Luuydin näyte rintalastasta ?

Millanen toimenpide ???

Menen otattamaan luuydin näytteen joka otetaan rintalastasta. Millanen toimenpide ? Sattuuko ?

21

21360

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Millanen toimenpide ???

      Toki se lääkäri selitti, että puudutetaan jne.
      Mutta en muistanut kysyä, voinko ajaa autolla tämän toimenpiteen jälkeen. Matkaa sairaalasta kotiin on 60 km.

      • aijaiaijaiajai

        Kipeetä tekee, kun se neula rusahtaa luun läpi. Ja sitäpaitsi mun yksi täti halvaantui kun siltä otettiin kyseinen näyte. ÄLÄ MEE !


      • ****

        Se voidaan ottaa myös suoliluun harjanteesta, jommasta kummasta. Yleensä tehdään pelkästään paikallispuudutus ja lääkäri ottaa näytteen työntämällä neulan luun sisään ja imaisee näytettä ruiskuun. Luulen että pystys ajamaan sen jälkeen ellei tarvitse antaa mitään muuta lääkettä, esim. rauhottavia. Miksi sinulta otetaan se näyte?


      • Miguel55
        **** kirjoitti:

        Se voidaan ottaa myös suoliluun harjanteesta, jommasta kummasta. Yleensä tehdään pelkästään paikallispuudutus ja lääkäri ottaa näytteen työntämällä neulan luun sisään ja imaisee näytettä ruiskuun. Luulen että pystys ajamaan sen jälkeen ellei tarvitse antaa mitään muuta lääkettä, esim. rauhottavia. Miksi sinulta otetaan se näyte?

        Itellä otettu monta kertaa ja ensimmäinen rintalastasta. Ei se nyt niin kauhea toimenpide ole ettei sitä kestäisi. En ymmärrä ylempää vaustausta kuinka joku viittii noin pelotella..Nuorilla kuten minulla onkelmana just toi ettei meinaa neula päästä luun läpi kun nuorilla vahvemmat luut kuin vanhemmilla. Toimenpide ei edes kestä kauaa joten kyllä sen ajan kestää pientä kipua.. Joskus puudutus vaikuttanut pareminnin kuin toisinaa..


      • Tillevi
        Miguel55 kirjoitti:

        Itellä otettu monta kertaa ja ensimmäinen rintalastasta. Ei se nyt niin kauhea toimenpide ole ettei sitä kestäisi. En ymmärrä ylempää vaustausta kuinka joku viittii noin pelotella..Nuorilla kuten minulla onkelmana just toi ettei meinaa neula päästä luun läpi kun nuorilla vahvemmat luut kuin vanhemmilla. Toimenpide ei edes kestä kauaa joten kyllä sen ajan kestää pientä kipua.. Joskus puudutus vaikuttanut pareminnin kuin toisinaa..

        Minulta on otettu 3 kertaa, puuduttavat hyvin ja katsovat kohdan tarkkaan mistä ottaavat. Puudutus sattuu enemmän kun itse näytteen ottaminen, sekin vain vihloo vähän. Kuulema aina parempi näyte, jos vähän koskee, silloin sitä tavaraa on rintalastassa tarpeeksi. Autolla ajaminen onnistuu, koska puudutus toimii vielä, tai vedä turvavyö kainalon alitse.


      • KML_potilas
        **** kirjoitti:

        Se voidaan ottaa myös suoliluun harjanteesta, jommasta kummasta. Yleensä tehdään pelkästään paikallispuudutus ja lääkäri ottaa näytteen työntämällä neulan luun sisään ja imaisee näytettä ruiskuun. Luulen että pystys ajamaan sen jälkeen ellei tarvitse antaa mitään muuta lääkettä, esim. rauhottavia. Miksi sinulta otetaan se näyte?

        Minulta on otettu luuydinnäyte useamman kerran. Kerran otettiin lantion seudulta ja sain sinne melkoisen patin toimenpiteen seurauksena. Patti pysyi noin viikon verran ja oli melko inhottava kun se osui juuri housujen vyön kohdalle. Sen jälkeen olen aina pyytänyt ottamaan rintalastasta ja on sujunut paremmin.
        Sattuuhan sen ottaminen vähän, mutta ei mahdottomasti. Sen kyllä kestää. Ensimmäisillä kerroilla sain kipulääkkeitä mutta en ole niitäkään aina tarvinnut.
        Auton jätän kotiin jos otetaan luuydinnäyte. Jos ottaa kipulääkkeet niin ei voi ajaa! Ja ainakaan minä en mielelläni pyörittele rattia ihan heti sen toimenpiteen jälkeen jos on otettu rintalastasta kun käsien heiluttelu saattaa aiheuttaa vähän kipua rintalastan lähellä. Antavat kyllä käsittääkseni tämän toimenpiteen yhteydessä aika helposti Kelan matkakorvaushakemuksen joten taksi alle!


      • en kestä
        Miguel55 kirjoitti:

        Itellä otettu monta kertaa ja ensimmäinen rintalastasta. Ei se nyt niin kauhea toimenpide ole ettei sitä kestäisi. En ymmärrä ylempää vaustausta kuinka joku viittii noin pelotella..Nuorilla kuten minulla onkelmana just toi ettei meinaa neula päästä luun läpi kun nuorilla vahvemmat luut kuin vanhemmilla. Toimenpide ei edes kestä kauaa joten kyllä sen ajan kestää pientä kipua.. Joskus puudutus vaikuttanut pareminnin kuin toisinaa..

        No minä en sitä ainakaan kestänyt ensimmäisen kerran jälkeen "selvin päin", niin hirveää kipua en oo kokenut muuta kun silloin kun irroittivat luupalan. Diapamia ja oxynormia naamaan, niin sitten suostun tuohon kokeeseen. Ihmisillä on yksilöllinen kivunsieto!

        Enkä tosissaan olisi pystynyt autoa ajamaan sen jälkeen, tekee se vaan niin kipeetä.


      • Sara
        **** kirjoitti:

        Se voidaan ottaa myös suoliluun harjanteesta, jommasta kummasta. Yleensä tehdään pelkästään paikallispuudutus ja lääkäri ottaa näytteen työntämällä neulan luun sisään ja imaisee näytettä ruiskuun. Luulen että pystys ajamaan sen jälkeen ellei tarvitse antaa mitään muuta lääkettä, esim. rauhottavia. Miksi sinulta otetaan se näyte?

        Hei sinä voivottelija, LOPETA tollainen pelottelu! Oletkohan ihan täysijärkinen tapaus? TUSKIN


    • tipsu

      Sattuuhan se mut kantsii ottaa lääkettä jos tarjoavat,itse en ottanut ja kyllähän se kipu on hetkellinen ja pian ohi,pahempaakin on koettu joten hyvin se sujuu.jälkeenpäin vähä tokkurainen olo ja heikottaa mut ei kestä kauan.

      • IQ020

        Ei se satu, pahin hetki on siinä kun ne työntää sen puudutuspiikin sinne (ja se on aikas ohut) ja toisiks pahin hetki on sitten ku ne imasee sieltä sitä luuydintä, mutta sekään ei satu pahemmin ainoo mikä siittä tulee on sellanen "puutumisen/imun" tunne jalkaan ja jos haluat pelottelua niin multa on otettu 2h putkeen luuydinnäytettä 7erikertaa 3eripaikasta paikkoja vaihtaen..... ja välissä lähinnä alko vituttaan niin pahasti että sanoin lekurille että meen tupakille.... että näin.. luuydin näytteitä on otettu noin oisko lähmepänä jo 50:ntä :P (eli siis oon sairastanut lasten akuutin lymfaattisen leukemian) ja ei en polta enään.. en ensimmäisen sytostaatti kuurin jälkeen :) , mutta asiaan takas turhaan jännität sitä. onhan se paskamainen juttu, mutta "kerran" se vaan kirpasee.. toivottavasti :)
        voimia !


    • sitten

      laitetaan neula luun sisään ja imetään ydintä. That's it. Ei kovinkaan kummoinen operaatio. Puudutuspiikki pistää vähän ja jos lääkäri on kiireinen eli imee ydintä liian vauhdikkaasti niin alipaine luun sisällä tuntuu ikävältä, ei satu mutta tuntuu.

      Itseltäni on otettu luuydinnäyte parin viimeisen vuoden aikana noin neljännesvuosittain, mutta täällä päin Suomea on tapana ottaa näyte suoliluun harjalta alaselästä / lonkasta. Tietääkseni ainakin Tampereella näyte otetaan rintalastasta. Se tuntuu vähän hölmöltä koska rintalastassa on vain sentin verran luuta ja suoliluu on kai noin nelisen senttiä paksu.

    • Jepsistä

      Tänään itseltäni otettiin luuydin näyte. Olin tietenkin aivan peloissani koska ennen ei ole tuollaista operaatiota tehty.

      Puudutuspiikki kirpaisee pikkaisen. Piikki joka pistettiin luuhun ei ottanut yhtään kipeää. Lääkäri otti luuydintä rauhallisesti niin en tuntenut vihlontaa tai mitään muutakaan kipua kuin ainoastaan puudutuksessa. Otin heti operaation jälkeen särkylääkettä koska puudutusaineen vaikutuksen loputtua voi pientä vihlontaa/kipua tuntua rintalastassa.

      Täytyy sanoa että täysin turhaa pelkäsin näytteenottoa. Mitään traumoja ei jäänyt ja tarpeen vaatiessa uskallan helposti mennä uudelleen samaan operaatioon.

    • mie ja sie

      Minä olen menossa ja pelkään, onko tämän hetkistä tietoa, millainen toimenpide on ja kuinka kauan kestää :(.

    • hoidettu.

      Toimenpide on aivan samanlainen kuin se on ollut esim. tuolloin 2009 jolloin viimeisin viesti on kirjoitettu.
      Ei kestä kauaa

    • maikku80

      Multa otettiin kaks päivää sitten luuydinnäyte rintalastasta.
      Lekuri käski ottaa yläkropan paljaaksi ja kehotti kömpimään selälleen "sängylle".
      Tämän jälkeen hän pisti puudutuspiikin rintaan, se tuntui saman verran kuin verikoe käsivarresta, mutta kun sitä puudutusainetta alettiin työntämään rintaan, ei tuntunut mukavalta. Vedet tuli silmiin.. Tämän jälkeen odoteltiin joku 5 min aineen vaikutusta.
      Sitten hän tuli jonkun "poran" tapaisen kanssa ja painoi rintalastaan ja ruuvasi tietä neulalle. Tässä vaiheessa en tuntenut muuta kuin painetta ja hieman epämukavuutta. Kun "tie" oli valmis, hän työnsi ruutan luun rööriin ja alkoi imeä sitä mönjää sieltä.
      Itse tunsin tässä vaiheessa hurjasti vihlovaa kipua, ääni nousi muutaman oktaavin ja vedet purskahtivat silmistä, itkuhan siinä tuli. Ei se kaikille välttämättä ole niin kivulias, mutta omalla kohdalla se tuntui tosi hirveeltä kivulta. Hyvä puoli kuitenkin oli, että heti kun lääkäri otti ruiskun pois, niin kipu loppui, joten onneksi se ei kestänyt kauaa :) Tsemppiä kaikille, jotka siihen ovat menossa ja toivottavasti saatte hyviä tuloksia!!

    • mmpotilas

      Minulta on otettu tuo koe vuosien ajan 10 kertaa. Eihän se mukavalta tunnu, mutta tosiasia on, että se on hurjemman näköinen kun todellisuudessa. Itse esim. koen hammaslääkärin paljon epämiellyttävämpänä kun luuydinkokeen (sternaalipunktio). Kipua ei juurikan ole vaan tunne siitä että se on epämiellyttävä tulee päälimmäisenä. Pienen hetken ajan sattuu ehkä enemmän, eli silloin kun luuydin imetään ruiskuun. Tsemppiä kaikille kokeeseen menijöille ! Summasummarum: ei niin paha kun ihmiset antavat ymmärtää. Normaalilla kipukynnyksellä selviää varmasti siitä.

    • maikku80

      Luulen että on näytteen ottajasta/tavasta ja ihan potilaasta kiinni. Mulle toi oli niin kamala kokemus, etten ikinä enää tommoseen halua mennä, traumat jäi!
      Ja ihan normaali kipukynnys mulla on, eli en oo mikään "herkkis" :D

    • Syöpis

      AI KUINKA KAMALAA! Onneksi vaimoni ei tiennyt tuota etukäteen.

      Rintalastan näytettä hän piti täysin harmittomana ja kivuttomana paitsi seuraavia kahta päivää jolloin näytekohta oli kosketusarka.

      Selkäydin näyte meni saman sortin kokemuksilla. Ei kipua, ei tuskaa, ei mitään.

      Lantiosta otettu näyte ja luupala menivät myöskin kivuitta.

      Miten hiivatin etukäteen säikkyjä tämä porukka edustaakaan?

    • ttähti

      mä oolin tuossssa uluuytimeen koka. pelkäsin vähän, muttaa suotta. e ei tu jaa nhirrvvvvvvvvvvvvvvvvvvvännopopopti ootu.ääkkiä siiss ohittulokset saan parin viikon päästä.älä siis peelkää, eei mitään kauhujuttujaa......

      • egnneg

        Opettele kirjoittamaan. on vaiköeä loukaa tektstiöä jouekuea rönsssyyyyiiilleeenn aelkkuo eoddnnnm invudnvdundc scn


    • Anonyymi

      En vielä tiedä sattuuko kun olen vasta menossa siihen siksi kysyn sellaiselta joka on käynyt siinä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6629
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4283
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      271
      2700
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2060
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1588
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1417
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1121
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1117
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1084
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1041
    Aihe