Perhepäivähoitajan ammatillisuus ja hoidon laatu

Äiti

Sanomalehden uutisessa kerrottiin viime viikolla, että perhepäivähoitaja sai oikeudessa sakot, kun hänen 1½-vuotias hoitolapsi hukkui. Vanhemmat vaativat perhepäivähoitajalta korvauksia lapsen kuolemantuottamuksesta.

Hoitajan hoitolapset olivat keskenään ulkona, hoitaja tyhjensi pyykinpesukonetta sisällä. 1½-vuotias hoitolapsi karkasi pihasta, ja putosi 80 metrin päässä olevaan puroon.

Jutussa kerrottiin, että perhepäivähoitajan esimies oli antanut hoitajalle luvan valvoa lapsia ikkunasta ja tehdä kotiaskareita sisällä. Kuinka on mahdollista , että perhepäivähoitaja saa jättää hoitolapsensa keskenään ulos, esimiehen luvalla? Onko lasten vanhemmille kerrottu, etä hoitaja saa pitää lapsia keskenään ulkona?

Mitä mieltä olette perhepäivähoitajien ammatillisuudesta? Onko heillä asianmukainen koulutus, ja järjestetäänkö pitkään alalla työskenneille hoitajille koulutusta? Miten perhepäivähoitoa valvotaan? Tekevätkö päivähoidon esimiehet tarkastuksia perhepäiväkoteihin? Tarkastetaanko paikkoja ennalta ilmoittamatta vai sovitusti?

Oletteko tyytyväisiä perhepäivähoidon laatuun ja hoitajiin? Kohdellaanko lapsia hoidossa hyvin?Pidetäänkö vanhempiin riittävästi yhteyttä? Miten mahdolliset ristiriitatilanteet, esim. kasvatusasioista, hoidetaan vanhempien ja hoitajien välillä?

27

3529

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uteliaisuus ei vie mihinkään

      positiivareitten mukaan on:


      12. Ellei se koske sinua, älä kysy mitään.

         
         
         

      • Äiti

        Halusin tietää, saako perhepäivähoitaja jättää hoitolapsensa keskenään ulos ja tehdä itse kotitöitä sisällä? Kuulostaa aivan uskomattomalta, että päivähoidon esimies antaisi luvan pitää lapsia ilman aikuisen valvontaa ulkona.

        "Ellei se koske sinua, älä kysy mitään." Omat lapseni eivät ole perhepäivähoidossa - onneksi. Hoidan lapseni itse, enkä voisi ajatellakaan jättäväni 1½-vuotiasta lastani ilman aikuisen valvontaa ulos. Kävelemään oppinut 1½-vuotias on jo todella vikkelä ja nopea liikkeissään. Pienikin lapsi ehtii pihasta tai leikkipuistosta karatessaan kauaksi, jo muutamassa minuutissa.

        Mitä kotitöitä perhepäivähoitaja saa tehdä hoitolasten ollessa hoidossa? Ruoanlaiton ja kevyen siivouksen ymmärrän. Kuuluuko pyykinpesu tai vaikkapa silitys ja ikkunaverhojen vaihto "sallittuihin" kotitöihin? Minusta hoitolasten ja vanhempien oikeusturva on erittäin huono, jos perhepäivähoitaja saa käyttää työaikaansa oman kotinsa hoitamiseen, lastenhoidon ja valvomisen kustannuksella.

        Olisi myös mielenkiintoista tietää, kerrotaanko hoitolasten vanhemmille erityisluvista, kun lapsille haetaan hoitopaikkaa? Arvelenpa, että moni äiti ja isä valitsisi toisen hoitajan tai päiväkodin, jos olisi tiedossa, että lapset ovat pienenkin hetken ulkona, ilman aikuisen valvontaa.

        Kuntien ja kaupunkien päivähoitotoimistojen tulisi antaa selvät ohjeet ja rajat, mitkä työt kuuluvat perhepäivähoitajan työaikaan ja mitkä eivät. Nämä säännöt tulisi antaa myös vanhemmille kirjallisena hoitopaikkaa haettaessa.

        Perhepäivähoitajien koulutuksesta; millaisella koulutuksella toisten lapsia saa hoitaa? Onko kaikilla hoitajilla jokin hoitoalan tutkinto, vai pääseekö hoitajaksi ilman koulutusta?


      • pph1
        Äiti kirjoitti:

        Halusin tietää, saako perhepäivähoitaja jättää hoitolapsensa keskenään ulos ja tehdä itse kotitöitä sisällä? Kuulostaa aivan uskomattomalta, että päivähoidon esimies antaisi luvan pitää lapsia ilman aikuisen valvontaa ulkona.

        "Ellei se koske sinua, älä kysy mitään." Omat lapseni eivät ole perhepäivähoidossa - onneksi. Hoidan lapseni itse, enkä voisi ajatellakaan jättäväni 1½-vuotiasta lastani ilman aikuisen valvontaa ulos. Kävelemään oppinut 1½-vuotias on jo todella vikkelä ja nopea liikkeissään. Pienikin lapsi ehtii pihasta tai leikkipuistosta karatessaan kauaksi, jo muutamassa minuutissa.

        Mitä kotitöitä perhepäivähoitaja saa tehdä hoitolasten ollessa hoidossa? Ruoanlaiton ja kevyen siivouksen ymmärrän. Kuuluuko pyykinpesu tai vaikkapa silitys ja ikkunaverhojen vaihto "sallittuihin" kotitöihin? Minusta hoitolasten ja vanhempien oikeusturva on erittäin huono, jos perhepäivähoitaja saa käyttää työaikaansa oman kotinsa hoitamiseen, lastenhoidon ja valvomisen kustannuksella.

        Olisi myös mielenkiintoista tietää, kerrotaanko hoitolasten vanhemmille erityisluvista, kun lapsille haetaan hoitopaikkaa? Arvelenpa, että moni äiti ja isä valitsisi toisen hoitajan tai päiväkodin, jos olisi tiedossa, että lapset ovat pienenkin hetken ulkona, ilman aikuisen valvontaa.

        Kuntien ja kaupunkien päivähoitotoimistojen tulisi antaa selvät ohjeet ja rajat, mitkä työt kuuluvat perhepäivähoitajan työaikaan ja mitkä eivät. Nämä säännöt tulisi antaa myös vanhemmille kirjallisena hoitopaikkaa haettaessa.

        Perhepäivähoitajien koulutuksesta; millaisella koulutuksella toisten lapsia saa hoitaa? Onko kaikilla hoitajilla jokin hoitoalan tutkinto, vai pääseekö hoitajaksi ilman koulutusta?

        Perhepäivähoitaja on TÖISSÄ kotona. Eli aivan samoin, kuin jos hän olisi muualla hoitamassa lapsia. Eli hän siivoaa eteisen kurasta sisääntulon jälkeen (yleensä, kun lapset ovat nukahtaneet päiväunille), tekee ruoan, siivoaa keittiön ruokailun jälkeen. Leipoo esim. sämpylöitä lasten kanssa yhdessä (itse pyörittää vikkelään ja lapset leipovat samlla omia sämpylöitään). Pesee pyykkiä , sen verran kun lapsilta tulee pyykkiä =lakanat, peitteet, tyynyliinat, pyyhkeet. Samoin kuin esim ryhmiksissä hoitajat siivoavat työaikana tilat, eivät hekään jää siivoamaan ja paistamaan työajan jälkeen. Eli voi tehdä sen päivän tarpeen, esim, me vaihdoimme lasten kanssa pikkujouluksi jouluverhot leikkihuoneeseen, mutta ei siis koko kotiin. Perjantaisin siivoamme leikkihuoneen, imuroimme ja pyyhimme pölyt, jokaisella lapsella on oma pölyliina ja voi sitä siivouksen intoa. Koulutusta on perhepäivähoitajilla,mutta saattaa vielä jossakin kunnassa päästä töihin alkuun ilman koulutustakin. Perhepäivähoitajiksi valmistuu nykyään ainakin kansanopistoista ja myös oppisopimuksella iltaopiskeluna. Monet ovat koulutukseltaan päivähoitajia, joilla on siis kelpoisuus myös päiväkotiin. Toki joukkoon mahtuu monenlaista tossunkuluttajaa, mutta niin taitaa olla kaikissa ammattiryhmissä. Mutta luulenpa, ettei kukaan pelkästä pätemisen tarpeesta ota työtä kotiin, koska kodin kulumista ei korvaa kukaan.


      • rpphlh
        pph1 kirjoitti:

        Perhepäivähoitaja on TÖISSÄ kotona. Eli aivan samoin, kuin jos hän olisi muualla hoitamassa lapsia. Eli hän siivoaa eteisen kurasta sisääntulon jälkeen (yleensä, kun lapset ovat nukahtaneet päiväunille), tekee ruoan, siivoaa keittiön ruokailun jälkeen. Leipoo esim. sämpylöitä lasten kanssa yhdessä (itse pyörittää vikkelään ja lapset leipovat samlla omia sämpylöitään). Pesee pyykkiä , sen verran kun lapsilta tulee pyykkiä =lakanat, peitteet, tyynyliinat, pyyhkeet. Samoin kuin esim ryhmiksissä hoitajat siivoavat työaikana tilat, eivät hekään jää siivoamaan ja paistamaan työajan jälkeen. Eli voi tehdä sen päivän tarpeen, esim, me vaihdoimme lasten kanssa pikkujouluksi jouluverhot leikkihuoneeseen, mutta ei siis koko kotiin. Perjantaisin siivoamme leikkihuoneen, imuroimme ja pyyhimme pölyt, jokaisella lapsella on oma pölyliina ja voi sitä siivouksen intoa. Koulutusta on perhepäivähoitajilla,mutta saattaa vielä jossakin kunnassa päästä töihin alkuun ilman koulutustakin. Perhepäivähoitajiksi valmistuu nykyään ainakin kansanopistoista ja myös oppisopimuksella iltaopiskeluna. Monet ovat koulutukseltaan päivähoitajia, joilla on siis kelpoisuus myös päiväkotiin. Toki joukkoon mahtuu monenlaista tossunkuluttajaa, mutta niin taitaa olla kaikissa ammattiryhmissä. Mutta luulenpa, ettei kukaan pelkästä pätemisen tarpeesta ota työtä kotiin, koska kodin kulumista ei korvaa kukaan.

        siivoojat nykyisin, emme ennätä siivota työaikana. Vahdittavat ovat niin pieniä. Eikä leipomisiakaan enää juuri tehdä, kaikilla kun ei ole vaadittua hygieniapassia. Se on kuulkaa kuin laboratorion pitoa se lastenhoito nykyisin.


      • pph1
        rpphlh kirjoitti:

        siivoojat nykyisin, emme ennätä siivota työaikana. Vahdittavat ovat niin pieniä. Eikä leipomisiakaan enää juuri tehdä, kaikilla kun ei ole vaadittua hygieniapassia. Se on kuulkaa kuin laboratorion pitoa se lastenhoito nykyisin.

        Meidän kunnassamme ryhmishoitajat siivoavat edelleen itse työaikana ja aamu ja välipalat tehdään myös, kuin myös pestään pyykit.


      • meillä
        pph1 kirjoitti:

        Meidän kunnassamme ryhmishoitajat siivoavat edelleen itse työaikana ja aamu ja välipalat tehdään myös, kuin myös pestään pyykit.

        näin on.


    • tälläistä

      Minä olen kuullut aika paljon huonoa perhepäivähoitajista.Yksi istuttaa lapsen tietokoneen ääreen,kun pääsee itse näin helpommalla.Toisella menee hermot, kun lapsi aina kiukkuaa.Kolmas nukkuu lapsien leikkiessä päiväunia...että näin.Itse en veisi lastani perhepäivähoitajalle ihan helposti.

      • on osa

        työtä ja lapsiryhmää ei saa jättää valvomatta. Mutta ei kannata yleistää. Ja seuraavassa viestissä perhepäivähoitajalta on hyviä pointteja, joita moni ei tule varmasti ajatelleeksi. Vastuun kantamisesta huolimatta voi jotain sattua ja silloin vain meistä täydellinen voi syyttää toista. Niin ikäviä kuin ikävät asiat ovatkaan!


    • pph1

      Olen pph ja ohjeeksi olen saanut, etten saa koskaan jättää lapsiryhmääni yksin. Ja sanoohan sen jo oma maalaisjärkikin (vaikka kaupungissa asunkin). eli jos yhdellä tulee ulkona pissahätä, niin koko joukko lähtee sisään käymään. Jos pienin nukkuu päiväunia pitkään sisällä, niin koko joukko odottaa sisällä ulkoilun alkamista. Kun laitan ruokaa järjestän lapsille keittiöön pientä puuhaa, he esim. "tekevät"ruokaa, piirtävät tekkevät palapelejä, katselevat kirjoja tms. Ruoan jälkeen mennäään porukalla pesulle ja sitten laitan heidät päivälevolle. Enkä tosiaan voi poistua pelipaikalta unien ajaksi. Valvon heidän untaan samalla kun valmistan seuravan päivän askartelu tai jumppatuokiota, teen kirjalliaia tehtäviä (joita niitäkin on tänäpäivänä yllättävän paljon), puhun puhelimessa ohjaajan kanssa, valmistan välipalan jne. Esim omat wc-käynnit päivän aikana pyrin ajoittamaan niin, että käyn ennen kuin lapset tulevat, päiväunien aikana ja taas vasta kun lapset ovat lähteneet. Eipä taida moni muu ammatissaan joutua miettimään tällaisia. On todella harmillista että tuollaisia ikäviä juttuja silti pääsee tapahtumaan. Mutta kun lapsia ottaa hoitoonsa ,niin heitä pitää myös hoitaa. Eli kyllä hoitajana olen vastuussa lapsista koko hoitopäivänajan.

      • Hoitajapieni

        Asiaahan sinä kirjoitit, mutta pisti silmään uskomattomana liioitteluna tuo sinun vessakäytäntösi! Ilmeisesti sinulla on suht lyhyet työpäivät jos pärjäät noin vähällä pissaamisella. Tänään minun työpäiväni pituus oli tasan 15 tuntia. Siinä ajassa sitä ehti vessassakin käydä monet kerrat. :)


      • pph1
        Hoitajapieni kirjoitti:

        Asiaahan sinä kirjoitit, mutta pisti silmään uskomattomana liioitteluna tuo sinun vessakäytäntösi! Ilmeisesti sinulla on suht lyhyet työpäivät jos pärjäät noin vähällä pissaamisella. Tänään minun työpäiväni pituus oli tasan 15 tuntia. Siinä ajassa sitä ehti vessassakin käydä monet kerrat. :)

        totta, minulla on tällä hetkellä uskomattoman lyhyet työpäivät perhepäivähoitajaksi.. 7.45-15.30. Kaikki vanhemmat ovat opiskelijoita, siinä syy. Toki jos päivän pituus olisi esim 6.30-17.30 niinkuin minullakin on joksus ollut ja tulee varmaan taas olemaan, niin joku väli täytyy vessaan pääsemiseen löytää. Mutta tuo oma vessaan pääseminen on minusta ongelma pphoitajilla. Se on vähän pimeä piste minusta. Joskus tein niinkin että otin sen kaikkein pienimmän mukaani veskiin. Nyt minulla yksi niin yli vilkas lapsi hoidoissa, että en tosiaan uskalla jättää edes vessassa käynnin ajaksi häntä. Ja se on tiedossa ohjaajallakin kuten myös vanhemmat voivottelevat tätä. Ny onkin mietitty, että pitäisikö tämän olla päiväkodissa, mutta on todettu että pieni ryhmä on parempi lapselle.


      • mietityttää..
        pph1 kirjoitti:

        totta, minulla on tällä hetkellä uskomattoman lyhyet työpäivät perhepäivähoitajaksi.. 7.45-15.30. Kaikki vanhemmat ovat opiskelijoita, siinä syy. Toki jos päivän pituus olisi esim 6.30-17.30 niinkuin minullakin on joksus ollut ja tulee varmaan taas olemaan, niin joku väli täytyy vessaan pääsemiseen löytää. Mutta tuo oma vessaan pääseminen on minusta ongelma pphoitajilla. Se on vähän pimeä piste minusta. Joskus tein niinkin että otin sen kaikkein pienimmän mukaani veskiin. Nyt minulla yksi niin yli vilkas lapsi hoidoissa, että en tosiaan uskalla jättää edes vessassa käynnin ajaksi häntä. Ja se on tiedossa ohjaajallakin kuten myös vanhemmat voivottelevat tätä. Ny onkin mietitty, että pitäisikö tämän olla päiväkodissa, mutta on todettu että pieni ryhmä on parempi lapselle.

        Tuo perhepäivähoitajien vessakäynnit..siis kyllähän sitä voi pinnistellä jos haluaa, mutta onko se nyt niin paha jos esim. lapset leikkivät leegopalikoilla olohuoneessa, nii kai sitä nyt vessaan voi mennä? Tietty jos on extra vilkas lapsi nii sitte ymmärtää, että vessakäyntejä siirtää. Mutta eihä kotona ja päiväkodissakaan olla 100% lapsen vieressä koko ajan?


      • Anttuuna
        pph1 kirjoitti:

        totta, minulla on tällä hetkellä uskomattoman lyhyet työpäivät perhepäivähoitajaksi.. 7.45-15.30. Kaikki vanhemmat ovat opiskelijoita, siinä syy. Toki jos päivän pituus olisi esim 6.30-17.30 niinkuin minullakin on joksus ollut ja tulee varmaan taas olemaan, niin joku väli täytyy vessaan pääsemiseen löytää. Mutta tuo oma vessaan pääseminen on minusta ongelma pphoitajilla. Se on vähän pimeä piste minusta. Joskus tein niinkin että otin sen kaikkein pienimmän mukaani veskiin. Nyt minulla yksi niin yli vilkas lapsi hoidoissa, että en tosiaan uskalla jättää edes vessassa käynnin ajaksi häntä. Ja se on tiedossa ohjaajallakin kuten myös vanhemmat voivottelevat tätä. Ny onkin mietitty, että pitäisikö tämän olla päiväkodissa, mutta on todettu että pieni ryhmä on parempi lapselle.

        Niin se kyllä on, että pph:n on päästävä vessaan tarpeen niin vaatiessa. Silloin ei auta muu kuin ottaa lapsikaarti oven lähelle ja valvoa ovi auki heitä.
        Ulos lapsia EI SAA JÄTTÄÄ YKSIN ilman valvontaa lainkaan, se on käsittääkseni kirjoittamaton laki. Samassa oven avauksessa mennään kerralla ulos ja tullaan sisään. Pissahädän yllättäessä koko kaarti sisälle ja takaisin, tilanteen mukaan.
        Lapsen menehtyminen on vakava asia, mutta moittimalla tai moralisoimalla ei lapsi enää tule takaisin. Parasta jokaisen hoitajan on tarkistaa ulkoalueen turvallisuus ihan ensimmäisenä.


      • Hoitajapieni
        Anttuuna kirjoitti:

        Niin se kyllä on, että pph:n on päästävä vessaan tarpeen niin vaatiessa. Silloin ei auta muu kuin ottaa lapsikaarti oven lähelle ja valvoa ovi auki heitä.
        Ulos lapsia EI SAA JÄTTÄÄ YKSIN ilman valvontaa lainkaan, se on käsittääkseni kirjoittamaton laki. Samassa oven avauksessa mennään kerralla ulos ja tullaan sisään. Pissahädän yllättäessä koko kaarti sisälle ja takaisin, tilanteen mukaan.
        Lapsen menehtyminen on vakava asia, mutta moittimalla tai moralisoimalla ei lapsi enää tule takaisin. Parasta jokaisen hoitajan on tarkistaa ulkoalueen turvallisuus ihan ensimmäisenä.

        Vähän minua ihmetyttää se, että ovi aukinaisena pitäisi hoitajan vessassa käydä, samoin kuin sekin, että ottaisi lapsen vessaan mukaan. Kun ei noissa vessareissuissa aina se varsinainen hätäkään ole kyseessä... naisia kun ollaan, niin tulee mieleen siteen vaihto, pitäisikö lasten nähdä sekin?!? Vai oletteko te kaikki muut hoitajat jo niin iäkkäitä, ettei moisia tartte ajatella...


      • pph1
        mietityttää.. kirjoitti:

        Tuo perhepäivähoitajien vessakäynnit..siis kyllähän sitä voi pinnistellä jos haluaa, mutta onko se nyt niin paha jos esim. lapset leikkivät leegopalikoilla olohuoneessa, nii kai sitä nyt vessaan voi mennä? Tietty jos on extra vilkas lapsi nii sitte ymmärtää, että vessakäyntejä siirtää. Mutta eihä kotona ja päiväkodissakaan olla 100% lapsen vieressä koko ajan?

        Hätä ei lue lakia, mutta kun kuyseessä on lapsi, jota isä ja äitikään eivät jätä hetkeksikään vahtimatta, voi vain kuvitella mitä tapahtuisi, jos hänet jättäisi yksin vessassa käynnin ajaksi.
        Olen joskus leikkimielisesti elätellyt visiota, jossa jokaisessa kunnassa olisi muutama kiertävä hoitaja, jotka kiertäisivät koko päivän hoitopaikasta toiseen ja tuuraisivat hoitajaa vessatauon verran:)


      • yksit, perhep.hoit.
        pph1 kirjoitti:

        Hätä ei lue lakia, mutta kun kuyseessä on lapsi, jota isä ja äitikään eivät jätä hetkeksikään vahtimatta, voi vain kuvitella mitä tapahtuisi, jos hänet jättäisi yksin vessassa käynnin ajaksi.
        Olen joskus leikkimielisesti elätellyt visiota, jossa jokaisessa kunnassa olisi muutama kiertävä hoitaja, jotka kiertäisivät koko päivän hoitopaikasta toiseen ja tuuraisivat hoitajaa vessatauon verran:)

        sun kanssasi. Olen ollut 30v. hoitajana eikä ikinä ole ollut ongelma vessassa käynnistä.
        Kyllä täällä muutenkin lukee sellaisia juttuja että oikein suututtaa,,
        Muuten vanhemmat, miksei voi hoitajalle kertoa jos ei ole tyytyväinen jostain syystä. Miksi tänne pitää valittaa. Hoitaja saisi tilaisuuden selittää asioita. Minä olen aina sanonut vanhemille että puhumalla kaikki selviää.


      • tänne
        yksit, perhep.hoit. kirjoitti:

        sun kanssasi. Olen ollut 30v. hoitajana eikä ikinä ole ollut ongelma vessassa käynnistä.
        Kyllä täällä muutenkin lukee sellaisia juttuja että oikein suututtaa,,
        Muuten vanhemmat, miksei voi hoitajalle kertoa jos ei ole tyytyväinen jostain syystä. Miksi tänne pitää valittaa. Hoitaja saisi tilaisuuden selittää asioita. Minä olen aina sanonut vanhemille että puhumalla kaikki selviää.

        kirjoittavat ovat vain pieni osa kaikista päivähoidon asiakkaista. Jostain syystä he ovat suurimmaksi osaksi katkeroituneita ja tylyjä kommentoijia, jotka unohtavat katsoa peiliin. Onneksi suurin osa päiväkodeista ja perhepäivähoitopaikoista on mukavia, ja suurin osa hoitajista päteviä ja lapsirakkaita. Onneksi suurin osa vanhemmista on yhteistyöhaluisia ja -kykyisiä, joiden kanssa on mukava tehdä yhteistyötä. Onneksi kaikki lapset ovat vilpittömiä ja viisaita, joiden kanssa on ihana touhuta.
        Mukavaa joulunaikaa sinulle ja jaksamista vaativassa työssäsi!


      • pph1
        yksit, perhep.hoit. kirjoitti:

        sun kanssasi. Olen ollut 30v. hoitajana eikä ikinä ole ollut ongelma vessassa käynnistä.
        Kyllä täällä muutenkin lukee sellaisia juttuja että oikein suututtaa,,
        Muuten vanhemmat, miksei voi hoitajalle kertoa jos ei ole tyytyväinen jostain syystä. Miksi tänne pitää valittaa. Hoitaja saisi tilaisuuden selittää asioita. Minä olen aina sanonut vanhemille että puhumalla kaikki selviää.

        Luepas viestini uudelleen. Huomaat varmaan,että LEIKKIMIELISESTI olen elätellyt ajatusta kiertävästä vessaanpäästäjästä. Ja kehuit työvuosiasi, ja perässä tullaan, minulla on takana nyt 25 vuotta ja nyt on tässä ryhmässä ekaa kertaa se tilanne, että ei edes vessaan voi mennä. Onneksi tuon yhden lapsen kohdalla nyt keskustellaan henk.koht.avustajasta.


      • yksit,pph
        pph1 kirjoitti:

        Luepas viestini uudelleen. Huomaat varmaan,että LEIKKIMIELISESTI olen elätellyt ajatusta kiertävästä vessaanpäästäjästä. Ja kehuit työvuosiasi, ja perässä tullaan, minulla on takana nyt 25 vuotta ja nyt on tässä ryhmässä ekaa kertaa se tilanne, että ei edes vessaan voi mennä. Onneksi tuon yhden lapsen kohdalla nyt keskustellaan henk.koht.avustajasta.

        täytyy sulla olla kovin ihmeellinen lapsi hoidossa.Minulla oli autistinen tyttö hoidossa ja silti pääsin vessaan.Jätän kyllä oven raolleen että kuulen mitä tapahtuu. Yleensä saan olla rauhassa vessassa, mutta tuleehan lapset joskus mukaankin.Ei pissaaminen minun mielestä niin ihmeellistä ole ettei lapset saa nähdä . Toinen asia jos käy isolla asialla tai jotain siteen vaihtoa. Mutta kyllä minä olen jotenkin selvinnyt niistäkin.Ei kai sulla voi olla niin vaarallinen koti että muutamassa minuutissa voi tapahtua kauheita jos kerran lapsia hoidat.


      • pph1
        yksit,pph kirjoitti:

        täytyy sulla olla kovin ihmeellinen lapsi hoidossa.Minulla oli autistinen tyttö hoidossa ja silti pääsin vessaan.Jätän kyllä oven raolleen että kuulen mitä tapahtuu. Yleensä saan olla rauhassa vessassa, mutta tuleehan lapset joskus mukaankin.Ei pissaaminen minun mielestä niin ihmeellistä ole ettei lapset saa nähdä . Toinen asia jos käy isolla asialla tai jotain siteen vaihtoa. Mutta kyllä minä olen jotenkin selvinnyt niistäkin.Ei kai sulla voi olla niin vaarallinen koti että muutamassa minuutissa voi tapahtua kauheita jos kerran lapsia hoidat.

        Koti on kunnossa ja kunnan ja lapsen vanhempien puolesta tarkastettu. Tämä lapsi on kuitenkin niin superhyperylienergisenarvaamattomannopea, että vaikka olen paikalla kokoajan niin silti on ollut läheltäpiti tilanteita, jolloin hän esim on melkein heittänyt matka-tv:n toisen lapsen päälle. Napannut ketetusta pöydästä veitsen joka oli osumassa toisen lapsen silmään(enää ei kateta valmiiksi vaan annetaan ruoat lautasella) juuri kun sain sen käsiini. Hän kiipeää kuin marakatti tiskipöydälle, hellalle. Heittää mitä tahansa käteen osuu aivan äkkiarvaamatta. Yrittää karata ovesta, joka on nyt varmuusketjulla kiinni jne. Kuulostaa varmaan uskomattomalta, mutta en ole ennen itsekään urani aikana vastaavaa tavannut. Hänen lisäkseen minulla on vain kaksi muuta lasta hoidossa samaan aikaan. Olen tämän viikon lomalla ja uupunut olenkin ollut todella. Tätä lasta yritettiin isoon ryhmäänaikaisemmin, tuloksena, että hän katosi kesken ulkoilun ym vähemmän kivaa. No kunhan hän saa henkilökohtaisen avustajan, niin varmaan helpottaa. Ja kuitenkin, hän on ihan hirmu suloinen lapsi:)


    • weerra

      lapseni olivat aikoinaan kuukauden verran perhepäivähoitajalla. Enkä todellakaan ollut tyytyväinen. Kertaakaan tuon kuukauden aikana ei kotiin tullut yhtään piirrustusta tm. askartelua. Pihalla seisottiin ja odotettiin, että koska tulen hakemaan. Onneksi sattuma puuttui peliin, ja lapset pääsivät ryhmikseen.

      Läheltä olen seurannut 2 perhepäivähoitajan "edesottamuksia", ja jos vielä lapsia saan, he menevät ehdottomasti päiväkotiin, kun hoito tulee ajankohtaiseksi.

      • määrä

        ei ole hoidon mittari. Päivähoidossa lasten pääasiallinen tehtävä on leikkiminen. Meillä päiväkodissa on askartelutarvikkeet esillä ja lapset käyttävät niitä ahkerasti, mutta piirustuksia ym. menee kodin lisäksi myös kavereille ja meille hoitajille:) Malliaskartelut jokaviikkoisina ovat todella out.


      • weerra
        määrä kirjoitti:

        ei ole hoidon mittari. Päivähoidossa lasten pääasiallinen tehtävä on leikkiminen. Meillä päiväkodissa on askartelutarvikkeet esillä ja lapset käyttävät niitä ahkerasti, mutta piirustuksia ym. menee kodin lisäksi myös kavereille ja meille hoitajille:) Malliaskartelut jokaviikkoisina ovat todella out.

        minun lapseni ovat tuoneet lähes päivittäin piirrustuksia kotiin, kun päiväkotiin menivät.


      • miettisin
        weerra kirjoitti:

        minun lapseni ovat tuoneet lähes päivittäin piirrustuksia kotiin, kun päiväkotiin menivät.

        onko se välttämättä ja pelkästään hyvä asia...


      • Hoitotäti
        määrä kirjoitti:

        ei ole hoidon mittari. Päivähoidossa lasten pääasiallinen tehtävä on leikkiminen. Meillä päiväkodissa on askartelutarvikkeet esillä ja lapset käyttävät niitä ahkerasti, mutta piirustuksia ym. menee kodin lisäksi myös kavereille ja meille hoitajille:) Malliaskartelut jokaviikkoisina ovat todella out.

        helpompaa kun lapsia istutetaan pöydään ääreen pirtämään ja askartelemaan. On rauhallista ei riehumista.Lapsi täytyy saada liikkua olla ulkona ja myös leikkiä mielikuvistusleikkejä. Nykyään lapset eivät keksi tekemisiä itse kun heille kaikki tarjotaan valmiina.Ihmeellistä että monen vanhemman mielestä hoitopaikka on hyvä kun sieltä tuodaan paljon askartelua, joista tädit ovat tehneet puolet.


      • toinen hoitotäti
        Hoitotäti kirjoitti:

        helpompaa kun lapsia istutetaan pöydään ääreen pirtämään ja askartelemaan. On rauhallista ei riehumista.Lapsi täytyy saada liikkua olla ulkona ja myös leikkiä mielikuvistusleikkejä. Nykyään lapset eivät keksi tekemisiä itse kun heille kaikki tarjotaan valmiina.Ihmeellistä että monen vanhemman mielestä hoitopaikka on hyvä kun sieltä tuodaan paljon askartelua, joista tädit ovat tehneet puolet.

        lapset askartelevat kukin kykyjensä mukaan. Toiset paremmin kuin toiset, ja meillä ainakaan tädit ei tee lapsen puolesta, johan se on vanhanaikaistakin oikoa lasten tekemiset!


    • EiHuoltaHengestä

      Tiedän myös tapauksen, jossa perhepäivähoitaja antoi lasten mennä yksin ulos, nuorin kolmevuotias. Mitään ei onneksi sattunut, mutta autotien viereen lapset päätyivät. Tälle hoitajalle en lapsiani hoitoon uskoisi.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      341
      3841
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1709
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      59
      1473
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1318
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1285
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1231
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1167
    Aihe