CNC koneistajan palkka

myynkö itseni liian halvalla?

Sanokaas ammattimiehet paljonko koneistaja saa palkkaa???Olen kuullut Turussa maksettavan yli 15euroo/tunti??

238

93274

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näinpä

      Sellaiset 14-17 erkkiä tulospalkkio.

      • sorvari-pajamies

        oli viime vuonna 48540 euroa. Yksityisyrittäjä, toiminimi. Yksi 2000mm:nen CNC-kärkisorvi, kiilauran pistoavennin ja jyrsin (omaa designia), muuta pientarviketta ka sälää, autotallipaja.

        Ja sitten nuo tuon eteen tehdyt työtunnit, ei ole tullut laskettua. Aamulla olen aloitellu joskus 7-8 välillä ja tahtoo venyä päälle klo 17. Joskus pitempääkin päivää.

        Tuolla laskien jotain 18 euroo tunti, sisältäen yrittäjän riskin.


      • mike
        sorvari-pajamies kirjoitti:

        oli viime vuonna 48540 euroa. Yksityisyrittäjä, toiminimi. Yksi 2000mm:nen CNC-kärkisorvi, kiilauran pistoavennin ja jyrsin (omaa designia), muuta pientarviketta ka sälää, autotallipaja.

        Ja sitten nuo tuon eteen tehdyt työtunnit, ei ole tullut laskettua. Aamulla olen aloitellu joskus 7-8 välillä ja tahtoo venyä päälle klo 17. Joskus pitempääkin päivää.

        Tuolla laskien jotain 18 euroo tunti, sisältäen yrittäjän riskin.

        Hieno juttu! toivottavasti hommia riittää, ja riittähän niitä kun yritykset pienentää omaa kapasiteettiään

        Tollasia kavereita Suomi tarvitsee!


      • bsdrehbe
        mike kirjoitti:

        Hieno juttu! toivottavasti hommia riittää, ja riittähän niitä kun yritykset pienentää omaa kapasiteettiään

        Tollasia kavereita Suomi tarvitsee!

        Eikös ihan yhtälailla muuallakin maailmalla? Vai onko Suomi jotenkin muita "maita" tärkeämpi?


      • ...
        bsdrehbe kirjoitti:

        Eikös ihan yhtälailla muuallakin maailmalla? Vai onko Suomi jotenkin muita "maita" tärkeämpi?

        On. Meille.


      • Anonyymi
        ... kirjoitti:

        On. Meille.

        Juuri näin.


    • keskimäärin

      aloittava CNC-koneistaja saa palkkaa onko tietoo?

      • tietoo

        7-8€


      • pidä paikkaansa
        tietoo kirjoitti:

        7-8€

        ei voi millään olla vaan 7-8 euroa vai meinaatko että koe aika palkka on ton verran? mut sitten koe ajan jälkeen tulee jotain 14-17€ tunnilta. Ainakin mun tietääkseni ja olen kuullutkin vähän sellasta... Riippuu tietenkin vähän yrityksestä ja sen onko pieni vai iso yritys? Mitäs mieltä ootte tästä asiasta? kertokaa mielipiteenne...
        Eiks yleensä ottaen metalliala yleensäkkin oo aika hyvin palkkatua ainakin, koneistajat ja cnc sorvarit muista metalli alan ammateista en oikeen tiiä...


      • palkkauksen asiantuntija
        pidä paikkaansa kirjoitti:

        ei voi millään olla vaan 7-8 euroa vai meinaatko että koe aika palkka on ton verran? mut sitten koe ajan jälkeen tulee jotain 14-17€ tunnilta. Ainakin mun tietääkseni ja olen kuullutkin vähän sellasta... Riippuu tietenkin vähän yrityksestä ja sen onko pieni vai iso yritys? Mitäs mieltä ootte tästä asiasta? kertokaa mielipiteenne...
        Eiks yleensä ottaen metalliala yleensäkkin oo aika hyvin palkkatua ainakin, koneistajat ja cnc sorvarit muista metalli alan ammateista en oikeen tiiä...

        No ei kyllä taatusti saa heti alussa noin hyvää tuntipalkkaa. Eikä edes koeajan jälkeen. Voi raukkoja. Kyllä teitä odottaa ikävä yllätys kun pääsette työelämään. Jossain ehkä voi saada TODELLA vaativaa työtä tekevä vuosien kokemuksen omaava ammattimies oikeasti hyvää palkkaa, mutta valtaosalla palkka on aika vaatimaton.

        Kyllä se 10 €/h on aika lailla se mitä maksetaan, jos sitäkään. Eihän edes paperitehtaalla makseta 17 euroa tunnilta perustuntipalkkaa. Ylin palkkaluokka eräässä paperitehtaassa oli jotain 16 €/h lisät.


      • koneistaja
        palkkauksen asiantuntija kirjoitti:

        No ei kyllä taatusti saa heti alussa noin hyvää tuntipalkkaa. Eikä edes koeajan jälkeen. Voi raukkoja. Kyllä teitä odottaa ikävä yllätys kun pääsette työelämään. Jossain ehkä voi saada TODELLA vaativaa työtä tekevä vuosien kokemuksen omaava ammattimies oikeasti hyvää palkkaa, mutta valtaosalla palkka on aika vaatimaton.

        Kyllä se 10 €/h on aika lailla se mitä maksetaan, jos sitäkään. Eihän edes paperitehtaalla makseta 17 euroa tunnilta perustuntipalkkaa. Ylin palkkaluokka eräässä paperitehtaassa oli jotain 16 €/h lisät.

        Kyllä halvalla menee,jos joku koneistus hommia tekkee 10egee tunti.kyl on maailma merkilliseks menny,et omistajat vaan vetäis jumalatonta tiliä ja tekijälle ei maksettais mitään.kyllä ammattimiehen pitäis saada kepeästi 14euroo tunti.huomaa kyllä,jos ei tekijää arvosteta= ihmisten vaihtuvuus.


      • Niinettänäin
        palkkauksen asiantuntija kirjoitti:

        No ei kyllä taatusti saa heti alussa noin hyvää tuntipalkkaa. Eikä edes koeajan jälkeen. Voi raukkoja. Kyllä teitä odottaa ikävä yllätys kun pääsette työelämään. Jossain ehkä voi saada TODELLA vaativaa työtä tekevä vuosien kokemuksen omaava ammattimies oikeasti hyvää palkkaa, mutta valtaosalla palkka on aika vaatimaton.

        Kyllä se 10 €/h on aika lailla se mitä maksetaan, jos sitäkään. Eihän edes paperitehtaalla makseta 17 euroa tunnilta perustuntipalkkaa. Ylin palkkaluokka eräässä paperitehtaassa oli jotain 16 €/h lisät.

        Itseasiassa paikka missä olen työ harjottelussa CNC koneistajana niin perus palkka on 12€ tunnilta heti alotuksessa, LISÄT. Ja palkankorotukset viel päälle, provikka palkka ja mahdollinen hyvän miehen lisä. Niin kyl siinä tuppaa olee aika paljon rahaa.


      • joopasenjoo

        4v cnc sorvarina ja tunti palkka nyt noin 14e.


      • koneistaja

        metallin sopimuksen mukaan ei ne enempää maksa kun on pakko! se on noin 9 epua koulusta just tulleelle 8


      • konejhkxjjb
        koneistaja kirjoitti:

        metallin sopimuksen mukaan ei ne enempää maksa kun on pakko! se on noin 9 epua koulusta just tulleelle 8

        jo e osa kirjoitaa 9 epu hyv raha


      • on vielä
        Niinettänäin kirjoitti:

        Itseasiassa paikka missä olen työ harjottelussa CNC koneistajana niin perus palkka on 12€ tunnilta heti alotuksessa, LISÄT. Ja palkankorotukset viel päälle, provikka palkka ja mahdollinen hyvän miehen lisä. Niin kyl siinä tuppaa olee aika paljon rahaa.

        pelkkää napin painamista tietyn ison yrityksen palveluksessa?


      • Paskapaperimies..
        palkkauksen asiantuntija kirjoitti:

        No ei kyllä taatusti saa heti alussa noin hyvää tuntipalkkaa. Eikä edes koeajan jälkeen. Voi raukkoja. Kyllä teitä odottaa ikävä yllätys kun pääsette työelämään. Jossain ehkä voi saada TODELLA vaativaa työtä tekevä vuosien kokemuksen omaava ammattimies oikeasti hyvää palkkaa, mutta valtaosalla palkka on aika vaatimaton.

        Kyllä se 10 €/h on aika lailla se mitä maksetaan, jos sitäkään. Eihän edes paperitehtaalla makseta 17 euroa tunnilta perustuntipalkkaa. Ylin palkkaluokka eräässä paperitehtaassa oli jotain 16 €/h lisät.

        Katos ku ero onki siinä onko koneen hoitaja vai koneen ohjelmoija/hoitaja. Paperi konetta osaa kuka vaa kyttää ja soittaa korjaajat ku se sammuu, mut kuinka moni osaa ohjelmoida vaikka työstökeskuksen tekemään auton sylinteri lohkon? Kaikki vaa sanoo ketkä osaa..


      • paskakoneistaja
        joopasenjoo kirjoitti:

        4v cnc sorvarina ja tunti palkka nyt noin 14e.

        Toi kuulostaa hienolta meitsi ollu 14.v cnc-jyrsijä 11.5 euroo tunti jossakin vika?!? oma vika!


      • palkka=ammattitaito
        paskakoneistaja kirjoitti:

        Toi kuulostaa hienolta meitsi ollu 14.v cnc-jyrsijä 11.5 euroo tunti jossakin vika?!? oma vika!

        jotain muutakin kuin sitä vihreän napin painamista?


      • nappi pip
        palkka=ammattitaito kirjoitti:

        jotain muutakin kuin sitä vihreän napin painamista?

        vihreetä nappia on kiva painaa


      • koneistaja4
        on vielä kirjoitti:

        pelkkää napin painamista tietyn ison yrityksen palveluksessa?

        Koneistaja on työ on muutakin kuin sorvin edessä istumista.


      • anniina7
        pidä paikkaansa kirjoitti:

        ei voi millään olla vaan 7-8 euroa vai meinaatko että koe aika palkka on ton verran? mut sitten koe ajan jälkeen tulee jotain 14-17€ tunnilta. Ainakin mun tietääkseni ja olen kuullutkin vähän sellasta... Riippuu tietenkin vähän yrityksestä ja sen onko pieni vai iso yritys? Mitäs mieltä ootte tästä asiasta? kertokaa mielipiteenne...
        Eiks yleensä ottaen metalliala yleensäkkin oo aika hyvin palkkatua ainakin, koneistajat ja cnc sorvarit muista metalli alan ammateista en oikeen tiiä...

        Hei!! Olen yhesä suomen hyväpalkkasimmassa firmassa cnc koneistajana ja mun tunti palkka on 14e kaikki lisät. Vuojen työkokemuksella. Eli elkääpä liikoja ootelko:D 10e on se mistä useesti alkaa monessa firmassa ja välil se jääki siihen 10e. On tääläki sit niitä joilla on tunti palkka 16-17 lisät mutta ne on ollu täällä jo 20vuotta kohta.


      • CNCeetä
        koneistaja4 kirjoitti:

        Koneistaja on työ on muutakin kuin sorvin edessä istumista.

        Niin, pakko oli kommentoida vanhaa tekstiä. On joo muutakin kuin sorvin edessä istumista. Tekee hommat oikein niin voi istua tietokoneella siitäki edestä.


      • Koneistaja123
        anniina7 kirjoitti:

        Hei!! Olen yhesä suomen hyväpalkkasimmassa firmassa cnc koneistajana ja mun tunti palkka on 14e kaikki lisät. Vuojen työkokemuksella. Eli elkääpä liikoja ootelko:D 10e on se mistä useesti alkaa monessa firmassa ja välil se jääki siihen 10e. On tääläki sit niitä joilla on tunti palkka 16-17 lisät mutta ne on ollu täällä jo 20vuotta kohta.

        Kyllä noilla palkoilla voidaan puhua mielestäni yhdestä huonopalkaisimmasta 😂


      • Anonyymi
        joopasenjoo kirjoitti:

        4v cnc sorvarina ja tunti palkka nyt noin 14e.

        Olen vuoden ollut oppi sopimuksella ja mulle maksetaan 12 egee tunnille ja kun valmistun, 16€


    • parasta liksaa

      Olen siellä.Meillä noin 17- 21 euroa tunti läpitte..

      • ,,,,,,,,,,,,,,

        .....


      • jsss
        ,,,,,,,,,,,,,, kirjoitti:

        .....

        liioittelua noi palkat


      • Alaa harkitseva
        jsss kirjoitti:

        liioittelua noi palkat

        Loppukesällä 2007 lehdissä olleiden tietojen mukaan koneistajan keskipalkka miehellä on 2484e/kk.

        Ja jottei kukaan urpo heitä tähän, että ei alkuun niin paljon saa, sanon jo valmiiksi, että ei saakaan, kyse on keskipalkasta. Kyse ei siis ole alkupalkasta, ei edes mediaanista, vaan keskipalkasta.

        Keskipalkasta.


      • ntero
        Alaa harkitseva kirjoitti:

        Loppukesällä 2007 lehdissä olleiden tietojen mukaan koneistajan keskipalkka miehellä on 2484e/kk.

        Ja jottei kukaan urpo heitä tähän, että ei alkuun niin paljon saa, sanon jo valmiiksi, että ei saakaan, kyse on keskipalkasta. Kyse ei siis ole alkupalkasta, ei edes mediaanista, vaan keskipalkasta.

        Keskipalkasta.

        täällä aloittava koneistaja saa 10.40€/h. Mutta satamasta saattaa saaha 14€ heti käsittelyssä.


    • metallimies

      Kyl toi 7-8€ on reilusti ala kanttiin, vuoden amista metallipuolella käyneet saavat jo kesätöistäki enemmän.

      • cnc sorvari

        Pari vuotta töissä 11€/h lisät ja useammalla koneella yhtä aikaa. Miltä kuulostaa?


      • asdf
        cnc sorvari kirjoitti:

        Pari vuotta töissä 11€/h lisät ja useammalla koneella yhtä aikaa. Miltä kuulostaa?

        Perusliksa 10,70 e/h ja lisät päälle. Työkokemusta tässä vaiheessa 3 kk. Koulutuksena koneistajan ammattitutkinto. Näin Joensuun kupeessa...


      • niinnoo

        itel 11,9€/h


    • 13.53

      13.53€ vuorolisät, 7-vuotta samassa firmassa.

    • näin se menee
    • tomppis12

      Itellä tuntipalkka 11,5€/h ja 1.5v samassa firmassa(joensuussa)erittäin vaativat hommat ei joka poika pystyskään ohjelmointii ja kaikkee muuten kokemusta noin 6v, mutta siihenhän se keskipalkka perustuukin että etelä-suomessa maksetaan jotain 14-17€/tunti.

      • vanhempi sorvari

        cnc SORVARI < 15€.
        Napinpainajat alle sen.


      • vanhempi sorvari
        vanhempi sorvari kirjoitti:

        cnc SORVARI < 15€.
        Napinpainajat alle sen.

        Kukin saa ansionsa mukaan...


      • nuorempi sorvari
        vanhempi sorvari kirjoitti:

        cnc SORVARI < 15€.
        Napinpainajat alle sen.

        5kk alalla 15.10ekee


      • koneistaja (manuaali)
        nuorempi sorvari kirjoitti:

        5kk alalla 15.10ekee

        olen ollut alalla noin 13v ja tuntipalkka 25e......mutta on vaativat työtkin.


      • Vittuuntunut
        koneistaja (manuaali) kirjoitti:

        olen ollut alalla noin 13v ja tuntipalkka 25e......mutta on vaativat työtkin.

        3 vuoden kokemus cnc-koneistuksesta, suht vaativa työnkuva. Perustuntipalkka alle 10e/h. Tulospalkkiot sun muut jos haluaa laskea mukaan niin voi kerskua päissään 14e/h. Tosiasiassa aika paskat palkat pikkupajoissa. (en silti yleistä) Aliarvostettu ammatti.


      • ollunna
        Vittuuntunut kirjoitti:

        3 vuoden kokemus cnc-koneistuksesta, suht vaativa työnkuva. Perustuntipalkka alle 10e/h. Tulospalkkiot sun muut jos haluaa laskea mukaan niin voi kerskua päissään 14e/h. Tosiasiassa aika paskat palkat pikkupajoissa. (en silti yleistä) Aliarvostettu ammatti.

        2005 vuodesta asti samassa pajassa, pyöritän kahta cnc-sorvia ja teen pelkkää iltavuoroa. kk palkka on aikalailla 2300e / kk ja tuo sisältää jo iltalisätkin. vittumaista :) eli tosta karkeesti laskettuna tulee 14.4e tuntipalkaksi. meillä oikeastaan joka jannu saa tuon 2000-2400e / kk riippumatta siitä kauanko on ollut talossa. kaikki ollaan siis alipalkattuja, mutta työporukka on mukava ja työtahdista ja työajoista ei tarvitse stressata. tulen hyvin toimeen tuolla ja viihdyn! olen puhunut. ugh.


      • koska sinun
        ollunna kirjoitti:

        2005 vuodesta asti samassa pajassa, pyöritän kahta cnc-sorvia ja teen pelkkää iltavuoroa. kk palkka on aikalailla 2300e / kk ja tuo sisältää jo iltalisätkin. vittumaista :) eli tosta karkeesti laskettuna tulee 14.4e tuntipalkaksi. meillä oikeastaan joka jannu saa tuon 2000-2400e / kk riippumatta siitä kauanko on ollut talossa. kaikki ollaan siis alipalkattuja, mutta työporukka on mukava ja työtahdista ja työajoista ei tarvitse stressata. tulen hyvin toimeen tuolla ja viihdyn! olen puhunut. ugh.

        palkkasi on yleisestikin kärkeä ja palkkahan sulla juoksee lähinnä siitä kun istut sillä välin kun koneet tekee duunit..


      • tosiaankin
        koska sinun kirjoitti:

        palkkasi on yleisestikin kärkeä ja palkkahan sulla juoksee lähinnä siitä kun istut sillä välin kun koneet tekee duunit..

        en mä paljon itteeni joudu hikoiluttamaan töissä! molemmissa uusissa sorveissa tankolaitteet joten senkun pötkötän vaikka pihalla ja kuuntelen korvalla miten lastu lentää :) mutta tykkäisin tosiaankin myös hikoilla ja painaa sitä duunia oikeen kovastikkin mutta nyt se ei kiihota koska siitä ei isommin tienaa. 3000e kuukaudessa käpälään ja meikäläinen on ostettavissa mihin vaan :D


      • HE Lintao
        tosiaankin kirjoitti:

        en mä paljon itteeni joudu hikoiluttamaan töissä! molemmissa uusissa sorveissa tankolaitteet joten senkun pötkötän vaikka pihalla ja kuuntelen korvalla miten lastu lentää :) mutta tykkäisin tosiaankin myös hikoilla ja painaa sitä duunia oikeen kovastikkin mutta nyt se ei kiihota koska siitä ei isommin tienaa. 3000e kuukaudessa käpälään ja meikäläinen on ostettavissa mihin vaan :D

        Hei!
        Nimeni on helintao, Kiinasta, hyvin iloinen siitä, että tunnen sinut. Olen CNC työstökoneiden on 10 vuotta, aion käyttää CNC-sorvi, CNC-jyrsinkoneet, työstökeskukset centers, käyttää CAD ja CAM-ohjelmisto. Minulla on ei olen 5 kuukauden työn, ja Suomessa, miksi niin vaikea löytää työtä NC?
        [email protected]


      • ? ? ?
        HE Lintao kirjoitti:

        Hei!
        Nimeni on helintao, Kiinasta, hyvin iloinen siitä, että tunnen sinut. Olen CNC työstökoneiden on 10 vuotta, aion käyttää CNC-sorvi, CNC-jyrsinkoneet, työstökeskukset centers, käyttää CAD ja CAM-ohjelmisto. Minulla on ei olen 5 kuukauden työn, ja Suomessa, miksi niin vaikea löytää työtä NC?
        [email protected]

        Man you have no stand the change.


      • MSKK oppilas
        ? ? ? kirjoitti:

        Man you have no stand the change.

        Älä vittuile meiän kiinalaisille.


      • paskapalkkanen
        MSKK oppilas kirjoitti:

        Älä vittuile meiän kiinalaisille.

        2vuotta koneistushommissa ja tuntipalkka alle 10e/h....pieni ja paska firma missä mikään ei toimi saatana... alanvaihto paikallaan...saatana...


      • 16 + 17
        paskapalkkanen kirjoitti:

        2vuotta koneistushommissa ja tuntipalkka alle 10e/h....pieni ja paska firma missä mikään ei toimi saatana... alanvaihto paikallaan...saatana...

        http://www.youtube.com/watch?v=QsmiIeAkE-o Tällaisesta hommasta?


      • kulnlknlkn
        16 + 17 kirjoitti:

        http://www.youtube.com/watch?v=QsmiIeAkE-o Tällaisesta hommasta?

        joo... ei mitään ihan perus turaamista ollu tuo.
        aika professori tarvii olla että vääntää camilla tuon ohjelman ja sitten koneistaa mötikästä V8-moottorin kopan. Siinä oli kyllä koneistuksen huumaa, ei enää tuosta paljon korkeemman profiilin koneistusta löydy.
        Ei saattas kamu ihan tessin palkalla suostua vääntämään tuollasta, varmaan joku 22-30 euroo tunnissa maksettas sille.
        Teki itekin heti mieli lähtee turaamaan kun näki tuon videon!


      • painattelija
        kulnlknlkn kirjoitti:

        joo... ei mitään ihan perus turaamista ollu tuo.
        aika professori tarvii olla että vääntää camilla tuon ohjelman ja sitten koneistaa mötikästä V8-moottorin kopan. Siinä oli kyllä koneistuksen huumaa, ei enää tuosta paljon korkeemman profiilin koneistusta löydy.
        Ei saattas kamu ihan tessin palkalla suostua vääntämään tuollasta, varmaan joku 22-30 euroo tunnissa maksettas sille.
        Teki itekin heti mieli lähtee turaamaan kun näki tuon videon!

        12e/h nc-sorvilla. Eteläs maksavat enempi ku tääl pohjoses.


      • aina ollu koneistaja
        kulnlknlkn kirjoitti:

        joo... ei mitään ihan perus turaamista ollu tuo.
        aika professori tarvii olla että vääntää camilla tuon ohjelman ja sitten koneistaa mötikästä V8-moottorin kopan. Siinä oli kyllä koneistuksen huumaa, ei enää tuosta paljon korkeemman profiilin koneistusta löydy.
        Ei saattas kamu ihan tessin palkalla suostua vääntämään tuollasta, varmaan joku 22-30 euroo tunnissa maksettas sille.
        Teki itekin heti mieli lähtee turaamaan kun näki tuon videon!

        Sylinterilohkonhan se siinä työstelee,työstökoneen mainos-videossa "messuteräksestä".


      • että noin menee
        vanhempi sorvari kirjoitti:

        cnc SORVARI < 15€.
        Napinpainajat alle sen.

        paikallisista firmoista eniten palkkaa maksaa juuri se missä ei tartte kuin nappia painaa, ohjelmat tehdään valmiiksi.


      • hölökynkölökyn
        kulnlknlkn kirjoitti:

        joo... ei mitään ihan perus turaamista ollu tuo.
        aika professori tarvii olla että vääntää camilla tuon ohjelman ja sitten koneistaa mötikästä V8-moottorin kopan. Siinä oli kyllä koneistuksen huumaa, ei enää tuosta paljon korkeemman profiilin koneistusta löydy.
        Ei saattas kamu ihan tessin palkalla suostua vääntämään tuollasta, varmaan joku 22-30 euroo tunnissa maksettas sille.
        Teki itekin heti mieli lähtee turaamaan kun näki tuon videon!

        Eikos siellä ole erikoiskoneet autoteollisuudessa moottorin koneistukseen.Ne 4 pyttyä kerralla ja kaikki kannen pultin kierteet samoin, oliko se jokin formulan kilpamoottorin mainosfilmi.
        Erikoistyökaluilla ne moottorit koneistetaan ja koneistusaika pysyy kurissa.


      • työläinen
        paskapalkkanen kirjoitti:

        2vuotta koneistushommissa ja tuntipalkka alle 10e/h....pieni ja paska firma missä mikään ei toimi saatana... alanvaihto paikallaan...saatana...

        Pienet firmat on yleensä hanurista.Itse olen pienessä pajassa ja palkka on 15 euroo tunti mut hommat on aika vaativia ja kokemusta yli 10 vuotta myös isommasta pajasta. jos haluat hyvää palkkaa pyri kunnalle tai valtiolle siellä virastomestarikin vetää yli 3000 euron tuntipalkkaa ja mitään koulutusta ei vaadita mut ilman suhteita tuskin onnistuu.


      • 11e/t
        työläinen kirjoitti:

        Pienet firmat on yleensä hanurista.Itse olen pienessä pajassa ja palkka on 15 euroo tunti mut hommat on aika vaativia ja kokemusta yli 10 vuotta myös isommasta pajasta. jos haluat hyvää palkkaa pyri kunnalle tai valtiolle siellä virastomestarikin vetää yli 3000 euron tuntipalkkaa ja mitään koulutusta ei vaadita mut ilman suhteita tuskin onnistuu.

        määrittele "pieni" ja "iso" ?


    • Naiskoneistaja

      Kun aloitin kesällä 08 vastavalmistuneena nc-koneistajana peruspalkkani oli 13,5e/h, nyt puolentoista vuoden jälkeen tuntipalkka (TVR HKO APO) on n. 16,5e/h ilman iltalisiä. Olen ollut tyytyväinen palkkaani ja hyvin olen perhettä elättänyt täällä e-Savon korkeudella noin 2800e bruttotuloilla.

      Olen tyytyväinen työpaikkaani, palkkaani ja siihen että pääsin reilun vuoden koulutuksella mieleiseen työhön =)

      • lumiäijä

        Jollain isolla Metson alihankkijalla.


      • karuselli mies
        lumiäijä kirjoitti:

        Jollain isolla Metson alihankkijalla.

        se on aivan yks ja sama paljon saa tunnilta,ainoo mikä merkkaa on se,että paljon sillä rahalla
        saa keskiolutta kun vähennetään verot.jos päivä palkalla saa 12kpl 1/2 litran tölkkiä karhuu nii hyvä,
        mutta jos saa esim 8kpl 1/2 litran tölkkii nii kyrpii !!tietysti savukkeita pitää saaha kans.itse pyysin pomolta
        ton 12 :sta tölkin savukerasian liksan ja sain,pidän sitä kohtuu korvauksena vaikka leikkuu öljy
        huurut tappaakin minut noi 45 vuotiaana.


      • 23rrr
        karuselli mies kirjoitti:

        se on aivan yks ja sama paljon saa tunnilta,ainoo mikä merkkaa on se,että paljon sillä rahalla
        saa keskiolutta kun vähennetään verot.jos päivä palkalla saa 12kpl 1/2 litran tölkkiä karhuu nii hyvä,
        mutta jos saa esim 8kpl 1/2 litran tölkkii nii kyrpii !!tietysti savukkeita pitää saaha kans.itse pyysin pomolta
        ton 12 :sta tölkin savukerasian liksan ja sain,pidän sitä kohtuu korvauksena vaikka leikkuu öljy
        huurut tappaakin minut noi 45 vuotiaana.

        kerkee tappaan juot ittes henkiltä ennen sitä!


      • karuselli man
        23rrr kirjoitti:

        kerkee tappaan juot ittes henkiltä ennen sitä!

        kerkii18 vuotiaana pojuna töihin nyt 38v kroppa hieman kavitoi mut seihtemän vuotta viel aikaa!!


    • hakeeko kaikki ?

      Näköjään Espoossakin on MOL:in sivuilla paikka ko duuniin haussa...

      • uoh

        oon nyt 18v ja valmistun toukokuun lopulla koneistajaksi. cnc-hommiin oon menossa työpaikkaan, jossa oon ollu aiemmin työharjotteluissa ja kesätöissä niin minkä suuruista palkkaa sieltä kannattaa pyytää vai onko 12 karhu tölkkiä hyvä, röökiaskin lisääkään ei voi perustellusti pyytää kun en polta


      • we43
        uoh kirjoitti:

        oon nyt 18v ja valmistun toukokuun lopulla koneistajaksi. cnc-hommiin oon menossa työpaikkaan, jossa oon ollu aiemmin työharjotteluissa ja kesätöissä niin minkä suuruista palkkaa sieltä kannattaa pyytää vai onko 12 karhu tölkkiä hyvä, röökiaskin lisääkään ei voi perustellusti pyytää kun en polta

        10.-/h ?


      • ripeys palkitaan
        uoh kirjoitti:

        oon nyt 18v ja valmistun toukokuun lopulla koneistajaksi. cnc-hommiin oon menossa työpaikkaan, jossa oon ollu aiemmin työharjotteluissa ja kesätöissä niin minkä suuruista palkkaa sieltä kannattaa pyytää vai onko 12 karhu tölkkiä hyvä, röökiaskin lisääkään ei voi perustellusti pyytää kun en polta

        kun sulle annetaan paperi ja saat siitä muutamassa tunnissa tehtyä koekappaleen niin voit pyytää 10-12e/h. jos et pysty tähän niin yli kymppiä tuskin kannattaa pyytää.


      • no öh
        ripeys palkitaan kirjoitti:

        kun sulle annetaan paperi ja saat siitä muutamassa tunnissa tehtyä koekappaleen niin voit pyytää 10-12e/h. jos et pysty tähän niin yli kymppiä tuskin kannattaa pyytää.

        No toihan pitää osata ihan perustutkinnon näytössä


      • 27
        no öh kirjoitti:

        No toihan pitää osata ihan perustutkinnon näytössä

        12v konepajalla. manuaali sorvausta/jyrsintää,rata-ohjatut,cnc-koneet,materiaali-hallintoa,kokoonpanoa eli joka paikan höylä ja 11.58€/tunti oli..

        sit meni hermot orja töissä ja otin loparit.

        nyt muissa hommissa 3v ja palkka 16.75€/tunti joten metalli hommat saa suksia v*ttuun ja syvälle!


      • hyvä vitsi?
        no öh kirjoitti:

        No toihan pitää osata ihan perustutkinnon näytössä

        perustutkinnon näytöt ei kummoista osaamista vaadi, täytyyhän somalien ja muiden moniosaajien läpäistä ne.


      • oliskivatietää
        hyvä vitsi? kirjoitti:

        perustutkinnon näytöt ei kummoista osaamista vaadi, täytyyhän somalien ja muiden moniosaajien läpäistä ne.

        että onko tuo cnc-sorvaajan keskipalkka 2484e/kk brutto vai netto?


      • khj978u79io
        hyvä vitsi? kirjoitti:

        perustutkinnon näytöt ei kummoista osaamista vaadi, täytyyhän somalien ja muiden moniosaajien läpäistä ne.

        ei vaadi ei, mutta sen verran kuitenkin, että ei ihan ilman harjoittelua ja opiskelua sitä kuitenkaan läpäise.


      • hygw45yrg
        27 kirjoitti:

        12v konepajalla. manuaali sorvausta/jyrsintää,rata-ohjatut,cnc-koneet,materiaali-hallintoa,kokoonpanoa eli joka paikan höylä ja 11.58€/tunti oli..

        sit meni hermot orja töissä ja otin loparit.

        nyt muissa hommissa 3v ja palkka 16.75€/tunti joten metalli hommat saa suksia v*ttuun ja syvälle!

        eikös tässä muutama vuosi sitten ollut joku kampanja joka mainosti palkkojen olevan listojen kärjessä... edelleenkään en itse tiedä pitäisikö sitä itkeä vaiko nauraa moiselle väitteelle.


      • Tase77
        khj978u79io kirjoitti:

        ei vaadi ei, mutta sen verran kuitenkin, että ei ihan ilman harjoittelua ja opiskelua sitä kuitenkaan läpäise.

        Oulun seudulla alle 5v. alalla olleet tai vastavalmistuneet koneistajat "palkkakuopassa", koska
        käsiä on tarjolla enemmän kuin alan työpaikkoja.
        Hyvä ammattimies tienaa noin 2500 euroa kk..
        Nuoremmilla rahasta putoaa ilman lisiä 600 euroa pois.
        Muutosta parempaa on näkyvissä hallituksen positiivisen ydinvoimalapäätöksen takia.
        Simoon tai Pyhäjoelle sijoittuva ydinvoimala rakennusvaiheessa työllistää pieniä ja keski-suuria konepajoja takuu varmasti 10-15 vuotta..
        Jos ja KUN kilpailutilanne paranee niin palkatkin nousevat sehän on selvä.
        Herää vain kysymys, että koulutetaanko alalle aivan liikaa ihmisiä, koska tarjontaa tuntuu olevan aivan liikaa?
        Rosterihitsaajista taasen täällä on huutava pula, ja palkka onkin kaksinkertainen sorvareihin nähden..


      • giovi
        Tase77 kirjoitti:

        Oulun seudulla alle 5v. alalla olleet tai vastavalmistuneet koneistajat "palkkakuopassa", koska
        käsiä on tarjolla enemmän kuin alan työpaikkoja.
        Hyvä ammattimies tienaa noin 2500 euroa kk..
        Nuoremmilla rahasta putoaa ilman lisiä 600 euroa pois.
        Muutosta parempaa on näkyvissä hallituksen positiivisen ydinvoimalapäätöksen takia.
        Simoon tai Pyhäjoelle sijoittuva ydinvoimala rakennusvaiheessa työllistää pieniä ja keski-suuria konepajoja takuu varmasti 10-15 vuotta..
        Jos ja KUN kilpailutilanne paranee niin palkatkin nousevat sehän on selvä.
        Herää vain kysymys, että koulutetaanko alalle aivan liikaa ihmisiä, koska tarjontaa tuntuu olevan aivan liikaa?
        Rosterihitsaajista taasen täällä on huutava pula, ja palkka onkin kaksinkertainen sorvareihin nähden..

        surkeat palkat nc hommissa. Itellä ammattitutkinto,työ kokemusta 5vuotta cnc ohjelmointia ja koneen käyttöä(cnc sorvi ja työstökeskus) ym paja toimintaa. Palkka alle 11euroa!! Mukava maksella paska läävästä vuokraa ku ei saa näillä palkoilla kämppääkään ostettua. Jostakin jos sais parempi palkkaisen paikan ni en miettis kahdesti lähenkö. 3D ohjelmointi kiinnostais, jos pääsis johonkin harjoittelemaan.


      • jippiijaijjee
        oliskivatietää kirjoitti:

        että onko tuo cnc-sorvaajan keskipalkka 2484e/kk brutto vai netto?

        pohjoiskarjalassa aloituspalkkani oli 11e tunti. kuukausipalkka 2501e kk ja verot pois.
        ei kokemusta alalta pätkääkään. kun tehdään töitä niin opetellaan homma nopeasti ja tehdään mitä osataan. muut jätetään osaajille. nyt kouluttaudun alalle.


      • hghgffgh
        giovi kirjoitti:

        surkeat palkat nc hommissa. Itellä ammattitutkinto,työ kokemusta 5vuotta cnc ohjelmointia ja koneen käyttöä(cnc sorvi ja työstökeskus) ym paja toimintaa. Palkka alle 11euroa!! Mukava maksella paska läävästä vuokraa ku ei saa näillä palkoilla kämppääkään ostettua. Jostakin jos sais parempi palkkaisen paikan ni en miettis kahdesti lähenkö. 3D ohjelmointi kiinnostais, jos pääsis johonkin harjoittelemaan.

        alotan nyt tällä viikolla työt uudessa paikassa lähtö palkka 12e tunnilta !!!!


      • cam man
        giovi kirjoitti:

        surkeat palkat nc hommissa. Itellä ammattitutkinto,työ kokemusta 5vuotta cnc ohjelmointia ja koneen käyttöä(cnc sorvi ja työstökeskus) ym paja toimintaa. Palkka alle 11euroa!! Mukava maksella paska läävästä vuokraa ku ei saa näillä palkoilla kämppääkään ostettua. Jostakin jos sais parempi palkkaisen paikan ni en miettis kahdesti lähenkö. 3D ohjelmointi kiinnostais, jos pääsis johonkin harjoittelemaan.

        kannattaa unohtaa jos ei ole vähintään lukion pitkää matiikkaa takana tai yliopiston lineaarialgebran opintoja. on sen verran raskasta tavaraa.


      • cad/cam/lix man
        cam man kirjoitti:

        kannattaa unohtaa jos ei ole vähintään lukion pitkää matiikkaa takana tai yliopiston lineaarialgebran opintoja. on sen verran raskasta tavaraa.

        Mitähän toi meinas? Onnistuu peruskoulupohjaltakin ihan hyvin.


    • tienaa...

      Varmaan jotkut tienaa ihan hyvin mutta SUURI enemmistö saa ihan peruspalkkaa mikä jää 10-13 euron välille. Ite ollut alalla 15 vuotta ja tällä hetkellä palkka 2840 iltalisät joskus päälle. Työ on välillä rasittavaa ja raskasta, työmatka helvetin pitkä mutta vastineeksi saa tehdä tunteja sisään siten että teen nelipäivästä viikkoa. Olen aina välillä katsonut työkkärin ilmoituksia ja soittanut siinä mielessä että pääsisi kotinurkille töihin ja palkkatarjoukset ovat jääneet 1800-2300 euron välille... Nykyään metallipajoissa on paljon turkista,kiinasta ja muualta tulleita työntekijöitä ketkä painavat töitä kun robotit, siinä tahdissa ei suomalainen pysy mukana ja myös palkkataso pysyy alhaisena koska he tekevät ihan minipalkalla sikana töitä. Nuorille suosittelen jotain muuta ammattia kuin metallialaa koska tulevaisuutta tässä ei ole.

      • CnC-koneistaja

        Kannattaa puhua vuosiansioista kk ja tuntipalkat ei juuri kerro. Itsellä n.42000€ vuosi


    • tietää asian

      No palkat heittelee meillä ainakin ihan tolkuttomasti. Ja kyse ei oo ammattitaidosta vaan perseen nuolemisen taidosta. Paskin palkka on jotaain 10€ luokkaa ja paras on varmasti 20€ tienoilla. Parake ei ole käytössä. (vieläkään) Tosin siitä ei ole apua kun on osaamaton yritysjohto. Älkää ikinä menkö töihin nykyiseen Takomaan.

      • konneistaja

        se "hervanta" ole aina ollu hanurista!!!!


    • Keijjoh....

      Oon ammattikoulun kolmannella luokalla, työharjoittelussa. Työnkuvaani kuuluu Nc-koneiden (sorvi, työstökeskus) ajo.. Joskus myös särmäämistä yms. Palkka on 8,25€/h

      • samaa luokkaa

        sain itsekkin opiskeluaikana harjoittelusta n.9e/h.


      • niinpä...
        samaa luokkaa kirjoitti:

        sain itsekkin opiskeluaikana harjoittelusta n.9e/h.

        vaan entäs sitten kun firmaan kävelee mies joka kykenee seuraaviin hommiin:

        -cnc-koneistus ja ohjelmointi (sorvi,jyrsin,levytyö-keskus)
        -rata-ohjatut koneet
        -manuaalit
        -hitsaus(luokat)
        -levytyö
        -materiaalin leikkaus
        -varasto
        -lähettämö
        -mekaniikka/pneumatiikka kokoonpano
        -kuriiri

        mikähän se palkka pitäs olla tollaselle kohtuu ammatti-miehelle?


    • Joopa joo

      Mitä vittua, eihän teidän tarvihe ku pistää palikka koneeseen kiinni ja painaa nappia.

      Ei jumalauta...

      • ss444

        puhutko nyt cnc koneistajasta vai kappaleenvaihtajasta? "Mitä vittua, eihän teidän tarvihe ku pistää palikka koneeseen kiinni ja painaa nappia."

        Koneistaja joka tekee ohjelmat, suunnittelee kiinnitykset, työstötavat...... on ammattilainen
        kappaleenvaihtajat on erikseen.


      • Juu,ei kossit näin
        ss444 kirjoitti:

        puhutko nyt cnc koneistajasta vai kappaleenvaihtajasta? "Mitä vittua, eihän teidän tarvihe ku pistää palikka koneeseen kiinni ja painaa nappia."

        Koneistaja joka tekee ohjelmat, suunnittelee kiinnitykset, työstötavat...... on ammattilainen
        kappaleenvaihtajat on erikseen.

        Ei kai kpl vaihtajia vielä ole olemassa,ei meillä päin ole olluin v2002 viimmeksi.
        Kumminkin vaikutan pohjoispohjanmaalla missä on kai aika siten edellä(hölömöläisten hommaa)...
        Koneistaja suunnittelee,tekee ohjelmat ja koneistaa ihan ite.Työmaan johto sanoo sitten jos on
        ohj hitaita,mutta silloinkin ihan normaalisti.Pitäs ola kaikilla hyvä tehdä töitä ja kaikilla mukavaaaaaa.
        SAATANAN MOINEN VALISTUS PALSTA TÄMÄKIN ON.


    • Doris82

      Olen 28vee nainen ,kaksi lasta tehty 10vuoden sisällä, eli varsinasta työelämää on takana jo 8 vuotta. Palkka on rapiat 11euroa ja koen että pelkät mies puoliset napin painajatkin ohittaneet palkassani vaikka olen tehnyt tällit ja ohjelmoinnin aikoinani, mutta nykyään oon palettikoneella teen vain perus ohjelmia ja vaativamman tekee ohjelmoitsija.

    • Heidenhein

      10v koneistajana, vaativia ja isoja koneistettavia osia.( yksittäiskappaleita)
      Palkka 14€/h lisät, täällä (etelä-pohjanmaa)ei paljon enempää makseta, prkl!

      • eepeellä

        Onko Etelä-Pohjanmaalla noin yleensä hyvin töitä koneistajille? Mitä firmoja?


    • dfsfdsdfs

      Eli täällä cnc OPERAATTORI tienaa 14 erkkia tunti. Tyokokemusta 1v.

      Itse ohjelmat masterCAM:illa... yksi vinkki... tyokaluteollisuus... siella paasee paremmille palkoille. tosin pitaa jo ymmartaa piirustuksista ja camista vahan enemmankin.

      sori ei ole skandinaavista nappaimistoa... :D

      Kohta lahdossa jenkkeihin, paikka olisi lentokoneteollisuuden puolella tarjolla, 55000 vuosiansiot...

    • jepa235

      pirkanmaalla, cnc-koneistajana, työkokemus 2,5v palkka n.40000/vuosi, ilman ylitöitä. Mutta ei toi palkka istumalla ja nappia painamalla tule..

    • srtdjsrtj

      20€/h ja naisia joka sormelle.

    • Kuulin...

      et etelässä joku isompi sorvsus fima maksaa 38e tunti?

    • kiti kiti

      Ahneet taas äänessä, kun mikään ei riitä. Toivottavasti kalossi heilahtaa nopeasti jokaiselle rahasta kitisevälle, kyllä tällä alalla osaavia ammattitaitoisia tekijöitä riittää tekemään teidänkin naurettavan helpot työtehtävät!

    • JH,

      4 vuotta tehnyt ja nyt 12,5 e tuntipalkka Wärtsilän alihankkijalla. Wärtsilässä samaa työtä tekevällä n. 16 e.

    • Nappula-apina

      itelläni tuntipalkka säälittävät 9,25 e ja ollu yli vuoden töissä tossa firmassa. Pieni firma ja työnantajat ei mun mielestä ihan siitä luotettavimmista päästä, mut minkäs teet ku ei just nyt oo mitään muuta.
      Sanoisin et palkan suuruus on kiinni tosi paljon firmasta ja tietty siitä mitä oikeesti siel tekee.

      • rf555ttt

        Miten niin ei ole muuta. Esim satakunnan alueella on pulaa taitavista CNC-osaajista. itselläni on 13€/h ja menen vielä halvalla... pitää neuvotella kesän jälkeen pomon kanssa. Työkokemusta vähän yli 1v.


      • kalliiksi käyt
        rf555ttt kirjoitti:

        Miten niin ei ole muuta. Esim satakunnan alueella on pulaa taitavista CNC-osaajista. itselläni on 13€/h ja menen vielä halvalla... pitää neuvotella kesän jälkeen pomon kanssa. Työkokemusta vähän yli 1v.

        Tuolla työkokemuksella olet kyllä reilusti ylipalkattu, cnc-apinan ei tarvitse juuri muuta kuin nappia painaa.


      • Nappeja painellen...
        kalliiksi käyt kirjoitti:

        Tuolla työkokemuksella olet kyllä reilusti ylipalkattu, cnc-apinan ei tarvitse juuri muuta kuin nappia painaa.

        Joissakin kappaleissa saattaa mennä koko päivä, että saa ensimmäiseen mitat kohdilleen, että joutuu siinä painelemaan aika montaakin nappia...


      • Mörökölli--
        Nappeja painellen... kirjoitti:

        Joissakin kappaleissa saattaa mennä koko päivä, että saa ensimmäiseen mitat kohdilleen, että joutuu siinä painelemaan aika montaakin nappia...

        Lisäksi siihen kuuluu mahdollisesti ohjelman teko, ellei firmassa ole erillistä ohjelmoijaporukkaa, materiaalien leikkaus, ja jigien ja kiinnitysten suunnitteleminen ja teko, jos kappaletta pitää kääntää esim. 4 kertaa, ennenkuin se on valmis. Lisäksi tietysti terien haku ja laitto koneeseen. Yksi kappale voi vaatia vaikka 14 erilaista työstöterää. Jos kappaleita tehdään 1-5 kpl, pitää samat hommat tehdä uudestaan, kun se on valmis.


    • sorvaajaaa

      Niin nykyaikainen sorvauskeskus maksaa 500 000eur ylöspäin!!
      Jotenka pitää sen "apinan" jotakin osata!!

      Kappaleen vaihtajat on erikseen, niitäkin on ja tarvitaan.

    • hehhee

      Cnc-koneistajan ei tarvitse juuri kuin nappia painaa? Ei näille kommenteille voi kyllä kun nauraa. Miten vähän voikaan ihmiset tietää cnc-koneistajan hommista jos väittävät ettei tarvii ku nappia painaa. Voi voi, kuuluu siihen paljon muutakin. Ja cnc-koneistajan hommathan on tosi vastuullisia. Siinä kun korrauttaa koneen paskaks nii saa maksaa ihtesä kippeeks.

      • dfwwefwefw

        No, onhan se tavallaan oikein. Aika monta nappiahan tuossa Mastercamissa on ja koneessakin vielä muutama. :D


    • monitaituri

      Sinällään tyhmä keskustelu kun on kappaleenvaihtajia, Koneistajia jotka tekee asetukst ja helpot ohjelmat, koneistajia jotka osaa CNC/CAD/CAM, jotkut voi hoitaa koneistuksen lisäksi koneistustiimin asioita yms.

      Kappaleenvaihtaja alle 14€
      Koneistaja 14-18€
      Osaava koneistaja 16-20€
      Monitaiturikoneistaja 20--> mahdollisesti jopa yli 40€.

      Ne ketkä ruikuttaa paskaa palkkaa on yleensä ansainnut sen. Palkkaa alkaa saada kun osaa tehdä ja pyytää taitoja vastaavaa palkkaa.

      • eipäätähuimaa

        Kappaleenvaihtaja 10-12e
        tällintekijä 12-14e
        ohjelmoija 14-16e
        ns spesiaalimies 16-18e

        Lähempänä totuutta.


    • wefwerwer

      Viisiakselisen ohjelmoinnin hallitsevana, en ikinä ole joutunut tyytymään alle 20€/h.

    • skömbäreet

      Todella tärkeä ammatti. Pitäis ainaki 16€/h tai vaikka miljoona sekunninnilta laualalallala

      • osaaja tienaa!

        Tuos naapuri virmassa (pirkanmaa) sorveja vaaka ja pysty keskuksia
        osaajille maksetaan noin 40 000.-/vuosi! tosin siinä on mukana ylitöitä ja muutenkin kyllä töitä saa tehä, mutta palkka on mielestäni hyvä!


      • fhdfh

        oikein, 16€/h on lähellä keskipalkkaa alalla.


    • Koneistajamestari

      18,33€ KTA, satakunta. CAMilla ohjelmat itse. Ei tarvita inssejä.

      • olet ylipalkattu

        firmalla näköjään liikaa rahaa tai tykkäät vain nuoleskella johdon peräpuolta


      • Koneistajamestari
        olet ylipalkattu kirjoitti:

        firmalla näköjään liikaa rahaa tai tykkäät vain nuoleskella johdon peräpuolta

        No, typerä on jos nämä osaavana tyytyy vähempään. Tuon saa tällä osaamisella milloin vain. Enemmänkin. Takaan että ne sinun Kia Sorenton hintaiset mötikät antavat katetta palkalleni.


      • ioweruwioeur
        olet ylipalkattu kirjoitti:

        firmalla näköjään liikaa rahaa tai tykkäät vain nuoleskella johdon peräpuolta

        "firmalla näköjään liikaa rahaa tai tykkäät vain nuoleskella johdon peräpuolta"

        ...tai sitten sinä et osaa hommiasi? Monellako akselilla työstät? Mitä CAM:ia käytät?


    • kake sylb

      mulla oli CNC-koneistustehtävissä palkka n. 3vuoden jälkeen 15e/h. tein kyllä välillä muitakin hommia siellä. nyt oon amiedussa vielä vähän päivittämässä osaamistani, kun se firma myytiin ulkomaille. siellä käytiin läpi myös yhellä tunnilla noita palkkoja, jotka tolla alalla vaihtelee harjottelijan/alottelijan 9e/tunnista kokeneemman ja muutenkin taitavamman tekijän 20e/h...

      • Koneistajamestari

        Näinhän se on. 9€=nappia painava apina, 20€/h=oikeasti hommansa osaava, ja firman rahoja jopa säästävä koneistaja.


      • apina
        Koneistajamestari kirjoitti:

        Näinhän se on. 9€=nappia painava apina, 20€/h=oikeasti hommansa osaava, ja firman rahoja jopa säästävä koneistaja.

        minäkin olen tankoapina


    • inttikutsuu

      alle 6kk töissä tossa firmassa ja 10e/tunti. paska palkka. sais enemmänki mut ku lähen kesäl inttii nii ei toivoo et rupee maksaa vaa potkii varmasti meitin pellolle. pikkunen perheyritys. pojat kyllä saa kohtuu palkkaa vaikka ei alan koulutusta

      • voivoivoivoivoivoivo

        Helsingin Sanomien Nyt-liitteessä ammattiin valmistunut tuore CNC-koneistaja kehui että aloittelevan koneistajan palkat on alussa siinä 2300-2500 euroa kuukaudessa.
        "Paljon vähempään ei kannata suostua, sillä pitäähän ammattitaidosta maksaa".

        Aika paljon sanottu 18v amikselta...
        Vois varmaan tuhat euroo vähentää noista mainituista luvuista, niin olis vähän realismia pelissä. Monessa paikassa se on se kuuluisa TES, eli 1200 kuussa, ja sitten kun nykyään suurin osa avoimista työpaikoista menee vuokrafirmojen kautta, niin en tiedä, mutta tuskin nekään antaa paljon yli TES palkkoja.

        Että näin.


      • amiksen osaaminen???
        voivoivoivoivoivoivo kirjoitti:

        Helsingin Sanomien Nyt-liitteessä ammattiin valmistunut tuore CNC-koneistaja kehui että aloittelevan koneistajan palkat on alussa siinä 2300-2500 euroa kuukaudessa.
        "Paljon vähempään ei kannata suostua, sillä pitäähän ammattitaidosta maksaa".

        Aika paljon sanottu 18v amikselta...
        Vois varmaan tuhat euroo vähentää noista mainituista luvuista, niin olis vähän realismia pelissä. Monessa paikassa se on se kuuluisa TES, eli 1200 kuussa, ja sitten kun nykyään suurin osa avoimista työpaikoista menee vuokrafirmojen kautta, niin en tiedä, mutta tuskin nekään antaa paljon yli TES palkkoja.

        Että näin.

        2300-2500 euroa per kk on ok miehelle, joka on tehnyt raskasta koneistustyötä 10 vuotta. Koska hyväksi koneistajaksi tulee vain vuosikausia koneistamalla ja paitsi että osaa koneistaa, pitää osata myös hitsata, taivuttaa levyä, kiillottaa, hioa ja hallita mitä erinäisempien käsityökalujen käyttö.


      • dfgdfgergye
        voivoivoivoivoivoivo kirjoitti:

        Helsingin Sanomien Nyt-liitteessä ammattiin valmistunut tuore CNC-koneistaja kehui että aloittelevan koneistajan palkat on alussa siinä 2300-2500 euroa kuukaudessa.
        "Paljon vähempään ei kannata suostua, sillä pitäähän ammattitaidosta maksaa".

        Aika paljon sanottu 18v amikselta...
        Vois varmaan tuhat euroo vähentää noista mainituista luvuista, niin olis vähän realismia pelissä. Monessa paikassa se on se kuuluisa TES, eli 1200 kuussa, ja sitten kun nykyään suurin osa avoimista työpaikoista menee vuokrafirmojen kautta, niin en tiedä, mutta tuskin nekään antaa paljon yli TES palkkoja.

        Että näin.

        Saa olla vaikka 1€ TES, kun ei ota sitä. Firmoja jotka maksavat hyvin löytyy ihan yhtä helposti. Idioottihan menee vain tuolla töihin. Jos tarjotaan TES:n minimi, voi sanoa, kiittimoi.


      • sdfadfasdf
        amiksen osaaminen??? kirjoitti:

        2300-2500 euroa per kk on ok miehelle, joka on tehnyt raskasta koneistustyötä 10 vuotta. Koska hyväksi koneistajaksi tulee vain vuosikausia koneistamalla ja paitsi että osaa koneistaa, pitää osata myös hitsata, taivuttaa levyä, kiillottaa, hioa ja hallita mitä erinäisempien käsityökalujen käyttö.

        Eli nk. koneistusalan dinosaurukselle.

        Entäs CAD/CAM ohjelmoinnin osaavalle nokkelalle nuorelle, joka pienellä vaivalla oppii tekemään ohjelmia vaikkapa 5-akseliselle? Montako löytyy teidän firmasta?

        Puhutaan ihan eri palkkaluokasta.

        Itse olen ollut alalla nyt 2 vuotta (alanvaihdos, ja palkkani on jo nyt enemmän kuin tuo 2300-2500€/kk.) Tällä hetkellä 4-akselisella vaakakaraisella. Ohjelmoin ja työstän 3D-pintoja.


      • löytyy firmasta
        sdfadfasdf kirjoitti:

        Eli nk. koneistusalan dinosaurukselle.

        Entäs CAD/CAM ohjelmoinnin osaavalle nokkelalle nuorelle, joka pienellä vaivalla oppii tekemään ohjelmia vaikkapa 5-akseliselle? Montako löytyy teidän firmasta?

        Puhutaan ihan eri palkkaluokasta.

        Itse olen ollut alalla nyt 2 vuotta (alanvaihdos, ja palkkani on jo nyt enemmän kuin tuo 2300-2500€/kk.) Tällä hetkellä 4-akselisella vaakakaraisella. Ohjelmoin ja työstän 3D-pintoja.

        Jokainen osaa leikkiä tietokoneella ja katsoa kun kursorit vilistää hienosti ruudulla mutta sitten kun pitäisi koneistaa kappale jonka suteen veto vastaa vuoden insinöörin palkkaa niin siihen ei ihan joka heppu enää kykenekään. CAD ja CAM jutut on nykyään sen verran kehittyneitä että ei vaadi paljoakaan älliä että sellaisen oppii hallitsemaan. Rupeapas lesoilemaan jollekin "dinosaurukselle" tuolla osaamisellasi ja kokemuksellasi niin varmasti saavat hyvät naurut kahvipöydässä.


      • lastujen lapioija
        löytyy firmasta kirjoitti:

        Jokainen osaa leikkiä tietokoneella ja katsoa kun kursorit vilistää hienosti ruudulla mutta sitten kun pitäisi koneistaa kappale jonka suteen veto vastaa vuoden insinöörin palkkaa niin siihen ei ihan joka heppu enää kykenekään. CAD ja CAM jutut on nykyään sen verran kehittyneitä että ei vaadi paljoakaan älliä että sellaisen oppii hallitsemaan. Rupeapas lesoilemaan jollekin "dinosaurukselle" tuolla osaamisellasi ja kokemuksellasi niin varmasti saavat hyvät naurut kahvipöydässä.

        tai sitten kyse on siitä että vanhat kateelliset ja ammattiylpeät pierut eivät voi sietää sitä että nuori kokemattomampi sälli tietää jostain asiasta heitä paremmin. CAD/CAM ei todellakaan ole selvää kauraa koska jo tietokoneen käytön perusasiat tuntuu olevan monilla kääköillä hukassa!


      • CAMistaja
        löytyy firmasta kirjoitti:

        Jokainen osaa leikkiä tietokoneella ja katsoa kun kursorit vilistää hienosti ruudulla mutta sitten kun pitäisi koneistaa kappale jonka suteen veto vastaa vuoden insinöörin palkkaa niin siihen ei ihan joka heppu enää kykenekään. CAD ja CAM jutut on nykyään sen verran kehittyneitä että ei vaadi paljoakaan älliä että sellaisen oppii hallitsemaan. Rupeapas lesoilemaan jollekin "dinosaurukselle" tuolla osaamisellasi ja kokemuksellasi niin varmasti saavat hyvät naurut kahvipöydässä.

        Kappaleen jonka suteen veto maksaa vuoden insinöörin palkan, tehdään meillä CAM:lla, ja minä teen ne, koska muut ei yksinkertaisesti osaa. Ei olla tultu vielä kahvipöydässä vittuilemaan tässä asiassa. Kerro toki miten teet käsin jyrsimellä muotoa jossa on jo jakopinnoissa muotoja joita on mahdoton mitoittaa kuviin, kuten pätkiä joissa säde vaihtuu 10mm2 alueella jokaisella aksellilla.

        Toki otan mielelläni neuvoja vastaan, ei tosin vielä tähän päivään mennessä ole tarjottu.


    • vittu

      ihmiset osaakin olla aivan tyhmiä. koneistajan papereilla voi saada 3000€/kk samantien kun työnsä aloittaa. Kaikki riippuu toki pomosta, et mitä se suostuu antaa :)

      • 8,5e/h

        Totta. Lotostakin voi voittaa 10 miljoonaa, mutta se riippuu toki mitä numeroita kuponkiin laittaa.


    • Satakuntalaainen

      Cnc-koneistaja ja cad/cam ohjelmoija,2 vuorotyö, ja työkokemusta noin 1,5vuotta ja ikää 21 ja palkka 15,25e/h ja vaikka palkka olisikin huonompi niin en vaihtaisi työtäni mihinkään! nautin työstäni!

      • vinkkejä?

        vieläkö jossain tehdään tuollaisia töitä? olen varmaan kymmenen vuotta yrittänyt löytää tuloksetta cad/cam hommia mutta niitä ei vain ole enää missään! paskaa napin hinkkaamista joka paikassa.


      • sdgasfgasdg
        vinkkejä? kirjoitti:

        vieläkö jossain tehdään tuollaisia töitä? olen varmaan kymmenen vuotta yrittänyt löytää tuloksetta cad/cam hommia mutta niitä ei vain ole enää missään! paskaa napin hinkkaamista joka paikassa.

        Kyllähän työkalupuolella on väistämättä, sellaisissa firmoissa missä tehdään protoja ja maksimissaan hyvin lyhyitä sarjoja, esim. Muottien valmistajat.


      • dfafasfa
        vinkkejä? kirjoitti:

        vieläkö jossain tehdään tuollaisia töitä? olen varmaan kymmenen vuotta yrittänyt löytää tuloksetta cad/cam hommia mutta niitä ei vain ole enää missään! paskaa napin hinkkaamista joka paikassa.

        Menet mol.fi ja puolessa avoimissa koneistajan pesteissä toivotaan CAM-osaamista.


      • paska-ala
        dfafasfa kirjoitti:

        Menet mol.fi ja puolessa avoimissa koneistajan pesteissä toivotaan CAM-osaamista.

        ehkä siksi, että paikka kuulostaisi trendikkäältä ja haluttavalta, mutta uskon että 95% näistä paikoista on juuri näitä "kappale sisään, nappi pohjaan" -paikkoja missä cam-ohjelmiin ei tarvitse koskaan koskeakaan.


      • assfasfasfa
        paska-ala kirjoitti:

        ehkä siksi, että paikka kuulostaisi trendikkäältä ja haluttavalta, mutta uskon että 95% näistä paikoista on juuri näitä "kappale sisään, nappi pohjaan" -paikkoja missä cam-ohjelmiin ei tarvitse koskaan koskeakaan.

        Esim:

        "Haemme nyt CNC-koneistajaa avarruskoneelle ja karusellisorville. Tehtävässä menestyminen edellyttää alan koulutusta ja/tai kokemusta. Mastercam osaaminen katsotaan eduksi. "

        Aika turhan spesifioiden on laitettu tuo Mastercam tuohon jos ei sitä haluta?

        "Sinulla on useamman vuoden koneistuskokemus ja osaat ohjelmoida. Fanuc-ohjaus ja vaakakaraiset koneistuskeskukset ovat sinulle tuttuja. Sinulla on CAM-osaamista. Eduksi on Surfcam-ohjelmiston osaaminen, johon tarvittaessa myös koulutetaan. Tähtäimessä on löytää vakituinen työntekijä yritykseen."

        Sama homma.

        Löytyyhän noita.


      • AlaaVaihtanut
        paska-ala kirjoitti:

        ehkä siksi, että paikka kuulostaisi trendikkäältä ja haluttavalta, mutta uskon että 95% näistä paikoista on juuri näitä "kappale sisään, nappi pohjaan" -paikkoja missä cam-ohjelmiin ei tarvitse koskaan koskeakaan.

        Sehän se olisikin helppoa jos olisi vain "kappale sisään ja nappi pohjaan"... Tuntuu että pelkästä "napin painamisesta" puhuvat eivät ole koskaan koneistaneet tarkkoja kappaleita eksoottisista materiaaleista OIKEISIIN MITTOIHIN, vaan lähinnä poranneet jotain reikiä johonkin miljoonan putken pätkän sarjaan Sitten sanotaan että on helppoa hommaa kun vain nappia painetaan.


    • L cooper

      Mun vanhemmat saa noin 5004€/kk ja jotain 4850€/kk, joten munkin on pakko saada isoa palkkaa, mut en saa!!!

      • 6e/h sopiva palkka

        CNC-koneistajan työ on yksinkertaisimpia töitä mitä maa päällään kantaa (kappale sisään->nappi pohjaan), joten en yhtään ihmettele miksi työt teetetään mielummin siellä missä halvimmalla pystytään. Yli 2000 euron kuukausipalkka on työn vaativuuteen nähden täyttä hulluutta!


      • dsgsdgsdfg
        6e/h sopiva palkka kirjoitti:

        CNC-koneistajan työ on yksinkertaisimpia töitä mitä maa päällään kantaa (kappale sisään->nappi pohjaan), joten en yhtään ihmettele miksi työt teetetään mielummin siellä missä halvimmalla pystytään. Yli 2000 euron kuukausipalkka on työn vaativuuteen nähden täyttä hulluutta!

        Eli kappaleenvaihtaja, ei CNC-koneistaja. Hommaa termit kuntoon.


      • afgaghs
        dsgsdgsdfg kirjoitti:

        Eli kappaleenvaihtaja, ei CNC-koneistaja. Hommaa termit kuntoon.

        Ei tosta kannata välittää, se oli vaan jonkun hikipajan omistaja joka yrittää polkea palkkoja...


      • tekun käynyt
        dsgsdgsdfg kirjoitti:

        Eli kappaleenvaihtaja, ei CNC-koneistaja. Hommaa termit kuntoon.

        Ei. Kyllä CNC-koneistaja on yhä suuremmassa määrin synonyymi kappaleenvaihtajalle. Kaikissa suuremmissa firmoissa on erikseen suunnittelijat, ohjelmoijat, asetuksien tekijät ja tällin tekijät, monesti koulutukseltaan inssi tai vastaava. Stten kun mennään 1-5 henkilön pikkupajoihin, joutuu tekemään ohjelmia ja asetuksia, mutta vaikka vaatimustaso näissä nousisi niin palkka ei - koska varaa maksaa osaamisesta ei yksinkertaisesti ole.

        Joten, jos haluaa hyvää palkkaa metallialalla, kannattaa lukea inssiksi. Muuta vaihtoehtoa käytännössä nykyään ei ole.


      • masak1
        tekun käynyt kirjoitti:

        Ei. Kyllä CNC-koneistaja on yhä suuremmassa määrin synonyymi kappaleenvaihtajalle. Kaikissa suuremmissa firmoissa on erikseen suunnittelijat, ohjelmoijat, asetuksien tekijät ja tällin tekijät, monesti koulutukseltaan inssi tai vastaava. Stten kun mennään 1-5 henkilön pikkupajoihin, joutuu tekemään ohjelmia ja asetuksia, mutta vaikka vaatimustaso näissä nousisi niin palkka ei - koska varaa maksaa osaamisesta ei yksinkertaisesti ole.

        Joten, jos haluaa hyvää palkkaa metallialalla, kannattaa lukea inssiksi. Muuta vaihtoehtoa käytännössä nykyään ei ole.

        Täyttä soosia tuo ylläoleva. Neljässä yli 70hlön konepajassa yht 20v ollut ja kyllä kaikkialla jokainen hoitaa täysin omat koneensa asetuksista ja ohjelelmista valmiisiin sarjoihin.


      • dfhdfhdhs
        masak1 kirjoitti:

        Täyttä soosia tuo ylläoleva. Neljässä yli 70hlön konepajassa yht 20v ollut ja kyllä kaikkialla jokainen hoitaa täysin omat koneensa asetuksista ja ohjelelmista valmiisiin sarjoihin.

        Sama homma, 40 hlö:ä meillä ja ihan hyvät palkat, teen kaikki ohjelmat itse mastercamilla. Painu sinä kappaleenvaihtaja-kalle vittuun täältä.


      • Anonyymi
        6e/h sopiva palkka kirjoitti:

        CNC-koneistajan työ on yksinkertaisimpia töitä mitä maa päällään kantaa (kappale sisään->nappi pohjaan), joten en yhtään ihmettele miksi työt teetetään mielummin siellä missä halvimmalla pystytään. Yli 2000 euron kuukausipalkka on työn vaativuuteen nähden täyttä hulluutta!

        Minimi palkka on tuosta työstä ehdottomadti liikaa. Puolet minimistä olisi vaativuuteen nähden kohtuullinen.


    • Amisaapo

      Joo kyllä meillä on kanssa koneistajan ite tehtävä asetukset ja ohjemat sekä työstösuunnitelmat. On meillä inssit laskeneet kappaleelle hinnat valmiiksi muttei ainakaa koneelle saakka suunnitelmat koskaan tule. Piirustukset vain lyödään käteen. Kappaleet painaa kuitenkin jopa 20 000 kg joten ei voi sanoa jotta olisin pelkkä palikan vaihtaja ja napin painaja. Palkka on ihan hyvä varsinkin tässä kolmessa vuorossa. :)

    • alaa nähnyt

      8-12e/h perus lisät.

      • fawadsf

        ja tässä oli siis napinpainajan, ei koneistajan palkka.


      • nappia napin perään
        fawadsf kirjoitti:

        ja tässä oli siis napinpainajan, ei koneistajan palkka.

        eikös kaikki koneistajat ole napin painajia??? millon ei koneen ohjauspaneelia näpyttele niin tietokoneen.


      • bbckbggkvv
        nappia napin perään kirjoitti:

        eikös kaikki koneistajat ole napin painajia??? millon ei koneen ohjauspaneelia näpyttele niin tietokoneen.

        No, herra näsäviisas, napinpainajalla tarkoitetaan henkilöä joka vain operoi konetta ja hänelle tuodaan ohjelmat valmiina eteen kannettuna. Jos et tätä tiennyt, niin olet väärällä alalla. Jos taas teet itse ohjelmat, niin 12€/h on helvetisti alakanttiin. Sain tuon verran jo vastavalmistuneena. Nykyään teen ohjelmia ja operoin 5-akselisella suurnopeuskoneella. KTA on jotain 19,5€/h.


      • aina samaa laulua
        bbckbggkvv kirjoitti:

        No, herra näsäviisas, napinpainajalla tarkoitetaan henkilöä joka vain operoi konetta ja hänelle tuodaan ohjelmat valmiina eteen kannettuna. Jos et tätä tiennyt, niin olet väärällä alalla. Jos taas teet itse ohjelmat, niin 12€/h on helvetisti alakanttiin. Sain tuon verran jo vastavalmistuneena. Nykyään teen ohjelmia ja operoin 5-akselisella suurnopeuskoneella. KTA on jotain 19,5€/h.

        teen itse ohjelmat mastercamilla (3-akselinen vaakakarainen keskus b-akseli ja tavissorvi pyörivillä c-akseli) ja saan 12 euroa tunnilta. tämä on ihan normaali palkkataso ohjelmointikykyisillä koneistajilla. meillä kovapalkkaisimmat koneistajat ovat kuitenkin "vain" operoijia, he tosin työstävät tuhansien kilojen kappaleita meriteollisuudelle ja mittoja kuvissa on jotain toista sataa.

        typerää yrittää esittää jotenkin parempaa työntekijää, jos sattuu tekemään ohjelmia moniakseliselle koneelle. kyllä ne ns. "napinpainajat" ihan yhtä arvokasta työtä tekevät ja pienikin ajatusvirhe johtaa hetkessä isoihin tappioihin. eikä se toisten tekemien ohjelmien ajaminen ole vain sitä, että ohjelma koneeseen ja nappia pohjaan, vaikka ideaalitilanne onkin.


    • Kg.

      Notta onhan se totta että meitä kaikkia tarvitaan. Palkkakade ei kannaate olla.. Eiks se oo yrittäjästä kiinni jos pk, tai nykyjää "mikroyrittäjistä" joilla alta 10 työntekijää, maksaa kuin hän arvostaa tekijöitään.
      Ajat on muuttunu jopa 5 vuodessa näillä aloilla huikeasti. Kohta jopa 3d tulostetaan metallista jo aihio,kuinnyjo! ja siirretään samalla koneella viereseen koppiin viimeistelyyn paskan tulostamistarkkuuden takija. Noh, siinähän me nuaret aletaan jo oleen kovia, jokseenkin. Joo, no ehkäpä veikkaan, että verstasmekaanikko on kova sana, nottta olkoot kyse 3d/4D tai 'vipusinnetaiviuputänne-syöttööne"ihminen, on meillä käyttöä ja kaikkea voidaan oppia aina edeltijältimmä? (eli kaikilta edeltäviltä mestareilta) (Jos mahdollista)
      Lippu korkeella ja semmoonen juttu, ettänotta kaikki me ollaan hautaan asti parhaita siinä missä ollaan parhaita. ja taidot kehittyy hautaan asti, jos sinne keritään.. (tämä oli yleisperuspuhe varmaan syvimmiltään kaikilta oikeesti työtä tekeviltä, eikä pankkivirkaajioilta!) Joo, sori, yritän itte jatkaa yhe ihmiisen metallilafkaa, notta, jos tän komeasti jaksaa lukee loppuun, niin on nykyää kärsivälliine homo. sapiens.

    • trekoneistaja

      Kokemusta alalta 1.5v ja vuoden mittainen näyttötutkinto aikuispuolella. Palkka 2400kk. 14€/H lisät ja tulospalkkiot tekee n. 30000/v ihan tyytyväinen. Näin pirkanmaalla.

    • Juupelijuujuu

      Mun miehellä on 20€/h palkka koneistajana ja 10v kokemus alalta..

      • ytfggf

        Mitä itua on ilmoittaa palkka jos ei mainitse sanallakaan työtehtävästä?


      • isopaikkaisoliksa
        ytfggf kirjoitti:

        Mitä itua on ilmoittaa palkka jos ei mainitse sanallakaan työtehtävästä?

        Työtehtävä todennäköisesti painaa vihreää nappia tuuliturbiineja, paperikoneen osia tai laivan moottoreita valmistavan yrityksen palveluksessa.


    • jessuskristus

      Riippuu missä firmassa sitä nappia painaa. Parhaimmilla napinpainajilla kymmenien tuhansien kuukausitulot ja 6 kuukauden vuosilomat.

    • OstaMopo

      Kaikki on turhaa

      • 1488

        Paitsi purjehtiminen?


    • Osallistuja

      OKUMA LC20 sorvilla (pyörivät työkalut, kaksi reukkua, tukikärki). Valmistus aihiosta valmiiseen kappaleeseen, ohjelmat Wincamilla. Yksittäiskappaleita ja pientä sarjaa. Parin kymmenen hengen paja.

      n. 35000e/v brutto riippuen ylitöistä ja muista lisistä, työkokemusta 3v. Ikä 22v. Mies. Länsi-Suomi. Onko ok?

    • kaikkeasitäonkin
    • Fanuc

      Ikä 22, napin painamista suurimmaksi osin ja tällin vaihtoa ehkä kerran kaksi kuukaudessa näpytellä uusi ohjelma sorville.. Viimevuoden tulot bruttona 48400e ylitöitä taisi olla 360 tuntia.
      Leppoisaa istuskella tietokoneella selailemassa nettiä kun koneet jauhaa ja raha juoksee..

      • Ja sinäkö et istu koneen luona seuraamassa työstötapahtumaa. Et siis voi puuttua peliin ja keskeyttää ohjelmaa, jos työkalu hajoaa etkä voi edes ennakoida sitä kun et ole kuuntelemassa koneistusääniä koneen luona.
        ¨
        Vähän epäilen, että sinä mikään koneistaja olisit tai, että sinulla olisi edes vähäisiä tietoja siitä työstä.


      • Fanuc

        Meidän firmassa tietekoneet on ainakin joka työpisteellä.


    • jaaaha

      Minulla 17 vuotta koneistusta takana. Osaan manuaalisorvin, cnc-sorvin, sättärin, jyrsimen manuaali ja cnc ym.ym. Palkka 13,50€ tunnissa. Joskus aina mietin että ei helvetti miks tälle alalle tuli lähettyä....

      • ratkaisevakysymys

        Osaatko ohjelmoida kaikkia koneita? Ei pelkästä käyttämisestä mitään makseta.


    • jaahaass

      Kaikki tehdään itse. Tällit,ohjelmat

    • Kannattaa lähteä johonkin isompaan firmaan, tuollaista se on juuri niisä 2-10 henkeä nyrkkipajoissa. Pitäisi osata kaikki mutta mitään ei maksettaisi.

      Isossa pörssiyhtiössä työn jatkuvuus voi olla silti epävarmempaa mutta palkka on ammattimiehellä varmasti parempi.

    • Järvelssön

      Kokemus 6v, Fanuc CNC-sorveilla oltu ja ollaan edelleen. Esim. B-akselistas Mori Seikiä tullu ajeltua (ei nykyään siinä koneella).
      Olen myös saanut laajalti koulutusta liittyen teriin, mittaukseen ja laatuun. Nykyisessä hommassa kuuluu siis itse tehtäväksi kaikki, eli ohjelmien teko ja päivittely nykyaikaiseksi ja tehokkaaksi, tällin tekoa jne jne. eli kaikki tehdään itse. Firmassa 10 Fanuc sorvia joista osaan käyttää 7 ja monesti joutuu vaihtelemaan koneiden välillä työtilanteesta riippuen. Palkka 2 vuotta tässä firmassa olleena 12,80e/h. Iso firma kyseessä. Itä-Suomi.
      Paljonkohan kannattais pyytää palkankorotusta?

      • 15.50e_perus

        Firman vaihtaminen auttaa. Jos työnantajasi arvostaa ammattiosaamistasi, palkka nousee kun vain mainitset siirtymisestä kilpailijan leipiin. Tämä tarkoittaa siis sitä, että osaat tehdä jotain mitä kukaan muu talossa ei, tai teet tietyt asiat huomattavasti paremmin/nopeammin kuin muut. Jos esimiehet eivät tunnusta osaamistasi tai niitä ei yksinkertaisesti kiinnosta, ei taloon kannata jäädä mätänemään.


    • Metalmani

      Itsellä vuosiansiot 30 000. Teen pelkkää päivävuoroa, ollut samassa firmassa töissä 7v. Palkka alussa 10e/h manuaali koneistusta ja sätkärillä porausta, myös aihioiden sahausta sekä trukilla purku/ lastaus. Nykyään teen myös cnc koneistusta muiden töiden lisäksi kun olen 2v ollut aikuis puolella opettelemassa nc puolta kuntoon, ohjelmat saa meillä töissä usein koneelta niitä hieman muokaten, kaikki ohjelmat tehdään käsin näpyttämällä, hammaspyörien jyrsintä onnistuu myös vierinjyrsimellä. Tuntipalkka nyt 14,5e/h paperit kun joulukuussa kädessä nousee 15e/h meitä töissä enää 4 työntekijää firmassa.

    • Metalliperse

      13.5e/h. Työstökeskus ja cnc-sorvi pääasiassa käytössä. Teen ohjelmat itse. Heidenhain ja Fagor. Välillä myös aarporilla tuuraamassa ja kokoonpanossa. 11 vuotta työkokemus. Olisi kouluja pitänyt aikoinaan käydä kyllä..

      • cnc koneistajat on mulkkuja


    • hhjj

      No kun sä oot kyrrpä. Kun tuollasia kirjoittelet. Taitaa äitin Vili-poikaa vaan vituttaa omat v-mäiset ja köyhät pajapuuhastelut.

    • Tinttamari

      Cnc koneistajana isossa firmassa, nelikymppinen nainen, alle vuoden töissä ollut.
      Tuntipalkka tuotannosta riippuen 16,5-19€ tunti.
      Pidän työstä kaikin puolin ja palkastani :)

      • Suunnittelumies

        Pidätkö myös leikkuunesteiden hyvästä tuoksusta ja niiden hienoista terveysvaikutuksista?

        Itse kuulun koneistamon ylimpään palkkaluokkaan, ja firman osakkaana leikkuunesteiden haju on rahan hajua, vaikkei se sinne ilmastoituun toimistoon tuoksukkaan. Hallin puolelle kun ei mene ollenkaan, niin koneistamossa on hienoa olla töissä!


      • PulleatPosket
        Suunnittelumies kirjoitti:

        Pidätkö myös leikkuunesteiden hyvästä tuoksusta ja niiden hienoista terveysvaikutuksista?

        Itse kuulun koneistamon ylimpään palkkaluokkaan, ja firman osakkaana leikkuunesteiden haju on rahan hajua, vaikkei se sinne ilmastoituun toimistoon tuoksukkaan. Hallin puolelle kun ei mene ollenkaan, niin koneistamossa on hienoa olla töissä!

        Provo kirjoitus. Tuskin kukaan voisi olla niin lapsellinen oikeasti, että tuommoisella yrittäisi elvistellä! Jos joku leuhottaisi yli-ylimmäisestä pallistaan niin voisi kyllä heti laittaa tutin suuhun sellaiselle!


    • yksittäismies

      Minä olen ollut 5 vuotta alalla ja palkkani on edelleenkin 12 euroa. Lähtö oli 10e. Asetukset, kiinnitykset, työkalut, ohjelmat suunnittelen ja valmistan itse ja sarjat ovat lähinnä yksittäisiä. Paja on pieni joten tuskin palkka enää tästä nousee ja isompiin ei ole mitään asiaa, koska suhteita ei ole ja muutto on hankalaa. Onneksi itse työ on vaativaa eikä aivotonta kappaleenvaihtoa, sekä asumiskustannukset täällä pienet.

      • Anonyymi

        "Onneksi itse työ on vaativaa eikä aivotonta kappaleenvaihtoa,"

        ja palkka 12euroa. Viiden vuoden palkkakehitys 2e/tunti.

        Voi herrajumala.


    • Joutilassss

      19€ lisät Turussa ja 9v työkokemusta.

      • Anonyymi

        Saako kerro firma nimi


    • Anonyymi

      Perustunti 16,5e, kolmivuorotyö. Vaakakaranen työstökeskus B-akselilla. Talossa ollut noin 5v. Koneistus ja ohjelmointi/kiinnittimien teko ja suunnittelu. Mastercam osaaminen

    • Anonyymi

      Kävin tämän ketjun läpi ja huomasin että cnc koneistajien kerrotut, kehutut ja valehdellut palkat laskevat ketjun 14 vuoden aikana. Näin vaikka elinkustannukset nousevat.
      Avoimen markkinatalouden aikaan saaman kilpailun kääntöpuoli on tässä. Jotta lopputuotteen hinta olisi kilpailukykyinen, on tuotantokustannusten laskettava. Sama juttu näkyy hitsaajien palkoissa mutta vielä karummin, suomessa on kohta enemmän itäblokin maista tulleita hitsaajia tekemässä tes minimillä kuin suomalaisia kalliita miehiä.

    • Anonyymi

      3v ollut 5-akselisella mazakilla ja vuosi ansiot on ollut semmosta 40k

      • Anonyymi

        Kylläpä palkkasi tippui nopeasti kun se vasta oli 34e/h


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kylläpä palkkasi tippui nopeasti kun se vasta oli 34e/h

        En oo sama heppu kuin se kuka kertoi saavansa 34e/h lisät


    • Anonyymi

      YT:t alkaa pian kun ala on suhdanneherkkä ja taas tulee kortistoon apuja "huutavaan työvoimapulaan".

    • Anonyymi

      13.38 tunnilta plus ilta lisät

      • Anonyymi

        Ilta lisä oli metallialan TES:in mukaan ainakin vielä pari vuotta sitten 0,5€/h. Yötyöstä maksettiin 1 €/h.

        Metallialalla on monenlaista enemmän ja vähemmän taitavaa tai kokenutta. Palkat riippuu paljon siitä kuinka hyvä kaveri on pomon kanssa.


    • Anonyymi

      rapiat 19€ tunnilta, 10v kokemuksella samassa firmassa pohjois-savossa. "isolla" työstökeskuksella. x 8000 y 2000 z 2500. mitenkäs muualla nykyään palkat? onko ne noussu yhtään?

    • Anonyymi

      En tiedä mitä noista hommista maksetaan, mutta itse teen lvi töitä ja tunti palkka mulla on 16,50€/h.

      • Anonyymi

        Sillä on aika iso merkitys kun palkka on pieni, että jääkö kuukausittaisten "pakollisten" menojen jälkeen käteen 100€ vai 200€. Jos lähes kaiken energian kantaa työpaikalle ja on siellä koko päivän, niin siitä pitäisi saada hyvä korvaus. Tämän takia vaihdoin alaa ja se kävi helposti. Jos elää 70 vuotiaaksi niin ehtii montakin ammattia opiskella ja kokeilla. Seuraa sydäntäsi ja seuraa innostustasi.


    • Anonyymi

      Metallitöissä cnc-koneistaja on palkoillisten aatelia. Käytännössä palkka on aina yli 15 euroa koeajan jälkeen vasta valmistuneellakin ja mediaani taitaa huidella siellä 17 euron tuntimassa.

      • Anonyymi

        Meillä oli paikallinen sopimus ja koeajan palkka oli 11,4 euroa, jonka jälkeen luvattiin korottaa. Ei korotettu kahteen vuoteen vaikka kahdesti kysyin. Vieruskaverille nostettiin ilman sen pyytämättä, vaikka räpläsi koko ajan kännykkää, mikä oli kielletty. Vaihdoin alaa ja nyt ei tartte senteistä tapella. Mutta monilla on tilanne että kaikkea on, mutta tyytyväisyyttä ei. Vaikka olisi miljonääri niin jotkut eivät ole tyytyväisiä. Pitäisi nauttia elämässä olevista pienistä asioista ja muistaa elävänsä nykyhetkessä edes sekunnin tuhannesosan, eikä koko ajan miettiä tyytymättömänä jotain mitä haluaa. Jos aina miettii vain että mitä puuttuu ja mitä seuraavaksi, niin ei koskaan voi nauttia mistään.


    • Anonyymi

      mitä eroa on nc-koneistajalla ja cnc-koneistajalla?

      • Anonyymi

        Numeerinen ohjaus (NC, Numerical Control tai computer numerical control eli CNC)
        sama asia


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Numeerinen ohjaus (NC, Numerical Control tai computer numerical control eli CNC)
        sama asia

        Minun tietoni mukaan asia on näin, että on kolmenlaisia työstökoneita:

        1. Manuaalikoneeseen ei voi tallentaa ohjelmia. Manuaaliohjaus.

        2. NC-kone on sellainen kone johon ei voi siirtää erikseen tietokoneella tehtyjä ohjelmia, vaan ne naputellaan aina käsin. Eli ns. rataohjattu kone... Numeerinen ohjaus.

        3. CNC-kone puolestaan on aina sellainen että siihen yleensä siirretään erikseen tietokoneella tehty ohjelma, mutta siihenkin voi ohjelman naputella käsin. Tietokoneella tehty numeerinen ohjaus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minun tietoni mukaan asia on näin, että on kolmenlaisia työstökoneita:

        1. Manuaalikoneeseen ei voi tallentaa ohjelmia. Manuaaliohjaus.

        2. NC-kone on sellainen kone johon ei voi siirtää erikseen tietokoneella tehtyjä ohjelmia, vaan ne naputellaan aina käsin. Eli ns. rataohjattu kone... Numeerinen ohjaus.

        3. CNC-kone puolestaan on aina sellainen että siihen yleensä siirretään erikseen tietokoneella tehty ohjelma, mutta siihenkin voi ohjelman naputella käsin. Tietokoneella tehty numeerinen ohjaus.

        Kakkonen eli NC-kone on yleensä vanha kone, joka löytyy konepajan siitä huoneesta missä haisee jännältä ;)


    • Anonyymi

      Useimmille kuitenkin töissä käyminen on elämän suurin sisältö ja ei haluta vaihtaa työpaikkaa senkään takia kun pitäisi kaikki ystävät jättää sinne.

      • Anonyymi

        Ehkä joillekin, mutta ei useimmille.


      • Anonyymi

        Nykysuunaus on firmoilla pelkkä riisto joten kukaan duunari ei sitoudu sellaiseen työelämään millään tavalla.

        Tietysti se duunari puhuu samaa paskaa firmalle mitä firmakin uskottelee duunarille.


        T. Haku päällä kokoajan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Nykysuunaus on firmoilla pelkkä riisto joten kukaan duunari ei sitoudu sellaiseen työelämään millään tavalla.

        Tietysti se duunari puhuu samaa paskaa firmalle mitä firmakin uskottelee duunarille.


        T. Haku päällä kokoajan.

        Siinä vain sahaa omaa oksaansa jos ajattelee olevansa korvaamaton. Useimmat vaihtajat on niitä vasta tulleita max. 2 vuotta virmassa olleita. Johto on ollut paikalla 10-30 vuotta joten he näkevät työntekijät vaihtuvina rattaina. Jotkut kestävät pitkään, jotkut eivät...


    • Anonyymi

      Monesti palkkaretosteluissa ilmoitetaan törkeästi se paras mahdollinen kuukausipalkka, johon sisältyy urakkatyöt ja lomarahatkin.

      Eräskin eri alla työskentelevä nainen iltalehdessä kertoi että tienaa hyvinä kuukausina 3000€ kuussa ja huonona alle 2000€/kk. Lopussa mainitsi että huonona kuukautena summaan ei kuulu lomarahoja.

    • Anonyymi

      Iso yritys, isot konet, isot kappaleet, isot tienestit.

    • Anonyymi

      Katoin just verkkopankista että vuoden aikana tullu palkkoja tilille 23 233 euroa. Keskimäärin 1936 euroa kuussa. Ei hemmetti mitkä rahat! En jotenkin ollut tajunnut että noin paljon sitä kertyy, kun lomarahat ja muut lasketaan.
      Ajatelkaa kun näitä hommia tekee kymmenen vuotta, niin se on 230 000. Kahdessakymmenessä vuodessa 460 000 jos tätä menoa jatkuu!

      Terveyttä jos riittää ja muutenkin firma pysyisi pystyssä, niin kolmekymmentäkin vuotta olisi työvuosia jäljellä, vaikka enhän minä niin pitkälle uskalla ajatella todellakaan.
      Veronpalautuksiakin pikkusen tuli. Ei minulla nyt kovin pitkää kokemusta ole koneistajan töistä ja hommat ei mitään kaikista vaikeimpia ole (työstökeskus). Siihen nähden olen oikein tyytyväinen tähän.

      Kyllä Suomi on hieno maa, kun tavallinen yksinkertainen duunarikin voi tienata hirmu summia. Ja rakennuttaa talon ja ostaa auton ja kaupasta herkkua ja kaikkea.
      Kohotetaan kolminkertainen eläköön-huuto Suomelle ja Teollisuusliitolle.
      ELÄKÖÖN!
      ELÄKÖÖN!
      ELÄKÖÖN!

      • Anonyymi

        Odotappa seuraavia YT:tä kun talous jo sakkaa, se paska ei ole vielä osunut tuulettimeen ainakaan niin että tieto olisi sinun korviisi kantautunut.

        Eläköön YT:t


      • Anonyymi

        Onpa suunnattoman hyvä palkka. Missäpäin Suomea tuollaista maksetaan? Onko työstökeskus 5-akselinen? Entä paljonko olet tehnyt urakoita?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Onpa suunnattoman hyvä palkka. Missäpäin Suomea tuollaista maksetaan? Onko työstökeskus 5-akselinen? Entä paljonko olet tehnyt urakoita?

        Itäisen Suomen alueella. Ei 5-akselinen eikä urakkatyötä. Tehdyt ylityöt pidetään vapaina.

        Onhan tässä tietysti se riski, että alkaa enemmänkin tulla yt-neuvotteluita ja kunnon taantuma. Mutta miksei yhtä hyvin teollisuudessa voida jatkaa samaan malliin kuin ennenkin. Ei tää mikään baari tai matkatoimisto ole.
        Mahdolliset lomautukset näkyy sitten tililläkin, mutta meillä Suomessa on aika hyvät työttömyyskassat.

        Se pitää sanoo, että helvetin hyvin Suomen metalliteollisuus on pärjännyt vuosien saatossa. Tekstiiliteollisuus on kaikonnut ulkomaille, samoin muovituotteiden valmistus kai aika pitkälle, ennenhän Suomessa tehtiin ainakin paljon kännykän kuoria. Ja itse kännyköitä.
        Paperiteollisuus tunnetusti otti osumaa 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä. Eikös myös puusta valmistettavia tuotteita joskus tehty enemmän, mm. huonekaluja ja lastulevyjä ym.

        Eikös meillä sentään aika paljon ole aihetta tyytyväisyyteen. Lisäksi koneistajista ja hitsaajista on vieläkin pula, ei ole alalle riittävästi tulijoita. Ja sit jos on hyvässä firmassa töissä, niin sehän ei ensimmäisenä kaadu jos tulee kovat ajat.


      • Anonyymi

        Hesburgerissako oot töissä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itäisen Suomen alueella. Ei 5-akselinen eikä urakkatyötä. Tehdyt ylityöt pidetään vapaina.

        Onhan tässä tietysti se riski, että alkaa enemmänkin tulla yt-neuvotteluita ja kunnon taantuma. Mutta miksei yhtä hyvin teollisuudessa voida jatkaa samaan malliin kuin ennenkin. Ei tää mikään baari tai matkatoimisto ole.
        Mahdolliset lomautukset näkyy sitten tililläkin, mutta meillä Suomessa on aika hyvät työttömyyskassat.

        Se pitää sanoo, että helvetin hyvin Suomen metalliteollisuus on pärjännyt vuosien saatossa. Tekstiiliteollisuus on kaikonnut ulkomaille, samoin muovituotteiden valmistus kai aika pitkälle, ennenhän Suomessa tehtiin ainakin paljon kännykän kuoria. Ja itse kännyköitä.
        Paperiteollisuus tunnetusti otti osumaa 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä. Eikös myös puusta valmistettavia tuotteita joskus tehty enemmän, mm. huonekaluja ja lastulevyjä ym.

        Eikös meillä sentään aika paljon ole aihetta tyytyväisyyteen. Lisäksi koneistajista ja hitsaajista on vieläkin pula, ei ole alalle riittävästi tulijoita. Ja sit jos on hyvässä firmassa töissä, niin sehän ei ensimmäisenä kaadu jos tulee kovat ajat.

        Aika hyvä palkka, itselläni oli sinun nettopalkkasi bruttopalkkana, ja se oli kolme korotuksen jälkeen 4 vuoden aikana. Kiinnostuin toisesta alasta ja vaihdoin alaa, mm. huonojen palkkanäkymien vuoksi. Hyvä nähdä että jotkut voivat metallialalla menestyäkin. Ehkäpä se riippuu työnantajastakin.


    • Anonyymi

      Cnc-koneistajan palkka vaihtelee umpisurkean ja erinomaisen välillä. Se riippuu onko tekijä palkattu koneen jatkeeksi vaiko luovaksi ongelmanratkaisijaksi.

      • Anonyymi

        Jotkut ratkaisee ongelmia mielellään ja kehittää tuotantoprosessia oman osaamisensa mukaan. Silloin kannattaa olla aktiivisesti pyrkimässä eteenpäin ja kysellä mahdollisuuksia.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Jotkut ratkaisee ongelmia mielellään ja kehittää tuotantoprosessia oman osaamisensa mukaan. Silloin kannattaa olla aktiivisesti pyrkimässä eteenpäin ja kysellä mahdollisuuksia.

        Toisin sanoen kannattaa hankkia insinöörin paperit. Muuten voit ratkoa ja kehittää vaikka mitä etkä koskaan tule olemaan enempää kuin epäpätevä puuhastelija.


    • Anonyymi

      6 vuoden kokemuksella 16€/t tänä päivänä

      • Anonyymi

        Realistinen vastaus. Harvinaista.


    • Anonyymi

      15 vuotta isolla 4-akselisella työstökeskuksella yksittäiskappaleita tai pieniä sarjoja itse tehden ohjelmat ja tällit. Myös koneen ylläpito ja korkaukset pääasiassa itse. Alle 16e, ei vuorotyötä.
      Miltäs kuulostaa?

      • Anonyymi

        Tuo riippu vähän paikkakunnasta. Pikku paikoilla maksetaan yleisesti tosi kehnosti. Itse olen menetelmämies enkä minäkään saa kuin hiukan yli 16€ tunnille. Teen ohjelmia työstökoneille, sekä myös suunnittelen menetelmät miten kappale tehdään. Tarvittaessa tilaan myös työkalut mikäli uusia tarvitaan. Tilastojen mukaan tuo palkkani on keskiverto metallialalla. Tosin metalli kuuluu matalapalkka aloihin nykyisin.


      • Anonyymi

        Harrastettiin paikallista sopimista. Ensiksi kesällä nostettiin vuoden takaisesta vajaasta 16eurosta ontasan 18 euroon ja nyt kahteenkymppiin.

        Nyt sitten tarttis ensi vuodelle tuloraja keksiä verokorttiin.
        Meneekö kauas jos laskee sen 169(h/kk)x12(kk) x 20e ja siihen päälle lomarahan 30x0,5x20e ja palvelusvuosilisän 48x20e
        Tolla pitäisi sitten jo jäädä mahdollisille liiton korotuksille ja ylitöille vähän pelivaraa..


    • Anonyymi

      Tein noita hommia 10 vuotta. Suoraan amiksesta töihin. Viimeisin työpaikka oli kolmen koneen ajamista. Itse tein ohjelmat ja asetukset kaiken muun. Palkka oli 16.5€/h. Lähdin lätkimään, eikä ole ollut ikävä alalle.

      Oman kokemuksen mukaan tuosta työmäärästä ja tekemisistä helvetin huono palkka, mutta enemmän vitutti tuossa työssä se, että talossa oli niitä, jotka eivät osanneet yhtään mitään, eivätkä joutuneet tekemään yhtään mitään, mutta saivat saman palkan tai enemmän.

      Metalli on pääsääntöisesti täysin ala-arvoista paskaa. Nepotismi ym. ilmiöt jylläävät alalla.

      • Anonyymi

        Itse en ole löytänyt vieläkään oikein järkevää selitystä sille, miksi kappaleen vaihtajat saavat lähes poikkeuksessa isompaa palkkaa kuin ne, jotka tekevät itse asetukset, kiinnitykset, ohjelmat, monesti työkalut ja 3D mallitkin. Eikö sen kuuluisi olla päin vastoin?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse en ole löytänyt vieläkään oikein järkevää selitystä sille, miksi kappaleen vaihtajat saavat lähes poikkeuksessa isompaa palkkaa kuin ne, jotka tekevät itse asetukset, kiinnitykset, ohjelmat, monesti työkalut ja 3D mallitkin. Eikö sen kuuluisi olla päin vastoin?

        Hyvä kysymys. Alalla vallitsee joku ihme suojatyöpaikkakulttuuri ja palkan suuruus määrittäytyy kaveruuden/sukulaisuuden mukaan.


      • Anonyymi

        Itse pyysin aikoinaan lisää liksaa ei annettu penniäkään joten lähdin heti lätkimään ja ottivat tilalle yhden pomon pojan siihen hommaan kun se pääsi intistä samoihin aikoihin , oli varmaankin jo sovittu asia, olin sis kiireenpurkaja josta piti päästä tuossa vaiheessa eroon.

        Onneksi pääsin koko alasta samalla kertaa eroon.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Hyvä kysymys. Alalla vallitsee joku ihme suojatyöpaikkakulttuuri ja palkan suuruus määrittäytyy kaveruuden/sukulaisuuden mukaan.

        Esimiehen perseennuolemisella on myös oleellinen vaikutus palkkaan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Itse pyysin aikoinaan lisää liksaa ei annettu penniäkään joten lähdin heti lätkimään ja ottivat tilalle yhden pomon pojan siihen hommaan kun se pääsi intistä samoihin aikoihin , oli varmaankin jo sovittu asia, olin sis kiireenpurkaja josta piti päästä tuossa vaiheessa eroon.

        Onneksi pääsin koko alasta samalla kertaa eroon.

        Ekana palkataan joku tekemään ohjelmat ja ajamaan vakiohommat sisään. Sitten kun homma toimii kuin junan vessa, niin voidaan ottaa sukulainen/kaveri töihin.


    • Anonyymi

      Itse tällä hetkellä 18v ammattikoulu kesken palkka 2700€/kk pää asiassa operoin 5akselista työstökeskusta.

      • Anonyymi

        Missäpäin Suomea tuollainen hirmupalkka? Taitaa olla joku erikoistilanne eikä perus kuukausipalkka? Täällähän totuus on aina vähän niin ja näin. Moni vuosikymmeniä työskennellyt ammattilainenkaan ei noin hyvin tienaa.


      • Anonyymi

        se on se 5-aselia, mikä nykyään kannattaa osata.
        ite kanssa 5-akselisella, vudessa sen 50k brutona, amatimiehiä satana!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se on se 5-aselia, mikä nykyään kannattaa osata.
        ite kanssa 5-akselisella, vudessa sen 50k brutona, amatimiehiä satana!

        Olen 7-akselisilla sorvauskeskuksilla. Lisäksi niissä on vielä virtuaaliakselit. Teen tälle ohjelmat ja ajan ne sisään. Varsinaiset kappaleet tekee muut. Ei ne vuosiansiot yllä tuohon. Liekö syynä suuryritys ja pikku paikkakunta. Ne yli sadan työntekijän firmat maksaa yleensä kehnosti.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olen 7-akselisilla sorvauskeskuksilla. Lisäksi niissä on vielä virtuaaliakselit. Teen tälle ohjelmat ja ajan ne sisään. Varsinaiset kappaleet tekee muut. Ei ne vuosiansiot yllä tuohon. Liekö syynä suuryritys ja pikku paikkakunta. Ne yli sadan työntekijän firmat maksaa yleensä kehnosti.

        Se millä hinnalla yritys myy tekemiänne kappaleita, ratkaisee palkkanne. Suomessa on todella kova kilpailu ja nykyään lähes joka yrityksessä on jo näitä useampiakselisia koneita, koska ilman ei vain pärjää kilpailussa. Toki ne yritykset jotka maksavat ~10e/h ammattitaitoisille koneistajille eivät tällaisia koneita hanki.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Se millä hinnalla yritys myy tekemiänne kappaleita, ratkaisee palkkanne. Suomessa on todella kova kilpailu ja nykyään lähes joka yrityksessä on jo näitä useampiakselisia koneita, koska ilman ei vain pärjää kilpailussa. Toki ne yritykset jotka maksavat ~10e/h ammattitaitoisille koneistajille eivät tällaisia koneita hanki.

        En tiedä mitä niistä tuotteista saa, mutta katetuotto on noin 30%. Se ei kuulemma riitä. Tämän vuoksi ei ole varaa maksaa kunnon palkkoja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        En tiedä mitä niistä tuotteista saa, mutta katetuotto on noin 30%. Se ei kuulemma riitä. Tämän vuoksi ei ole varaa maksaa kunnon palkkoja.

        Tarkoitin sijoitetun pääoman tuottoa. Omistajille tuo 30%on heidän mielestään vähän.


    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Tuo 2770€ / kk taitaa olla yläkanttiin. Tuohon on laskettu myös menetelmämiehet. Tavallinen koneistaja ei saa noin paljoa, vaikka osaisi ohjelmoidakin. Tuo tekee noin 16€ tunnille. sitä noissa koneistajan hommissa ei kylläkään saa. Ei vaikka olisi kokenut ammattilainen.


    • Anonyymi

      ”Tuo 2770€ / kk taitaa olla yläkanttiin. ”

      Jaa, vaikuttaisi olevan aika realistinen summa. Mulla koneistajana kiinteä peruspalkka on 2750€/kk lisät 300-750€/kk.

      • Anonyymi

        Hyvä kuulla että kunnon palkkojakin maksetaan jossain. Itselläni nousi palkka kolmen vuoden ja kolmen korotuksen jälkeen 1950 euroon brutto, mutta sitten vaihdoin alaa ja yksi syy oli palkkaus.


    • Anonyymi

      Teollisuusala= matalapalkka-ala

      Kiertäkää kaukaa koko ala-arvoinen toimiala.

      • Anonyymi

        Nyrkkisääntö on, että kaikki työ, missä tuotetaan tai valmistetaan jotain käsin kosketeltavaa, on matala-palkkaista. Sen sijaan henkinen hössötys kuten käsien viuhkamainen heiluttelu sekä alaleuan nopeatahtinen ylösalas liikuttelu korkealentoisen älämölön kera on työtä josta maksetaan kunnolla.


    • Anonyymi

      21.30€/h . 55000€/vuosi bonuksineen. 35v alalla.

      • Anonyymi

        24.53€/tunti alalla 5.5 vuotta.


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      50
      5015
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3287
    3. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1422
    4. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      181
      1275
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      75
      967
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      24
      888
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      857
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      219
      750
    9. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      738
    10. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      482
      707
    Aihe