Takavetoisuus ikävä talvella

Uusi bemaristi

Tässä tuontiautohuumassa innostuin itsekin tuomaan 535 Bemarin. Näillä liukkailla keleillä alkaa vaan jurpimaan kun ei pärjää vähempitehoisille etuvetoisille nelivedoista nyt puhumattakaan. Luistonesto tappaa kiihdytyksessä täysin vauhdin ja ilman sitä ei lähdöistä tule oikein mitään liukkaalla. Olenkin joutunut toteamaan, että takavetoisuus on talvella pelkästään haitta, vaikka tietenkin kikkailukin on ihan hauskaa. Voipi olla että ensi talvena ajan taas etuvetoisella.

95

16780

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • :-/

      Taitaa olla jossain muualla vika, jos ei taka vetoisella pärjää näille etuvedoille ;D

      • opetella

        myöntämään tosiasiat, tottakai etuvetonen jossa painoa on enemmän edessä lähtee paremmin liikkeelle ja kiihtyy talvella paremmin kuin takavetonen.


      • mie vuan
        opetella kirjoitti:

        myöntämään tosiasiat, tottakai etuvetonen jossa painoa on enemmän edessä lähtee paremmin liikkeelle ja kiihtyy talvella paremmin kuin takavetonen.

        yksinkertaista ole. Useassa etuvetoisessa on niin pehmyt vaimennus edessä, että keula pompsahtaa ylös josta seuraa että etupyörät menettävät pitonsa. Takavetoisessa paino taas siirtyy liikkeelle lähdettäessä taakse päin jolloin pito paranee.... Harva on kuitenkaan alustaansa laittanut kuntoon....


      • kokemusta on
        mie vuan kirjoitti:

        yksinkertaista ole. Useassa etuvetoisessa on niin pehmyt vaimennus edessä, että keula pompsahtaa ylös josta seuraa että etupyörät menettävät pitonsa. Takavetoisessa paino taas siirtyy liikkeelle lähdettäessä taakse päin jolloin pito paranee.... Harva on kuitenkaan alustaansa laittanut kuntoon....

        Laita kunnon renkaat niin bemarillakin pärjää talvella.


      • oldiel
        kokemusta on kirjoitti:

        Laita kunnon renkaat niin bemarillakin pärjää talvella.

        ei siinä mitkään renkaat auta painoa on liian vähän perässä


      • ville

        Moi,

        Niin jos vastassa on esim. softattu T5? Kiire tulee Bemarilla, ei auta.


      • Taxikuski

        Kyllä talvella etuveto on yliveto !
        Itsekin olin vielä 80-luvulla vannoutunut takavedon kannattaja, mutta ajokokemuksen ja viisastumisen myötä olen jo yli 10 vuotta ollut vannoutunut etuvedon kannattaja.
        Muuten, taka veto kirjoitetaan yhteen..


      • pirkka niksit
        oldiel kirjoitti:

        ei siinä mitkään renkaat auta painoa on liian vähän perässä

        Sementtiä takaluukku täyteen niin eiköhän lähde.
        Btw... Meilläkin jäi takavetoinen urheilumersu yks talvi pihaan. Oli lunta niin paljon, kun aikansa suti niin ei ollu kuin ilmaa renkaiden alla. Otti hanki pohjaan.
        Sitten kun siitä päästiin niin piti pysähtyä lapioimaan lumiauran tekemät tepposet ja taaskaan ei päästy eteenpäin.

        Se oli sinä talvena millon oli paljon lunta. Olikos viime talvi vai sitä edellinen? En muista.

        Eikä ne etuvetosetkaan aina pärjää jos on paljon lunta. Joka talvi tahtoo Golffi jäädä pihaan kun maa kallistuu aavistuksen takana. Hiekotuksella selviää.
        Ja reilu 10v sitten jäi vanha Mitsubishi pihaportille lumiauran tepposten jälkeen. Sattui just naapuri ajelemaan nelivetosella ohi. Hinas auton poies ja kaasutti kinoksesta läpi, että päästiin kulkemaan.


      • audi quottro
        Taxikuski kirjoitti:

        Kyllä talvella etuveto on yliveto !
        Itsekin olin vielä 80-luvulla vannoutunut takavedon kannattaja, mutta ajokokemuksen ja viisastumisen myötä olen jo yli 10 vuotta ollut vannoutunut etuvedon kannattaja.
        Muuten, taka veto kirjoitetaan yhteen..

        Neliveto


      • jää liukkaalla
        ville kirjoitti:

        Moi,

        Niin jos vastassa on esim. softattu T5? Kiire tulee Bemarilla, ei auta.

        toiseksi ei tarvii ku 1835CC kupla volkkari niin meen kahdeksikkoa sun softatun T5 ympärillä, voidaan mennä jää radalle testaamaan jos sun kantti kestää, mennään tavallisilla talvi kumeilla tai ihan suvikumeilla.


      • hyivn!
        jää liukkaalla kirjoitti:

        toiseksi ei tarvii ku 1835CC kupla volkkari niin meen kahdeksikkoa sun softatun T5 ympärillä, voidaan mennä jää radalle testaamaan jos sun kantti kestää, mennään tavallisilla talvi kumeilla tai ihan suvikumeilla.

        Laitatko tänne yhteystietosi niin voidaan käydä koittamasssa. Lyödään vaikkapa autoista vetoa.


      • Toyotero
        audi quottro kirjoitti:

        Neliveto

        Quottro nelivedon lyönyttä ei ole, heh!
        Pitäisi käydä kokeileen jos sillä jotain tekisi.


    • ttt

      Ihme höpinää!

      • ajamaan

        Opettele ajamaan, takavetoisella lähtee nopeammin paikaltaan kuin etuvetoisella.


      • sukrami
        ajamaan kirjoitti:

        Opettele ajamaan, takavetoisella lähtee nopeammin paikaltaan kuin etuvetoisella.

        kaasujalkaa et sä ilmanluistonestoakaan lähde kaasu pohjassa!!! painelet siihen tahtiin et ei ota päälle kuin vahingos niin taas mennään kun löytyy se pito ja "nykimätön" teho näin mä ainakin otin lähdön A8 sia vastaan enkä hävenny yhtään yhtä lujaa sit uskaltaa ajaa jäisellä tiellä!!


      • hups
        sukrami kirjoitti:

        kaasujalkaa et sä ilmanluistonestoakaan lähde kaasu pohjassa!!! painelet siihen tahtiin et ei ota päälle kuin vahingos niin taas mennään kun löytyy se pito ja "nykimätön" teho näin mä ainakin otin lähdön A8 sia vastaan enkä hävenny yhtään yhtä lujaa sit uskaltaa ajaa jäisellä tiellä!!

        ..ai piti leikkiä porvaria mut taisit heittää rahat kankkulan kaivoon .... Bo)

        Olisit ostanut audin, se takaveto tekee bemareista juuri hauskoja ja tuo sitä paljon luvattua ajamisen iloa..

        No, makunsa kullakin.

        Ku´ mie niin tykkään pemareista


      • Etuveto parempi
        ajamaan kirjoitti:

        Opettele ajamaan, takavetoisella lähtee nopeammin paikaltaan kuin etuvetoisella.

        taida asia olla noin ainakaan talvella... sorry.
        Paitsi tietenkin niissä joissa konekin on takana esim. kupla ;) (huom. painoa vetävillä pyörillä)


      • Bemarifani
        ajamaan kirjoitti:

        Opettele ajamaan, takavetoisella lähtee nopeammin paikaltaan kuin etuvetoisella.

        Ja vitut lähde...
        Ootsä joku amis, vai?


      • taas'

        premiumisti väittää fysiikanlakeja vastaan.


      • Erkko
        taas' kirjoitti:

        premiumisti väittää fysiikanlakeja vastaan.

        Painonjakauma vaikuttaa tietenkin siihen kuinka paljon painoa on vetävillä pyörillä. Vedellään sitten edestä tai takaa. En muista Bemarien jakaumia ulkoa, joten tein haun googelilla.
        http://www.google.fi/search?hl=fi&ie=ISO-8859-1&q=bmw painonjakauma&meta=
        BMW:n painonjakaumasta käytettyjä sanoja: Tasainen, Oivallinen, Ihanteellinen ja 50/50. Tieteestä ja sieltä Fysiikasta löytyy asiantuntijoita, mutta yritän ensin itse. Autolla kiihdyttäessä painonjakauma siirtyy enenmmän takarenkaille, johtuen massan hitauksista. Näin pitoa saadaan lisää. Sama massan siirtyminen tapahtuu kaikilla automerkeillä.. jopa tojotalla. Näin etuvetoinen menettää pitoa lähtökiihdytyksessä. Tästä voimme vetää johtopäätöksen, että etuvetoinen jossa on enemmän pitoa kuin takavetoisella, siinä pitää olla painonjakauma 45/55 (etu/taka) tai jopa enemmän. Eli auton ajo-ominaisuudet kärsivät (lue auto on suunniteltu väärin). Etuvedon ominaisuuksia on hinta.

        Liukkaalla kun kuitenkin ajellaan, niin ei mikään voita nelivetoa!


      • puhutaan
        Erkko kirjoitti:

        Painonjakauma vaikuttaa tietenkin siihen kuinka paljon painoa on vetävillä pyörillä. Vedellään sitten edestä tai takaa. En muista Bemarien jakaumia ulkoa, joten tein haun googelilla.
        http://www.google.fi/search?hl=fi&ie=ISO-8859-1&q=bmw painonjakauma&meta=
        BMW:n painonjakaumasta käytettyjä sanoja: Tasainen, Oivallinen, Ihanteellinen ja 50/50. Tieteestä ja sieltä Fysiikasta löytyy asiantuntijoita, mutta yritän ensin itse. Autolla kiihdyttäessä painonjakauma siirtyy enenmmän takarenkaille, johtuen massan hitauksista. Näin pitoa saadaan lisää. Sama massan siirtyminen tapahtuu kaikilla automerkeillä.. jopa tojotalla. Näin etuvetoinen menettää pitoa lähtökiihdytyksessä. Tästä voimme vetää johtopäätöksen, että etuvetoinen jossa on enemmän pitoa kuin takavetoisella, siinä pitää olla painonjakauma 45/55 (etu/taka) tai jopa enemmän. Eli auton ajo-ominaisuudet kärsivät (lue auto on suunniteltu väärin). Etuvedon ominaisuuksia on hinta.

        Liukkaalla kun kuitenkin ajellaan, niin ei mikään voita nelivetoa!

        talvesta ja talvella lähtö ja kiihdytys tapahtuu varoen joten painon siirtyminen takarenkaille riippuu kaasusta ja sitähän ei paljo kannata antaa. Just liikkeelle lähtö on ratkasevassa asemassa, kun auto on saatu liikkeelle niin tuolla painonsiirtymisellä ei enää oo niin merkitystä, kyllä sen näkee käytännössä miten homma toimii. Eikä etuvetosella autolla painon jakautuma kovin paljo muutu.


      • Erkko
        puhutaan kirjoitti:

        talvesta ja talvella lähtö ja kiihdytys tapahtuu varoen joten painon siirtyminen takarenkaille riippuu kaasusta ja sitähän ei paljo kannata antaa. Just liikkeelle lähtö on ratkasevassa asemassa, kun auto on saatu liikkeelle niin tuolla painonsiirtymisellä ei enää oo niin merkitystä, kyllä sen näkee käytännössä miten homma toimii. Eikä etuvetosella autolla painon jakautuma kovin paljo muutu.

        "Eikä etuvetosella autolla painon jakautuma kovin paljo muutu."

        Kannattaa siis ostaa etuvetoauto, koska siihen ei fysiikanlait niin kovin paljo vaikuta..


      • eläkeläisille
        Erkko kirjoitti:

        "Eikä etuvetosella autolla painon jakautuma kovin paljo muutu."

        Kannattaa siis ostaa etuvetoauto, koska siihen ei fysiikanlait niin kovin paljo vaikuta..

        Niin kannattaa jos siis ei tosiaan osaa ajaa tai nauttia ajamisen ilosta. Kässäreitä vaan liukkaalla etuvetoisella suoraan puskevalla autolla. On hienoa!


      • puskee
        eläkeläisille kirjoitti:

        Niin kannattaa jos siis ei tosiaan osaa ajaa tai nauttia ajamisen ilosta. Kässäreitä vaan liukkaalla etuvetoisella suoraan puskevalla autolla. On hienoa!

        niin sillon mennään liian lujaa, mitä hyötyä on ajaa jossain kaupungissa talvella tai kesällä missä ei voi\kannata ajaa niin että auto puskee. Etuvetosilla pystyy kyllä ajamaan niin lujaa puskematta että sullekin riittää. Mulla itellä on etuveto auton painoa siirretty taakse ja sehän on totta että auto on tasapainoisempi mutkissa mutta en halua tasapainoista autoa takavedolla sen huonojen talvi ominaisuuksien takia


      • Alex
        puskee kirjoitti:

        niin sillon mennään liian lujaa, mitä hyötyä on ajaa jossain kaupungissa talvella tai kesällä missä ei voi\kannata ajaa niin että auto puskee. Etuvetosilla pystyy kyllä ajamaan niin lujaa puskematta että sullekin riittää. Mulla itellä on etuveto auton painoa siirretty taakse ja sehän on totta että auto on tasapainoisempi mutkissa mutta en halua tasapainoista autoa takavedolla sen huonojen talvi ominaisuuksien takia

        Moi !

        Takavetoinen on erinomainen talviautonakin.

        Kysy vaikka vaimoltani ;-)

        --


      • talvella..
        sukrami kirjoitti:

        kaasujalkaa et sä ilmanluistonestoakaan lähde kaasu pohjassa!!! painelet siihen tahtiin et ei ota päälle kuin vahingos niin taas mennään kun löytyy se pito ja "nykimätön" teho näin mä ainakin otin lähdön A8 sia vastaan enkä hävenny yhtään yhtä lujaa sit uskaltaa ajaa jäisellä tiellä!!

        No tottakai kapeampi on talvella parempi, Mutta kun ne amis bemut on madalettu, niin rattaat on sata varmasti campperissa jolloin ulkoreuna ei ota tiehen juuri laisinkaan. Asia saattaa olla eri tehtaan laskusarjassa, jolloin tehdas on muuttanut campperivirheen. Jos ratas on campperissa, niin silloinhan uloimmat nastat ei pure tiehen.= pito huononee. Sen takia pemarin alusta on susi, yms muiden erillisjousituttejen autojen. Katsoppas kun kesällä ajelet amis bemarien perässä, niin rattaat muutaman asteen vinossa suoralla tielläkin.

        Tohdin väittää että jos autossa on normaali jäykkäakseli esim: de dion tuenalla, niin se on yhtä hyvä ajaa mutkassa kuin erillisjousitetukkin. Eroa et huomaa. Itselläni on ollut bemu m5e34 ja harrasteautona vanha hoppavoortia muistuttava koppero de dion tuenalla varustettu jäykkätakaakseli, niin se m5 bemari menee helpommin mehtään kuin se hoppavoorti.


      • Jannu
        Alex kirjoitti:

        Moi !

        Takavetoinen on erinomainen talviautonakin.

        Kysy vaikka vaimoltani ;-)

        --

        vaimosi ei ehdi puhumaan, koska sillä on munani suussa... ;)


      • JJJ
        puhutaan kirjoitti:

        talvesta ja talvella lähtö ja kiihdytys tapahtuu varoen joten painon siirtyminen takarenkaille riippuu kaasusta ja sitähän ei paljo kannata antaa. Just liikkeelle lähtö on ratkasevassa asemassa, kun auto on saatu liikkeelle niin tuolla painonsiirtymisellä ei enää oo niin merkitystä, kyllä sen näkee käytännössä miten homma toimii. Eikä etuvetosella autolla painon jakautuma kovin paljo muutu.

        Yksi juttu testattu. Paikaltaan lähtö Toyota Avensis 2.0 sedan vs BMW 325i Coupé jääradalla.

        BMW lähti paremmin, koska siinä on lukkoperä ja DSC päällä. Painonjakauma on BMW:ssä tasan 50/50, Toyotassa 55/45.

        Molemmissa nastat alla, hakkapeliitta 2. Kunto jokseenkin sama. Nastat tallella.

        Otettiin muutamia lähtöjä ja vaihdettiin autoja. Jokaisella lähdöllä BMW otti voiton, koska kitkalukkoperän ansiosta se vetää molemmilla pyörillä. Avensis tahtoi käydä sutimaan oikeanpuoleisella renkaalla helpommin.

        Autot ovat keskenään lähes saman painoisia (BMW hieman painavampi) painonjakaumassakaan ei niin hirveitä eroja, kuten jo yllä mainittu BMW 50/50 Ave 55/45 = Aven vetävillä pyörillä 5% enemmän painoa = n. 50 kg, mutta BMW:n kitkalukon ansiosta BMW vetää molemmilla pyörillä = parempi pito liukkaalla.


      • Nosturi
        JJJ kirjoitti:

        Yksi juttu testattu. Paikaltaan lähtö Toyota Avensis 2.0 sedan vs BMW 325i Coupé jääradalla.

        BMW lähti paremmin, koska siinä on lukkoperä ja DSC päällä. Painonjakauma on BMW:ssä tasan 50/50, Toyotassa 55/45.

        Molemmissa nastat alla, hakkapeliitta 2. Kunto jokseenkin sama. Nastat tallella.

        Otettiin muutamia lähtöjä ja vaihdettiin autoja. Jokaisella lähdöllä BMW otti voiton, koska kitkalukkoperän ansiosta se vetää molemmilla pyörillä. Avensis tahtoi käydä sutimaan oikeanpuoleisella renkaalla helpommin.

        Autot ovat keskenään lähes saman painoisia (BMW hieman painavampi) painonjakaumassakaan ei niin hirveitä eroja, kuten jo yllä mainittu BMW 50/50 Ave 55/45 = Aven vetävillä pyörillä 5% enemmän painoa = n. 50 kg, mutta BMW:n kitkalukon ansiosta BMW vetää molemmilla pyörillä = parempi pito liukkaalla.

        Ainakin minun Avensis on etuvetoinen. Miltä vuodelta testi on?


      • kuhkljh
        talvella.. kirjoitti:

        No tottakai kapeampi on talvella parempi, Mutta kun ne amis bemut on madalettu, niin rattaat on sata varmasti campperissa jolloin ulkoreuna ei ota tiehen juuri laisinkaan. Asia saattaa olla eri tehtaan laskusarjassa, jolloin tehdas on muuttanut campperivirheen. Jos ratas on campperissa, niin silloinhan uloimmat nastat ei pure tiehen.= pito huononee. Sen takia pemarin alusta on susi, yms muiden erillisjousituttejen autojen. Katsoppas kun kesällä ajelet amis bemarien perässä, niin rattaat muutaman asteen vinossa suoralla tielläkin.

        Tohdin väittää että jos autossa on normaali jäykkäakseli esim: de dion tuenalla, niin se on yhtä hyvä ajaa mutkassa kuin erillisjousitetukkin. Eroa et huomaa. Itselläni on ollut bemu m5e34 ja harrasteautona vanha hoppavoortia muistuttava koppero de dion tuenalla varustettu jäykkätakaakseli, niin se m5 bemari menee helpommin mehtään kuin se hoppavoorti.

        voi vitun amatööri. Etkö ole tietoinen että bemarissa on täydelliset säädöt takapäässä?


    • e46

      -autosi on sen verran vanha että kyseisen mallin luistoneston elektroniikka ei ehkä ole viisaammasta päästä.

      -ainakin uudehko e46 lähtee hyvin liukkaallakin, mitään oleellista eroa en ole huomannut edelliseen A4 etuveto-Audiini, väitän että takavetoinen auto joka on varustettu luistonestolla ja ajonvakautuksella on etuvetoa loogisempi talvella, sekä myös miellyttävämpi jos pitää urheilullisesta ajotavasta.

      -jos haluaa vain siirtyä turvallisesti ja rauhallisesti pisteestä A pisteeseen B, on joku tojota varmasti sinulle oikea vaihtoehto.

    • lateZ

      kyl oot ihan oikeassa että takaveto on huono...
      itse kokeilin... vaihdoin heti pois ja nyt tyytyväinen autoilia subarulla eikä kelit tai liukkaus haittaa...

      • tosikko636565465

        Kuinka paljon paremmin sun nelivetosi pitää liukkaissa mutkissa ja jarrutuksissa kuin etuveto/takaveto?


      • Nimetön
        tosikko636565465 kirjoitti:

        Kuinka paljon paremmin sun nelivetosi pitää liukkaissa mutkissa ja jarrutuksissa kuin etuveto/takaveto?

        jatkuvalla nelivedolla pääsee mutkat noin 20km/h lujempaa kun vajaa vetoisella... ihan käytännössä huomattu... neliveto pysyy tiessä vielä silloin kun takaveto heittelehtii...
        lisätietoa www.subaru.fi


      • Alex
        Nimetön kirjoitti:

        jatkuvalla nelivedolla pääsee mutkat noin 20km/h lujempaa kun vajaa vetoisella... ihan käytännössä huomattu... neliveto pysyy tiessä vielä silloin kun takaveto heittelehtii...
        lisätietoa www.subaru.fi

        Moi !

        kaikien muiden parametrien ollessa samat, renkaiden sivuttaispito on parhaimmillaan kun rengas ei vedä eikä jarruta.
        Käytännön elämässä parhaiten tähän pääsee painamalla kytkimen pohjaan mutkan ajaksi. Jos kahdessa tai neljässä pyörässä on vetoa niin sivuttaispito heikkenee heti.

        Tämä on ihan fysiikan lakeihin perustuvaa faktaa, siihen ei mainossivut auta.

        --


      • Nimetön
        Alex kirjoitti:

        Moi !

        kaikien muiden parametrien ollessa samat, renkaiden sivuttaispito on parhaimmillaan kun rengas ei vedä eikä jarruta.
        Käytännön elämässä parhaiten tähän pääsee painamalla kytkimen pohjaan mutkan ajaksi. Jos kahdessa tai neljässä pyörässä on vetoa niin sivuttaispito heikkenee heti.

        Tämä on ihan fysiikan lakeihin perustuvaa faktaa, siihen ei mainossivut auta.

        --

        mut silloin ku mennää lujaa ja niinku kilpaa niin kyllä mutkat mennään kaasu pohjassa... niin kumpihan pysyy paremmin tiellä ja menee lujempaa 2 vai 4 veto?????
        voit mennä opettaa fysiikkaas jonnekkin, missä on ihmisiä mitkä uskoo tota soopaa...
        ellet usko mua niin mene kokeilee...
        kyllä käytäntö opettaa...


      • Alex
        Nimetön kirjoitti:

        mut silloin ku mennää lujaa ja niinku kilpaa niin kyllä mutkat mennään kaasu pohjassa... niin kumpihan pysyy paremmin tiellä ja menee lujempaa 2 vai 4 veto?????
        voit mennä opettaa fysiikkaas jonnekkin, missä on ihmisiä mitkä uskoo tota soopaa...
        ellet usko mua niin mene kokeilee...
        kyllä käytäntö opettaa...

        Moi !

        Ihan asiallisesti kysyisin että mikä tuossa viestissäni olki väärin.

        Lisäksi kiinnostaisi mielipiteesi liikenteessä kilpaa ajamisesta, kuulostaa lievältä asennevammalta. Saatan olla väärässäkin.

        --


      • Utelias Uuno
        Alex kirjoitti:

        Moi !

        kaikien muiden parametrien ollessa samat, renkaiden sivuttaispito on parhaimmillaan kun rengas ei vedä eikä jarruta.
        Käytännön elämässä parhaiten tähän pääsee painamalla kytkimen pohjaan mutkan ajaksi. Jos kahdessa tai neljässä pyörässä on vetoa niin sivuttaispito heikkenee heti.

        Tämä on ihan fysiikan lakeihin perustuvaa faktaa, siihen ei mainossivut auta.

        --

        Mihikähän fysiikan lakiin väittämäsi perustuu? Kappale kun peräti harvoin eli ei koskaan käyttäydy fysiikan lakeja vastaan, näin tekemällähän se kumoaisi koko lain.
        Havaintoja käytännön elämästä: Neliveto on kaarteessa vastaavaa kasivetoista huomattavasti vakaampi, oli kaksivetoisessa veto päällä tai ei. Tämän automerkin alla monet tietävät, että vedoton tila tai kaasulla "epäröinti" ei ole hyväksi kaarteessa, pitää olla joko vetoa tai jarrutusta, ja alusta toimii.
        Kytkimen painallus luiston oikaisemiseksi on aivan eri asia, siinähän pyritään tasaamaan nopeus ja saavuttamaan näin menetetty pito.


      • Alex
        Utelias Uuno kirjoitti:

        Mihikähän fysiikan lakiin väittämäsi perustuu? Kappale kun peräti harvoin eli ei koskaan käyttäydy fysiikan lakeja vastaan, näin tekemällähän se kumoaisi koko lain.
        Havaintoja käytännön elämästä: Neliveto on kaarteessa vastaavaa kasivetoista huomattavasti vakaampi, oli kaksivetoisessa veto päällä tai ei. Tämän automerkin alla monet tietävät, että vedoton tila tai kaasulla "epäröinti" ei ole hyväksi kaarteessa, pitää olla joko vetoa tai jarrutusta, ja alusta toimii.
        Kytkimen painallus luiston oikaisemiseksi on aivan eri asia, siinähän pyritään tasaamaan nopeus ja saavuttamaan näin menetetty pito.

        Moi !

        Perustuu siihen tosiasiaan että mikäli rengas pyörii nopeammin kuin sen pyörimisnopeus maan pinnan suhteen edellyttää niin pito heikkenee.

        Tämä nyt on aivan varmasti tosiasia.

        Toinen asia on sitten että se sivuttaispidon heikkeneminen käytetään eteenpäin suuntautuvan voiman lisäämiseen.

        Oletko sitä mieltä ettei nelivetoa saa kurvissa liukkaalla ulos?

        Ja toisaalta, jos pidät nelivetoisista autoista ja BMW:stä niin osta nelivetoinen Bemari.

        Mistähän muuten johtuu että BMW:n ja Mersun nelivetoautoja myydään todella vähän verrattuna taktuuppareihin, vaikka hintaero ei tuossa hintaluokassa enään isoja merkkaa?

        --


      • Utelias Uuno
        Alex kirjoitti:

        Moi !

        Perustuu siihen tosiasiaan että mikäli rengas pyörii nopeammin kuin sen pyörimisnopeus maan pinnan suhteen edellyttää niin pito heikkenee.

        Tämä nyt on aivan varmasti tosiasia.

        Toinen asia on sitten että se sivuttaispidon heikkeneminen käytetään eteenpäin suuntautuvan voiman lisäämiseen.

        Oletko sitä mieltä ettei nelivetoa saa kurvissa liukkaalla ulos?

        Ja toisaalta, jos pidät nelivetoisista autoista ja BMW:stä niin osta nelivetoinen Bemari.

        Mistähän muuten johtuu että BMW:n ja Mersun nelivetoautoja myydään todella vähän verrattuna taktuuppareihin, vaikka hintaero ei tuossa hintaluokassa enään isoja merkkaa?

        --

        Just joo. Ei taida luetun ymmärtäminen olla niitä vahvimpia asioita?

        Entä sitten lausahduksesi:
        ""Toinen asia on sitten että se sivuttaispidon heikkeneminen käytetään eteenpäin suuntautuvan voiman lisäämiseen.""
        Voisiko sen paremmin sanoa.... :)


      • Nimetön
        Alex kirjoitti:

        Moi !

        Ihan asiallisesti kysyisin että mikä tuossa viestissäni olki väärin.

        Lisäksi kiinnostaisi mielipiteesi liikenteessä kilpaa ajamisesta, kuulostaa lievältä asennevammalta. Saatan olla väärässäkin.

        --

        jos on jäinen kurvi ja siihen ajaa 2 veto autolla vaikka 80km/h, kuvitellaan että auto lähtisi luisuun ja päätyisi metsään.
        jatkuvalla nelivedolla varustettu auto kuten esim audi ja subaru niin kurvin pääsee ainakin 90km/h niin ettei edes huomaa sen olevan liukas.
        Annetaan lääkärien päättää asennevammastani... =)


      • Paikkaansa
        Nimetön kirjoitti:

        jos on jäinen kurvi ja siihen ajaa 2 veto autolla vaikka 80km/h, kuvitellaan että auto lähtisi luisuun ja päätyisi metsään.
        jatkuvalla nelivedolla varustettu auto kuten esim audi ja subaru niin kurvin pääsee ainakin 90km/h niin ettei edes huomaa sen olevan liukas.
        Annetaan lääkärien päättää asennevammastani... =)

        Muuten hyvä kirjoitus. Sillä jos ajaa tasaisella kaasulla, niin kurviin voi ajaa yhtä lujaa vetotavasta riippumatta. Kokeiltu homma jääradalla neliveto päällä ja ilman.


      • Alex
        Utelias Uuno kirjoitti:

        Just joo. Ei taida luetun ymmärtäminen olla niitä vahvimpia asioita?

        Entä sitten lausahduksesi:
        ""Toinen asia on sitten että se sivuttaispidon heikkeneminen käytetään eteenpäin suuntautuvan voiman lisäämiseen.""
        Voisiko sen paremmin sanoa.... :)

        Moi !

        Jos olet tuosta fysiikasta eri mieltä niin faktaa peliin.

        nelivetoinenkin menee isoimmalla nopeudella kurvin läpi tasakaasulla tai vapaalla. Sitten kun lähdetään taas kiihdyttämään niin neljä vetävää pyörää auttaa liukkaalla.

        Subarukin on varmaan hyvä auto. Ei vaan minulle, kiitos.

        --


      • Utelias Uuno
        Alex kirjoitti:

        Moi !

        Jos olet tuosta fysiikasta eri mieltä niin faktaa peliin.

        nelivetoinenkin menee isoimmalla nopeudella kurvin läpi tasakaasulla tai vapaalla. Sitten kun lähdetään taas kiihdyttämään niin neljä vetävää pyörää auttaa liukkaalla.

        Subarukin on varmaan hyvä auto. Ei vaan minulle, kiitos.

        --

        Kas, kun sepustuksistasi en löytänyt fysiikan/mekaniikan häivääkään!
        Tosin järin suurta tietämystä lienee turhaa odottaakin:)


      • Erkko
        Paikkaansa kirjoitti:

        Muuten hyvä kirjoitus. Sillä jos ajaa tasaisella kaasulla, niin kurviin voi ajaa yhtä lujaa vetotavasta riippumatta. Kokeiltu homma jääradalla neliveto päällä ja ilman.

        Kitkaominaisuudet on parhaimmillaan silloin kun auton renkaat saavat pyöriä "vapaana". Eli ilman vetoa tai hidastusta. Jos täysin identtiset autot ja renkaat, ei pitäisi tässä tapauksessa olla mitään eroa vetotavalla.. varsinkaan kun ei siinä yhtään vedätetä.

        Rangella ajaneena voin taas sanoa, kun sulla on neljä vetävää tassua, on tilanne eri. Kun autossa on voimaa, niin kaasulla voi korjata "ajovirheen".. tässä tapauksessa liiankovan kaarrenopeuden. Tämä liian suuri kaarrenopeus panee auton siis kulkemaan suoraan, vaikka renkaat näyttäisivätkin kurvin suuntaan. Tällöin täytyy kääntää renkaat "kurvin sisään" (eli liian tiukkaan kurviin) ja painaa kaasua. Neliveto kiskoo auton väkisin takaisin ajolinjalle, jos vähänkin on pitoa jäljellä.


      • Alex
        Utelias Uuno kirjoitti:

        Kas, kun sepustuksistasi en löytänyt fysiikan/mekaniikan häivääkään!
        Tosin järin suurta tietämystä lienee turhaa odottaakin:)

        Moi !

        Oi sinä suuri fysiikan tuntija, kerro mikä tuossa väittämässä on väärin:

        "kaikien muiden parametrien ollessa samat, renkaiden sivuttaispito on parhaimmillaan kun rengas ei vedä eikä jarruta."

        Tämä oli meinaan alkuperäisen viestini sisältö. Mikä siinä on väärin.

        No ei mikään.

        --


      • jaska
        Nimetön kirjoitti:

        jatkuvalla nelivedolla pääsee mutkat noin 20km/h lujempaa kun vajaa vetoisella... ihan käytännössä huomattu... neliveto pysyy tiessä vielä silloin kun takaveto heittelehtii...
        lisätietoa www.subaru.fi

        etuvetokin hakkaa normaalin subarun (siis ei wrx) nelivedon ajettavuudessa


      • Maltti on valtti
        Erkko kirjoitti:

        Kitkaominaisuudet on parhaimmillaan silloin kun auton renkaat saavat pyöriä "vapaana". Eli ilman vetoa tai hidastusta. Jos täysin identtiset autot ja renkaat, ei pitäisi tässä tapauksessa olla mitään eroa vetotavalla.. varsinkaan kun ei siinä yhtään vedätetä.

        Rangella ajaneena voin taas sanoa, kun sulla on neljä vetävää tassua, on tilanne eri. Kun autossa on voimaa, niin kaasulla voi korjata "ajovirheen".. tässä tapauksessa liiankovan kaarrenopeuden. Tämä liian suuri kaarrenopeus panee auton siis kulkemaan suoraan, vaikka renkaat näyttäisivätkin kurvin suuntaan. Tällöin täytyy kääntää renkaat "kurvin sisään" (eli liian tiukkaan kurviin) ja painaa kaasua. Neliveto kiskoo auton väkisin takaisin ajolinjalle, jos vähänkin on pitoa jäljellä.

        tälläistä paskaa-kikkailua! Kyllä pelti rytisee ja vakuutukset kasvaa tollaisten PELLEJEN ansiosta.


      • Fysikaan tuntijoita ja poli...
        Maltti on valtti kirjoitti:

        tälläistä paskaa-kikkailua! Kyllä pelti rytisee ja vakuutukset kasvaa tollaisten PELLEJEN ansiosta.

        Ei kait kukaan ole kirjoittanut liikenteessä kaahaamisesta.

        Minäkin ajan kilpaa autolla ja tiedän, että fysiikanlait kuulostaa joskus ihmeellisiltä. Etuvedollakin voi nimittäin ajaa mutkaan nopeudella, jolla takavetoisella ei ole enää mitään tehtävissä, mutta etuveto menee mutkan nätissä sladissa vasurin avustamana. Rallimaailmassa taas tulosluetteloa seuraamalla on pakko uskoa, että neliveto menee myös mutkissa nopeammin.. toki tilanne tasoittuu hyvällä ja pitävällä alustalla, mutta nimenomaan talvella nelivedolla voi "korjata fysiikanlakeja"


    • S4 -01 MTM 235 kW

      koska BMW:ltäkin löytyy hyviä nelivetoja, jolloin talviautoilu ei ole enää ongelma.

    • janishell

      Opettele ensin ajamaan autolla, hanki sitten vasta BMW.

      • ehheh

        Olipa hyvä kommentti, opettele ensin ajamaan AUTOLLA, hanki sitten BMW.

        Ahhah, tämä oli kyllä paras pitkiin aikoihin. Ei herneitä... =)


      • PMW
        ehheh kirjoitti:

        Olipa hyvä kommentti, opettele ensin ajamaan AUTOLLA, hanki sitten BMW.

        Ahhah, tämä oli kyllä paras pitkiin aikoihin. Ei herneitä... =)

        Jep, tuo oli hyvä!!!


    • rvb

      Aika mielenkiintoinen aloitus. Epäilen ettet ole ajanut lainkaan kyseisellä autolla. Itselläni on 525 tds jossa kitkarenkaat ja se kyllä lähtee kuin rusakko makuulta. Luistonesto valo kyllä vilahtelee, mutta pitoa riittää. Ehdottomasti tasapainoisin auto mitä minulla on kolmeenkymmeneen vuoteen ollut.

      • on autosi

        No kaippa tuo 525tds lähtee paikaltaan ku siellä ei oo voimaa sutata.. Sama asia kuin 316 kaasari bemari. ei sutaa enään 2sellakaan jäällä.


      • älkää kommentoiko
        on autosi kirjoitti:

        No kaippa tuo 525tds lähtee paikaltaan ku siellä ei oo voimaa sutata.. Sama asia kuin 316 kaasari bemari. ei sutaa enään 2sellakaan jäällä.

        Tämän threadin aloittaja ja muutama muukaan täällä ei todellakaan tiedä keskustelun alla olevista autoista mitään. Ei kannata välittää, ainakaan itse en välitä asiantuntemattomien kommenteista. Itse tiedän, että oma auto lähtee mukavasti liikkeelle liukkaallakin, ja ON kaikenkaikkiaan turvallisempi kuin etuvetoauto. Muutamia "kisoja" on tullut otettua, ja aina on etuvetoinen jäänyt taakse. Ensimmäisillä metreillä saattaa etuveto liikahtaa paremmin, mutta sitten 5-sarjalainen vie voiton.


      • mie vuan
        on autosi kirjoitti:

        No kaippa tuo 525tds lähtee paikaltaan ku siellä ei oo voimaa sutata.. Sama asia kuin 316 kaasari bemari. ei sutaa enään 2sellakaan jäällä.

        aikaisemmin, niin samoin lähtee myös mun autoni kuten 525tds kertoi. Ja minulla ei luultavasti kovin paljon ole teho pulaa... Mitatut arvot 220hv ja 475nm. Ja voimaa tulee alhaalta asti.


      • usko
        mie vuan kirjoitti:

        aikaisemmin, niin samoin lähtee myös mun autoni kuten 525tds kertoi. Ja minulla ei luultavasti kovin paljon ole teho pulaa... Mitatut arvot 220hv ja 475nm. Ja voimaa tulee alhaalta asti.

        Noihin tehoihin et usko itekkään.. Ei se kumminkaan pensa autolle vedä vertoja. Bensa sutaa paljon helpommin..


    • bemari talviautona

      Kannattaisi varmaan mennä rengaskauppaan jos ei pärjää muuten. Bemarin omistajana ei liene ongelmia hankkia 500 euron renkaita.

      4 erilaista takavetoa (2 BMW:tä ja Mersua), yhden nelivedon (Audi) ja yhden etuvetoisen (Audi) omistaneena ja jokaisella vähintään 2 talvea ajaneena voin sanoa että takaveto on hyvä. Se ei sovellu äkkinäiselle ja kuljettajan pitää tietää miten autoa ajetaan. Luistonesto toki helpottaa tilannetta hyvin paljon ja tekee autosta tietyissä tilanteissa selvästi vakaamman.

      En näe mitään syytä vaihtaa nykyistä takavetoa etuvetoiseen tai nelivetoon. Luistonestoa tai sutimisen estoa tuossa ei ole, mutta minulle se sopii kuin hanska käteen koska omaan aktiivisen ajotavan ja tykkään nautiskella auton ajettavuudesta.

      • Nimetön

        Taitaa tosiaan keskustelun aloittaja vedättää, jotta saa aikaan keskustelua.

        Mikäli olisi kesärenkaat niin itsellänikin jäisi paikalleen.

        Hyvät laadukkaat renkaat tärkeintä. Hällä väliä mistä vetää.

        Ps. Mihinkä muuten sitä kiihtyvyyttä tarvitaan liikkelle lähdettäessä ? Ettei vain kouluun aamulla ?


      • mie vuan

        että jos on luistonesto, niin sen voi antaa vaikka mummolle kirkkomatkalle. Ei käsistä helposti karkaa...


    • -tyytyväinen-

      Olen ajanut etuvetoisilla autoilla edelliset 7 vuotta, kunnes ostin BMW 530 DA Touringin. Mietin, että miten pärjään Suomen liukkailla teillä. Takavetoisuus on osoittautunut odotettua paremmaksi. Lisäksi luistonesto on toiminut kertakaikkiaan loistavasti. Onhan tuo E39 sen verran painava auto ja painojakauma molemmilla askeleilla, että hyvillä renkailla (Itselläni Hakkapelitta 4) ei ole ollut mitään ongelmia.

      Kollegani on ajellut puolisen vuotta E60:llä ja kehuu takavedon sekä kesä että talvikelillä etuvetoisia paremmaksi (hänellä kaksi edellistä olivat Volvoja).

      • fwd

        takaveto vaan lähtee esim valoista hitaammin kuin etuveto luistonesto syö tehot. Volvoja ei kannata pitää mittatikkuina kun parempia etuvetojakin löytyy useita merkkejä


    • ja automaatti

      Niillä hyvin pärjää. Käytännön liikennöinnissä talviaikaan etenkin valoista lähtö tapahtuu nopeasti ja helposti. Ylovoimaisesti suurin osa katoaa peruutuspeilin horisonttiin - vetotavasta riippumatta.

      Volvoissa pidin betonilaattoja takakontissa (n. 50 kg) - BMW 523iA:ssa en lisäpainoa ole tarvinnut. Ja ei vetele puolelta toiselle, kuten monet etuvetoiset.

    • 4-linkki

      Kiihtyy etuveto takavetoo paremmin talvella.
      Tuo bemujen alusta on muutenkin täys susi. Et saa sitä ikinä kiihtyyn hyvin. Edes kesällä. Mieti sulla on kumminkin leveet talvirenkaat, väh 225set? Ja autos on tottakai madalettu. Sillonhan sun renkaat on campperissa, jolloin pito pinnaksi jää 225sista about 155mm? Ja kun painat vielä kaasua niin renkaat senkun kapenee, kun perä painuu tiehen niin silloin myös campperi kasvaa. ja paljonko rengas enään sillon ottaa tiehen? About 100mm. Ja sulla ei oo enään siinä vaiheessa kun muutama nasta puremassa tiehen. Sama homma kesällä, rattaat campperissa, sisäreuna kuluu kesässä loppun, mitä tästä voimme päätellä? Rengas ottaa vain noin max 60%tiehen. Osta joku semmonentakaveto auto jossa on jäykkä akseli niin löytyy pitoja paremmin.. Tai tee bemuus 4-linkki.

      • Juha

        Kummasti vaan näkyy usein punaniskaisia etuvetoilijoita takapeilistä kun ovat vaihtaneet kaistaa liikennevaloihin ohittaakseen "takavetoisen dieselilahnan".

        Lähtee painon ansiosta aika mukavasti liikkeelle. nöyrästi etuvetopellet palaavat perään samalle kaistalle.

        koekmusta on.


      • kaareajossa

        Oletko kokeillut miten pitoa löytyy kaarreajossa ?!?! Varsinkin kun vauhtia on enemmän ja tehoa pelissä. Toivottavasti seuraavassa unessa näkisit tämän....


      • mie vuan

        terästettynä Bilsteineilla ja ei kyllä ole renkaat mitenkään oudosti kuluneet vaikka ovatkin 225/45/17 kokoa. Joten taidat olla aika asiantuntija? Ja nyt sitten hivenen faktaa esiin: miten Bemun alusta on "täys susi"? Taidat puhella ihan omiasi, kun missään ei koskaan ole haukuttu bemuista muuta kuin suuntavakavuutta ja sitäkin vain vähän... On tullut ajettua aika monilla autoilla ja tässä on paras alusta. Jopa ennen kuin vaihdoin orkkis iskarit Bilsteineihin...


      • bemari talviautona
        mie vuan kirjoitti:

        terästettynä Bilsteineilla ja ei kyllä ole renkaat mitenkään oudosti kuluneet vaikka ovatkin 225/45/17 kokoa. Joten taidat olla aika asiantuntija? Ja nyt sitten hivenen faktaa esiin: miten Bemun alusta on "täys susi"? Taidat puhella ihan omiasi, kun missään ei koskaan ole haukuttu bemuista muuta kuin suuntavakavuutta ja sitäkin vain vähän... On tullut ajettua aika monilla autoilla ja tässä on paras alusta. Jopa ennen kuin vaihdoin orkkis iskarit Bilsteineihin...

        Tuo Bemarin "suuntavakavuus" on muuten monissa autolehdissä ollut tapetilla. Huomasin sen tietyllä tavalla itsekin, kun olin ajanut etuvetoisella pitkän aikaa.

        Todellisuudessa se ei ollutkaan suuntavakavuus vaan herkkä ohjaus joka loi tunteen että autoa pitäisi muka ohjata koko ajan. Kun ohjaukseen taas tottui, niin suoraanhan se auto menee kun ei turhaan rattia käännä vaan pitää ratin suorassa. Uusissa etuvetoisissa ohjaus on puudutettu niin tehokkaasti, ettei ohjaustuntuma tiehen ole lähelläkään sitä mitä Bemareissa. Tämä puudutus onnistuu vain ohjaustehostimen jäykentävällä vaikutuksella ja sillä pyritään samalla poistamaan etuvetoisten pyrkimys vedellä sivuille kiihdyttäessä.

        Uskonkin että monet autolehtienkin koeajajat omistavat etuvetoisen auton ja tämä suuntavakavuuden puute on vain tunne samasta asiasta jonka herkkä ohjaus saa aikaan. Ja kantapään kautta koettuna faktana voin myös sanoa että suuntavakavuudesta tulee ongelma jos erehtyy ostamaan huonot renkaat tai ajaa pienillä rengaspaineilla. Renkaissa ei siis kannata säästää ja paineet kannattaa tarkistaa vähintään kerran kuussa.


      • Erkko

        Siinähän taisi olla oikein asiantuntija.

        4-linkki taisi olla kielletty normiliikenteessä?? =)

        "Ja autos on tottakai madalettu. Sillonhan sun renkaat on campperissa"
        Olen minäkin kuullut kerran ihmisestä, joka madalsi autoaan eikä tajunnut suunnata renkaitaan sen jälkeen.

        Ja sitten nuo sinun mittasi. Onko mielestäsi huonompi, kun talvirenkaat ovat kapeammat? Selitä minulle kuin 3 vuotiaalle lapselle sitten, miksi kummassa ralliautoissa käytetään lumella kapeita ja sulalla leveitä renkaita????


      • mie vuan
        bemari talviautona kirjoitti:

        Tuo Bemarin "suuntavakavuus" on muuten monissa autolehdissä ollut tapetilla. Huomasin sen tietyllä tavalla itsekin, kun olin ajanut etuvetoisella pitkän aikaa.

        Todellisuudessa se ei ollutkaan suuntavakavuus vaan herkkä ohjaus joka loi tunteen että autoa pitäisi muka ohjata koko ajan. Kun ohjaukseen taas tottui, niin suoraanhan se auto menee kun ei turhaan rattia käännä vaan pitää ratin suorassa. Uusissa etuvetoisissa ohjaus on puudutettu niin tehokkaasti, ettei ohjaustuntuma tiehen ole lähelläkään sitä mitä Bemareissa. Tämä puudutus onnistuu vain ohjaustehostimen jäykentävällä vaikutuksella ja sillä pyritään samalla poistamaan etuvetoisten pyrkimys vedellä sivuille kiihdyttäessä.

        Uskonkin että monet autolehtienkin koeajajat omistavat etuvetoisen auton ja tämä suuntavakavuuden puute on vain tunne samasta asiasta jonka herkkä ohjaus saa aikaan. Ja kantapään kautta koettuna faktana voin myös sanoa että suuntavakavuudesta tulee ongelma jos erehtyy ostamaan huonot renkaat tai ajaa pienillä rengaspaineilla. Renkaissa ei siis kannata säästää ja paineet kannattaa tarkistaa vähintään kerran kuussa.

        saman asian. Sen tähden sanoinkin että sitä on haukuttu mutta vähän. Olisi ehkä pitänyt sanoa varauksin tai jotain. Eli se on totta, että koska ohjaus reagoi nopeasti, niin ratilla ei saa/tarvitse tehdä ylimääräisiä liikkeitä.


    • mie vuan

      kerran lähteä kakkosella liikkeelle. Mulla ainakin lähtee ihan yhtä hyvin kuin muutkin, koska talvellahan ei tehoilla ole merkitystä vaan pidolla. Toistaiseksi en ole havainnut juurikaan pito eroa edellisen Golfini ja tän nykyisen 330d:n kanssa kuin sitten kovemmissa vauhdeissa kun vielä 4. vaihteellakin luistoneston valo vilkahtelee kuivalla tavirenkaitten kanssa....

    • Hemmo

      Ajan takavetoisella Bemulla ja perheessä on myös etuvetoisia ollut joten kokemusta vertailusta on.

      Takavetoisella pärjää kyllä, koska olen ajanut kitoilla ja nastoilla. Nyt 1. nastat pitkään aikaan, onpas ne kehittyneet (hp4 )...
      Olen rauhallinen kuski joten tuollaiset kihtyvyys asiat vain naurattavat, talvella pitää olla aina olla kieli keskellä suuta! Bemulla pärjää kyllä nopeusrajoituksen puitteissa mainiosti!

      Pitkä akseliväli ja etuvetoisuus on kuitenkin parempi talvella, siitä ei pääse yli eikä ympäri.
      Vaikka takavetoisessa olisi DSC ja muut vitkuttimet ei siitä takavetoisen vetelystä ja hausta esim. loskakeleillä pääse mihinkään(Pieni epävarmuuden tunne vaivaa). Toisaalta takevetoinen on turvallisempi!
      Tulee nimittäin ajettua varovaisemmin ja kuitenkin tuntuma tiehen on takavetoisessa parempi! Huono puoli on se ettei kovin mielellään lainaa autoa kokemattomalle talvella!
      Sade- ja kesäkelillä takavetoinen on sitten parempi!

    • bmw sutii

      juu sutivia paskoja ne ovat,laitoin sitten micran että pääsee edes liikkeelle...

    • japa35

      minulla on ollut neliveto, etuveto ja nyt takaveto auto. On aivan turha ruveta vertaamaan kahta jälkimmäistä nelivetoon aivan turhaa.... Talvella neliveto on täysin ylivoimainen. Ajattaessa kaarteessa, sohjolla, jäällä, lumella ym... neliveto on paras! Kahdesta jälkimmäisestä paremmuutta on vaikea erotella...

    • linkki neli

      Kyllä se 4-linkki on salittu katuautoon. Ei siinä ole mitään epäselvää. Kunhan kannatin tötteröt on kunolla hitsattu koriin ja akseliin. Onhan noita katu kiihdytys autoja paljon liikenteessä missä on 4-linkki. Mutta niillä ei vaan ajeta kadulla kun kone ei ole suunniteltu siihen hommaan..

    • nosturi

      Takavetoinen auto ja motti takana. Varmasti lähtee ja hyvin. ;)

    • -----

      Takavetoisessa paino tulee kiihdytyksessä taakse, etuvetoisessa päinvastoin.

      En ymmärrä mistä käsitys takavetojen huonoudesta on peräisin. Asia on fysiikankin lakien mukaan juuri päinvastoin.

      • peksi

        Tuleehan etuvetoisessakin paino kiihdytyksessä taakse, ja tämä aiheuttaa sen, että koska edessä ei ole massaa, renkaat sutivat liukkaalla helposti. Takavetoisella ajaminen talvella vaatii enemmän keskittymistä taajamassa, mutta eteneminen on huomattavasti luonnollisempaa kuin puskevalla etuvetoisella.


    • Kompressor

      Kyllä tehokkaalla takavedolla ehtii valoista siinä kuin pikkuisilla etuvedoillakin.. lähtee vain hieman sladissa, mutta bemunkin luulisi olevan alustaltaa sellainen, että kaasua uskaltaa potkaista ihan reippaasti lähtiessä. Renkaitahan tuo tietenkin syö, eli niitä joutuu vaihtamaan hieman useammin kuin etuvedossa.

      Oman autoni suuntavakavuus vain on sen verran kehno, että neliveto lienee kuitenkin seuraava kampe.

    • Quattrot kaikille

      "Takavetoisen kuljettajan pitää tietää miten autoa ajetaan" kuuluu samaan luokkaan kuin "BMW:n ostaja ei saa olla köyhä". Pelkkää suurta puhetta.

      Takavetoinen ON haasteellisempi ajettava talvella johtuen ajopinnan liukkaudesta. Etuvetoinen on rauhallisempi kulultaan varsinkin liukkailla. Nämä faktat ovat vain tylsää tosielämää, kuten sekin että paras talviauto on 4-vetoinen. Nämä vain ovat hiukan hinnakkaita..

      Kyllähän omasta autosta saa nyt tykätä, mutta on pystyttävä tunnistamaan tosiasioita; a) auto on aina kompromissi lukuisten asioiden suhteen ja b) jokainen tekee valintansa omien preferenssiensä pohjalta. Absoluuttisesti parempaa ei ole, vain erilaista brandiuskollisuutta.

      • 525 xiA

        Niin, mikään ei voita nelivetoa talvella.
        Etuvetoisen Volvon jälkeen kaikilla pyörillä
        vetävällä BMW:llä talviautoilu on yhtä juhlaa.

        Ja täytyy todeta muutenkin, että Volvo oli
        kovin vaatimaton auto joka suhteessa BMW:hen
        verrattuna....


    • KOKENUT

      50 kilon hiekkasäkki tai betonilevy takaboksiin.
      Talviajo alkaa sujua.

      • Quattrot kaikille

        Kyllä sen autoilun pitää talvellakin sujua ilman turhaa painolastia. Ei nyt olla enää 70-luvulla, jolloin etuvetoisuutta rajoitti tarpeeksi kestävien vetonivelten puute. Kehoitan kokeilemaan 4-vetoja, esim. Audin Quattro on kokonaisuudessaan erinomainen järjestelmä, varsinkin talvella. Valolähdöt ja liukkaassa mäessä liikkeelle lähteminen on juhlaa..:)

        Siis omaa quattroa ei ole (liian kalliita), tullut vain kokeiltua hiukan enemmän. Muistaakseni VW-Autolla on jotain talviajokiertueita, jokainen pääsee kokeilemaan. PK-seudullakin on eräs mainosreitti, mutta lumenpuute vaikeuttaa hyvien "markkinointikelien" aikaansaamista. Jäätä kyllä riittää.


    • Kaatro

      oikea auto on takavetoinen,tai sitten nelikko.

    • Päätä itse...

      osta etuveto.

    • oot käsi

      Itellä on takavetonen bemu jossa on kitkarenkaat. Joka kerta kun edessä on joku etuvetopaska, niin nastojen rapina alkaa kuulua sisään kun se yrittää liikkeelle.. Ilman noita hidastelijoita lähtö sujuisi paljon paremmin - kitkarenkailla!!

      • ,,,,,

      • asödfjas
        ,,,,, kirjoitti:

        takavedot usein jäävät jumiin loivaan mäkeen, mutta etuvedot ei?

        Katso tämä

        http://www.youtube.com/watch?v=uFzOFkjmmv0&feature=related

        HAhhah katopa noita renkaita, matalaprofiilit kesärenkaat, et todellakaan taida ymmärtää autoista mitään. Tuskin etuvetokaan menis tuosta noilla renkailla sen paremmin.

        Voisinpa lyödä aika paljon vetoa, että pääsisin omalla takaveto e90 jossa normaalit nastat tuon mäen ylös ilman mitään ongelmia!


    • tttttojo

      ja pahvilaatikon pala rautalangalla kiinni maskiin. Niin sitä aikoinaan takaveto-Ladallakin talvet porskutettiin.
      Buhahahaa!

    • 330diesel

      Mulla on 330d, ei mitään ongelmaa edes talvella. Etuvedot ei pärjää paikaltaan lähtiessä, kun takarenkaat alkaa pitämään ja voima pääsee puhumaan niin muut kuin 535 ei pärjää. Tosin hupaisa tunne suoralla maantiellä 80-90 km/h vauhdissa 6-vaihde päällä, kun vähän reilummin painaa kaasua niin takarenkaat alkaa sutimaan. No, sitä kutsutaan voimaksi ja ajonvakautus hoitaa ettei pääsy syntymään hölmöilyä.

      • Lada 1500

        mun Lada 1500 sutii myös 80-90 vauhdissa kun antaa vähän kaasua. Se on sitä voimaa!


      • xfjrtjsrtujrytkjdtu
        Lada 1500 kirjoitti:

        mun Lada 1500 sutii myös 80-90 vauhdissa kun antaa vähän kaasua. Se on sitä voimaa!

        Ei täällä stadissa ainakaan vanhalla bemarilla (bmw 525 1992) tee mitään.Jumissa tai poikittain joka risteyksessä.Loppuisi tämä talvi jo..


      • m50b25
        xfjrtjsrtujrytkjdtu kirjoitti:

        Ei täällä stadissa ainakaan vanhalla bemarilla (bmw 525 1992) tee mitään.Jumissa tai poikittain joka risteyksessä.Loppuisi tämä talvi jo..

        uusia renkaita??samallainen auto täälä tamperella.ei ongelmia enään kun heitin vanhat kitkat meneen ja uudet nastat.
        Tajuton ero oli renkaissa


    • paino sen sanelee

      Auton paino määrää 2 vetoisessa kulkukyvyn. Esimerkkinä toimikoon lumikiihdytystesti TMssä tai autobildissä, siinä E sarjan mersu kiihtyi paremmin ylämäkeen kuin A6 audi. Sitä vastoin suzukin joku pikkukäppänä veti montakymmentäprosenttia nopeammin ylös kuin kumpikaan näistä.

      Uudet renkaat ja alle joku 800 kiloinen alto, niin ei tasan varmasti yksikään 2 vetoinen normaali puolentoistatonnin mörkö pärjää talvikiihdytyksessä. Jos siis on heikko itsetunto/pieni vehje ja tarve kisata kaikissa valoissa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6749
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4380
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2793
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2090
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1653
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1447
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1151
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1127
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1124
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1081
    Aihe