Aiheuttaako suklaa finnejä?

Namipos

Lääketieteellisestihän sitä ei ole todistettu, mutta olen kuullut monien kertovan, että suklaasta tulee finnejä. Itse en ole moista huomannut, koska näppyjä on aiemmin ollut koko naamassa tasaisen varmasti. Nyt olen roaccutan kuurilla 3,5 kk ja paranemista alkoi tapahtua tämän kuun alussa. Nyt kuitenkin joulun jälkeen tuntuu taas pahenevan selkeästi. Onko syynä suklaan ja muun rasvaisen ruuan syönti vai lääkkeen heikko teho?!? Kertokaa omia kokemuksianne!

41

15507

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • minä

      Mutta olen aika varma että suklaa on ainesosa joka tuottaa finnejä. Kaikkihan on yksilöllistä. Jätä suklaa pois jos pelkäät finnejä.

    • suklaafriikki

      Minulle ihotautilääkäri sanoi, ettei suklaa itsessään aiheuta finnejä sen enempää kuin peruna, vaan suklaassa oleva rasva.

      • varmaan seko

        mulle kyllä liika hiilihydraatti tuottaa finnejä(muutenkin raskaan olon) eikä rasva..tai no korkeintaa kasviperäinen


      • Kuka lie

        Suklaa ei aiheuta juurikaan finnejä, eikä sen rasva, ellet päätä voidella itsellesi "suklaanaamiota" kasvoille.


    • Jowa

      Ravinto vaikuttaa paljon, yritä syödä säännöllisesti. Laihdutus ja lihoaminen lisää aknekasvustoa.

      • Anonyymi

        Kauralese puurona on se ihmeruoka, joka laittaa sapentuotannon liikkeelle ja finnit häviävät. Rasva ei siis varastoidu elimistöön ja yritä työntyä huokosista ulos.
        Lihominen on toinen asia, sappena ei tule kaikki rasva ulos, vaan kertyy läskiksi.


    • minä

      Itse olen huomannut, että kaikenlainen kaakao ihoa ärsyttäisi tuottamaan näppylöitä, siis sekä suklaa, kaakaojuoma, että kaakaokeksit.

      Toisille sanotaan pähkinöiden ja omenoidenkin laukaisevan näppylöitä.

      Suosittelisin pidättäytymään suklaasta täysin, kuten itse teen, mutta tällä liian rasvaisella ja sokerisella ruokavaliolla ylipäätäänkin on ihoon epäsuotuisia vaikutuksia.

    • Zirby

      Huomaan että iho on ehdottomasti enemmän rasvaisempi kun syön suklaata..ei montaa palaa tarvita.se toimii MINUUN kuin LÄÄKE.Kokeilumielessä sen olen huomannut moneen kertaan.suklaa pois=ei finnejä.Suklaata niin tulee..

    • finniiit

      Olin juuri 3kk laihdutus kuurilla jätin kaikki limut ja suklaat yms karkit pois. (join maxim. siin ajas 3l limua ja pari suklaapatukkaa) nii väheni huomattavasti finnejä selästä ainaki. Nyt jouluna sit söin fazerin suklaa levyn sipsi pussin ja suklaakeksipaketin. tossa ei oo hirveesti mut hartiat alko heti näyttää pahemmalta veikkaan et ei välttämät uusii finnei tullu hirveästi mutta ainaki vanhat näytti pahemmilta paljon pahemmilta ja ojentajaan tuli 1 iso finni. Otsaan tuli myös 1 finni ja pari alkoi punottamaan kunnolla. Nyt otan taas mässyt veks.varsinkin suklaan. Limusta mul ei oo omast mielest tullu. Kaikil ei tule suklaast ja lääkärit väittää et ei tule niistä mutta kyllä niitä tulee joillakin.

      • Anonyymi

        Sitten kauraleseen lisäksi varsisellerimehua joka pv lasillinen, lisää aineenvaihduntaa. Ja jos jaksat, porkkanamehua lasillinen niin ikään joka aamu. Huomaat muutaman viikon käytettyäsi, mitä kropassasi on tapahtunut.


    • outkris.

      Moih. Miulle ainakin suklaasta tulee finnejä. Vaikka eihän se kaikille niin tulekaan. Mutta mulle tulee ainakin suklaasta finnejä.:( Se on ärsyttävää, naama menee suoraan sanottuna paskaksi. :'D Mut kertokaa kokemuksianne.:)

      • Stu P. Idiot

        Söin eilen suklaalevyn ja heti oli aamulla naama pilalla. Nenän päässä yksi ja toinen ylähuulen yläpuolella. Sitten kun aloin puristelemaan niitä, niin iho rikki ja meni melkein viikko, että oli parantunut noista kohdista. Likaisilla käsillä kun puristelin niin aikasemman finnin viereen kasvoi toinen. Kaikista pahin on sellainen punertava rasvapatti paise finni, jota yritän puristaa, niin mitään ei tapahdu vaan siinä se on sitten koristeena viikon verran. Ei ole helppoa tämä elämä.


      • pizzanaama
        Stu P. Idiot kirjoitti:

        Söin eilen suklaalevyn ja heti oli aamulla naama pilalla. Nenän päässä yksi ja toinen ylähuulen yläpuolella. Sitten kun aloin puristelemaan niitä, niin iho rikki ja meni melkein viikko, että oli parantunut noista kohdista. Likaisilla käsillä kun puristelin niin aikasemman finnin viereen kasvoi toinen. Kaikista pahin on sellainen punertava rasvapatti paise finni, jota yritän puristaa, niin mitään ei tapahdu vaan siinä se on sitten koristeena viikon verran. Ei ole helppoa tämä elämä.

        Mun naama muistuttaa quattro stagionea rasvaisen ruoan tai suklaan syömisen jälkeen.


    • Pekka__52

      Olen viisikymppinen mies jolle tulee edelleen finnejä naamaan jo noin 10 grammasta suklaata.
      Ihmettelen terveyssivustojen kirjoituksia, joissa lääkärit väitävät ettei suklaasta finnejä tulisi.
      Tänään herkuttelen taas kaalilla.

    • jo_

      Ne "tieteelliset tutkimukset" , joissa suklaan syönnin ja finnien välille ei löydetty yhteyttä. tehtiin joskus neljäkymmentä vuotta sitten. Katselin netistä mitä niissä on oikein todettu, eikä ainakaan itseäni tutkimusten toteutustapa vakuuttanut. Kyllä oma naama isommasta määrästä suklaata suhkot pahaan kuntoon menee (olen 31-vuotias). Finnit ovat isoja, kovia ja paranevat hitaasti. Niitä esiintyy myös jaloissa ja käsivarsissa. Iho tuntuu kireämmältä tulehtuneella alueella. Asialla voi olla myös tekemistä rasvan, maidon tai sokerin kanssa, mutta kyllä niitä muulloinkin tulee syötyä. Tumma suklaa kekseissä ja kaakaossa näyttää vaikuttavan enemmän, ei niinkään suklaapatukat tai vastaavat. Eli mitä hienompaa suklaata on käytetty, sen pahempaa jälkeä.

      Ihmisillä on omituinen tapa viitata tieteellisiin tutkimuksiin, joista eivät itse tiedä mitään.

      • tersehdys

        Luin jostakin, että suklaa lisää älykkyyttä. Minulla tulee vain rupia päänahkaan. Suklaassa on tolkuton määrä erilaisia kemiallisia yhdisteitä. Ei ole helppo tehtävä tutkia, mikä yhdiste minkäkin seurauksen aiheuttaa.


    • pollyxxxx

      mulla ei aiheuta.on testattu.

    • Esa M

      En ota kantaa siihen onko finneillä ja suklaalla yhteys, mutta ihan finnin "elämänkaarta" ajatellen ei ole mitään järkeä väittää suklaan olevan syypää seuraavana päivänä tai edes seuraavalla viikolla alkaviin finneihin.

      Finni aiheutuu talirauhasen tukkeutumisen seurauksena ja on prosessina pitkä. Sen vuoksi Roacuttan-kuurin tulokset alkavat näkyvät vasta kuukausien päästä, koska Roacuttan ehkäisee uusien finnien kehityksen alkua, mutta ei pysäytä vanhojen, jo tukkeutuneiden talirauhasten, kehitystä.

      Joten itse en usko ihmisiä, jotka maanantaina syötyään suklaata valittavat tiistaina finnien johtuvan siitä. Voi olla, että finnin kehityskaari alkoi suklaasta aikoja sitten, mutta alkoiko se edellisenä päivänä syödystä suklaasta? EI.

    • 3264yhersy

      jaa, minulla suklaa kylläkin toimii hyvänä hoitokeinona sisäisesti nautittuna. Kosteus paranee ja pikkunäpyt häviää aina kun suklaakuuri päällä. Onneksi näin päin, mutta ei valitettavasti ehkä kaikilla.

    • Lääkärin vastaus

      Ei aiheuta.

    • khkjh

      varmana aiheuttaa ja itse olen tämän huomannut. Peiistä näkee millon herkut maistunu

    • allergikko

      Ettet vaan korjaisi allergiaa lääkkeillä...Suklaassa on nimittäin aika usein myös pähkinää joka kyllä aiheuttaa patteja monelle suomalaiselle. Osa on myös allergisia suklaalle...seuraa tilannetta, jos iho voi paremmin ilman mitään suklaatuotteita niin olet todennäköisesti allerginen joillekin sen ainesosille.

    • Tietoinen asiasta!

      Tämä on totta! itse suklaa ei finnejä aiheuta mutta se sokerin määrä ja rasva aiheuttaa finnejen tulemisen todella nopeasti!

    • miävaantäällä

      Mulle tulee finnejä harvoin, vaikka syön suklaata pari palaa viikossa, kaikki rasvainen aiheuttaa finnejä, etenkin jos omaa rasvaisen ihotyypin.

      • Todellakin aiheuttaa

        Siihen menee vaan viikko pari ennenkuin suklaan vaikutus näkyy mutta niin monituista kertaa se on todettu että suklaasta tulee pahojakin finnejä! Samoin kuin juustosta ja muista maitotuotteista, näistä tulee vielä nopeammin. Yksi pizza juustolla niin pari päivää ja kauhea finni-invaasio. Turha väittää ettei ruokavaliolla olisi vaikutusta. Ei se tietenkään kaikille aiheuta, mutta niille nyt ei finnejä aiheuta mikään.

        Kokeilkaa itse, pois suklaa ja maitotuotteet sekä sokeri ja valkoiset vehnäjauhot, takuulla auttaa!

        Samalla kannataa lopettaa se liika ihon peseminen ja "puhdistaminen", joka kuivattaa ja tukkii talirauhasia ja vain pahentaa aknea. Ihon pinnalla oleva rasvaisuus kun ei aiheuta ongelmia, vain siellä talirauhasen sisällä oleva erite. Ja sitä kun ei voi pestä pois, valitettavasti.


    • fffghj

      mulla ainakin tulee jo seuraavana päivänä valtavat näppylät poskille, jos olen syönyt suklaata

      • faktaa..............

        Finni ei kehity yhdessä yössä, vaan on pitempiaikainen prosessi.


    • katja6

      En usko mihinkään tutkimuksiin minkä perusteella todetaan jotakin.
      Oon tosiaan huomannut että jos en syö sokeripitoisia ruokia paljon mun iho on hyväkuntoinen, mutta esimerkiksi jos syön suklaata parina päivänä peräkkäin
      näyttää naama hirveelle. Oon yrittäny vältellä, mutta kun koulut alko niin tulee väsyneenä kaikki mielitekoja. Mut nyt oon päättänyt että tähän tulee stoppi vaikka joulu tulee niin en koske suklaaseen tai karkkeihin !

    • kallehavurinne

      sulklaa on hyvää

    • tonttui

      Syöty rasva harvemin tulee itsellä naaman kautta ulos. Vähän voisin porukka käyttää järkeä

    • Tuo suklaan finnejä aiheuttama vaikutus perustuu luultavasti siihen, että suklaan sisältämä sokeri nostaa verensokeria nopeasti. Nämä verensokeripiikit aiheuttavat finnejä varsinkin suun ympärille ja leukaan. Eli pienten määrien ei tulisi aiheuttaa haittaa, mutta jos syöt levyn nopeasti, niin seuraavana aamuna on naama täynnä finnejä.

      Vielä pahempi on esimerkiksi Banaani, jätin banaaninsyönnin sen jälkeen, kun olin hotkinut monta ylikypsää banaania (piti syödä ennenkuin menee pilalle). Ja seuraavana aamuna leukaan oli ilmestynyt monta valtavaa finniä, siis näitä valkoisia. Ylikypsä banaani nostaa verensokeria kuin raketti, jopa vihreä banaani aiheuttaa finnejä. Banaaninsyönnin lopettamisen jälkeen finnejä on paljon vähemmän.

    • happy4

      Aiheuttaa, koska suklaan rasva ja rasvainen ruokavalio ylipäänsä (etenkin ruokavalio mikä sisältää kovaa rasvaa). Joskus kun söin kaikenlaisia herkkuja niin yksi suklaapala saattoi aiheuttaa seuraavaksi aamuksi kunnon viljelmän finnejä. Sitten jätin kaikki herkut pois ja bravo! :-)

      • moro vaa

        Ite ollu pitemmän aikaa ketodietillä eli rasvaa menee paljon. Ei finnin finniä naamassa.


    • melkein-asiantuntija

      Finnin kehittymisessä menee n. 2 viikkoa, joten jos syöt tänään suklaata, on todella epätonnäköistä että huomenna saamasi finni liittyy mitenkään suklaan syöntiin. Tietysti yksilötasolla jotkut ruoka-aineet voivat laukaista finnien syntymisen, erityisesti itse koen että suklaalla olisi tekemistä finnien kanssa, koska jouluisin (milloin syön eniten suklaata) minulla on myös paljon enemmän finnejä, kuin silloin kun en syö suklaata nimeksikään. Jos haluat siis saada selville, laukaiseeko sinulla suklaa finnien syntymisen, kannattaa kokeilla.

      Itse en kuitenkaan pidä suklaata pääsyynä, enemmänkin suklaan syömiseen liittyviä huonoja elämäntapoja. Jos mielummin käperryt sohvannurkkaan konvehtirasia kainalossa, kuin lähdet lenkille ja kokkaat terveellistä ruokaa, sanoisin että silloin sinulla on myös enemmän finnejä, koska huonot elämäntavat -> finnit.

      Mutta mene ja tiedä :)

    • ylimääräinen_sokeri_pois

      Ei se suklaa sinänsä aiheuta finnejä, mutta sokerin olen kuullut aiheuttavan iho-oireita.

    • nobs_

      Absoluuttisena faktana sanoisin subjektiivisen kokemuksen perusteella, että
      vehnän ja maitotuotteiden rajoittamisella saadaan aikaan pieniä ihmeitä.

    • hidason

      Lihan syönti aiheuttaa finnejä. Vaihda liha kalaan niin ihokin paranee.

    • Anonyymi

      Kaakaossa oleva teobromiini on haitallinen muutamille eläimille ja saattaa kissan ja koiran tappaakin.
      Minulla on ikää 68v ja kokemusta suklaasta on. Puolesta levystä tulee krapula päänsärkyineen. Tähän lienee teobromiini syyllinen, vaikka kaakaossa on muitakin aineita.
      Löysin kaakaojauhetta kaapistani. Yhdestä lasillisesta juomaa eri päivinä tuli finnejä erityisesti päänahkaan.
      Jos joku arvelee finnien aiheuttajaksi kaakaon rasvaa tai sokeria, niin pitäisi ottaa selville mistä sokerista tai rasvasta on kyse. Pitäisi kokeilla ja antaa finniherkille kaakaon aineosia erillisinä, jos asia aiottaisiin selvittää.

    • Anonyymi

      Akne ja yleensäkin finnit tulee siitä mitä syöt, siitä että sappi ei toimi kuten pitäisi. Kun rasva ei tule ulos kuten pitäisi, ulosteen mukana, eli on kellukakka. Painava sappikakka on oikea kakka.
      Syö kauralesettä puurona, leipänä, miten saat alas parhaiten. Hyvä annos on lautasellinen kauralesepuuroa. Ei sius kaurapuuroa, vaan kauraleseestä tehtyä puuroa.
      Jo auttaa että jätä pous rasvamakkarat ja rasvainen ruoka. Suklaata saa nauttia, nimom nauttia, ei ahmia. Pitäis siletä ihon, arpien myös. Tätä valiota koko elämän läpi.

    • Anonyymi

      Rasva ei taatusti aiheuta finnejä, siis jos ovat oikeita rasvoja. Syön hyvin rasvaista ruokaa, mm. paljon oliiviöljyä ja rasvaista lihaa.

      MUTTA, suklaa aiheuttaa isoja paiseita esim. nenän aluelle sekä kivuliaita paiseita kainaloihin. Eli jotain siinä suklaassa on mikä ei sovi. Kenties kofeiini? Ken tietää.

    • Anonyymi

      Kannattaa lukea akneiho.fi -sivuston artikkelit.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      60
      3110
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      546
      2967
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2155
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1972
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1781
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1542
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1267
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1172
    Aihe