Priima-kivitalot

Kell'on

Panin tämän kyselyn tiuonne talopaketti-osastolle, mutta täältähän löytyi ihan oikeakin osoite: Siis kivitaloväki lienee pätevämpää vastaamaan tähän kysymykseen:
Eli Harjun betoni somerolta ja keski-Suomesta valmistaa noita priima-taloja.
Kenellä sellainen on, tulkoot esiin ja kertokoot, olisko hyvä ja tyytyväinen: Mitä eroa muihin kivitaloihin ja onko halvempi/kalliimpi toteuttaa?

52

13513

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mutta rakenteellisesti

      olisi mennyt enemmän rahaa terästolppiin ynnä muuhun, kun ne posket ovat niin ohuet. Varmaan edullisimpia harkkotaloja. Nimenomaan nyt myytävä harkko on kuitenkin ollut vasta noin vuoden markkinoilla ja maanpaineharkko tulee 1.5., joten kokemuksia lienee toistaiseksi aika vähän. Ovat saaneet erityisen luvan myydä sitä taloksi, vaikka poski on vain 9 cm paksu. Normaalisti pitää olla vähintään 10 cm/poski.

      • missä

        90mm savea 200mm styroxi 90mm savea!!!
        Missä kivi??


      • on ..
        missä kirjoitti:

        90mm savea 200mm styroxi 90mm savea!!!
        Missä kivi??

        savi on kiviaineksista hienojakoisimpia. Yleisesti phutaan savesta vaikka kaikki "savi" ei ole savea. siitä valmistetaan monenlaista kuten tiiliä ja saviesineitä.

        http://www.gsf.fi/aineistot/kiviopas/kivilajit.htm


      • keskisomalainen

        MEH-380 talon, tuo harkko on ollut tuotannosa jo useita vuosia. Täyttää kirkkaasti kaikki normit, lisätietoa osoitteesta "http://www.hb-betoni.fi/data.php/200410/094620200410271357_MEH-380_suunnittelu-_ja_tyoohje.pdf"
        Itse ladoin autotallini (kellarillisen) maanpaineseinät syksyllä HB:n tulevista valueristeharkoista,sain ostettua Somerolta koe-erän.Itselläni ei ko.harkkojen kanssa ollut sinäällään ongelmia. Luulen, että joutuvat niitä ehkä jonkin verran keventämään. Kokonaisuudessaan omat projektini HB:n ja Priiman kanssa ovat sujuneet ongelmitta.


      • sittenhä
        on .. kirjoitti:

        savi on kiviaineksista hienojakoisimpia. Yleisesti phutaan savesta vaikka kaikki "savi" ei ole savea. siitä valmistetaan monenlaista kuten tiiliä ja saviesineitä.

        http://www.gsf.fi/aineistot/kiviopas/kivilajit.htm

        voi kivitalon tehdä vaikka kukkopilleistä??


      • Hmmmm1

        HB Betoni on toimitut jo vuodesta 1963 - ja taitaa harkon poskista puhuja tarinoida Lujan harkosta on 9 cm posket ja ja erityinen lupa Lujalla 11/2011 asti .

        HB Betoniteollisuus Oy/ HB-Priima Kivitalot Oy harkoilla normit täyttävät harkot.


    • Kohta laitan tarjouspyynnöt...

      tuleeko Priima-harkolla tehden todellakin enemmän esim. valuja ja / tai teräspalkkeja tuon *kiven* ohuuden vuoksi? Taloni tulee olemaan kaksikerroksinen.

      • koosta ja korkeasta

        tilasta ym. Meillä ainakin rakennesuunnittelija sanoi, että Priimasta voi tehdä, mutta on hankalampaa. Ei olla vielä valittu, mistä tehdään. Sitten kun vielä roilotat johdot yms. siihen 9 cm kuoreen, niin miten se kestää?


      • Kohta laitan ...
        koosta ja korkeasta kirjoitti:

        tilasta ym. Meillä ainakin rakennesuunnittelija sanoi, että Priimasta voi tehdä, mutta on hankalampaa. Ei olla vielä valittu, mistä tehdään. Sitten kun vielä roilotat johdot yms. siihen 9 cm kuoreen, niin miten se kestää?

        kun ajatus on kuitenkin kysyä tarjoukset kaikista harkkofirmoista. Pääsuunnittelija suosittelee kyllä Lammia (hänelle näköjään tutuin), mutta haluan kysyä muualtakin. Jos vaikka joku firma oikein tarjoaisi..

        Kyllä näin maallikko tosiaan miettii että 9 cm 'kiveä' - roiloja ja kaksi kerrosta betonivälipohjalla ja tiilikatolla..


      • yhtäläinen
        Kohta laitan ... kirjoitti:

        kun ajatus on kuitenkin kysyä tarjoukset kaikista harkkofirmoista. Pääsuunnittelija suosittelee kyllä Lammia (hänelle näköjään tutuin), mutta haluan kysyä muualtakin. Jos vaikka joku firma oikein tarjoaisi..

        Kyllä näin maallikko tosiaan miettii että 9 cm 'kiveä' - roiloja ja kaksi kerrosta betonivälipohjalla ja tiilikatolla..

        ilmaisi, että HB:n harkon kanssa ei todellakaan tule minkäänlaisissa rakenteissa mitään ongelmia. Lujuudet on harkoissa sitä luokkaa, etä varmuuskerrointa on. En sitten tiedä, voi olla että kullakin suunnittelijalla on mieltymyksensä mutta he suosittelivat HB:n (Priima) harkkoa juuri mittatarkkuuden vuoksi erityisesti. Samaa sanoi koheeseemme tuleva muurari ja totesimme, että Priima on ainakin meille kokonaisedullinen ja tarkka harkkoratkaisu.


      • Kohta laitan..
        yhtäläinen kirjoitti:

        ilmaisi, että HB:n harkon kanssa ei todellakaan tule minkäänlaisissa rakenteissa mitään ongelmia. Lujuudet on harkoissa sitä luokkaa, etä varmuuskerrointa on. En sitten tiedä, voi olla että kullakin suunnittelijalla on mieltymyksensä mutta he suosittelivat HB:n (Priima) harkkoa juuri mittatarkkuuden vuoksi erityisesti. Samaa sanoi koheeseemme tuleva muurari ja totesimme, että Priima on ainakin meille kokonaisedullinen ja tarkka harkkoratkaisu.

        En usko itsekään tulevan mitään todellisia ongelmia otti minkä harkon tahansa. Etenkään kun mulle ei tule mitää erikoisia rakenteita tai oikein valtavia ikkunoita. Näyttää HBeellakin olevan tuollainen valuharkko, mulle kun tulee maanpaineseinääkin. Ei kun kysyn tarjoukset kaikista firmoista ja raportoin sitten mikä oli halvin ja mikä kallein, ainakin mun mielestä =D

        Sitten kun MINÄ olen harkkoni valinnut, voidaan väittely täällä(kin) harkkojen paremmuuksista lopettaa kokonaan ja lopullisesti ... XP


      • niin se on
        Kohta laitan.. kirjoitti:

        En usko itsekään tulevan mitään todellisia ongelmia otti minkä harkon tahansa. Etenkään kun mulle ei tule mitää erikoisia rakenteita tai oikein valtavia ikkunoita. Näyttää HBeellakin olevan tuollainen valuharkko, mulle kun tulee maanpaineseinääkin. Ei kun kysyn tarjoukset kaikista firmoista ja raportoin sitten mikä oli halvin ja mikä kallein, ainakin mun mielestä =D

        Sitten kun MINÄ olen harkkoni valinnut, voidaan väittely täällä(kin) harkkojen paremmuuksista lopettaa kokonaan ja lopullisesti ... XP

        että kun kuka tahansa voi tarkistaa, että Priman harkon puristuslujuus on 3MN/m2, niin sitten onkin helppo laskea, että palkonko esim 50m pituisella kehällä on kantavuutta. Eli vähintäänkin riittävästi. Aukkojen kohdalla tarkastelua varten tarvittava kaava löytyy usein valmistajan ohjeista ja sekin on ala-asteen matematiikkaa.

        Omakotitalot on aina niin matalia ja yksinkertaisia, että lujuuksien kanssa ei olla pulassa.


      • Tehlä

        Tulee tehlä valui pal enemp ku lammil.
        Paremp olis kun valas koko talo ympärilt betonil.

        Tulie mielie ne ajat 20 vuotta sitten, kun lastulevyelementtien tekijät kyseli, miten siinä kipsilevyssä saa edes taulun pysymään.
        Tyhmät nauroi, uskoi ja teki kaupat lastulevytalosta.
        Hymyilyttääköhän nyt?

        Jos pelkäät harkon sortuvan, louhi kotisi kallioon.
        Sieltäkin tihkuu vesi.
        Usko myyntimiehen juttuja ja ole idiootti.


      • En suosittele Priimakivitaloa
        yhtäläinen kirjoitti:

        ilmaisi, että HB:n harkon kanssa ei todellakaan tule minkäänlaisissa rakenteissa mitään ongelmia. Lujuudet on harkoissa sitä luokkaa, etä varmuuskerrointa on. En sitten tiedä, voi olla että kullakin suunnittelijalla on mieltymyksensä mutta he suosittelivat HB:n (Priima) harkkoa juuri mittatarkkuuden vuoksi erityisesti. Samaa sanoi koheeseemme tuleva muurari ja totesimme, että Priima on ainakin meille kokonaisedullinen ja tarkka harkkoratkaisu.

        Meidän muurarimme mukaan Priiman kevysoraharkoissa mittavaihtelut liian suuria. Osa 200 mm korkeista kevytsora lämpöharkoista, oli 190 mm ja osa 218 mm korkeita. Tuotti vaikeuksia saadaa oikean korkuinen talo. Ilmeisesti tehtaalla laatuongelmia. Tehdas ei myöskään pystynyt toimittamaan 290 leveitä lämpöharkkoja, vaan toimitti korvike tuotteita. DI-rakennesuunnittelijamme suositteli Lammin ja Maxitin harkkoja. Kokenut pääsuunnittelija/vastaava mestarimme suositteli (tekisi oman talonsa) Maxitin harkoilla.


      • hih hii
        yhtäläinen kirjoitti:

        ilmaisi, että HB:n harkon kanssa ei todellakaan tule minkäänlaisissa rakenteissa mitään ongelmia. Lujuudet on harkoissa sitä luokkaa, etä varmuuskerrointa on. En sitten tiedä, voi olla että kullakin suunnittelijalla on mieltymyksensä mutta he suosittelivat HB:n (Priima) harkkoa juuri mittatarkkuuden vuoksi erityisesti. Samaa sanoi koheeseemme tuleva muurari ja totesimme, että Priima on ainakin meille kokonaisedullinen ja tarkka harkkoratkaisu.

        hih hii

        kiva että priiman henkiklökuntakin osallistuu keskusteluun


    • raksaaja--sh

      Eräs työkaveri (jonka olin jo "puhunut Lammin asiakkaaksi") sai tarjouksen josta ei voi kieltäytyä.

      Päässen seuraamaan ensimmäisen Priimakivitalon nousua ouluun.

      Suullisen "kuulustelun" perusteella HB on yrityksessä tosissaan. Mm. se harkon paino tipahtaa lain vaatimalle tasolle tuotantoversion kivissä & mittatarkkuus tullee Lammin tasolle jne.... mielenkiintoista. Palataanpa aikanaan asiaan.


      Arvelen muuten että 2006 suomen myydyin kivitalo on Lammi. Vuonna 2007 top kahdessa voisi olla jo kaksi valuharkkofirmaa... jos ei HB Priima niin sitten Lamera ??? ;-)

      • Kuinkas siinä kävikään

        Kertooko tarina kuinka tuossa projektissa kävi? Talon pitäisi olla jo valmis. Oliko tarjous todellakin niin hyvä kuin se kuulosti? Onnistuiko projekti suunnitelmien mukaan?


      • menivät
        Kuinkas siinä kävikään kirjoitti:

        Kertooko tarina kuinka tuossa projektissa kävi? Talon pitäisi olla jo valmis. Oliko tarjous todellakin niin hyvä kuin se kuulosti? Onnistuiko projekti suunnitelmien mukaan?

        Pieleen menivät ainakin raksaajan toiveet. Jämerä oli suosituin (myydyin) kivitalo 2006 ja näyttää olevan myös 2007 :o)


      • minä vaan ...

        Jos Priima talopaketisi tarjous on huomattavasti halvempi kilpailijoiden, tulisi hälytyskellojen soida.

        Pyri sopimuksin varmistamaan mahdollisimman tarkkaan, että saat mitä luulet tilanneesi. Kysy kommentteja muilta rakentajilta. Halpa hinta voi johtua heikkolaatuisista harkoista (mitat heittää), huonosti toimivasta logistiigasta (ei pystytä toimittamaan harkkoja ajoissa ruuhka-aikoina), halvoista puumateriaaleista, vähemmän laadukkaista muista komponenteista (esim. ikkunat), huonosta ja vähemmän palvelualttista henkilökunnasta, varsinkin ongelmatilanteissa.


      • raksaaja
        minä vaan ... kirjoitti:

        Jos Priima talopaketisi tarjous on huomattavasti halvempi kilpailijoiden, tulisi hälytyskellojen soida.

        Pyri sopimuksin varmistamaan mahdollisimman tarkkaan, että saat mitä luulet tilanneesi. Kysy kommentteja muilta rakentajilta. Halpa hinta voi johtua heikkolaatuisista harkoista (mitat heittää), huonosti toimivasta logistiigasta (ei pystytä toimittamaan harkkoja ajoissa ruuhka-aikoina), halvoista puumateriaaleista, vähemmän laadukkaista muista komponenteista (esim. ikkunat), huonosta ja vähemmän palvelualttista henkilökunnasta, varsinkin ongelmatilanteissa.

        HB-Priima halusi esittelytalon Ouluun ja olivat valmiita "maksamaan" siitä. Paketin kattavuus samaa kaliiberia kuin muillakin.


      • raksaaja
        Kuinkas siinä kävikään kirjoitti:

        Kertooko tarina kuinka tuossa projektissa kävi? Talon pitäisi olla jo valmis. Oliko tarjous todellakin niin hyvä kuin se kuulosti? Onnistuiko projekti suunnitelmien mukaan?

        En ole muuton jälkeen käynyt. Väliseiniä tekivät silloin kun kävin.

        Mutta kyllä minun tietääkseni paketti ja sen hinta oli ok.

        Työporukat oli joutunut kaveri vaihtamaan kertaalleen (vai jopa kahdesti), moraali oli ollut aivan "hanurista". Eivät viittineet perehtyä miten valuharkoista rakennetaan, olivat mokailleet valuonteloita tukkoon niin että seinässä oli mm neliömetrin luokkaa oleva kohta jonne ei valubetoni ollut päässyt. (ikkunan ylityksessä aukon alaosan tukkivaa profiilia ei oltu viitsitty lyhentää vaan se jatkui katkaisemattomana rakennuksen seuraavaan nurkkaan asti)
        Onneksi seinä ei kerinnyt murtua ennen kuin moka huomattiin.
        Työporukka kuulemma vain lorvaili raksalla jos ei vastaava tai rakennuttaja ollut paikalla. yms jne...

        LVIS asennettiin rakenteisiin jälkeenpäin roilottamalla ja poraamalla (se on edullisinta silloin kun kokonaisuutena homman teettää).

        Oman työn panoksen he jättivät pieneksi, seinäpintoja aikoivat tehdä silloin kun nähtiin.

        Mitäpä muuta vielä muistaisi...


        No ainakin sen että HB:n väliseinäkivet on tosiaan hyvät. Niillä nousee seinä nopeasti.

        Ja aikoinaan oli työ-ohjeet priimalla niin olemattomat että minä toimitin kaverille Lammin työ-ohjeet omaty lisut.
        Sen asian luulis korjaantuneen.


      • raksaaja
        raksaaja kirjoitti:

        En ole muuton jälkeen käynyt. Väliseiniä tekivät silloin kun kävin.

        Mutta kyllä minun tietääkseni paketti ja sen hinta oli ok.

        Työporukat oli joutunut kaveri vaihtamaan kertaalleen (vai jopa kahdesti), moraali oli ollut aivan "hanurista". Eivät viittineet perehtyä miten valuharkoista rakennetaan, olivat mokailleet valuonteloita tukkoon niin että seinässä oli mm neliömetrin luokkaa oleva kohta jonne ei valubetoni ollut päässyt. (ikkunan ylityksessä aukon alaosan tukkivaa profiilia ei oltu viitsitty lyhentää vaan se jatkui katkaisemattomana rakennuksen seuraavaan nurkkaan asti)
        Onneksi seinä ei kerinnyt murtua ennen kuin moka huomattiin.
        Työporukka kuulemma vain lorvaili raksalla jos ei vastaava tai rakennuttaja ollut paikalla. yms jne...

        LVIS asennettiin rakenteisiin jälkeenpäin roilottamalla ja poraamalla (se on edullisinta silloin kun kokonaisuutena homman teettää).

        Oman työn panoksen he jättivät pieneksi, seinäpintoja aikoivat tehdä silloin kun nähtiin.

        Mitäpä muuta vielä muistaisi...


        No ainakin sen että HB:n väliseinäkivet on tosiaan hyvät. Niillä nousee seinä nopeasti.

        Ja aikoinaan oli työ-ohjeet priimalla niin olemattomat että minä toimitin kaverille Lammin työ-ohjeet omaty lisut.
        Sen asian luulis korjaantuneen.

        minun hänelle suosittelema LVI asentaja teki oharit, perhana, viiminen kerta kun suosittelen ketään tai menen takuuseen muusta kuin omasta äidistäni


      • että kuvat on netissä
        raksaaja kirjoitti:

        minun hänelle suosittelema LVI asentaja teki oharit, perhana, viiminen kerta kun suosittelen ketään tai menen takuuseen muusta kuin omasta äidistäni

        ei ollu
        pitää käydä morjenstamassa joku päivä

        t. sama kuin äsken


      • raksaa
        minä vaan ... kirjoitti:

        Jos Priima talopaketisi tarjous on huomattavasti halvempi kilpailijoiden, tulisi hälytyskellojen soida.

        Pyri sopimuksin varmistamaan mahdollisimman tarkkaan, että saat mitä luulet tilanneesi. Kysy kommentteja muilta rakentajilta. Halpa hinta voi johtua heikkolaatuisista harkoista (mitat heittää), huonosti toimivasta logistiigasta (ei pystytä toimittamaan harkkoja ajoissa ruuhka-aikoina), halvoista puumateriaaleista, vähemmän laadukkaista muista komponenteista (esim. ikkunat), huonosta ja vähemmän palvelualttista henkilökunnasta, varsinkin ongelmatilanteissa.

        Rakennamme juuri HB-priima kivitaloa ,ja todellakin olemme jo alkuvaiheissa joutuneet ottamaan yhteyttä kuluttajaneuvojaan kivisopimuksen puitteissa.
        Priima kivitalot vierittivät täydellisesti vastuun ostajalle sopimussisällön muuttamisesta. Vaikkakin sopimussisällön muutos kuitenkin tapahtui myyjän toimesta virheellisin tiedoin.
        Eli alleviivaan täysin ylemmän viestin viimeisen virkkeen.
        Kulmaharkoissa on pieniä mitta heittoja muutoin ihan ok.
        Toimitukset ovat saapuneet ajallaan.
        Näillä kokemuksilla en lähtisi kuitenkaan suosittelemaan.


      • MK
        raksaaja kirjoitti:

        En ole muuton jälkeen käynyt. Väliseiniä tekivät silloin kun kävin.

        Mutta kyllä minun tietääkseni paketti ja sen hinta oli ok.

        Työporukat oli joutunut kaveri vaihtamaan kertaalleen (vai jopa kahdesti), moraali oli ollut aivan "hanurista". Eivät viittineet perehtyä miten valuharkoista rakennetaan, olivat mokailleet valuonteloita tukkoon niin että seinässä oli mm neliömetrin luokkaa oleva kohta jonne ei valubetoni ollut päässyt. (ikkunan ylityksessä aukon alaosan tukkivaa profiilia ei oltu viitsitty lyhentää vaan se jatkui katkaisemattomana rakennuksen seuraavaan nurkkaan asti)
        Onneksi seinä ei kerinnyt murtua ennen kuin moka huomattiin.
        Työporukka kuulemma vain lorvaili raksalla jos ei vastaava tai rakennuttaja ollut paikalla. yms jne...

        LVIS asennettiin rakenteisiin jälkeenpäin roilottamalla ja poraamalla (se on edullisinta silloin kun kokonaisuutena homman teettää).

        Oman työn panoksen he jättivät pieneksi, seinäpintoja aikoivat tehdä silloin kun nähtiin.

        Mitäpä muuta vielä muistaisi...


        No ainakin sen että HB:n väliseinäkivet on tosiaan hyvät. Niillä nousee seinä nopeasti.

        Ja aikoinaan oli työ-ohjeet priimalla niin olemattomat että minä toimitin kaverille Lammin työ-ohjeet omaty lisut.
        Sen asian luulis korjaantuneen.

        Yleensäkin rakentamisesta: Pitääkö esimerkiksi yllämainitut havaitut viat/ongelmat itse huomata vai seuraako mestari koko ajan tilannetta? Itsellä ainakin niin vähäinen tietäminen rakennuttamisesta, että en olisi varmasti ymmärtänyt tuollaisia virheitä.


    • Pettynyt Priimakivitaloon

      Valitsin Priimakivitalon. Se oli pettymys. Jouduin Vantaan Kuluttajalakimiehen suosituksesta viemään loppulaskutuksesta aiheutuneen riidan Kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn. Palvelu ei vaikuttanut kovin ammattitaitoiselta, pääkonttorin vastuuhenkilöt jatkuvasti kahvitauoilla (keskus olisi voinut sanoa, että palaverissa...), kun yritin tavoittaa. Priimakivitalohin läheisessä suhteessa ollut urakoitsija, jota myyjät innokkaasti suosittelivat, suoritti työn täysin ala-arvoisesti. Arkkitehtini mukaan sama urakoitsija on tyrinyt myös arkkitehdin toisen kohteen.

      • Espoolainenrakentaja

        Vaikuttaa että kyseessä oli myyjien oma firma, jonka jouduin heittämään pihalle. Mestarini ei suostu enää tekemään kohteita sille urakoitsijalle.


    • harhautettu

      rakennustarkastajan mukaan priiman harkoilla ei äänenersitysvaatimuksiin tyyppihyväksyttyjä harkkoja

      ymmärsin että priiman myyjät olivat suututtaneet rakennusvalvontaviranomaisen esittämällä kilpailijan vastaavan harkon tyyppihyväksynnät

    • kysy referenssejä

      Priimalla ollut ongelmia toteutuksissa ainakin stadin seudulla (kysy kommentteja esim. arkkitehdiltä, mestarilta ja ennen kaikkea kilpailijoilta (he tietävät hyvin toisetnsa ongelmat). Mikäli harkitset Priimaa huomioi seuraavat asiat
      - vertaile toki hintaa (ja ennen kaikkea laatua...)
      - kysy referenssejä 5-10 kohdettaja. Osoitteet ja puhelinumerot (älä usko suullisia vakuutteluja, minulle luvattiin toimittaa muttei ikinä toimitettu)
      - pyydä toimittamaan lista pätevistä urakoitsijoista, jos ei itsellläsi ole tiedossa (pyydä referessit kuten edellä), varmista sopimuksessa kirjallisesti että firma ollut olemassa useamman vuoden, varmista että ei urakkaa myydä edelleen esim. jollekin epämääräiselle virolaisfirmalle, jossa kukaan ei osaa suomea ja miehet vaihtuu parin vikon välein kun palkat jääneet saamatta (näin on sattunut useasti). Priiman suosittelimilla urakoitsijoilla on ollut huomattavia laatu ja aikatauluongelmia. Myyjien oma firma meni käsitykseni mukaan konkurssiin.
      - Priiman toimitussopimus todella epämääräinen. Pyydä alustava tarjous arkkitehtikuvien perusteella. Tee lopullinen sopimus vasta kun lopulliset arkkitehtikuvat ja rakennekuvat ovat valmiit. Vaadi että kuvat laitetaan urakkasopimuksen liitteeksi. Väritä esim. värikynällä kaikki komponentit jotka kuuluu toimitukseen, niin talotoimittaja ei pääse laistamaan. Totea että kaikki laastit, betonit ja kivet kuuluvat toimitukseen. Määritä tarkkaan puutavaran laatuvaatimukset (puulaji ja luokka), muuten tulee halpaa sekundaa. Muutokset sopimuksen allekirjoittamisen jälkeen maksaa rutkasti. Yleensä niin kauan saa hyvää ja joustavaa palvelua kun nimi on paperissa, sen jälkeen alkaa ongelmat. Näin olet vahvoilla jos joudut viemään asian kuluttajariitalautakuntaan. Tarvittaessa Kuluttajaviraston lakimiehet neuvovat ilmaiseksi ja tekevät ilmaiseksi tarvittaessa valituksen Kuluttajariitalautakuntaan. Ristiriitatilenteet kannattaa viedä lautakuntaan, ei maksa mitään. Ei kannata ottaa tappiota omalle kontolle, jos tuntuu että on viilattu linssiin. Sopimuksessa tulee todeta että siinä noudatetaan kuluttajaviraston ohjeita talopakettitoimituksissa (asiapaperi liitteeksi).
      - priima valuharkoilla ei pitkää historiaa esim. lammiin verrattuna
      - priima harkoissa ollut huomattavia mittatoleranssi vaihteluja ja toimitusvaikeuksia erityisesti erityisharkoilla (nurkka yms). johtuisikohan nopeasta firman laajenemisesta?
      - älä usko mitään suullisia lupauksia!!! kaikki sovitut asiat (esim. puhelinkeskustelut yms.) kirjaa esim. pikamuistioksi laita emailillla myyjille. Näin olet vahvoilla mikäli asia menee Kuluttajariitalautakuntaa. Älä välitä myyjien "kuittailuista" kuten "kylläpä sinulla on aikaa kirjailla selviää asioita..." Näin varmistat selustasi. Kirjaa ylös ja reklamoi heti kaikki ´vähäisestkin toimitusviiveet. Älä hanki itse mitään toimitukseen kuuluvia tarvikkeita, vaikka ne luvattaisiin hyvittää loppulaskutuksessa.
      - priiman harkoilla ei ääneneristysluokituksia (tyyppihyväksyntäpäätöksiä, joita viranomainen edellyttää). Jos myyjä väittää muuta, pyydä nähtäväksi (kilpailijan vastaavan harkon tyypihyväksyntäpäätös ei kelpaa ainakaan stadin seudulla)
      - tarkista ovi- ikkuna yms. toimittajien laatu (esim. ikkunat, miten pärjäsivät VTT:n puoluettomassa tutkimuksessa)
      - pyydä pihakivistä hyvä alennusprosentti ennen sopimusken allekirjoitusta (sen jälkeen nousee huimasti). Sovi kirjallisesti että voit valita pihalaatat tms. myöhemmin jos et tiedä kaupantekovaiheessa mitkä laatat otat
      - kysy myyjältä onko Kuluttajariitalautakunnassa menossa kanteluita Priima kivitaloja vastaan. Jos myyjä ei muista... tai tiedä...(tarkista itse)
      - kysy kaunko myyjät ovat olleet palveluksessa, jos vasta vaihtuneet. Kysy minkä takia edelliset lähtivät (aiheuttivatko ongelmia...)

    • Kuluttajaviraston tiedot

      Kuluttajaviraston tiedotteen 15.8.2008 mukaan HB-Priimakivitalot Oy ei kerro riittävän selvästi, mitä heidän toimittamaansa talopakettiin kuuluu. Tarkastelluista yrityksistä ainoastaan Pyhännän Rakennustuote Oy:n Jukka-talot korjannut markkinointinsa kuntoon.

      • kivitalo itselläkin

        Ihan rehellisyyden nimissä että Priima ei tässä kuluttajaviraston tiedotteessa ole sen huonimmassa asemassa kuin muutkaan tällä palstalla mainitut harkkovalmistajat, eli turha mustamaalata sen puolesta. Vastaavat tiedot puuttui v. 2008 kaikilta harkkotoimittajilta.

        Muuhun laatuun en osaa kommentoida, koska itse valittiin meitä lähempänä ollut harkkovalmistaja.


      • Tuleva rakentaja
        kivitalo itselläkin kirjoitti:

        Ihan rehellisyyden nimissä että Priima ei tässä kuluttajaviraston tiedotteessa ole sen huonimmassa asemassa kuin muutkaan tällä palstalla mainitut harkkovalmistajat, eli turha mustamaalata sen puolesta. Vastaavat tiedot puuttui v. 2008 kaikilta harkkotoimittajilta.

        Muuhun laatuun en osaa kommentoida, koska itse valittiin meitä lähempänä ollut harkkovalmistaja.

        Olisko Sulla tarkempia tietoja, oliko Lammin tai Maksitin sopimuksissa kuluttajaviranomaisilla mitään huomauttamista. Itse en löytänyt. Primaa en ota, ainakin työkaverilla oli ongelmia heidän kanssaan.


      • maxit taisi välttyä tark
        Tuleva rakentaja kirjoitti:

        Olisko Sulla tarkempia tietoja, oliko Lammin tai Maksitin sopimuksissa kuluttajaviranomaisilla mitään huomauttamista. Itse en löytänyt. Primaa en ota, ainakin työkaverilla oli ongelmia heidän kanssaan.

        kuluttajaviraston sivuilla on tiedotteen alla lista tarkastelussa mukana olleista yrityksistä. Tiedote löytyy ainakin hakusanalla talopaketit.
        Kivitaloista nakki napsahti ainakin Priimalle, Lammille ja Lujalle.

        Kuten tiedotteessa todetaan niin ainoastaan Jukka talot korjasi tiedottamista.
        Toisaalta taas loput kivitalovalmistajat välttyivät tarkastuksesta kokonaan mutta ei heidän mainostamisensa sen kummempaa ole.


      • nouname
        maxit taisi välttyä tark kirjoitti:

        kuluttajaviraston sivuilla on tiedotteen alla lista tarkastelussa mukana olleista yrityksistä. Tiedote löytyy ainakin hakusanalla talopaketit.
        Kivitaloista nakki napsahti ainakin Priimalle, Lammille ja Lujalle.

        Kuten tiedotteessa todetaan niin ainoastaan Jukka talot korjasi tiedottamista.
        Toisaalta taas loput kivitalovalmistajat välttyivät tarkastuksesta kokonaan mutta ei heidän mainostamisensa sen kummempaa ole.

        HB valuharkosta tehneet, oliko harkot hyvää laatua vai mitä?


      • kertarakentaja
        nouname kirjoitti:

        HB valuharkosta tehneet, oliko harkot hyvää laatua vai mitä?

        Meille ei ainakaan yhteistyö mennyt putkeen HB-Priimakivitalot Oy:n kanssa. Palvelu oli kohtuullista siihen asti kun ongelmia ilmaantui. Toimitusajoissa, -organisaatiossa ongelmia ja ennen kaikkea harkkojen laatu vaihteli (mitat heitteli). Erikoisharkoissa huomattavia toimitusviiveitä. Korjaukset ja aikatauluviiveistä johtuvia kulut meni omaan piikkiin. Olisin kyllä tarvinnut lakimiehen apua. Arkkitehtituttavani sanoi, että valuharkot ovat Lammin keksintöä ja heillä pitempi kokemus niiden valmistamisesta. Suosittelen, että kysyt esim. Lammin harkkojen käyttäjien mielipiteitä.


      • Ei hyvä
        kertarakentaja kirjoitti:

        Meille ei ainakaan yhteistyö mennyt putkeen HB-Priimakivitalot Oy:n kanssa. Palvelu oli kohtuullista siihen asti kun ongelmia ilmaantui. Toimitusajoissa, -organisaatiossa ongelmia ja ennen kaikkea harkkojen laatu vaihteli (mitat heitteli). Erikoisharkoissa huomattavia toimitusviiveitä. Korjaukset ja aikatauluviiveistä johtuvia kulut meni omaan piikkiin. Olisin kyllä tarvinnut lakimiehen apua. Arkkitehtituttavani sanoi, että valuharkot ovat Lammin keksintöä ja heillä pitempi kokemus niiden valmistamisesta. Suosittelen, että kysyt esim. Lammin harkkojen käyttäjien mielipiteitä.

        Kuluttajariitalautakunta on antanut korvauskehoituksen (asianumero 3361/37/2008, päätös 29.1.2010) HB Priima Kivitalot Oy:lle omakotirakentajan tekemän kantelun johdosta. Priima Kivitalot ei ole maksanut omakotirakentajan tilille ko. korvausta 8.4.2010 mennessä hyvän kuluttajatavan mukaisesti. Ei hyvältä näytä.


      • vidutus
        Ei hyvä kirjoitti:

        Kuluttajariitalautakunta on antanut korvauskehoituksen (asianumero 3361/37/2008, päätös 29.1.2010) HB Priima Kivitalot Oy:lle omakotirakentajan tekemän kantelun johdosta. Priima Kivitalot ei ole maksanut omakotirakentajan tilille ko. korvausta 8.4.2010 mennessä hyvän kuluttajatavan mukaisesti. Ei hyvältä näytä.

        Meillä on kuluttajariitalautakunnassa kantelu menossa HB-Priima kivitaloja vastaan. Päätöstä odotettavissa syksyllä 2010. Kokonaisuudessaan palvelu HB-Priima kivitalojen suunnasta on ollut totaalisen järkyttävän huonoa. En olisi koskaan uskonut joutuvani vastaavaan tilanteeseen.
        Meille pakkomyytiin väärin argumentein kalliimmat harkot kuin olimme sopimuksiin jo aiemmin allekirjoittaneet.
        Tontillemme tuotiin 17 täyttä lavallista ylimääräisiä eristeharkkoja ,jotka myös ilman mitään loppuhinnan tarkistuksia tontiltamme haettiin.
        Olivat vain laskeneet yhden omakotitalon verran ylimääräisiä harkkoja sopimukseemme.
        Lähtiessämme selvittämään vyyhtiä saimme niin suurta välinpitämättömyyttä ja väheksyntää Priima kivitalojen suunnasta ettei ymmärtää saata kokematta.
        Lopputoimitus erien tilaukset ovat olleet yhtä saivartelua heidän suunnastaan.
        Lopulta talomyyjäämme ilmoitti meille suoraan että häntä on kielletty Jyväskylästä vastaamasta mihinkään kysymyksiimme.
        Jäimme siis kesken talonrakennuksen vaille minkäänlaista "kivitalotietämystä". Myös talomyyjän meille hankkima rakennusmestari katosi.


      • 26
        vidutus kirjoitti:

        Meillä on kuluttajariitalautakunnassa kantelu menossa HB-Priima kivitaloja vastaan. Päätöstä odotettavissa syksyllä 2010. Kokonaisuudessaan palvelu HB-Priima kivitalojen suunnasta on ollut totaalisen järkyttävän huonoa. En olisi koskaan uskonut joutuvani vastaavaan tilanteeseen.
        Meille pakkomyytiin väärin argumentein kalliimmat harkot kuin olimme sopimuksiin jo aiemmin allekirjoittaneet.
        Tontillemme tuotiin 17 täyttä lavallista ylimääräisiä eristeharkkoja ,jotka myös ilman mitään loppuhinnan tarkistuksia tontiltamme haettiin.
        Olivat vain laskeneet yhden omakotitalon verran ylimääräisiä harkkoja sopimukseemme.
        Lähtiessämme selvittämään vyyhtiä saimme niin suurta välinpitämättömyyttä ja väheksyntää Priima kivitalojen suunnasta ettei ymmärtää saata kokematta.
        Lopputoimitus erien tilaukset ovat olleet yhtä saivartelua heidän suunnastaan.
        Lopulta talomyyjäämme ilmoitti meille suoraan että häntä on kielletty Jyväskylästä vastaamasta mihinkään kysymyksiimme.
        Jäimme siis kesken talonrakennuksen vaille minkäänlaista "kivitalotietämystä". Myös talomyyjän meille hankkima rakennusmestari katosi.

        miksi se mestari katosi? Sillä oli jalassa HB-Priima kalsarit, ja saa rahaa Priimalta, kun saa asiakkaan puhuttua Priima rakentajaksi. Näitä on paaaaaljon, mm. valuharkkotoimijoilla.


      • Mie vaan
        26 kirjoitti:

        miksi se mestari katosi? Sillä oli jalassa HB-Priima kalsarit, ja saa rahaa Priimalta, kun saa asiakkaan puhuttua Priima rakentajaksi. Näitä on paaaaaljon, mm. valuharkkotoimijoilla.

        Jos näiden 24 h kommenttien jälkeen vielä harkitset Priima Kivitalojen asiakkuutta, tarkista ainakin ettei yritys ole Kuluttajaviranomaisten mustalla listalla. Sinne joutuvat ns. huijarifirmat, jotka eivät noudata puolueettoman Kuluttajariitalautakunnan suosituksia. Yleensä suuret talopakettitoimittajat ovat tarkkoja maineestaan ja sopivat riitansa ennen Kuluttajariitalautakuntaan menoa. Käsitykseni mukaaan tällä hetkellä (12.4.2010) talopakettitoimittajista ainoastaan Älvsbytalot on Kuluttajaviranomaisten mustalla listalla. Mikäli yritys ei noudata Kuluttajariitalautakunnan suositusta se joutuu mustalle listalle n. 1-2 vuoden viiveellä korvauskehotuksen maksamatta jättämisestä. Näiltä huijarifirmoilta ei kannata ostaa mitään, eivät noudata sopimuksia ja hyvää kuluttajatapaa. "Edulliselta" vaikuttava tarjous, voi tulla melko kalliiksi, jos joutuu esim. maksamaan 17 lavallista ylimääräisiä harkkoja, toimitukset viivästyy ja tulee virheellistä tavaraa, puutavara ei täytä arkkitehtoonisia ym. laatuvaatimuksia, harkkojen mitat heittelee, kulma tai muut erikoisharkot tulevat viikkoja myöhässä ja työmaa seisoo, yms.

        Kysypä Priima Kivitalojen myyjältäsi, että mistä johtuu että useat asiakkaat ovat joutuneet ottamaan yhteyttä Kuluttajaviranomaisiin ja heidän suosituksestaan asia on jouduttu viemään Kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi? Onko Priima Kivitalot noudattanut Kuluttajariitalautakunnan korvauskehotuksia? Mikäli joudut viemään talopaketti toimituserimielisyytesi Kuluttajariitalautakuntaan, noudattaako Priima Kivitalot Kuluttajariitalautakunnan suosituksia?

        En ole katsonut tutkimuksia, mutta uskoisin että Priima Kivitalojen asiakkaat eivät ole tyytyväisimpiä talopakettitoimittajaansa.


      • Jo riitti
        Mie vaan kirjoitti:

        Jos näiden 24 h kommenttien jälkeen vielä harkitset Priima Kivitalojen asiakkuutta, tarkista ainakin ettei yritys ole Kuluttajaviranomaisten mustalla listalla. Sinne joutuvat ns. huijarifirmat, jotka eivät noudata puolueettoman Kuluttajariitalautakunnan suosituksia. Yleensä suuret talopakettitoimittajat ovat tarkkoja maineestaan ja sopivat riitansa ennen Kuluttajariitalautakuntaan menoa. Käsitykseni mukaaan tällä hetkellä (12.4.2010) talopakettitoimittajista ainoastaan Älvsbytalot on Kuluttajaviranomaisten mustalla listalla. Mikäli yritys ei noudata Kuluttajariitalautakunnan suositusta se joutuu mustalle listalle n. 1-2 vuoden viiveellä korvauskehotuksen maksamatta jättämisestä. Näiltä huijarifirmoilta ei kannata ostaa mitään, eivät noudata sopimuksia ja hyvää kuluttajatapaa. "Edulliselta" vaikuttava tarjous, voi tulla melko kalliiksi, jos joutuu esim. maksamaan 17 lavallista ylimääräisiä harkkoja, toimitukset viivästyy ja tulee virheellistä tavaraa, puutavara ei täytä arkkitehtoonisia ym. laatuvaatimuksia, harkkojen mitat heittelee, kulma tai muut erikoisharkot tulevat viikkoja myöhässä ja työmaa seisoo, yms.

        Kysypä Priima Kivitalojen myyjältäsi, että mistä johtuu että useat asiakkaat ovat joutuneet ottamaan yhteyttä Kuluttajaviranomaisiin ja heidän suosituksestaan asia on jouduttu viemään Kuluttajariitalautakunnan ratkaistavaksi? Onko Priima Kivitalot noudattanut Kuluttajariitalautakunnan korvauskehotuksia? Mikäli joudut viemään talopaketti toimituserimielisyytesi Kuluttajariitalautakuntaan, noudattaako Priima Kivitalot Kuluttajariitalautakunnan suosituksia?

        En ole katsonut tutkimuksia, mutta uskoisin että Priima Kivitalojen asiakkaat eivät ole tyytyväisimpiä talopakettitoimittajaansa.

        Kysypä vielä Priima edustajaltasi, miksi he eivät ole korjanneet talopakettisopimuksiaan Kuluttajaviraston suositusten mukaiseksi?

        Priiman edustajat kehuvat maasta taivaisiin Priiman edustajien firman omia urakoitsijoita, Priiman palveluksessa olevia suunnittelijoita ja Priiman kalsareissa kulkevia mestareita. Mikäli joudut tilaamaan talopakettisi Priimalta, harkitse kahteen kertaan otatko mestarin, rakennesuunnittelijan tai urakoitsijan, joka on läheisissä kytköksissä Priimaan. Jos (tai pitäisikö sanoa kun...) tulee ongelmia talopakettitoimittajan kanssa, ajavatko em. herrat Sinun vai Priiman etuja?


      • kiinnostunut asiakas
        Ei hyvä kirjoitti:

        Kuluttajariitalautakunta on antanut korvauskehoituksen (asianumero 3361/37/2008, päätös 29.1.2010) HB Priima Kivitalot Oy:lle omakotirakentajan tekemän kantelun johdosta. Priima Kivitalot ei ole maksanut omakotirakentajan tilille ko. korvausta 8.4.2010 mennessä hyvän kuluttajatavan mukaisesti. Ei hyvältä näytä.

        Kerrotko tarkemmin mistä päätöksessä oli kyse, sillä en tuolla päätöspäivämäärällä enkä asianumerolla kummallakaan löytänyt moista päätöstä lautakunnan sivuilta???
        Onko päätös oikeasti olemassa ja luettavissa jostakin vai onko kyseessä jonkin katkeran henkilön vedätys?
        Mielenkiinnolla tutustuisin päätökseen.


      • Vastauksia
        kiinnostunut asiakas kirjoitti:

        Kerrotko tarkemmin mistä päätöksessä oli kyse, sillä en tuolla päätöspäivämäärällä enkä asianumerolla kummallakaan löytänyt moista päätöstä lautakunnan sivuilta???
        Onko päätös oikeasti olemassa ja luettavissa jostakin vai onko kyseessä jonkin katkeran henkilön vedätys?
        Mielenkiinnolla tutustuisin päätökseen.

        Päätös on oikea ja diarionumero on oikea. Asia on ilmeisesti vielä vaiheessa, jos eivät ole laittaneet nettiin. Ilmeisesti kuitenkin laittavat nettiin kaikki päätökset. Päätöksen olemassa olon voinee varmistaa Kuluttajariitalautakunnasta p. 010 366 5200 tai [email protected]. Asia koski mm. rakennusmateriaalien laatuheikennenyksiä ja vikoja sekä tilaajaan harhauttamista.


      • kiinnostunut asiakas
        Vastauksia kirjoitti:

        Päätös on oikea ja diarionumero on oikea. Asia on ilmeisesti vielä vaiheessa, jos eivät ole laittaneet nettiin. Ilmeisesti kuitenkin laittavat nettiin kaikki päätökset. Päätöksen olemassa olon voinee varmistaa Kuluttajariitalautakunnasta p. 010 366 5200 tai [email protected]. Asia koski mm. rakennusmateriaalien laatuheikennenyksiä ja vikoja sekä tilaajaan harhauttamista.

        Voihan se olla että tulee nettiin jälkijunassa. Odotellaan ja katsotaan myöhemmin.


      • Kannattaa tutustua
        kiinnostunut asiakas kirjoitti:

        Voihan se olla että tulee nettiin jälkijunassa. Odotellaan ja katsotaan myöhemmin.

        Kuluttajariitalautakunnan päätöksiä tai oikeuden pääätöksiä Priimakivitaloja koskien voi pyytää myös suoraan Priimakivitaloista Jyväskylän pääkonttorista toimitusjohtajalta ja asiakasvastaavalta. Lisäksi voit pyytää Kuluttajariitalautakunnan päätökset Priimakivitalojen myyntiedustajalta esim. tarjouspyyynnön yhteydessä tai ilmoittaa ettet allekirjoita tilausta ennen kuin olet saanut tutustavaksi Priimakivitaloja koskevat Kuluttajariitalautakunnan päätökset tai oikeuden päätökset. Pyydä päätökset kokonaisina (niissä vain muutama sivu) ettei tule saksittua versiota.


      • Ottakaa muut opiksi
        Kannattaa tutustua kirjoitti:

        Kuluttajariitalautakunnan päätöksiä tai oikeuden pääätöksiä Priimakivitaloja koskien voi pyytää myös suoraan Priimakivitaloista Jyväskylän pääkonttorista toimitusjohtajalta ja asiakasvastaavalta. Lisäksi voit pyytää Kuluttajariitalautakunnan päätökset Priimakivitalojen myyntiedustajalta esim. tarjouspyyynnön yhteydessä tai ilmoittaa ettet allekirjoita tilausta ennen kuin olet saanut tutustavaksi Priimakivitaloja koskevat Kuluttajariitalautakunnan päätökset tai oikeuden päätökset. Pyydä päätökset kokonaisina (niissä vain muutama sivu) ettei tule saksittua versiota.

        Espoossa Priima-Kivitalot Oy suositteli lämpimästi urakoitsijaa. Urakoitsija teki ykköskerroksen niin huonosti (mm. ylitykset), että se jouduttiin purkamaan ja tekemään uudestaan. Urakoitsija heitettiin pelllolle, eikä virolaisilta saa mitään korvauksia. Priima ei tietenkään ota tapauksesta mitään vastuuta ja sai hyvän potin kun kivet jouduttiin ostamaan uudestaan.


      • Ryssitty Priima-kivi
        Ottakaa muut opiksi kirjoitti:

        Espoossa Priima-Kivitalot Oy suositteli lämpimästi urakoitsijaa. Urakoitsija teki ykköskerroksen niin huonosti (mm. ylitykset), että se jouduttiin purkamaan ja tekemään uudestaan. Urakoitsija heitettiin pelllolle, eikä virolaisilta saa mitään korvauksia. Priima ei tietenkään ota tapauksesta mitään vastuuta ja sai hyvän potin kun kivet jouduttiin ostamaan uudestaan.

        Viime kesänä myös suomalaiset ryssivät Priiman Espoossa, jonka viron pojat muurasivat uusiksi. Ei saanut korvauksia suomalaisiltakaan.


      • erikoista.
        Ryssitty Priima-kivi kirjoitti:

        Viime kesänä myös suomalaiset ryssivät Priiman Espoossa, jonka viron pojat muurasivat uusiksi. Ei saanut korvauksia suomalaisiltakaan.

        jos "ammattiporukka" tekee perssiilleen... Itse ilman minkäänlaista kokemusta tein muuraamalla kaksi rakennusta eikä ongelmia kyllä ilmennyt. Ohjeet lukemalla onnistuu. Itse ennen työ aloittamista haastattelin useamman "muuraus" porukan ja jokainen oli tekemässä hieman "omalla" tavallaan eikä kuten ohjeissa neuvotaan.

        - Ikävä homma kyllä jos rojekti menee pieleen varsinkin jos toutuu viel' kaiken lisäksi maksamaan persiilleen tehdystä...


      • työohjeiden lukukin
        erikoista. kirjoitti:

        jos "ammattiporukka" tekee perssiilleen... Itse ilman minkäänlaista kokemusta tein muuraamalla kaksi rakennusta eikä ongelmia kyllä ilmennyt. Ohjeet lukemalla onnistuu. Itse ennen työ aloittamista haastattelin useamman "muuraus" porukan ja jokainen oli tekemässä hieman "omalla" tavallaan eikä kuten ohjeissa neuvotaan.

        - Ikävä homma kyllä jos rojekti menee pieleen varsinkin jos toutuu viel' kaiken lisäksi maksamaan persiilleen tehdystä...

        Onhan se niin että jos urakoitsijat eivät tee ohjeiden mukaan niin ei se kyllä ole talopaketin myyneen firman vika vaikka olisivat suositelleet. Juridisesti ajateltuna siis.


      • Ei jurid. vastuuta
        työohjeiden lukukin kirjoitti:

        Onhan se niin että jos urakoitsijat eivät tee ohjeiden mukaan niin ei se kyllä ole talopaketin myyneen firman vika vaikka olisivat suositelleet. Juridisesti ajateltuna siis.

        Kiva, että HB:n edustajatkin osallistuvat keskusteluun.

        Ei talopakettitoimittaja juridisesti vastaa, jos on suositellut huonoa urakoitsijaa. Mutta moraalinen vastuu heillä on. HB:llä kuten monella muulla on asiamiesmyyjät talopaketteja myymässä. Samalla he saavat provikat urakoitsijafirmoilta, joita suosittelevat asiakkaille. HB:llä se on ollut eritysen härskiä, kuten aiemmat viestit osoittavat. Suositeltu erittäin pätevinä urakoitsijoita, jotka eka kertaa muuraamassa taloa ilman rakennusalan kokemusta. Näin on saatu kusetettua omakotikertarakentajia ilman juridista vatsuuta.


    • Kyllä ne osaa

      Nykyään nimellä HB kivitalot .

    • Oman talonrakentanut

      Meillä tehtiin HB:n PEH380 ja RUH380 harkoilla ja parilla muullakin koolla... Mittaheittoa niiden välillä oli mutta tasotetta tuli kyllä reilusti kun asiasta mainitsin.

      Toimitukset menivät suht putkeen, kun vertaa vaikka onteloiden tai kattotuolien toimitusaikaan. Palkkiharkkoja jäi pari uupumaan ekasta toimituksesta, tai sitten rikkinäisiä oli hieman enempi. Homma saatiin ratkaistua ja seuraavat toimitukset olivat ok. Aikatauluista sen verran että ei kannata tehdä kovin tiukkoja niistä, koska hommat menevät kuitenkin painollaan ja aikauluihin ei voi muuta kuin taipua eli turhaa tragikkaa kannattaa välttää.

      Kaupan teko sujui hyvin, taisi olla niitä ainoita, jotka tekivät tarjoukset ajallaan ja pyydetyin sisällöin. Muut tarjosivat kaiken mahdollisen, ei jäänyt kuin ne kodinkoneet puuttumaan ;)

      Itsellä jäi hyvä mieli HB:sta.

      • TTeexx

        Priima Kivitalot ilmeisesti vaihtoi nimen HB Kivitaloiksi kun edellinen nimi oli niin huonossa maineessa. Minulla toimitukset ja laatu tökki alusta-asti. Palvelu oli aika ylimielistä. Ei jäänyt hommasta oikein hyvä maku.


    Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      75
      3414
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      562
      3210
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      41
      2822
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      2072
    5. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      315
      1876
    6. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1855
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      12
      1835
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      140
      1460
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      26
      1281
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      65
      1260
    Aihe