Miten -89 405:seen saa vaihdettua saranatapit? En millään keksi miten saan entiset irti rikkomatta koko ovea.
saranatapit
9
1331
Vastaukset
- Tuke
Ilmeisesti tapit ovat ruostuneet niin pahasti että ne eivät enää aukea.Voisit vielä kokeille liuottaa tappeja "naftalla" noin poulituntia ja koittaa avata avaimella.Toinen tapa on nilkuttaa tapit poikki rautasahan terällä(TOSI TYÖLÄS), jonka jälkeen porata reiät auki tai lyödä tuurnalla.Onnea yrityksille.
- Topias
En tunne tapausta, mutta joissakin vastaavissa paikoissa saattaisi olla apua liukuvasarasta. Tapin päähän voi joutua hitsaamaan rautaa johon vetokappaleen saa kiinni. Kysy huoltomieheltäsi.
- Tuke
Topias kirjoitti:
En tunne tapausta, mutta joissakin vastaavissa paikoissa saattaisi olla apua liukuvasarasta. Tapin päähän voi joutua hitsaamaan rautaa johon vetokappaleen saa kiinni. Kysy huoltomieheltäsi.
ÄLÄ käytä liukuvasaraa, koska tapin yläpäässä on kierteet!Muuten hyvä idea:-)
- Topias
Tuke kirjoitti:
ÄLÄ käytä liukuvasaraa, koska tapin yläpäässä on kierteet!Muuten hyvä idea:-)
Tuota minä jo vähän epäilinkin kun katselin oman Peugeotini saranoita. Ei vaan ole koskaan tullut tarvetta vaihtaa saranatappeja mainittuun merkkiin, niin silläpä sitä ei tiedä ja tunnustan tietämättömyyteni.
Liukuvasara on muuten monessa hyvä työkalu: kokemusta tuli hankittua nuorena miehenä kun vielä huolsin itse autojani. En kerro merkkejä enkä valmistusmaanosaa, mutta totean vain että kirjoitusjärjestelmä saattoi olla hieman erilainen siellä kuin Koto-Suomessa... - Tuke
Topias kirjoitti:
Tuota minä jo vähän epäilinkin kun katselin oman Peugeotini saranoita. Ei vaan ole koskaan tullut tarvetta vaihtaa saranatappeja mainittuun merkkiin, niin silläpä sitä ei tiedä ja tunnustan tietämättömyyteni.
Liukuvasara on muuten monessa hyvä työkalu: kokemusta tuli hankittua nuorena miehenä kun vielä huolsin itse autojani. En kerro merkkejä enkä valmistusmaanosaa, mutta totean vain että kirjoitusjärjestelmä saattoi olla hieman erilainen siellä kuin Koto-Suomessa...Näillä palstoilla vielä käy ihmisiä jotka eivät tiedä KAIKKEA ja vielä sen tunnustaa.Nostan sinulle hattua vakka et sitä näe.
- Topias
Kannattaa tosiaan liottaa ruosteenpoistoaineella ja sitten varovasti yrittää asianmukaisella avaimella aukaista ruuvi. Käytä oikean mallista avainta: omassa autossani siinä kohtaa on Torx-kanta. Avaimen pitää lisäksi olla juuri oikean kokoinen ja kanta pitää puhdistaa huolellisesti, että saat avaimen kunnolla paikalleen.
Itse olen aukonut vastaavan laisia tiukkoja ruuveja mutterimyllyn avulla. Se onnistuu jos käyttää myllyn kantaan sopivaa avainholkkia (niitä on olemassa). Riskinä on, että ruostunut ruuvi on hauras ja kanta saattaa napsahtaa poikki, jolloin tarvitaan muita temppuja.
Käytä suojalaseja!
Hellävaraisempi keino on yrittää iskumeisselillä saada ruuvi pyörimään. Siinä on tietenkin varottava rystysiään. Iskumeisseliin käy samanlainen avainholkki kuin mutterimyllyynkin.
Tärytaltalla olen ampunut auki kaikkein pahimmin juuttuneet mutterit ja pultit. Talttapäätä voi joutua muotoilemaan smirgelissä tarkoitukseen sopivaksi. Pitää käyttää pientä voimaa ja suurta taajuutta ettei ruuvin kanta vahingoitu liikaa tai katkea kokonaan.
Tärytaltta on verraton työkalu joka säästää paljolta noitumiselta: sillä on helppo ajaa auki tiukatkin holkit, raidetankojen nivelet, juuttuneet pakoputken liitokset yms. Ne lähtevät ämpyilemättä.
Viimeinen keino on sitten lämmittäminen. Saranaa pitää lämmittää pehmeällä liekillä tummaan punahehkuun ja yrittää kiertää ruuvi pois. Lämmittäminen on yleensä varma keino joka auttaa aina. Tulen kanssa pitää olla varovainen: onhan tulityökorttisi voimassa?
Siinäpä niitä olisi siis pussillinen keinoja, joilla meikäläinen on aikoinaan autoja hoidellut. Nykyään en enää kehtaa edes venttilejä säätää tai öljyjä vaihtaa, vaan jätän homman mieluummin sille joka siitä perheelleen leipää tienaa.
Mutta harrastus on harrastus: lykka til! - 206
Topias kirjoitti:
Kannattaa tosiaan liottaa ruosteenpoistoaineella ja sitten varovasti yrittää asianmukaisella avaimella aukaista ruuvi. Käytä oikean mallista avainta: omassa autossani siinä kohtaa on Torx-kanta. Avaimen pitää lisäksi olla juuri oikean kokoinen ja kanta pitää puhdistaa huolellisesti, että saat avaimen kunnolla paikalleen.
Itse olen aukonut vastaavan laisia tiukkoja ruuveja mutterimyllyn avulla. Se onnistuu jos käyttää myllyn kantaan sopivaa avainholkkia (niitä on olemassa). Riskinä on, että ruostunut ruuvi on hauras ja kanta saattaa napsahtaa poikki, jolloin tarvitaan muita temppuja.
Käytä suojalaseja!
Hellävaraisempi keino on yrittää iskumeisselillä saada ruuvi pyörimään. Siinä on tietenkin varottava rystysiään. Iskumeisseliin käy samanlainen avainholkki kuin mutterimyllyynkin.
Tärytaltalla olen ampunut auki kaikkein pahimmin juuttuneet mutterit ja pultit. Talttapäätä voi joutua muotoilemaan smirgelissä tarkoitukseen sopivaksi. Pitää käyttää pientä voimaa ja suurta taajuutta ettei ruuvin kanta vahingoitu liikaa tai katkea kokonaan.
Tärytaltta on verraton työkalu joka säästää paljolta noitumiselta: sillä on helppo ajaa auki tiukatkin holkit, raidetankojen nivelet, juuttuneet pakoputken liitokset yms. Ne lähtevät ämpyilemättä.
Viimeinen keino on sitten lämmittäminen. Saranaa pitää lämmittää pehmeällä liekillä tummaan punahehkuun ja yrittää kiertää ruuvi pois. Lämmittäminen on yleensä varma keino joka auttaa aina. Tulen kanssa pitää olla varovainen: onhan tulityökorttisi voimassa?
Siinäpä niitä olisi siis pussillinen keinoja, joilla meikäläinen on aikoinaan autoja hoidellut. Nykyään en enää kehtaa edes venttilejä säätää tai öljyjä vaihtaa, vaan jätän homman mieluummin sille joka siitä perheelleen leipää tienaa.
Mutta harrastus on harrastus: lykka til!kikotin on "tarytaltta" ???
- T.
206 kirjoitti:
kikotin on "tarytaltta" ???
Se on paineilmalla toimiva pistoolin mallinen työkalu, johon voi kiinnittää erilaisia työkaluja - "kärkiä" - tarpeen mukaan: niillä voi mm. leikata peltiä, työstää rautaa, jopa veistää kiveä jne.
Sen toiminta perustuu lyhyeen mutta voimakkaaseen ja nopeasti toistuvaan iskuliikkeeseen - siitä nimi tärytaltta. Oikeampi nimi sille saattaa olla jokin muu, en nyt satu tietämään kun ollaan vain aina puhuteltu tärytaltaksi tai täryksi.
- enkkus
Lähtikö auki?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ilo, joka nousee silmiisi saakka
kun katseemme kohtaavat. Olet energinen, aito, ihana. Välillä tuijotat suoraan silmiini - enkä hämmenny, katson takaisin671566eerikäinen novassa sanoi ei kukaan enää aja manuaalivaihteilla
meillä on 3 autoa talissa ja kaikissa manuaalilaatikot, on meillä vielä tämmöiset vaikka toisin puhutaan.1471564En oikeasti
Tiennyt että sinulla on ollut vaikeuksia ja huonoja aikoja. Olen oikeasti pahoillani, ja olisin myös toiminut eritavoin1311282Jokaisella on omat syntinsä
Minä olisin niin mielelläni sinun. Ehkä joskus viittasitkin siihen. Olet nainen ajatuksissani jatkuvasti ja taidat tietä651247- 421085
- 172948
90-luvulla maa syöksyi lamaan, ja silloinkin oli syypäinä samat tahot kuin nyt
Laman aiheuttajat olivat demarivetoinen virheellinen finanssipolitiikka, sekä ay-liikkeen taipumattomuus tilanteessa mik100880Mä olisin niin iloinen
Jos vielä joskus nähtäis.. Ollaanko tulkittu mies toisiamme väärin?. Kumpikin luuli ettei toinen tykkää, vaikka molemmat60734Olisitko ihminen minulle. Ihan ihminen vain.
Tiedätkö, että saan kyyneleet silmiini, niin syvästi sinua kaipaan. Meidän välillä on jotain todella syvää, kaunista ja42667Vakava varoitus perussuomalaisista!
Keskustan Annika Saarikolta veret seisauttavaa tekstiä, lukekaa uutinen kokonaisuudessaan, tässä siitä maistiainen: ”Ke155636