Mihin ampua?

Säästetään lihaa.

Oletteko koskaan tietoisesti yrittäneet kaataa hirveä ampumalla kaularankaan/päähän.
Millaisia tuloksia on näistä yrityksistä tullut?
Hyvät/huonot.

46

17603

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • sommerMan

      Vasa kyllä kaatuu kun poksautat kalloon!Alle 100m suositeltava matka.

    • Ampuja

      Olen itse yrittänyt Kaularanka osumaa matkalla 200 m koska rintakehä osumaa ei voinut yrittää puustoesteiden vuoksi ja tulos hyvä , osuma tuli kuitenkin henkitorveen joka katkesi ja samalla toinen kaulavaltimo jonka seurauksena Hirvi juoksi n. 300m ja tuupertui hengettömänä verenhukkaan ja keuhkoihin menneestä verestä ,olen tyytyväinen kaatooni . nimim. Ampuja

    • Lissu

      Aina säännöllisin väliajoin käydään tätä keskustelua kaulaan/päähän ampumisesta, mutta siinä on kyllä omat ja aika isotkin riskinsä. Ampumisessa on aina riski, että osuma ei ole hyvä, mutta mitä pienempi osumakohta-alue on, niin sen suurempi on myös riski huonosta laukauksesta. Hirven aivot ovat melko pienet (pääosuma ei yleensä ole heti tappava, jos laukaus ei osu aivoihin) ja samoin kaularanka-alue on pieni ja vaikeasti hahmotettavissa turkin alta ja jos ampumamatka on pitkähkö niin hyvä osuma on kyllä aika epävarma vähän paremmallakin ampujalla.

      Toisaalta näissä laukauksissa on myös se, että veri jää hirven sisälle, mikäli pistämistä ei päästä tekemään pian ampumisen jälkeen. Keuhkolaukauksessa taas veri vuotaa keuhkoihin ja siis pois lihasta. Ja huono lihanleikkaaja aiheuttaa hävikkiä enemmän kuin keuhkolaukaus. Viillettyjä sisäfileitä on nähty.

      Eli kun vertaat riskejä lihasäästöön niin kannattaako?

      • täyttä asiaa

        Miksi ottaa todella turhaan riskiä haavakoista ja mahdollisesti pilata koko päivä. Vai jättäisittekö haavakot etsimättä.
        Lihan säästöllä asiaa ei voi perustella.

        Pitäisi olla sen verran vastuuta ja järkeä päässä että ei edes ajattele ampuvansa aloittajan tavalla.


      • brnoman
        täyttä asiaa kirjoitti:

        Miksi ottaa todella turhaan riskiä haavakoista ja mahdollisesti pilata koko päivä. Vai jättäisittekö haavakot etsimättä.
        Lihan säästöllä asiaa ei voi perustella.

        Pitäisi olla sen verran vastuuta ja järkeä päässä että ei edes ajattele ampuvansa aloittajan tavalla.

        Lissu puhuu asiaa! Olen ampunut useita hirviä vasoista aikuisiin ja olen aina ampunut lavoille eikä koskaan ole elukka 10 metriä pitemmälle mennyt. Tilaisuuksia päähän ampumiseen on ollut mutta otan aina varman päälle...eipähän tuu sanomisia.


      • pazo

        Käydessäni punkalaitumella peurajahdissa,ihmettelin lahtivajalla roikkuvia ruhoja jossa ei ollut luodin reikiä ollenkaan.
        Kysellessäni asiasta minulle kerrottiin,osa porukasta ampuu päähän tai kaulaan jos kyseessä on sarvipää.
        Syy tähän on kulma peuran pieni koko jonka takia lihaa ei viitsi tuhlata laukauksella.
        Tosin kyseiset peurat ammutaan kytisjahdissa paikallaan olevaan eläimeen.
        Kun kyselin haavakoitten määrää, niin väittivät ainakin peuran olevan niin herkkä, että jos ei mene ohi, niin aina putoaa jos luoti edes raapaisee kaulan/pään alueelle.


      • joo
        pazo kirjoitti:

        Käydessäni punkalaitumella peurajahdissa,ihmettelin lahtivajalla roikkuvia ruhoja jossa ei ollut luodin reikiä ollenkaan.
        Kysellessäni asiasta minulle kerrottiin,osa porukasta ampuu päähän tai kaulaan jos kyseessä on sarvipää.
        Syy tähän on kulma peuran pieni koko jonka takia lihaa ei viitsi tuhlata laukauksella.
        Tosin kyseiset peurat ammutaan kytisjahdissa paikallaan olevaan eläimeen.
        Kun kyselin haavakoitten määrää, niin väittivät ainakin peuran olevan niin herkkä, että jos ei mene ohi, niin aina putoaa jos luoti edes raapaisee kaulan/pään alueelle.

        Toihan kuulostaa tosi viisaalta. Peurassa on muutenkin niin pieni osuma alue että ei sitä turvallisesti voi ampua muualle kuin heuhkoon. Miksi niitä sarvipäitä juuri pitää ampua päähän silloinhan trofee vaurioittuu.


      • HärmänJätkä
        pazo kirjoitti:

        Käydessäni punkalaitumella peurajahdissa,ihmettelin lahtivajalla roikkuvia ruhoja jossa ei ollut luodin reikiä ollenkaan.
        Kysellessäni asiasta minulle kerrottiin,osa porukasta ampuu päähän tai kaulaan jos kyseessä on sarvipää.
        Syy tähän on kulma peuran pieni koko jonka takia lihaa ei viitsi tuhlata laukauksella.
        Tosin kyseiset peurat ammutaan kytisjahdissa paikallaan olevaan eläimeen.
        Kun kyselin haavakoitten määrää, niin väittivät ainakin peuran olevan niin herkkä, että jos ei mene ohi, niin aina putoaa jos luoti edes raapaisee kaulan/pään alueelle.

        savolaisten selitystä?
        "aina putoaa jos luoti edes raapaisee kaulan/pään alueelle." Heiluiko kertojalla korvat?


      • Anonyymi
        pazo kirjoitti:

        Käydessäni punkalaitumella peurajahdissa,ihmettelin lahtivajalla roikkuvia ruhoja jossa ei ollut luodin reikiä ollenkaan.
        Kysellessäni asiasta minulle kerrottiin,osa porukasta ampuu päähän tai kaulaan jos kyseessä on sarvipää.
        Syy tähän on kulma peuran pieni koko jonka takia lihaa ei viitsi tuhlata laukauksella.
        Tosin kyseiset peurat ammutaan kytisjahdissa paikallaan olevaan eläimeen.
        Kun kyselin haavakoitten määrää, niin väittivät ainakin peuran olevan niin herkkä, että jos ei mene ohi, niin aina putoaa jos luoti edes raapaisee kaulan/pään alueelle.

        Kyllä on puppua puhuttu. Näitä päähän tähdättyjä peuroja on jäljitelty varmasti jokaisessa vastuullisessa seurassa joissa on vastuuttomia metsästäjiä. Kun peuraan osuu esim. Leukaluihin on peuralla monen päivän kivulias kuolema. Älä usko kaikkea mitä puhutaan. Ammu lavan taakse se on järkevintä ja unohda lihan haaskuujutut. Kuulostavat ahneudelta, jos sitä lihaa Punkalaitumella täytyy säästellä varman (ainakin varmemman) laukauksen kustannuksella.


      • Anonyymi
        brnoman kirjoitti:

        Lissu puhuu asiaa! Olen ampunut useita hirviä vasoista aikuisiin ja olen aina ampunut lavoille eikä koskaan ole elukka 10 metriä pitemmälle mennyt. Tilaisuuksia päähän ampumiseen on ollut mutta otan aina varman päälle...eipähän tuu sanomisia.

        Kyllä sama juttu mulla en oo ampunut hirveä mutta peura ja kaurista on kyllä tullu kaadettua ku ampunut lavan alamonttuun. Olis kiva tietää mitä luoteja köytätte esim kauris tai peura oon itte kokenut tosi hyväks paukuks sako bleid 15.5 grammanen on tehnyt todella hyvän jäljen kylkeen.😁


    • Jepa

      Itse ammun yleensä lavoille tai lavan taakse. Muutaman kerrran olen koittanut ranka/pää laukausta. Aina on pudonnut mutta luotan silti lapa kohtaan, hirvi jää yleensä siihen kun tuikkaa naturaliksen kylkeen.

    • erä Jorma

      Ammuin kerran sarveen ja jäi niille sijoille..

      • Vellupirinen

        Itse ampuisin persereikään vähän alaviistosta, niin ei tule reikää nahkaan. Luoti kulkeutuu selkärankaan halvaannuttaen hirven. Sitten vain kirvestä otsaan ja veret kentälle.
        Tämä on vanha salakaatajien temppu, joka onnistuu piekkarillakin, eikä kuulu laukausääntä, joka kiinnittää kiusallisesti naapurien huomion.


      • Parabellum
        Vellupirinen kirjoitti:

        Itse ampuisin persereikään vähän alaviistosta, niin ei tule reikää nahkaan. Luoti kulkeutuu selkärankaan halvaannuttaen hirven. Sitten vain kirvestä otsaan ja veret kentälle.
        Tämä on vanha salakaatajien temppu, joka onnistuu piekkarillakin, eikä kuulu laukausääntä, joka kiinnittää kiusallisesti naapurien huomion.

        Tuo vanha konsti lienee yksi parhaista, mutta soveltuunee käytettäväksi todella tarkkasilmäisille ja kylmähermoisille ampujille. Kokemuksesta voin todeta, että ko. menetelmää suunnitteleville voisi olla suurta etua, jos on harrastanut jousimetsästystä, kas kun siinä oppii olemaan hiljaa ja hiipimään suosiolliselle ampumahollille. Missään tapauksessa tuo kenties siisti ja lihaa sekä ammuksia säästävä ns. perälaukausmenetelmä ei ole aloittelijoiden hommaa.


      • erä Jorma
        Parabellum kirjoitti:

        Tuo vanha konsti lienee yksi parhaista, mutta soveltuunee käytettäväksi todella tarkkasilmäisille ja kylmähermoisille ampujille. Kokemuksesta voin todeta, että ko. menetelmää suunnitteleville voisi olla suurta etua, jos on harrastanut jousimetsästystä, kas kun siinä oppii olemaan hiljaa ja hiipimään suosiolliselle ampumahollille. Missään tapauksessa tuo kenties siisti ja lihaa sekä ammuksia säästävä ns. perälaukausmenetelmä ei ole aloittelijoiden hommaa.

        Parabellum virkkoo asiaa.

        Itsekin jouduin ryömimään viime syksynä metrin päähän sonnia,josta rysäytin persreiästä ja niin vain kävi että ei nahkaan reikiä.Ryömintä kesti puoli päivää ka turvetta sai sylkeä koko ajan suusta.Hirvi vaan söi ja söi tiiä mitä paskaa sieltä puusta.No,välillä se heitti paskat ja määki ja jatko syömistäMutta kyllä se oli kuulkaa hintansa väärtti kun pääs posauttaan ison sonnin.Mutta olisittepa nähneet sonnin silmämunat..Mutta se onkin sitten toinen juttu


      • Anonyymi
        Parabellum kirjoitti:

        Tuo vanha konsti lienee yksi parhaista, mutta soveltuunee käytettäväksi todella tarkkasilmäisille ja kylmähermoisille ampujille. Kokemuksesta voin todeta, että ko. menetelmää suunnitteleville voisi olla suurta etua, jos on harrastanut jousimetsästystä, kas kun siinä oppii olemaan hiljaa ja hiipimään suosiolliselle ampumahollille. Missään tapauksessa tuo kenties siisti ja lihaa sekä ammuksia säästävä ns. perälaukausmenetelmä ei ole aloittelijoiden hommaa.

        Pekka ampuu aina vain turvallisesti peräreikään ja on jo vanha tekjä, joka ei ota enää mitään riskejä.


    • pexia

      Pari kertaa oon ampunut tarkoituksella kaularangalle ja tippunu on kerrast,ja päähänkin olen ampunut ja tippuu, ainoastaan niiden pieni osuma alue no syy miksi ei suositella ampumaan näihin kohtiin hirveä, jos hirvi seisoo paikallaan liikkumatta niin siitä vaan, se on laaki ja vainaa.

    • Harkinta puuttuu

      Vuosaarelaisen, Lissun, Bromannin, ja Tuon Härmän Jätkänkin, hyväksyisin hirviseurueeseeni, noita muita en mistään hinnasta edes uudelleen kouluttamalla.

      • Erä Jorma

        Ai jaa.No sinua tuskin hyväksyisin edes saunan lämmittäjäksi tai edes kämpän siivoojaksi saatika perunoiden kuorijaksi!


    • etgw

      Hyvässä paikassa voi kyllä ampua. Itse en ole tehnyt niin, mutta olen ollut monesti jäljittämässä huonosta paikasta yritettyjä pää/ranka -yrityksiä.

    • Jykke

      Otsaan tarkoituksella, ja osuma siin mis pitikin. Eli silmien välissä, ja siitä sit ihmettelyjä porukan kesken. Ja ku suoraan edestä tehden on suht pieni osuma-alue, jos uskoo eräst toista tätä kokeillutta ku sai hakee koiran kaa vielä ja parsiakkin. Ku ei kuulemma reikää löytynyt ku tuli kaveria kääntään et saadaan suolistaa.
      Kaulaan koitettu tarkoituksella ja tuloksena naapuripassiin juoksua ja etulapaan osumast alas turpa kenttään. ilman toist reikää.
      Rankaan viimesin tarkoituksella ja osumakin siin missä pitikin olla, ja pyyntikin päätty siihen ku oli sovittu et kaatui tai ei, niin pyynti sinä päivänä poikki sitten sen kauden osalta.

    • Kutipäähän

      Päähän vaan tai kaulaan. Ei meillä ainakaan kauaa haeta jos ei verta heti löydy. Tulkitaan ohilaukaukseksi ja metsä pitää huolen lopusta hah hah haaaa !

    • pudottelija

      Noin 2% ampumistani on tullut päähän tai kaulaan ammuttua, nämäkin ensin keuhkolle, mutta kuljetusteknisistä syistä tarvittiin välittömiä pysäytyksiä.

    • Anonyymi

      Persereijästä kun ampuu sisään nii putoaa heti. Toimii!

    • Anonyymi

      Jos meinaa saada hyvää Hirven lihaa pakkaseen niin ammu sivuttais laukaus lapojen taakse , tulee hyvää lihaa , ei lavoille vaan lapojen taakse ,Huono laukaus huono liha . tietysti siellä perän takana pitää olla ampuja eikä heeperi ukko , sellainen joka yrittää ampua lapojen taakse , kas kummaa se osu kuralaukkuun .

    • Anonyymi

      Itselle vaikeutta tuotta hirven asennon arvioimisen vaikeus. Monesti näyttää että hirvi seisoo aivan sivuttain mutta aina se on ollut kulmassa ampujaan nähden. Osumakohta kannattaa kyllä sijoittaa silti aina juuri lavan taa tai lapaan( ei lavassa paljoa lihaa ole. Koiran kansssa kun ollaan metsällä niin yleensä hirvi löytyy vaikka ei sijoilleen putoa. Tärkeintä on hyvä veretön liha jota kelpaa sopaksi keitellä.

    • Anonyymi

      Onko näillä oikeasti aselupa?

    • Anonyymi

      Khyyyl mie ainaki pamautan kalloon tai kaulaan. Seisovaa kalloon ja juoksevaa kaulaan niin tippuu niille sijoilleen. Ellei juoksevaa hirveä osu kaulaan niin melko homo ampumaan ja pittää ottaa luvat vithuun paskasössöltä !

      • Anonyymi

        taitaa olla aika sössö tää paska sössö.


    • Anonyymi

      Pysäyttävä osuma-alue on äärimmäisen pieni. Pitäisi osua tarkasti ja tietää mihin kohtaan. Pari senttiä ohi ja eläin menee menoja vamman kanssa joka on paha, mutta ei juurikaan hidasta sitä. Parasta ampua keuhkoille.

    • Anonyymi

      Kyllä jokainen Hirven pyytäjä pitäis tietää , PÄÄ laukauukset ei ole suositeltavia , siinä kun vielä heeperi Ukko yritää koheltaa huonolla ampumataidolla , niin siinä eituu muuta kuin sanomista . Itse Koira pyytäjänä ammun aina sivuttais laukauksen lavoille mieluummin lapojen taakse . Koiralle tosi vaaralliset ranka osumat . rankaan ammuttu Hirvi potkii ja sätkii maassa minuutti kaupalla , eikä voi ampua armon laukausta ennen kun saa koiran pois Hirven luota .

    • Anonyymi

      Meeppä päähän tai kaulaan tai rankaan ampuja pistään Hirvi joka potkii kyljellään maassa ,huonoa lihaa tulee jos ei pääse heti pistään . kyllä tää päähän ja kaulaan ampuja nöösi poika , vois perua puheitaan .

    • Anonyymi

      Aina kaulaan niin putoaa niille sijoilleen. Jos joku pitää osuma-aluetta liian pienenä niin menkööt ampumaradalle harjoittelemaan täällä urputtamisen sijaan !

      Itse ammun kaulan juureen niin kesken juoksunkin lähtee jalat hirveltä alta. Nykyään koirat on niin hyväiä ettei haavakoita metsiin jää joten kannattaa yrittää aina kaulaan liikkuvaa !

    • Anonyymi

      En ole kaulaan ampuja , menee hyvää kaulalihaa pilalle , ammun aina Hirveä lapojen taakse , paras osuma Hirveen , löytyy alle sadan metrin , myös Koiralle turvallinen laukaus , ei potki kun menet pistään . Hirvi koekin ammutaan lavoille ,

    • Anonyymi

      Kandeis soittaa skoudet paikalle ku ne pysäyttää rikollsenki sillee.

    • Anonyymi

      Peukalosääntönä tähtäin vyön kohdalle passimiehellä, jahtipäällikköä päähän

    • Anonyymi

      Olen yrittänyt olla päähän-ampumatta ja harjoitellu ahkerasti jopa vuosikymmeniä
      radalla. Silti näitä pää osumia on tullut.Johtuu ilmeisemmin tilanteista,joko asetta viedään liikaa etenemissuuntaan pusertaessa tai henkitys pusertaessa nostaa osumakohtaa.Pää osumat ovat tulleet yleensä tiukoissa ampuma-tilanteissa.
      Radalla olen pää-ammuntaa koettanut paikalla olevaan tauluun,hyvin tuloksin.
      Saataisi tämä onnistua paikalla olevaan hirveenkin metsästystilanteessa.
      Silti paremmpi osumakohta on olemassa,eikä tarvitse selitellä seurueelle,
      karannutta hirveä.

      • Anonyymi

        Kyllä itse ammun ruokintapaikoilla päähän aina kun se on mahdollista. Putoo samantein ja kyllä niiden pyssyjen täytyy olla kohdistettu sadalle metrille niin että osuma alue on alle 5cm säteellä. Luoti repii aikalailla tulopuolelta ja se osuma ei lavoille ole aina niin hyvä etteikö siitä menis lihaa hukkaan. pääosumassa on vielä sekin hyvä että suolien pois ottaminen on siistiä kun sydän ja kauhkot ovat ehjiä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kyllä itse ammun ruokintapaikoilla päähän aina kun se on mahdollista. Putoo samantein ja kyllä niiden pyssyjen täytyy olla kohdistettu sadalle metrille niin että osuma alue on alle 5cm säteellä. Luoti repii aikalailla tulopuolelta ja se osuma ei lavoille ole aina niin hyvä etteikö siitä menis lihaa hukkaan. pääosumassa on vielä sekin hyvä että suolien pois ottaminen on siistiä kun sydän ja kauhkot ovat ehjiä.

        Silloinhan ei mene yhtään lihaa hukkaan, kun elukka juoksee pois laukauksen jälkeen, ilman alaleukaa ja löytyy viikon päästä korppien ja varisten toimesta, pilaantuneena ? Oletko varmasti hakenut MM-kisapaikkaa maajoukkueesta, ainakaan "kaisamäkäräinen" ei ole lähelläkään sinun tasoasi, ampumataitojensa puolesta.


    • Anonyymi

      Kyllä Hirvi on on toista maata ,sitä ei pidä mennä päähän ampumaan .
      Sodan kylässä on pantu päähän ampujat kuriin , erotetaan porukasta .

      • Anonyymi

        Aivan oikein toimittu!


    • Anonyymi

      Ruokintapaikoilla toimii parraiten "Nukutusaine" ei tarvita luotia,ja kamera pääle,viesti saapu kännykääsi
      kuvan kera.Jos et halua saalista odottele vain 40 minsaa niin saalis häipyy paikalta.
      (Tähän tämä nykyteknolokia on mennyt)Ei tarvita koiria,tarvitaan vain ihmistä.
      Harrastus on sitten erikseen metsästys-seuroissa.
      Samaan kuvaan saataa tulla useitakin nukutettuja harrastajia.
      OLISKO NÄIN! Anesteesia.

    • Anonyymi

      Joidenkin mielestä nämä ovat "hauskoja" neuvoja eli ilmeisesti kommentoijat eivät koskaan ole hirveä ampuneet, ei varmaan metsästyskorttiakaan löydy kovin monelta, toivottavasti. Jos joku oikeasti hirvijahtiin aikova lukee näitä, käyttäkää omaa järkeä ja miettikää miksi se kymppi on siinä lavan takana. Nämä "lihan säästäjät" jotka yrittävät ampua päähän huomaavat aika nopeasti olevan porukan ulkopuolella, muulla toiminnalla on taitonsa näytettävä.

    • Anonyymi

      OLe joutunut lopetuslaukaisun ampumaan päähän(niskan puolelta).
      Koiran joutuu viemään sivunmalle ja joutuu siinä isekin varomaan.
      Keuhkolaukaisu liikeellä olevaan on paras,ei kovinkaan pitkälle mene .
      Jos sitten ei löydy niin luultavsti ohi laukaisu.Päähän yrittäminen pysäyttää kyllä osuessaan,mutta antaa suuremman mahdolisuuden haavoitumiseen ja hirven kitumiseen monen päivän ajan.Metsästysvuokraalueet ovat soukat saattaa mennä alueelta ulos,jolloin metsästyspäivä saataa pitkittyä.Päähän osumaa lopetuksena voidaan myös ampua sivulta,riipuu vähän siitä kuinka eläin on asettunut,jolloin nähdään myös minne luoti läpimennessään menee.Täytyy tunnustaa että olen,nuoruudessani ampunut pääosumia ,joutunut myös paikkaamaan laukkauksen keuhkoosumalla,ettei koko päivä mene pilalle seurueelta.Suomalainen Syksy on kylmää aikaa,kannataa yrittää keuhkoosumaa.

    • Anonyymi

      10 piikkinen sonni 120m. Niile sijoille jäi.

    Ketjusta on poistettu 6 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5035
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3307
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1442
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1285
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      990
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      249
      791
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe