Xantian jousitus

pallojen vaihto edessä?

Suunnitelmissa on ostaa elämäni ensimmäinen Citroen, tarkemmin Xantia 2.0 farmari vm -98. Paikallisessa autoliikkeessä olisi parikin vaihtoehtoa tarjolla, mutta olisi pari kysymystä asiasta tietäville.

Nimittäin tuo Citroenin kaasunestejousitus mietityttää. Olen kuullut että jousituksen osista ne pallot on kulutustavaraa ja että ne pitäisi vaihtaa aina välillä. Kuinka monta niitä palloja on? joka renkaalleko omansa? Mistä tietää pallojen kuluneen? Kuinka paljon suunnilleen pallot maksavat? Ei sillä että hinnalla olisi kauheasti väliä, mutta olisi hyvä tietää.

Meinaan vaan kun siellä liikkeessä oli kaksi suht samanlaista citikkaa, mutta toisessa oli takapään jousitus alempana kuin toisessa, eikä se meinannut nousta samalle tasolle toisen auton kanssa, vaikka kokeilin kumpaakin autoa. Muutenkin sen auton jousitus tuntui paljon pehmeämmältä ja "humppaavalta," eli onko pallojen vaihto edessä?

10

2734

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hhh

      Pallot maksaa n. 40 eur/kappale, ja niitä on kaikkiaan kuusi. Jokaisella renkaalla on omansa, ja sitten on päävaraajassa yksi ja takana yksi "vajoamisenestojärjestelmässä". Pallot kestää tavallisesti 3-4 vuotta, joten ei niistä iso kustannus tule missään tapauksessa, vrt. rautajousisten jouset/iskarit...

      Jos pallot on lopussa, jousitus tuntuu kovalta kuin ooppeli tai korolla. Voit itse kokeilla auto tyhjäkäynnillä: auton pitää joustaa pehmeästi, kuin japsi ilman iskareita.

    • Pena

      Pallot ovat samalla tavalla kulutustavaraa, kuin muiden autojen jouset ja iskunvaimentajat. Ne kestävät myös suunnilleen saman ajan, eli reilut 5 vuotta. Joka pyörällä on oma jousipallonsa, moottorin edessä paineakkuna varaajapallo ja takapyörien välissä pallo, jonka tarkoitus on pitää perä ylhäällä pysäköidessä.
      Pyörien pallojen vaihtotarpeen huomaa siitä, että jousitus muuttuu vähitellen kovemmaksi, eli samanlaiseksi, kuin rautajousinen on parhaimmillaan.
      Pallot voidaan paineistaa, tai vaihtaa uusiin. Uudet pallot saa vaihdettuna joka nurkkaan noin 200:lla eurolla. Hinta taitaa olla alle sen, mitä iskareiden vaihdattaminen maksaisi.
      Varaajapallon vaihtotarve ilmenee kompuran liian tiheänä käyntinä ja takapallon kuluminen perän vajoamisena pysäköidessä.
      Pienellä huoltamisella, eli nesteiden vaihdolla, jousitus on varmatoiminen ja huoleton.

      • Toinen Pena

        "Varaajapallon vaihtotarve ilmenee kompuran liian tiheänä käyntinä"

        Kuinka tiheänä? Meinaan olis hyvä tietää.


    • järjestelmä

      Moi
      Ehdotan, että otat Xantun koeajoon ja ajat sen rasvamonttuun tms että näet miltä jousitusjärjestelmä näyttää alhaalta päin. Jos ruosteiset spiraalit, vipusysteemit ym eivät saa mahaasi kuralle, niin osta pois.
      Mulla oli Xanttu jonkun aikaa, tosi mukava auto niin kauan kuin kaikki toimii ok.

    • egoisti

      En ole varma onko jo -98 mallissa edessä tuplakalvolla varustetut jousipallot (3 kpl). Jos on ei niille yleensä tarvitse tehdä mitään. Tällöin jää vaihdettavaksi tai paineistettavaksi ainoastaan takapäässä olevat kolme jousipalloa. Jos niissä on jo olemassa täyttöventtiilit, kustantaa paineistaminen n. 5 euroa/pallo. Jos niihin joudutaan laittamaan venttiilit (ensimmäinen paineistuskerta) ovat kustannukset n. 30 euroa/pallo. Uudet pallot maksavat n. 40 euroa. Jousipallot kannattaa paineistaa n. 3 vuoden välein. Kaasun tehtävänä on nimenomaan joustaa. Nestehän ei sitä tee. Jos kaasua on palloissa liian vähän muuttuu jousitus kovaksi.
      Kaasua haihtuu jousipalloista n. 15 %/vuosi. Tuplakalvoisista kaasu ei haihdu.
      Koska jousipalloissa ei ole kuluvia tai rikki meneviä osia voidaan niitä paineistaa vaikka kuinka useasti.
      Farmari auton kyseessä ollen kannattaa samalla, kun paineistaa tai vaihtaa jousipallot, tarkastaa ja säätää korkeus. Todennäköisesti korkeuden säätö on pielessä siinä toisessa autossa. Säädättäminen kustantaa n. 15 euroa.
      Jousitusjärjestelmä on mielestäni toimintavarma. Siihen ja sen nesteputkiin kuitenkin liittyy kaikenlaista ennakkoluuloa. Ne ovat kuitenkin siltä ajalta, "kun isä lampun osti". Esimerkiksi en muista olenko koskaan joutunut vaihtamaan mihinkään omistamaani autoon jarruputkia vaikka tälläkin hetkellä vanhin autoni on yli 20-vuotias. Eiköhän jousituksen nesteputket ja jousijalat kestä saman ajan.

    • kaupasta

      Jousipallojen vaihto käy helposti ja nopeasti, kunhan eivät vain ole juuttuneet. Uudessa Tuulilasissa muuten kerrotaan Xantian jousipallojen vaihdosta.

      Tärkein pallo on kuitenkin painevaraaja. Jos sitä ei uusita ajoissa, silloin alkaa niitä putkia mennä. Tulee niin kovia paineiskuja, että putket eivät kestä, ja myös pumppu saattaa siinä jyskytyksessä hajota.

      • Perämies

        Eli mikä sen paineenvaraajan vaihtoväli suunnilleen on, etteivät nuo kauhukuvat toteutuisi?


    • Make Hoo

      Mulla on 2.0 I Citikka Xantia marbel se onkelma on et saako niitä etupalloja ja mistä saadettyä? pienissäkin töyssyissä auto pomppii kun rusakko paikallaan

      • perje

        niitä eo voi säät.suosittelen käyntiä motonetissa osta kaksi eteen laitettavaa palloa,maksaa noin45e kpl ja hae kunnon korjaamo joka ottaa työstä vain 70 ekee...muuten ellet tee sitä niin koko autosta tippuilee pikkusia tärkeitä ruvveja sekä muttereitakin..koska se on faktaa että citikka on koneeltansa paras mutta muu onkin jo arvoitusta.hyviä autoilu hetkiä


    • älä vain hanki romua

      ÄLÄ OSTA NOIN VANHAA CITIKKAA! NE ODOTTAA ROMUTUSTA!

      Yli 10 vuotta tai n. 200 tkm ajetuissa citikoissa:
      - Syylärien ja letkujen happettumat sekä vuodot.
      - Perän jumiutuminen (ruoste ja kuluminen).
      - Pakkasella lukot ei toimi oikein tai ei ollenkaan.
      - HDI dieselit ei lämpiä riittävästi jos olenkaan.
      - Vuotoja, sähkövikoja, kuluvien osien vaihtoa.
      - Jousituksen korjaamiseen ja säätämiseen tarvitaan oikeaa itämään tietäjää!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6143
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3906
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      253
      2274
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1890
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1343
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1286
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1020
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      976
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      37
      915
    Aihe