Mistä ostat autosi akun?

Tuijis

Onko tarvikeakku riittävä nykyisiin sähkölaitteita pursuaviin autoihin, vai kannattaako satsata muutamat kymmenet lisäeurot 'merkkiakkuun'?
Katselin että tarvikeakut olisivat noin 40-60€ merkkikavereitaan halvempia. Biltema taitaa olla halvimmasta päästä mutta se laatu on sitten epävarmaa ainakin mulle...

66

58854

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paras ostos

      on sellainen yleisakku 60 Ah maksaa sellaiset 29 euroa jos sopii autoosi,
      bilteman akku voitti taannoin TM:n akkutestin siinä hävisi myös 2x kalliimpi akku.

      • Ekonoomimerkantti

        Bilteman akku voitti joskus muinoin yhden akkutesti. Viimeisessä testissä jonka näin oli Biltis aivan häntäpäässä.
        En lähtisi muutaman kympin takia leikkimään akuilla joista ei ole varmuutta.


    • Akun ostaja

      Bilteman edulliset akut eivät ole huonoja. Ne eivät myöskään ole vanhoja, jossain varastossa seisseitä akkuja, vaan ne ovat aina melko tuoretta tavaraa. Olen kaksi edellistä 12 V/55 Ah "vesiakkua" (tarpeen tullen akkuveden lisäys) ostanut Biltemasta ja molemmat olivat täysin laatuakkuja. Hinta oli muistaakseni 39,90 € ja aikaisempi 90-luvun akku markoiksi muunnettuna suunnilleen saman verran. Ei mitään valittamista kummassakaan ja talvellakin toimivat kuten akun pitikin.

      Nykyisen Varta Blue Dynamic-akun (suljettu hyytelöakku) jouduin viime kesälomalla ostamaan pakon sanelemana, kun ei ollut Biltemaa lähimaillakaan. Akku ja kaksi kaapelikenkää maksoivat 95 €!!! Älytön sikahinta siis. Aika näyttää, onko sikakallis akku halvan Biltema-akun veroinen.

      • hyytelöakku

        Omistat yhden parhaimmista akuista. Sen etuhan on sijoittaminen autoon, mitenpäin tahansa!

        Ja lähtee isompikin motti käyntiin.


      • Akun ostaja
        hyytelöakku kirjoitti:

        Omistat yhden parhaimmista akuista. Sen etuhan on sijoittaminen autoon, mitenpäin tahansa!

        Ja lähtee isompikin motti käyntiin.

        Joo, tiedän hyytelöakun olevan hyvän ja mielenkiinnolla odotan, että toimiiko se yhtä hyvin ja yhtä kauan kuin edelliset Biltema-akut. Hinta vain oli tuolla hyytelöllä törkeä johtuen ilmeisesti siitä, että Nilsiässä sijainnut autotarvikeliike näki autoilevan kesälomalaisen hädän ja rokotti sen mukaan.

        Oli valitettavasti ainoa paikka, mistä sopivan akun sai. Mutta ei tässä auta enää irvistellä, sillä kotiin oli päästävä "hintaan mihin hyvänsä". Täällä pk-seudulla akun hinta lienee 60 - 70 €, tai ehkä karvan verran enemmän.

        Hyytelöakun paras puoli on mielestäni se, että se on täysin huoltovapaa lukuun ottamatta ajoittaista napojen ja ulkokuoren puhdistamista. Tälle Vartan BD-akulle luvataan parempi kylmäkäynnistyvyys kuin aikaisemmalle versiolle. Tiedä sitten pitääkö paikkansa, kun ei ole mihin verrata, mutta hyvin se on toiminut nämä kuukaudet.


      • Jamppa1
        Akun ostaja kirjoitti:

        Joo, tiedän hyytelöakun olevan hyvän ja mielenkiinnolla odotan, että toimiiko se yhtä hyvin ja yhtä kauan kuin edelliset Biltema-akut. Hinta vain oli tuolla hyytelöllä törkeä johtuen ilmeisesti siitä, että Nilsiässä sijainnut autotarvikeliike näki autoilevan kesälomalaisen hädän ja rokotti sen mukaan.

        Oli valitettavasti ainoa paikka, mistä sopivan akun sai. Mutta ei tässä auta enää irvistellä, sillä kotiin oli päästävä "hintaan mihin hyvänsä". Täällä pk-seudulla akun hinta lienee 60 - 70 €, tai ehkä karvan verran enemmän.

        Hyytelöakun paras puoli on mielestäni se, että se on täysin huoltovapaa lukuun ottamatta ajoittaista napojen ja ulkokuoren puhdistamista. Tälle Vartan BD-akulle luvataan parempi kylmäkäynnistyvyys kuin aikaisemmalle versiolle. Tiedä sitten pitääkö paikkansa, kun ei ole mihin verrata, mutta hyvin se on toiminut nämä kuukaudet.

        jos olen väärässä mutta käsittääkseni varta blue dynamic ei ole hyytelöakku. Esim. optiman hyytelöt (n.50-60 Ah) maksaa jopa pitkälle toistasataa.

        Mulla oli Boschin akku joka oli käsittääkseni tuota vartaa vastaava ja se pelasi hienosti vielä yli 20 asteen pakkasella vanhassakin autossa.

        Myös tavallisista akuista suurin osa on huoltovapaita.


      • normaali hinta

        ei ole mikään hyytelöakku ja ihan normaali hintahan tuo on. Kunnon akut maksaa 100-200 e joten se siitä.


      • Jamppa1 kirjoitti:

        jos olen väärässä mutta käsittääkseni varta blue dynamic ei ole hyytelöakku. Esim. optiman hyytelöt (n.50-60 Ah) maksaa jopa pitkälle toistasataa.

        Mulla oli Boschin akku joka oli käsittääkseni tuota vartaa vastaava ja se pelasi hienosti vielä yli 20 asteen pakkasella vanhassakin autossa.

        Myös tavallisista akuista suurin osa on huoltovapaita.

        Minulla on kaikki akut pelanneet hienosti kaikilla pakkaslukemissa. Tietääkseni kylmin pakkaskäynnistys oli -36 astetta ja moottorissa 10W-40 mineraaliöljy. Ei moottorille sähkölämmitystä. Jaksoi vaivoin pyörittää sen yhden kierroksen, minkä Citroen Visa tarvitsi käynnistyäkseen.


      • s
        hyytelöakku kirjoitti:

        Omistat yhden parhaimmista akuista. Sen etuhan on sijoittaminen autoon, mitenpäin tahansa!

        Ja lähtee isompikin motti käyntiin.

        juuri boschin akkujen laadun todettiin kerran tm:n testissä vaihtelevan....Biltemasta sain taannoin opeliin Hengstin!!!!! öljyn suodattimia paskan hinnalla ja hellan umpiot puoleen hintaan. tosi hyvät kaupat tein bilteman akut kestäneet vuosia ja yuasa tojolta ostettu 2001 ja hyvin pelaa
        bilteman ilmanputsareita kehuttu myös.
        Puuilo myy puolalaista testimenestyjä akkua halvalla.....

        halpakauppojen vuoksi tarvikeliikkeet laskeneet omia ns. laatutarvikkeiden hintojaan. ollaan tyytyväisiä.

        hyvää voi saada halvalla ja paskaa kalliilla ja ostajalle se ei helpolla selviä monestakaan tuotteesta...
        vaatikaa renkaisiin kulutustestejä monet renkaat uutena hyviä ja vain misukka pyöreä vanhana....


      • xantia kerava
        Akun ostaja kirjoitti:

        Joo, tiedän hyytelöakun olevan hyvän ja mielenkiinnolla odotan, että toimiiko se yhtä hyvin ja yhtä kauan kuin edelliset Biltema-akut. Hinta vain oli tuolla hyytelöllä törkeä johtuen ilmeisesti siitä, että Nilsiässä sijainnut autotarvikeliike näki autoilevan kesälomalaisen hädän ja rokotti sen mukaan.

        Oli valitettavasti ainoa paikka, mistä sopivan akun sai. Mutta ei tässä auta enää irvistellä, sillä kotiin oli päästävä "hintaan mihin hyvänsä". Täällä pk-seudulla akun hinta lienee 60 - 70 €, tai ehkä karvan verran enemmän.

        Hyytelöakun paras puoli on mielestäni se, että se on täysin huoltovapaa lukuun ottamatta ajoittaista napojen ja ulkokuoren puhdistamista. Tälle Vartan BD-akulle luvataan parempi kylmäkäynnistyvyys kuin aikaisemmalle versiolle. Tiedä sitten pitääkö paikkansa, kun ei ole mihin verrata, mutta hyvin se on toiminut nämä kuukaudet.

        mulla navat on hankookin 72amh saman näköiset ½vuoden mentyä kun lyijy-akussakin ja merkkihuollossa sanovat että pitää kerran viikossa laittaa lataukseen kotona jos meinaa sitä pitää, autossa on jo yli-iso laturi valmiiksi (1,8krt isompi kuin alkuperäinen)


      • kokemusta on
        Akun ostaja kirjoitti:

        Joo, tiedän hyytelöakun olevan hyvän ja mielenkiinnolla odotan, että toimiiko se yhtä hyvin ja yhtä kauan kuin edelliset Biltema-akut. Hinta vain oli tuolla hyytelöllä törkeä johtuen ilmeisesti siitä, että Nilsiässä sijainnut autotarvikeliike näki autoilevan kesälomalaisen hädän ja rokotti sen mukaan.

        Oli valitettavasti ainoa paikka, mistä sopivan akun sai. Mutta ei tässä auta enää irvistellä, sillä kotiin oli päästävä "hintaan mihin hyvänsä". Täällä pk-seudulla akun hinta lienee 60 - 70 €, tai ehkä karvan verran enemmän.

        Hyytelöakun paras puoli on mielestäni se, että se on täysin huoltovapaa lukuun ottamatta ajoittaista napojen ja ulkokuoren puhdistamista. Tälle Vartan BD-akulle luvataan parempi kylmäkäynnistyvyys kuin aikaisemmalle versiolle. Tiedä sitten pitääkö paikkansa, kun ei ole mihin verrata, mutta hyvin se on toiminut nämä kuukaudet.

        Sillä todellakin on erinomainen kylmäkäynnistyvyys. Viime talven hirmupakkasissa jouduin joka päivä käynnistämään auton kaksi kertaa KYLMÄNÄ ja aina käynnistyi. No okei, kerran ei käynnistynyt, mutta ei johtunut akusta tai virranpuutteesta.

        Tänään jouduin hankkimaan uuden akun (samainen Vartan D24 Blue Dynamic tilalle), kun vanha akku veteli viimeisiään. Joku väitti, että nykyakut eivät ilmoittele tulevaa hyytymistään - tämä väite ei pidä paikkaansa aikanaan tämän Vartan yksilön kohdalla! Käynnistymisestä tuli hyvin vaivalloista heti kun ilman kylmenivät huolimatta kunnon esilämmityksestä. Minulla ei ole tietoa edellisen BD:n iästä, kun en sitä itse hankkinut, mutta kun sanotaan että yksi kylmäkäynnistys kuluttaa autoa 100 km:n edestä ja mietin viime talvea ja kylmäkäynnistysten määrää, niin en voi akkua moittia, en.


    • ostaja

      yleensä se akku simahtaa "yhtäkkiä" ja uuden joutuu ostamaan lähimmästä avoinna olevasta myyntipaikasta, hinnasta ja valikoimasta riippumatta..

    • samoin kuin muustakin

      Bilteman, samoin kuin kaikkien muidenkin omalla brändillään halvinta mahdollista paskaa kauppaavien kioskien ongelma on siinä että joukossa saattaa vanhingossa olla erä kuranttia tavaraakin ja jos sellainen "vahingossa" lipsahtaa esim TM:n testiin, muodostuu täysin väärä laatumielikuva.

      Esim bilteman öljynsuodattimista ja jarrupaloista 98% täyttää tahallisen kuolemantuottamuksen tunnusmerkit rikoslaissa, mutta ruotsalaisena firmana Bilteman Volvoon ja Saabiin tarkoitetut osat ovat välillä jopa vulvan alkuperäispakkauksessa olevia alkuperäisosia ja "Biltema"-logoillakin laatu on vähintään samaa tasoa.

      Jostain he-le-ve-tin omituisesta syystä joka ikisessä TM:n öljynsuodatin ja jarrupalatestissä on aina testattu Volvoon sopivia osia....

      Täsmälleen sama koskee akkuja: jos Bilteman akku voittaa testin, ei ostajalla ole mitään taetta siitä että yksikään muu kuin juuri täsmälleen tuo sama akkumalli olisi edes säällistä laatua ja seuraava erä sitäkin voi (ja yleensä myös on) jotain aivan muuta.

      • stuntman

        Osa autonasentajista ei edes suostu asentamaan BILTEMAN osia.
        Hatun noston paikka :)


      • Jamppa1

        toinen puoli. Suurin osa bilteman roinasta on onnetonta. Akut on niitä harvoja jotka ei kuulu tähän kategoriaan. Ne tulee pääosin hankookin tehtaalta. Hankook on laatumerkki jota käytetään myös ensiasennuksessa.

        Bilteman akuista on siis omakohtaisia, oikein positiivisia kokemuksia. Noita mustia huoltovapaita ollaan ostettu useampikin. Erityisen halpoja ne ei ole, muttei kalliitakaan. Kahden vuoden takuulla ovat.


      • JJH

        Väittämäsi, että Biltema tuo parhaat tarvikkeet juuri testiin, ei sulje pois tosiasiaa, että muutkin voivat niin tehdä.

        Toki kunnon testit tehdään niin, ettei myyjä/valmistaja sitä tiedä.

        Bilteman akut ovat pärjänneet testeissä kohtalaisesti ja hinta/laatusuhde on ollut kohtuullinen ellei hyvä.


      • TM:n toiminta outoa
        JJH kirjoitti:

        Väittämäsi, että Biltema tuo parhaat tarvikkeet juuri testiin, ei sulje pois tosiasiaa, että muutkin voivat niin tehdä.

        Toki kunnon testit tehdään niin, ettei myyjä/valmistaja sitä tiedä.

        Bilteman akut ovat pärjänneet testeissä kohtalaisesti ja hinta/laatusuhde on ollut kohtuullinen ellei hyvä.

        Eihän Biltema valitse sitä että TM testaa juuri Volvon jarrupaloja, öljynsuodattimia tai akkuja.

        Hassun yhteensattuman ansiosta vain tapahtuu niin että näihin kahteen ruotsalaiseen autoon (Volvo ja Saab) myytävät osat ovat ruotsalaisessa Biltemassa aivan toiselta planeetalta kuin kaikki se paska jota muihin merkkeihin tarjotaan.

        Bilteman hyllyssä olen tosiaan nähnyt aikoinaan jopa tehtaan alkuperäispakkauksessa olevia Volvon ja Saabin osia kun kaikki muu on ollut tätä "Biltema"-brändättyä skeidaa.

        Akut voivat tosiaan olla hyviä kautta linjan tai sitten vain sattui hyvä erä. Kun kyljessä lukee "Biltema" ei ole mitään takuuta siitä kuka seuraavaksi tekee halvimman tarjouksen.

        Pointti oli siinä että jos ostat Bosch Silver akun joka menestyi testissä hyvin, tiedät että saat täsmälleen sellaisen joka oli testissä. Jos kyljessä lukee "Biltema" ei ole mitään takuuta siitä että ostamallasi akulla olisi mitään tekemistä testatun kanssa.


      • ................
        TM:n toiminta outoa kirjoitti:

        Eihän Biltema valitse sitä että TM testaa juuri Volvon jarrupaloja, öljynsuodattimia tai akkuja.

        Hassun yhteensattuman ansiosta vain tapahtuu niin että näihin kahteen ruotsalaiseen autoon (Volvo ja Saab) myytävät osat ovat ruotsalaisessa Biltemassa aivan toiselta planeetalta kuin kaikki se paska jota muihin merkkeihin tarjotaan.

        Bilteman hyllyssä olen tosiaan nähnyt aikoinaan jopa tehtaan alkuperäispakkauksessa olevia Volvon ja Saabin osia kun kaikki muu on ollut tätä "Biltema"-brändättyä skeidaa.

        Akut voivat tosiaan olla hyviä kautta linjan tai sitten vain sattui hyvä erä. Kun kyljessä lukee "Biltema" ei ole mitään takuuta siitä kuka seuraavaksi tekee halvimman tarjouksen.

        Pointti oli siinä että jos ostat Bosch Silver akun joka menestyi testissä hyvin, tiedät että saat täsmälleen sellaisen joka oli testissä. Jos kyljessä lukee "Biltema" ei ole mitään takuuta siitä että ostamallasi akulla olisi mitään tekemistä testatun kanssa.

        varaosia Nissaniin ja Fordiin.
        Toimivat paremmin, kuin alkuperäiset ja kolmasosalla originaalin hinnasta. On ollut jarrupaloja, öljykelloja, jarrulevyjä, termostaatteja,...
        Eikä mikään ole levinnyt.

        Biltemasta tuntuu olevan paljon tarkkaa mutu-tietoa. Itse käydään korkeintaan naureskelemassa kaupassa, mutta esiinnytään asiantuntijana.
        Jokainen voi päätellä itse ketä kannattaa uskoa.


      • JJH
        TM:n toiminta outoa kirjoitti:

        Eihän Biltema valitse sitä että TM testaa juuri Volvon jarrupaloja, öljynsuodattimia tai akkuja.

        Hassun yhteensattuman ansiosta vain tapahtuu niin että näihin kahteen ruotsalaiseen autoon (Volvo ja Saab) myytävät osat ovat ruotsalaisessa Biltemassa aivan toiselta planeetalta kuin kaikki se paska jota muihin merkkeihin tarjotaan.

        Bilteman hyllyssä olen tosiaan nähnyt aikoinaan jopa tehtaan alkuperäispakkauksessa olevia Volvon ja Saabin osia kun kaikki muu on ollut tätä "Biltema"-brändättyä skeidaa.

        Akut voivat tosiaan olla hyviä kautta linjan tai sitten vain sattui hyvä erä. Kun kyljessä lukee "Biltema" ei ole mitään takuuta siitä kuka seuraavaksi tekee halvimman tarjouksen.

        Pointti oli siinä että jos ostat Bosch Silver akun joka menestyi testissä hyvin, tiedät että saat täsmälleen sellaisen joka oli testissä. Jos kyljessä lukee "Biltema" ei ole mitään takuuta siitä että ostamallasi akulla olisi mitään tekemistä testatun kanssa.

        Ymmärrän pointtisi.
        Saattaa olla, että putiikki "lellii" ruotsalaismerkkejä.

        Itse en toisaalta ostaisi sieltä mitään kumiosia enkä palloniveliä autooni.
        Kahden hairahduksen jälkeen opin.
        Jarrupalat ovat testatusti olleet katastrofi(TM).
        Akuista minulla on suuri kokemus koska olen hankkinut niitä kolmeen traktoriin ja kahteen autoon. Ovat toimineet vähintään kohtuullisesti.
        Ehkä sittenkin alihankkijat on valittu edes jotenkin järkevästi...

        TM:n testivalinnat ihmetyttävät.


      • Taannoin (= melko kauan sitten) TM testasi öljynsuotimia. Kaikista kehnoin oli Toyotan alkuperäisvaraosa. Siinä oli paperin liimaus epäonnistunut ja selvä rako, josta öljy pääsi suotimen ohi. Kävivät ostamassa liikkeestä uuden Toyotan alkuperäisvaraosan ja testasivat sen. Sama vika.
        Mitä opimme tästä?
        Emme mitään...


      • s
        stuntman kirjoitti:

        Osa autonasentajista ei edes suostu asentamaan BILTEMAN osia.
        Hatun noston paikka :)

        tarvikeliikkeet on samalla lailla täynnä italialaista ranskalaista ja kiinalaista roskaosaa kuin biltema.
        orkkiksenakin sain just hellan espanjalaisen releen bosch akut espanjasta, maailma vaan on sekaisin.nokian renkaat tuli mulle venäjältä ja lä'nsirenkaan hinnalla - kele.


      • eläköönbiltemattomat
        stuntman kirjoitti:

        Osa autonasentajista ei edes suostu asentamaan BILTEMAN osia.
        Hatun noston paikka :)

        siinä on perää, en miekään laittaisi mitään kuolemanloukku-osia


      • paskamestari
        sitroen kirjoitti:

        Taannoin (= melko kauan sitten) TM testasi öljynsuotimia. Kaikista kehnoin oli Toyotan alkuperäisvaraosa. Siinä oli paperin liimaus epäonnistunut ja selvä rako, josta öljy pääsi suotimen ohi. Kävivät ostamassa liikkeestä uuden Toyotan alkuperäisvaraosan ja testasivat sen. Sama vika.
        Mitä opimme tästä?
        Emme mitään...

        TOYOTA ON PASKA


    • ...

      Teen kyllä itse remontit mitkä voi tehdä mutta kyllä tuon akun hommaan alan liikkeestä sillä mitään rahallista etua ei saa siitä että ostaa akun erikseen josta tarvikeliikkeestä.

      Ihmettelen suuresti näitä tyyppejä jotka ostavat akkunsa jostain autotarvikeliikkeestä ja ehkäpä vielä joutuvat sen hapottamaan itse.

      Sitten vanha akku roiskaistaan lähimpään metsikköön.

      Ja mikä oli lopputulos?
      Rahallista etuaa ei tullut yhtään sillä täyden palvelun akkuliikkeillä on edulliset hinnat, asennus samaan hintaan eikä aikaakaan tarvi varata etukäteen. Akunkenkien puhdistus ja tarvittaessa vaihto. Ja itse eitarvi tehdä mitään muuta kuin katsella vierestä.

      Sen sijaan se itse vaihtava tuhertaa kylmässä rystyset ruvella, saastuttaa luontoa ja ihmettelee jälkeenpäin että mihinkäs ne housun/takin taskut ovat yhtäkkiä kadonneet.

      • Aina (40 vuotta) olen akun ostanut tarvikeliikkeestä ja itse paikalleen laittanut. Valmiiksi hapotettuna. Tarvikeliikkeet ja jätekeskukset ottavat vanhan akun, se on arvokasta teollisuuden raaka-ainetta. Onhan se paljon halvempaa erottaa lyijy akusta kuin malmista...

        Sitten tietenkin on nämä kädettömöt erikseen, heille se akku pitää jonkun pultata paikalleen, mutta niitähän se on joka asiassa. Ja ympäristön roskaajia löytyy myös joka lähtöön.

        Akun iän lopettaa se, että ajan mittaan massaa karisee levyistä akun pohjalle. Kun kasa on riittävän korkea, oikosulkee se jonkun kennon ja akun ikä on täysi. Toinen tapa tuhota akku on pitää sitä tyhjänä tai vajaalatauksessa, jolloin lyijysulfaatti kiteytyy eikä enää hajaannu latauksessa.


    • Ja peruskamaa vaan

      Vuosi sitten autosta hyytyi alkuperäinen 7v. akku.
      No, apukaapelilla auto käyntiin ja akkuliikkeeseen.

      En tiedä, minkälaisia kauppamiehiä muualla on, mutta tämä oli asiallinen ja avulias veikko. Otti irti ja testasi vanhan akun, totesi kuolleeksi ja esitteli autoon sopivat akut.

      Ei heppu tyrkyttänyt top-of-the-world -mallistoa, vaan esitteli pari hyvää hinta/laatu -suhteeltaan olevaa. Valitsin sen halvemman, jota kaveri suositteli. Merkki on aivan outo (minulle), mutta olen huomannut, että jos ostaa jotain jonkin alan liikkeestä, ne harvoin tarjoavat sutta ja sekundaa.

      55 euroa maksoi ja todennäköisesti kestää sen viisi vuotta, ainakin.
      Akku kestää pidempään, jos malttaa joskus sitä huoltaa/huollattaa. Akun navat kerran vuoteen puhtaiksi ja akkuveden lisäys tarvittaessa.

      Mutta jos on tarvetta brassailla, kannattaa toki ostaa maailman paras hyytelö-kiisseliakku, kuten tuo yksi kirjoittaja edellä. Sen kun voi asentaa miten päin vain...
      Harmi, kun autoissa tuppaa olemaan aika tiukka kolo sille akulle. Ei sovi, kuin yhdellä tavalla.
      Edes se sadanviidenkympin akku.

      • ammatikseen 40v autosähkön...

        akun kapasiteetista , se lienee vähemmän tunnettu että akusta oli se halpisakku tai huippukallis laatumerkki,ensimmäisen vuoden aikana häviää 70% ,se kyllä käynistyy ,niinkuin sen pitääkin,mutta jos sen mittaa kuormituksella,jonka voi itsekkin tehdä , esim pitämällä ajovaloja päällä esim 1 tunti, mikä merkitsee noin 10 - 15 AH:n kulutusta ,jos auto lähtee vielä käyntiin, niin se on tyydyttävässä kunnossa, ja vaikka akusta olisi jäljellä vain 3% kaapasiteetista, niin se lähtee vielä hyvin käyntiin, mutta ei starttaa välittömästi toista kertaa, siksi olisi hyvä jokaisen autoilijan välillä testata em tavalla vaikka ei koko tuniakaan ,vaan esim 15 min ,
        itse vaihdan akun heti kun siihen on vähänkin epäilysta, se on kertameno,ja ei maksa jokaista käynistyskertaa kuin centin murto-osan, siitä hyvästä että saa auton "kopista" käyntiin pelkällä avaimen vääntämisellä


    • saab9-3
      • Disel-power

        Meinasin hätäpäissäni mennä Bilteemasta hakemaan akun halvalla kun auto alko nikottelemaan, mutta kiitos tämän palstan säästin kilometreissä ja rahassa kun kävin nappaamassa tuon tarjous Vartan 100ah, kyllä nyt diiseli taas lähtee kun palmun alta. ( *Ja kehtaa naapurillekin sanoa että uusin akun....)


      • JO VAIN
        Disel-power kirjoitti:

        Meinasin hätäpäissäni mennä Bilteemasta hakemaan akun halvalla kun auto alko nikottelemaan, mutta kiitos tämän palstan säästin kilometreissä ja rahassa kun kävin nappaamassa tuon tarjous Vartan 100ah, kyllä nyt diiseli taas lähtee kun palmun alta. ( *Ja kehtaa naapurillekin sanoa että uusin akun....)

        Kokeilkaapas seuraavan kerran kun olette Lapissa laskettelemassa sydäntalven aikana tätä.
        Aamulla kun pakkasta on siellä -30 ennen kuin aurinko alkaa lämmittämään. Menette jollekin huoltoasemalle ja puhaltelette kylmäsen näköisenä nyrkkeihin ja juttelette myyjälle jotta "....kele kun meni autosta akku".
        Silloin vasta tiedätte, mitä se akku oikeasti maksaa. Siinä ei turha tunteilu eikä itkut auta, jos meinaatte akun saada. Nuo hinnat ja rahat joita tällä palstalla vilahtelee kuitataan jo sillä kun astutte kynnyksen yli ja sanotte "päivvää". Ehkä siitä jotakin jää akkuunkin jos hokaatte sanoa ensihätään "anteeksi kun olen syntynyt mutta kun..."


    • mazdaaaa

      Autossani on AD-liikkeestä ostettu 60Ah AD-tarvike akku, ihan perus lyijyakku, siitä halvimmasta päästä. Yli 8 vuotta sitten hankittu ja vielä ei näytä minkäänlaisia merrkejä siitä että alkais olla lopussa, -25 asteen pakkasessakin pyörittää hyvin ja aina lähtee käyntiin.

      • 2.5TDI

        Hyvin on mahdollista että akku kestää 8 vuottakin..ja yli. Akuissa on yksilö eroja ja akku merkeissä mutta akun käyttäjissä on vielä suurempia yksilöllisiä eroja ( käyttäjä atuo / auton käyttäjä) Vaikuttaa miten ajetaan pelkkää kaupunki ajoa lyhyttä matkaa niin akku on kovemilla kuin ajetaan pitkää matkaa jolloin akku kerkee latauta. Ladattu akku "säilyy " paremmin. Bensa autossa akkun teho ei näyttele niin suurta osaa kuin disel autoissa joissa vaaditaan paljon amppeereja, varsinkin -25 asteessa, jolloin syntyy heti eroja akkujen välille. Huono akku voi jaksaa sahata moottoria useammankin kerran mutta ei saa käyntiin taas hyvä akku höräyttää saman auton samasta tilasta ns. ykkösellä.
        Mutta henkilökohtaisesti olen tullut tulokseen ( disel auto) että 5v vuotta on maximi akulle kuin akulle, minun käytössä satunnaista ajoa paljon webaston käyttöä talvisin.
        Joten vaikka akkuni ei vielä ala oireilemaan tarkkailen merkkiakkujen hintoja ja käyn akun vaihtamassa "säännöllisin" välein. Joten ei ole vielä yhtenäkään pakkas aamuna jäänyt auto lähtemättä..
        jokainen säästää tavallaan olen arvoinut että säästän näin kun en tarvitse paniikissa ottaa taksia tai tiepalveluja / korjaamoita soitella hätiin kun se "halpa" voimanlähde onkin väsynyt...


      • kokemus ja sana

        Nykyiset akut eivät varoittele hyytymisestään vaan yleensä loppuvat kerrasta.


    • bemaristi.

      Ei autotehtaat oo pitkään aikaan itse valmistaneet akkuja, kyllä se on alihankkijoiden tehtävä. Itse ostin Vantaan motonetistä Delphi-akun (72 ah) joskus 4-5 vuotta sitten..se toimii vielä helvetin hyvin näilläkin pakkasilla. Bemarissa (523) oli 8-vuotiaana vielä alkuperäinen akku, joten kaikki kunnioitus alkuperäiselle tavaralle. Tosin se hyytyi sitten 8-vuotiaana..tosin oli ilmoittanut kuolemastaan jo muutama hetki aikaisemmin..kannattaa vaihtaa akku heti kun esiinttyy hiipumista..

    • Kallonkutistaja11

      Minulla on yksitoista vuotta vanha auton alkuperäisakku vielä käytössä. Auto on aina ulkona ja hyvin toimii vieläkin. Kuusi ensimmäistä vuotta oli dieselautossa ja sen jälkeen on bensakoneisessa.

      Mutta eipä tuon perusteella voi enää sanoa, että merkkiakku olisi aina parempi. Noita yksitoista vuotta vanhoa laatuakkuja ei välttämättä enää saa mistään. Bilteman akustakin on kyllä lähes yhtä hyviä kokemuksia, joten tiedä noista...

    • kylä lähtee

      Kolmeen autoon olen ostanut akut Biltemasta, ihan hyvin toimivat ainakin sen aikaa, kun autot minulla oli. Mopoihin akut ostan aina Biltemasta.

      Nykyiseen kotteroon ostin Optiman yellowtopin(vai miten se nyt oli), kun sain uuden akun puoleen hintaan.

      • salli minun nauraa

        Hirvein hinta/laatusuhde. Kaksi akkua ostanut biltemasta ja molemmat susia. Kestää max 2 vuotta.


      • nakkia peffaan
        salli minun nauraa kirjoitti:

        Hirvein hinta/laatusuhde. Kaksi akkua ostanut biltemasta ja molemmat susia. Kestää max 2 vuotta.

        Mä söpistelen tyttömäisesti ja annan miehekkäiden merkkiliikkeen uroiden vaihtaa autooni akun. En kai mä nyt ala sormiani likaamaan.
        Luottokortilla maksan ja elvistelen muille.


    • johnssonni

      Akun Tehtaalta! ;-D

    • S6002

      Juuri piti vaihtaa akku ja Rengastien Autotarvikkeella Seinäjoella homma ainaki toimi hyvin. Hinta oli kohdallaan ja laitoin sen muutaman kympin enemmän ja ostin Boschin hyytelöakun.

      • minä vaan

        Juurikin eilen vaihdon oman auton nokalta pois alle vuoden vanhan bilteman akun. Ei riitä virta. Ja syynä ei ole laturi (tuli sekin tarkastettua) Nyt tilalla optiman keltakantinen mitä olen aikaisemmissakin autoissa käyttänyt. Myös punakantinen on hyvä. Boschin silver sarjalaiset ovat osoittautuneet hyviksi akuiksi. Ja noista akkujen hinnoista, itselläni harraste autossa 2kpl akkuja mitkä ovat noin 400e kappale. Laadusta pitää maksaa


      • blaablaa.....
        minä vaan kirjoitti:

        Juurikin eilen vaihdon oman auton nokalta pois alle vuoden vanhan bilteman akun. Ei riitä virta. Ja syynä ei ole laturi (tuli sekin tarkastettua) Nyt tilalla optiman keltakantinen mitä olen aikaisemmissakin autoissa käyttänyt. Myös punakantinen on hyvä. Boschin silver sarjalaiset ovat osoittautuneet hyviksi akuiksi. Ja noista akkujen hinnoista, itselläni harraste autossa 2kpl akkuja mitkä ovat noin 400e kappale. Laadusta pitää maksaa

        biltema vai bosch ei kiitos ite ostan exiden ja yleensä varsinkin näillä pakkasilla tärkeämpää on se että virtaa riittää eli kannattaa aina ottaa hieman isompi mitä tarvii itse en ostais mitään 55a akkua vaikka olis kuinka pieni kinneri, mitä isompi akku sitä enemmän virtaa= paremmin käynnistyy pakkasella


    • aku-akku

      http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu#productid=90-58043
      merkki täysin tuntematon minulle. pitäisi uusi akku ostaa, kun nykyinen pyörittelee melko vaivalloisesti parinkympin pakkasilla... lukemat ovat sznajderilla kovat 12v 80ah 700a.

      hintaakin melkein satanen, eli kannattaako ostaa tuollainen? olen myös vertaillut exide premiumia 60 ah/600a, mutta paljonko merkki sitten vaikuttaa, voiko luottaa että szneider vai mikäsenytoli, kestäisi myös sen 5-10 vuotta lähes päivittäistä käyttöä ja säännöllisen satunnaisia lähtöjä ilman lämppäreitä kylmässä?

      • p407

        Itse ostin Sznajder AGM-akun 90-0602, vaikka sitä ei automerkki-malliini löytynyt motonetin listalta. Mielenkiintoista nähdä, onko AGM-tekniikka niin hyvää mitä huhut väittää. Tuo akku on mitoiltaan käsittääkseni sama kuin mainitsemasi, ja hintakin melkein sama. Amppeerituntinumero on AGM:ssä pienempi, mutta AGM pitäisi olla parin vuoden kuluttua paremmassa iskussa.


      • ,,,,,,,,

    • osss

      72 A toiminut luotettavasti kahdessakin autossa vuosia vaikka virrankulutus kova-webastot mm.Eli oliko se AMG mallinimi.150e hinta ja isompaa akkua ei autoon mahtunut kokonsa puolesta.

    • Ei kallis...

      Jos saat tarvikeakun 60 € halvemmalla, kerro muillekin mistä.

      Eihän mikään merkkiakku ole autovalmistajan tekemä, mutta varmasti parhaalta tarviketoimittajalta.

      • kolkytjarisat

        kaupankäynti ei mene ihan noin. Ei autonvalmistaja tilaa siltä parhaalta akkuvalmistajalta parasta akkua, vaan siltä joka tekee kriteerit täyttävää tavaraa edullisimmin.

        Mutta alkuperäiseen kysymykseen: akkuni ostan paikallisesta akkuliikkeestä. Ei bonuksia eikä plussia, vanha hämärä ja sotkuinenkin myymälä mutta palvelu on kohdallaan ja tietotaito. Kahveet saa odottaessa jos akku laitetaan suoraan paikalleen. Myös startti/laturiremontit järjestyvät joko vaihtolaittein tai paikanpäällä korjaten jolloin hintakin jää pienemmäksi.


      • sähköpari

        Ja hyvä akku onkin toi volvon akku. Itselläni alkuperäinen 9 vuotta vanha volvon akku käytössä ja hyvin starttaa, vaikka tänä talvena on vähän pakkasia ollutkin.


      • vinettäjä
        sähköpari kirjoitti:

        Ja hyvä akku onkin toi volvon akku. Itselläni alkuperäinen 9 vuotta vanha volvon akku käytössä ja hyvin starttaa, vaikka tänä talvena on vähän pakkasia ollutkin.

        VinQparQ! Pitäiskö opetella käyttämään niitä vehkeitä/asentamaan niitä oikein, ni saattais toimia ja kestää... Tasan sama paska, eri paketissa. Se on jännä et samat rojut kestää toisilla 2x kauemmin..ja käyttäjästähän se ei tietenkään riipu ;)


      • blah blah blah
        vinettäjä kirjoitti:

        VinQparQ! Pitäiskö opetella käyttämään niitä vehkeitä/asentamaan niitä oikein, ni saattais toimia ja kestää... Tasan sama paska, eri paketissa. Se on jännä et samat rojut kestää toisilla 2x kauemmin..ja käyttäjästähän se ei tietenkään riipu ;)

        Tosiaankin tarvikeakku riittää, esim. Bosch S6 -mallinen akku on AGM-akku eli hyytelöakku. Tätä akkua suositellaan nimenomaan autoihin, joissa on paljon elektroniikkaa, esim. Webasto..

        Muita akkuja en ole kokeillut AGM:nä, mutta uskoisin, ettei käyttöikä hirveästi laske vaikka ostaisikin jonkin muun.. Kunhan vain muistaa, että jos on paljon elektroniikkaa hyytelöakku on ihan ehdoton!


      • EI huijareille
        blah blah blah kirjoitti:

        Tosiaankin tarvikeakku riittää, esim. Bosch S6 -mallinen akku on AGM-akku eli hyytelöakku. Tätä akkua suositellaan nimenomaan autoihin, joissa on paljon elektroniikkaa, esim. Webasto..

        Muita akkuja en ole kokeillut AGM:nä, mutta uskoisin, ettei käyttöikä hirveästi laske vaikka ostaisikin jonkin muun.. Kunhan vain muistaa, että jos on paljon elektroniikkaa hyytelöakku on ihan ehdoton!

        "Elektroniikka" ei toimi akun voimalla vaan laturin voimalla. Ainoastaan polttoainekäyttöinen lisälämmitin, mikäli sitä käytetään, kun moottori ei käy, vaatii hieman akkukapasiteettia. Niinpä höpinä "paljon elektroniikkaa", että se muka edellyttäisi AGM-akkua, on täyttä harhaanjohtamista ja tietämättömien puijausta.


      • EI huijareille kirjoitti:

        "Elektroniikka" ei toimi akun voimalla vaan laturin voimalla. Ainoastaan polttoainekäyttöinen lisälämmitin, mikäli sitä käytetään, kun moottori ei käy, vaatii hieman akkukapasiteettia. Niinpä höpinä "paljon elektroniikkaa", että se muka edellyttäisi AGM-akkua, on täyttä harhaanjohtamista ja tietämättömien puijausta.

        Jos kaikki laturin kapasiteetti menee elektroniikan pyörittämiseen ei akun lataamiseen jää mitään.


      • pohja tulee vastaan
        akkiar kirjoitti:

        Jos kaikki laturin kapasiteetti menee elektroniikan pyörittämiseen ei akun lataamiseen jää mitään.

        No silloin on autoon asennettu liian pieni generaattori. meinaatko muka että hyytelöakku jollain tavalla korjaa ongelman? että sieltä aina vaan riittää virtaa vaikkei koskaan saada yhtään ladattua takaisin?

        latausgeneraattorin tuottaman virran tulee riittää aina moottorin käydessä kattamaan koko ajoneuvon sähkönkulutus ja sen lisäksi lataamaan akkua! jos generaattorin tuottama virta ei riitä niin silloin akkuja vaihtamalla ongelma ei tule ikinä ratkeamaan, vaan asian korjaamiseksi täytyy vaihtaa suurempi (tai ehjä) generaattori.


      • pohja tulee vastaan kirjoitti:

        No silloin on autoon asennettu liian pieni generaattori. meinaatko muka että hyytelöakku jollain tavalla korjaa ongelman? että sieltä aina vaan riittää virtaa vaikkei koskaan saada yhtään ladattua takaisin?

        latausgeneraattorin tuottaman virran tulee riittää aina moottorin käydessä kattamaan koko ajoneuvon sähkönkulutus ja sen lisäksi lataamaan akkua! jos generaattorin tuottama virta ei riitä niin silloin akkuja vaihtamalla ongelma ei tule ikinä ratkeamaan, vaan asian korjaamiseksi täytyy vaihtaa suurempi (tai ehjä) generaattori.

        juu ei olla eri mieltä asiasta - ja sitten kaikenlaiset kylmäcoolerit kesällä ja mitä lie muita härpäkkeitä ni ei siinä ole paljon tehtävissä. Itse olen asentanut autoihini volttimittarin joka hyvin kyllä kertoo missä mennään ja varoittaa ajoissa -onkohan sekin liian vaikeaa tekniikkaa kun ei ole vakiona?!


      • pohja tulee vastaan
        akkiar kirjoitti:

        juu ei olla eri mieltä asiasta - ja sitten kaikenlaiset kylmäcoolerit kesällä ja mitä lie muita härpäkkeitä ni ei siinä ole paljon tehtävissä. Itse olen asentanut autoihini volttimittarin joka hyvin kyllä kertoo missä mennään ja varoittaa ajoissa -onkohan sekin liian vaikeaa tekniikkaa kun ei ole vakiona?!

        Ei joku 100-200w kylmälaukku, lisävalot tms. tunnu nykyautojen generaattoreissa.

        kun siellä on kuitenkin lähes järjestään vähintään 100 ampeerin generaattori, usein löytyy paljon isompikin. varsinkin dieselissä 120-150 ampeerinen alkaa olla pienin, löytyy jo 200 ampeerin tuntumassakin.

        Esim. Volvo V70. Bensa 120A/Diesel 140 tai 160A. Skoda Octavia 140A. Audi A6 180A. Opel Astra-H 100A/110A/120A/130A/140A moottorista ja varustelusta riippuen. Peugeout 407 150A tai 180A.

        Siinä muutamia mitä katsoin.

        Kapasiteettia löytyy varsinkin kesällä kun sähköä ei tarvita lämmitykseen eikä hehkutukseen niin paljoa. Suurimmat latausvirrat saavutetaan talvella kun käynnistetään moottori ja kytketään kaikki lämmitysvastukset, valot jne. päälle. Jälkihehkutuskin pari minuuttia tarvitsee sähköä.

        Silloin tarvitaan lähes koko generaattorin kapasiteetti, samalla lämppärin vastusten tehoa rajoitetaan jotta latausjännite pysyy riittävänä. Kun jälkihehkutus lakkaa ja kapasiteettia taas vapautuu niin sitä käytetään jäähdytinveden tai puhallusilman lisälämmitykseen kunnes moottori on lämmennyt.


      • mitä ihmettä
        pohja tulee vastaan kirjoitti:

        Ei joku 100-200w kylmälaukku, lisävalot tms. tunnu nykyautojen generaattoreissa.

        kun siellä on kuitenkin lähes järjestään vähintään 100 ampeerin generaattori, usein löytyy paljon isompikin. varsinkin dieselissä 120-150 ampeerinen alkaa olla pienin, löytyy jo 200 ampeerin tuntumassakin.

        Esim. Volvo V70. Bensa 120A/Diesel 140 tai 160A. Skoda Octavia 140A. Audi A6 180A. Opel Astra-H 100A/110A/120A/130A/140A moottorista ja varustelusta riippuen. Peugeout 407 150A tai 180A.

        Siinä muutamia mitä katsoin.

        Kapasiteettia löytyy varsinkin kesällä kun sähköä ei tarvita lämmitykseen eikä hehkutukseen niin paljoa. Suurimmat latausvirrat saavutetaan talvella kun käynnistetään moottori ja kytketään kaikki lämmitysvastukset, valot jne. päälle. Jälkihehkutuskin pari minuuttia tarvitsee sähköä.

        Silloin tarvitaan lähes koko generaattorin kapasiteetti, samalla lämppärin vastusten tehoa rajoitetaan jotta latausjännite pysyy riittävänä. Kun jälkihehkutus lakkaa ja kapasiteettia taas vapautuu niin sitä käytetään jäähdytinveden tai puhallusilman lisälämmitykseen kunnes moottori on lämmennyt.

        monta kymmentä vuotta sitten autoista löytyi valot, lämmityslaite, perseenlämmittimet, takalasinlämmitin, radio, hehkutkin jne.

        dieseleissäKIN oli jotain 50-70a latureita, bensakoneissa myös tyypillisesti jotain 55a. 70a oli jo harvinaisempi jos oli ilmastointia jne.

        niin mikä nyt on lisännyt niin paljon virran kulutusta että tarvitaan jopa 180 ampeerin latureita ja ihan "perus" on jo 120a? varusteet pääpiirteittäin on kuitenkin samat.

        onko syynä kaikki (turha) elektroniikka, pirun kalliit "mustat laatikot" ripoteltuna pitkin autoa? vai mikä sitä virtaa nykyään niin paljon vie? samalla sähköjärjestelmä on muuttunut todella haavoittuvaiseksi, pelkkä kaapelikäynnistys voi käräyttää laitteet savuna ilmaan?

        yksi teoria miksi näin tapahtuu on jännitepiikki laturilta! ja mistä se johtuu? no varmaan siitä että tehoa on laturissa niin paljon että se pystyy piikkejä tekemään! ei joku 55a laturi valot päällä pysty mitään äkkinäisiä piikkejä kehittämään mitenkään. mutta varmaan 180a pystyy.

        mitä tämä kulutuksen kasvu tekee polttoaineen kulutukselle? eikö sähkön tuotto lisää polttoaineen kulumista huomattavasti jos ennen pärjättiin alle 50 ampeerilla ja nyt tarvitaan kolminkertainen määrä!


    • Puuilosta 2009 ostamani akku 100amppeerinen kesti hienosti viisi vuotta sitten romahti kerrasta -hintaakin oli vain 79€ -menen nyt ostamaan sieltä uuden :)

    • Prööt

      Valmistajalta suoraan.

      • ....,,,,

        Auton mukana on aina tullut uusi akku, koskaan en ole "irtoakkua" ostanut.


    • takuusentään
    • karukokemus

      kyllä on puuilon akuilla ilo kaukana. hapot pihalle tunnin sisälle. älkää vaan erehtykö sieltä ostamaan.

      • Jubijuu

        Mikään takuu ei korvaa jos "asentaja" on tumpelo :) Hapot saa maailman kalleimmastakin (happo)akusta pihalle.


    • mulkunperä

      Just joku kallis akku saattaa lojua vuosia varastossa kun niitä menee vähemmän kaupaksi, se voi olla jo syy että se kallis akku olekkaan sen parempi. Totta kai myyjä tuo esille ne vanhimmat akut myyntiin ja uudemmat on varastossa.

      Ei mun ole koskaan tarvinnut kahta kertaa vaihtaa autoon akkua samaan autoon vielä ja aina ostanut halvimman mitä löytyy/helpointen saa ja pidän aika pitkään vielä autoa vaikka se nyt pitämättäkin pysyy..

      Jos voi niin ostakaa akut isoista kaupoista, varmaan kaikkein paras hinta- laatusuhde silloin. Tietysti pienillä paikkakunnilla ei ole isoja kauppoja mutta silloinhan kaikki ostaa siitä mulkunperän autovaraosasta :)

    • LäheltäKaikki

      Motonetistä. Koska Motonet sijaitsee kaikista lähimpänä, noin 20min kävelymatkan etäisyydellä asunnostani.

    • sulkuperä

      Auton käynnistysakku sulfatoituu, jos sitä ei ole ladattu puoleen vuoteen. Motonetissa isot AGM-akut näyttävät olevan jo vuoden vanhoja. Se ei haittaisi mitään, jos niitä olisi välillä ladattu, mutta tuskin on. Noita nykyaikaisiin autoihin tarkoitettuja akkuja harva ostaa, koska periaatteessa akkua ei voi itse vaihtaa, jos ei ole testeriohjelmistoa, jolla akun vaihdon voi rekisteröidä obd2 pistokkeen kautta auton järjestelmiin.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      89
      4174
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      4062
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      609
      3884
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      19
      2697
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      78
      2465
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      340
      2064
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      127
      2062
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      190
      1930
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1599
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1422
    Aihe