Lihava lapsi!

Liina

Avomiehelläni on 10v tytär joka viettää luonamme joka toisen viikonlopun. Tyttö on sairaalloisen ylipainoinen. Hän on joutunut asian takia koulussa ja kaveripiirissä kiusatuksi. Asia surettaa minua todella paljon koska rakastan tätä tyttöä mutta tunnen itseni avuttomaksi tässä asiassa. Isä huomauttelee tyttärelle ylipainosta ja tyttö pahoittaa mielensä. Mielestäni tytön ylipaino on sen ihmisen vastuulla joka siellä kotona jääkaapin täyttää ja ruoat laittaa, ei 10v tytön. Tytön ruokavalio muodostuu roskaruoasta, kokiksesta ja karkeista. Meillä ollessaan nirsoilee ruokapöydässä ja jopa kieltäytyy syömästä. Ei kelpaa hedelmät, ei salaatit, ei porkkanaraaste eikä tavalliset kotiruoat kuten lihakeitto, kaalilaatikko, perunat ja lihapullat. Ainoa mitä suostuisi syömään on spagetti ja jauhelihakastike. Toki en ole asiassa antanut periksi, vaan jos ei ruoka kelpaa niin olkoon syömättä, tai ottakoon sitten jääkaapista mitä haluaa, sieltä ei herkkuja löydy. Itselläni on kaksi tervettä reipasta tosin jo paljon vanhempaa lasta jotka ovat normaalipainoisia tai jopa hoikkia. Meillä on ollut aina ns. normmalit ruokatottumukset eikä ole lapsia karkeilla hemmoteltu. Eivät edelleenkään syö karkkia vaikka omaa rahaa on käytössä. Limuja toki juovat mutta light-muodossa. Pitäisikö tuommoselta lapsen lihottajalta ottaa huoltajuus pois. Kysehän on jo lapsen terveydestä ja myös henkisestä hyvinvoinnista? Mitä minä voin tehdä? Olen sanonut miehelle, että hänen on puhuttava todella vakavasti ex-vaimonsa kanssa. Neuvokaa nyt hyvät ihmiset ennenkuin tyttö halkeaa!

117

8639

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mää,

      ja ihan ensimmäisenä sille isälle,et pitää suunsa kiinni..sillä morkkamisella ei saavuta muuta ku huonoon suuntaan menoa..
      10v on jo sen ikäinen,et hänelle voi mielestäni puhua siitä kuinka tärkeää on syödä terveellisesti ja miettiä myös yhdessä kannattaisiko harrastaa jotain liikuntaa..itse olen ollut pienestä asti pullukka,aivan sama mitä söin,laihaksi en koskaan tullut.et sekin pitää ottaa huomioon..
      jos lapsi haluaa syödä spagettia ja kastiketta,niin syököön,sen voi tehdä ilman rasvaa,naudan paistijauhelihaa,sipulia ja tomaattipyrettä..
      ilman muuta myös äidille kannattaa puhua,mut syyttelyllä et sieltäkään apua saa,vaan ystävällisesti ja järkevästi asiaan puuttumalla ehkä paremmin.
      mut tärkein on se et saatte tytön itse innostumaan siitä,muuten ei onnistu..ja varokaa ettei sitten heittäydy kokonaan syömättömäksi..ja kyllä ne (me) pulukatkin pärjätään elämässä,ei se laihuus sitä onnea tuo = )

      • Liina

        Et kai tosissas ole sitä mieltä, että kun muu perhe syö karjalanpaistia ja perunaa niin yhdelle pitäisi joka kerta kokata spagettia ja jauhelihakastiketta? Vai pitäisikö meidän muiden myötätunnosta syödä spahettia joka toinen viikonloppu 2 päivää kenties? Ei ei ei, ei tässä ruveta sentään 10v tytön pompotettavaksi.
        Isä toimii väärin siitä olen samaa mieltä ja olen asiasta hänelle huomauttanut kovaan sävyyn. Itse en ole tyttöä arvostellut.


      • mää,
        Liina kirjoitti:

        Et kai tosissas ole sitä mieltä, että kun muu perhe syö karjalanpaistia ja perunaa niin yhdelle pitäisi joka kerta kokata spagettia ja jauhelihakastiketta? Vai pitäisikö meidän muiden myötätunnosta syödä spahettia joka toinen viikonloppu 2 päivää kenties? Ei ei ei, ei tässä ruveta sentään 10v tytön pompotettavaksi.
        Isä toimii väärin siitä olen samaa mieltä ja olen asiasta hänelle huomauttanut kovaan sävyyn. Itse en ole tyttöä arvostellut.

        sori..en siis tarkoittanut sitä niin,vaan et kyllä siitä spagetistakin saa "terveellisen" jos tarvis..
        mut kyllä silti voi muutkin syödä välillä sellaista mistä tyttö tykkäisi,kunhan ei aina ole sitä spagettia,siis kysele mitä suostuisi syömään..ja jos ainoa vaihtoehto on spagetti,olkoot syömättä,mut voihan sitä ruoat keksiä tytön kanssa yhdessä ja tehdä niitä yhdessä,ni jos sit onnistuis..
        ja terveydenhoitaja on myös hyvä idea,ja luultavasti kyllä jo puuttunutkin asiaan,ainakin meilläpäin tarttuvat aika herkästi ylipainoon..ykskin piti kuulemma saarnan 8v pojalle ku oli 3kg "ylipainoa" ja puhunut kaloreista yms..ehkä hiukan ylilyönti,mut kuitenkin.


      • tietoa on

        nimittäin: Naudanliha on on huonompi vaihtoehto kuin porsas.
        Isälläni on diabetes, ja rasvan käyttöä on pitänyt vähentää. ravitsemusterapeutit kertoivat, että porsaanlihassa rasva on aina reunassa, ja siten poisleikattavissa.
        naudanlihassa rasva kulkee valkoisina syinä lihan sisällä, ja silloin syö huomaamattaan rasvaa.
        nauta ei siis rasvattomampaa kuin porsas!

        lapselle kannattaa nähdä vaivaa, ja ostaa hiukan isompi pala porsasta, josta leikkaa rasvat tarkasti pois, ja jauhaa sen itse vaikka monitoimikoneella lapsen omaksi jauhelihaksi.

        minä teen jauhelihakastikkeen näin:

        jauhelihaa, sipulia, tomaattimurskaa, pirkan kasvissuikaleita pakkasesta, mausteita

        paistan jauhelihan teflonkattilan pohjalla ja omsassa rasvassaan ja lisään sipulin. sitten lisään tomaattimurskan (ainakin pirkalla on erimakuisia mm. valkosipuli tai yrtti-maustettu), ja annan kiehua noin 5min. sitten lisään kasvikset ja keitän noin kymmenen minuuttia miedolla lämmölllä, kunnes kasvikset ovat kypsiä.

        jos on aikaa niin raastan itse koneella mm. porkkanaa, purjoa, selleriä jne jne joukkoon ja jätän pakkasvihannekset pois.

        meillä muksut tykkää valkosipulisesta kastikkeesta ja kasvispätkät ovat kivoja pätkäspagetin kanssa.


      • keppälerttu
        tietoa on kirjoitti:

        nimittäin: Naudanliha on on huonompi vaihtoehto kuin porsas.
        Isälläni on diabetes, ja rasvan käyttöä on pitänyt vähentää. ravitsemusterapeutit kertoivat, että porsaanlihassa rasva on aina reunassa, ja siten poisleikattavissa.
        naudanlihassa rasva kulkee valkoisina syinä lihan sisällä, ja silloin syö huomaamattaan rasvaa.
        nauta ei siis rasvattomampaa kuin porsas!

        lapselle kannattaa nähdä vaivaa, ja ostaa hiukan isompi pala porsasta, josta leikkaa rasvat tarkasti pois, ja jauhaa sen itse vaikka monitoimikoneella lapsen omaksi jauhelihaksi.

        minä teen jauhelihakastikkeen näin:

        jauhelihaa, sipulia, tomaattimurskaa, pirkan kasvissuikaleita pakkasesta, mausteita

        paistan jauhelihan teflonkattilan pohjalla ja omsassa rasvassaan ja lisään sipulin. sitten lisään tomaattimurskan (ainakin pirkalla on erimakuisia mm. valkosipuli tai yrtti-maustettu), ja annan kiehua noin 5min. sitten lisään kasvikset ja keitän noin kymmenen minuuttia miedolla lämmölllä, kunnes kasvikset ovat kypsiä.

        jos on aikaa niin raastan itse koneella mm. porkkanaa, purjoa, selleriä jne jne joukkoon ja jätän pakkasvihannekset pois.

        meillä muksut tykkää valkosipulisesta kastikkeesta ja kasvispätkät ovat kivoja pätkäspagetin kanssa.

        olet,mut koskee tosiaan vain kokolihaa..jauhelihassa on (ikävä kyllä) jauhettuna myös se rasva seassa..siis porsaanjauhelihassa on enemmän rasvaa..
        ja paistissa harvemmin rasvaa,fileessä vielä vähemmän..
        siis jos kaupasta ostaa jauhelihaa.mut jos itse tekee niin silloin tietysti eriasia.


      • Saara
        keppälerttu kirjoitti:

        olet,mut koskee tosiaan vain kokolihaa..jauhelihassa on (ikävä kyllä) jauhettuna myös se rasva seassa..siis porsaanjauhelihassa on enemmän rasvaa..
        ja paistissa harvemmin rasvaa,fileessä vielä vähemmän..
        siis jos kaupasta ostaa jauhelihaa.mut jos itse tekee niin silloin tietysti eriasia.

        Suomalaiset suhtautuvat koivn ennakkoluuloisesti sisäelimiin ja sydämeen. Mutta kokeilkaapa joskus vaikkapa sydäntä - se on vähäräsvaista ja edullista, ja jollette kerro perheellenne mitään, sitä ei kukaan lihakeitosta erota tavallisesta naudanpaistista.

        Itse en koskaan osta jauhelihaa - olin nuorena likkana kaupassa töissä :(( Varokaa myös noita valmiiksi marinoituja suikaleita ja muita sörsseleitä, valtavasti suolaa ja kaikki myytäväksi kelpaamaton piilotettu värikkäisiin kastikkeisiin.


      • LOLOLO
        Liina kirjoitti:

        Et kai tosissas ole sitä mieltä, että kun muu perhe syö karjalanpaistia ja perunaa niin yhdelle pitäisi joka kerta kokata spagettia ja jauhelihakastiketta? Vai pitäisikö meidän muiden myötätunnosta syödä spahettia joka toinen viikonloppu 2 päivää kenties? Ei ei ei, ei tässä ruveta sentään 10v tytön pompotettavaksi.
        Isä toimii väärin siitä olen samaa mieltä ja olen asiasta hänelle huomauttanut kovaan sävyyn. Itse en ole tyttöä arvostellut.

        hölkä hölkä liika läski pois :DDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDDD


      • Broiskut
        keppälerttu kirjoitti:

        olet,mut koskee tosiaan vain kokolihaa..jauhelihassa on (ikävä kyllä) jauhettuna myös se rasva seassa..siis porsaanjauhelihassa on enemmän rasvaa..
        ja paistissa harvemmin rasvaa,fileessä vielä vähemmän..
        siis jos kaupasta ostaa jauhelihaa.mut jos itse tekee niin silloin tietysti eriasia.

        Kaikkein parasta on broilerin jauheliha.


      • IngaKorhonen

        Mä painan 99,7 ja olen 13 vuotias lapsi.


      • rtsetset
        IngaKorhonen kirjoitti:

        Mä painan 99,7 ja olen 13 vuotias lapsi.

        Joo ja toisen todellisen ihmisen nimellä kirjoittaminen on asianomistajarikos, toi tyyppi voi tehdä susta tutkintapyynnön. Vanhempas varmaan ilahtuu kun sossusta soitetaan siitä huostaanotosta ja saavat maksaa sun sakot


      • Soskupoliisi
        rtsetset kirjoitti:

        Joo ja toisen todellisen ihmisen nimellä kirjoittaminen on asianomistajarikos, toi tyyppi voi tehdä susta tutkintapyynnön. Vanhempas varmaan ilahtuu kun sossusta soitetaan siitä huostaanotosta ja saavat maksaa sun sakot

        Hahaa bhahaaa ei se toinen ole rekisteröinyt nikkiään...


      • Anonyymi
        Soskupoliisi kirjoitti:

        Hahaa bhahaaa ei se toinen ole rekisteröinyt nikkiään...

        Ei sillä ole mitään väliä jos toi oikean henkilön nimi eikä nikki.


    • Angelica5

      Olisiko teillä mahdollisuutta auttaa tyttöä löytämään jokin itselleen mieluisa laji? Jospa vaikka kävisitte kaikki yhdessä kokeilemassa erilaisia liikuntamuotoja?

      Tytön kanssa voisi myös yrittää jutella terveellisen ruuan tärkeydestä. Laihduttamista ei sinänsä varmaan kannata ottaa esille, koska se voi johtaa toiseen ääripäähän. Ylipainon terveysriskeistä sen sijaan voisi kertoa.

      Ex-vaimon kanssa juttelu ei välttämättä onnistu, hän saattaa kokea sen syytöksenä itseään kohtaan ja sitten onkin lihava riita käynnissä.

      Voisiko isä ottaa yhteyttä vaikka tytön kouluterveydenhoitajaan? Tämä voisi keskustella sekä tytön että äidin kanssa.

      • Liina

        Tuo kouluterveydenhoitaja on käynyt itsellänikin mielessä. Sitä voisi yrittää.
        Isä on aina kannustanut tyttöä liikkumaan ja tytöllä olikin vuosia hyvä liikunnallinen harrastus joka piti vähän painoa kurissa mutta nyt tyttö ei enää halua lajia harrastaa kun siinä tulee kuulemma hiki! Aika paljon sais varmaan liikkua jotta sais poltettua roskaruoasta saadut kalorit, eli syömisiin puuttuminen on vähintään yhtä tärkeää kuin liikkuminen. Viikonloppuna kun kävimme kevyellä kävelylenkillä (n 35 min) rauhallisella tahdilla, tyttö roikkui mun kädessä kiinni. Kyllä siinä tuntui kuin olis kivirekeä perässään vetänyt. Loppumatkasta alkoi kuulua narinaa "mä en enää jaksa" ja naama oli kurtussa. Kyllä oli paha mieli kaikilla. Mukana oli myös suunnilleen saman ikäinen kaveri joka hyppeli aina 10 metriä edellä ja rallatteli mennessään. Kyllä tuntui surkealta. Jotenkin vaan on niin avuton olo, kun lapsi ei ole oma niin tuntuu että ei saisi näihin asioihin puuttua.


      • Martta-kerho

        Aivan. Esimerkiksi seksin harrastamisessa kuluu todella paljon kaloreita, mutta hän lienee liian nuori siihen. Siksi suosittelemmekin toista tehokasta hyötyliikuntamuotoa, siivoomista!


      • Nuoriopiskelijaa
        Martta-kerho kirjoitti:

        Aivan. Esimerkiksi seksin harrastamisessa kuluu todella paljon kaloreita, mutta hän lienee liian nuori siihen. Siksi suosittelemmekin toista tehokasta hyötyliikuntamuotoa, siivoomista!

        Kyllä se nyt 2017 harrastaa sexiä , kun on jo 22 v ja nyt on hoikka plikka ,ei kerkee siivoamisen ja sextaamisen välillä syömään mitään.


      • Anonyymi

        Ex-vaimon kanssa juttelu ei välttämättä onnistu, hän on niin lihava.


    • Akkalainen

      Lapsen liikalihavuus on vaikea asia, jota ei pysty korjaamaan hetkessä ja harvoin siihen kykenee kukaan ilman ulkopuolista auttajaa. Muutoksen on lähdettävä koko perheen asenteista ja ruokailutottumuksista ja siihen on sitouduttava pitkäksi aikaa, mielummin loppuelämäksi. Tuon ikäistä, kasvavaa ja kehittyvää lasta nimittäin EI SAA laittaa laihdutuskuurille, vaan ruokailutottumuksia on muutettava niin, että ylipainoa ei kerry lisää ja paino normalisoituu pituuskasvun myötä. Aiheesta löytyy todella paljon tietoa jos vaikka googletat sanat 'lapsen liikalihavus'.

      Todella väärin on huomauttaa asiasta lapselle ja vielä enemmän väärin on syyllistää lasta siitä, koska 10-vuotiaalla ei voi olettaa olevan mahdollisuutta vaikuttaa siihen, millaista ruokaa hänelle kotona tarjotaan tai tietoa ravitsemuksesta ja itsekuria niin, että hän herkun sijaan valitsisi terveellisen vaihtoehdon. Ruokailu- ja makutottumukset hän on oppinut kotonaan, joten siellä ruoasta vastaava henkilö on myös vastuussa lapsensa liikalihavuudesta. Onko tytön äiti kenties lihava? Jos on, niin voi olla vaikea saada hänet suhtautumaan asiaan oikein, koska on valitettava tosiasia, että monet liikalihavat äidit tiedostamattaan "syöttävät" lapsistaan kanssakärsijoitä, joiden kanssa sitten herkuttelevat.

      Voitte miehenne kanssa ohjata tyttöä liikunnan pariin, jos se näyttää onnistuvan, pakottaa ja painostaa ei kannata, siitä ei seuraa mitään hyvää. Jatkakaa esimerkin näyttämistä siitä, miten syödään terveellisesti, se on hyvä asia. Missään nimessä teidän ei tarvitse tehdä erilaisia ruokia tytön vuoksi, hän on jo sen ikäinen, että täytyy osata mukautua "talon tapoihin". Alkaisiko tyttö kaverina kokkaamaan? Monesti itsetehty maistuu hyvin, vaikka maistuisi aivan kamalalle. Voisit vaikka kertoilla tytölle eri ruokien vaikutuksista ulkonäköön, jaksamiseen ja kuntoon. Kertoa, että porkkanalla voi saada kauniinvärisen ihon, kasvikset pitävät pirteinä jne. ja kertoa, että suklaasta tulee näppylöitä, kun kasvaa isommaksi jne. Syyllistämättä tyttöä, mutta kertomalla asioita, joita hän ymmärtää ja käyttämällä esimerkkeinä asioita, joita hän arvostaa. Tärkeintä olisi kuitenkin keskustella asiasta tytön äidin kanssa "aikuisten kesken", mikäli mahdollista.

    • Kröhöm...

      Exälle on puhuttava tytön paino-ongelmasta- ja pian. Roskaruoka ei todellakaan ole tuon ikäiselle fiksu valinta, tyttöhän voi syödä sitä vaikkei olisi edes nälkä tms.(koska se on hyvää)! Avioerolapset keräävät yleensä toiselta vanhemmalta sääliä ja ehkäpä äiti syöttää tytölleen herkkuja koska tuntee syyllisyyttä?
      Jos viesti teiltä ei mene exän kalloon, miten olisi terveydenhoitajan tms. kirje kotiin? Syökö tyttö koulussa? Jos syö, niin silloin kotiruokakin kelpaa, kunhan nirsoilee. Eikä todellakaan tarvitse vääntää spagettia joka päivä(ei ole edes kovin terveellistä pidemmän päälle), lapsi kyllä pärjää pari päivää ilman sapuskaakin jos oikein itsepäinen on, mutta routa ajaa porsaan kotiin..;)
      Oletteko muuten kokeillut "piilottaa" kasviksia ym. ruokiin/juomiin? Tomaattimurskasta saa tehtyä herkullisen kastikkeen, mehuihin voi pistää vaikka mitä(koitas joskus laittaa vähän pinaattia tai porkkanaa isoon määrään mehua, niin huomaat mitä tarkoitan...se ei todellakaan maistu läpi!) ja kuivahedelmät ovat kuin karkkia(paitsi niissä on kolmasosa kaloreista ja kuituja hyvin). Anteeksi jos neuvoni tuntuvat typeriltä, kerron vain mikä itselläni(kuulemma) tehosi nuorempana- minäkin olin aika pyöreässä kunnossa...
      Tuli vielä mieleen hampurilaisista ja muista herkuista, että olisiko jotakin keinoa saada tyttö rajoittamaan mäkkärissä ja karkkiostoksilla käyntiä? Turhat rahat pois, herkuttelupäivä esim. kerran kahdessa viikossa ja silloinkin valvotusti(esim. saa syödä ruoan jälkeen niin paljon karkkia kuin jaksaa, omaan huoneeseen tai muualle ei karkkia viedä,näin estyy myös "salasyöminen"). Tsemppiä!!

      • olipas..

        helvetin tyhmiä jorinoita. Niinkuin se tytön vika olisi. Vittuako sitä lasta alkaa kyttäämään sen syömisen vuoksi, ku äitiänsähän sitä pitäs vahtia, että mitä lapselleen kaupasta kantaa.


    • hakemassa

      Minusta sinä kuulostat olevan huolissasi enemmänkin siitä, että sinua ei kuuntele tyttö eikä tytön isä kuin siitä, että tyttärellä on ylipainoa.

      Ihmiset ovat ruumiinrakenteeltaan erilaisia. Voit todeta tämän katsomalla vaikkapa ikkunasta ulos. Mistä päättelet siis, että tyttö on lihonut roskaruokia (tiedäthän mistä termi on peräisin?) syömällä? Mistä tiedät tarkalleen, mitä tytön kotona jääkaapissa on tai mitä tyttö päivittäin syö?

      Uskoisin, että olet oikeasti huolissasi tytön painosta, mutta tekee pahaa kun vertaat tytärtä omiin lapsiisi. Terveisiin, hoikkiin ja reippiaisiin esimerkkilapsiin. Ja ihan sinun ansiostasi; kerrot kuinka ihailtavan määrätietoinen olet lastesi kanssa ollut.

      Oletko ajatellut, että tyttö ei ehkä syö teillä pelkästään siksi, että ilmapiiri on huono?

      Dramatisoit asian yli äyräiden. Huoltajuus pois siksi, että lapsella on ylipainoa? Tyttö halkeaa?

      Anteeksi, mutta mikä sinua oikeasti kismittää? Eikö parisuhde toimi?

      Jos oikeasti olet huolissasi tyttärestä, niin hellitä vähän. Et varmasti ole antanut periksi, mutta jos oikein käsitin, lujatahtoisuutesi ja määrätietoisuutesi (joita itse näyt pitävän ihanteina) ei ole johtanut mihinkään. Hellitä nyt jo, saatat yllättyä.

      • Liina

        ...väärässä oletkaan! Sen kummemmin olettamuksiasi kommentoimatta, mukavaa päivää sulle =D


      • Ei roskaruokaa lain

        Voi juma miten metsään mennyt kyökkipsyklogi tarina.....keksi nyt vittu jotain muuta kuin tuo ikuinen antipatiasi uusperheyttä kohtaan.


    • keppälerttu

      ei se lihavuus aina ole syömisestäkään pelkästään kiinni.tutuillani on 3 lasta joista yksi ollut vauvasta asti pullukka,jopa ylipainoinen ja kaksi muuta hoikkia..ja samaa ruokaa ja samaan aikaan ja yhtä vähän/paljon ovat syöneet..
      ja toisekseen,kirjoitit ettei lapsi jaksa edes puolen tunnui lenkkiä tehdä hengästymättä,jos tilanne on sellainen niin koululääkäri varmasti jo puttunut asiaan,silloin tuskin kyse pelkästä lihavuudesta.
      ja jos oikeesti haluat lasta auttaa niin tosiaan lopeta se hössöttäminen siitä syömisestä,se varmasti ahdistaa lasta kaksinverroin,sis vaikka et lihavuudesta puhu mut jos joka kerta kuulee puhetta vaan ruoasta niin kyllä se lapsi tajuaa mitä tarkoitat.
      ja oletko ajatellut et lapsi ehkä pyytää vaan sitä spagettia sinulta kun se on sinun tekemänäsi niin hyvää,ja kotona sitä ei saa koskaan?
      yksikään lapsi ei jaksa jatkuvasti syödä samaa ruokaa päivittäin,ainakaan kovin kauaa..
      ja jos ruoka ei teillä kelpaa niin silloin EI jääkapista hakemaan mitään,edes terveellistä,silloinhan annat luvan olla syömättä pidä ruoka ajoista tiukasti kiinni.
      ja lapsi pitäisi itse saada tajuamaan kuinka voisi syödä oikein ja terveellisesti,ei siitä muuten pääse eteenpäin.

      • myös yksi

        lapsista tukeva, muut neljä hoikkia.
        Yllätys, yllätys! Meidän perheen "pullein" käy joka päivä koiran kanssa tunnin lenkillä ja harrastaa ratsastusta. Liikuntanumero on 9.
        Samaa ruokaa syömme kaikki.
        Nuoresta ei ole mitään vikaa löytynyt, mutta jostain syystä paino on hieman normaalitasoa korkeampi.
        Että ei tuo paino aina ole automaattisesti roskaruuan syy, meillä ainakaan ei niitä usein syödä.

        Light-tuotteita ei saa antaa alle 12-vuotiaille, että älä ainakaan niitä lapselle juota.
        Uusimpien tulosten mukaan light-tuotteiden makeutusaineet aiheuttavat syöpää.

        Älä syyllistä lasta ylipainosta, tee se selväksi miehellesikin!
        Äläkä missään tapauksessa vertaa lapsia toisiinsa, olemme kaikki yksilöitä.


      • "myös yksi"
        myös yksi kirjoitti:

        lapsista tukeva, muut neljä hoikkia.
        Yllätys, yllätys! Meidän perheen "pullein" käy joka päivä koiran kanssa tunnin lenkillä ja harrastaa ratsastusta. Liikuntanumero on 9.
        Samaa ruokaa syömme kaikki.
        Nuoresta ei ole mitään vikaa löytynyt, mutta jostain syystä paino on hieman normaalitasoa korkeampi.
        Että ei tuo paino aina ole automaattisesti roskaruuan syy, meillä ainakaan ei niitä usein syödä.

        Light-tuotteita ei saa antaa alle 12-vuotiaille, että älä ainakaan niitä lapselle juota.
        Uusimpien tulosten mukaan light-tuotteiden makeutusaineet aiheuttavat syöpää.

        Älä syyllistä lasta ylipainosta, tee se selväksi miehellesikin!
        Äläkä missään tapauksessa vertaa lapsia toisiinsa, olemme kaikki yksilöitä.

        Kaksi viimeistä kappaletta oli tarkoitettu aloittajalle, jäi epähuomiossa mainitsematta.


    • heippati vaan

      kertoa suurinpiirtein tytön pituuden ja painon,siitäkin olis jo apua ni tietäis kuin vakavasta ylipainosta on kyse..
      ja light limut ja mehut ei muuten ole kauheenkaan hyviä lapsille juottaa,ei se sokeri niin pahaa ole,ku ei sitä limua tarvvitse pullotolkulla juoda.
      meillä ainakin käytetään ihan sokerimehuja,eikä silti lihavia ole kukaan.

      • Liina

        Ja kyllä ihan syömisellä ja liikkumattomuudella on kilot tulleet, vaikka täällä eräät ovat sitä mieltä, että läski tulee jostain salaperäisestä lähteestä, jota eivät kuitenkaan pysty selittämään.


      • mää,
        Liina kirjoitti:

        Ja kyllä ihan syömisellä ja liikkumattomuudella on kilot tulleet, vaikka täällä eräät ovat sitä mieltä, että läski tulee jostain salaperäisestä lähteestä, jota eivät kuitenkaan pysty selittämään.

        tottatosiaan..
        mut oikeesti jos kerran kysyt täältä apua niin miksi tyrmäät kaikkien neuvot?
        ja OIKEESTI lihavuus ei aina ole pelkästään syömistavoista kiinni..esim diabeetikko ei laihdu samallalailla kuin muut,imeytymis häiriöt,kilpirauhasvaivat ym oikeesti aiheuttavat lihavuutta.
        miten itse sitten selität sen et 2 lasta jotka syövät samaa ruokaa,suurinpiirtein saman verran,kasvavat kuitenkin erilaisiksi??


      • Tosiaan
        mää, kirjoitti:

        tottatosiaan..
        mut oikeesti jos kerran kysyt täältä apua niin miksi tyrmäät kaikkien neuvot?
        ja OIKEESTI lihavuus ei aina ole pelkästään syömistavoista kiinni..esim diabeetikko ei laihdu samallalailla kuin muut,imeytymis häiriöt,kilpirauhasvaivat ym oikeesti aiheuttavat lihavuutta.
        miten itse sitten selität sen et 2 lasta jotka syövät samaa ruokaa,suurinpiirtein saman verran,kasvavat kuitenkin erilaisiksi??

        Ketjua lukiessa tosiaan tuli mieleen eräs tuttavaperhe, jossa kaksi tytärtä. Toinen oli pullukka ja toinen laiha. Jossain vaiheessa pullukka sairastui diabetekseen. Nyt kun olen nähnyt tyttöjä niin kummatkin ovat kutakuinkin yhtä laihoja. Diabetesdieetti ja -hoito nähtävästi auttoivat.


      • Liina
        mää, kirjoitti:

        tottatosiaan..
        mut oikeesti jos kerran kysyt täältä apua niin miksi tyrmäät kaikkien neuvot?
        ja OIKEESTI lihavuus ei aina ole pelkästään syömistavoista kiinni..esim diabeetikko ei laihdu samallalailla kuin muut,imeytymis häiriöt,kilpirauhasvaivat ym oikeesti aiheuttavat lihavuutta.
        miten itse sitten selität sen et 2 lasta jotka syövät samaa ruokaa,suurinpiirtein saman verran,kasvavat kuitenkin erilaisiksi??

        Onhan täällä toki ollut erittäin asiallisia ja hyviäkin neuvoja ja oikein hyviä vinkkejä olen saanut, KIITOS niistä!
        Ja ymmärrän kyllä, että emme ole kaikki samasta puusta veistettyjä ja että perheessä voi olla eri mallisia ihmisiä vaikka samaa ruokaa syödäänkin, sitäkään en tyrmää, mutta nyt ei ole kyse siitä vaan todella väärin ja paljon syömällä tulleesta vakavasta ylipainosta.
        Miksi sitä on niin vaikeaa hyväksyä! En mä täällä huvikseni sontaa jauha, oikeesti, vaan tilanne on juuri se mitä olen kertonut.


      • Liina
        Tosiaan kirjoitti:

        Ketjua lukiessa tosiaan tuli mieleen eräs tuttavaperhe, jossa kaksi tytärtä. Toinen oli pullukka ja toinen laiha. Jossain vaiheessa pullukka sairastui diabetekseen. Nyt kun olen nähnyt tyttöjä niin kummatkin ovat kutakuinkin yhtä laihoja. Diabetesdieetti ja -hoito nähtävästi auttoivat.

        Ja tuota diabetesta tässä pelkäämmekin jos joku nyt vielä kuvitteli että ihan esteettisistä syistä tänne kirjottelen. Hyvä esimerkki, kiitos!


      • Mökö
        Liina kirjoitti:

        Ja kyllä ihan syömisellä ja liikkumattomuudella on kilot tulleet, vaikka täällä eräät ovat sitä mieltä, että läski tulee jostain salaperäisestä lähteestä, jota eivät kuitenkaan pysty selittämään.

        oma kuopukseni näyttää minusta hiukan pulskalta, kun hän on 140cm 40kg. Veli painoi saman pituisena vain 30kg. Molemmat ovat hentorakenteisia. Lisää liikuntaa ja herkut pois on resepti lasten ylipainoon. Lapset istuvat nykyisin liikaa sisällä katsomassa videoita ja pelaamassa tietokonepelejä.


    • äiti-tytär

      no juu... oma lapseni on 13v. Hän on 155 cm ja painoa on nyt 55 kg. Hän pudotti painoa 60 kilosta avullani sillä häntä kiusattiin koulussa ja hän sainoi haluavansa terveen elämän. siinä samalla koko perheen ruoka tottumukset meni uusiksi. itsekkin laihdutin 10 kiloa tyttöni kanssa käymällä säännöllisesti lenkillä ja uimassa ja kesäisin tennistä pelaamassa. etsikää lapsen kanssa yhteinen harrastus mistä hän pitää ja vähentäkää roska ruuan määräää niin paino saattaaa pudotakkin.

    • karppaaja,

      minä olen sitä mieltä, että kun likka tulee teini-ikään ja alkaa kasvaan pituutta sekä alkaa kiinnostuun ulkomuodostaan ja pojista niin hän tajuu et painoo vois hiukan pudottaa.
      10 vuotias on vielä ihan lapsi, vaikka häntä ihan varmaan harmittaa painonsa ja suruunsakin vetää karkkia ja roskaruokaa.
      Myös jos siitä painosta kokoajan naputetaan niin likkaa harmittaa ja taas menee harmitukseen roskarukaa ja karkkia lohdutukseen.
      Jos hänen äitinsäkin on hyvä syömään helppoja eineksiä ja roskahiilareita ja rasvaa niin tyttö tietty kanssa.
      Tottakai tyttöä on hyvä ohjata syömään erilailla, mutta ei syyllistämällä vaan nätisti houkuttamalla maistaan kaikkia uusia makuja.Liikunta ei vielä auta vaan ekaksi painoa alas ja sitte liikuntaa mukaan pikkuhiljaa, siitä liikkumisesta pitää myös nauttia, ei väkisin tuu mitään jos toiseen sattuu ja hengästyy..

    • EX-KAKARAT

      Minun mieheni kaksi nuorinta kakaraa ovat todella ylipainoisia.Äitiinsä tulleita tankeroita ja mummelinsakin on melkoinen tynnyri.Uskon sata prosenttisesti että liikalihavuus on perinnöllistä.Toki nuo teinit syövät siellä uusperheessä paljon roskaruokia kun äitsykkä ja uusioisukki eivät viitsi,osaa,eikä muka kerkee tehdä kotiruokia kun siellä on ' iltatähti 'jota hyysätään ja kummankin ex-kakarat saavat touhuta mitä touhuavat.Eli käyvät näpistelyreissuilla kaupoissa ja onneksi jo ainakin kaksi heistä narahtaneetkin.Siispä uskon lujasti että lihavuus on PERINNÖLLISTÄ.

    • ohhohh.

      kyllä on ala-arvoisen tyhmä kirjoitus.
      Ex-kakarat, tynnyrit, tankerot, ja mitä nuo näpistelyt tähän kuuluu???
      Tyhmyys näyttää kanssa olevan PERINNÖLLISTÄ.

      • Minä

        Samaa mieltä!


    • tdyjfhkvjbknlm

      HERÄÄ JO LISSU-RUKKA, YKSIN OOT, VAIKKA KUINKA HALUAISIT UUSPERHEEN ÄITI OLLAKIN. MUTTA KUKA TOMMOSESTA HUOLIS, EI KUKAAN...

    • Jatka vaan

      Puhu miehellesi, viekää tyttö yksityislääkärille isäviikonlopun aikana. Pyydä lääkäri tekemään kokonaisterveydentarkastuksen laboratoriokokeineen. Pakottakaa äiti kirjaamaan ylös mitä tytölle syöttää päivittäin muutaman päivän ajan, ja viekää lista yksityislääkäriaseman ravitsemusterapeutille analysoitavaksi.

      Ei isä mikään lääkäri ole, joka voi huomautuksillaan laihduttaa tyttärensä. Isä voi sen sijaan maksaa muutaman tutkimuksen, tai voitte maksaa ne yhdessä koska sinä selvästi välität tytön parhaasta.

      Kun lääkäri ja ravitsemusterapeutti ovat tehneet kokonaisarvion, vaatikaa tytön äiti ottamaan ne huomioon päivittäisessä elämässään koska kyse on LAPSEN oikeudesta turvalliseen ja terveelliseen elämään.

      Jos äiti ei osallistu tyttärensä terveydestä huolehtimiseen, on kyseenalaistettava hänen osaamisensa toimia vanhempana ja kasvattajana. Tämän pitäisi saada äiti miettimään vastuunsa kantamista. Jos äiti ei vieläkään havahdu, että kyse on HÄNEN TYTTÄRESTÄÄN, ja tämän elämästä, viekää asia eteenpäin lastensuojeluun tai hakekaa huoltajuutta käräjäoikeudessa. Ilmaisen oikeusavustajan saa kaupungilta jos omat tulot ovat pienet.

      Olet ihan oikeassa, jonkun on kannettava vastuu, sillä kyse on tämän lapsen oikeudesta huolenpitoon ja terveeseen lapsuuteen.

      Äiti voi olla mieleltään epävakaa tai sairas, ja kyvytön ajattelemaan mitä kasvava lapsi tarvitsee syödäkseen - saati säännöllisiä ateria-aikoja - turvatakseen lapsensa terveen kasvamisen. Ei lapsi kykene auttamaan itseään, mitä kymmenvuotias ymmärtää päivärytmistä, ateriarytmistä, monipuolisesta ruuasta, ulkoilun tarpeesta, aikaisesta nukkumaanmenosta, jne. Ei lapsi osaa, lasta pitää vanhemman auttaa.

      Hienoa että olet ottanut asian esille! Jatka!

    • jk

      ennosaa neuvoa

    • miehen lasten äitikk

      Meillä kans MIEHEN lapset on ylilihavia, oikein paksukaisia. Mutta ne on äidin puolelta onneksi, mies on hoika.
      Minä ja lapet ollaan yös hoikkia ja suvussamme ei ole lihavuutta.

      Miehen lapset syö vaan sipsejä ja hrkkuja eikä liiku kun kouluun sinnekin pyörillä. Kurjaa kun ei pysty mitenkään puhumaan heille ja auttamaan kun ei oteta kuuleviin korviin.
      Molemmat saisi laiduttaa ainakin 15 kg, semmosia punkeroita ovat, että hävettää. Yritän tarjota salaattia ja pitää paastoa heille, mun onhan se kurja kun me muut syömme häränfilettä tai muita kremasieniherkkuja! Mut ei auta, ei heille voi tarjoo jotta laihtuisivat, mokomat läsäkasat.

      • lissuuuuuuuuuuuuuu

        lopeta lissu tuo paskan jauhaaminen ja ota vaikka pottu viinaa ja mee nukkumaan......


      • voi"" lisu"

        -hoika?
        -lapet
        -yös
        -hrkkuja
        -laiduttaa
        -kremasieni
        -läsäkasa
        Opettele kirjoittamaan mokomakin lisukasa.


    • en kukaan ole en. :(

      Hyvä, että et anna teillä periksi, vaan sanot että ''syöt sitä, tai ei mitään'' tai jotain vastaavaa.
      Puhu miehelleisi ja sano, että esim. liikkukaa yhdessä, ja jättäkää roskaruuat kokonaan pois.
      Jos ei onnistu, pittäis teijän puhua terkkarin kanssa.
      pitää vaan pysyä tiukkana.
      Se on terveellistä tai ei mitään.
      Puhu miehellesi oikein kunnolla, ja sano ''ei ole tyttömme/Tyttösi vika, jos hän on lihava, olet opettanut hänet näihin tapoihin''.
      Ei ole lapsen vika ei.

    • kuria kuria kuria

      Laita lapsi toselliselle laihikselle. Anna hänen äidilleen ohjeet miten lapen pitää syödä, ja valvo että hän niin tekee! Älä palkitse lasta makeilla vaan anna lanttua ja salaattia karkkipäivän sijaan. Salaatti ussi käteen ja jos ei syö ei syö. Tiukka lihja jos äiti ei osaa ja viitsi. Myähemmin kyllä kiittää uhrautuvaisuudestasi.

      • v2005

        Haloo! tuo tyttö on jo pian täysikäinen aloitus on vuodelta 2005.


      • 2013
        v2005 kirjoitti:

        Haloo! tuo tyttö on jo pian täysikäinen aloitus on vuodelta 2005.

        Nyt se on jo täysikäinen ja hoikka.


      • Minä vain

        Ei sillä liikunnalla ole niin paljon väliä kunhan vain ruokavalio on hyvä niin kyllä se siitä laihtuu en tietenkään tarkoita ettei pitäisi liikkua mutta kyllä se ruokavalio on tärkeämpi


    • Minä

      Minusta esim. telkkaria katsellessa on kiva napostella jotakin, joten ennen kuin televisiosta tulee se ohjela jota katson teen itselleni vihannes ja hedelmä tikkuja. Esim. porkkanat, omenat, melonit ja vaikka kurkku ovat oikein hyviä ja terveellisiä vaihtoehtoja ja joskus voi ostaa vaikka jonkun dippikastikkeen niille, menee ihan hyvin sipsistä tai karkeista. Myös jotakin tyttöä kiinnostavaa liikuntaharrastusta kannattaa etsiä:)

    • epäsiisit yksilöt

      Mun miehen lapset kaikki on erittäin pulskia. Koko eroa mun lapsiin on iso, minun lapsia kaksi kuin heitä yksi, niinl ihavia ovat. Äitinsä on samanlainen, mutta isä on komea ja hoikka. Ilmankos lähti kun kotona ei enää mahtunut olemaan.

      Syövät pitsaa ja hamppareita, kokista, lihiksiä, ja karkkia.. ei koskaan kunnon ruokaa.
      Ytitän totutella salaatteihin, mutta eivät syö, laihtuvat vaan jos söisivät. On kauheita tankkeja. Naurattaa aina kun pyörivät eteenpäin tai nousee sohvalta.. just ja just pääsee. Olisi kauheeta olla tuommonen.

      • -----

        Aika samankaltainen tilanne meilläkin...

        Mieheni 2 lasta ovat sairaalloisen lihavia, eikä kukaan tunnu välittävän siitä ollenkaan. Ovat ala-asteikäisiä, eivät harrasta mitään (paitsi pleikkaria ja tietokoneella istumista) ja vanhempansa antavat syödä mitä sattuu. Viikkorahat menevät lähikauppaan, sipsiä, limsaa ja karkkia ostavat mielinmäärin. Karkkipäiväkin on olemassa, tosin turhaan, kun karkkia syödään joka päivä!

        Lasten isä ostaa kauppareissuilla lapsilleen valmiita hampurilaisia, pakastepizzoja, nugetteja, ranskalaisia, sipsiä ja limua. Meillä on yhteinenkin lapsi, joka on vielä aika pieni, mutta ihan tavallista kotiruokaa hän syö. Käytännössä minä teen normaalia kotiruokaa, kaikki kutsutaan pöytään, miehen lapset jonkin aikaa siirtelevät ruokaa lautasellaan, sanovat ettei ole nälkä, nousevat pöydästä, tulevat hetken päästä lämmittämään hampurilaisia mikrossa tai lähtevät heselle. Ja mieheni sanoo vain, että ei voi mitään, kun eivät tykkää normaalista ruuasta. Siis haloo?? Yhteiselle lapsellemme hän kuorii perunoita ja huolehtii syömisistä, mutta ei puutu toisten lastensa syömisiin tippaakaan, ennemmin kannustaa syömään roskaruokaa. Ajattelee varmaan, ettei mitään ole heidän kohdallaan enää tehtävissä?? Uskomatonta.


      • pakastepitsa yäk
        ----- kirjoitti:

        Aika samankaltainen tilanne meilläkin...

        Mieheni 2 lasta ovat sairaalloisen lihavia, eikä kukaan tunnu välittävän siitä ollenkaan. Ovat ala-asteikäisiä, eivät harrasta mitään (paitsi pleikkaria ja tietokoneella istumista) ja vanhempansa antavat syödä mitä sattuu. Viikkorahat menevät lähikauppaan, sipsiä, limsaa ja karkkia ostavat mielinmäärin. Karkkipäiväkin on olemassa, tosin turhaan, kun karkkia syödään joka päivä!

        Lasten isä ostaa kauppareissuilla lapsilleen valmiita hampurilaisia, pakastepizzoja, nugetteja, ranskalaisia, sipsiä ja limua. Meillä on yhteinenkin lapsi, joka on vielä aika pieni, mutta ihan tavallista kotiruokaa hän syö. Käytännössä minä teen normaalia kotiruokaa, kaikki kutsutaan pöytään, miehen lapset jonkin aikaa siirtelevät ruokaa lautasellaan, sanovat ettei ole nälkä, nousevat pöydästä, tulevat hetken päästä lämmittämään hampurilaisia mikrossa tai lähtevät heselle. Ja mieheni sanoo vain, että ei voi mitään, kun eivät tykkää normaalista ruuasta. Siis haloo?? Yhteiselle lapsellemme hän kuorii perunoita ja huolehtii syömisistä, mutta ei puutu toisten lastensa syömisiin tippaakaan, ennemmin kannustaa syömään roskaruokaa. Ajattelee varmaan, ettei mitään ole heidän kohdallaan enää tehtävissä?? Uskomatonta.

        Meillä kans miehen lapset syövät kermavaahtoa sellaisenaan mut pakastepitsoja he eivät syö, ne ovat pahoja, meillä tehdään pitsat ihan itse, lämmin tuore pitsa on kyllä hyvää ja sitä miehen lapset syövät kolme neljä pellillistä tosta noin vaan. Hyvä että mahtuu ovesta ulos, näkisitpä.. sitten vatkataan kermavaahtoa ja syödäään ... yäk sanon minä.


      • -----
        pakastepitsa yäk kirjoitti:

        Meillä kans miehen lapset syövät kermavaahtoa sellaisenaan mut pakastepitsoja he eivät syö, ne ovat pahoja, meillä tehdään pitsat ihan itse, lämmin tuore pitsa on kyllä hyvää ja sitä miehen lapset syövät kolme neljä pellillistä tosta noin vaan. Hyvä että mahtuu ovesta ulos, näkisitpä.. sitten vatkataan kermavaahtoa ja syödäään ... yäk sanon minä.

        Kauheaa... :/

        Miksi vanhemmat eivät huolehdi lapsistaan? On aikuisten tehtävä opettaa lapsille oikeat ruokailutottumukset. Minä ainakin huolehdin, että lapseni syövät terveellisesti ja monipuolisesti, kerran viikossa on herkuttelupäivä, ja toki jos menevät esim. synttäreille, saavat herkutella siellä. Mutta ihan perus-arkiruokaa mielestäni pitäisi lapsille tarjota!

        Varsinkin nuo limsat ovat pahasta. Ne ovat täynnä sokeria ja kaikenlaisia väriaineita ja muuta p-askaa, ja lisäksi mädännyttävät hampaat, jos niitä jatkuvasti juo. Minä en osta lapsilleni limsaa ollenkaan, eivätkä edes pidä siitä, vaan juovat juhlissakin mieluummin mehua.

        Koittakaa nyt hyvät vanhemmat pitää huolta lapsistanne! Lihavuus tuo mukanaan paljon terveyshaittoja, ja jatkuu usein aikuisikään saakka. Ja lihavia lapsia yleensä kiusataan koulussakin. On vanhemman tehtävä huolehtia tällaisista asioista, ei ero ole mikään syy luistaa lastenne terveydestä!!


      • Kermaperhe
        ----- kirjoitti:

        Kauheaa... :/

        Miksi vanhemmat eivät huolehdi lapsistaan? On aikuisten tehtävä opettaa lapsille oikeat ruokailutottumukset. Minä ainakin huolehdin, että lapseni syövät terveellisesti ja monipuolisesti, kerran viikossa on herkuttelupäivä, ja toki jos menevät esim. synttäreille, saavat herkutella siellä. Mutta ihan perus-arkiruokaa mielestäni pitäisi lapsille tarjota!

        Varsinkin nuo limsat ovat pahasta. Ne ovat täynnä sokeria ja kaikenlaisia väriaineita ja muuta p-askaa, ja lisäksi mädännyttävät hampaat, jos niitä jatkuvasti juo. Minä en osta lapsilleni limsaa ollenkaan, eivätkä edes pidä siitä, vaan juovat juhlissakin mieluummin mehua.

        Koittakaa nyt hyvät vanhemmat pitää huolta lapsistanne! Lihavuus tuo mukanaan paljon terveyshaittoja, ja jatkuu usein aikuisikään saakka. Ja lihavia lapsia yleensä kiusataan koulussakin. On vanhemman tehtävä huolehtia tällaisista asioista, ei ero ole mikään syy luistaa lastenne terveydestä!!

        Sanokaas muuta. Ei ne omat vanhemmat jaksa. Onneksi miehillä on se uusi vaimo joka opastaa ja pitää huolta miehen LAPSISTA. JOKAISEN MIEHEN KANNATTAA OTTAA UUSI VAIMO, LAPSEKIN KUKOISTAVAT SEN JÄLKEEN. ÄIDIT NE TAANTUU.

        Meillä miehen lapset istuu kokiksella ja pitsalla joka päivä, isä m aksaa, autoon ne ei mahdu, jos tungetaan kyllä mahtuu, mutta auto ei liiku, pohja laahaa maata. Ja autossakin on kermavaahtoa matkaeväänä.


      • -----
        Kermaperhe kirjoitti:

        Sanokaas muuta. Ei ne omat vanhemmat jaksa. Onneksi miehillä on se uusi vaimo joka opastaa ja pitää huolta miehen LAPSISTA. JOKAISEN MIEHEN KANNATTAA OTTAA UUSI VAIMO, LAPSEKIN KUKOISTAVAT SEN JÄLKEEN. ÄIDIT NE TAANTUU.

        Meillä miehen lapset istuu kokiksella ja pitsalla joka päivä, isä m aksaa, autoon ne ei mahdu, jos tungetaan kyllä mahtuu, mutta auto ei liiku, pohja laahaa maata. Ja autossakin on kermavaahtoa matkaeväänä.

        En minä mitenkään erityisemmin opasta ja pidä huolta mieheni lapsista. Laitan ruokaa, ja kaikki ovat tervetulleita pöytään jos haluavat. En tee ruokaa miehen lapsia varten, vaan koko porukkaa varten. Enkä muutenkaan puutu erityisemmin miehen lasten kasvatukseen, jätän sen homman heidän omille vanhemmilleen. En aio ottaa mitään suurempaa vastuuta kenenkään muun lapsista.

        Eivätkä mieheni lapset ole mihinkään muuttuneet, vaikka minä olen miehen kanssa alkanutkin seurustelemaan. Eikä lasten äiti ole mitenkään taantunut eron jälkeen, aina he ovat lapsensa samalla tavoin kasvattaneet. Ei minulla ole mitään tekemistä asian kanssa. Mieheni mukaan lapset ovat olleet pienestä saakka pyöreitä, kai ovat sitten aina syöneet samanlaista moskaa, en tiedä, enkä aio ottaa elämäntehtäväkseni alkaa tuhlaamaan omaa energiaani kenenkään toisen lasten ruokatottumusten muuttamiseen. Kuten edellä kirjoitin, ovat tervetulleita ruokapöytään, mutta kun minun perunani eivät kelpaa niin ei voi mitään. En väitä olevani ketään parempi tai mikään kukoistusta aiheuttava uusi vaimo, mutta sen voin totta vie sanoa, että minun lapseni syövät terveellisemmin kuin mieheni lapset. Ja se ei ole minun vikani, etteivät miehen lapset syö terveellisesti, vika on jossain muualla.


    • Sopivasti lihava

      Olen 12v poika ja en ole lihava, vaikka oon saanu karkkia ja muita herkkuja yms.aina ku oon halunnu, mutta tänäänKIN mutsi kysy haluunko kaupasta jotain hyvää lautantai karkkia niin vastasin en. Koska ite oon tottunu siihen, että kavereitten kaa kylällä ostaa jonku karkkipussin syö sen niin se riittä. Aina ku käy jotai lapsivieraita meillä niin jos (yleensä) on jotai karkkia olohuoneen pöydällä kulhossa niin se on hetkessä tyhjä. Sitte ne kyselee et onks mukavaa ku on aina karkkia ja herkkuja. No siihenhän on tottunut joten karkit pöydällä on mulle sama asia ku vaikka kaupasta ostettu maitopurkki eli ei mitenkään outoa tai uutta. Paras oli kerran ku naapurin lapsia tuli meille kylään olin ehkä 8v niin ne kysy niitten äidiltä kahvipöydässä, että saako noita keksejä ottaa.

    • täälläki ylipainoine

      Meidänkin tyttö on ylipainoinen 155cm/67kg Ja mitään herkkuja ei oo syötetty en edes uskalla ostaa kotiin sokeria,keksiä tms sillä tyttö söisi ne kaikki suihinsa. Karkki päivä hänellä toki on kerran viikossa mutta minä äitinä ostan hänelle karkit itse esim. 100g karkkipussin,limukkaan ei osteta koskaa hänelle pillimehu karkkien kaveriksi. Ihan tavallista kotiruokaa syöme ei mitään valmis hampurilaisia tms. Perunaa,kalaa,kanaa, riisiä,kaalta ,vihanneksia yms. ja itse laitan ruuat. Kävelylläkin käymme joka pv tytön kanssa kun hän on luonani,uimassa käymme 2krt viikossa. Mutta olen kyllä sitä mieltä että tavallisellakin kotiruualla voi ylipainoiseksi tulla. Kotona se olen minä joka lapselle ruuan annostelee lautaselle sillä muuten hän söisi vaikka kattilan tyhjäksi. Kouluunkin olen informoinut ettei tyttö saisi lisää hakea ruokaa
      En enää tiedä mistä tuo ylipaino johtuu kaikeni minä ainakin olen yrittäny tehdä sen estämiseksi ja ettei ainakaan paino enään nousisi.Hänelle on tehty kilpirauhasen vajaakoe kokeet jne. ei mitään vikaa.
      Toki en tiedä mitä lapsi syö isällään ollessaan ,mutta ainakin exän mielestä on minun vika että lapsi on ylipaiinoinen

    • Tunnesyöppö

      Oikea kysymys on MIKSI lapsi syö? Rikkinäinen perhe, tunneongelmat jne..
      Itse aloin nuorena syömään tunteisiin, syöminen antoi sellaisen ihanan olon. Oli mukavan rauhallinen tunne sisällä.
      Puheet terveellisyydestä on yhtä tyhjän kanssa. Pitää olla henkisesti hyvä olo jolloin ei ole tarvetta turruttaa itseään ruoalla.

    • ÄitiOlenMinäkin

      Mun yläasteella oleva tytär on 170/85. Oikein pitkä, timmi ja urheilullinen tyttö. Tässä yritän nyt vain sanoa että vaikka painoa olisikin paljon, voi silti olla laihanpuoleinen (yleensä urheilullisista syistä). Mutta annan pari vinkkiä sinulle:

      - Sano aviomiehesi tyttärelle SUORAAN että herkkupäivä on kerran viikossa ja turhat napostelut on kielletty. Jos taloudessanne on herkkuja, piilottakaa ne hyvään piiloon. Myös tytön äidille voisit jutella asiasta.

      - Ala käymään yhdessä tytön kanssa lenkeillä. Jos teillä on esimerkiksi koira, voitte ottaa koirannekin mukaan.

      - Yksi mahdollinen ja tepsivä vaihtoehto on mennä tytön kanssa terveydenhoitajalle ja hoitaa asiat kuntoon. On todella surullista kun tyttöä kiusataan lihavuutensa takia.

      - Kun annatte tytölle rahaa, pitääkää silmällä ettei hän osta niillä herkkuja.

      - Selittäkää tytölle tarkasti että terveellinenruokavalio on aloitettava, ja jos tyttö haluaa, voi hän aloittaa jonkin harrastuksen. (Lenkkeilyn, tanssin tms.) Jos tyttö ei kuuntele neuvoa terveellisestä ruokavaliosta on aika kääntyä terveydenhoitajan puoleen.

    • IngaKorhonen

      Lapsi painaa varmaan 95kg.
      Minä itse painan 345kg.
      Jatka samaan malliin tyttö niin painat aivan liikaa❤ syöttäkää lisää mässyä❗

      • Anonyymi

        Sulla näyttää olevan aikaa paha ongelma ku tollasia puhut...


    • äitipuolenhyväapueike

      Mun miehen kaikki lapset on kauheita a läskejä. He ovat kateellisia mun lapsille jotka on hoikkia ja mallinmitoissa. Nää miehen läskit lapset ovat 150 kilosii varmaan kaikki. Tää pienin 3 v painaa jo nyt 90 kiloo. He eivät ota mun neuvoja vastaan vaan syövät sipseija pakasaste pitsoja ja kaikkee rasvasta ja sokerista.
      En mahda sille mitään vaikka kaikken yritän ja yritän laihduttaa heitä mutta läskit senkun lällyy.
      Mies on hoikka, mutta huonekalut menee rikki kun kaikki kakarat istuu sohvalle syömään sipsejä.
      Olen surullinen kun en voi auttaa, puhun järkee ja annan ohjeita, mutta heitä ei kiinnosta.
      Kun ei apu kelpaa niin olkoot sitten, olen surullinen heidän puolestaan äitipuolen osa on kurja, apu ei kelpaa vaikka tietää että ovat kauheen näkösiä läskejä.

      • Lissuonjuoppo

        Vai on sun mielikuvituslapset kaikki läskejä voi, voi, älä mieltäsi pahoita, onneksi sulla ei ole miestä ja lapsia, lakkaa ryyppäämästä ,niin huomaat ettei sulla ole ketään eikä mitään olet yksin ja kämppä täynnä tyhjiä pulloja ja tölkkejä.


    • Kuvottavaaaaaaa

      Lihava ja vielä nirsoilee ruoan kanssa! Varmasti on finnejäkin. Onko finnejä? Näen silmissäni sellaisen kiiltävänaamaisen, rasvaa tihkuvan ihrasäkin!

      • äitinäjapuolikkaana

        Mun miehen lapsi on kanssa luokkansa lihavin, se on kurjaa kun ei salaatti maistu eikä vesi. Olen yrittänyt kaikki konstit laihduttaa häntä ja antaa hyviä neuvoja laihtumiseen, mutta mulkoilee vaan mua et mistä se sulle kuuluuu, ei kuulu se näkyy. On surullista kun ei ole kavereita ja isäkin vähän katsoo kieroon ja minun vastuulle jää opastus ja neuvonta, muttei mene jakeluun. Onneks ei oo mun lapsi, omani ovat erittäin hoikkia ja liikunnallisia.


    • jkuio

      Mitä se sinulle kuuluu, onko lapsia lihava vai laiha. Kyllä asia on hänen omien vanhempien asia. Voit tarjota hänelle normaalia kotiruokaa, älä puutu hänen painoonsa. Erilainen ruumiinrakenne saattaa saada näyttämään pulskalta, joten kun lapsi kasvaa hän kyllä siitä muotoutuu.
      Pyydä isää olemaan huomauttelematta asiasta ja todella pyritte tarjoamaan hyvää kotiruokaa ja syötte useamman kerran, että lapsen ei tarvitse ylisyödä kerralla. Pois roskaruoka eli pizzat ja hampurilaiset ja karkit ja makeutetut mehut. Salaatteja pitää oppia syömään vähän kerrallaan, keittoja ja laatikkoruokia. Kanaa ja kalaa.

      • 2005jany2017

        Se likka on jo 22 v ja hoikka asuu parisuhteessa poikakaverin kanssa.


      • ÄLÄ-SELITÄ
        2005jany2017 kirjoitti:

        Se likka on jo 22 v ja hoikka asuu parisuhteessa poikakaverin kanssa.

        Kenen poikakaveri se on?


      • kukaselittää
        ÄLÄ-SELITÄ kirjoitti:

        Kenen poikakaveri se on?

        heh, se on" lepakko".


    • ugtisdgf

      Olin täältä pari kuukautta poissa, mutta hyvä nähdä että sama meno jatkuu! Hienoa!

    • Annelifat

      Olen 41-vuotias ja painan 156,9 kiloa. Minulla on kaksi lasta. Toinen lapsistani painaa 85,1kg, ja toinen taas 98,7kg. En minä pidä huolta lasten lihavuudesta!Antaa lasten syödä niin paljon kuin haluaa!

      • Perttiperunapääpaskiaine

        Juujuu, varmasti on. Mä oon 22222kg ja 10cm. Mulle on sanottu et pitäis laihduttaa mut miks muka.?


    • kuntokuurille

      Meillä kanssa miehen lapset ja hänen exänsä ja koko suku on kauheen lihavia. Eivät mahdu edes hissiin vaan yksi kerrallaan menevät. Pelkäämme automme puolesta että koska räsähtää lasten lihavuuteen.
      Mies itse on hoikka niinkuin minä ja meidän ja mun lapset ja sukukin on hoikkaa sakkia.
      Lapset syövät pakastepitsoja, hamppareita ja sipsejä limua jäätelöä ym ja aina mässyttää jotain.
      Olen sanonu miehelle että pitäisi katsoa mitä ne syövät ja laittaa lenkille ja harrastuksiin. Minä en niitä maksa mutta voin opastaa heitä. Exä saa maksaa lastensa harrastukset, riittää kun minä suosittelen.
      Olisi kauheeta olla noin lihava. Onneksi omani ovat hoikkia ja kauniita lapisa. Kyllä erottaa ketkä on mun ja ketkä miehen. Mä en kestäis limentävähavia lapsia.

      • limentävähavia

        limentävähavia


      • Lissulassetaas

        Älä lässytä LissuLasse sulla ei ole mitään puolisoa ,eikä lapsia , olet yksinäinen juoppo ja asut äitisi siivellä.


    • kuntokuurille

      Ei kyllä on lapisa ja minta lasia viinaa

    • vaikeitakakruja

      Meiän miehen lapset on lihavia ja rumia. Miten voikaan yhdelle sattua nuo? Mutta ei auta, mies on tosi komee mutta entinen emäntä lihava ja ruma, siitä ne lapsetkin. Yritän kammata heidän hiukset ja leikata muttei onnistu. Vaatteetkin kirpparilta eikä mitään merkkituotteita oo, joten ei ihme että ovat rääsyläisiä. Eivät huoli mun lastenikaan vaatteita, ennemmin ovat rääsyissä, vaikka me auttaisimme,

      • Sontaaaa

        Voi lässylasse sun juttujasi , ei tuollaista seittiä kukaan usko.


      • lissufanclub
        Sontaaaa kirjoitti:

        Voi lässylasse sun juttujasi , ei tuollaista seittiä kukaan usko.

        Ei kukaan usko kenenkään juttuja pelkän kirjoitusten perusteella. Mutta mitä väliä sillä on, pääasia että itse tietää asian oikean laidan.
        Mulle ainakain on yks hailee kuka mitäkin sanoo, kenestäkin tai meistä, pääasia että me tiedämme. Jos

        Samoin kukaan ei usko sunkaan juttuus vaikka kuin haukut ja ketä. Puhut potaskaa ja kopsaat joltain jutun aiheet. Niin se vaan on... et usko itsekkään omiin juttuis.
        Sinäkin oot täällä lissun takia, ja luet niitä, muuten et ois jos hän ei olisi täällä. Niin on monta ystävä täällä hällä. Voisit vähä enempi kunnioittaa häntä, niin paljon olet sinäkin saanut tietoa ja neuvoja että olisit siitä kiitollinen.


      • Lissuoletääliö
        lissufanclub kirjoitti:

        Ei kukaan usko kenenkään juttuja pelkän kirjoitusten perusteella. Mutta mitä väliä sillä on, pääasia että itse tietää asian oikean laidan.
        Mulle ainakain on yks hailee kuka mitäkin sanoo, kenestäkin tai meistä, pääasia että me tiedämme. Jos

        Samoin kukaan ei usko sunkaan juttuus vaikka kuin haukut ja ketä. Puhut potaskaa ja kopsaat joltain jutun aiheet. Niin se vaan on... et usko itsekkään omiin juttuis.
        Sinäkin oot täällä lissun takia, ja luet niitä, muuten et ois jos hän ei olisi täällä. Niin on monta ystävä täällä hällä. Voisit vähä enempi kunnioittaa häntä, niin paljon olet sinäkin saanut tietoa ja neuvoja että olisit siitä kiitollinen.

        Kovat luulot teillä on itsestänne minkä takia te kirjoittelette täyttä paskaa ja kuinka monta teitä siellä,on ,kuka teistä on se onnen ydinperhe ja kenellä teistä on uusperhe ja kellä on ne läskit lapset, epäilen että olette yksi ja sama henkilö niin sanottu jakautunut persoona.


      • huruakkojakaikki
        Lissuoletääliö kirjoitti:

        Kovat luulot teillä on itsestänne minkä takia te kirjoittelette täyttä paskaa ja kuinka monta teitä siellä,on ,kuka teistä on se onnen ydinperhe ja kenellä teistä on uusperhe ja kellä on ne läskit lapset, epäilen että olette yksi ja sama henkilö niin sanottu jakautunut persoona.

        Meillä kaikilla on täällä suuret luulot joka asiasta. No sitä paskaa täällä tulee, aivot tilttaa jokaisella. Viis siitä kuka on kukin, ei voi tietää, mutta sepä se onkin asian ydin. Puhu sitä tai tätä, älä sanomatta jätä. Mitä välii mitä täällä kerrotaan.
        Jos sulla on puhuva koira niin sitten on. Kaikkea voi olla tai sitten ei. Puhuminen ja kirjoittaminen on terapiaa, valehtelu intohimo, mitä paremmin valehtelet sen enempi nautit, vai mitä


    • reywrys

      Totanoin itse hampurilaisessahan pihvi on lihaa ja lisäksi siinä on tuoreita vihanneksia. Erittäin hyvää ravintoa, paitsi se sämpylän vaalea leipä ja ranskikset. Ranskikset ovat täyttä paskaa.

      Eikä joku jauhelihan syöminen tee kenestäkään läskiä.

      Painukaa tädit vittuun hössöttämästä.

    • Anonyymi

      Minun paras ystäväni taas on sairaalloisen lihava myös. Ollaan oltu kavereita jo 3 luokalta asti, ja siinä välissä päässyt lihomaan noin 150 kiloiseksiD: 3 luokalla oli noin saman painoinen ja pituinen kuin minä, eli noin 145 ja 34 kiloa. Mutta yläasteen tuntumassa alkoi jo valittaa minulle painostaan, joka oli silloin jo noin 70 kiloa ja 165 senttiä pitkä, kun taas minulla ja muilla hiveli sitä 55 kilon rajaa. Sitten sanoi minulle kerran että ” mä olen liian läski. ”Oli noin 75 kiloa. Hän sanoi että terkkarilta pääsi suusta, että laihduta nyt hyvä tyttö! Hän pahoitti mielensä kyllä aika pahasti, uskon. Kun istuu, ja pitää farkkuja, niin varmaan 10 makkaraa siinä möllöttää, ja reidetkin leviää varm puoli metriä molemmat. Vanhemmat on suht liikunnallisia molemmat. En ymmärrä miksi päästää lastaan lihoamaan noin. Muistan, kun menin heille pienenä, niin jääkaapissa oli perus kotiruokaa, ehkä muutama lihapulla laatikko, ja syötiin sitten välipalaa. Sitten menimme hänen huoneeseensa, ja hän sanoi etten saa kertoa kenelleekkään, ja otti sitten pöytänsä alta ison laatikon. Hän sanoi että oli voittanut ne, mutta pikkaisen epäilen. Laatikko oli täynnä patukoita, karkkipusseja ja suklaalevyjä. Kun seuraavan kerran menin heille noin 2 viikon päästä, niin oli boxi tyhjä! Hän söi ne kaikki! Oli kyllä päässyt lihomaan paljon siinä 2 viikon aikana. Sitten kun koulussa oli 6 luokalla terkkarit, kaikkien piti sanoa oma painonsa luokan edessä, niin sanoin 50 kiloa ja niin kaikki muutkin. Kun ystävältäni kysyttiin, kaikki katsoivat häntä ja hän vastasi 45 kiloa. Opettaja mietti hetken, ja katsoi sitten tytön paperista. Siinä luki 65 kiloa. Häntä rupesi itkettämään ja hän meni paikalleen. Välkällä, kun kävelimme yhdessä, hänelle naurettiin.
      Yläasteella liikuntatunneilla ( olin nopea ja urheilullinen) minut otettiin aina ensimmäisten joukkoon. Kun taas hän pystyi juuri nousemaan portaat ylös ilman kaidetta.
      Olemme nyt 17-18 vuotiaita ja hän painaa noin 150 kiloa. Hän kertoi että hänellä on poikaystävä. Hän näytti hänet, ja se oli varmaan puoli kertaa pienempi kun se itse. Sitten hän kertoi, että olivat sängyssä.
      Mietin että upposikohan poikaystävä hänen vatsansa alle, ja naurahdin.

    • Anonyymi

      Meillä on myös miehen lapset kaikki tosi lihavia. Varmaan satakilosia. Molemmat on kaksi kertaa isänsä kokosia. vaatteita ei meinaa läytyä kummallekkaan ja ei jakset juosta eikä mennä kouluun vaan isä vie heidät avolava autolla.
      Pakaste pitsoja syövät ja limua ja hampparita, karkkia ja jäätelöä joka pivä.
      En tajua. Mun lapset ovat ihan mannekiini mitoissa, pitkiä ja hoikkia ja terven näkösiä. Liikunnallisia ja fiksuja.

      Kauheeta katella kun mies yrittää puhua lapsilleen muttei onnistu, laiskoja ovat ja syövät vaan ja pelaavat nettipelejä.
      Äitipuolen olen tosi huolesstunut mutta ne vaan syövät.

      • Anonyymi

        Lissu hei , Minkä miehen , ei sulla ole miestä, eikä mitään lapsia, ehkä mielikuvituksessa on.


    • Anonyymi

      Se se juuri on, että lihavuus johtuu laiskuudesta. Miehen lasten ongelmana on usein yksinkertaisesti se, että ainoa liikunta on käveleminen sohvalta jääkaapille ja takaisin. Vanhempien terveä pyöreys on luonnollinen seueaus sidukan juomisesta, mutta miehen lapsilla lihavuus keroo huonoista elämäntavoista.

      • Anonyymi

        Meillä on sisällä käytössä kottikärryt jolla kärräämme miehen lapsia huoneesta toiseen, ei jaksa kävellä.

        Äitinsä on smaanmoinen, onneks ei ole täällä. Mies on hoikka ja todella koomea, en yhtään ihmettele että minuun vaihtoi.
        Minä laittasin miehen lapset laihdutuskouluun, mutta äitipuolena ei ole oikeutta, Yritän pitää heille jumppakoulua monta tuntia päivässä, muttei ne jaksa. Mieskin jo häpee hetä.


      • Anonyymi

        "Vanhempien 'terveä "?seueaus"? Keroo"?smaanmoinen"? Koomea"? Hetä"?.
        Lissu olet sitte taas avannut pullon ja juonut.....


      • Anonyymi

        Miehesi on hoikka ja komea, mutta tyhmä kun on, otti ruman siiderivalaan.
        Luuli ressukka että vastakohtaisuudet täydentää toisiaan.

        Toisaalta kyllä kaks tyhmää hyvin yhteen sopii. (Tuskin kukaan fiksu sua huolis.)

        Se mua silti ihmetyttää, miksi lapsiakin tehnyt mies otti peräkammarinpojan. onko sun mutsillas niin hyvät pöperöt?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Miehesi on hoikka ja komea, mutta tyhmä kun on, otti ruman siiderivalaan.
        Luuli ressukka että vastakohtaisuudet täydentää toisiaan.

        Toisaalta kyllä kaks tyhmää hyvin yhteen sopii. (Tuskin kukaan fiksu sua huolis.)

        Se mua silti ihmetyttää, miksi lapsiakin tehnyt mies otti peräkammarinpojan. onko sun mutsillas niin hyvät pöperöt?

        Oletpa katkera toisille ihmsille? Kaikki huolii uuden äidin lapsilleen ja kauniin naisen, siksipä he ovat hylänneetkin entisen vaimon ja vaihtaneet ja ilmeisesti haluavat aihtaa lapsensakin.

        Hölkynkölkyn ja mieti sitä.


    • Anonyymi

      Äitipuoli pois kuviosta. Et kuulu mitenkään lapsen elämään. Oot perheenrikkoja munan perässä juoksija.

      • Anonyymi

        TROLLI


      • Anonyymi

        TROLLI


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TROLLI

        TROLLI


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        TROLLI

        TROLLI


    • Anonyymi

      Meillä miehen lapsi on niin lihava että rikkoi mun tyttärein uudet housut kun ahtoi ne itselleen, vaikka tiesi että on niin lihava ettei mahdu. Nyt on piallla eikä lapsen äiti haluu maksaa, siitä taistellaan edelleen.Hänen vika kun ei sanonut lapselleen ettei mun lasten vaatteita lainata eikä ahdeta kun ovat niin lihavia.
      Koulussakin menee huonosti kun ei jaksa lukea ja olla mukana.

      • Anonyymi

        Trolli, blaaaa


    • Anonyymi

      Aloitus on kirjoitettu marraskuussa 2005, joten likka on jo aikuinen nainen, mikäli koko juttu ei ole vain mielikuvituksen tuotetta.

    • Anonyymi

      Minun mieheni lapsi on niin lihava että piti hankkia maapohjainen asunto ettei hän mene lattiasta läpi

      • Anonyymi

        Meillä miehen lapset on niin lihavia ettei ne mahdu meidän kotiin jos tulevat molemmat, toisen jäätävä ulos. Samoin lattia narisee ja kaikki huonekalut menee rikki.


      • Anonyymi

        Trolli taas, blaaa, blaaa


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä miehen lapset on niin lihavia ettei ne mahdu meidän kotiin jos tulevat molemmat, toisen jäätävä ulos. Samoin lattia narisee ja kaikki huonekalut menee rikki.

        Trolli, trolliiiii


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Meillä miehen lapset on niin lihavia ettei ne mahdu meidän kotiin jos tulevat molemmat, toisen jäätävä ulos. Samoin lattia narisee ja kaikki huonekalut menee rikki.

        Mieheni lasten lihavuuden vuoksi heille on vaikea löytää vaatteita, mitat ovat niin älyttlmöä.


    • Anonyymi

      Edelleen, aloitus on kirjoitettu v 2005, kyseinen oletettu lapsi on jo aikuinen.
      Keksikää parempaa.

      • Anonyymi

        Jep, Ilkka on 25 v , jos juttu totta.


    • Anonyymi

      Kelatkaa, 15 vuotta vanha ketju! Hyvä me!

      • Anonyymi

        TROLLI


      • Anonyymi

        Mitä välii nyt ne lapset on 15 vanhempia ja edelleen lihavia. Ei ole mitään taåahtunut 15 vuoden aikana joten äitipuolten tomera toiminta ei ole saanut miehen lasten elämää korjattua parempaan., Eikä se ole äitipuolen vika vaan lihavien lasten ja ehidän äidin. Oat laiskoja eikä kuuntele äitipuolen ohjeita.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mitä välii nyt ne lapset on 15 vanhempia ja edelleen lihavia. Ei ole mitään taåahtunut 15 vuoden aikana joten äitipuolten tomera toiminta ei ole saanut miehen lasten elämää korjattua parempaan., Eikä se ole äitipuolen vika vaan lihavien lasten ja ehidän äidin. Oat laiskoja eikä kuuntele äitipuolen ohjeita.

        Haista sinä TROLLI piiiitkä pas.....a


    • Anonyymi

      Kannattaa painostaa lasta laihduttamaan. Esimerkiksi läskiksi haukkuminen on tehokas keino.

      • Anonyymi

        Niin sa luvata hienoja kalliita merkkivaatteita kun kesa ensin lohottaa itsensä 20 kg jos on tosi paksu. Äitipuoli tekee aina kakkensa lasten eteen mutta mitään ei tule valmista. On kurjaa kun omat lapset ovat missimitoissa ja meihen lapset lihavia, kurjaahan se on.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin sa luvata hienoja kalliita merkkivaatteita kun kesa ensin lohottaa itsensä 20 kg jos on tosi paksu. Äitipuoli tekee aina kakkensa lasten eteen mutta mitään ei tule valmista. On kurjaa kun omat lapset ovat missimitoissa ja meihen lapset lihavia, kurjaahan se on.

        Opettele sinä kirjoittamaan, ei tuosta saa mitään selvää.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin sa luvata hienoja kalliita merkkivaatteita kun kesa ensin lohottaa itsensä 20 kg jos on tosi paksu. Äitipuoli tekee aina kakkensa lasten eteen mutta mitään ei tule valmista. On kurjaa kun omat lapset ovat missimitoissa ja meihen lapset lihavia, kurjaahan se on.

        Mitä ihmeen tonttukieltä tuo on, vai ihan kännissäkö kirjoittelet.


    • Anonyymi

      Joo meillä miehen lapset on niin lihavia ettei mahu meidän uuteen autoonkaan. Sikäli kurja ettei pääse meidän mukaan mihinkään kun mun lapset on taas hoikkia ja mahtuvat hyvin. Miksiköhän aina miehen lapsilla on ongelmia, lihavuus tyhmyys ja kaikki koulu ei maistu eikä osaa käyttäytyä. Eks kouluissa ole kuraattoreita tai terkkareita jotka laiittaisi miesten lapset ruotuun.

      • Anonyymi

      • Anonyymi

        Joo meillä naisen lapset on niin lihavia ettei mahu meidän uuteen autoonkaan. Sikäli kurja ettei pääse meidän mukaan mihinkään kun mun lapset on taas hoikkia ja mahtuvat hyvin. Miksiköhän aina naisen lapsilla on ongelmia, lihavuus tyhmyys ja kaikki koulu ei maistu eikä osaa käyttäytyä. Eks kouluissa ole kuraattoreita tai terkkareita jotka laiittaisi naisten lapset ruotuun.Alkaa se akkakin jo muistuttaa ryhävalasta taidan vaihtaa hoikempaan.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2506
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      39
      1408
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      61
      1382
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      22
      1166
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1144
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    7. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      26
      1133
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1111
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1073
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe