Suunnitteluvirhe 206:ssa

Topias

Tässä lumisateiden alettua tuli taas kipeästi huomatuksi paha moka Peugeot 206:n muotoilussa: tuulilasinpyyhkimien syvennys kerää pahasti lunta ja on vaikea puhdistaa.

Olisiko tuohon ongelmaan mahdollista keksiä parannusta tai jotakin lisävarustetta talviajaksi?

Kaksnollakuutosen alkuperäinen suojapeite on muuten erinomaisen hyvää räätälityötä ja istuu kuin sormikas, mutta sitä ei kehtaa joka ainoaksi kerraksi panna paikoilleen.

8

988

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sami Laaksoharju

      Hee ! Samaa se on myös muissakin merkeissä. Muotoilu tekee tehtävänsä :) No eipä se lumi siellä paljoa haittaa.. kun ei ota ilmaa tuosta paikasta kuin eräät automerkit (volsu ja kumppanit)

      • Heikki H

        Joo se on ikävää, esim. mun autossa (ford) ottaa myös ilman tästä paikasta.
        Talviolosuhteiden huomioiminen auton suunnittelussa ehkä auttaisi, mutta markkinat täällä pohjoisessa vaan ovat niin pienet.

        Eikös se ilmanottoaukko 206:ssa ole nokkapellin sivussa oleva ritilä?


      • Sami Laaksoharju
        Heikki H kirjoitti:

        Joo se on ikävää, esim. mun autossa (ford) ottaa myös ilman tästä paikasta.
        Talviolosuhteiden huomioiminen auton suunnittelussa ehkä auttaisi, mutta markkinat täällä pohjoisessa vaan ovat niin pienet.

        Eikös se ilmanottoaukko 206:ssa ole nokkapellin sivussa oleva ritilä?

        Ja siitä kiitos insinöörille. Ei haittaa vaikka lunta pikkusen oliskin tullut ritilän päälle, se lähtee ajossa heti pois ja ei silti imaise lunta sisään. Samoin raitisilmasuodatin on helposti vaihdettavissa :)

        http://netti.nic.fi/~slaaksoh/


      • Heikki H
        Sami Laaksoharju kirjoitti:

        Ja siitä kiitos insinöörille. Ei haittaa vaikka lunta pikkusen oliskin tullut ritilän päälle, se lähtee ajossa heti pois ja ei silti imaise lunta sisään. Samoin raitisilmasuodatin on helposti vaihdettavissa :)

        http://netti.nic.fi/~slaaksoh/

        Keskusteluissa tässä ryhmässä joku kehui, että ottaa raitisilmasuodattimen pois talvella. Se ehkäisisi lasien huurtumista talvella, pitää ilmeisesti paikkansa.

        Nykyisessä autossani jouduin laittamaan suodattimen (lisävaruste). Oli seuraavanlainen ongelma: Kun auton käynnisti talvella (lumisateen jälkeen) ja puhallin oli vahingossa täysillä > puhaltimista tuli lunta suoraan sisälle. Siinäpä vasta lasit huurtui, kun lumi rupesi sulamaan (lyhyessä ajossa).

        Mietin kyllä ilmanoton muutamista, mutta en löytänyt helppoa ratkaisua siihen.


      • Topias
        Heikki H kirjoitti:

        Keskusteluissa tässä ryhmässä joku kehui, että ottaa raitisilmasuodattimen pois talvella. Se ehkäisisi lasien huurtumista talvella, pitää ilmeisesti paikkansa.

        Nykyisessä autossani jouduin laittamaan suodattimen (lisävaruste). Oli seuraavanlainen ongelma: Kun auton käynnisti talvella (lumisateen jälkeen) ja puhallin oli vahingossa täysillä > puhaltimista tuli lunta suoraan sisälle. Siinäpä vasta lasit huurtui, kun lumi rupesi sulamaan (lyhyessä ajossa).

        Mietin kyllä ilmanoton muutamista, mutta en löytänyt helppoa ratkaisua siihen.

        Raitisilmasuodatin on TODELLA hyvä talvella juuri tuosta mainitusta syystä: höytyväinen pakkaslumikaan ei pääse tunkeutumaan tuuletusilman mukana lämmityslaitteen kennoon ja sieltä sitten "löylynä" laseille.

        Suodatin kannattaa vaihtaa johonkin alkuperäissuodatinta paremmin ilmaa läpäisevään malliin. Itse valmistan raitisilmasuodattimet LVI-liikkeestä saatavasta suodatinkankaasta (-vanusta). Se on halpaa ja sitä on helppo työstää. Vanhasta ilmansuotimesta kannattaa ottaa malli, jonka mukaan leikkaa kankaan. Jos ostaa ohutta (n. 25 mm) kangasta, kannattaa panna kaksi kerrosta päällekkäin, erikoisesti kesällä. Talvella riittää ohuempikin kerros, kun ei tarvitse suodattaa siitepölyjä.

        Suodattimen alustaksi kannattaa lisäksi leikata sopivasta metalliverkosta oikean muotoinen tuki (panssari-, prässi-, minkkiverkkoa tms.)

        Postitan tämän idean vielä Yleistä-palstalle, on se niin hyvä juttu.

        [email protected]


      • pugisti

        Kiitos hyvästä neuvosta topias.


    • VELMIESJABRU

      tuo virhe on tehty kyllä jo esim. VOLKKARIN ventossakin.Kyllä sitä paskaa ja lehtiä tulee taivaalta yhtälaisesti on saksalaisella pihallakin...JA tietysti ranskalaisellakin...

      • 480.000.km

        Ei ainakaan 205:ssa. Muista en tiedä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      280
      3104
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      79
      1565
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1470
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1291
    5. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      47
      1210
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      25
      1207
    7. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1170
    8. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      43
      1129
    9. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1107
    10. Ihan mielenkiinnosta kyselen...

      Kun olen huomannut, että omat sähköpostit sakkaavat, puhelut eivät yhdisty jne. että missähän mahtaa olla vika? Osaisko
      Ikävä
      14
      1013
    Aihe