Tvt-leikkaus

mitähän kautta

siihen pääsee. Olin KYS:ssa toisessa leikkauksessa ja siellä eräs nainen kertoi leikkauksesta mikä hänelle on tehty 6 v. sitten virtsankarkailun hoitoon, ja on ollut kuulemma tyytyväinen, tosin on nyt piakkoin taas ajankohtainen. En ehtinyt kysymään kaikkea esim.:Onko suurikin operaatio, mitä maksaa, tehdäänkö esim KYS:ssa?? Viimeaikoina ongelma on tullut kestämättömäksi. Kesken kauppareissunkin olisi juostava johonkin "pusikkoon",aamulla "hiihdettävä" vessaan, joskus jopa pidettävä alapäästä kiinni ettei juokse virtsa pitkin jalkoja. Olen kokeillut myös ns. kaksoisvirtsausta, mutta ei tunnu auttavan. Kahvinjuontiakin olen vähentänyt siinä toivossa ettei hätä olisi suuri..Hyvien vitsien kuuntelukin on monesti kauhistuttava kokemus. Jos jollain on tietoa olisin erittäin kiitollinen!!Joskus lääkäri sanoi että tämä ongelma saattaa tulla esiin sillä kun synnytin poikani hän oli todella iso:5350/56, itse olen 166/50. Joten olisiko paikat venyneet.
Kiitos etukäteen tiedoista.

76

39938

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • menossa, toivottavasti

      Menin työterveyteen ensin, josta laittoivat keskussairaalaan tutkimuksiin.
      Ensin tutkittiin, sitten tähystettiin rakko ja nyt olen fysioterapeutin hoidossa ja leikkausjonossa. Fysioterapeutti sanoi, ettei aina auta jumpat vaan silti joutuu/pääsee leikkaukseen. Jännittää, mutta toivon siltä paljon.
      Tsemppiä1

      • vastauksestasi.

        menen 21.11 terkkarikeskukseen, jos ymmärsin oikein voin pyytää sitä kautta ajamaan asiaa eteenpäin.
        ja hyväa jatkoa sullekin.!!


      • menossa
        vastauksestasi. kirjoitti:

        menen 21.11 terkkarikeskukseen, jos ymmärsin oikein voin pyytää sitä kautta ajamaan asiaa eteenpäin.
        ja hyväa jatkoa sullekin.!!

        Sain just eilen kutsun, menen kolmen viikon päästä leikkaukseen. Lapussa luki, että noin 2 viikkoa saikkua. Olen lukenut sen jutun tältä palstalta, jossa on mennyt pieleen koko homma. Saas nähdä kuinka mun käy mutta menen kuitenkin.
        Kerron sitten miten kävi.....


      • niinkö pitkään
        menossa kirjoitti:

        Sain just eilen kutsun, menen kolmen viikon päästä leikkaukseen. Lapussa luki, että noin 2 viikkoa saikkua. Olen lukenut sen jutun tältä palstalta, jossa on mennyt pieleen koko homma. Saas nähdä kuinka mun käy mutta menen kuitenkin.
        Kerron sitten miten kävi.....

        PITÄÄ OLLA SAIKUSSA?? LUULIN ETTÄ SE OLIS OLLUT LÄPIHUUTONA KOKO SYSTEEMI. PIDÄTHÄN MUT AJANTASALLA???


      • tietty
        niinkö pitkään kirjoitti:

        PITÄÄ OLLA SAIKUSSA?? LUULIN ETTÄ SE OLIS OLLUT LÄPIHUUTONA KOKO SYSTEEMI. PIDÄTHÄN MUT AJANTASALLA???

        Ohjelapussa lukee "noin 2 viikkoa". Mulla on kanssa mielikuva, että lääkäri sanoi että voi olla lyhyempikin s-loma.
        Mistä sitten johtuu onko se viikko vai kaksi, tietääkö ne heti miten kipee kukin on, :(


      • leikattu
        menossa kirjoitti:

        Sain just eilen kutsun, menen kolmen viikon päästä leikkaukseen. Lapussa luki, että noin 2 viikkoa saikkua. Olen lukenut sen jutun tältä palstalta, jossa on mennyt pieleen koko homma. Saas nähdä kuinka mun käy mutta menen kuitenkin.
        Kerron sitten miten kävi.....

        Hei, mahtoiko olla minun juttu pieleen menneestä TVT leikkauksesta.

        Sinäänsä lekkaus ei mennyt pieleen vaikka se purettiikin siinä uskossa että nauha (verkko) on liian ireällä. Näin ei ollut virtsan karkailu ei ollut lantionpohjan lihaksiston syy vaikka näin ensn uskottiin ja toivottiin. Kaikki konstit on käyty mutta kohdallani mistään ei ole ollut apua.

        Syy miksi näin on siinä että sairastan neurologista sairatta. Nyt siis tiedetään että karkailu ei ole erillinen vaiva vaan seuraus toisesta sairaudesta.

        Liki kaikki TVT:t onnistuu. Toimenpide on päiväkirurginen ja pääsee kotiin samana tai seuraavaana päivänä. Saikkua siis sairaslomaa on yleensä 2 vko:a.

        Kaikesta huolimatta suosittelen.


      • menossa leikkaukseen
        leikattu kirjoitti:

        Hei, mahtoiko olla minun juttu pieleen menneestä TVT leikkauksesta.

        Sinäänsä lekkaus ei mennyt pieleen vaikka se purettiikin siinä uskossa että nauha (verkko) on liian ireällä. Näin ei ollut virtsan karkailu ei ollut lantionpohjan lihaksiston syy vaikka näin ensn uskottiin ja toivottiin. Kaikki konstit on käyty mutta kohdallani mistään ei ole ollut apua.

        Syy miksi näin on siinä että sairastan neurologista sairatta. Nyt siis tiedetään että karkailu ei ole erillinen vaiva vaan seuraus toisesta sairaudesta.

        Liki kaikki TVT:t onnistuu. Toimenpide on päiväkirurginen ja pääsee kotiin samana tai seuraavaana päivänä. Saikkua siis sairaslomaa on yleensä 2 vko:a.

        Kaikesta huolimatta suosittelen.

        Öletko se, joka kirjoitti että jää jäännösvirtsaa joka tulee seksin aikana ulos ja leikkaus puretaan?
        Otan osaa.
        Mikä neurologinen sairaus sulla sitten on? Mullakin on, levottomat jalat... mahtaako vaikuttaa asiaan?


      • leikattu
        menossa leikkaukseen kirjoitti:

        Öletko se, joka kirjoitti että jää jäännösvirtsaa joka tulee seksin aikana ulos ja leikkaus puretaan?
        Otan osaa.
        Mikä neurologinen sairaus sulla sitten on? Mullakin on, levottomat jalat... mahtaako vaikuttaa asiaan?

        "Öletko se, joka kirjoitti että jää jäännösvirtsaa joka tulee seksin aikana ulos ja leikkaus puretaan?"

        En ole sitten tuo henkilö. Noin ei minulle käy, muistan käydä Wc:ssä. Jäännösvirtsa ei ole ongelmani.

        Osanotto on turha. En mielestäni kärsi asiasta ja olen oppinut tulemaan toimeen vikoineni.

        Tuskimpa levottomilla jaloilla on asian kanssa tekemistä.


      • menossa
        leikattu kirjoitti:

        "Öletko se, joka kirjoitti että jää jäännösvirtsaa joka tulee seksin aikana ulos ja leikkaus puretaan?"

        En ole sitten tuo henkilö. Noin ei minulle käy, muistan käydä Wc:ssä. Jäännösvirtsa ei ole ongelmani.

        Osanotto on turha. En mielestäni kärsi asiasta ja olen oppinut tulemaan toimeen vikoineni.

        Tuskimpa levottomilla jaloilla on asian kanssa tekemistä.

        No sitten.
        Sorry turhat pahoitteluni, itseäni vaan rajoittaa aika lailla tämä lievähkökin vaiva.
        Ja kiitos rohkaisusta!


      • Leikattiin
        leikattu kirjoitti:

        "Öletko se, joka kirjoitti että jää jäännösvirtsaa joka tulee seksin aikana ulos ja leikkaus puretaan?"

        En ole sitten tuo henkilö. Noin ei minulle käy, muistan käydä Wc:ssä. Jäännösvirtsa ei ole ongelmani.

        Osanotto on turha. En mielestäni kärsi asiasta ja olen oppinut tulemaan toimeen vikoineni.

        Tuskimpa levottomilla jaloilla on asian kanssa tekemistä.

        Vuosi sitten.
        Jää jäännövirtsaa vaikka kuinka pinnistelisi.
        Jäännövirtsa haittaa myös seksiä.
        Olisikohan tukiverkko liian kireällä.
        Ostin TNS-laitteenn se auttaa. Mutta ei jäännösvirtsaan.
        Nyt ostin myös Samart Balls geishapallot.
        Onko niitä eri kokoisia kun eivät meinanneet mennä sisään? Läksin niiden kanssa lenkille, vaikka kävelin reippaasti pallot pysyivät sisällä.
        Mutta noin puolen tunnin kuluttua tuntui tosi ikävältä emättimeen suorastaan koski.
        Pallot oli paikoillaan mutta oli pakko ottaa pois tuntuivat niin epämukavilta.
        minulla on kaksi lasta ovat jo aikuisia.


      • Leikattu
        Leikattiin kirjoitti:

        Vuosi sitten.
        Jää jäännövirtsaa vaikka kuinka pinnistelisi.
        Jäännövirtsa haittaa myös seksiä.
        Olisikohan tukiverkko liian kireällä.
        Ostin TNS-laitteenn se auttaa. Mutta ei jäännösvirtsaan.
        Nyt ostin myös Samart Balls geishapallot.
        Onko niitä eri kokoisia kun eivät meinanneet mennä sisään? Läksin niiden kanssa lenkille, vaikka kävelin reippaasti pallot pysyivät sisällä.
        Mutta noin puolen tunnin kuluttua tuntui tosi ikävältä emättimeen suorastaan koski.
        Pallot oli paikoillaan mutta oli pakko ottaa pois tuntuivat niin epämukavilta.
        minulla on kaksi lasta ovat jo aikuisia.

        Kyllä tukiverkko voi olla liian kireällä. Juttu kannattaa hoitaa, sillä jäännösvirtsa on hyvä pohja tulehduksille ja muutenkin ikävä.


      • marjatta
        leikattu kirjoitti:

        Hei, mahtoiko olla minun juttu pieleen menneestä TVT leikkauksesta.

        Sinäänsä lekkaus ei mennyt pieleen vaikka se purettiikin siinä uskossa että nauha (verkko) on liian ireällä. Näin ei ollut virtsan karkailu ei ollut lantionpohjan lihaksiston syy vaikka näin ensn uskottiin ja toivottiin. Kaikki konstit on käyty mutta kohdallani mistään ei ole ollut apua.

        Syy miksi näin on siinä että sairastan neurologista sairatta. Nyt siis tiedetään että karkailu ei ole erillinen vaiva vaan seuraus toisesta sairaudesta.

        Liki kaikki TVT:t onnistuu. Toimenpide on päiväkirurginen ja pääsee kotiin samana tai seuraavaana päivänä. Saikkua siis sairaslomaa on yleensä 2 vko:a.

        Kaikesta huolimatta suosittelen.

        Haluaisin tietää miten leikkaus puretaan? Onko kivulias? Miten kauan kestää toipuminen?


      • Leikattu
        marjatta kirjoitti:

        Haluaisin tietää miten leikkaus puretaan? Onko kivulias? Miten kauan kestää toipuminen?

        TVT-leikkausta ei varsinaisesti pureta, vaikka tästä puhutaan. "Purku" tapahtu siten että jo laitettu verkko katkaistaan, muuten se jää sinne minne se oli laitettukin.
        Toimenpide on pienempi kuin TVT leikkaus ja kivuton. Siitä toipuu nopasti.


      • marjatta
        Leikattu kirjoitti:

        TVT-leikkausta ei varsinaisesti pureta, vaikka tästä puhutaan. "Purku" tapahtu siten että jo laitettu verkko katkaistaan, muuten se jää sinne minne se oli laitettukin.
        Toimenpide on pienempi kuin TVT leikkaus ja kivuton. Siitä toipuu nopasti.

        Kiitos vastauksesta. Ajattelinkin että tehdään juuri näin. Nauhan poistaminen lienee vaikeata, kun siinä on väkäset, joilla se tarttuu kiinni kudoksiin, kun suojanauha sen päältä on poistettu. Jos nauha katkaistaan, lakkaako sen vaikutus kokonaan, siis että tilanne on kuten ennen leikkausta?


      • Leikattu
        marjatta kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Ajattelinkin että tehdään juuri näin. Nauhan poistaminen lienee vaikeata, kun siinä on väkäset, joilla se tarttuu kiinni kudoksiin, kun suojanauha sen päältä on poistettu. Jos nauha katkaistaan, lakkaako sen vaikutus kokonaan, siis että tilanne on kuten ennen leikkausta?

        Kyllä, ainakin näin kävi minulla. Tilanne on nyt niin kuin ennen leikkausta tai oikeastaan mielestäni parempi.


      • vaihdevuosissa
        marjatta kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Ajattelinkin että tehdään juuri näin. Nauhan poistaminen lienee vaikeata, kun siinä on väkäset, joilla se tarttuu kiinni kudoksiin, kun suojanauha sen päältä on poistettu. Jos nauha katkaistaan, lakkaako sen vaikutus kokonaan, siis että tilanne on kuten ennen leikkausta?

        minut leikattiin 2004. Kaikki meni hyvin. 2005 loppuvuodesta alkoi tulla ongelmia jotka ovat jatkuneet tähän saakka. Nyt jo veristä vuotoa koko ajan emättimestä. Tällä viikolla lääkäri totesi, että nauha näkyy emättimestä ja vuotaa haisevaa märkää. Ilmeisesti märkäpesäke (paise) kehittynyt pitkän ajan kuluessa ja lääkärit eivät oivaltaneet vuodon syytä kun luulivat normaaleiksi vaihdevuosivuodoiksi. Kuulema jo toinen tapaus 2004 leikatuilla, silloin käytettyä nauhaa ei kuulema enää käytetä. En tiedä....olikohan vika nauhassa vai nauhan laittajassa..Ensi viikolla uusi leikkaus jossa katkaisevat nauhan ja 2 antibioottia hoitona jo nyt. Kiva tiedostaa että emätin vuotaa ja siinä on reikä, menee halut....


      • oosa3
        vaihdevuosissa kirjoitti:

        minut leikattiin 2004. Kaikki meni hyvin. 2005 loppuvuodesta alkoi tulla ongelmia jotka ovat jatkuneet tähän saakka. Nyt jo veristä vuotoa koko ajan emättimestä. Tällä viikolla lääkäri totesi, että nauha näkyy emättimestä ja vuotaa haisevaa märkää. Ilmeisesti märkäpesäke (paise) kehittynyt pitkän ajan kuluessa ja lääkärit eivät oivaltaneet vuodon syytä kun luulivat normaaleiksi vaihdevuosivuodoiksi. Kuulema jo toinen tapaus 2004 leikatuilla, silloin käytettyä nauhaa ei kuulema enää käytetä. En tiedä....olikohan vika nauhassa vai nauhan laittajassa..Ensi viikolla uusi leikkaus jossa katkaisevat nauhan ja 2 antibioottia hoitona jo nyt. Kiva tiedostaa että emätin vuotaa ja siinä on reikä, menee halut....

        hei!! olis kiva vaihtaa ajatuksia sinun kanssa tästä tvt toimenpiteestä ja siitä nauhan katkaisemisesta


      • mamma4
        leikattu kirjoitti:

        Hei, mahtoiko olla minun juttu pieleen menneestä TVT leikkauksesta.

        Sinäänsä lekkaus ei mennyt pieleen vaikka se purettiikin siinä uskossa että nauha (verkko) on liian ireällä. Näin ei ollut virtsan karkailu ei ollut lantionpohjan lihaksiston syy vaikka näin ensn uskottiin ja toivottiin. Kaikki konstit on käyty mutta kohdallani mistään ei ole ollut apua.

        Syy miksi näin on siinä että sairastan neurologista sairatta. Nyt siis tiedetään että karkailu ei ole erillinen vaiva vaan seuraus toisesta sairaudesta.

        Liki kaikki TVT:t onnistuu. Toimenpide on päiväkirurginen ja pääsee kotiin samana tai seuraavaana päivänä. Saikkua siis sairaslomaa on yleensä 2 vko:a.

        Kaikesta huolimatta suosittelen.

        Hei!! miten tuo tvt leikkauksen purku tapahtui?? mulla edessä varmaan purku??


      • Nauhat
        leikattu kirjoitti:

        Hei, mahtoiko olla minun juttu pieleen menneestä TVT leikkauksesta.

        Sinäänsä lekkaus ei mennyt pieleen vaikka se purettiikin siinä uskossa että nauha (verkko) on liian ireällä. Näin ei ollut virtsan karkailu ei ollut lantionpohjan lihaksiston syy vaikka näin ensn uskottiin ja toivottiin. Kaikki konstit on käyty mutta kohdallani mistään ei ole ollut apua.

        Syy miksi näin on siinä että sairastan neurologista sairatta. Nyt siis tiedetään että karkailu ei ole erillinen vaiva vaan seuraus toisesta sairaudesta.

        Liki kaikki TVT:t onnistuu. Toimenpide on päiväkirurginen ja pääsee kotiin samana tai seuraavaana päivänä. Saikkua siis sairaslomaa on yleensä 2 vko:a.

        Kaikesta huolimatta suosittelen.

        Eivät ne nauhat ole niin turvallisia kuin lääkärit uskottelevat. Ks. Mesh problems- ryhmistä.


    • sirkku

      Suosittelen ehdottamasti kaikille vaivasta kärsiville, se tuo niin suuren avun arkielämään kun saa rauhassa työskennellä (teen fyysisesti raskasta työtä) ilman että pissit menee pitkin kinttuja.
      Kaksi ja puoli vuotta sitten laitettiin tvt verkko ja sain silloin sen parin viikon sairasloman. Paranin hienosti ja ongelma poissa.

      • menossa

        Oliko sinulla kovasti kipuja leikkauksen jälkeen?
        Sattuiko pissaaminen? Ja miten pitkään pitää ottaa iisisti?


      • leikattu
        menossa kirjoitti:

        Oliko sinulla kovasti kipuja leikkauksen jälkeen?
        Sattuiko pissaaminen? Ja miten pitkään pitää ottaa iisisti?

        Ei juurikaan kpuja ole. Kestää kitenkin muutaman päivän tai sen sarasloman verran kun homma tasaantuu. Lienevät kuitenkin nämä asiat yksilöllisiä.


      • sirkku
        menossa kirjoitti:

        Oliko sinulla kovasti kipuja leikkauksen jälkeen?
        Sattuiko pissaaminen? Ja miten pitkään pitää ottaa iisisti?

        Paikallispuudutuksella tehtiin, ei kipuja. Ensimmäinen pissiminen oli vaikeaa(jotkut joudutaan kai katetroimaankin) mutta puoliksi seisaaltaan onnistuin hyvin. Ainut minkä tekisin toisin oli se että kakkahätä oli kova heti leikkauksen jälkeen ja se inhotti (sattui hiukan kun paikat turvoksissa) eli suoli tyhjäksi ennen operaatiota jos vaan mahdollista.
        Pari päivää jomotusta sitten ei mitään paitsi tyytyväinen olotila!


      • sirkku
        menossa kirjoitti:

        Oliko sinulla kovasti kipuja leikkauksen jälkeen?
        Sattuiko pissaaminen? Ja miten pitkään pitää ottaa iisisti?

        Paikallispuudutuksella tehtiin, ei kipuja. Ensimmäinen pissiminen oli vaikeaa(jotkut joudutaan kai katetroimaankin) mutta puoliksi seisaaltaan onnistuin hyvin. Ainut minkä tekisin toisin oli se että kakkahätä oli kova heti leikkauksen jälkeen ja se inhotti (sattui hiukan kun paikat turvoksissa) eli suoli tyhjäksi ennen operaatiota jos vaan mahdollista.
        Pari päivää jomotusta sitten ei mitään paitsi tyytyväinen olotila!


    • eevuska

      Hei,

      olen kesällä vastannut aikasemminkin tähän samaan kysymykseen. Laitan tähän päivettynä sen vastauksen.
      Pääsin leikkaukseen gynen (yksityinen) lähettellä. Oltiin jo kokeiltu fysioterapiat yms kuulaleikit. Jorvissa tutkittiin ja todettiin että leikkaukseen on aihetta.
      Se leikkaus tehdään paikallispuudutuksessa, joten riskit on pienet. Joillakin leikkaus ei auta, mutta se on tosi harvinaista.
      Olisin ollut n. 6 kk jonossa, mutta pääsinkin vajaan kuukauden päästä leikkaukseen kun suostuin ottamaan peruutuspaikan kesällä. Muuten olisin kai vieläkin jonossa.
      Leikkaus meni tosi hyvin! Olen onnellinen, sillä pääsin eroon inhottavasta vaivasta. Tylsin (= kivuliain) osuus leikkauksessa oli puudutus. Sain esilääkityksen osastolla (sitä ei ole pakko ottaa!) ja kiputipat oli leikkauksen aikana koko ajan. Jos inahdinkaan toimenpiteen aikana kivun suuntaan, lääkitystä lisättiin! (toimenpide ei oikeasti satu! mutta pari kertaa tuntui hiukan häijyltä ja kai huokaisin sen verran syvään että hoitaja huomautti siitä kirurgille, joka pyysi sitten lisäämään tippaa) Ja heräämössä sain heti halutessa kipulääkettä, samoin osastolla. Ja se jälkikipukin oli melko lievää. Jos olet sairastanut virtsatieinfektioita, niin se kipu heräämössä oli samanlaista kuin infektion alussa eli sellaista ikävää kirvelyä, kuin tikku virtsateissä. Pääsin saman päivänä kotiin ja sain 10 pv sairaslomaa eli ei saa nostella mitään vähänkään painavaa. Kaksi ekaa päivä meni lähes maatessa, kun alapäässä nipisteli (mutta siitä selvisi buranalla, ei siis sen pahempaa!). Kuukauteen ei saanut uida (kesällä ei niin kiva!), pyöräillä, rakastella eikä harrastaa kovaa urheilua. Kyllä sen itse huomaa, milloin tekee liikaa. Sitten vaan rauhoittelee.
      Mutta nyt pärjään ilman tenoja ja muita!!! IHANAA!!
      Mene ihmeessä leikkaukseen! Ennen olisin laittanut normaali tai extrasuojan, nyt vain pikkuhousunsuojan (siis en mitään inkosuojaa!)kun lähden pitkälle ja reippaalle sauvakävelylenkille. Ja hyvin menee!!! Housut tai siis suoja ei ole kastunut tippaakaan! Lantionpohjan lihaksia pitää muistaa edelleenkin jumpata ja painoakin pitäisi pudottaa 5 kg, niin riski vaivan uusimisesta olisi minimissään. Mutta taisin päästä karkailusta eroon!
      Minullakin on levottmata jalat, mutta sillä vaivalla ei ole mitään tekemistä virtsankarkailun kanssa.

      • menossa

        Kuulostaa lupaavalta!
        Minua on harmittanut kun olen vältellyt esim kävelyä reippaan poikaystävän kanssa. Voisin kävellä hitaasti ja käydä puskassa välillä, mutta hänen reipas tahti saa minulla pissan valumaan. Siis ihan kävely!
        Yritän myös laihtua muutaman kilon.


      • menossa

        Tuli taas kauhunsekaisia pelkoja, menen viikon päästä leikkaukseen...
        Mulla siis tulee pissaa aivastellessa ja kävelyllä.
        Mutta makuulla ei ole ongelmaa.
        Leikkaus kai tehdään kun olen makuuasennossa.
        Miten silloin saadaan oikea "kireys" sille tukiverkolle?


      • leikattu
        menossa kirjoitti:

        Tuli taas kauhunsekaisia pelkoja, menen viikon päästä leikkaukseen...
        Mulla siis tulee pissaa aivastellessa ja kävelyllä.
        Mutta makuulla ei ole ongelmaa.
        Leikkaus kai tehdään kun olen makuuasennossa.
        Miten silloin saadaan oikea "kireys" sille tukiverkolle?

        Tvt leikkauksessa potilas on hereillä (paikallispuudutu) juuri kysymyksesi vuoksi. Verkon kireyden lääkäri arvioi yskittämällä potilasta. Siis leikkaava lääkäri pyytää yskimään muutaman kerran ja potilas yskii pontevasti. Siinä se alaisuus on. Muuten kohtuu vaivaton potilaalle.


      • menossa
        leikattu kirjoitti:

        Tvt leikkauksessa potilas on hereillä (paikallispuudutu) juuri kysymyksesi vuoksi. Verkon kireyden lääkäri arvioi yskittämällä potilasta. Siis leikkaava lääkäri pyytää yskimään muutaman kerran ja potilas yskii pontevasti. Siinä se alaisuus on. Muuten kohtuu vaivaton potilaalle.

        Kun pelkäänkin, että makuuasennossa "vika" ei tule oikeanlaisena esiin.... mutta oisko se sama juttu kaikilla, että makuulla helpompaa ja lääkäri osaa hommansa... ?


      • leikattu
        menossa kirjoitti:

        Kun pelkäänkin, että makuuasennossa "vika" ei tule oikeanlaisena esiin.... mutta oisko se sama juttu kaikilla, että makuulla helpompaa ja lääkäri osaa hommansa... ?

        kyllälääkäri osaa hommansa. Valta osa operaatioista onnistuu. Vaikka itselläni se ei auttanut. Oma karkailun syy onkin neurologinen ja kaikista vaivoistani pienimpiä, vaikka saisihan se olla vaivoista pois.

        Luota vain kyllä kaikki hyvin menee.


      • Anonyymi
        leikattu kirjoitti:

        kyllälääkäri osaa hommansa. Valta osa operaatioista onnistuu. Vaikka itselläni se ei auttanut. Oma karkailun syy onkin neurologinen ja kaikista vaivoistani pienimpiä, vaikka saisihan se olla vaivoista pois.

        Luota vain kyllä kaikki hyvin menee.

        Matkailun syy neurologinen.?


    • menossa

      Kiitti!

    • Ei tipan tippaa

      Koska sain itse mukavasti tietoa ja varmuutta tvt-leikkausta odotellessani tästä viestiketjusta, ajattelin lisätä tähän omat kokemukseni, joissa voi huomata myös vuosien saatossa tapahtuneet muutokset.

      Minulle tehtiin operaatio Porvoon sairaalassa ja lääkäri antoi minun valita tehdäänkö se paikallispuudutuksessa, spinaalipuudutuksessa tai nukutuksessa. Kipu ja piikkipelkoisena valitsin nukutuksen. Lääkäri kertoi että toimenpiteen voi tehdä myös ilman että potilaan kanssa testataan verkon kireyttä. Lääkäri tekee sen "näppituntumalla" ja kokeumusten mukaan se toimii.

      Toimenpide oli ohi reilussa vartissa ja heräsin heräämössä hyvinvoivana. Heti kun nivusissa alkoi tuntua kipua sain kipulääkettä. Kipu ei kohdistunut itse leikkaushaavoihin, vaan oli enemmän lihaskiputyyppistä nivusissa. Ihan kun olisi salilla rehkinyt vähän liikaa, tosin aika paljon voimakkaampi tuntemus. Mutta ei sietämätön, varsinkin kun kipulääke lievensi. Muutaman tunnin kuluttua pissaaminen onnistui ja pääsin kotiin.

      Kotona muutama päivä kului sohvalla koska nivuset oli aika arat. Paikallaan ei ollut kipuja, mutta kun nousi pystyyn kipu ilmaantui. Sain 10 päivää sairaslomaa ja vaikka se alkuun tuntui turhan pitkältä niin kyllä se tarpeeseen tuli. Olo ei ollut mitenkään sietämätön, mutta sohva veti puoleensa.

      Lihaskipu nivusissa hellitti parissa päivässä, mutta sen tilalle tuli iskiaskivun tyyppinen jomotus vasempaan jalkaan.

      Se on kuulema tyypillistä ja pitäisi helpottaa siinä 10 päivässä, mutta minä olen tyyppiä jolla mikään ei mene niinkuin pitäisi ja kärsin jomotuksesta kolmisen viikkoa. Lepo ja 600 Ibusal teki elämästä siedettävää ja pystyin olemaan töissäkin, tosin vähän hammasta purren.

      Nyt neljän viikon kuluttua toimenpiteestä elämä hymyilee. Kivut on poissa ja mikä parasta, ei tipan tippaa vaikka oikein antaumuksella ja estottomasti aivastelen ja hypin ;-)

      Ainoa mikä jäi harmittamaan on että en aikaisemmin hankkiutunut leikkaukseen, tuli turhaa kärsittyä vaivasta toistakymmentä vuotta !

      Eli hyvät kanssasisaret, kipin kapin lääkärille ja sitä kautta leikkaukseen. Terkkarissa tosin naislääkäri tarjosi estrogeenejä ( olen 40 v ), mutta kun olin sinnikäs niin laittoi jatkotutkimuksiin naistentautien poliklinikalle jossa oli vähän fiksumpi lääkäritäti ;-)

      • Rymar

        Laitan tässä minäkin viestini tähän jatkokertomukseen. Olen 44-vuotias ja kärsinyt ko. haitasta jo kymmenkunta vuotta. (viimeisestä synnytyksestä). Ei aivasteluja tai suurempia hyppimisiä saati nauramisia ilman pissan lirutteluja....ajattelin että olen "liian nuori" mihinkään leikkaukseen kunnes kuulin että minuakin nuoremmille ole tehty ko. toimenpiteitä. Siitä sitten gynegologille mainitsemaan tarkastuksen yhteydessä ja hän teki sellaisen pisteytysjutun jonka perusteella laittoi keskariin lähetteen. Keskarissa sitten kertoivat että rakenteellisesta viasta johtuen tulen jossakin vaiheessa varmasti tarvitsemaan ko. leikkausta kun sillä kertaa menin kuitenkin sellaiseen tutkimusryhmään, jossa fysioterapialla ym yritettiin haitasta selvitä....muutaman siitepöly-flunssakauden jälkeen ajattelin, että nyt riittää. Nyt olen menossa huomenna keskariin uudelleen vastaanotolle, jossa päätetään leikkauspäivä...sikäli kun tämä sikaflunssa ei sitä sitten siirra hamaan tulevaisuuteen :) hiukka jännittää.....


      • apua saanut
        Rymar kirjoitti:

        Laitan tässä minäkin viestini tähän jatkokertomukseen. Olen 44-vuotias ja kärsinyt ko. haitasta jo kymmenkunta vuotta. (viimeisestä synnytyksestä). Ei aivasteluja tai suurempia hyppimisiä saati nauramisia ilman pissan lirutteluja....ajattelin että olen "liian nuori" mihinkään leikkaukseen kunnes kuulin että minuakin nuoremmille ole tehty ko. toimenpiteitä. Siitä sitten gynegologille mainitsemaan tarkastuksen yhteydessä ja hän teki sellaisen pisteytysjutun jonka perusteella laittoi keskariin lähetteen. Keskarissa sitten kertoivat että rakenteellisesta viasta johtuen tulen jossakin vaiheessa varmasti tarvitsemaan ko. leikkausta kun sillä kertaa menin kuitenkin sellaiseen tutkimusryhmään, jossa fysioterapialla ym yritettiin haitasta selvitä....muutaman siitepöly-flunssakauden jälkeen ajattelin, että nyt riittää. Nyt olen menossa huomenna keskariin uudelleen vastaanotolle, jossa päätetään leikkauspäivä...sikäli kun tämä sikaflunssa ei sitä sitten siirra hamaan tulevaisuuteen :) hiukka jännittää.....

        Minulle tehtiin eilen kyseinen TVT-leikkaus, ja pientä jomotusta nivusissa tällä hetkellä. Olen 34-vuotias kahden lapsen äiti. Gynelle menin aivan toisesta syystä, ja kun kyselin kiusallisesta vaivastani ja sen hoidosta, gyne(yksityisellä)pisti heti lähetteen eteenpäin! Toimenpide tehtiin siis paikallispuudutuksessa, eikä sattunut, muutakuin ne ekat puudutuspiikit. Sairaslomaa kolme viikkoa ja samalla vältettävä painavien (2-3kg)taakkojen nostamista. Nyt vaan kaduttaa etten mennyt aikaisemmin tähän operaatioon, vaan kärvistelin vaivan kanssa näinki kauan! Ja välttämättä lapsiluku ei kuulemma tarvitse olla täynnä (tätä asiaa itse mietin). Verkko vain joskus joudutaan uusimaan synnytyksen jälkeen, jos vaivat palaavat, mutta pikkujuttu! Odotan nyt vaan pääseväni lenkille ja jumppaamaan ilman siteitä!:)


      • ex-tenatar
        apua saanut kirjoitti:

        Minulle tehtiin eilen kyseinen TVT-leikkaus, ja pientä jomotusta nivusissa tällä hetkellä. Olen 34-vuotias kahden lapsen äiti. Gynelle menin aivan toisesta syystä, ja kun kyselin kiusallisesta vaivastani ja sen hoidosta, gyne(yksityisellä)pisti heti lähetteen eteenpäin! Toimenpide tehtiin siis paikallispuudutuksessa, eikä sattunut, muutakuin ne ekat puudutuspiikit. Sairaslomaa kolme viikkoa ja samalla vältettävä painavien (2-3kg)taakkojen nostamista. Nyt vaan kaduttaa etten mennyt aikaisemmin tähän operaatioon, vaan kärvistelin vaivan kanssa näinki kauan! Ja välttämättä lapsiluku ei kuulemma tarvitse olla täynnä (tätä asiaa itse mietin). Verkko vain joskus joudutaan uusimaan synnytyksen jälkeen, jos vaivat palaavat, mutta pikkujuttu! Odotan nyt vaan pääseväni lenkille ja jumppaamaan ilman siteitä!:)

        Itselleni tehtiin ko. leikkaus noin 1,5 sitten, ja ainoa asia mikä kaduttaa on, etten mennyt aikaisemmin. Minulta meni melkein vuosi ymmärtää, ettei tarvinnut pelästyä kun aivastus oli tulossa ja seisoin vieraiden ympäröimänä. Tuntuu kuin uusi elämä olisi alkanut.
        Itse menin myös muissa asioissa gynekologilleni ja huomautin ohimennen asiasta, niin tämä sanoi heti, ettei tollasesta tarvitse kenenkään kärsiä enää tänäpäivänä. Ja niin lähti asiat etenemään. Ainoa asia jota pelkäsin ja harkitsin etten olisi mennyt on neulafobiani ja en jostain syystä puudu helposti. Pelkäsin sikana. Ennen operatioita sain poikkeuksellisesti rauhottavaa. Siinä sitten kävi kuten vähän pelkäsin, normaalit puudutusmäärät eivät tehonneet. Leikkaus venyi ja puudutusta lisättiin moneen otteenseen. Lopulta homma oli ohi ja sitten odottelemaan ensimmäistä pissaamista. Kaikki onnistui 100% hyvin. Kyllä kannatti kaikesta huolimatta. Menisin uudelleen jos olisi tarvis.


      • oosa

        Heips!!
        onko sinulla jäänyt mitään oireita siitä emättimeen tehtävästä haavasta??
        esim.yhdynnässä? olen jonossa ja pelottaa kamalasti aijon pyytä nukutuksessa myös toimenpiteen tehtäväksi.


    • molluska

      Tässä odottelen vielä pari päivää tvt-leikkausta, ajattelen pitäisikö vielä jumpalla yrittää,kun vihdoin löysin oikeat lihakset, ja peruutan koko homman.....vaikka vaiva on ollut tosi pitkään tosi kiusallinen, mistä sitä tietää onnistuuko ja vielä jotain haittaa voi olla sen jälkeenkin.....kuten sex......?

    • päkä6816

      Menossa tvt-leikkaukseen odottelen aikaa,hirvittää kamalasti tuo paikallispuudutus,onko mahdollista saada se nukutuksessa?? kun minulle on laitettu kierukkakin aikoinaan nukutuksessa olen niin kipuherkkä.
      onko emättimen haava parantunut hyvin?? aiheuttaako mitää tuntemuksia yhdynnässä jälkikäteen??
      careaan tulossa aika pitäisköhän sinne soittaa ja pyytää/kysyä tota nukutusta??
      pelottaa ihan kamalasti!

      • Pitkään kärsinyt

        Voi hitto, olen pitkään kärsinyt tästä vaivasta ja alkoi kyllä kun tuo 10vee tyttö syntyi...olinkin jo keskussairaalassa asti jossa silloin gynekologi oli vaan sitä mieltä että ei tarvetta...jumppaa vaan..pitäsiköhän yrittää päästä uudestaan..pnk tuo paikka mihin olet menossa yksityinen, maksaakohan vakuutus tämmösiä..mulla olis sairauskuluvakuutus kyllä..


      • Leikkuksessa ollut
        Pitkään kärsinyt kirjoitti:

        Voi hitto, olen pitkään kärsinyt tästä vaivasta ja alkoi kyllä kun tuo 10vee tyttö syntyi...olinkin jo keskussairaalassa asti jossa silloin gynekologi oli vaan sitä mieltä että ei tarvetta...jumppaa vaan..pitäsiköhän yrittää päästä uudestaan..pnk tuo paikka mihin olet menossa yksityinen, maksaakohan vakuutus tämmösiä..mulla olis sairauskuluvakuutus kyllä..

        Noista vaivoista ei tarvitse kärsiä. Leikkaushoito on melko pieni toimenpide ja onneksi nykyään gynekologit ymmärtävät vaivan kiusallisuuden ja tekevät lähetteen leikkaukseen. Asia kuuluu julkisen sairaanhoidon piiriin. Jos lääkärisi vähättelee vaivaa, vaihda lääkäriä. Minut leikannut lääkäri sanoi heti ettei vaivasta tarvi kärsiä kun se on pienellä leikkauksella korjattavissa. Minut leikattiin KYSissa.


    • vaivasta eroon

      Olen menossa tässä kuussa terveyskeskuksen gynekologille. Toivon hartaasti, että pääsen leikkaukseen.Jumpat olen läpikäynyt yksityisen fys.terapeutin kanssa.Eipä ollut mainittavaa apua.Lähettävä lääkäri kyllä mainitsi taas fysioterapian mahdollisuuden ensin, johon sanoin et pitääkö yksityiselle lääkärille mennä saadakseen lähetteen keskussairaalaan.Haluan leikkaukseen, jos sellainen on minun tapauksessa mahdollinen.Saako leikkaukseen mennessä olla ylipainoinen?

      • Minä

        Jos olet käynyt fysioteraupeutilla eikä siitä ole ollut apua on lääkärin kirjoitettava lähete leikkauksia tekevään sairaalaan. Asian hoito kuuluu julkisten hoitojen piiriin eikä vaivasta tarvitse nykyään enää kärsiä. Ylipaino ei tietääkseni ole este leikkaukselle vaikkakin se edesauttaa vaivan syntymistä. Rohkeasti vaan vaadit lääkäriä tekemään lähetteen . Sairaalassa arvioivat sitten leikkaustarpeen ja mahdollisen menetelmän. Itse en hyötynyt fysioterapiasta ja lääkäri ehdotti heti leikkausta ja sanoi ettei moisesta vaivasta tarvi kärsiä. Pari päivää sitten olin leikkauksessa ja nyt odottelen paranemista ja tuloksia hyvillä mielin.


    • Santtu

      Itse olen juuri viimeviikolla käynyt tässä pitkään odotetussa operaaatiossa ja itse leikkaus meni hyvin. Aikamoiset kivut alkoi heti puudutuksen loputtua ja kotona ehdin olla neljä tuntia kun kuume nousi. Sohvalta en päässyt ylös ilman apuvoimia. Ei auttanut kuin mennä sairaalaan ja siellä menikin neljä päivää tiputuksessa. Tulehdusarvot oli korkealla. Syytä tutkittiin, mutta selvää vastausta en saanut mikä tämän aiheutti, jäin mysteeriksi. Leikkauksesta on nyt 10 päivää ja vieläkin jomottaa, mutta suunta on parempaan kokoajan. Pääasia on ettei lirahtele lainkaan!!

    • huonot kokemukset

      Mulle kävi huonosti olin torstaina tvt-leikkauksessa ja kun huomasin toimenpiteen olevan ohi tuli lääkäri sanomaan että puhkaisi virtsarakonseinämän koukulla jouduin siis osastolle rakkohuuhteluun ja antibiotit suoneen, kipulääkkeitä sain niin paljon ekana yönä leikkauksen jälkeen että oksensin seuraavan aanun.
      sitten lauantaina kun katikka otettiin pois ja piti opetella pissaamaan ei onnistunut ja kertakatetrilla 850ml pissaa pois rakosta nyt lääkäri laittoin kestokatetrin joka 3.12 saakka jolloin uusi yritys rakko pitää nyt levätä tästä venymisestä kuulemma hermot vaurioituu toivottavasti palaavat ennelleen ja rakko pienenee,onko kellään samanlaisia kokemuksia tullut? entä virtsaumpi tapauksen jälkeen rakon toiminnasta?

    • apuva1

      hei! mietin tässä mennäkkö leikkaukseen vai ei..olen vasta 32 -vuotta kahden lapsen äiti ja nämä synnytykset ovat vaurioittaneet niin että virtsa karkailee juoksulenkeillä,aivastaessa,yskisessä joskus jopa kävellessä jos rakko täynnä. käynyt lantionpohjatestit ja rakon tyhjennystestit. Lantionpohjan lihakset hyvät ja syy löytyikin synnytyksistä aiheuttamista repeämistä.kuitenkin fyssari oli sitä mieltä ettei kannattaisi leikkaukseen mennä kun olen niin nuori...myös toinen hoitaja sanoi näin siksi varmaan tulin epävarmaksi. peruin jo kerran leikkauksen kun ajattelin että jospa se tästä,mutta nyt taas pahentunut ja uusi lähete laitettiin...kuitenkin olen epävarma..vieläkin vaikka juttuja luen.

      • "vaihtokauppa" kanna

        Minulle on tehty tuo leikkaus noin 10 vuotta sitten. Leikkaus onnistui loistavasti, enää virtsankarkailusta ei ole mitään ongelmaa ja tunsin saaneeni elämäni takaisin.

        Mutta, yksi toinen pieni "juttu" siitä tuli; emättimen kautta tuntuu se "nauha" tai mikä se nyt oli, mikä tuonne rakon ympärille laitettiin ja se hieman rajoittaa joitakin asentoja yhdynnässä.


    • TVT TVT

      Milloin voi urheilla TVT-leikkauksen jälkeen ?

    • Kauan kärsinyt

      Minulle tehtiin TVT-leikkaus 9 päivää sitten, tänään pitäisi olla viimeinen saikkupäivä. Leikkaus oli mielestäni aivan kamala, se tehtiin paikallispuudutuksella ja sattui aivan pirusti, jostain syystä puudutusaine ei tehonnutkaan niinkuin olisi pitänyt. edelleen nivuset niin kipeenä etten pysty istumaan pitkiä aikoja kun pikkarit/housut painaa nivusia. Muuten toimenpide kyllä onnistui, on ihanaa kun pissi ei lorahda pöksyyn eikä tarvii paniikissa juosta vessaan märkien housujen pelossa. Suosittelen kaikille lämpimästi jotka karkailusta kärsivät

    • tiin@

      Minulle tehtiin vuosi sitten tot-leikkaus, joka purettiin kun verkko tuli läpi emättimen limakalvojen. Nyt tiistaina tehtiin tvt, mikä leikkauksena sinällään ei ollut hankala, pissaaminen on vaan ollut vaikeaa. Sairaalassa katetroitiin muutamia kertoja, ennenkuin lähti kulkemaan.. nyt viime yönä, tai aamusta, olen joutunut käymään puolen tunnin välein vessassa, rakkoa kouristelee kivuliaasti, ja aina sieltä jotain lirahtaakin. Kuuluukohan asiaan? Minulle annettiin tulehduksen estoon lääkitys kun totin jälkeen tuli virtsatietulehdus. Mutta aika hankala on olo, kun kokoajan on tunne että vessaan pitäisi päästä..

    • jaha...

      hei,kävinpä sitten tvt-o leikkauksessa ja huomenna 10 päivän saikku on ohitse. tänään sit kun olin menossa vessaan ja rakko täynnä ni lirahti vähän housuun...aivastaessa/yskiessä ei mitään ja muutenkin leikkauksesta toivuin yllättävän nopeasti,ei moikeastaan kipuja..ainut mikä vaivaa on paino tossa aläpäässä ja ulostaa ei pysty kunnolla kun ei tuu ulos! oon liikkunut paljon ja kyl silloin maha toimii hyvin! nyt vaikeuksia ja mietinkin et milloin ois hyvä lähtee ja juoksulenkille. tätä kun kysyin jo sairaalassa oli vastaus että kun han et 10 päivään juokse...osaako kukaan auttaa?

    • anna_t

      TVT-leikkauksen jälkeen tuli kamala tulehdus, ilmeisesti rakko ei sitten kuitenkaan tyhjentynyt hyvin. Sairaalassa katetroitiin 1,3l pissaa, sen jälkeen (ny6.pv) olen joutunut katetroimaan itseni, pissa ei tule omin voimin pois. Lääkärin mielestä nauha ei ole kireällä, syyksi epäillään turvotusta rakossa leikkauksen ja tulehduksen jäljiltä. Toivon, että asia on näin, että saan pitää sen nauhan siellä, koska nyt on jo edut huomattavissa.
      Onko kenelläkään samankaltaisia kokemuksia?

    • 47v nainen

      Mulle laitettiin verkko 5v.sitten,ja se estikin hyvin pissan lirahtelut juostessa,aivastaessa ja yskiessä parin vuoden ajan,sitten se katosi...tuntuu että pissaa valuu hieman kaiken aikaa,ja virtsaputken suu on kääntynyt johonki alaspäin kohti emätintä.Tuo verkko tuntui esim pyöräillessä ja istuessa kovalla alustalla ensi alkuun,nykyisin sitä ei tunnu enää..pitänee varata aika yksityiselle gynegologille ja pyytää lähete aluesairaalaan missä se hoidettiin viimeksikkin.Ei siis maksa maltaita.

    • Mätäkuu2013

      Huh!

      Ihana, kun täällä on tätä vertaistukea... Olen kaikin puolin leikkauskammoinen ja reilun viikon päästä menossa tähän inkontinenssileikkaukseen. Ja aion kestää kaiken, sillä olen kestänyt tätä lirahtelua aivan liian kauan! 5 päivää on odotettavissa saikkua, mutta en mene töihin, ennen kuin kykenen elämään normaalisti. Mätäkuukin on, mutta täytyy luottaa huippusairaalan osaamiseen ja asiantuntemukseen. Samassa sairaalassa näin itse päivänvalon ensi kertaa 46 vuotta sitten. Omat lapset tuli synnytettyä toisessa sairaalassa. Täytyy sanoa, että onneksi meillä on nämä hoidot ja mahdollisuudet vaikuttaa omaan elämänlaatuumme. Itselläni tämä vaiva alkoi nimenomaan alatiesynnytyksistä, ja viimeinen tikki oli isopäinen poikani! Tämä uhraus omien rakkaitten lasteni edestä. Tenattoman elämän toivossa täällä jännitetään leikkauspäivää...

    • Mätäkuu2013

      Nyt 10 päivää takana TVT-O -leikkauksesta. Jomotus nivuksissa ei ole vieläkään mennyt täysin ohitse, vaikka olen joka päivä liikkunut 5 sairauslomapäivän jälkeen. Leikkaus oli siedettävä, muttei tietenkään täysin kivuton. Sairaalan henkilökunta oli huippuluokkaa, niin kuin ennustin. Tähän mennessä ei ole tullut komplikaatioita, mutta en ole uhmannut mitään. En ole uinut, pyöräillyt tai raahannut isoja kauppakasseja. Normaalit työt olen pystynyt hoitamaan 5 päivän sairausloman jälkeen. Varmasti minultakin vie noin kuukauden, kunnes voin puhua tilanteen normalisoitumisesta. Niin, parhaalla tahdollakaan en saa enää lirahtelua aikaiseksi. Voi yskiä, aivastella, liikkua vapaasti. Ja huolet ovat kadonneet lirahtelun suhteen. Omat suositteluni kaikille leikkausta harkitseville. Tämä leikkaus kannattaa tehdä!

      • expissis exsex

        TVT-O tehty ja varsinainen vaiva hienosti poissa. Ei lirahtelua eikä valumista. Toipuminen oli nopeaa ja kaikki ennen pannassa ollut - juoksu, reipas kävely, hyppely, nauraminen, nolot tilanteet seksissä ovat kaikki ohi.

        En kyllä tiedä menisinkö jos saisin uudestaan valita. Nauha nimittäin tuntuu emättimessä ja pahoin pelkään että seksiä ei enää voi harrastaa kuten ennen.
        En edes arvannut että tällainenkin mahdollisuus on. Viestiketjusta päätellen ei taida olla edes harvinainen.
        Miettikää tarkoin ja ottakaa selvää ennen leikkaukseen menoa!


      • expissis
        expissis exsex kirjoitti:

        TVT-O tehty ja varsinainen vaiva hienosti poissa. Ei lirahtelua eikä valumista. Toipuminen oli nopeaa ja kaikki ennen pannassa ollut - juoksu, reipas kävely, hyppely, nauraminen, nolot tilanteet seksissä ovat kaikki ohi.

        En kyllä tiedä menisinkö jos saisin uudestaan valita. Nauha nimittäin tuntuu emättimessä ja pahoin pelkään että seksiä ei enää voi harrastaa kuten ennen.
        En edes arvannut että tällainenkin mahdollisuus on. Viestiketjusta päätellen ei taida olla edes harvinainen.
        Miettikää tarkoin ja ottakaa selvää ennen leikkaukseen menoa!

        Täytyy vielä lisätä nyt kun operaatiosta on jo jonkin aikaa, tuli todettua että tapauksessani ei ollut nauha kyseessä, vaan tikit eivät olleet liuenneet. Näin kuulemma käy joskus ja ne pitää poistaa. Koko homma oli helpompi kuin ennalta pelkäsin ja ikävästä vaivasta on vain muisto jäljellä.


    • nykypissis

      Gyne laittoi maanantaina lähetteen tvt-operaatioon.
      Odotukset on suuret - haluaisin lenkkeillä, mutta nykytilanteessa se on yhtä lotinaa. Kaikki ponnistusta vaativa on myös pannassa.
      Onko tuolla muuta kuin positiivista vaikutusta seksielämään? Voiko nauha liikkua esim, jos isäntä innostuu imaisemaan vähän kovemmin? :)

    • sinnittelijä

      Tammikuussa 2016 yksityispuolelta lähete sairaalaan sekamuotoinen viertsainko.Sain kuulla olevani liian lihava, syön liikaa ja juon. Gyne syyllisti ja oli realisti omasta mielestään itse koin sen vallankäyttönä. Mieti kuin kantaisit 10 kg reppua ylimääräistä tokaisi gynekologi. Olen kärsinyt vaivastani toistakymmentä vuotta. Ei alatiesynnytyksiä 2 sectiota eli keisarileikkausta. Sairasta punajäkälää iho- ja limakalvosairaus. Emmättimen ja ikenien limakalvot ohenee ja vuotaa hetkästi verta. Tämän suhteen pärjään mielestäni hyvin. Ongelma on virtsan karkailu ja sen seurauksena passivoituminen ja lihoaminen. Nuorenpana ennen vaivaani olin aktiivinen ja hyvin liikunnallinen. Olen taas aloittanut liikunnan vaikka virtsa karkaa ja vaipat rikkoo ihon. Jos ei juo ei tule virtsaakaan eli vähäntänyt olen juomista. Juomattomuus ei hyvä neuvo siitä aiheutuu ummetusta ja noidankehä on valmis. Fysioterapiassa käyty en saanut mikäänlaista apua. Nyt odotan tuomiota voidaanko minua auttaa mitenkään. Toivoisin ymmärrystä ja vähemmän syyllistämistä julkisenpuolen lääkäreiltä. Juolkisella kokee olevansa rasite ja itseaiheuttaneensa vaivansa. Maksan mielellään hyvästä kohtaamisesta ja hoidosta. Yksityispuoli ei hoida kaikkia virtsainko juttuja vaan keskityy paljolti julkiselle puolelle. Sitä on sitten vaan nöyryttävä.

    • Annukka57

      Minulla leikkaus auttoi noin 6 vuotta ja nyt taas tena alla.

    • Konvalesentti

      Minulle tehtiin tvt vajaa viikko sitten. Vielä on häpyalue arka, mustelmainen ja jkv turvonnut. Kävely sujuu ihan ok:sti mutta asennon vaihdot ja istuutuminen täytyy tehdä varovasti. Pissaminen onnistuu mutta tuntuu että suhteessa pissahädän voimakkuuteen pissaa tulee aika vähän, maks. reilu pari desiä (joo, olen välillä mitannut :) ). Se vähän huolestuttaa että onko niin ettei rakko tyhjene hyvin, että jos on muutama desi koko ajan rakossa niin pari desiä lisää tekee sen täydeksi. Ja välillä tuntuu vähän kuin olisi koko ajan vähän pissahätä ja tulee kiire... Kuulostaako kellekään tutulta? Voihan se olla tulehduskin. Toivon että liittyy yleiseen turvotukseen ym ja asettuisi itsestään. Kivut ainakin vähenevät päivä päivältä.

      Itse toimenpide oli kyllä enemmän kuin vain pikkujuttu, sattui enemmän kuin olin aatellut ja myös jälkeenpäin olen ollut kipeämpi kun ennalta arvasin. Luulin tosin että olisi pikkujuttu.

      Onnistumisesta en osaa vielä sanoa, en ole uskaltanut kokeilla vaan enemmän nyt vielä pelkään että haitat on isommat kuin hyödyt.

    • smoikka

      Toinen päivä leikkauksen jälkeen menossa. Hämmästelen kun minulla ei ole ollut minkäänlaisia kipuja koko aikana. Reisissä vain tuntuu hieman samalta kuin eilisen urheilun jälkeen. Kipulääkettä en ole tarvinnut yhtään. MUTTA kun tulee pissahätä, on lirahdellut ennenkuin ehdin pöntölle. On lirahdellut jopa useamman kuin ennen leikkausta. Eli eikö tämä auttanutkaan vai pitääkö odottaa sairasloman loppuun? Ja sairasloma on nykyään vaan viikon....

      • Aamunkoi7

        Tehtiinkö sun leikkaus nukutuksessa vai paikallispuudutuksessa?


    • TiinaLaz

      Olen myös menossa kohta leikkaukseen. Mietityttää, että voinko lähteä matkalle 10 pvän päästä leikkauksesta. Joudun kantamaan matkalaukkua ja istumaan paljon. Mitä mieltä olette?

    • mistäluotettavatnslaite

      hei kaikki puhuvat toipumisesta mikä onkin tärkeää .Mutta miten vaikuttanut yhdyntään,orgasmin saantiin ja tuntemuuksiine /miehen tuntemuksiin. pienentääkö vaginaa.kova flunnssa päällä ja aioin pyytää lähetteen gynelle että rakko tutkitaan.joka yskäisyllä housuun.

      • Littlemy2017

        Minut leikattuun 03/2017 naistenklinikalla. Vaikutukset seksiin ainoastaan miehen antaessa suuseksiä, sillä häpyalueelle jäi pysyvästi kaksi kipeää kohtaa. Eli sattuu sen verran että menee homma jäihin jos miehen nenä osuu siihen. Myöskin tikkien sulamiseen meni parin viikon sijasta minulla n. 3kk. Gyne poisti viimeiset tikit ja palan verkkoa joka oli jäänyt haavasta ulos.

        Minut siis jouduttiin operoimaan kahdesti. Ensimmäisellä kerralla verkko meni niin kireälle ettei virtsaaminen onnistunut ollenkaan vaan jouduin katetroimaan viikon-kaks ajan ennen korjausta. Korjauksessa haava avattiin ja kirurgi veti (minun ollessa nukutettuna) kuulemma kaikinvoimin verkkoa ulospäin jolloin sai sitä löysemmälle eikä sitä tarvinnut katkaista. Kivut olivat siis ensimmäisen viikon ajan jotain aivan järkyttävää ja en pärjännyt buranalla niiden kanssa vaan tramalilla mentiin. Sitten korjauksesta herättyäni olin kuin uusi ihminen, ei juuri ollenkaan kipua ja pääsin vessaan ilman katetria! :) Sairaslomaa taisi tulla yhteensä 4 viikkoa.

        Suosittelen kyllä leikkausta jokaiselle vaivasta kärsivälle! Meitä oli samassa huoneessa kolma ja meidän kaikki operoitiin. Yksi pääsi muutaman tunnin jälkeen kotiin (pääsi vessaan itse), minä pääsin vasta illalla kotiin katetrien kanssa ja kolmas lähti kätilöopistolle sisäisen verenvuodontakia. Että taitaa olla aika yksilöllistä miten nuo menee -- mutta nyt parissa kk aika kullannut muistot ja olen niin iloinen että pääsen kävelemään, jumppaamaan ja tekemään oikeastaan kaikkea mahdollista ilman tenoja :)


    • kenkuttaa

      Minulle tehtiin TVT lokakuussa 2016. Itse operaatio oli pieni. Mulla vain on ihme ongelma josta ei kukaan ole tässä keskustelussa puhunut. Kun tulee hätä ja jos SUPISTAN niin virtsa karkaa. Samoin pitää istua pöntöllä ainakin 5 min ja sitä tulee liraus jokaisen SUPISTUKSEN jälkeen. Nyt sitten tuli ensimmäinen tulehdus rakkoon. Eipä tämä oikein naurata. Tästä ei kukaan lääkäri sanonut ennen leikkausta yhtikäs mitään. Koe että mua on narrattu. Mun aivot ei todellakaan toimi niinpäin että on hätä niin ole rentona äläkä missään nimessä supistele ettei virtsa karkaisi. Mun ongelmat keskitty ennen leikkausta iltapäivään ja iltaan. Yön ja aamupäivän olin ilman vaippaa eikä aamulla ollut mikään kiire wc:hen. Tehtiinkö väärä dg, en tiedä.

      • Myllerrysmenossa

        Oliko sulla ennen leikkausta ponnistusinkontinenssi vaiva vai virtsankarkailuvaiva? Mietin vaan, kun mainitsit että olisko tehty väärä diagnoosi. Mutta luulisi lääkärin tutkivan tarkasti ennen leikkausta. Voisko nauhaa olla kiristetty liian vähän?

        Oletteko menneet leikkaukseen karvat kokonaan ajeltuina vai miten?


    • Operoitu

      Mulla leikkaus tehty jo yli 10 v. sitten. Sen jälkeen ei raskauksia.
      Loistavasti on toiminut ja toimii yhä. Siitä huolimatta, että on reilusti ylipainoa ja yskittyäkin tulee välillä varsin rivakasti. Ei lirhatele.

      Olen tietenkin iloinen, että leikkaus onnistui ja toimii yhä. Tosi kurja lukea epäonnistumisista.

      Ja ps. en tod mitään karvoja ajellut. Enkä muista edes miten sairaalassa mahd. ajeltiin. Ei tommosta tartte sen leikkauksen takia ainakaan pohtia!

    • 51vuotias

      Mulle tehtiiin tvt-leikkaus 2008.Auttoi siten ettei enää lirahtanut yskiessä.Neljän vuoden päästä alkoi älytön kutina virtsaputken suulla,otettiin kahteen kertaan koepalat alapäästä,epäiltiin valkojäkälää.Nyt on kulunut 5 vuotta,yhä helvetillinen kutina,kortisonivoide auttaa,käytän sitä kuuriluontoisesti.Tunne kuin joku pistäisi virtsaputken suulta.Olisinko tullut yliherkäksi verkolle,kärsin myös kotioloissa pakkoinkotenssista,varsinkin jos en muista käydätarpeeksi usein vessassa,sattuu vahinkoja.

    • tot-leikkaus

      Herätys kaikki, jotka meinaatte mennä TOT-leikkaukseen!!!! Miettikää kahdesti, kaikki leikkaukset eivät onnistu, voit pilata loppuelämäsi! Olin leikkauksessa kaksi kuukautta sitten ja siitä alkoi helvetti. Hirveät kivut ja tuskat, syön koko ajan kipulääkkeitä, opioideja, en pääse kävelemään kuin ihan hitaasti kuin pienen matkan. Ennen leikkausta harrastin liikunta 5-6 kertaa viikossa, lirahteli toki aivastaessa, paljon hyppiessä, enkä voinut juosta. Mutta nyt on kipuja koko ajan enkö pysty edes kävelemään. Lääkäri sanoo, ettei ensisijaisesti yritetä poistaa verkkoa, koska voi tulla lisää kompikaatioita. Eli syönkö loppuikäni kipulääkkeitä, unohdan urheilun, seksistä puhumattakaan. Ennen leikkausta seksielämäni oli täydellistä ja harrastimme sitä usein, nyt ei voi edes yrittää, koska alapää on niin kipeä, että istuminen sattuu, pienikin tärinä sattuu, vain paikallaan makuuasennossa ei ole niin kivuliasta. Lääkärit eivät kerro näistä tapauksista! Kerron vielä miten kävi kun jouduin kipujen kanssa sairaalaan tämän jutun takia. Lääkäri tähysti virtsarakon, tutki, ettei verkko ole rakossa. Sen jälkeen lääkärin hoitosuunnitelma oli, että hän laittaa puudutusainetta pistäen siihen verkon aluellee, ettei elimistöni hylkIsi sitä verkkoa. Seurauksena oli, että halvaannuin kokonaan, siis todella kokonaan, en pystynyt edes puhumaan, onneksi pikkuhiljaa alle kahdessa tunnissa kaikki palasi ennalleen. Vielä en ole saanut selitystä halvaukselle, epäilen, että lääkäri pisti johonkin hermoon, mikä sitten aiheutti halvauksen. Nyt olen kotona sairaslomalla kipulääkkeiden kera ja odotellaan, että ihme tapahtuisi. Eli miettikää, leikkaukset eivät ole riskittömiä, kun elimistöön laitetaan jokin ylimääräinen nauha, ehkä se hankaa johonkin hermoon tai et muuten pysty elämään sen kanssa. Näitä asioita eivät lääkärit kerro.

    • Pissahätä

      Leikkauksen jälkeen ei juuri hetkeäkään pystyssä ilman, että virtsa valuu housuun. Vaipoissa pakko kulkea eikä kotoa voi poistua, vaikka leikkauksesta jo kaksi kuukautta. Monta kuukautta pitäisi kuulema vielä odotella.

      • Tyytyväinen

        Jokin on mennyt pieleen nauhan laitossa,sillä minulla ei lirahtanut edes tipan vertaa leikkauksen jälkeen ja jo viikon päästä olin töissä.Nyt leikkauksesta pian vuosi ja kaikki on todella paremmin kuin hyvin.


      • Siistii

        Itse ollut 6 pvää sitten nauhaleikkauksessa.
        Ihana henkilökunta. Neulapelkonen kun oon. Ni melko suuri merkitys. Tosin he vähä ihmetteli. Kun itsellä 6 lasta kuitenkin. Oon siis 46-v
        Oireena siis, että lirahti jos noppaa lähti liikkeille, aivastus pääsi yllättää. Nauraessaan
        Ja usein pissahätä. Joka oli jo uudestaan. Kun oli vessan oven sulkenut.
        Ja ei todellakaan ole tarvinnut juasta, eikä pyöräillä ym. Tehä.
        N. 20 vuotta lääkärille valittanut oireista. Lantiolihaksissa ei mitää vikaa. Fyssassa opetellut jumppaamaan jo ekasta synnytyksestä. Sii vikaa ei vaa löytynyt.
        Mieslääkäriktä lähete sairaalaa tutkimuksiin.
        Jossa heti, että että tämä toimen pide auttaa. Auttaa tässäkin. Kun virtsarakko jossain määrin vaurioitunut synnytyksissä. Mutta ei pahasti.
        Mikä helpotus ja jännitys tietty.
        Että tää väli opettelet täysin rentona pissaamisen. Näinhän tein.
        No toimen piteessä tosiaan 6 päivää sitten.
        No itkuhan tuli jo kun suonijuttuja laitettiin. Antioottia ja kipulääkettä varten.
        No se puudutus sattua ihan hel.. Tisti. Tosin ei kauan. Mutta jouduttiin lisään parikin kertaa. Ni itkuha tuli.
        No lopulta valmis.
        Muistan ku lääkäri sano, että toivoo, että tämä 25 Min kestänyt toimenpide. Saa sut vielä nauttimaan elämästä. Ja saan unohtaa 20 vuatta turhista vaivoista..jatkoi, että olis kannattanut tehdä vuosia sitten.
        No sitten justiin, että pääsee pissal. No hetki tuli. Ja sanoin, et nyt meen. Tuli kaiken näköstä ohjetta mukaan.
        Mutta mitä. Ei mitää ongelmaa. Olisitte nähneet hoitajan ilmeen.
        Ultras ja pyöritti päätä.
        No ei muutaku kotiin.
        No illalla tuli se pissahätä. Meinasin halvaantuu. Kun sattua nii helvetisti.
        Mutta sinnikkäästi huutelu ja kuivaus. Ja seuraavana päivänä onnistu jo hyvin.
        Ainoo vaiva on vielä kun istuu. Ni iskias kipua jalassa. Joka aika kipeää kyllä tekee,
        Mutta joka päivä aivastellut.. Eikä mitää. Eilen salaa hölkkäsi n. 10-15metrii eikä mitää...
        Ja aivan outoo, että jonkin sortin halujakin seksin suhteen.. Että rupee ärsyttää..
        Kysynki, et monihan kuitenki saanut mielettömän avun tästä. Ni miten seksi tämän jälkeen.
        Joo tiiän, et ei sa nostaa mitää 2 viikkoo,tehdä mitää raskasta, eikä juasta eikä alottaa juaksemista kk.
        Mutta jos ihan vähän vaa


      • Anonyymi
        Siistii kirjoitti:

        Itse ollut 6 pvää sitten nauhaleikkauksessa.
        Ihana henkilökunta. Neulapelkonen kun oon. Ni melko suuri merkitys. Tosin he vähä ihmetteli. Kun itsellä 6 lasta kuitenkin. Oon siis 46-v
        Oireena siis, että lirahti jos noppaa lähti liikkeille, aivastus pääsi yllättää. Nauraessaan
        Ja usein pissahätä. Joka oli jo uudestaan. Kun oli vessan oven sulkenut.
        Ja ei todellakaan ole tarvinnut juasta, eikä pyöräillä ym. Tehä.
        N. 20 vuotta lääkärille valittanut oireista. Lantiolihaksissa ei mitää vikaa. Fyssassa opetellut jumppaamaan jo ekasta synnytyksestä. Sii vikaa ei vaa löytynyt.
        Mieslääkäriktä lähete sairaalaa tutkimuksiin.
        Jossa heti, että että tämä toimen pide auttaa. Auttaa tässäkin. Kun virtsarakko jossain määrin vaurioitunut synnytyksissä. Mutta ei pahasti.
        Mikä helpotus ja jännitys tietty.
        Että tää väli opettelet täysin rentona pissaamisen. Näinhän tein.
        No toimen piteessä tosiaan 6 päivää sitten.
        No itkuhan tuli jo kun suonijuttuja laitettiin. Antioottia ja kipulääkettä varten.
        No se puudutus sattua ihan hel.. Tisti. Tosin ei kauan. Mutta jouduttiin lisään parikin kertaa. Ni itkuha tuli.
        No lopulta valmis.
        Muistan ku lääkäri sano, että toivoo, että tämä 25 Min kestänyt toimenpide. Saa sut vielä nauttimaan elämästä. Ja saan unohtaa 20 vuatta turhista vaivoista..jatkoi, että olis kannattanut tehdä vuosia sitten.
        No sitten justiin, että pääsee pissal. No hetki tuli. Ja sanoin, et nyt meen. Tuli kaiken näköstä ohjetta mukaan.
        Mutta mitä. Ei mitää ongelmaa. Olisitte nähneet hoitajan ilmeen.
        Ultras ja pyöritti päätä.
        No ei muutaku kotiin.
        No illalla tuli se pissahätä. Meinasin halvaantuu. Kun sattua nii helvetisti.
        Mutta sinnikkäästi huutelu ja kuivaus. Ja seuraavana päivänä onnistu jo hyvin.
        Ainoo vaiva on vielä kun istuu. Ni iskias kipua jalassa. Joka aika kipeää kyllä tekee,
        Mutta joka päivä aivastellut.. Eikä mitää. Eilen salaa hölkkäsi n. 10-15metrii eikä mitää...
        Ja aivan outoo, että jonkin sortin halujakin seksin suhteen.. Että rupee ärsyttää..
        Kysynki, et monihan kuitenki saanut mielettömän avun tästä. Ni miten seksi tämän jälkeen.
        Joo tiiän, et ei sa nostaa mitää 2 viikkoo,tehdä mitää raskasta, eikä juasta eikä alottaa juaksemista kk.
        Mutta jos ihan vähän vaa

        Mulle tehtiin TVT-leikkaus paikallispuudutuksessa neljä pvää sitten. Oli melko kivulias puudutuksesta huolimatta. Lääkäri oli asiantunteva ja mukava kuten hoitajatkin. Kun puudutusaineet kehosta samana iltana hävisivät niin kivut oli kovat enkä ilman miehen apua päässyt edes liikkeelle. Päivä päivältä kivut pienemmät kun malttaa levätä tarpeeks ja ohjeen mukaan buranaa ja panadolia syödä. Tänään ei enää varsinaisia kipuja ja yksi burana riittänyt. Leikkauksen jälkeen pissa ei oikein meinannut irrota mutta kipulääkkeet, lepo ja riittävä juominen lämpimällä suihkuttelu sekä aika auttaa.
        Toivon todella että ei kuukautta selibaatissa tarviis olla ja että verkko ei emättimessä tuntuisi tai seinämän läpi tulisi :0. Aika vähän on tällä palstalla kerrottu mitä vaikutuksia seksielämään on. Joku kertoi, että oli tuntunut yhdynnän aikana se verkko jollain lailla ja toinen että tikit eivät olleet sulaneet normaalisti ja tuntemukset johtuneet siitä. Kertokaa mitä kokemuksia on:)


    • Anonyymi

      Mulla tehtiin pari päivää sitten TOT ja ainakin terveystalolla se tehdään nukutuksessa. Kipuja on lähinnä nivusissa, peräsuolen alueella ja istuinluissa. Eli veikkaan et on jooga-asentojen kaltaisissa asennoissa nauhoja asennettu eikä kovinkaan kevyellä otteella 😅 mutta limakalvot tai röörit ittessään ei oo kipeät.
      Nyt mietinkin kuinka paljon uskaltaa esiin kävellä jo. istuminen on vielä vähän jännää..

      Lisäksi vähän ihmetyttää kun gynen kans käytiin leikkausta läpi, niin kertoi et emättimen puolelle viilto tulee sisälle. Nyt kuitenkin näen tikit jos kurkkaan peilillä..? Mulla on vähän emättimen laskeumaa ja sanottiin silloin arviossa että jos olisi enemmän laskeumaa niin ei voisi nauhaa asentaa koska se nimenomaan tulisi kiinni kohtaan mikä työntyy emättimestä ulos. Tutkimus kuitenkin tehtiin makuulla ja nyt epäilyttää että oliko laskeuma kuitenkin liian näkyvä.. 🥺

      Leikkauksen jälkeen pissa ei heti tullut, mutta kun sain kovemmat kipulääkkeet ja odottelin niin sain talon tarpeeksi tyhjenee.

      Nyt vaan sormet ristiin et tää auttoi 🤞

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      54
      5289
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3417
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1562
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      191
      1449
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      76
      1066
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      978
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      887
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      826
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      778
    10. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      71
      769
    Aihe