Hei migreenistä kärsivät

Lista niistä jotka laukaisevat

migreenin.
Olen migreenistä kärsivän nuoren äiti ja haluaisin auttaa lastani. Mitä pitäisi välttää esim. ruoka-aineista ja myös muista asioista. En halua laittaa sellaista ruokaa joka laukaisee migreenin. Kun laitoin porsaanfilettä uuniin joka oli valmiiksi marinoitu, niin tuloksena oli karmea kohtaus. Enää en laita sitä ruokaa. Toivoisin että listaatte tänne kaiken mitä te tiedätte kohtauksen laukaisevista asioista. Sen tiedän että vilkuvat valot ovat pahasta, loistelamput ja diskovalot. Olkaa kilttejä ja listatkaa mitä te tiedätte. Kiitos etukäteen!
Nimimerkki: lastansa rakastava äiti

21

3819

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kaneli

      -punaviini
      -energiajuomat
      -paprika
      -mantelit ja pähkinät
      -voimakkaat hajuvedet
      -voimakkaasti tuoksuvat kukat ( hyasintti jne.)
      -liian kirkas auringonpaiste ( suojaudun aurinkolaseilla)
      -veto esim autossa ikkuna auki
      -niskojen jännitystila ( säännöllinen hieronta ja ennalta-ehkäisy )
      -selleri
      -palsternakka
      -pimeän ja kirkkaan valon vaihtelu
      -pippurimausteet ja mausteseokset, joissa natriumglutamaattia

      Tässäpä näitä muita takuuvarmoja migreenin tuottajia mulla.

      • Syöppö

        Suklaa
        Purukumin pureskelu
        Verensokerin lasku (säännöllisyys ruoka-ajoissa)


    • Paula

      Tuolla mun muistilista, voi tulostaa mistä vaan ja kuka vaan ja ihan ilmaiseksi:

      http://koti.utanet.fi/~paula/kotikokkeli/kutsut.htm

      Marinoiduissa tuotteissa on jotain arominvahvennetta ja siitähän se johtu sullakin:-)

      Jos tuo luettelo ei riitä, jättäisin pois myös E407, josta tutkimus tuolla:
      http://ehp.niehs.nih.gov/members/2001/109p983-994tobacman/tobacman-full.html

      JOS joskus joku kipu tulee, ota Fortodolia, niin ei mene maha sököksi - se kurkumavalmiste luontaistuotteesta. Toimii hyvin!

      Tilaviineistä ja luomuviinistä tai luomuoluesta ei ole kertaakaan tullut pää kipeäksi.. Paljonkohan niitä pitäsi juoda, että tulis, en viitsi testata. Hienoa, että viinitiloja löytyy jo ympäri maan ja luomuoluttakin saa viinakaupoista. Eipä ne kalliimmaksi tuu, kun ei mene yhtään rahaa lääkkeisiin:-)

      • Vesiheinä

        Mua mietityttää siinä Fortodolissa sen toinen vaikuttava aine, fenyylialaniini. Sitähän on aspartaamissakin ja kauhean moni sanoo light limsojen laukaisevan migreenin. Netissä on fenyylialaniinista aika paljon hyvin kielteistä juttua.


    • Vesiheinä

      Luulen, että ihan yleisesti ajattelen on näin, että kaikki, mikä voimakkasti kiihottaa makuhermoja voi laukaista joskus migreenin. Migreeni laukeaa ehkä periaatteessa parasympaattisen hermoston puolelta. Sylkirauhaset on parsympaattisen hermoston toimintaa ja koska niillä on yhteys makuun ja hajuun (jos et haista niin et maistakaan) niin maku ja haju voi laukaista migreenin.

      Mutta sama ruoka-aine ei aina aiheuta kohtausta, ärsykekynnys on joskus matalampi, joskus korkeampi. Natriumglutamaatti toimii niin, että se ärsytttää makuhermoja, vaikka ei kai maistukaan itse miltään. Alkoholi ja jalkahieltä haisevat juustot (valkohomejuusto) on kai yleisiä migreenin laukaisijoita, mutta niitä sinä tuskin hänelle annatkaan.

      Sitten myös vatsa ja suolisto on parasympaattisen hermoston hermottamat ja niin ollen kaikki vatsaa voimakkaasti provosoiva voi laukaista migreenin.

      Niin ja silmien mustan osan supistuminen kirkkaissa valoissa on parasympaattisen hermoston toimintaa ja sen vuoksi kai ne kirkkaat valot laukaisee migreeniä.

      Mullakaan ei itsellä ole migreeniä, mutta läheiselläni on.

    • migreenikko

      En tiedä oletko lukenut alempana olevan viestiketjun aiheesta, mutta ohessa vastaukseni siihen.

      http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=97&conference=1500000000000144&posting=22000000011766647

      Viestissä jo mainittujen lisäksi suosittelen välttämään nitraatteja, joita on mm. nakeissa. Myös valmisruokien, -kastikkeiden ja -marinadien sisältämät aineet kannattaa tarkastaa. Itse olen siirtynyt kasvissyöjäksi (syön kuitenkin kanamunia ja maitotuotteita) ja pyrin syömään kohtuudella ja monipuolisesti puhtaita peruselintarvikkeita. Säännölliset ruoka-ajat ovat myös tärkeitä ja itse korostankin välipalojen merkitystä, että verensokeri pystyy tasaisena. Muistelen kauhuudella ylä-aste ja lukioaikoja, jolloin päivät olivat pitkiä ja siten myös ruoka-aikojen välit. En itse silloin vielä ymmärtänyt välipalojen merkitystä. Jos nyt olisin nuori niin pitäisin koulussa omat välipalat (Sämpylä, banaani tms.) mukana. Tilanne vain pahenee, jos syö välipalaksi karkkia, light virvoitusjuomia tms.

      Aromivahventeesta on juttua esim. Saarioisten sivuilla. Itse pyrin sitä välttämään tai syön hyvin pieniä määriä ko. ruokia. Aromivahvennetta on monissa valmisruuissa, lihaliemikuutioissa yms.

      http://www.saarioinen.fi/index~id~03294B14B8794344B06E49D2016169EC.asp

    • tatti

      Kirkas auringonvalo/ilman hattua auringossa,verensokerinlasku.Mulla ei ruoka-aineet laukaise.Unenpuute voi myös laukaista eli riittävästi lepoa.

    • Vesiheinä

      Tiedän, että tämä on käytännössä ihan pelkkää saivartelua (hiusten halkomista!), mutta siitä verensokerista, voi olla että migreeni laukeaakin jostain muusta syömättömyyteen liittyvästä asiasta. Tai sitten ei!

      Leif Lindbergin kirjasta Migreeni:

      "On osoitettu, että paastoaminen voi aiheuttaa migreenikohtauksen. Tämä ei näytäkään johtuvan verensokerin laskusta, sillä esimerkiksi liian suurella insuliiniannoksella aikaansaatu verensokerin lasku ei tyypillisesti aiheuta migreenikohtausta. Insuliinihan aiheuttaa juuri glukoosisokerin nopean laskun verssä. Näyttääkin siltä, että juuri pitkä syömättömyys johtaa muutoksiin veressä, jotka ovat migreenikohtauksen laukeamisen syynä."

    • Kirsi

      Joitakin näistä on tosin mainittuna jo muiden viesteissä, mutta mulla migreenikohtauksen aiheuttavat muun muassa seuraavat:
      - punaviini
      - siideri, liköörit yms.
      - saunominen
      - kirkkaat/välkkyvät valot
      - voimakkaat mausteet ja ruokien lisäaineet
      - hajuvedet ym. voimakkaat tuoksut
      - niska-/hartiakrampit
      - epäsäännöllinen uni- ja ruokarytmi
      - kova tuuli
      - kirkas auringonpaiste ja kuumuus

      Ja kohtauksen ennaltaehkäisyssä ainakin itse olen tärkeäksi huomannut säännöllisen elämänrytmin lisäksi reippaan ulkoilun päivittäin.

    • Vesiheinä

      Täällä on nyt puhuttu syömättömyyden haitoista, mutta halusin vielä sanoa, että lihominen on pitkän päälle migreenikolle haitallista. Eli pieniä aterioita riittävän usein. Ja riittävästi rentoa ulkoliikuntaa, ei kuitenkaan liian stressaavaa liikkumista. Ja juoda saa mielellään aika paljon!

      Painon hallinta, liikunta ja juominen (vesi) on luonnollisia antioksidantteja, jotka vaikuttaa edullisesti elimistön hapensaantiin.

    • minun tarinani...

      ...tältä palstalta otsikon, jännityspäänsärky/ tensiopäänsärky, aiheen alta mitä tapahtui kun jätin juuston pois.

    • Eerika

      Mulla on ollut migreeniä pienestä asti, mutta nyt kun olen 24v, kohtaukset on vähentynyt aika paljon..
      Oon erityisen herkkä valoille, esim. kaikelle välkkyvälle ja kirkkaalle, kynttilänvalossa istuskelusta saa takuuvarman migreenin..

      Alkoholia en voi juoda ollenkaan, mutta en oikein tiedä että tuleeko migreeniä mulle mistään ruoka-aineista..

      Liika telkan tai tietsikkaruudun tuijottelu ei koskaan tee hyvää..Ja kova meteli on kans pahaksi..
      Vuoteen ei oo kohtausta tullut mutta viimeisin on kyllä hyvin muistissa, oli se taas sen verran kamalaa..
      Tsemppiä kaikille jotka kärsii migreenistä, muistakaa syödä tarpeeksi, ulkoilla, liikkua ja nukkua!!

    • nuorena

      todella usein ja rajuja migreenikohtauksia, mutta kun aloitin tupakoinnin ja migreeni kokonaan pois. Vähän epäterveellinen hoitomuoto, mutta niin siinä vaan kävi. Muuta syytä en asialle keksinyt.

      • Vesiheinä

        Miten kauan olet polttanut ja paljonko poltat?


      • Paulita
        Vesiheinä kirjoitti:

        Miten kauan olet polttanut ja paljonko poltat?

        loppui migreenikohtaukset kun jätin e-pillerit pois miltei 20 v napsimisen jälkeen.
        Tosin pyöräytin maailmaan siinä välissä kaksi upeaa tytärtä.
        Kävin ties kuinka monella lääkärillä, neurologin juttusilla ja lopusta psykologinkin luokse hain ajan.

        N. 1 1/2 v. sitten vaihdoin pillerit (Trinordiol)hormoonikierukkaan ja siihen loppui migreeni.
        Ehkä yksi kohtaus on tullut sen jälkeen.
        Toisaalta, alointin kinesologilla käynnit samoihin aikoihin ja tarvittaessa olen saanut homeopatiasta apua vaivoihini.

        Mutta olen myös karsinut paljon turhia juttuja elämästäni ja keskittnyt omaan itseen ja hyvinvointiini, ei varmasti pienin tekijä.

        Suolaiset ruuat (sillit yms.), pähkinät, punaviini, aasialainen ruoka (aromivahventeet),
        eli suurinpiiretin kaikki, jotka muillakin vastauksissaan ovat.
        Matkustan paljon ja ensiarvoisen tärkeää on saada tarpeeksi unta ja verensokeri pidettyä tasaisena.
        Nappaan matkoille musein jotain karkkipartukkaa tai hedelmäsokerinamuja kassiin.
        Ja tarpeeksi nestettä, väh. 2 l päivässä.

        Näissä pysyy kurissa.
        Oikein ihanaa joulunalusaikaa ja mieti sitä ehkäisyjuttua, vois olla hyvä jutella gynesi kanssa. Nuvaringin aikana oli samalla tapaa kohatuksia, mut tuo kierukka on must.
        Yksi pienenpieni haitta, iho kuivuu paljon enemmän kuin muiden ehkäisymenetelmien kanssa, onhan kierukan estrogeenimäärä ihan toista luokkaa kuin käyttämienei pillereiden.
        Voi olla yksilöllinen juttu.


    • toimii hyvin

      Mulla taas energiajuoma parantaa säryt pois kokonaan.
      En käytä kofeiinipitoisia juomia ollenkaan paitsi pahoihin särkykohtauksiin (1-3 kertaa kk), eli ei ainakaan ole kofeiiniriippuvuutta.

    • CTM-hoitaja

      Suosittelen, että pitäisit vaikkapa kuukauden verran ns. elämäntapapäiväkirjaa. Kirjaat sinne unirytmin; milloin nukkumaan, mihin aikaan herätys ja jos on merkittäviä katkoja, painjaisia, ei saa unen päästä kiinni. Sitten kirjaat ruokailut, myös nesteen nauttiminen ja pääpiirteittäin mitä aterioilla on nautittu. Koulu/työ ja taas jos on jotakin ahditusta/stressiä aiheuttavaa tapahtunut. Mahdolliset liikuntasuoritukset. Kohtaukset ja kivut jos/kun niitä tulee, millainen, miten alkoi ja mahdolliset kohtausta hoitavat toimenpiteet kuten lääkkeet, luontaiset keinot. Pilkun tarkasti ei kannata esim. ruokamääriä kirjata, vaan että päiväkirjasta ilmenee potilaan vuorokausirytmi ja poikkeustapahtumat. Migreenistä perillä oleva hoitaja osaa hyvin noukkia päiväkirjasta mahdolliset esille työntyvät tekijät jotka edistävät migreenin tulemista. Päiväkirja on myös potilaalle oiva työkalu omahoidon suunnittelua varten. Itse ainakin hoitotyössäni elämäntapapäiväkirja on mainio apuväline tilanteen kartoitukseen niissä tapauksissa joissa ei välttämättä heti saada kiinni, mikä/mitkä asiat kaipaisivat korjaamista.

      Hoitavalle ihmisille, tarkka ja perusteellinen alkukartoitus ja tutkimus ovat elintärkeä työkalu ja näiden tekemisen pohjalta voi lähteä suunnitelemaan hoitoja potilaalle sekä ohjaamaan kullekin potilaalle sopivaan omahoitoon.

    • lappboy

      käy antroposofisen koulutuksen saaneella lääkärillä. sieltä saat heti avun, niin kävi minulle.

    • tuuria

      käy antroposofisella lääkärillä, sieltä saat avun.

    • heisulivei

      Paranin pahasta migreenistä kahdessa viikossa antroposofisilla lääkeillä. Antroposofisen lääketieteen lääkäreitä on Suomessa kymmenkunta. Saksassa 2miljoonaa ihmistä käyttää näitä lääkkeitä päivittäin, ja ne on Euroopan lääkeviraston hyväksymiä lääkkeitä. Ne eivät ole terveyskaupoista ostettavia luontaistuotteita, vaan apteekista myytäviä reseptilääkkeitä.

    • auttaapi

      Hiilihydraatit minimiin: leivät, pullat, karkit, limut... Oikeaa luonnonmukaista ruokaa. Voita, oliiviöljyä, kookosöljyä vihanneksia, marjoja, lihaa, kalaa.


      Ja 1kpl Acetium kapseleita/vrk niin loppuu ne kohtaukset.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      272
      2733
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      74
      1460
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      40
      1433
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      31
      1211
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1164
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1163
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      45
      1151
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1151
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1099
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      10
      1080
    Aihe