Jätkänkynttilä

Smart-Splitter

Sytytin mökillä eilen jätkänkynttilän. Se ei palanut oikein kunnolla. Se oli sellainen moottorisahalla ristiin halkisahattu honkapölli. 150 cm korkea. Pitäisiköhän sahausurat kiilata auki?

12

29982

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • insinööri

      jos ei tyystin ole raot ummessa (pyöritelty jossain). Pienemmälläkin sahauksella pärjää, esim pistosahaus (varo takapotkua)jolloin pöllin syrjiin ei tule näkyvää rakoa. Pisto viedään loppuosasta (alhaaalta) hiukan läpi jotta hapen saanti turvataan. Joissain malleissa on pelkkä porattu reikä ja edelleen pienempi happireikä...nekin palavat. Kyseessä lienee turhan märkä puu, jollei syty bensan ja öljyn sekoituksella tai sytytysnesteellä/sytytyspaloilla.

      • Haluais nauttia pidempään n...

        lastuilla tai tuohella yläpäästä tai suorastaan yläpään päältä, jolloin tuli hiljakseen etenisi alaspäin?
        Kiitos insinööri.
        Tuo pistosahaus pölkyn päästä oli aivan uudenlainen tapa ja meille kaikille mökkiläisille mahdollinen, joilla on moottorisaha. Ei vedä raot umpeen. (Reiän poraus on melkein mahdoton tehtävä ilman linnunpönttösorvia). Sytytin kerran ristiinhalkisahatun pölkyn tyveltä. Paloi kyllä hetken riehakkaasti, mutta hiipui nopeasti, kun pari sektorilohkoa paloi poikki ja kaatui maahan. Tuli sotkua enemmän kuin silmäniloa.


      • kipinä
        Haluais nauttia pidempään n... kirjoitti:

        lastuilla tai tuohella yläpäästä tai suorastaan yläpään päältä, jolloin tuli hiljakseen etenisi alaspäin?
        Kiitos insinööri.
        Tuo pistosahaus pölkyn päästä oli aivan uudenlainen tapa ja meille kaikille mökkiläisille mahdollinen, joilla on moottorisaha. Ei vedä raot umpeen. (Reiän poraus on melkein mahdoton tehtävä ilman linnunpönttösorvia). Sytytin kerran ristiinhalkisahatun pölkyn tyveltä. Paloi kyllä hetken riehakkaasti, mutta hiipui nopeasti, kun pari sektorilohkoa paloi poikki ja kaatui maahan. Tuli sotkua enemmän kuin silmäniloa.

        Jätkänkynttilä tulee ehdottomasti sytyttää alapäästä, muuten se ei toimi. Jollain lastulla tai tuohella eikä missään nimessä sytytysaineella.
        Reijäksi riittää 20-30mm poralla tehty reikä ja syttyy hyvin yhdellä tuohen käkkyrällä kunhan ilmansaanti alakautta on järjestetty, puu on kuivaa ja antaa sen rauhassa syttyä tarvittaessa toistaa sytytystoimenpiteet. Liekkejä sieltä ei heti näykkään, mutta malttia peliin.


      • Ville
        kipinä kirjoitti:

        Jätkänkynttilä tulee ehdottomasti sytyttää alapäästä, muuten se ei toimi. Jollain lastulla tai tuohella eikä missään nimessä sytytysaineella.
        Reijäksi riittää 20-30mm poralla tehty reikä ja syttyy hyvin yhdellä tuohen käkkyrällä kunhan ilmansaanti alakautta on järjestetty, puu on kuivaa ja antaa sen rauhassa syttyä tarvittaessa toistaa sytytystoimenpiteet. Liekkejä sieltä ei heti näykkään, mutta malttia peliin.

        Minulla on sellainen kokemus, että reiällinen versio palaa pidempään ja paremmin loppuun saakka kuin ristiin sahattu. Reiällisestä versiosta ei ole kokemusta pistosahatusta vaan 30mm poralla tehdystä.

        Toinen huomion arvoinen seikka on yllättäen se, että jos jätkänkynttilä on liian pitkä, niin se ei pala yhtään sen kauempaa kuin lyhyt. Yleensä se palaa jopa nopeammin loppuun, johtuen kaiketi suuremmasta vedosta, jonka pituus aiheuttaa.

        N. 40-50 cm korkea pölli palaa pari tuntia siten, että ensin reiän päästä näkyy puolen metrin tulisoihtu ja siitä pikku hiljaa etenee että koko pölli palaa.


      • Smart-Splitter
        Ville kirjoitti:

        Minulla on sellainen kokemus, että reiällinen versio palaa pidempään ja paremmin loppuun saakka kuin ristiin sahattu. Reiällisestä versiosta ei ole kokemusta pistosahatusta vaan 30mm poralla tehdystä.

        Toinen huomion arvoinen seikka on yllättäen se, että jos jätkänkynttilä on liian pitkä, niin se ei pala yhtään sen kauempaa kuin lyhyt. Yleensä se palaa jopa nopeammin loppuun, johtuen kaiketi suuremmasta vedosta, jonka pituus aiheuttaa.

        N. 40-50 cm korkea pölli palaa pari tuntia siten, että ensin reiän päästä näkyy puolen metrin tulisoihtu ja siitä pikku hiljaa etenee että koko pölli palaa.

        Kiitos hyvistä vinkeistä näinkin yksinkertaisessa asiassa. Minun pöllini olikin aivan liian pitkä (150cm) ja kenties olisi saanut olla paksumpi (oli n.20cm).
        Kun nyt asiantuntijoilta pääsee kysymään, heitän vielä pari asiaa, joilla saattaa olla merkitystä
        kokonaisonnistumisen kannalta.
        Jos tekee useamman ilmansaantireiän alapäähän,
        onko parempi vai huonompi?
        Entä mikä puulaji antaa parhaimman lopputuloksen?
        Kuivahan sen tietenkin tulee olla!


      • Ville
        Smart-Splitter kirjoitti:

        Kiitos hyvistä vinkeistä näinkin yksinkertaisessa asiassa. Minun pöllini olikin aivan liian pitkä (150cm) ja kenties olisi saanut olla paksumpi (oli n.20cm).
        Kun nyt asiantuntijoilta pääsee kysymään, heitän vielä pari asiaa, joilla saattaa olla merkitystä
        kokonaisonnistumisen kannalta.
        Jos tekee useamman ilmansaantireiän alapäähän,
        onko parempi vai huonompi?
        Entä mikä puulaji antaa parhaimman lopputuloksen?
        Kuivahan sen tietenkin tulee olla!

        Omasta kokemuksesta olen huomannut, että jos alhaalla on kaksi ilmansaantireikää, voi pölli palaa kahtia reikien kohdalta. Sillä liekkejä tulee myös siitä sivureiästä. Eli itse teen vain yhden sivureiän ja keskireiän.

        Materiaalilla tuskin paljon on merkitystä. Kuusi voi räiskyä enemmän oksaisuudesta johtuen, mutta kyllä mäntykin saattaa joskus paukahtaa. Paloajoissa voi olla pientä eroa männyn hyväksi, mutta tuskin kovin merkittävää. Eli tee siitä laadusta mitä on helpoiten saatavilla.


      • kynttilae
        Ville kirjoitti:

        Omasta kokemuksesta olen huomannut, että jos alhaalla on kaksi ilmansaantireikää, voi pölli palaa kahtia reikien kohdalta. Sillä liekkejä tulee myös siitä sivureiästä. Eli itse teen vain yhden sivureiän ja keskireiän.

        Materiaalilla tuskin paljon on merkitystä. Kuusi voi räiskyä enemmän oksaisuudesta johtuen, mutta kyllä mäntykin saattaa joskus paukahtaa. Paloajoissa voi olla pientä eroa männyn hyväksi, mutta tuskin kovin merkittävää. Eli tee siitä laadusta mitä on helpoiten saatavilla.

        Olisiko jollain antaa hieman selkeempiä ohjeita ensikertalaiselle. Kuva toimivasta kynttilästä olisi mukava saada. Itselläni on metsää mistä tehdä kynttilöitä, mutta ammattitaitoa ei ole. Kiitos jo etukäteen.


      • simosuikkarinen123
        Ville kirjoitti:

        Omasta kokemuksesta olen huomannut, että jos alhaalla on kaksi ilmansaantireikää, voi pölli palaa kahtia reikien kohdalta. Sillä liekkejä tulee myös siitä sivureiästä. Eli itse teen vain yhden sivureiän ja keskireiän.

        Materiaalilla tuskin paljon on merkitystä. Kuusi voi räiskyä enemmän oksaisuudesta johtuen, mutta kyllä mäntykin saattaa joskus paukahtaa. Paloajoissa voi olla pientä eroa männyn hyväksi, mutta tuskin kovin merkittävää. Eli tee siitä laadusta mitä on helpoiten saatavilla.

        Olisiko jollain antaa hieman selkeempiä ohjeita ensikertalaiselle. Kuva toimivasta kynttilästä olisi mukava saada. Itselläni on metsää mistä tehdä kynttilöitä, mutta ammattitaitoa ei ole. Kiitos jo etukäteen.


    • Kangi

      Mulla on tuolla kuivumassa tollanen suurehko puu, josta on tarkoitus kynttilä tehdä. Ei taida ihan normaali 30cm moottorisahan laikka riittää. Pitänee hommata isompi. Toivotaan että palaa kunnolla 29.4.2007. Ainoa murhe oli urien leveys tämän kokoisessa puussa??
      http://vame.fi/?page=Ajankohtaista/Pamaus2007/Pamaus uutiset

    • OlaviVäykkä

      Käy katsomassa täältä www.jatkankynttila.com Itse tehnyt muutaman noilla ohjeilla ja hyvin toiminut. Tärkeintä taitaa kuitenkin olla kuiva puu eli sinänsä poppakonstit ei taida auttaa, jos puu liian märkää.

    • Anonyymi

      Itse tein 10 kynttilää poraamalla 34 mm/450 mm poralla, pyörittäjänä 1000w/1000rpm porakone/sekoitin. Nopeammat, normaalit iskuporakoneet joutuvat liian koville ja pyörivät liian lujaa, jotta poran hallinta olisi mahdollista. Tuollakin saa olla tarkkana, ettei kädet pyöri mukana.

      Yksi reikä keskeltä ja toinen sivulta, yleensä osuu aika hyvin kohdalleen, jos ei, niin poraa toisen sivureiän. Puu palaa sitä kauemmin, mitä paksumpi. Optimipituus tälle poralle noin 60 cm.

      Sytytys kaasulla tai tuohella, tuohella vaatii enemmän aikaa, nyt kokeilin pesuaineena käytettyä dieseliä noin 1 desilitra reikään ja sytytys, kun on suurinpiirtein imeytynyt. Ekalla yrityksellä lähti palamaan ja paloi pystyssä noin 3-4 h.

    • Anonyymi

      Uutena vuotena pistin muutaman Thunder King pommin jätkänkynttilän reikään, yksi kerrallaan ja hyvin jysähtivät, aamulla katselin kynttilän kohtaa, siinä oli enää reunat jäljellä, ilmeisesti oli teho riittänyt hiljalleen sen sytyttämään.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      62
      5992
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      24
      3774
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      232
      2076
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1830
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1269
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1256
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      298
      1049
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1000
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      929
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      878
    Aihe