone haisee!

Yäk

Mikä neuvoksi, kun pyykkikoneeta tulee paha haju aina pesun loppupuolella? Olen tyhjentänyt koneen alaosasta sen pienen poistoputken pumpun säännöllisesti. Tein sitruunahappopesun 90 asteessa joku viikko sitten, mutta nyt on ilmaantunut äklö haju. Olen pyörittänyt konetta monesti tyhjänä eri lämpötiloissa, mutta haju ei lähde. Eilen laitoin vähän kloriittia rumpuun ja pesun päälle, mutta nyt en ole pessyt pyykkiä sen jälkeen... en osaa sanoa vieläkö haisee.
Mies on sitä mieltä, että eri pesuaineet (tai niiden jäämät) reagoi keskenään ja muodostaa pilantuneen, rikkimäisen hajun. Voiko näin olla?
Auttaako etikka pesu tai ruokasoodapesu?? Inhottaa, kun kodinhoitohuone haisee...

Muuten, en käytä enää huuhteluaineita, mutta ei kai se voi vaikuttaa.

Antakaa vinkkejä, kiitos

17

31569

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • viemärin hajua ?

      Onko poistoputken liityntä viemäriin asiallinen ?
      Meinaan, että olisiko mahdollista, että haju hiipii viemäristä poistoletkua pitkin.
      Poistoletkun pään pitää olla noin kuudenkymmenen sentin korkeudella lattiatasosta (tai letkun tehdä mutka, jossa se käy ko. korkeudella).
      Letku ei siis saa olla kokonaan lattialla ja sitten liittyä viemäriin hajulukon alapuolella.

      Tutki, ettei pesurummun ulkopuolelle vesitilaan ole jäänyt mitään pilaantunutta kökköä. Aukaise pesurummun kurkistusreikä ja yritä valon kanssa tihrustaa vesitilaa. Useimmiten tuo kurkistureikä löytyy pesurummun muovisten siivekkeiden alta eli poistamalla ko. siiveke.

      Onko kone vanhakin? Joissakin malleissa laakereiden rasvat voivat vanhemmiten valua pesuveteen. Tämä tosin näkyy pesutuloksessakin.

    • pesukoneen hajuongelmia

      Pesuaineiden zeoliitti saattaa kertyä pesukoneen rumpuun. Zeoliitti on savipohjainen aine joka ei välttämättä huuhtoudu pesuohjelman aikana koneesta pois vaan jähmettyy rumpuun ja estää konetta toimimasta kunnolla ja kosteassa zeoliittimömmössä pesii myös bakteerit jotka aiheuttavat hajua, tällä sivulla tietoa zeoliitistä: http://www.allegrosuomi.com/#15

      Pesukone voi myös alkaa haisemaan jos luukkua ei pidetä auki pesujen välillä ja anneta rummun kuivua kunnolla pesun jälkeen. Konetta on hyvä pestä kuukausittain tyhjillään 90 asteen pesussa ja käyttää valkaisuainepitoisia (zeoliittittömiä) pesuaineita.
      Ruokasoodapesu poistaa myös hyvin hajuja ja puhdistaa konetta. Etikkapesu on ok, mutta en tiedä saako silloin käyttää yli 40 asteista vettä, kloriittipesussa ei myöskään saa olla liian kuumaa vettä ettei höyrysty/kaasunnu. Etikkaa voi myös käyttää huuhteluainelokerossa pyykinpesun aikanakin (pehmentää pyykin luonnollisesti ja samalla vie hajuja).

      Sitruunahappo ja kalkinpoistoaineet poistavat myös hajut, zeoliitti-ja muut jäämät tehokkaasti koneesta, mutta kertoisiko mjoku minulle että voiko pyykinpesukoneessa käyttää samoja kalkinpoistoaineita ja sitruunahappoa jotka on tarkoitettu tiskikoneelle (esim Sun-merkkinen)?

    • myös

      Painekammio, pesuainelokeron kurkkutorvi, pesualtaan
      alapuolinen letku...zeoliittia ja pesuainetta siellä on ja aika paljon. Kauluskumi vois olla hyvä vaihtaa ja pesuainetta käyttää noin 2rkl per pesu. Pulverin ja nestemäisen pesuaineen yhteisvaikutus on myös uskomaton. Koko kone on niin täynnä skeidaa hetken päästä. Kyllä se haju sieltä lähtee...annat sitruunahapon vaikuttaa pitempään, eli sammuta kone kun lämpötila on 90. Anna vaikuttaa ja käynnistä kone kun lämpötila on laskenut noin 40 asteeseen. Sitten taas 90 pesu päälle. Kyllä "savi" lähtee...nestemäisissä pesuaineissa ei kuulemma ole tuota zeoliittia.

    • Itte tietää

      Katso www. allegrosuomi.com. Sieltä saat ilmaiseksi hajunpoistajan ja neuvon miten se pysyy puhtaana ja hajuttomana jatkuvasti.

      • hyö

        Käytän Allegroa ja silti haisee


      • Ei haise enää
        hyö kirjoitti:

        Käytän Allegroa ja silti haisee

        Siellä on nyt kohdassa 13 selitetty se uudempi hajun syy. Ne A-luokan vettä ja energiaa säästävät koneet.
        Jos Allegrolla ei haju lähde, kaada kone nurin tai avaa takaseinä ja katso onko sen altaan pohja tasaisen puolipyöreä vai onko siinä sellainen muhkura. Jos sellainen on ja kone haisee on parasta kutsua huoltomies kaapimaan haisevat sakat pois tai muuten lämpövastus voi palaa rikki ja pahimmassa tapauksessa pyykki syttyy palamaan. Vanhoista koneista hajut lähtee Allegrolla. Katso www.allegrosuomi.com


    • Boshkhi

      tulppa on vieressä auennut eli esim. käsienpesualtaan tulppaus on auki....

      • Asukas_krstalo

        Mitä tarkoittaa nimimerkki boshkhi "Ei kun viemärin tulppa on vieressä auennut eli esim. käsienpesualtaan tulppaus on auki...."?

        Jos otan käsienpesualtaasta lattiaan menevän putken irti niin sieltä tulee heti paha haju. Kaikki lavuaarin putket olen kyllä pessyt. Nyt pesukoneessa on myös paha haju, joka muistuttaa tätä viemäristä tulevaa hajua.

        Neuvoja? Kuuluuko sieltä tulla edes tuollaista hajua?


      • haju on normaali
        Asukas_krstalo kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa nimimerkki boshkhi "Ei kun viemärin tulppa on vieressä auennut eli esim. käsienpesualtaan tulppaus on auki...."?

        Jos otan käsienpesualtaasta lattiaan menevän putken irti niin sieltä tulee heti paha haju. Kaikki lavuaarin putket olen kyllä pessyt. Nyt pesukoneessa on myös paha haju, joka muistuttaa tätä viemäristä tulevaa hajua.

        Neuvoja? Kuuluuko sieltä tulla edes tuollaista hajua?

        Kuuluu.


      • sepäse.
        Asukas_krstalo kirjoitti:

        Mitä tarkoittaa nimimerkki boshkhi "Ei kun viemärin tulppa on vieressä auennut eli esim. käsienpesualtaan tulppaus on auki...."?

        Jos otan käsienpesualtaasta lattiaan menevän putken irti niin sieltä tulee heti paha haju. Kaikki lavuaarin putket olen kyllä pessyt. Nyt pesukoneessa on myös paha haju, joka muistuttaa tätä viemäristä tulevaa hajua.

        Neuvoja? Kuuluuko sieltä tulla edes tuollaista hajua?

        Jos poistoputki menee lavuaarin poistoputkeen, täytyy se pesukoneen letku käydä liittymän kohtaa korkeammalla tai lavuaarista menee vesi koneen letkuun ja alkaa haista. En itsekään tullut ajatelleeksi, huomasin vasta ohjeesta.

        Tässä asunnossa tuli hajua muualtakin, lattiakaivon tiiviste vuoti, samoin WC-pöntön. Ilmanvaihtokoneen poistoputki oli vain tökätty ilman tiivistettä lavuaarin poistoputkeen. Lisäksi vielä lattian muovimatossa terävä kieleke monta milliä viemäriaukon päällä eikä tiivite tiivistänyt. Sekundatyötä tehneet.


    • käytetty pääasiassa

      40 c pesuilla. Tällöin saattaa rumpuun kehittyä mikrobikasvusto, joka ei lahde kuin mekaanisesti.

    • Hajut saa pois

      Hajuun on pääosin kaksi syytä.
      Yleisin johtuu pesuainejäämistä ja toinen uusista vettä säästävistä koneista.
      Ensimmäiseen löytyy pysyvä ilmainen apu netistä, www.allegrosuomi.com.
      Toinen lsyy öytyy katsomalla koneen alta, onko altaan alapinnalla "muhkura". eli alaspäin uloke jossa lämpövastus on. Silloin kyse on vettä säästävästä koneesta, jossa sakka ja täyttää sen kolon. Ainoa tapa on poistaa lämpövastus vuoden kahden välein ja kaapia haisevat sakat pois ja huuhdella vesiletkulla loput ulos. Suositeltavin tapa on antaa se ammattilaisen tehtäväksi.
      Omalla vastuulla puoskaroivan on syytä merkitä ensin huolellisesti virtajohtojen paikat numeroiduilla teipeillä. Jos kiinnitysmuttereita on yksi vastuksen keskellä, se pitää löysätä ihan auki ja vetää vastus pois, jolloin voi kaapia sakat ulos.
      Varokaa sormeilemasta reiän reunoja. Ne ovat hyvin teräviä.

      • eeviksi

        Minkähän verran mahtaa maksaa tuo lämpövastuksen huuhtelu yms. ammattilaisella?


    • HimoPyykkääjä

      Anopin koneessa täysin sama homma. Hänen tapauksessaan haju johtuu todennäköisesti siitä, kun luukkua on pidetty pesun jälkeen aina kiinni, jolloin sisäosa ei ole päässyt varmaan koskaan kuivumaan -> pöpillä hyvät oltavat! Haju muuttui varmaan 1000-kertaa pahemmaksi kun tehtiin sitruunahappokäsittely.

      Huuhteluainetta kyllä suosittelen käyttämään. Olisikohan peräti ratkaisu huuhteluaineessa, koska anoppikaan ei noita pahemmin käytä (ehkä joskus hyvin harvoin pikkulirauksen laittaa).

      • ei tulisi mieleen

        Voi hyvä ihme! Kuinka typerä pitääkään olla, jos luukkua pitää pesun jälkeen aina kiinni niin, ettei se pääse koskaan kuivumaan kunnolla. Anoppisi saa totisesti syyttää vain itseään.


      • HimoPyykkääjä
        ei tulisi mieleen kirjoitti:

        Voi hyvä ihme! Kuinka typerä pitääkään olla, jos luukkua pitää pesun jälkeen aina kiinni niin, ettei se pääse koskaan kuivumaan kunnolla. Anoppisi saa totisesti syyttää vain itseään.

        Samaa olen hienovaraisesti koittanut hänellekin sanoa. :) Itse pidän luukkua aina auki, tiivisteetkin kuulemma kestää paremmin, jos on luukku auki muulloin kuin pestessä.


      • ei tulisi mieleen
        HimoPyykkääjä kirjoitti:

        Samaa olen hienovaraisesti koittanut hänellekin sanoa. :) Itse pidän luukkua aina auki, tiivisteetkin kuulemma kestää paremmin, jos on luukku auki muulloin kuin pestessä.

        Eikö hän tosiaan usko, vaikka yrität hiukan vihjailla? Pitäisiköhän yrittää vihjailla vähän kovemmin sanoin, jos vaikka uskoisi? :) Huh, haju on varmasti kamala.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      373
      4714
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      86
      1904
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      67
      1631
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1566
    5. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      229
      1463
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1410
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      60
      1386
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1367
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1245
    10. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      11
      1234
    Aihe