olinkin tot-leikkauksessa

menossa

Eilen leikattiin (TOT), ja ilmeisesti joku nivusen/reiden hermojuttu sattui niin, että simahdin 2 ekaa pissakertaa vessaan. Päättivät sitten pitää yön yli, ja jäännösvirtsaakin oli liikaa, kai siksi etten voinut istua pöntöllä.
Mutta sitten se onneksi helpotti, nyt on vain jomotus nivusissa ja liikun hitaasti.
En osaa vielä sanoa tuloksista.
Mutta itse leikkaus ei pahemmin sattunut.

33

11442

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • leikattu

      Kiva kun palasit kertomaan. Voisitko kertoa enemmän tästä TOT menetelmästä? Minulle kun ei ollut apua TVT:stä. Millälailla tämä auttaa ja miten eroaa TVT:stä? Onko tämä korvaava leikkaus TVT:lle vai vaihtoehto, vaiko tehdäänkö eri oireiden perusteella leikkaustavan valinta? Tiedätkö/osaisitko kertoa, minua kiinnostaisi. Tietenkin omasta kokemuksesta voit kertoa kun aika hiukan kuluu ja toivut. Kiitos kuitenkin tästäkin paluusta palstalle, odottelinkin hiukaan tietoja miten lekkaus meni. Olisi ollutkin TVT;n suhteen noloa jos olisin saanut lunta tupaan kun niin suosittelin, mutta kun niin uskoin, omasta epäonnisesta leikkauksestani huolimatta.

      Pikaista toipumista Sinulle!

      • menossa

        En tiedä eroa, sain nimittäin jälkihoito-ohjeenkin tvt:n mukaan ja kun kysyin eroa, hoitsut sanoivat, että vähän erilailla tehdään.
        Mutta sivulta http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/nosto46_2.pdf sitten yritin itse löytää eroavaisuuksia. En silti hokannut muuta kuin mitä hoitsutkin sanoivat: vähän erilailla....
        Ja kait sitten on vähemmän ongelmia, jutusta päätellen.
        Mut leikattiin toissapäivänä, ja tänään käytiin kirppiskierroksella poikakaverin kanssa, 3 - 4 tuntia. Tietty se ajoi ja mulla kesti autoon meno ja siitä nousu, mutta ei kummempia kipuja, ei edes pissalla käydessä yhtään kirvele. En ponnistellut yhtään joten en vielä tiedä miten kävisi, jos... mutta toivo elää! Väsyttää kyllä aika lailla, mutta käskettiin kevyesti liikkua.
        Kerron lisää kun edistyn!


      • leikattu
        menossa kirjoitti:

        En tiedä eroa, sain nimittäin jälkihoito-ohjeenkin tvt:n mukaan ja kun kysyin eroa, hoitsut sanoivat, että vähän erilailla tehdään.
        Mutta sivulta http://www.laakarilehti.fi/files/nostot/nosto46_2.pdf sitten yritin itse löytää eroavaisuuksia. En silti hokannut muuta kuin mitä hoitsutkin sanoivat: vähän erilailla....
        Ja kait sitten on vähemmän ongelmia, jutusta päätellen.
        Mut leikattiin toissapäivänä, ja tänään käytiin kirppiskierroksella poikakaverin kanssa, 3 - 4 tuntia. Tietty se ajoi ja mulla kesti autoon meno ja siitä nousu, mutta ei kummempia kipuja, ei edes pissalla käydessä yhtään kirvele. En ponnistellut yhtään joten en vielä tiedä miten kävisi, jos... mutta toivo elää! Väsyttää kyllä aika lailla, mutta käskettiin kevyesti liikkua.
        Kerron lisää kun edistyn!

        Kiitos vastauksesta. Luin linkin - kyllä siellä tästä pienestä "teknisestä" erosta kerrotaan. Luin saman asian itsekin päivällä kun otin haun TOT-leikkaus.

        Mahtaneeko olla minulle apua, kun oli niin saman tyylinen toimenpide?


    • menossa

      Minulla on ollut vatsa tosi pulleana, eikä ainakaan syömisestä. Pissaakin on tullut, mutta nyt hiipi epäilys että jos kuitenkin on rakko täynnä? Vaikka katetroinnissa todettiin, että ei ainakaan silloin ollut jäännösvirtsaa.
      Onko sinulla, leikattu, tai muilla ollut vatsa turvonnut tot- tai tvt-toimenpiteitten jälkeen?

      • leikattu

        Juu, ei pullottanut. Mutta, täytyy muistaa ja huomioida että TVT ei tuonut haluttua tulosta. Aluksi näytti pariviikkoa leikkauksen jälkeen että olisi mennyt vielä hullummaksi koko juttu, mutta sitten rauhoittui. Ja nyt ollaan jokseenkin lähtökuopissa.


      • menossa
        leikattu kirjoitti:

        Juu, ei pullottanut. Mutta, täytyy muistaa ja huomioida että TVT ei tuonut haluttua tulosta. Aluksi näytti pariviikkoa leikkauksen jälkeen että olisi mennyt vielä hullummaksi koko juttu, mutta sitten rauhoittui. Ja nyt ollaan jokseenkin lähtökuopissa.

        Kävin tänään vallan polilla mahani takia, eikä mitään löytynyt, ja kuinka ollakaan, pullotus laantui eikä ole enää tukala olokaan.
        Ei lääkäri siihen mitään syytä löytänyt, kehotti vaan odotteleen.
        Mulla alkaa olla melko hyvä olo, ja tulin juuri parin kilsan lenkiltä. Ennen olisi jo tullut tippoja housuun, nyt pysyi kuivana.
        Toki paikat on vielä arkana mutta olen aika toiveikas. Joskos tot auttaisi sinuakin.


      • leikattu
        menossa kirjoitti:

        Kävin tänään vallan polilla mahani takia, eikä mitään löytynyt, ja kuinka ollakaan, pullotus laantui eikä ole enää tukala olokaan.
        Ei lääkäri siihen mitään syytä löytänyt, kehotti vaan odotteleen.
        Mulla alkaa olla melko hyvä olo, ja tulin juuri parin kilsan lenkiltä. Ennen olisi jo tullut tippoja housuun, nyt pysyi kuivana.
        Toki paikat on vielä arkana mutta olen aika toiveikas. Joskos tot auttaisi sinuakin.

        Kiva juttu näyttää hyvältä suunnalta. jahka parenet niin sitten tietää onnistuiko täysin.

        TVT ja TOT taitaa olla niin saman tapaisia, epäilen ettei lääkärit ehkä suostu TOT leikkaukseen kohdallani. Aijon kyllä kysästä sopivassa tilanteessa asiasta.

        Luulempa että minun apuni täytyy tulla neurologiasta ja näin ollen sen täytyy olla kokonaisvaltaisempi. Täytyy odottaa, jahka lääketiede keksii jotain.


    • kaarmeenkieli

      En asiantuntija ole, mutta olen ollut parikertaa mukana TOT- leikkauksessa. Eli TOT&TVT periaatteessa ovat samanlaisia toimenpiteitä,"kiristys nauhalla" estetään virtsankarkailu, mutta tekniikka toimenpiteissä on hiukka erilainen. Kai se on sitten lääkärikohtainen kumpaa he kannattavat..:)

      Toimenpidehän tehdään paikallispuudutuksessa joten ennen leikkausta annetaan rauhoittavaa ja kipulääkettä(vahvaa)pitkin leikkausta. Tuli mieleen, että ehkä tuo vessaan simahtaminen johtui niistä kipulääkkeistä. En tiedä kuinka kauan leikkauksen jälkeen olit heräämössä. Mutta ehkä siinä oli sitten jotain muutakin taustalla. Yleensähän tämä toimenpide tehdään päiväkirurgisesti. Residuaalivirtsaa seurataan toimenpiteen jälkeen. Eli jos vessassa käynnin jälkeen rakossa on vielä "liikaa" esim. 150 ml taitaa olla sellainen määrä, jonka jälkeen sitten katsotaan residuaali vielä uudelleen. Ja jos jäännösvirtsa jää suureksi, niin siinä on syy siirtyä osastolle yöksi.

      Tämän kerroin lyhyen työkokemuksen perusteella..:)Mutta leikkauksen aikana huolehditaan kyllä siitä, ettei potilas tunne kipua.

      • KUKKA

        Heips!

        Haluan kertoa kaikille, jotka suunnittelevat TOT leikkaukseen menoa, että se sattui ja paljon. Yritin etukäteen ottaa selvää kuinka paljon leikkaus sattuu ja soitin sairaalaankin asiasta. Siellä kätilö vain kertoi, että kaikki kokevat kivun niin erinlailla. Henkilö sanoi, että eivät leikatut ole paljon valitelleet.
        Meistä kolmesta samana päivänä leikatusta yksi rouva kyllä lähti kotiin ja hän ei ollut kovin kivulias. Hän oli eläkeikäinen ja olin ihan yllättynyt hänen voinnistaan. Hoitaja kertoi, että nuoremmille tulee useammin kovempia kipuja, kun lihasten läpi mennään.
        Kokemus oli jopa kovempi kuin kaksi viimeisintä synnytystäni.Itse leikkaus sattui todella paljon nivusiin ja puudutepiikit tuntuivat kamalilta. Suoneen laitettava kipulääke ei valitettavasti riitä kunnolla, koska potilaan pitää olla yhteistyökykyinen leikkauksen aikana. Nivusista läpi meno tuntui hirveältä ja leikkauksen jälkeen alkoivat heti valtavat hermosäryt, jotka repivät jalkojani. Monia kipulääkkeitä kokeiltiin, eikä pahin kipu hellittänyt kuin illalla. Olin silloin hyvin pahoinvoiva ja happiviiksiäkin tarvitsin. Paha olo johtui tietysti voimakkaista lääkkeistä olihan tuskani saatava loppumaan.
        Tällä hetkellä olen kotona ja leikkauksesta on vasta kaksi päivää. Tavallisilla kipulääkkeillä en pärjää vaan syön Panacodia ja Litalkinia.
        Lääkäri ja hoitajat olivat kyllä aivan ihania ja ammattitaitoisia, mutta toivoisin, että kerrottaisiin TOTUUS KIVUSTA mitä tämä voi pahimmassa tapauksessa olla. TVT ja TOT leikkauksista puhutaan liian kevyesti ja ihan pikku juttuina, sitä se ei todellakaan ole.
        Toivon että en kärsinyt turhaan, vaan saan avun vaivaani. Tästä kivusta kun ei saa palkinnoksi pientä vauvanyyttiä.


      • TOT
        KUKKA kirjoitti:

        Heips!

        Haluan kertoa kaikille, jotka suunnittelevat TOT leikkaukseen menoa, että se sattui ja paljon. Yritin etukäteen ottaa selvää kuinka paljon leikkaus sattuu ja soitin sairaalaankin asiasta. Siellä kätilö vain kertoi, että kaikki kokevat kivun niin erinlailla. Henkilö sanoi, että eivät leikatut ole paljon valitelleet.
        Meistä kolmesta samana päivänä leikatusta yksi rouva kyllä lähti kotiin ja hän ei ollut kovin kivulias. Hän oli eläkeikäinen ja olin ihan yllättynyt hänen voinnistaan. Hoitaja kertoi, että nuoremmille tulee useammin kovempia kipuja, kun lihasten läpi mennään.
        Kokemus oli jopa kovempi kuin kaksi viimeisintä synnytystäni.Itse leikkaus sattui todella paljon nivusiin ja puudutepiikit tuntuivat kamalilta. Suoneen laitettava kipulääke ei valitettavasti riitä kunnolla, koska potilaan pitää olla yhteistyökykyinen leikkauksen aikana. Nivusista läpi meno tuntui hirveältä ja leikkauksen jälkeen alkoivat heti valtavat hermosäryt, jotka repivät jalkojani. Monia kipulääkkeitä kokeiltiin, eikä pahin kipu hellittänyt kuin illalla. Olin silloin hyvin pahoinvoiva ja happiviiksiäkin tarvitsin. Paha olo johtui tietysti voimakkaista lääkkeistä olihan tuskani saatava loppumaan.
        Tällä hetkellä olen kotona ja leikkauksesta on vasta kaksi päivää. Tavallisilla kipulääkkeillä en pärjää vaan syön Panacodia ja Litalkinia.
        Lääkäri ja hoitajat olivat kyllä aivan ihania ja ammattitaitoisia, mutta toivoisin, että kerrottaisiin TOTUUS KIVUSTA mitä tämä voi pahimmassa tapauksessa olla. TVT ja TOT leikkauksista puhutaan liian kevyesti ja ihan pikku juttuina, sitä se ei todellakaan ole.
        Toivon että en kärsinyt turhaan, vaan saan avun vaivaani. Tästä kivusta kun ei saa palkinnoksi pientä vauvanyyttiä.

        Minut leikattiin Hämeenlinnassa muutama viikko sitten. Puudutus onnistui loistavasti. en tuntenut kertakaikkiaan mitään. Nukahtelinkin välillä. Leikkauksen jälkeisenä iltana tuntui kohtalaisia kipuja mutta sain niihin tippalääkityksen .
        Minulla jäi leikkauskesta vain hyvä fiilis.
        En tiedä mitä minulla tehtiin erilailla mutta minun ei tarvinnut olla leillauksessa mitenkään "mukana".
        Leikkauksen jälkeen kotona kipeät olivat vain nivusiin tehdyt reijät joiden tikit kiristelivät inhottavasti.


      • tottiin tyytyväinen
        KUKKA kirjoitti:

        Heips!

        Haluan kertoa kaikille, jotka suunnittelevat TOT leikkaukseen menoa, että se sattui ja paljon. Yritin etukäteen ottaa selvää kuinka paljon leikkaus sattuu ja soitin sairaalaankin asiasta. Siellä kätilö vain kertoi, että kaikki kokevat kivun niin erinlailla. Henkilö sanoi, että eivät leikatut ole paljon valitelleet.
        Meistä kolmesta samana päivänä leikatusta yksi rouva kyllä lähti kotiin ja hän ei ollut kovin kivulias. Hän oli eläkeikäinen ja olin ihan yllättynyt hänen voinnistaan. Hoitaja kertoi, että nuoremmille tulee useammin kovempia kipuja, kun lihasten läpi mennään.
        Kokemus oli jopa kovempi kuin kaksi viimeisintä synnytystäni.Itse leikkaus sattui todella paljon nivusiin ja puudutepiikit tuntuivat kamalilta. Suoneen laitettava kipulääke ei valitettavasti riitä kunnolla, koska potilaan pitää olla yhteistyökykyinen leikkauksen aikana. Nivusista läpi meno tuntui hirveältä ja leikkauksen jälkeen alkoivat heti valtavat hermosäryt, jotka repivät jalkojani. Monia kipulääkkeitä kokeiltiin, eikä pahin kipu hellittänyt kuin illalla. Olin silloin hyvin pahoinvoiva ja happiviiksiäkin tarvitsin. Paha olo johtui tietysti voimakkaista lääkkeistä olihan tuskani saatava loppumaan.
        Tällä hetkellä olen kotona ja leikkauksesta on vasta kaksi päivää. Tavallisilla kipulääkkeillä en pärjää vaan syön Panacodia ja Litalkinia.
        Lääkäri ja hoitajat olivat kyllä aivan ihania ja ammattitaitoisia, mutta toivoisin, että kerrottaisiin TOTUUS KIVUSTA mitä tämä voi pahimmassa tapauksessa olla. TVT ja TOT leikkauksista puhutaan liian kevyesti ja ihan pikku juttuina, sitä se ei todellakaan ole.
        Toivon että en kärsinyt turhaan, vaan saan avun vaivaani. Tästä kivusta kun ei saa palkinnoksi pientä vauvanyyttiä.

        Se kipu varmaankin on jokaiselle niin henkilökohtainen aivan niin kuin synnytyskin joku ei ole moksiskaan ja toinen taas kauhuissaan. Minulle tehty reilu kaksiviikkoa sitten TOT-leikkaus ja ainakin toistaiseksi kaikki hyvin pissa pysyy sisällä ja en tarvitse enää inkosuojaa. Leikkaus ei ollut täysin kivuton mutta sen kyllä kestää ja kiitoksena siitä kivusta pääsin eroon inkosuojista ihanaa.


      • Leikelty
        tottiin tyytyväinen kirjoitti:

        Se kipu varmaankin on jokaiselle niin henkilökohtainen aivan niin kuin synnytyskin joku ei ole moksiskaan ja toinen taas kauhuissaan. Minulle tehty reilu kaksiviikkoa sitten TOT-leikkaus ja ainakin toistaiseksi kaikki hyvin pissa pysyy sisällä ja en tarvitse enää inkosuojaa. Leikkaus ei ollut täysin kivuton mutta sen kyllä kestää ja kiitoksena siitä kivusta pääsin eroon inkosuojista ihanaa.

        Mulla tehtiin tot leikkaus perjantaina, eli kaksi päivää sitten (nyt sunnuntai). En pysty pissaamaan. Olin ekan yön sairaalassa, jossa laitettiin aina katetri kun oli pissahätä, ja sen jälkeen opetettiin mut itse laittamaan katetri. Nyt sitten käyn kotona pissalla katetrin kanssa kylpyhuoneessa. Peili ammeen reuanlla ja toinen jalka ammeen reunalle nostettuna ängen katetrin (mikä siis yllättävän helppoa, mutta hieman vihlovaa) ja päästän suosiolla pissat suoraan kylppärin lattiakaivoon. Nyt siis kysymys kuuluukin, että onko lanka liian kireällä vai eikö pissa tule, kun paikat turvonneet. Itse pelkään pahoin, että nauha on liian kireällä, sillä 2 kertaa on suihkussa käynyt niin, että kun on ollut oikein kova pissahätä, niin olen saanut vajaan puoli desiä lirisemään itsekseen ulos. Sitten kun olen painanut alavatsaa, eli virtsarakkoa, on tullut kolme tippaa, sen jälkeen ei mitään, ja on ollut pakko katetroida (jonka jälkeen pissaa tulee yli puoli litraa ulos). Vessassa istuen ei tule mitään! Yksi hoitsutäti kertoi sairaalassa, että hänelle tehty tot kuukausi sitten ja hän opetteli pissaamisen uudestaan. Sanoi, ettei ponnistaminen auta yhtään ja että pitää kuulemma vaan nojata eteenpäin ja rentoutua ja odottaa. PLIIIIIIS kertokaa kokemuksia, kuinka olette saaneet pissan tulemaan!! Tuntuu oudolta, että turvotus estäisi pissan tulon, kun sitä kuitenkin vähän lirisee ulos, silloin kun on oikein kova hätä. Kai ne loputkin sieltä pääsis, jos reikä on kerta auki.

        Sen verran vielä taustatietoo. Samassa leikkauksessa korjattiin emättimen etuseinämän laskeuma. Sain minispinaalin ja rauhoittavaa. Leikkaus oli lyhyt. Kesti puoli tuntia. Täysin kivuton toimenpide. Ei tarvittu mua "mukana" ollenkaan. Nukahtelin välillä. Mulla ei ole ollut leikkauksen jälkeen juuri yhtään kipuja. Kieltäydyin ottamasta panacodia, kun se on kuitenkin huumausaineeks luokiteltava lääke. Buranaakaan en ole ottanut kotona, kun en ole tarvinnut. Mulle kirjoitettiin kuukauden saikkuloma, laskeumaleikkauksen perusteella... Itse leikkaus siis täysin kymppi. Kun vaan toi pissa alkais tulla...


      • TOT-operaatio
        Leikelty kirjoitti:

        Mulla tehtiin tot leikkaus perjantaina, eli kaksi päivää sitten (nyt sunnuntai). En pysty pissaamaan. Olin ekan yön sairaalassa, jossa laitettiin aina katetri kun oli pissahätä, ja sen jälkeen opetettiin mut itse laittamaan katetri. Nyt sitten käyn kotona pissalla katetrin kanssa kylpyhuoneessa. Peili ammeen reuanlla ja toinen jalka ammeen reunalle nostettuna ängen katetrin (mikä siis yllättävän helppoa, mutta hieman vihlovaa) ja päästän suosiolla pissat suoraan kylppärin lattiakaivoon. Nyt siis kysymys kuuluukin, että onko lanka liian kireällä vai eikö pissa tule, kun paikat turvonneet. Itse pelkään pahoin, että nauha on liian kireällä, sillä 2 kertaa on suihkussa käynyt niin, että kun on ollut oikein kova pissahätä, niin olen saanut vajaan puoli desiä lirisemään itsekseen ulos. Sitten kun olen painanut alavatsaa, eli virtsarakkoa, on tullut kolme tippaa, sen jälkeen ei mitään, ja on ollut pakko katetroida (jonka jälkeen pissaa tulee yli puoli litraa ulos). Vessassa istuen ei tule mitään! Yksi hoitsutäti kertoi sairaalassa, että hänelle tehty tot kuukausi sitten ja hän opetteli pissaamisen uudestaan. Sanoi, ettei ponnistaminen auta yhtään ja että pitää kuulemma vaan nojata eteenpäin ja rentoutua ja odottaa. PLIIIIIIS kertokaa kokemuksia, kuinka olette saaneet pissan tulemaan!! Tuntuu oudolta, että turvotus estäisi pissan tulon, kun sitä kuitenkin vähän lirisee ulos, silloin kun on oikein kova hätä. Kai ne loputkin sieltä pääsis, jos reikä on kerta auki.

        Sen verran vielä taustatietoo. Samassa leikkauksessa korjattiin emättimen etuseinämän laskeuma. Sain minispinaalin ja rauhoittavaa. Leikkaus oli lyhyt. Kesti puoli tuntia. Täysin kivuton toimenpide. Ei tarvittu mua "mukana" ollenkaan. Nukahtelin välillä. Mulla ei ole ollut leikkauksen jälkeen juuri yhtään kipuja. Kieltäydyin ottamasta panacodia, kun se on kuitenkin huumausaineeks luokiteltava lääke. Buranaakaan en ole ottanut kotona, kun en ole tarvinnut. Mulle kirjoitettiin kuukauden saikkuloma, laskeumaleikkauksen perusteella... Itse leikkaus siis täysin kymppi. Kun vaan toi pissa alkais tulla...

        TOT-leikkaus TODELLA ILKEÄ ja kestämättömän KIVULIAS, pahempaa kuin synnyttäminen!! Minun leikkaus ei onnistunut täysin, mutta en mene uudelleen, liian kamalaa!!


      • -tiinaK
        Leikelty kirjoitti:

        Mulla tehtiin tot leikkaus perjantaina, eli kaksi päivää sitten (nyt sunnuntai). En pysty pissaamaan. Olin ekan yön sairaalassa, jossa laitettiin aina katetri kun oli pissahätä, ja sen jälkeen opetettiin mut itse laittamaan katetri. Nyt sitten käyn kotona pissalla katetrin kanssa kylpyhuoneessa. Peili ammeen reuanlla ja toinen jalka ammeen reunalle nostettuna ängen katetrin (mikä siis yllättävän helppoa, mutta hieman vihlovaa) ja päästän suosiolla pissat suoraan kylppärin lattiakaivoon. Nyt siis kysymys kuuluukin, että onko lanka liian kireällä vai eikö pissa tule, kun paikat turvonneet. Itse pelkään pahoin, että nauha on liian kireällä, sillä 2 kertaa on suihkussa käynyt niin, että kun on ollut oikein kova pissahätä, niin olen saanut vajaan puoli desiä lirisemään itsekseen ulos. Sitten kun olen painanut alavatsaa, eli virtsarakkoa, on tullut kolme tippaa, sen jälkeen ei mitään, ja on ollut pakko katetroida (jonka jälkeen pissaa tulee yli puoli litraa ulos). Vessassa istuen ei tule mitään! Yksi hoitsutäti kertoi sairaalassa, että hänelle tehty tot kuukausi sitten ja hän opetteli pissaamisen uudestaan. Sanoi, ettei ponnistaminen auta yhtään ja että pitää kuulemma vaan nojata eteenpäin ja rentoutua ja odottaa. PLIIIIIIS kertokaa kokemuksia, kuinka olette saaneet pissan tulemaan!! Tuntuu oudolta, että turvotus estäisi pissan tulon, kun sitä kuitenkin vähän lirisee ulos, silloin kun on oikein kova hätä. Kai ne loputkin sieltä pääsis, jos reikä on kerta auki.

        Sen verran vielä taustatietoo. Samassa leikkauksessa korjattiin emättimen etuseinämän laskeuma. Sain minispinaalin ja rauhoittavaa. Leikkaus oli lyhyt. Kesti puoli tuntia. Täysin kivuton toimenpide. Ei tarvittu mua "mukana" ollenkaan. Nukahtelin välillä. Mulla ei ole ollut leikkauksen jälkeen juuri yhtään kipuja. Kieltäydyin ottamasta panacodia, kun se on kuitenkin huumausaineeks luokiteltava lääke. Buranaakaan en ole ottanut kotona, kun en ole tarvinnut. Mulle kirjoitettiin kuukauden saikkuloma, laskeumaleikkauksen perusteella... Itse leikkaus siis täysin kymppi. Kun vaan toi pissa alkais tulla...

        Itsellä samoja ongelmia, kuinka sinulla ratkesi tämä?


      • TOT16
        tottiin tyytyväinen kirjoitti:

        Se kipu varmaankin on jokaiselle niin henkilökohtainen aivan niin kuin synnytyskin joku ei ole moksiskaan ja toinen taas kauhuissaan. Minulle tehty reilu kaksiviikkoa sitten TOT-leikkaus ja ainakin toistaiseksi kaikki hyvin pissa pysyy sisällä ja en tarvitse enää inkosuojaa. Leikkaus ei ollut täysin kivuton mutta sen kyllä kestää ja kiitoksena siitä kivusta pääsin eroon inkosuojista ihanaa.

        kuinka pian leikkauksesta virtsankarkailu loppuu?


      • LKL

        Heti, jos leikkaus on onnistunut. Jos on onnistunut, on pikemminkin haaste saada rakkoa tyhjenemään ainakaan kokonaan.


    • anne

      hei.minulle tehty tot-leikkaus vuonna 2008.vaivat hävisivät kuin taika-iskusta.nivuset muutaman päivän aristavat,siinä kaikki.kiitos ihana lääketiede :)

      • Pelokas

        Hei! Te, jotka olette tot-operaatiossaolleet, olitteko minkä ikäisiä leikkaukseen mennessänne? Oletteko miten leikkauksesta toipuneet? Onnistuuko pissillä käyminen normaalisti? Itsellä olisi leikkaus edessä ja lääkäri väläytteli ajatusta uretra-renkaasta ennen leikkauksen tekemistä, koska olen kuulemma niin nuori.. Kokemuksia renkaasta?


      • Anonyymi
        Pelokas kirjoitti:

        Hei! Te, jotka olette tot-operaatiossaolleet, olitteko minkä ikäisiä leikkaukseen mennessänne? Oletteko miten leikkauksesta toipuneet? Onnistuuko pissillä käyminen normaalisti? Itsellä olisi leikkaus edessä ja lääkäri väläytteli ajatusta uretra-renkaasta ennen leikkauksen tekemistä, koska olen kuulemma niin nuori.. Kokemuksia renkaasta?

        Olen 34 ja pääsin heti 💪🏼


    • jousimies-66

      Heips!
      Mulle tehtiin TOT-leikkaus viikko sitten Valkeakosken aluesairaalassa. Toimenpide oli tunnissa ohi eikä sattunut yhtään itse leikkaus.
      Puudutusaineen vaikutus lakkasi niin nivuset ja reidet kipeät. Kipulääkettä sai kyllä tarpeen mukaan. Leikkauksesta kolmetuntia niin pystyin käymään jo pissalla. Kävely oli ensimmäisen päivän hipsimistä.
      Pois pääsin neljän aikaan ja henkilökunta oli aivan ihanaa.
      Kannatan kyllä toimenpidettä.

    • Sepsi

      Olin eilen TOT-toimenpiteessä ja haluan kertoa kokemukseni. Se tehtiin kevyessä nukutuksessa, joten minulle erittäin helppo. Pari tuntia heräämisen jälkeen pystyin jo syömään ja käymään vessassa. Pissaakin tuli, eikä jäännösvirtsaa jäänyt. Olisin saanut jäädä isastolle yöksi, mutta lähdin kotiin kosk pissa kulki hyvin. Sain lähtiessä vielä kipulääkettä, koska 1,5tunnin kotimatka. Yö meni hyvin ja nyt kun vrk kulunut lääkkestä, otin Buranan, nivusiin vähä sattuu, ei paha. Aika näyttää miten tuo avun, mutta ei ollut paha kokemus toimenpide. Satuin lukemaan täältä edeltävänä iltana kokemuksia...ja kieltämättä vähän pelotti. Siks haluain kertoo tarinani, jos auttais muita.. Ymmärrän, että jokaisella kokemus oma ja noista alkuajoista kehittynyt varmaan toimenpidekin ja puudutukset, mitä käytetään. Yllätyin, että nukutettiin, kun kaikissa kerrottiin että paikallispuudutuksessa yl.tehdään.

    • Ikäihminen

      Olen menossa leikkaukseen 4.1.16. Tosiaan on kerrottu, että leikkaus tehdään paikallispuudutuksessa.
      En pelkää yhtään, koska minulla on ollut muita leikkauksia, jotka ovat menneet paremmin kuin hyvin niin puudutuksessa kuin nukutettunakin.
      Sitä olen vähän miettinyt, että sujuuko pissaaminen samaan tapaan kuin ennen sitten, kun on toipunut leikkauksesta.

    • Ikäihminen

      Leikkaus onnistui hyvin. Eivät ne puudutuspiikit olleet paljon itikanpistoa kummempia. Itse toimenpide oli kivuton. Melkein heti toimenpiteen jälkeen tultiin kysymään, mitä haluan syödä. Kahviakin olisi saanut, mutten juo sitä. Pissaaminen onnistui ensi yrittämällä, mutta jäännösvirtsaa jäi sen verran, että odotettiin toinen kerta. Se meni niin hyvin, että pääsin kotiin.

      Kotona tuntui leikkauspäivänä vähän jomotusta toisessa nivusessa, mutta söin parina päivänä Buranaa ja Panadolia, kun niitä oli määrätty.

      Nyt on kohta viikko kulunut ja olo on normaali. Olen kuitenkin varonut ponnistelemasta, ettei tule takapakkia. Suosittelen toimenpidettä, jos tarvetta on. Sitä ei todellakaan tarvitse pelätä.

      • N_35

        Minulla tot leikkauksesta 2 päivää ja en juuri kipulääkkeitä tarvitse enää. Tehtiin spinaali puudutuksessa, sai itse valita. Aamupäivällä leikattiin ja illalla kotiin. Pissaaminen oli aika hankalaa aluksi mutta nyt sujuu jo hyvin. Täytyy toivoa että auttaa vaivaan!


    • Claudia45

      Tulin eilen sairaalasta, jossa minulle tehtiin Tot, pääsin illalla kasilta kun pissaminen onnistui paineen kanssa. Paikallispuudutuksessa tehtiin ja musiikkia tuli kuulokkeista ja suoneen halutessa lisää kipulääkettä. Ei kivaa mutta jos joku vertaa synnytykseen ni huh huh...ei liene synnyttäny a lateitse. Puudituspiikit joo tuntu, kipuherkkä kun olen mutta kyllä ne antaa reilusti kipulääkettä kun vaa etukäteen pyytää. Älkää huoliko kanssasisaret, lukekaa varauksella näitä juttuja. Kävelyssä vähän tuntuu ja istuessa jomottaa mut buranalla pärjää.

      • Naranda

        Minulle tehtiin TOT leikkaus04,03,17 nukutuksessa.Siis nivussa reiät jossa vasen puoli on vielä kipeä. Mutta ei ainakaan vielä huomattavaa parannusta,päin vastoin yön jälkeen ei kerkeä vessaan vaan pissa vain tulee en pidättää,on oltava Tena yöksi.
        Olen soittanut jo kerra sairaalaan ,kehoitettiin vain odottamaan eikä iltaisin saisi juoda mitään .2viikkoa mennyt mutta ei ole apua . On vain odotusta.Ikävää tämä on.


    • Griegerhoff

      Hei Kanssasisaret
      Olen menossa TOT leikkaukseen. 52v ja kärsinyt 20 vuotta, virtsankarkailusta. Minua pelottaa että verkko asennetaan jotenkin väärin. Lääkäri kertoi että jos leikkaus epäonnistuu ja verkko menee väärin. Sitä ei saada pois ja jää kivut tilalle, ihan järkyttävää. Mieluummin kusen housuihini kun kestäisin kipuja loppuelämäni. Naustenklinikka on kyseessä. Harva mainitsee sairaalaa . Kertokaa kokemuksia.

    • Anonyymi

      Minulle tehtiin TVT leikkaus Lohjan Sairaalassa. Leikkaus meni hyvin, pissaa ei tule. Ei tule kuin hiljaa lirumalla ja rakoon jää samanverran, joskus reilusti enemmänkin. Olin 3 vrk sairaalassa, nyt kotona ja katetroin itse rakon muutaman tunnin välein. Lohduttivat sairaalassa, että parin viikon kuluttua kaikki toimii taas. Henkilökunta aivan ihanaa. Kauanko teillä on kestänyt tämä kotona katetrointi?

    • Anonyymi

      4 päivää sitten leikattiin Tot. Leikkaus meni hyvin, tehtiin paikallispuydutuksessa ja minulla oli kipupumppu, josta itse laitoin lääkettä tarpeen mukaan. Olin aivan puoliunessa, enkä muista mitään yskityksiä yms. Heömössä jouduin olemaan yön yli jäävän jalka--reusi-nivuskivun vuoksi. Joskus saattaa tulla, mutta on ohimenevää. Kipu on helpottanut päivä päivältä ja pissaaminen sujuu hitaasti, mutta hyvin. Vielä en ole kovasti liikkunut, joten en tiedä pitääkö lanka😬

    • Anonyymi

      Hei! Olin tot leikkauksessa 2018. leikkaus oli kivuton ja jäännösvirtsaa 55mm,
      joten kotiin. n. 3pv virtsa toimi. sittten alkoi älytön ruljanssi! tuli virtsaumpi!
      jouduin takaisin sairaalaan, jossa katetroitiin n.3tunnin välein. n.3viikkoa sairaalassa
      ja lopulta katkasivat slingan! nauha oli aivan sekaisin jota yrtitettiin korjata.
      edelleen on ongelmia. nyt taistelen saadakseni potilasvahinko korjauksia!!!
      en suosittele kenellekkään!

      • "Hei! Olin tot leikkauksessa 2018. leikkaus oli kivuton ja jäännösvirtsaa 55mm,
        joten kotiin. n. 3pv virtsa toimi. sittten alkoi älytön ruljanssi! tuli virtsaumpi!
        jouduin takaisin sairaalaan, jossa katetroitiin n.3tunnin välein. n.3viikkoa sairaalassa
        ja lopulta katkasivat slingan! nauha oli aivan sekaisin jota yrtitettiin korjata.
        edelleen on ongelmia. nyt taistelen saadakseni potilasvahinko korjauksia!!!
        en suosittele kenellekkään!"

        - Ikävä juttu, sillä näistä ei kirjoiteta tarpeeksi, kun aikaisemman tietämykseni https://tinyurl.com/w83nkuq mukaan FDA:kin on varoittanut noista verkoista jo kaksi kertaa ja EU:kin ainakin kerran, rohkean suomalaisen naisen https://tinyurl.com/y4ku4tge tehtyä oikean urotyön kerrottuaan omasta karseasta kokemuksestaan, kun hänelle laitettiinkin verkko suunnitellun perinteisen korjausleikkauksen sijaan ja "verkko oli repinyt virtsarakkoa ja toisen virtsatiehyeen".

        Ajateltuani päivittää nyt tietojani vähän googlasin sanoilla "FDA mesh" (ilman lainausmerkkejä) ja sieltähän pomppasi ihan hirveästi uusia varoituksia https://www.fda.gov/medical-devices/urogynecologic-surgical-mesh-implants/considerations-about-surgical-mesh-sui siitä, miten FDA on kieltänyt verkkojen käyttöä https://www.fda.gov/medical-devices/urogynecologic-surgical-mesh-implants/fdas-activities-urogynecologic-surgical-mesh kystoseeleen ja rektoseeleen:

        "FDA ban on transvaginal mesh: What does it mean for women facing pelvic organ prolapse?"
        https://tinyurl.com/sdt5n66

        Oikeusjuttujakin on nostettu vaikka kuinka paljon:
        https://www.drugwatch.com/transvaginal-mesh/lawsuits/

        Mitä Suomen tilanteeseen tulee, ei kannata tyytyä vain Potilasvakuutuskeskuksen päätöksiin voidessaan kävellä https://tinyurl.com/rhcarb6 koko valituksen päältä.

        Ks. myös aloitukseni:

        Perinteisesti naiset on jätetty kärsimään
        https://tinyurl.com/y4feb9t3

        - Ja asiaan liittyvä viestini https://tinyurl.com/sh4w59f aika karseasta ketjusta.

        Olipa vaan kirjoittaminen näin väsyneenä liian rankkaa, herättyäni vain nelisin tunnin unien jälkeen reisien vihlovaan luusärkyyn ja hengenahdistukseen aamulla. Voimasia kaikille ja pitäkää pintanne...


      • Anonyymi
        sanasinko kirjoitti:

        "Hei! Olin tot leikkauksessa 2018. leikkaus oli kivuton ja jäännösvirtsaa 55mm,
        joten kotiin. n. 3pv virtsa toimi. sittten alkoi älytön ruljanssi! tuli virtsaumpi!
        jouduin takaisin sairaalaan, jossa katetroitiin n.3tunnin välein. n.3viikkoa sairaalassa
        ja lopulta katkasivat slingan! nauha oli aivan sekaisin jota yrtitettiin korjata.
        edelleen on ongelmia. nyt taistelen saadakseni potilasvahinko korjauksia!!!
        en suosittele kenellekkään!"

        - Ikävä juttu, sillä näistä ei kirjoiteta tarpeeksi, kun aikaisemman tietämykseni https://tinyurl.com/w83nkuq mukaan FDA:kin on varoittanut noista verkoista jo kaksi kertaa ja EU:kin ainakin kerran, rohkean suomalaisen naisen https://tinyurl.com/y4ku4tge tehtyä oikean urotyön kerrottuaan omasta karseasta kokemuksestaan, kun hänelle laitettiinkin verkko suunnitellun perinteisen korjausleikkauksen sijaan ja "verkko oli repinyt virtsarakkoa ja toisen virtsatiehyeen".

        Ajateltuani päivittää nyt tietojani vähän googlasin sanoilla "FDA mesh" (ilman lainausmerkkejä) ja sieltähän pomppasi ihan hirveästi uusia varoituksia https://www.fda.gov/medical-devices/urogynecologic-surgical-mesh-implants/considerations-about-surgical-mesh-sui siitä, miten FDA on kieltänyt verkkojen käyttöä https://www.fda.gov/medical-devices/urogynecologic-surgical-mesh-implants/fdas-activities-urogynecologic-surgical-mesh kystoseeleen ja rektoseeleen:

        "FDA ban on transvaginal mesh: What does it mean for women facing pelvic organ prolapse?"
        https://tinyurl.com/sdt5n66

        Oikeusjuttujakin on nostettu vaikka kuinka paljon:
        https://www.drugwatch.com/transvaginal-mesh/lawsuits/

        Mitä Suomen tilanteeseen tulee, ei kannata tyytyä vain Potilasvakuutuskeskuksen päätöksiin voidessaan kävellä https://tinyurl.com/rhcarb6 koko valituksen päältä.

        Ks. myös aloitukseni:

        Perinteisesti naiset on jätetty kärsimään
        https://tinyurl.com/y4feb9t3

        - Ja asiaan liittyvä viestini https://tinyurl.com/sh4w59f aika karseasta ketjusta.

        Olipa vaan kirjoittaminen näin väsyneenä liian rankkaa, herättyäni vain nelisin tunnin unien jälkeen reisien vihlovaan luusärkyyn ja hengenahdistukseen aamulla. Voimasia kaikille ja pitäkää pintanne...

        Lantio pohjan laskeutuman hoidossa käytetyt verkot ovat ihan eri asia kuin tässä ketjussa keskusteltu virtsankarkailun nauhaleikkaus. Nyt on mennyt puurot ja vellit sekaisin.


      • Anonyymi kirjoitti:

        Lantio pohjan laskeutuman hoidossa käytetyt verkot ovat ihan eri asia kuin tässä ketjussa keskusteltu virtsankarkailun nauhaleikkaus. Nyt on mennyt puurot ja vellit sekaisin.

        "Lantio pohjan laskeutuman hoidossa käytetyt verkot ovat ihan eri asia kuin tässä ketjussa keskusteltu virtsankarkailun nauhaleikkaus. Nyt on mennyt puurot ja vellit sekaisin."

        - Ehei sentään, mutta verkot voivat olla sekaisin.

        Sillä verkkoja ovat molemmat, "nauha" vaan kapeampaa verkkoa.

        Komplikaatioista ei löytynyt paljon tietoa https://tinyurl.com/utbv2lz suomeksi, joten piti etsiä englanniksi ja löytyikin aika kriittiset Mesh News Desk -sivut ottaen huomioon edellä https://tinyurl.com/ruq5p6n kirjoittamani:

        TOT Has Twice the Risk of Re-Operation of Transvaginal Tape
        https://www.meshmedicaldevicenewsdesk.com/tot-twice-risk-re-operation-transvaginal-tape/

        "Both meshes are a permanent implant, despite what a woman maybe told by her doctor when she expresses reservations."

        Eli molemmat verkot ovat pysyviä implantteja siitä huolimatta, mitä lääkäri on voinut sanoa naiselle toimenpidettä varatessaan.

        Sitaatista on myös linkki https://tinyurl.com/sdjtndh myytinmurtajiin, jossa sivutaan rohkean suomalaisnaisenkin https://tinyurl.com/y4ku4tge toteamusta siitä, että verkko on kuin purkkaa, jota ei saa hiuksista pois.

        Pari lainausta:

        Fact: Mesh is intended to be a permanently implanted medical device. Whether to treat incontinence, prolapse or a hernia, mesh is not intended to be removed. Ever. In time, it incorporates with the body. A removal or explant has been likened to removing gum from hair. There are a few experienced surgeons who specialize in mesh removal but a total removal is nearly impossible. Fragments are always left behind as are the anchors, deeply placed in muscle and ligament. Scar tissue results from an aggressive removal, which has been shown to cause mesh to shrink and encapsulate nerves. Experiencing severe, unrelenting pain after an implant indicates a mesh removal should be attempted, according to expert surgeons.

        --

        Manufacturers and their consultant doctors have learned to call pelvic mesh “tape” or “slings” to soft sell it.

        Fact: It’s still a polypropylene mesh even though a “tape” or a “sling” is a smaller piece of plastic mesh used in the treatment of stress urinary incontinence (SUI). The truth is the courts have more lawsuits lodged against SUI mesh, both TVT and TVT-O, than against the larger mesh for pelvic organ prolapse (POP). TVT-O has been found to be defective by a number of juries who have listened to the evidence. The U.S. Food and Drug Administration has ordered POP mesh manufacturers to show their products are safe and effective before they are reclassified as “high-risk” or Class III by the FDA in two years. This applies only to POP mesh and not the TVT and TVT-O used to treat incontinence. That remains Class II or a “moderate risk.” It is still implanted every day.

        Lähde:

        https://mostynperspectives.com/2016/07/06/myth-busters-part-iii-women-told-today-pelvic-mesh/

        Mesh News Desk
        https://www.meshmedicaldevicenewsdesk.com/


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1605
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1234
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1157
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1086
    5. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      2
      1062
    6. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      586
      1029
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      950
    8. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      932
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      12
      837
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      9
      731
    Aihe