Kirjan julkaiseminen...

Helena

Jonkin alla olevan viestiketjun innoittamana mietin omaa pölyistä pöytälaatikkoani.. jospa minustakin vielä kirjailija, vaikka sitten omakustanteisesti, jos ei muuta, mutta..

Kertokaapa millaisen diilin kustajan kanssa voi saada. Kustantaja siis saattaa hyväksyä kivan käsikirjoituksen. Mitäs sen jälkeen tapahtuu? Sopiiko kustannusyhtiö kirjailijan kanssa jonkin palkkion, joka maksetaan kirjailijalle ja sen jälkeen kaikki oikeudet ovat kustantajalla. Vai saako kirjailija palkkionsa vasta myytyjen kirjojen mukaan vai miten..

Suurkiitos! ehkei minulle ajankohtaista, mutta kiinnostaa kuitenkin..=)

6

1224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • krikki

      syystä olen alkanut itsekin flirttailla tuon idean kanssa. Siis jonkin oman tuotoksen julkaisemisen (vaikkapa runojen).
      Tosin en usko, että minulla riittää rahkeita (tai pokkaa) siihen.

      En valitettavasti osaa neuvoa sinua kysymyksesi kanssa. Mutta oikeassa paikassa olet kysymässä! Kyllä täällä joku osaa vastata (ensimäiseksi tulee mieleen kipakka-akka, jolla on ollut jotain vispilänkauppaa yhden jos toisenkin kustannusyhtiön kanssa).

    • esimerkki
      • Maaton

        Tuo edellisessä linkissä mainittu 16 2/3 prosenttia on se palkkio, mikä maksetaan kirjailijaliiton jäsenille. Muille esim. WSOY maksaa aika usein 15 prosentin palkkion. Jos tekijöitä on useita, palkkio jaetaan tekijöiden kesken sopivassa jakosuhteessa, tai sitten kustantamo ostaa julkaisuoikeuden teoksen osiin (esimerkiksi kuviin tai lyhyisiin teksteihin) kertamaksulla.


      • Maaton kirjoitti:

        Tuo edellisessä linkissä mainittu 16 2/3 prosenttia on se palkkio, mikä maksetaan kirjailijaliiton jäsenille. Muille esim. WSOY maksaa aika usein 15 prosentin palkkion. Jos tekijöitä on useita, palkkio jaetaan tekijöiden kesken sopivassa jakosuhteessa, tai sitten kustantamo ostaa julkaisuoikeuden teoksen osiin (esimerkiksi kuviin tai lyhyisiin teksteihin) kertamaksulla.

        Kirjailijaliiton sopimusmalli on vain malli, ei mikään sitova työehtosopimus. Kirjailijaliiton jäsenet eivät siis saa 16 2/3 prosenttia palkkiokseen, elleivät niin sovi kustantajansa kanssa.
        Kirjailijaliiton sopimusmalli on laadittu siihen aikaan, kun kirjoilla oli vielä kiinteä kustantajan määrittelemä hinta. Siksi mallissa palkkio lasketaan ohjevähittäismyyntihinnasta. Harvat kustantajat enää antavat mitään ohjehintaa, vaan kirjojen myyjät päättävät itse kirjan hinnan.

        Yleistymässä on sopimusmalli, jossa palkkio maksetaan sovittuna summana jokaisesta myydystä kirjasta.
        Tosin sellaisiakin malleja sovelletaan, joissa palkkio on sidottu kirjan tulokseen. Palkkio voi olla tietty prosentti kirjan myyntituloista, joista on ensin vähennetty kaikki kustantajan määrittelemät valmistuskulut graafikoiden palkkoja ja markkinointikuluja myöten.

        Tärkeintä kustannussopimuksessa on, että kumpikin osapuoli tietää mistä sopii.


    • tässäj

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      366
      4496
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      84
      1854
    3. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      65
      1590
    4. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      44
      1556
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      29
      1390
    6. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      212
      1385
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      59
      1361
    8. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      54
      1347
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1225
    10. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      8
      1218
    Aihe