ENMG:stä?

Käsivamma

Hei! Käsileikkauksen jälkeen pari sormea on jäänyt osittain tunnottomaksi. Nyt olen menossa ENMG-hermoratatutkimukseen. Onko jollain kokemusta siitä? Tiedän että siinä käytetään elektrodeja tai neuloja, ja niiden avulla mitataan signaalien kulkua. Kiinnostaisi tietää, että mihin kaikkialle niitä neuloja/elektrodeja laitetaan, kun kättä tutkitaan? varmaankin toiset päät on tietysti niissä puutuneissa sormissa, mutta kuinka pitkää matkaa yleensä mitataan? Pannaako toiset "anturit" ihan vaan ranteen alueelle, kyynerpäähän vai niskaan (kaularangan kohdalle) vai minne?

20

47525

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hermoratatutkimus

      Niin, hiukan alempama on keskustelu ketju hermorata tutkimuksesta otsikolla, hermoratatutkimus. Muitakin löytyy.

    • sulle

      Jos ENMG-tutkimus ei näytä hermovaurioita, vaadi, että sulle tehdään Thermotest-tutkimus.
      Sillä tutkitaan ns. suojaamattomien hermojen vaurioita, jotka eivät näy ENMG- tutkimuksessa.

    • hoidettu

      Miks sulta käsi leikattiin? Ei kai vaan jotain hermopinteiden vapautuksia?

    • Gitta

      Minun ranteeni murtui muutamia vuosia sitten ja kipsattiin väärin sairaalassa eli luu on väärässä asennossa eli se ei taivu kaikkiin asentoihin, kuten pitäisi.

      Käsi oli jo välillä parempi (ihme kylläkin), mutta sitten alkoi kova puutuminen. Lisäksi nukun usein käden päällä ja siitäkin johtuen se on puutunut aina seuravan päivän eli ei ole kivaa.

      Olin yksityisellä lääkäriasemalla (Pulssi Turussa) ENMG-tutkimuksessa, joka oli KAMALA kokemus !!!

      Lähettävä lääkäri oli sanonut minulle, ettei kyseinen tutkimus satu. Taatusti puhui soopaa, mutta ilm. sanoi siksikin niin, koska huomasi, että jännitän ja ajatteli/arveli, etten uskalla mennä kokeeseen, jos tiedän sen sattuvan.

      Neuloja laitettiin kyynärpäästä alkaen sormiin päin. Sen vielä jotenkin kesti, kun muuta aluetta kuin kämmentä tutkittiin, mutta lopuksi naislääkäri (tyly ja inhottava) kronklasi viimei-
      sellä neulalla PITKÄÄN peukalonlihasta ! Siinä on kuulemma kämmenen isoin lihas.

      Todella kamala kokemus, enkä varmasti menee enää ikinä vastaavaan kokeeseen !!!

      Mutta, ei ENMG:n tarvitse välttämättä olla silti yhtä kauheaa kaikilla.

      Minulla EI pinnehermo ollut puristuksissa, mutta muutamat muut hermot eivät toimi oikeassa järjes-
      tyksessä.

      • mutta ei kivaakaan

        Minä olen ollut sekä alaraajojen että yläraajojen EMNG:ssä. Muistan, että nimenomaan käsissä tuo "peukalolihakseen laitettu neula oli ainoa, joka jonkinverran kirpaisi.

        Minulla vielä taisi mennä verisuoneenkin, koskapa koko lihas oli yhtä mustelmaa jälkeenpäin.

        Mikään muu neula ei varsinaista kipua aiheuttanut.


    • alkup.kirjoittaja

      Kiitos vastanneille!

      Etsin kyllä noita vanhoja ENMG-ketjuja, mutten löytänyt kysymykseeni vastausta. Kiinnosti siis nimenomaan miten neuloja asetellaan.

      Käteni on loukkaantunut onnettomuudessa. Murtumia, nivelsiteitä poikki ym, siksi leikattiin. Ei mitään hermpinnejuttuja.

      Thermotest- tutkimuksesta en ole kuullutkaan. Äkkiseltään ei googlekaan tiedä mitään. Ainakaan jos suomenkielellä etsii.

      Ikävää jos enmg on kivulias. Olen kuullut nyt, että toisille se on ollut varsin harmiton tutkimus, mutta toisille hyvinkin kivulias. Vamman laatukin varmaan vaikuttaa...? Toisaalta, henkilökohtaisesti ajattelen, ettei hammaslääkäriä kamalampaa ei ole olemassakaan, joten en osaa tuota kipua pelätä etukäteen. Toivottavasti mieli ei muutu jälkeenpäinkään ;-(

      • vaikka et tiedäkään

        ei moni lääkärikään tiedä Thermotest-tutkimuksesta tai edes laitteista yhtään mitään.
        Minä tiedän potilaana siitä jopa enemmän kuin koulutetut lääkärit.
        Minulla ENMG näytti vain "vähäisiä" hermovaurion merkkejä, mutta TAYS:ssa tehty Thermotest osoitti kiistatta hermovaurion olemassaolon.
        Vaatikaa tätä tutkimusta, se on täysin kivuton ns. konetutkimus, missä ei pistellä neuloilla.


      • Nimetön
        vaikka et tiedäkään kirjoitti:

        ei moni lääkärikään tiedä Thermotest-tutkimuksesta tai edes laitteista yhtään mitään.
        Minä tiedän potilaana siitä jopa enemmän kuin koulutetut lääkärit.
        Minulla ENMG näytti vain "vähäisiä" hermovaurion merkkejä, mutta TAYS:ssa tehty Thermotest osoitti kiistatta hermovaurion olemassaolon.
        Vaatikaa tätä tutkimusta, se on täysin kivuton ns. konetutkimus, missä ei pistellä neuloilla.

        Tänään sain lähetteen käden ENMG:hen ja aloin heti googlettamaan, että mihin tätä raasua taas viedään ;) Mun ongelmataruni alkoi, kun syksyllä sain kortisonipistoksen jännetupentulehdukseen ja ilmeisesti siinä sivussa myöskin hermoon... :( Monta kuukautta olen ollut kipuinen ja sormet tönkkönä, joten tuntuu helpottavalta, että lopultakin asia sentäs etenee! Hirvittää vain tuo tutkimus muiden kokemuksia luettuani. Olen neulakammoisten neulakammoisin ja kipukynnys on naurettavan matala eli pe-lot-taa! Kertokaas, voiko siihen saaha mitään rauhottavaa ("taju kankaalle") esilääkitystä...? Onko tutkimuksen jälkeen samantien kyvykäs raskaammanlaiseen (tarhatätinä töissä odottavat 1 1/2-vuotiaat muksupainot)työhön vai kannattaako pyytää sairaslomapäivää?

        Muutama kuukausi on armonaikaa (ja raastavaa jännitystä;), mutta pää pystyssä ja lippu korkealla eteenpäin... eikös näin? :)


      • tutkimuksessa?
        Nimetön kirjoitti:

        Tänään sain lähetteen käden ENMG:hen ja aloin heti googlettamaan, että mihin tätä raasua taas viedään ;) Mun ongelmataruni alkoi, kun syksyllä sain kortisonipistoksen jännetupentulehdukseen ja ilmeisesti siinä sivussa myöskin hermoon... :( Monta kuukautta olen ollut kipuinen ja sormet tönkkönä, joten tuntuu helpottavalta, että lopultakin asia sentäs etenee! Hirvittää vain tuo tutkimus muiden kokemuksia luettuani. Olen neulakammoisten neulakammoisin ja kipukynnys on naurettavan matala eli pe-lot-taa! Kertokaas, voiko siihen saaha mitään rauhottavaa ("taju kankaalle") esilääkitystä...? Onko tutkimuksen jälkeen samantien kyvykäs raskaammanlaiseen (tarhatätinä töissä odottavat 1 1/2-vuotiaat muksupainot)työhön vai kannattaako pyytää sairaslomapäivää?

        Muutama kuukausi on armonaikaa (ja raastavaa jännitystä;), mutta pää pystyssä ja lippu korkealla eteenpäin... eikös näin? :)

        Miten meni?Itselläni myös jännetupentulehdus vaivannut puolisen vuotta.Ja tosiaan edes vähän valoa tunnelin päässä, että sain lähetteen enmg:hen.Mitä siinä näkyi?Pelkään että jos ei siinä näykään mitään, niin leimataanko luulotautiseksi :)En ole saanut vielä kortisonipistostakaan, mutta katsellaan jatkoa...Menen parin viikon päästä tutkimukseen.


      • huhhutihuhhuh
        tutkimuksessa? kirjoitti:

        Miten meni?Itselläni myös jännetupentulehdus vaivannut puolisen vuotta.Ja tosiaan edes vähän valoa tunnelin päässä, että sain lähetteen enmg:hen.Mitä siinä näkyi?Pelkään että jos ei siinä näykään mitään, niin leimataanko luulotautiseksi :)En ole saanut vielä kortisonipistostakaan, mutta katsellaan jatkoa...Menen parin viikon päästä tutkimukseen.

        tiedätkös, että vältyinkin kokonaan kyseiseltä tutkimukselta... tai no, en nyt tiedä, onko sillä väliä, sillä jouduinkin samantien kirurgin veitsen alle! ;)

        siinä enmg-aikaa vartoessani kipuilu yltyi entisestään ja sattumoisin menin uuden lekurin luo, joka sattuikin olemaan harvinaisen jämpti ja osaava lekuri. olin alun perin itsekin ihmetellyt, että mikäli piikki olisi mennyt hermoon, kai sen olisi itsekin huomannut eikä kipukaan ollut sellaista, mitä tällä palstalla hermosäryistä tietävät kertovat...

        eli vastaus oli, että hermoon piikki ei ole mennyt, vaan kyseessä on ilmiselvä de quervainin tauti, joka väärin hoitamalla ja aivan turhalla pitkittämisellä oli edennyt jo tosi pitkälle. sain kiireellisen lähetteen leikkuupöydälle ja maaliskuun alussa käsi operoitiin ja alkoi suhteellisen pitkä toipuminen. samainen lääkäri totesi myöhemmin, että mikäli leikkaus olisi tehty aiemmin, tulos olisi ollut parempi ja toipuminen huomattavasti nopeampaa, mutta hyvin olen pärjätellyt ja toivo on siis korkealla, jeejee! :)

        pidähän meidät ajantasalla tilanteesi kehittymisestä? tsemppiä sinulle, eiköhän kaikki käänny parhain päin! pidän peukkuja pystyssä nyt kun tuo oikeankin käden peukku pystyy liftausliikkeeseen. :)


      • Kerron
        huhhutihuhhuh kirjoitti:

        tiedätkös, että vältyinkin kokonaan kyseiseltä tutkimukselta... tai no, en nyt tiedä, onko sillä väliä, sillä jouduinkin samantien kirurgin veitsen alle! ;)

        siinä enmg-aikaa vartoessani kipuilu yltyi entisestään ja sattumoisin menin uuden lekurin luo, joka sattuikin olemaan harvinaisen jämpti ja osaava lekuri. olin alun perin itsekin ihmetellyt, että mikäli piikki olisi mennyt hermoon, kai sen olisi itsekin huomannut eikä kipukaan ollut sellaista, mitä tällä palstalla hermosäryistä tietävät kertovat...

        eli vastaus oli, että hermoon piikki ei ole mennyt, vaan kyseessä on ilmiselvä de quervainin tauti, joka väärin hoitamalla ja aivan turhalla pitkittämisellä oli edennyt jo tosi pitkälle. sain kiireellisen lähetteen leikkuupöydälle ja maaliskuun alussa käsi operoitiin ja alkoi suhteellisen pitkä toipuminen. samainen lääkäri totesi myöhemmin, että mikäli leikkaus olisi tehty aiemmin, tulos olisi ollut parempi ja toipuminen huomattavasti nopeampaa, mutta hyvin olen pärjätellyt ja toivo on siis korkealla, jeejee! :)

        pidähän meidät ajantasalla tilanteesi kehittymisestä? tsemppiä sinulle, eiköhän kaikki käänny parhain päin! pidän peukkuja pystyssä nyt kun tuo oikeankin käden peukku pystyy liftausliikkeeseen. :)

        miten meni.Toivottavasti selviäis jotain hyödyllistä :)En uskalla saikullekaan jäädä vaikka lääkärit pistäis samantien, kun alkuvuodesta ollessani peräti 2vk tän asian takia pois, leimattiin kai lanttuvikasex esimiesten puolesta.Olivat jopa mun lääkärille soitelleet (muiden työkavereiden kuullen!), että jos oon poissa vaan ku en jaksa töissä olla.Joo!Oli tosi kiva.Sen jälkeen menin eri lääkärille, koska mistäs tiedän, mitä muuta pomot sille puhunu-kai lääkärilläki alitajuisesti voi vaikuttaa arviointiin.Heti kun vaihdoin lääkäriä, sain lähetteen tutkimukseen


      • tutkimuksessa
        huhhutihuhhuh kirjoitti:

        tiedätkös, että vältyinkin kokonaan kyseiseltä tutkimukselta... tai no, en nyt tiedä, onko sillä väliä, sillä jouduinkin samantien kirurgin veitsen alle! ;)

        siinä enmg-aikaa vartoessani kipuilu yltyi entisestään ja sattumoisin menin uuden lekurin luo, joka sattuikin olemaan harvinaisen jämpti ja osaava lekuri. olin alun perin itsekin ihmetellyt, että mikäli piikki olisi mennyt hermoon, kai sen olisi itsekin huomannut eikä kipukaan ollut sellaista, mitä tällä palstalla hermosäryistä tietävät kertovat...

        eli vastaus oli, että hermoon piikki ei ole mennyt, vaan kyseessä on ilmiselvä de quervainin tauti, joka väärin hoitamalla ja aivan turhalla pitkittämisellä oli edennyt jo tosi pitkälle. sain kiireellisen lähetteen leikkuupöydälle ja maaliskuun alussa käsi operoitiin ja alkoi suhteellisen pitkä toipuminen. samainen lääkäri totesi myöhemmin, että mikäli leikkaus olisi tehty aiemmin, tulos olisi ollut parempi ja toipuminen huomattavasti nopeampaa, mutta hyvin olen pärjätellyt ja toivo on siis korkealla, jeejee! :)

        pidähän meidät ajantasalla tilanteesi kehittymisestä? tsemppiä sinulle, eiköhän kaikki käänny parhain päin! pidän peukkuja pystyssä nyt kun tuo oikeankin käden peukku pystyy liftausliikkeeseen. :)

        No nii...Kävin ENMG:ssä ja lääkäri sanoi että kaikki arvot olivat keskiarvoa jopa huomattavasti paremmat.Eli hermoperäinen vika ei ole.Mutta oli huojentavaa,kun selvästi ymmärsi ja tiesi minkälaista elo tän s**tanan kivun kanssa on.Eli helpotti kun en ehkä tuloksista huolimatta ole luulotautinen :) ja tietty ettei hermoissa ollut vikaa.Käski varaamaan lääkärille aikaa ja sopimaan jatkosta.Lepo kuulemma auttaa ja mahdollisesti (se tutuksi tullut) tuki,tulehduskipulääke ja -geelit,hieronta,venyttely,kylmähoito saattavat auttaa.Ja viimekädessä veitsi.Oli sitä mieltä että kortisonipistos ei välttämättä ole hyväks.Aamulla sitten lekuriaikaa varaamaan ja kai se saikkukin pitää sit ottaa vastaan,kun on sen laatusta tääki vaiva.Ja tiedoksi uteliaille:ei ollut kivulias tutkimus.Ilkeeltä tuntui kyllä ku sähkö kulki käsivarressa.Ja vastoin luulojani siinä ei juuri neuloja tökitty,vaan "lapuilla" annettiin virtaa ja vaan 2 neulaa pistettiin käteen lihaksia tutkittaessa-hyvin ohuita nekin.Toinen vähän kirpas,mutta ei mitenkään pahasti.Että kattellaan taas jatkoa :)


      • olenpas
        huhhutihuhhuh kirjoitti:

        tiedätkös, että vältyinkin kokonaan kyseiseltä tutkimukselta... tai no, en nyt tiedä, onko sillä väliä, sillä jouduinkin samantien kirurgin veitsen alle! ;)

        siinä enmg-aikaa vartoessani kipuilu yltyi entisestään ja sattumoisin menin uuden lekurin luo, joka sattuikin olemaan harvinaisen jämpti ja osaava lekuri. olin alun perin itsekin ihmetellyt, että mikäli piikki olisi mennyt hermoon, kai sen olisi itsekin huomannut eikä kipukaan ollut sellaista, mitä tällä palstalla hermosäryistä tietävät kertovat...

        eli vastaus oli, että hermoon piikki ei ole mennyt, vaan kyseessä on ilmiselvä de quervainin tauti, joka väärin hoitamalla ja aivan turhalla pitkittämisellä oli edennyt jo tosi pitkälle. sain kiireellisen lähetteen leikkuupöydälle ja maaliskuun alussa käsi operoitiin ja alkoi suhteellisen pitkä toipuminen. samainen lääkäri totesi myöhemmin, että mikäli leikkaus olisi tehty aiemmin, tulos olisi ollut parempi ja toipuminen huomattavasti nopeampaa, mutta hyvin olen pärjätellyt ja toivo on siis korkealla, jeejee! :)

        pidähän meidät ajantasalla tilanteesi kehittymisestä? tsemppiä sinulle, eiköhän kaikki käänny parhain päin! pidän peukkuja pystyssä nyt kun tuo oikeankin käden peukku pystyy liftausliikkeeseen. :)

        tyhmä...oikeen hävettää...Siis:miten sulla menee?Onko tilanne jo parempaan päin?


      • SJ
        huhhutihuhhuh kirjoitti:

        tiedätkös, että vältyinkin kokonaan kyseiseltä tutkimukselta... tai no, en nyt tiedä, onko sillä väliä, sillä jouduinkin samantien kirurgin veitsen alle! ;)

        siinä enmg-aikaa vartoessani kipuilu yltyi entisestään ja sattumoisin menin uuden lekurin luo, joka sattuikin olemaan harvinaisen jämpti ja osaava lekuri. olin alun perin itsekin ihmetellyt, että mikäli piikki olisi mennyt hermoon, kai sen olisi itsekin huomannut eikä kipukaan ollut sellaista, mitä tällä palstalla hermosäryistä tietävät kertovat...

        eli vastaus oli, että hermoon piikki ei ole mennyt, vaan kyseessä on ilmiselvä de quervainin tauti, joka väärin hoitamalla ja aivan turhalla pitkittämisellä oli edennyt jo tosi pitkälle. sain kiireellisen lähetteen leikkuupöydälle ja maaliskuun alussa käsi operoitiin ja alkoi suhteellisen pitkä toipuminen. samainen lääkäri totesi myöhemmin, että mikäli leikkaus olisi tehty aiemmin, tulos olisi ollut parempi ja toipuminen huomattavasti nopeampaa, mutta hyvin olen pärjätellyt ja toivo on siis korkealla, jeejee! :)

        pidähän meidät ajantasalla tilanteesi kehittymisestä? tsemppiä sinulle, eiköhän kaikki käänny parhain päin! pidän peukkuja pystyssä nyt kun tuo oikeankin käden peukku pystyy liftausliikkeeseen. :)

        Mitenkäs de quervainin leikkauksen jälkihoito näin vuosien jälkeen? Oliko hyvä ratkaisu mennä veitsen alle? Itse sain ajan kolmen viikon päähän, ja pelottaa.. Vaiva ollut kohta 10 kk. Kirurgi sanoi että 1-2 viikkoa saikkua riittäisi..


    • koe-eläin

      Minua suorastaan harmitti kun lääkäri lopetti ENMG:n varsin lyhyeen kaiken ollessa normaalia. Olin voinut olla pisteltävänä ja sähköiskutettavana siinä vaikka koko päivän. Vaikka verinäytepistosta kyynärtaipeeseen en pidäkään, niin nämä piikit jotka työnnetään lihakseen ei tunnu missään. Ei kannata pelätä lainkaan!

      • ja vaivasta

        Jos on terve, niin eipä se yleensä paljon tunnukaan.
        Yleensä vaan potilaassa on joku vika ja tuntemus voi olla ihan eri. Itelläni on lihastauti ja tutkimus muistuttaa keskiaikaista kidutusta, vaikka kipukynnys on tavallista kovempi. Hyvin sen silti kestää, kun tietää siitä saatavan hyvää tietoa ja apua eteenpäin.

        Mieleen on jäänyt yksi raavas urheilijamies, joka vapisi pelosta odotushuoneessa ennen tutkimusta. Oli napannut diapamia lähtiessä eikä tiennyt maailmassa mitään kamalampaa - oli kuulema viides kerta edessä. Että joillakin sattuu, toisilla ei.


    • dashdf

      Mulle tehtiin keskussairaalassa ja sen jälkeen fysiatriaan ohjaus ja sieltä nyt kyynärpään hermon leikkaukseen.

      Onse vähän ikävä kun laittavat sähköiskuilla lihaksia kouristelemaan tahattomasti ja pistelevät neuloja, mutta ei se kamala ole.

      • kipää, jäykkiä

        missä suomess ENMG tutkimuksia tehdään ja thermotest tutkimuksia? munkä hintaisia ja on tuloksista hyötyä teillä ja miten? minulla 3 kolme sormea tunnottomana huonon kipsin jälkeen, hermojen vapautusleikkaus tehty 5 vkoa sittem, olisiko hermot pitänyt abata? kiitos etukäteen kommenteista


      • sormien välissä kipu
        kipää, jäykkiä kirjoitti:

        missä suomess ENMG tutkimuksia tehdään ja thermotest tutkimuksia? munkä hintaisia ja on tuloksista hyötyä teillä ja miten? minulla 3 kolme sormea tunnottomana huonon kipsin jälkeen, hermojen vapautusleikkaus tehty 5 vkoa sittem, olisiko hermot pitänyt abata? kiitos etukäteen kommenteista

        crps oireyhtymän laserhoidon avuista kyselen, minulla sormissa kipu hermopinteen ja kipsin jäljeltä??? oletteko saanet apua paikallisesta laserhoidosta?


      • Neme^
        kipää, jäykkiä kirjoitti:

        missä suomess ENMG tutkimuksia tehdään ja thermotest tutkimuksia? munkä hintaisia ja on tuloksista hyötyä teillä ja miten? minulla 3 kolme sormea tunnottomana huonon kipsin jälkeen, hermojen vapautusleikkaus tehty 5 vkoa sittem, olisiko hermot pitänyt abata? kiitos etukäteen kommenteista

        Itse kävin tänään Mehiläisessä (Töölö, Helsinki) työterveyden kautta ENMG:ssä, vasemmassa puolessa kroppaa ollut puutumisia ja omituisia tuntemuksia noin vuoden verran, tulevat ja menevät eikä mitään löydy.

        Tutkimus maksoi n. 270e eli ei mikään ihan halpa kakku ole, onneksi meni työterveyden piikkiin, olisin ehkä itse tuohon hintaan jättänyt käymättä kokonaan. Riippuu tietenkin vaivasta, itse sen verran epätoivoinen ettei hinnalla enää väliä jos jotain selviäisi.

        Tutkimus itsessään oli monien muiden täälläkin kirjoittaneiden tapaan epämielyttävä joskaan ei lainkaan sietämätön, enemmänkin mielenkiintoinen. Tosin papereissa seisova "tutkimus ei aiheuta jälkituntemuksia" vai miten se meni, ei pidä paikkaansa ainakaan allekirjoittaneella, olo oli kuin olisi ollut verta luovuttamassa, heikko ja voimaton. Ja tietenkin nuo lihakset (pohje varsinkin) mihin piikkiä pistettiin on enemmän kuin arat, eiköhän tämä parissa päivässä helpota.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      412
      4205
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      235
      2078
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1540
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      157
      1357
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      66
      1029
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1015
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      131
      988
    8. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      232
      967
    9. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      923
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      898
    Aihe