Saako matkailuauton asunto-osassa matkustaa?

jarkko

Saako asunto-osassa matkustaa istuimissa, turvavöissä tai ilman.
Entäpä saako vuoteessa makoilla ajon aikana?
Asiallisista vastauksista kiittäen.

46

26375

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turvavyö

      Kuule Jarkko,jos sinulla on turvavyöt sängyssä ja rekisteriotteeseen on merkitty sänky matkustamista varten,niin siitä vaan sänkyyn huilaamaan,mutta luulen kyllä ettei näin asia ole,ja istuimissa jossa on turvavyö saa istua matkan aikana,ja nin monta matkustajaa saa olla kun on rekisteriotteeseen merkitty..

      • jarkko

        "jos sinulla on turvavyöt sängyssä ja rekisteriotteeseen on merkitty sänky matkustamista varten,niin siitä vaan sänkyyn huilaamaan"

        Onks toi sitten ihan oikeasti mahdollista, jos rekisteriotteeseen olisi niin merkitty?


      • Anonyymi

        Oliko tämä siis kirjoittajan mielestä asiallinen kommentti?ja ilman nimeä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Oliko tämä siis kirjoittajan mielestä asiallinen kommentti?ja ilman nimeä.

        Kirjoitta ei mahda vastata sinulle ~17 vuotta vanhaan juttuunsa....


    • jarkko

      En välttämättä suosittelisi tämän nimimerkin käyttöä, tai jos käytät varaudu kuitenkin siihen, että nimimerkki ei ole kaikkien mieleen ja vastaukset sen mukaisia

      • jarkko

        nythän mä vasta hokasin että täällä on joku muukin käyttänyt samaa jutskaa. Voi hitsin hitsin hitsi. Ja minä kun olen aikeissa rekata tän jutskan vain omaan käyttöön. Mitäs nyt neuvoksi?


      • Jarkko
        jarkko kirjoitti:

        nythän mä vasta hokasin että täällä on joku muukin käyttänyt samaa jutskaa. Voi hitsin hitsin hitsi. Ja minä kun olen aikeissa rekata tän jutskan vain omaan käyttöön. Mitäs nyt neuvoksi?

        että Jarkon nimimerkin saa se joka sen ensimmäisenä ehtii rekisteröidä! Pitäisiköhän.....?


      • jarkko
        Jarkko kirjoitti:

        että Jarkon nimimerkin saa se joka sen ensimmäisenä ehtii rekisteröidä! Pitäisiköhän.....?

        että minkä ikäinen tää toinen "jarkko" on, niin toinen vois olla "jarkko junior" ja toinen "jarkko senior". Tai toinen vois olla "jarkko" ja toinen "okkraj", mitäs sanotte?


    • Ärjy

      Kinkkinen juttu. Matkailuautohan on M1 luokan henkilöauto virallisesti. Henkilöautoissa joissa on turvavyöt asennettu, on niitä myös käytettävä ajon aikana.
      Kuitenkin itse tulkitsisin näin.
      Kaikissa matkailuauton asunto-osan istuimissa pitäisi voida oleskella ajon aikana. Alhaalla olevilla vuoteillakin pitäisi voida makoilla. Poikittaisvuoteilta voi äkkijarrutuksessa pudota lattialle, ja kolhia itseään asunto-osan kalusteisiin. Pitkittäivuode on vähän turvallisempi, jos lepäilee jalat ajosuuntaan. En silti suosittele käyttämään ajon aikana.
      Vain alkovin vuode on kyseenalainen paikka korkealla olevan painopisteensä vuoksi. Onhan se myös turvattomin paikka paniikki- tai onnettomuustilanteissa. Ei auton sisällä liikkumista ole rajoitettu ajon aikana, kuten ei linja-autossakaan, vaikka ei sitä voi turvallisena pitääkään.
      Oma autoni on rekisteröity 1 7 henkilölle, vaikka turvavöitä ei olekaan kuin 6:lle hengelle. Sivulla olevalle pitkittäiselle sohvalle ei ole turvavöitä, ja siinä joutuisi yksi istumaan, jos kaikki sallittu henkilömäärä olisi yhtäaikaa mukana. Meillä ei ole (vielä) ollut 4:ää enenpää kerralla mukana.

      • jarkko

        että mitä mieltä olet seuraavasta: Näin vuosia sitten, kun edessäni kulkevassa matkailuvaunussa saksanpaimenkoiran näköinen ja kokoinen koira kulki takaikkunan luona katselemassa taaksepäin vähän väliä. Ei liene luvallista moinen kuljetus?


      • Ärjy

        Turvavyöpaikkoja on vain kuudelle hengelle, ja auto on rekisteröity kahdeksalle hengelle. Pitkittäisohvalla joutuisi silloin olemaan kaksi henkilöä, jos kaikki sallitut olisivat mukana.


      • MB-320s

        ..että uusimmissa malleissa (2006) vähentynyt istuinpaikka yhdellä .
        Eli jos ennen sai( 2004-05 ) olla 6 istuinpaikkaa ja 6 makuupaikkaa , mutta uusissa onkin 5 istuinpaikkaa ja 6 makuupaikkaa .
        Onko noissa rekisteröinti määräyksissä tapahtunut jotain muutoksia ?


      • Ärjy
        jarkko kirjoitti:

        että mitä mieltä olet seuraavasta: Näin vuosia sitten, kun edessäni kulkevassa matkailuvaunussa saksanpaimenkoiran näköinen ja kokoinen koira kulki takaikkunan luona katselemassa taaksepäin vähän väliä. Ei liene luvallista moinen kuljetus?

        Lemmikkien kuljetus henkilöautossa ei ole luvanvaraista toimintaa. Kaikki lemmikit pitäisi olla valjailla sidottu turvavöihin siten, etteivät ne pääse häiritsemään kuljettajaa missään tilanteessa ajon aikana. Mitä isompi hurtta, sen tärkeämpää jo äkkijarrutuksessa olisi, ettei se ohjus tule etupenkin selkänojan kanssa tuulilasia vasten.


      • jarkko
        Ärjy kirjoitti:

        Lemmikkien kuljetus henkilöautossa ei ole luvanvaraista toimintaa. Kaikki lemmikit pitäisi olla valjailla sidottu turvavöihin siten, etteivät ne pääse häiritsemään kuljettajaa missään tilanteessa ajon aikana. Mitä isompi hurtta, sen tärkeämpää jo äkkijarrutuksessa olisi, ettei se ohjus tule etupenkin selkänojan kanssa tuulilasia vasten.

        Tässä koirakysymyksessä oli siis kyseessä matkailuvaunu, ei matkailuauto. Se alkuperäinen ongelma oli matkailuauto. Sorry, että laitoin eri asiat samaan ketjuun.


      • Ärjy
        MB-320s kirjoitti:

        ..että uusimmissa malleissa (2006) vähentynyt istuinpaikka yhdellä .
        Eli jos ennen sai( 2004-05 ) olla 6 istuinpaikkaa ja 6 makuupaikkaa , mutta uusissa onkin 5 istuinpaikkaa ja 6 makuupaikkaa .
        Onko noissa rekisteröinti määräyksissä tapahtunut jotain muutoksia ?

        Lahden messuilla oli puhetta samasta asiasta, kun moni uusi auto rekisteröidään 2-4:lle henkilölle. Tärkein syy kuulemma on, että auton oma massa on kasvanut niin suureksi, ettei niitä voi rekisteröidä useammalle henkilölle. Muuten tämä maaginen 3500kg kokonaispaino ylittyy. Kun B-kortti ei enään riitä kuljettajalle, niin sellaisten autojen menekki laskee liian vähiin. Haluttaessa usein saman auton saisi helposti rekisteröityä isommallekin henkilömäärälle yli 3500kg:n kokonaispainolle ja BC-kortilla ajettavaksi.


      • soppaa
        MB-320s kirjoitti:

        ..että uusimmissa malleissa (2006) vähentynyt istuinpaikka yhdellä .
        Eli jos ennen sai( 2004-05 ) olla 6 istuinpaikkaa ja 6 makuupaikkaa , mutta uusissa onkin 5 istuinpaikkaa ja 6 makuupaikkaa .
        Onko noissa rekisteröinti määräyksissä tapahtunut jotain muutoksia ?

        6 reksteröity, vyöt kahdelle?


      • Ärjy
        jarkko kirjoitti:

        Tässä koirakysymyksessä oli siis kyseessä matkailuvaunu, ei matkailuauto. Se alkuperäinen ongelma oli matkailuauto. Sorry, että laitoin eri asiat samaan ketjuun.

        Eihän vaunussa saa olla mitään eläviä ajon aikana. Painava koira kulkiessaan edestakaisin vaunussa saa vaunun painopisteen muuttumaan jatkuvasti. Aisapainokin heittelehtii sen mukaan missä koira silloin on. Huonoimmassa tilanteessa koko yhdistelmä voi karata kuljettajan hanskasta.


      • PLa

        tai ainakin viime kesänä uudehkoille autoille vaadittiin vyöt kaikille katse eteen ja katse taakse sijoitetuille istuimille, mutta sivuilla oleville, sivuittain istuttaville, istuimille ei vyötä vaadittu.

        Seinän vieressä piti olla kolmipistevyöt, mutta käytävän puolella hieman horjahteli...lantiovyö taisi olla lopullinen valinta.

        Käytävän puolella kun ei ole horjahdus-suojaa, niin sopivasta suunnasta tullut tönäisy voisi katkaista kurkun (siis kaulasta).

        Ei niitä vöitä sitten ihan noin vain laiteta, ne kun pitää olla hyväksytyissä alkuperäispaikoissa tai sitten ne pitää koevetää. Se on yksityiselle mahdollista käytännössä vain VTT:llä.

        Sitten voin vain todeta kuin katsastusmieskin, että turha mulle on tulla asiasta valittamaan, näin vain on.


      • car'avan
        MB-320s kirjoitti:

        ..että uusimmissa malleissa (2006) vähentynyt istuinpaikka yhdellä .
        Eli jos ennen sai( 2004-05 ) olla 6 istuinpaikkaa ja 6 makuupaikkaa , mutta uusissa onkin 5 istuinpaikkaa ja 6 makuupaikkaa .
        Onko noissa rekisteröinti määräyksissä tapahtunut jotain muutoksia ?

        Epäilen tuon johtuvan siitä, että aiemmin ei niin välitetty (tai tunnettu) noista määräyksistä, jotka taisivat tulla voimaan jo 1999. Sitä ennen ei kaikille tarvittu turvavöitä, nyt henkilömäärän määrää turvavöitten lukumäärä (tietenkin kantavuuden ohella).


      • Ihmettelijä
        Ärjy kirjoitti:

        Eihän vaunussa saa olla mitään eläviä ajon aikana. Painava koira kulkiessaan edestakaisin vaunussa saa vaunun painopisteen muuttumaan jatkuvasti. Aisapainokin heittelehtii sen mukaan missä koira silloin on. Huonoimmassa tilanteessa koko yhdistelmä voi karata kuljettajan hanskasta.

        Kysymys lienee siitä onko koiran kuljetus vaunussa laillista, ei siitä onko se järkevää.

        Vaunussa ei saa olla ihmisiä matkustajina, mutta onkohan koira matkustaja?


      • Impi Kanerva

        Laki ei tunne mitään omia tulkintoja ja sitä on syytä noudattaa jo oman ja matkustajien turvallisuuden vuoksi. Enkä koskaan ole kuullut tai nähnyt lakia joka sallisi vuoteella matkustamisen muussa kuin ambulanssissa ja ruumisautossa. Vaikka itse olisimme miten hyviä kuskeja, niin muiden tielläliikkujien toiminnan seurauksena voimme joutua tekemään äkkipysähdyksiä. Minä en voisi koskaan antaa itselleni anteeksi jos omaa piittaamattomuus aiheuttaisi jollekin läheiselle vakavan vamman.

        Tässä vielä lainaus laista:
        ”Henkilöautossa, siis myös matkailuautossa, on oltava turvavyöt kaikilla eteen- tai taaksepäin suunnatuilla istumapaikoilla kun auto on otettu käyttöön 1.10.1999 tai sen jälkeen. Turvavöitä ei tarvita kuitenkaan sivuttain istuttavilla paikoilla, koska turvavyöt ovat silloin vain vaaraksi.”

        Jos teillä jollakulla on tuoreempaa lakitestiä, niin laittakaa tietoa!


      • MB-320s
        Ärjy kirjoitti:

        Lahden messuilla oli puhetta samasta asiasta, kun moni uusi auto rekisteröidään 2-4:lle henkilölle. Tärkein syy kuulemma on, että auton oma massa on kasvanut niin suureksi, ettei niitä voi rekisteröidä useammalle henkilölle. Muuten tämä maaginen 3500kg kokonaispaino ylittyy. Kun B-kortti ei enään riitä kuljettajalle, niin sellaisten autojen menekki laskee liian vähiin. Haluttaessa usein saman auton saisi helposti rekisteröityä isommallekin henkilömäärälle yli 3500kg:n kokonaispainolle ja BC-kortilla ajettavaksi.

        ...sille ajokortti-direktiiville , jonka piti sallia m-autoille 4,25tn kokonaispainon B-kortilla ?


      • seefferi
        Ihmettelijä kirjoitti:

        Kysymys lienee siitä onko koiran kuljetus vaunussa laillista, ei siitä onko se järkevää.

        Vaunussa ei saa olla ihmisiä matkustajina, mutta onkohan koira matkustaja?

        vaunussa matkan aikana oli ainakin jokunen vuosi sitten laillinen. Varmistin asian silloin viranomaisilta.


      • ???????
        MB-320s kirjoitti:

        ...sille ajokortti-direktiiville , jonka piti sallia m-autoille 4,25tn kokonaispainon B-kortilla ?

        Lainaan tähän tuolta sisarfoorumilta vastausta.

        Ajokortti
        Viime kesänä tilanne oli se, että direktiiviluonnos, jossa sallittaisi alle 4200 kg:n ajaminen suomalaisittain B-kortilla, sai kannatusta 25 EU-maan joukosta vain Suomelta, Ruotsilta ja Saksalta. Muut maat olivat vastaan. Eli hankintalistalle joko alle 3500 kiloinen tai C-kortti. Uudistusta on turha odotella ainakaan lähivuosina.

        Tämän tiedon mukaan pahalta näyttää.


      • ???????
        Impi Kanerva kirjoitti:

        Laki ei tunne mitään omia tulkintoja ja sitä on syytä noudattaa jo oman ja matkustajien turvallisuuden vuoksi. Enkä koskaan ole kuullut tai nähnyt lakia joka sallisi vuoteella matkustamisen muussa kuin ambulanssissa ja ruumisautossa. Vaikka itse olisimme miten hyviä kuskeja, niin muiden tielläliikkujien toiminnan seurauksena voimme joutua tekemään äkkipysähdyksiä. Minä en voisi koskaan antaa itselleni anteeksi jos omaa piittaamattomuus aiheuttaisi jollekin läheiselle vakavan vamman.

        Tässä vielä lainaus laista:
        ”Henkilöautossa, siis myös matkailuautossa, on oltava turvavyöt kaikilla eteen- tai taaksepäin suunnatuilla istumapaikoilla kun auto on otettu käyttöön 1.10.1999 tai sen jälkeen. Turvavöitä ei tarvita kuitenkaan sivuttain istuttavilla paikoilla, koska turvavyöt ovat silloin vain vaaraksi.”

        Jos teillä jollakulla on tuoreempaa lakitestiä, niin laittakaa tietoa!

        Käytännössä olette samaa mieltä. Siis mikä oli ongelma. Vöissä istuimellaan unissaan rönöttävä matkustaja on suuremmassa vaarassa katkaista kaulansa kuin jalat menosuuntaan vuoteessa makaava loukkaantua vakavasti, jos onnettomuus tapahtuu.
        Kukapa sitä pystyy itselleen anteeksi antamaan jos omassa autossa joku loukaantuu, vaikka olisi pumpuliin käärittynä. Aivan onnettomuuden aiheuttajasta riippumatta.


      • vaimoa
        Ihmettelijä kirjoitti:

        Kysymys lienee siitä onko koiran kuljetus vaunussa laillista, ei siitä onko se järkevää.

        Vaunussa ei saa olla ihmisiä matkustajina, mutta onkohan koira matkustaja?

        Saahan vaimoa kuljettaa vaunussa,mulla ainakin vaimo matkustaa aina vaunussa. Ei häntä viitsi kuunnella ajon aikana.


      • Saapi
        vaimoa kirjoitti:

        Saahan vaimoa kuljettaa vaunussa,mulla ainakin vaimo matkustaa aina vaunussa. Ei häntä viitsi kuunnella ajon aikana.

        Toki, toki. Onhan nainen (siis vaimokin) ihmisen paras ystävä. Jos siis ei ole sitä koiraa, joka hoitaisi haukkumispuolen ja kaivelisi vanhoja.


      • Anonyymi
        MB-320s kirjoitti:

        ..että uusimmissa malleissa (2006) vähentynyt istuinpaikka yhdellä .
        Eli jos ennen sai( 2004-05 ) olla 6 istuinpaikkaa ja 6 makuupaikkaa , mutta uusissa onkin 5 istuinpaikkaa ja 6 makuupaikkaa .
        Onko noissa rekisteröinti määräyksissä tapahtunut jotain muutoksia ?

        On sikäli, että kokonaispainoraja matkustajineen ja tavaroineen on se 3500kg! Kaikki lisätavara ja henkilöt lisäävät painoa. Jos se ylittyy, pitää tavaraa heittää pois tai jopa autokin pitää muutoskatsastaa. Nää on näitä uuden isännän eli EUn säädöksiä ja niissä ollaan joskus kovin tarkkojakin tienpäällä, varsinkin ulkomailla. Lisäksi kannattaa muistaa, että autoon on lisätty kaiken sortin tekniikkaa, joka lisää auton tyhjäpainoa ja vähentää matkustajien ja tavaroiden kuljetusta. Varsinkin ulkomailla liikuttaessa ei sallita juurikaan muutamaa kiloakaan ylikuormaa. Lähtökohta on, että asuntoauto saa painaa 3500 kg tavaroineen ja matkustajineen. Ja nyt on siis kyse vain henkilöautokortilla ajettavasta maks 3500 kg asuntoautosta. Henkilöautokortti antaa oikeuden kuljettaa maks. 3500 kg painoista autoa liikenteessä! Muuten joutuu autokouluun ja hankkimaan vahvemman kortin.


    • seuraavanlainen

      Minulla 1 vuotta vanha (rek. 10/2004), jossa rekisteröity 5:lle eli saa olla 6 mukana lain mukaan, mutta vöitä on 4 kpl.

      Sivuttainistuvilla sohva jossa ei ole vöitä, mutta saa 2 istua, jos vyöt jo käytössä.

    • Erkki

      Minulla on linja-autosta muutettu matkailuauto, jolla on reissattu pitkiäkin matkoja. Pykälistä ei ole hajuakaan. En ole kieltänyt nukkumasta ajon aikana, mutta olen ollut tiukkana sen suhteen että aina nukutaan jalat menosuuntaan, koska äkkijarrutuksessa liukuminen sängyn päätyyn pää edellä murtaa niskan niin kuin näkkärin. Jalat edellä ihmiskroppa kestää melkoisesti rajumman rysäyksen. Porukan liikkumiseen ajon aikana olen antanut ohjeita, että seuraavat liikennetilannetta että ei tule ilmalentoja. Pienemmillä autoilla olen kehottanut pysymään porukkaa paikoillaan, koska vaikuttaa ajettavuuteen. Eläimiä kannattaa pitää paikassa, jossa on menosuuntaan seinä edessä.
      Samalla ilmoitan, että autoni on myös myynnissä, jos kiinnostaa niin jätä vastausta tai soita p.044-7325 030

    • ryk

      Alkuperäinen kysymys kuului: "Saako asunto-osassa matkustaa istuimissa"(turvavöissä tai ilman)? Kysyn miksi ei saisi? Jos auton rekisteriotteessa on sallittu 6 henkilöä, mihin sijoitetaan muut matkustajat? Ohjaamossa saa olla vain 2 henkilöä. Tietysti asunto-osaan.
      Jos autossa on vyöt asunto-osassa on niitä tietysti käytettävä. Kuten on jo ilmennyt ei vöitä vaadita tietyn ikäisissä autoissa.

      • MB-320s

        Ylempänä oli kirjoitusta istuinpaikkojen määrän vähenemisestä 2006 malleissa .
        Niin , taitaa olla nämä (


    • katinkontti

      Aikoinaan vertailtiin vaunun ja auton hyvyytä ja auton plussaksi sanottiin mm:
      Autossa voi lapset leikkiä ja touhuta missä tykkäävät eivätkä näin pitkästy matkan teossa.Taas vaunun veturissa joutuvat olemaan turvavöissä ja tappelun paikka on valmis.
      Vaimo taas voi keitellä perunoita sun muuta kiehuvaa liedellä. Eli ei tarvitse käyttää laatuaikaa pysähtelyihin ruuan laiton takia.
      On mielipiteet toivottavasti muuttuneet siellä treffilauteillakin.

      • lauteeton !

        Kuulostaa jonkun kahelin puheilta !

        Ei kai tervejärkiset tosissaan noin pehmeitä haasta ???


      • Epäilijä
        lauteeton ! kirjoitti:

        Kuulostaa jonkun kahelin puheilta !

        Ei kai tervejärkiset tosissaan noin pehmeitä haasta ???

        Jo edesmennyt setäni kertoi muutama vuosi sitten, että heidän edellään ajaneesta matkailuautosta (lue vaunusta) oli sen ovesta heitetty ajon aikana perunoiden kuorimisvedet ulos. Vedet ja perunoiden kuoret olivat osittain lentäneet takana tulleen henkilöauton tuulilasiin.

        Hän puhui matkailuvaunusta, mutta ei kai nyt sentään ainakaan vaunu?

        Tämä ei todellakaan ole provo, ihmettelyn aihe kuitenkin.


      • olla voi
        Epäilijä kirjoitti:

        Jo edesmennyt setäni kertoi muutama vuosi sitten, että heidän edellään ajaneesta matkailuautosta (lue vaunusta) oli sen ovesta heitetty ajon aikana perunoiden kuorimisvedet ulos. Vedet ja perunoiden kuoret olivat osittain lentäneet takana tulleen henkilöauton tuulilasiin.

        Hän puhui matkailuvaunusta, mutta ei kai nyt sentään ainakaan vaunu?

        Tämä ei todellakaan ole provo, ihmettelyn aihe kuitenkin.

        Hyvillä teillä rakas vaimoni ajaa autoa ja minä huilaan vaunussa rapulaa pois,mukavahan siellä on köllötellä ja ottaa rapularyyppyjä.JOSKUS paha-olo häipyy nopeastikkin,tulee se parempi olo.Joskus vaimoni on itse vaunun kyydissä,kun hänellä on paha-olo.


      • sairaalassa tai arkussa

        Mahtaa tuntua kivalta, kun tulee äkkipysäys, ja sieltä takaa tulee niskaan lauma mukuloita peleineen ja vermeineen, eukko perunakuorimaveitsineen sekä kattilallinen perunoita ja kiehuvaa vettä. Siitä se laatuaika alkaa, voi pysähtyä ihan pitkäksi aikaa miettimään, että minnekkäs se kiire olikaan..


      • karavaanareistakin
        olla voi kirjoitti:

        Hyvillä teillä rakas vaimoni ajaa autoa ja minä huilaan vaunussa rapulaa pois,mukavahan siellä on köllötellä ja ottaa rapularyyppyjä.JOSKUS paha-olo häipyy nopeastikkin,tulee se parempi olo.Joskus vaimoni on itse vaunun kyydissä,kun hänellä on paha-olo.

        Yksi ajaa kännissä
        toinen ajaa varastetulla autolla
        kolmas kaahii ohi suojatien eteen pysähtyneen
        neljäs painelee päin punaisia
        ja se viides sitten on ajon aikana vaunussa ...

        Silleen - meitä on moneksi, mutta
        toivottavasti lain koura saa kiinni nämä
        järjettömät, vastuuttomat rikolliset ennenkuin aiheuttavat toisille ja/tai itselleen korjaamatonta vahinkoa !


    • Anonyymi

      Kyllä saa matkustaa asunto-osassa jos siellä on hyväksytyt penkit ja turvavyöt.
      Mulla on ruokailuryhmässä 2 istumapaikkaa jotka varustettu turvavöillä eli 4 hengen auto.

      • Anonyymi

        no jos rek 4 lle,missä 2 istuu jos asuntoosassa ei saa ,istuvatko kuskin ja vänkärin sylissä,,,,


    • Anonyymi

      Ei saa

      • Anonyymi

        Kyllä saa! Sitä vartenhan asuinosassa on turvavyötkin istuimissa.


    • Anonyymi

      Jos on shova poikittain, niin ei tarvita turvavöitä.

      • Anonyymi

        Mutta siinä ei saa myöskään matkustaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mutta siinä ei saa myöskään matkustaa.

        Kyllä saa sohvalla matkustaa ei ole edes turvavöitä. Sohvalla kun istutaan poikittain


    • Anonyymi

      mulla as auto rek 8 henkilölle, turvavyöt vain edessä,,,,

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      356
      3175
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      129
      1197
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      61
      1167
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      133
      953
    5. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      115
      816
    6. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      46
      762
    7. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      159
      737
    8. Oli mukava tavata irl

      Sattuma toi sinut matkani varrelle. Ihmettelin sitä silloin, ehkä vähän vieläkin. Oli ilo jutella ja tuntea, vaikka nyt
      Ikävä
      23
      727
    9. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      113
      717
    10. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      40
      689
    Aihe