Ovenkahva roikkuu

Tyttö

Ovenkahva roikkuu. Mitä pitäisi tehdä? Voiko korjata itse? Ilmeisestikin jokin jousi on poikennut, siirtynyt pois paikoiltaan tms... Lukkoseppäkö avuksi?

14

19195

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vaihda jousi

      ota se lukkohomma irti kahvat ensin 2 ruuvillahan ne yleensä on kiinni ,katsot sit saako lukkopesää aukaistua ,onko jousi poikki vai paikaltaan pois jne.jousiahan saa vanhoista "lukoista"ja lukkokaupasta.kyllähän itse voi korjata lähes kaikki,kuin vaan on työkaluja ja päättelykykyä et stsemppiä korjaukselle.

      • Tyttö

        mutta en saanut kahvoja irti, joten en myöskään saanut lukkopesää ulos. Pitäisikö sen riittää, että ottaa kaikki ruuvit pois? Niin tein, mutta kahvat eivät lähteneet mihinkään.. Pitäisiköhän käyttää voimaa...?


      • Tyttö

        No nyt toimii! Sain kahvatkin irti, kun tajusin ottaa sokat irti.. Näin se tyttö vaan korjailee ovia, kun avomies ei osannut...! =)


    • Vanhempi suunnittelija

      Niissä on jousi, jonka lenkki katkeaa. Olen vääntänyt uuden lenkin samaisen jousen seuraavasta kierroksesta. Ongelma on saada eräät rungot kasaan uudelleen. Pitää tehdä naruviritelmä, joka pitää juttuja oikeissa asemissa ja vetää naru lopuksi pois, kun värkki on likimain posket kiinni kasassa. Ja tuo ei onnistu uusavuttomalta. Mutta nainen, jolta tuo onnistuu saisi paikan ikuisesti sydämessä.

      • Tyttö

        ...onnistuin katkaisemaan jousen (se ei siis alunperin ollut poikki, vaan irronnut paikoiltaan) ja tein juuri niin kuin sinäkin, eli väänsin uuden lenkin jousen seuraavasta kierroksesta ja hyvin toimii! Ei lienee mennyt hukkaan ala- ja yläasteen teknisen työn tunnit, joilla olin ainoa tyttö! T. Tyttö 23 v.


      • mies67@
        Tyttö kirjoitti:

        ...onnistuin katkaisemaan jousen (se ei siis alunperin ollut poikki, vaan irronnut paikoiltaan) ja tein juuri niin kuin sinäkin, eli väänsin uuden lenkin jousen seuraavasta kierroksesta ja hyvin toimii! Ei lienee mennyt hukkaan ala- ja yläasteen teknisen työn tunnit, joilla olin ainoa tyttö! T. Tyttö 23 v.

        Tuletko vaimokseni?


      • @mies67@
        Tyttö kirjoitti:

        ...onnistuin katkaisemaan jousen (se ei siis alunperin ollut poikki, vaan irronnut paikoiltaan) ja tein juuri niin kuin sinäkin, eli väänsin uuden lenkin jousen seuraavasta kierroksesta ja hyvin toimii! Ei lienee mennyt hukkaan ala- ja yläasteen teknisen työn tunnit, joilla olin ainoa tyttö! T. Tyttö 23 v.

        Tuletko vaimokseni?


      • Freelancer
        Tyttö kirjoitti:

        ...onnistuin katkaisemaan jousen (se ei siis alunperin ollut poikki, vaan irronnut paikoiltaan) ja tein juuri niin kuin sinäkin, eli väänsin uuden lenkin jousen seuraavasta kierroksesta ja hyvin toimii! Ei lienee mennyt hukkaan ala- ja yläasteen teknisen työn tunnit, joilla olin ainoa tyttö! T. Tyttö 23 v.

        Meillä on peräti 9 väliovea joten jostain saattaa jousi katketa, jolloin kahva alkaa roikkua. Olen vaihtanut lukkopesiä keskenään aina niin, että näkyvimmän välioven kahva ainakin on suorassa (jousi ehjä). Joskus tulee eteen tilanne, että lukon kieli on väärin päin. Siitäkin selviää avaamalla lukkopesä ja kääntämällä kieli toisin päin. Kielen uraosat ovat yleensä symmetriset, jotta kääntäminenkin onnistuu. Kasaaminen on hieman hankalaa, mutta kunlaittaa ensin jousen paikalleen, niin kahvan reiästä täytyy vaikkapa tukevalla ruuvarilla vääntää kahvan akselin reikä kohdalleen niin, että kannen puoliskot napsahtavat paikalleen. Sitten vaan ruuvit paikalleen ja homma on selvä.


      • aasdfasdfsadf
        Freelancer kirjoitti:

        Meillä on peräti 9 väliovea joten jostain saattaa jousi katketa, jolloin kahva alkaa roikkua. Olen vaihtanut lukkopesiä keskenään aina niin, että näkyvimmän välioven kahva ainakin on suorassa (jousi ehjä). Joskus tulee eteen tilanne, että lukon kieli on väärin päin. Siitäkin selviää avaamalla lukkopesä ja kääntämällä kieli toisin päin. Kielen uraosat ovat yleensä symmetriset, jotta kääntäminenkin onnistuu. Kasaaminen on hieman hankalaa, mutta kunlaittaa ensin jousen paikalleen, niin kahvan reiästä täytyy vaikkapa tukevalla ruuvarilla vääntää kahvan akselin reikä kohdalleen niin, että kannen puoliskot napsahtavat paikalleen. Sitten vaan ruuvit paikalleen ja homma on selvä.

        LukkoPESÄssä ei ole jousia. Jousia on lukkorungossa. Jos painikkeen palautusjousi rungon sisältä katkeaa, voi käyttää myös painikkeelle tarkoitettua jousta, jolloin lukkorunkoa ei tarvitse avata. Raskaampien painikkeiden mukana tulee palautusjousi valmiina, koska rungon palautusjousi rasittuu muuten liikaa tai ei jaksa nostaa painiketta kunnolla ollenkaan, ja lopulta katkeaa.

        En tiedä mikä on nykytilanne, mutta sanotaan 10 vuotta sitten ostin lukkoliikkeestä erillisenä varaosana rungon sisällä olevan palautusjousen. Olen kuullut, että varaosia ei enää myydä, mutta nettihuutokaupat ovat pullollaan käytettyjä ja aivan toimivia runkoja.


      • Tupauuno
        aasdfasdfsadf kirjoitti:

        LukkoPESÄssä ei ole jousia. Jousia on lukkorungossa. Jos painikkeen palautusjousi rungon sisältä katkeaa, voi käyttää myös painikkeelle tarkoitettua jousta, jolloin lukkorunkoa ei tarvitse avata. Raskaampien painikkeiden mukana tulee palautusjousi valmiina, koska rungon palautusjousi rasittuu muuten liikaa tai ei jaksa nostaa painiketta kunnolla ollenkaan, ja lopulta katkeaa.

        En tiedä mikä on nykytilanne, mutta sanotaan 10 vuotta sitten ostin lukkoliikkeestä erillisenä varaosana rungon sisällä olevan palautusjousen. Olen kuullut, että varaosia ei enää myydä, mutta nettihuutokaupat ovat pullollaan käytettyjä ja aivan toimivia runkoja.

        Opetteleppa hieman alaa ennenkuin tulet neuvomaan. Lukkorunko ja lukkopesä on sama asia. Avainpesä on eri tuote ja myös se sisältää pienen jousen joten hataralla pohjalla on tietotaito kyseisellä kommentoijalla. Tarkastappa vaikka huviksesi lukkoseppämestareiden sivuilta jos et minua usko.


      • ehhh...
        Tupauuno kirjoitti:

        Opetteleppa hieman alaa ennenkuin tulet neuvomaan. Lukkorunko ja lukkopesä on sama asia. Avainpesä on eri tuote ja myös se sisältää pienen jousen joten hataralla pohjalla on tietotaito kyseisellä kommentoijalla. Tarkastappa vaikka huviksesi lukkoseppämestareiden sivuilta jos et minua usko.

        "Lukkorunko ja lukkopesä on sama asia."

        .... :DD Ehkäpä meidän ei kannata keskustella asiasta enempää... On noita sen verran tullut asennettua ja huollettua, että termit on kyllä tiedossa. Juu, ja haittatangon palautusjousikin oli tiedossa, mutta harvemmin sillä painiketta palautetaan.


      • Muspu
        Tupauuno kirjoitti:

        Opetteleppa hieman alaa ennenkuin tulet neuvomaan. Lukkorunko ja lukkopesä on sama asia. Avainpesä on eri tuote ja myös se sisältää pienen jousen joten hataralla pohjalla on tietotaito kyseisellä kommentoijalla. Tarkastappa vaikka huviksesi lukkoseppämestareiden sivuilta jos et minua usko.

        Sinun kannattaisi kerrata oikeinkirjoitussäännöt ennen kommentointia.
        Harva meistä täydellinen on mutta käyttäytyä pitää jokaisen osata.


    • Insinööri66

      Löytyykö linkkiä kirjallisiin ohjeisiin?

    • Pekkakahva

      Ei ole vaikea homma tuo kahvan purkaminen ja kasaus, mutta usein tökkää siihen ettei pakettia saa auki. Minä sain hoppen kahvan tämän videon avulla kasattua. https://youtu.be/Q-zfubSxmbE

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      214
      3419
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      24
      2171
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2071
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      90
      1955
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      75
      1617
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1371
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1271
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1257
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1217
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1198
    Aihe