oxamin 15mg

epätietoinen?

hei!
vaikean elämätilanteen takia sain oxamin 15mg.reseptin tukemaan yö unta.käytössä jo imovane joka ei siis auta.oxamista en löytänyt tietoa kuinka pian ja miten lääke alkaa vaikuttamaan?tunti ?2?vai?ja (kauvanko vaikutus kestää?
kiitos vastauksista!

49

93117

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • fze

      Oxaminin vaikutus alkaa aika tasaisesti, eli ei kovin nopeasti; voi ottaa noin tunnin ennen nukkumaan menoa.

    • ...minä ...

      Se on ns. rauhoittava lääke , joka kuuluu bentsodiatsepiineihin.
      Sen vaikutus alkaa tuntua noin 1/2 - 2 tunnin kuluessa, riippuen siitä kuinka paljon esim. juo vettä lääkkeen kanssa.
      (mitä enemmän juo nestettä sitä nopeammin alkaa vaikutus)
      Sen puoliintuminen eli vaikutuksen loppuminen kestää noin 10-15 tuntia.
      Imovane vaikuttaa oitis (korkeintaan 1/2 tuntia ottamisen jälkeen nukahtaa) ja se poistuu elimistöstä n. 4 tunnin kulutta. Eli Imovane on ns. nukahtamislääke, jonka unettavaa vaikutusta ei ole enää aamusella.
      Toisin on oxaminin kanssa aamusella saattaa olla vielä pöpperö olo

      • fze

        Lääkkeen puoliintumisajasta ei tosin aivan noin suoraviivaisesti ole johdettavissa lääkkeen vaikutusaikaa. Diatsepaami on tästä hyvä esimerkki; lääkeen poistuminen elimistöstä metaboliitteineen kestää useita kymmeniä tai jopa satoja tunteja. Diatsepaamin farmakologinen vaikutus on kuitenkin todella paljon lyhyempi. Lääkkeen vaikutusaikaan vaikuttavat siis ilman muuta, ja oleellisesti myös muut farmakokineettiset ja -dynaamiset ominaisuudet. Ei myöskään asa:n puoliuntumisaika ole varsin pitkä, mutta antitromboottinen vaikutus kestää koko yksittäisen verihiutaleen eliniän, eli käytännössä jopa noin viikon.


      • make
        fze kirjoitti:

        Lääkkeen puoliintumisajasta ei tosin aivan noin suoraviivaisesti ole johdettavissa lääkkeen vaikutusaikaa. Diatsepaami on tästä hyvä esimerkki; lääkeen poistuminen elimistöstä metaboliitteineen kestää useita kymmeniä tai jopa satoja tunteja. Diatsepaamin farmakologinen vaikutus on kuitenkin todella paljon lyhyempi. Lääkkeen vaikutusaikaan vaikuttavat siis ilman muuta, ja oleellisesti myös muut farmakokineettiset ja -dynaamiset ominaisuudet. Ei myöskään asa:n puoliuntumisaika ole varsin pitkä, mutta antitromboottinen vaikutus kestää koko yksittäisen verihiutaleen eliniän, eli käytännössä jopa noin viikon.

        tarvitsisin juuri tähän tietoa ja sinä fze tunnut tietävän. Minulla on juuri tuo diazepam käytössä, tai siis juuri aloitin ottamaan tarpeeseen ja ihmetytti tuo todella pitkä puoliintumisaika minkä netistä löysin. Eli haluaisin tiedustella todellista vaikutusaikaa noin suurinpiirtein? kiitos jos vastaat


      • fze
        make kirjoitti:

        tarvitsisin juuri tähän tietoa ja sinä fze tunnut tietävän. Minulla on juuri tuo diazepam käytössä, tai siis juuri aloitin ottamaan tarpeeseen ja ihmetytti tuo todella pitkä puoliintumisaika minkä netistä löysin. Eli haluaisin tiedustella todellista vaikutusaikaa noin suurinpiirtein? kiitos jos vastaat

        En osaa tarkkaa kellonlyömää diatsepaamin vaikutusajasta sanoa. Ylipäätään näiden vaikutusaikojen suhteen ei ole kysymys mistään on-off -tilasta, vaan elmistö pikkuhiljaa pilkoo lääkeaineen ja näin vaikuttavan aineen pitoisuus ajan kuluessa laskee. On siis aika paljon yksilöllisiä erojakin siinä, kuinka itse lääkkeen vaikutusajan kokee.

        Kirjallisuudesta löysin seuraavat ohjeajat, jotka tässä koskevat lähinnä autolla-ajokykyä. Lienevät kuitenkin sovellettavissa laajemminkin. Diatsepaami 5mg vaikutuksen kesto 2 tuntia, 10mg 5 tuntia, 15mg 8 tuntia.

        Nyt kuitenkin, mitä autolla-ajoon tai muihin tarkkuutta vaativiin toimiin tulee, on oltava tarkkana. Nämä ovat todellakin vain viittellisiä "suurinpiirtein" -aikoja. Ne eivät oikeuta ketään esimerkiksi autolla ajamiseen, mikäli yksilöllinen vaste on erilainen, tai olipa väsymyksen syy sitten aivan mikä tahansa.

        Tulkoon mainituksi vielä, että samaisessa taulukossa oksatsepaamin (aikaisemman kysyjän Oxamin 15mg) vaikutusajoista sanotaan seuraavaa: 15mg 2 tuntia, 30mg 5 tuntia, 50mg 10 tuntia. Jälleen kuitenkin yksilölliset erot ovat suuret!

        Nämä mainitsemani viitteelliset vaikutusajat ovat kirjasta Kliininen farmakologia ja lääkehoito.


      • fze
        fze kirjoitti:

        En osaa tarkkaa kellonlyömää diatsepaamin vaikutusajasta sanoa. Ylipäätään näiden vaikutusaikojen suhteen ei ole kysymys mistään on-off -tilasta, vaan elmistö pikkuhiljaa pilkoo lääkeaineen ja näin vaikuttavan aineen pitoisuus ajan kuluessa laskee. On siis aika paljon yksilöllisiä erojakin siinä, kuinka itse lääkkeen vaikutusajan kokee.

        Kirjallisuudesta löysin seuraavat ohjeajat, jotka tässä koskevat lähinnä autolla-ajokykyä. Lienevät kuitenkin sovellettavissa laajemminkin. Diatsepaami 5mg vaikutuksen kesto 2 tuntia, 10mg 5 tuntia, 15mg 8 tuntia.

        Nyt kuitenkin, mitä autolla-ajoon tai muihin tarkkuutta vaativiin toimiin tulee, on oltava tarkkana. Nämä ovat todellakin vain viittellisiä "suurinpiirtein" -aikoja. Ne eivät oikeuta ketään esimerkiksi autolla ajamiseen, mikäli yksilöllinen vaste on erilainen, tai olipa väsymyksen syy sitten aivan mikä tahansa.

        Tulkoon mainituksi vielä, että samaisessa taulukossa oksatsepaamin (aikaisemman kysyjän Oxamin 15mg) vaikutusajoista sanotaan seuraavaa: 15mg 2 tuntia, 30mg 5 tuntia, 50mg 10 tuntia. Jälleen kuitenkin yksilölliset erot ovat suuret!

        Nämä mainitsemani viitteelliset vaikutusajat ovat kirjasta Kliininen farmakologia ja lääkehoito.

        Ja sanottakoon vielä, että edellisessä oli lähinnä kyse lyhytaikaisesta bentsokäytöstä ja kerta-annoksista. Pitkäaikaisessa käytössä tilanne voi vielä muuttua vaikutusajankin suhteen, mitä asiaa en kunnolla hallitse.

        Edelleen: hoitava lääkäri johtaa lääkehoitoasi. Sanon, jottei vain tule väärinymmärryksiä tämän palstan kautta.


      • ...minä ...
        fze kirjoitti:

        Lääkkeen puoliintumisajasta ei tosin aivan noin suoraviivaisesti ole johdettavissa lääkkeen vaikutusaikaa. Diatsepaami on tästä hyvä esimerkki; lääkeen poistuminen elimistöstä metaboliitteineen kestää useita kymmeniä tai jopa satoja tunteja. Diatsepaamin farmakologinen vaikutus on kuitenkin todella paljon lyhyempi. Lääkkeen vaikutusaikaan vaikuttavat siis ilman muuta, ja oleellisesti myös muut farmakokineettiset ja -dynaamiset ominaisuudet. Ei myöskään asa:n puoliuntumisaika ole varsin pitkä, mutta antitromboottinen vaikutus kestää koko yksittäisen verihiutaleen eliniän, eli käytännössä jopa noin viikon.

        No juu sinähän viisas olet , kyllä juu tuolla sanotaan, että puoliintumisaika saattaa olla jopa 25 tuntia, mutta tuskin se vaikutus kestää sitä aikaa.

        Maalaisjärjellä olen nuo vaikutusajat ajatellut, että jos heittää tuosta 25 pois puolet jää jäljelle noin 12 tuntia eli vähän alle sen tai yli tuo lääke vielä hiukkasen vaikuttaa. Poistunut elimistöstä tosin ei ole ja siitäpä tuo tokkuraisuus tottumattomilla saattaa johtua.

        Itselläni käytössä rivatril ja joskus tuntuu, että se vaikutta jopa kaksi päivää joskus taas tuntuu, että 6 tunnin kuluttua tarvitsee uuden annoksen. Tiedä sitten mitä nuo ajat ovat.....ahdistuneistta vai mitä...

        Kiva, että meillä on täällä oikea asiantuntija, joka korjaa mietä tavallisia taatelintallajia joilla ei ole kirjaoppia vaan kokemusta lääkkeistä.
        heipat ja hyvät jatkot sulle


      • ...minä ...
        fze kirjoitti:

        Ja sanottakoon vielä, että edellisessä oli lähinnä kyse lyhytaikaisesta bentsokäytöstä ja kerta-annoksista. Pitkäaikaisessa käytössä tilanne voi vielä muuttua vaikutusajankin suhteen, mitä asiaa en kunnolla hallitse.

        Edelleen: hoitava lääkäri johtaa lääkehoitoasi. Sanon, jottei vain tule väärinymmärryksiä tämän palstan kautta.

        .sinähän se täällä hoitava lääkäri tunnut olevan ..heh..


      • fze
        ...minä ... kirjoitti:

        No juu sinähän viisas olet , kyllä juu tuolla sanotaan, että puoliintumisaika saattaa olla jopa 25 tuntia, mutta tuskin se vaikutus kestää sitä aikaa.

        Maalaisjärjellä olen nuo vaikutusajat ajatellut, että jos heittää tuosta 25 pois puolet jää jäljelle noin 12 tuntia eli vähän alle sen tai yli tuo lääke vielä hiukkasen vaikuttaa. Poistunut elimistöstä tosin ei ole ja siitäpä tuo tokkuraisuus tottumattomilla saattaa johtua.

        Itselläni käytössä rivatril ja joskus tuntuu, että se vaikutta jopa kaksi päivää joskus taas tuntuu, että 6 tunnin kuluttua tarvitsee uuden annoksen. Tiedä sitten mitä nuo ajat ovat.....ahdistuneistta vai mitä...

        Kiva, että meillä on täällä oikea asiantuntija, joka korjaa mietä tavallisia taatelintallajia joilla ei ole kirjaoppia vaan kokemusta lääkkeistä.
        heipat ja hyvät jatkot sulle

        En tiedä lopulta lääkkeistä juuri mitään. Mutta hauskaa, jos oli apua.


      • make
        fze kirjoitti:

        En osaa tarkkaa kellonlyömää diatsepaamin vaikutusajasta sanoa. Ylipäätään näiden vaikutusaikojen suhteen ei ole kysymys mistään on-off -tilasta, vaan elmistö pikkuhiljaa pilkoo lääkeaineen ja näin vaikuttavan aineen pitoisuus ajan kuluessa laskee. On siis aika paljon yksilöllisiä erojakin siinä, kuinka itse lääkkeen vaikutusajan kokee.

        Kirjallisuudesta löysin seuraavat ohjeajat, jotka tässä koskevat lähinnä autolla-ajokykyä. Lienevät kuitenkin sovellettavissa laajemminkin. Diatsepaami 5mg vaikutuksen kesto 2 tuntia, 10mg 5 tuntia, 15mg 8 tuntia.

        Nyt kuitenkin, mitä autolla-ajoon tai muihin tarkkuutta vaativiin toimiin tulee, on oltava tarkkana. Nämä ovat todellakin vain viittellisiä "suurinpiirtein" -aikoja. Ne eivät oikeuta ketään esimerkiksi autolla ajamiseen, mikäli yksilöllinen vaste on erilainen, tai olipa väsymyksen syy sitten aivan mikä tahansa.

        Tulkoon mainituksi vielä, että samaisessa taulukossa oksatsepaamin (aikaisemman kysyjän Oxamin 15mg) vaikutusajoista sanotaan seuraavaa: 15mg 2 tuntia, 30mg 5 tuntia, 50mg 10 tuntia. Jälleen kuitenkin yksilölliset erot ovat suuret!

        Nämä mainitsemani viitteelliset vaikutusajat ovat kirjasta Kliininen farmakologia ja lääkehoito.

        Kiitos fze asiallisesta vastauksesta.. Eli juttu on vähän niinkuin alkoholinkin kanssa. eli teoriassa voi laskea promillet mutta laskuriin ei täysin ole luottaminen ellei satu olemaan tarkkuusalkometriä. Tietysti lääkkeissä ei ole tarkkoja rajoja kuin esim 0,5 promillea vaan omalla vastuulla kuten ohjeissa sanotaan. Jokatapauksessa vastaus oli vähän sitä mitä odotinkin, eli ettei 2mg diapam voi vaikuttaa yli vuorokautta vaan pikemminkin noin tunnin verran.


      • make
        make kirjoitti:

        Kiitos fze asiallisesta vastauksesta.. Eli juttu on vähän niinkuin alkoholinkin kanssa. eli teoriassa voi laskea promillet mutta laskuriin ei täysin ole luottaminen ellei satu olemaan tarkkuusalkometriä. Tietysti lääkkeissä ei ole tarkkoja rajoja kuin esim 0,5 promillea vaan omalla vastuulla kuten ohjeissa sanotaan. Jokatapauksessa vastaus oli vähän sitä mitä odotinkin, eli ettei 2mg diapam voi vaikuttaa yli vuorokautta vaan pikemminkin noin tunnin verran.

        Menin siis vähn ohi aiheen, mutta ihan mielenkiinnosta kun itsekin lääkkeistä jonkin verran tiedän niin millä perusteella mitäkin bentsoa määrätään? itselläni on paniikkihäiriö ja luulisin että alpratsolaami olisi paras vaihtoehto, mutta diapamilla mennään. toisaalta ei nuo vaikutukset pahemmin minusta muutenkaan eroa. Onko bentsoilla muita eroavaisuuksia vaikutuksissa kuin vahvuudessa ja vaikutusajoissa. olen joskus käyttänyt alpratsolaamia ja minusta kyllä diatsepaami on parempi että ei siinä suhteessa valittamista..


      • fze
        make kirjoitti:

        Menin siis vähn ohi aiheen, mutta ihan mielenkiinnosta kun itsekin lääkkeistä jonkin verran tiedän niin millä perusteella mitäkin bentsoa määrätään? itselläni on paniikkihäiriö ja luulisin että alpratsolaami olisi paras vaihtoehto, mutta diapamilla mennään. toisaalta ei nuo vaikutukset pahemmin minusta muutenkaan eroa. Onko bentsoilla muita eroavaisuuksia vaikutuksissa kuin vahvuudessa ja vaikutusajoissa. olen joskus käyttänyt alpratsolaamia ja minusta kyllä diatsepaami on parempi että ei siinä suhteessa valittamista..

        Bentsojen tärkeimpien ja selkeimpien erojen katson liittyvän juuri farmakokineettisiin eroavaisuuksiin, eli lääkkeen vaiheisiin elimistössä: imeytymiseen, jakautumiseen ja eliminoitumiseen. Jonkin verran on sitten eroa esimerkiksi sedatiivisuudella eri valmisteiden välillä. Mainitsemasi alpratsolaami on vaikutusprifiililtaan vähän äkkinäinen, kuten myös esimerkiksi vielä lyhyempi vaikutteisemman midatsolaamin. Tietysti alpratsolaamista on myös depot-valmiste. Loratsepaami ja oksatsepaami taas imeytyvät muita bentsoja hitaammin, ja niillä myös metaboliatie on yksinkertaisempi, mikä on esimerkiksi vanhuksia hoidettaessa edullinen ominaisuus. Nythän on niin, että esimerkiksi tuo diatsepaami loppuviimein eliminoituessaan hajoaa aktiivisiksi metaboliiteiksi, kuten tematsepaamiksi ja oksatsepaamiksi. Summittaiset ekvivalenttiannokset ovat toki omansa kullakin bentsolla, eikä niiden vahvuuksia missään nimessä suoraan voi verrata toisiinsa.

        Joskus alpratsolaamin kohdalla törmää mainintaan myös sen mahdollisesta antidepressiivisestä vaikutuksesta, mutta tämän ominaisuuden kliinisestä merkityksestä en ole lainkaan varma. Toisaalta alpratsolaamin on nähty aiheuttavan joskus muita bentsoja enemmän riippuvuusongelmia. En ole varma, onko tämänkään tueksi tutkimustietoa.

        Farmakologian erikoislääkärit ovat näissä asioissa mainioita. Minä en juuri tiedä.


      • apina

        kyllä näillä oxamineillä paniikki häiriötä hoitaa, kuhan muu lääkitys on oikea


      • Binladenalive

        Vittu silokki. Otin tommosen ekaa kertaa ja yövuoroon pitäs lähtä. Noh onneksi ajan rekkaa niin ei käy mitenkään. :)


      • Kärsimykset
        fze kirjoitti:

        Bentsojen tärkeimpien ja selkeimpien erojen katson liittyvän juuri farmakokineettisiin eroavaisuuksiin, eli lääkkeen vaiheisiin elimistössä: imeytymiseen, jakautumiseen ja eliminoitumiseen. Jonkin verran on sitten eroa esimerkiksi sedatiivisuudella eri valmisteiden välillä. Mainitsemasi alpratsolaami on vaikutusprifiililtaan vähän äkkinäinen, kuten myös esimerkiksi vielä lyhyempi vaikutteisemman midatsolaamin. Tietysti alpratsolaamista on myös depot-valmiste. Loratsepaami ja oksatsepaami taas imeytyvät muita bentsoja hitaammin, ja niillä myös metaboliatie on yksinkertaisempi, mikä on esimerkiksi vanhuksia hoidettaessa edullinen ominaisuus. Nythän on niin, että esimerkiksi tuo diatsepaami loppuviimein eliminoituessaan hajoaa aktiivisiksi metaboliiteiksi, kuten tematsepaamiksi ja oksatsepaamiksi. Summittaiset ekvivalenttiannokset ovat toki omansa kullakin bentsolla, eikä niiden vahvuuksia missään nimessä suoraan voi verrata toisiinsa.

        Joskus alpratsolaamin kohdalla törmää mainintaan myös sen mahdollisesta antidepressiivisestä vaikutuksesta, mutta tämän ominaisuuden kliinisestä merkityksestä en ole lainkaan varma. Toisaalta alpratsolaamin on nähty aiheuttavan joskus muita bentsoja enemmän riippuvuusongelmia. En ole varma, onko tämänkään tueksi tutkimustietoa.

        Farmakologian erikoislääkärit ovat näissä asioissa mainioita. Minä en juuri tiedä.

        Minä sairastanut 18v.ajan neurologista sairautta ja kokenut nämä bebtzot Diapam aivan olematon ja nyt määrännyt Oxamim 15mg ja en hakenut edes apteekista ! Huomenna onneksi aika ja pidän puhuttelun, etkö perhana usko minä en ala näitä syömään, minulla ei ole mitään ahdistus häiriötä tai unettomuus juttuja. Jos nukahtamis lääkkeen tarvitsen se on Stilnoct se on mm.lentäjien aika erosta johtuvien häiriöiden hoitoon, eli on vain nukahtamis lääke ja aamulla ei tohkurainen olo. Ihmiset ovat kaikki erilaisia ja yksi toimii yhdelle ja toinen toiselle. Maalaisjärjen käyttö on aina sallittua ! Ei aina se mitä PAMeja lääkäri määrää. Kaikkea paranemista tai helpotusta kaikille ! Elämä on.......


      • Anonyymi
        Binladenalive kirjoitti:

        Vittu silokki. Otin tommosen ekaa kertaa ja yövuoroon pitäs lähtä. Noh onneksi ajan rekkaa niin ei käy mitenkään. :)

        Olepta itsekäs! Liikenteessä on myös henkilöautoja. Ehkä et ole huomannut!


    • amo

      En nyt jaksa miettiä aihetta lääketieteellisesti puoliintumisaikojen perusteella. Enkä jaksa kaivaa esiin pharmaca fennicasta vaikutusaikaa. Voin kertoa kokemuksesta, että lääke vaikuttaa minulla vähintään 8 tuntia. Jos otan sen unilääkkeeksi nukun helposti 12 tuntia tai enemmänkin. Joskus tuntuu, että olen seuraavan aamupäivän väsynyt. Eli epäilen, että jonkinlaista vaikutusta olis 12 tuntia ainakin.

      • ...minä ...

        Noin minäkin olen kyseisen lääkkeen vaikutuksen kokenut....ja jos noista vaikutusajoista laskee niin eikös se mene aika lähelle sitä totuutta.


    • Pami

      Siteeraus Matti Huttusen kirjasta "Psyykenlääkkeet
      vuodelta 2002:
      Lääkkeen vaikutuksen kestoaika ei ole suorassa suhteesa sen puoliintumisaikaan etenkään kerta-annosten yhteydessä. Tämä johtuu siitä, että
      lääkkeen rasvaliukoisuus lisää sen jakaantumistilavuutta elimistössä. Esim. diatsepaamilla on rasvaliukoisuutensa vuoksi selvästi
      suurempi jakaantumistilavuus kuin oksatsepaamilla.
      Tämän vuoksi diatsepaami häviää plasmasta nopeasti
      rasvakudokseen, minkä vuoksi se vaikuttaa kerta-annoksen yhteydessä paradoksaalisesti lyhy-
      emmän aikaa kuin lyhyemmän puliintumisajan omaava
      mutta vesiliukoisempi oksatsepaami".
      Oxamin on siis silloin tällöin otettuina kerta-
      annoksina paljon pidempivaikutteinen kuin Diapami.

      • Pami

        Vielä omakohtaisesta kokemuksestani. Käytän satun-
        naisesti silloin tällöin ennen pahoja tilanteita
        sekä oxepamia että diapamia. Kerta-annoksina noin
        pari kertaa kuukaudessa.
        Diapamia vain siksi että sen vaikutus alkaa todella
        nopeasti.
        Diapam 5 mg ei vielä tehoa minuun.
        Diapam 10 mg alkaa vaikuttaa n. 15 minuutissa ja vai-
        kutus kestää minulla 3 tuntia.
        Oxepam (sama kuin Oxamin) 15 mg alkaa vaikuttaa sekin
        jo alle tunnissa ja vaikutus kestää minulla 6-7
        tuntia.
        Kokemusta on 20 vuodelta satunnaiskäytössä.
        Diapamin säännöllinen päivittäinen käyttö kylläs-
        tyttää rasvakudokset, jolloin lääkettä metabo-
        liitteineen pääsee jälleen (kumuloitumaan) veren-
        kiertoon eli Diapam on pitkävaikutteinen ainoas-
        taan säännöllisessä päivittäisessä käytössä.
        Minulle ei ole hyötyä säännöllisestä päivittäises-
        tä käytöstä, koska toleranssini nousee olennaises-
        ti jo kolmen perättäisen päivän käytön jälkeen.


    • AS66

      Mulla on oxy 45mg/vrk.
      Vaikutus kestää 8h.

    • Miimikko

      Minulla ei yksi tabletti tehoa ollenkaan, vaikka vasta olen hiljattain alannut käyttämään niitä. No ei sen puoleen, ei tehoa Diapamkaan, enkä tajua mikä vialla. Luulisi että tuollaiset rauhottavat vaikuttaisivat normaalipainoiseen UUTEEN käyttäjään välittömästi.

      • Anonyymi

        Lääke on väärä sinun vaivaasi.


    • ilonah

      joo mulle määrättiin lääke ihan paniikkikohtaukseen. ku ne kohtaukset on täydestä sepram-lääkityksestä (80mg) huolimatta alkanu tulla läpi. voi vittu jos se lääke onkin jotain mikä nukuttaa yhtään niin voi perse. nukun muutenkin ihan liikaa.... just otin yhden ja pitäis lähtä ajaa autol just kohta... heh, seuratkaa kuolinilmoituksia

    • -maardi

      Moi!! Kysyisin,että tietääkö joku voinko ottaa lentopelkoon Oxamin 15 x 2. Kokeilin aiemmin kotona lääkärin määräyksestä miten Oxamin vaikuttaa.15mg ei ainakaan minun kohdallani tuntunut tehoavan juurikaan...Rupesi vähän väsyttämään...ei muuta.....Nyt rupeaa todenteolla jännittämään jos en saakkaan apua tuosta lääkkeestä....

      • Yksi vaan

        Itse kyllä saan avun ahdistukseeni jo ½ tabletilla, mutta jollen olisi mitenkään ahdistunut niin en tiedä huomaisinko silloin itsessäni eroa. Saitko sitä lääkettä nimen omaa lentopelkoon? Ja jos sinulle määrättiin esim. 1-2 tablettia niin uskoisin sen auttavan.


      • jujja
        Yksi vaan kirjoitti:

        Itse kyllä saan avun ahdistukseeni jo ½ tabletilla, mutta jollen olisi mitenkään ahdistunut niin en tiedä huomaisinko silloin itsessäni eroa. Saitko sitä lääkettä nimen omaa lentopelkoon? Ja jos sinulle määrättiin esim. 1-2 tablettia niin uskoisin sen auttavan.

        Nii-in. Ei tuo 2x15mg oksatsepaamia paljon missään valitettavasti tunnu ahdistuneisuuden hoidossa, tosin lääkäri määräsi vain 1x, mutta minkäs voit jos ei auta. Tosin 25mg diatsepaamiakaan ei edes väsyttänyt juurikaan.


      • uneton mieshenkilö
        jujja kirjoitti:

        Nii-in. Ei tuo 2x15mg oksatsepaamia paljon missään valitettavasti tunnu ahdistuneisuuden hoidossa, tosin lääkäri määräsi vain 1x, mutta minkäs voit jos ei auta. Tosin 25mg diatsepaamiakaan ei edes väsyttänyt juurikaan.

        Mulla ei ollu siitä 25mg mitään vaikutusta(80kg).
        Sit pyysin viiskymppisiä, niin jo tokeni.

        Varoiteltiin vaan, että on kuin huumetta, jää kii!
        Olen iltaisin ottanut yhden ja nukun(kemikaaliunta) tosi hyvin...

        Otan sen riskin, jos jää kii, sit jää. Nukkua täytyy.


      • Rauhoittavat
        uneton mieshenkilö kirjoitti:

        Mulla ei ollu siitä 25mg mitään vaikutusta(80kg).
        Sit pyysin viiskymppisiä, niin jo tokeni.

        Varoiteltiin vaan, että on kuin huumetta, jää kii!
        Olen iltaisin ottanut yhden ja nukun(kemikaaliunta) tosi hyvin...

        Otan sen riskin, jos jää kii, sit jää. Nukkua täytyy.

        Monenmoista on koettu tähän ikään asti (40 ja risat). Pari vuotta sitten oli pakko myöntää, että masennuksestahan tässä on kyse - työuupumus, avoerot, talousongelmat, perheväkivalta
        sekä paniikkihäiriöt siihen päälle.
        Lääkärin puheille menin 2006 ja siitä asti olen käyttänyt mielialalääkkeitä sekä pahimpiin tilanteisiin Oxaminia. Minulla tuo lääke auttaa, vaikka puolikkaana. Eri asia on sitten, olenko juonut liikaa tms.. siis mitenkä lääke vaikuttaa. Eihän lääke voi vaikuttaa, jos on muuta "rauhoittavaa käytössä". Ainakin saan työni tehtyä pahimpina hetkinä lääkkeen avulla,
        jos on siis semmoinen paniikkikohtaus, ettei edes
        halua sängystä nousta, puhumattakaan että pitäisi
        lähteä ihmisien ilmoille. Parasta on ollut se, että terveyskeskuksessa ohjattiin heti diagnoosin jälkeen terapeutin puheille ja siellä olen käynyt. Eihän elämä kohene vain lääkkeillä, jostain muualta se syy löytyy. Parin vuoden kokemuksella osaan jo sanoa, että eikun rauhoittavia vaan, niin siitä se elämä kohenee ja uni tulee- eri asia on sitten, miten elämä on muuten mallillaan tai koheneeko se elämä ikinä? Voihan sitä syytä pahaan oloon aina pillereillä siirtää. Itse saan lääkkeestä apua tosi hankaliin tilanteisiin ja enempi odotan, että saan itseni siihen kuntoon, että pääsen rauhoittavista eroon.
        Mielummin käyn terapeutin juttusilla ja jätän
        sekä mielialalääkkeet että Oxaminin pois.
        Mutta minun kohdallani, huonoina hetkinä lääke
        on auttanut. Puoletkin riittää 15 mg annoksesta.
        Ehkä kannattaa tarkistella sitten elämäntapojaan.
        Sekin on koettu,kun on riittävästi viiniä nauttinut; lääke ei krapulaan eikä sen jälkeiseen
        mielentilaan auta.
        Siis suosittelen lääkettä nille, jotka haluavat
        toipua ahdistavasta tilanteesta lääkkeen SEKÄ muun hoidon avulla. Siinä samalla rauhoittuu korvien välikin. Ja varmaan sen jälkeen nukuttaakin.


        t. Toipilas


      • MiesVajaa50

        Kiitos "Rauhoittavat" omaan tilanteeseeni osuvista kokemuksista.

        Vaikka onkin ikivanha lanka, niin tää on toistaiseksi paras mitä Oxaminin käytöstä ahdistukseen olen netistä löytänyt.

        Olen sotkenut perhe- ja naisasiani huolella - en nuku, _mikään_ ei kiinnosta, väsyttää päivisin koko ajan. Lääkäri määräsi mirtazapinia, mutta siitä vasta kaali sekaisin menikin, nukuttaa kyllä joo yöllä ja unet on aivan käsittämättömän hurjia - mutta kääntöpuolena sitten hirveä väsymys päivällä ja iltapäivällä hiipii mieleen ihan kaameita ajatuksia elämäni lopettamisesta.

        Sitten muistin syöneeni oxaminia muutamia vuosia sitten, kun ystäväni menehtyi traagisessa onnettomuudessa. Mutta tähän vielä sellainen typerä sivujuoni, että kun en kehdannut (stupid me) mennä heti pyytämään lääkkeen vaihtoa, niin rupesin vähän kotilääkäriksi ja määräsin itselleni Rivatrilia, kun luin siitä netistä ja ostin sitä kadulta. En viitsi mennä tän operaation totaaliseen epäonnistumiseen, mut ihan päin persettä se meni.

        Sain sitten lopulta aikaiseksi 15 mg oxamin reseptin ja nyt olen yrittänyt löytää sopivan annoksen, jolla ei mee nuppi sekaisin ja ei väsytä mutta olo helpottuisi. Ja ihan kuin aiemmalla kirjoittajalla: jo 7,5 mg otettuna tarpeen vaatiessa tekee ihmeitä. Olen tietysti täysin toleranssiton vielä, mutta a, otan vain satunnaisesti ja b, mikä tahansa riippuvuus on nyt parempi kuin vaihtoehto, jossa apua ei ole saatavissa. Ja joo, olen käynyt psykoterapeutilla, joka kuunneltuaan asiani, sanoi, että joillekin bentsot voi olla ihan toimiva apu väliaikaisesti.

        Välillä toi 7,5 mg:kin kyllä väsyttää, mut silloin pari kuppia vahvaa kahvia, niin siitä pääsee yli.


    • Marbu

      oxamin vaikuttaa minuun ainakin myönteisesti hyvänmielen tuojana. en suosittele sitä ottamaan nukkumaan mennessä vaan lääkkeellä on parempi vaikutus kun ottaa aamulla, poistaa tressiä ja tuo päivään hyvän mielen ja pystyy paremmin keskittymään asioihin. tykkään että tää on turvallisempi kuin pamit tai muut rauhoittavat, ne muut sekoittaa pään.

      • Pamijaoxa

        pamihan oxakin on?


    • Bang Bang!

      No aluksi ilmoitettakoon, että oon suht tavallisen oloinen nuorimies ja asiat ovat aika hyvin, välillä yhtä sysksyistä harmaata jatkumoa.

      Monen vuoden päihdekierteen jälkeen törmäsi elämä seinään. Oli megaluokan kriisi toisensa perään ja valvoin kuukaudessa alle 50 tunnin unilla -tekisi mieli sanoa alle 35, muutta tarkoitukseni ei ole leijuu tai kiistellä tästä.Mulle kyseiset lääkkeet myönnettiin päiväksi -miten selviän sen yli. Annostus heti kärkeen noin 20*15mg päivässä, vain etteivät vierotusoireet pääse mun pääparan kimppuun. Olo on passiivinen, ei mikään Tenoxin ekstaattinen tai Dormicumin maahan alistava fiilis. Toisaalta mulla ei tahdo noi bentsot mennä yli toleranssin, omaan pikemminkin immuniteetin. 40 Tennaria päivässä IV, alkaa olla jo kreisii mustakin.

      Harva seikka mua järkyttäiskään. Tiedättepä vaan, että suurella osalla teistä jalat vielä maassa!

      Bang!

      • heh

        oliko viestissäsi joku muukin pointti kuin brassailu? Ja jos et ilman bentsoja saa kunnon tärinöitä niin tuskin olet niitä edes paljoa syönyt.


    • Kiitollinen

      Kiitos monista vastauksista. Sain näistä apua ja lohtua omaan tilanteeseeni, kun juuri kävelin tänään apteekista näiden pillereiden kanssa ihmeissäni pois. Tsemppiä kaikille!

      • fatabuuri

        Olen työkyvyttömyyseläkeläinen ja siihen johti työuupumus ja vaikea masennus. Vuodesta 2002 olen käyttänyt satunnaisesti, tarpeen mukaan oxamin 15mg -pillereitä. Useimmiten nukkumaan mennessä ja olen niistä kyllä avun saanut nukahtamiseen. Aamulla ei mitään pöpperöoloa. Kaikki muut mieliala- ym masennuslääkkeet olen jo vuosi sitten lopettanut lääkärin vastustuksesta huolimatta. Ja hyvin on mennyt. Silloin tällöin otan oxaminin, jos oikeen on ahistunut ja rauhaton olo. Eli otan 3-5 pilleriä viikossa, enimmäkseen siis illalla, unta tuomaan ja rauhoittamaan. Mitään sivuvaikutuksia en ole havainnut. En myöskään riippuvaisuutta, koska esim. maalla mökillä nukun hyvin, enkä tarvitse oxaminia ollenkaan. Nyt sitten lääkäri yrittää tuputtaa minulle jotain mirtazapin-lääkettä ja poistaa oxaminin....en kyllä käsitä. Tuo mirtazapin saattaa tuoda mukanaan ikäviä sivuoireita, kun painonnousu, josta olen juuri mielialalääkkeiden lopetuksen myötä päässyt eroon. Mutta päätin olla tiukkana, en suostu pillerinvaihtoon. Kyllä kai potilas itsekin jotain saa sanoa. Jos joku lääke on hyväksi havaittu, niin miksi sitä vaihtamaan. Jos joutuu käyttämään useita eri lääkkeitä, kannattaa kyllä netistä tarkistaa lääkkeiden yhteisvaikutus (esim. verenpaine, sokeri, ym.) sillä hätäiset lääkärit eivät sitä oma-alotteisesti tee. No, tästä meinaa tulla novelli, mutta lopputoteamana, oxamin satunnaisesti ja pieninä annoksina toimii minulla erinomaisesti.


    • ghpa

      Oxamin tehoaa nopeasti jos sen laittaa kielen alle ja antaa sen siellä sulaa. Mulle siitä on tullut tapa..en niele niitä ollenkaan vaan sulatan kielen alla..teen niin myös muiden lääkkeiden kanssa (Tenox, Tramal ) tai tramal kapselin aukaisen ja kaadan sen kielen alle..sekoitan myös pieneen vesitilkkaan lasin pohjalle..toimivat nopeasti..ei tarvitse odotella vaikutusta ja pärähtävätkin paremmin.

    • tara43th

      Oisko jollain tietoa mistä saisi paremmin,helpommin Oxaminia,arvaukekuksen lääkärit on olleet tosi nihkeitä kirjoittamaan Oxaminia,minulle lääke on toiminut hyvin,mutta kun lekurit vaihtuu niin taas ollaan vääntämässä kättä asian kanssa,kyllästynyt tähän rumbaan!

    • pete7042

      mä olin pettynyt kun multa vietiin diapamit,nukuin nillä todella hyvin 2 10mg diapamii naamariin,ni ei tarvinnu pyörii sängyssä ja odottaa unta.uni oli rauhallista ja lakanat sängyssä vielä aamullakin.sit pamit pois ja toinen lääkäri määräs oxepamit 15mg ja lisäks 20tennarit.ny sit joudun vetäseen 2 15oxee ja 2 20mg tennarii joka ilta nukkumaanmennessä.ennen en tarvinnu tennareita lainkaan.kummia hommia nää jutut että lääkärit ei usko äijjän omaa kokemusta ja eteenpäinmenoo.välillä tuntuu et saako lääkärit jotain lisäpisteitä tai lahjuksii siittä kun suosivat mieluummin jotain muutakuin mitä ukko itte on hyväks havainnu äijä 42v

    • Kriisi päällä

      Kiitos viesteistä, luin ne kaikki huolella. Itse en ole ikinä joutunut käyttämään minkäänlaisia psyykenlääkkeitä tai nukahtamislääkkeitä, mutta nyt olen iloinen, että näitä lääkkeitä on olemassa.

      Tuli puun takaa sellainen kriisi (aviomies petti ja jätti), että lääkäri määräsi Oxaminia 15mg, 30 kappaleen setti, ja ohjeeksi, että ota kun tarvitset. Olen ottanut nyt kahden viikon ajan joka ilta noin tunti ennen nukkumaanmenoa, ja olen nukahtanut helposti ja nukkunut ihanan sikeästi 6-8h, jonka jälkeen herään ahdistuneena, ja sitten ehkä taas vähän nukun. Toinen lääkäri paheksui lääkkeen käyttöä ja sanoi, että parempi olisi nukkua ilman tai puolittaa annos, mutta en ole pystynyt. (Yritin yhden yön, ja kahden tunnin pyörimisen jälkeen luovutin ja otin pillerin.) Yritin eilen puolittaa annoksen, mutta pilasin vain yöni: uni ei tullut, nukuin kevyesti ja heräilin ahdistuneena parin tunnin välein.

      Apteekkari varoitti, että voi jäädä koukkuun, ja se minua huolettaa. Kuinka kauan näitä voi käyttää? Nimenomaan siis nukahtamiseen ja nukkumiseen. Päivälläkin ahdistaa, mutta sen kyllä kestän. Jos en nuku, niin sitten menee asiat sekaisin.

      Toisaalta vaikka jäisin koukkuun, niin sitten kestän vieroitusoireet: eivät ne voi pahempia olla kuin mitä tämän kriisin aiheuttamat tuntemukset.

      Eli: Kuinka pitkäkestoisesti voi käyttää Oxaminia nukahtamiseen? En haluaisi vaihtaa lääkettä, kun tämä kerran toimii näin hyvin.

      • Anonyymi

        Miksi pilata yöunensa pettäjärentun takia. Kerää voimia uuteen alkuun, sillä se tulee entistä parempana elämänä. Aloita uusi treeni tai ala kokata terveellisesti. Iltakävely ystävän kanssa antaa hyvät unet.Hoida kauneuttasi. Olet nyt vapaa. Jos rahahuolia nii hae Kelasta apuja.


    • wgwgwgwg

      Itse olen noin 3 vuotta käyttänyt opamoxia 15mg, joka on siis identtinen eli täysin sama lääke vain eri nimellä. Jos vedät 2 viikkoa joka ilta oxaminin, et saa sen jälkeen 3 yöhön unta jos yrität olla ilman. Mutta riippuvuutta ei tuo muutaman päivän unettomuus poislukien ainakaan itsellä ole tullut, olen välillä 2 viikkoa ilman. Kyse on lähinnä siitä, että alat popsia sitä piakkoin myös aamuisin, jonka jälkeen niitä menee hyvin pian 3 päivässä. Mutta yhtä kaikki, yksi parhaista bentsoista koska ei koukuta fyysisesti erityisen pahasti. Itse joudun nykyään useimmiten buustaamaan parilla-kolmella oluella, silloin tulee mukavan uninen ja rento olo.

      • Pillerin pyörittäjä

        Mulla lekuri kirjoitti HUS:n neurologisella heti aluks 100kpl:een satsin diapamia. Kun kyselin et voiks näistä jäädä koukkuun, se totes hymyillen "et sinä", Ei täyskokoinen normaalijärkinen kuulemma jää. Söin niitä joka päivä 2,5 -3 kk xanoria ym. ym. Välillä tuli jopa alkoholia maisteltua, kun ei tabujen tehot riittänyt ja oli ihan kuoleman kova olo. Sit lopetin kaikki kuin seinään ja en itse ainakaan huomannu mitään erikoisia vaikeuksia. Olo sen sijaan oli ku uudesti syntyneellä. Kaikki on tietysti yksilöllistä.


    • pallo54345

      Pitkävaikutteisia benzoja ei pidä alkaa syömään - niihin jää vain koukkuun ja tuhoaa yö unet ja aiheuttaa muita ongelmia.

      Lääkkeettömät keinot (meditaatio tai jooga) tai kahvi tai guarana (stimulantti joka lisää GABA-reseptoreita) voi auttaa rauhattomuuteen.

      Drug's don't work (very well).

    • Kyllä lähtee

      Joogaa ja juo kahvia. Just juu.

    • drugsdontwork432423
    • Jaoiujbbbn

      Melatoniini on oikein hyvä unettomuuteen

    • suometar3

      Oxamin 15 mg vaikutus kestää noin.6 tuntia. Vaikutus alkaa ottamisen jälkeen hitaasti.Paras mennä nukkumaan kun olet ottanut lääkkeet, eivät ole biletyslääkkeitä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      3010
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      26
      2089
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      23
      2034
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      1863
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      71
      1573
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1323
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1232
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1221
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1193
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1181
    Aihe