Diagnoosina meningeooma

Make,Kuopio

eli kasvain. Arviolta reilu 10mm kokoinen, otsalohkossa aivokuoren pinnalla. Huomenna olisi kirjautuminen sisään sairaalaan, leikkaus tulevalla viikolla. Ensimmäistä kertaa elämässäni pelkään todella. Onko ketään kuka olisi käynyt leikkauksen läpi?

86

53298

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mies_1977

      Tsemppiä sinulle! Vaikeistakin sairauksista voi nykyään selvitä. Itse olen voittanut leukemian.

    • meningioomaa?

      meningiooma on kuitenkin aivokalvon hyvänlaatuinen kasvain. hyvänlaatuiset kasvaimet saadaan yleensä poistettua ja potilas toipuu hyvin. riippuuen tietysti missä kohdassa kasvain on ja kuinka hyvin se saadaan poistettua. mutta jos kasvain on hyvänlaatuinen ja se saadaan leikattua hyvin pois niin hätää ei ole.

      vaikeaa on ja pelottaa, sen tietää jokainen, mutta sen todella tietää vain ne, jotka ovat itse saman käynneet lävitse. nyt vain voimia ja uskoa. kaikki menee hyvin ja paranet. selviytymis mahdollisuus on hyvä. voimia!!!

    • nainen länsirannikolta

      käynyt saman läpi runsas vuosi sitten. Kasvain oli suurin piirtein saman kokoinen kuin sinulla, mutta hieman eri paikassa. Kasvaimen vieressä minulla oli muutakin, mistä syystä jouduttiin operoimaan myös aivokuoren keskikerrokseen eli ns. lukinkalvoon saakka. Pelkäsin leikkausta, mutta se meni hyvin ja toivuin myös nopeasti. Kaksi kontrollikuvausta on jo tehty, eikä kasvaimesta näkynyt jälkeäkään.

      Leikkaus menee varmasti hyvin, onhan suomessa kuitenkin sairaanhoidon henkilökunta asiantuntevaa porukkaa. Voimia ja pikaista paranemista!

      PS. olen sama joka kirjoitti tuossa aiemmassa ketjussa nimim. "tämän kokenut"

      • kama1

        morjesta. mun avovaimo on leikattu nyt kuusi kertaa ja on tällä hetkellä sairaalassa toipumassa. lääkärit kerto että oli liian suuri riski yrittää koko kasvainta pois kun se on kiinni aivorungossa ja hermoradat on painuneet kiinni toisiinsa. olen etsinyt ns. kohtalotoveria ja nyt selaillin näitä sivuja ja rohkaistuin kirjottamaan. onko ketään joka olis kokenu vastaavaa. jos löytyy niin haluaisin jutella paljonkin että saisin tukea tähän pelkooni. ottakaa yhteyttä!!!


      • systeri
        kama1 kirjoitti:

        morjesta. mun avovaimo on leikattu nyt kuusi kertaa ja on tällä hetkellä sairaalassa toipumassa. lääkärit kerto että oli liian suuri riski yrittää koko kasvainta pois kun se on kiinni aivorungossa ja hermoradat on painuneet kiinni toisiinsa. olen etsinyt ns. kohtalotoveria ja nyt selaillin näitä sivuja ja rohkaistuin kirjottamaan. onko ketään joka olis kokenu vastaavaa. jos löytyy niin haluaisin jutella paljonkin että saisin tukea tähän pelkooni. ottakaa yhteyttä!!!

        Minkälaiset oireet tässä meningeoomassa on?Veljelläni on ollut jo 5 vuotta kova päänsärky otsan seudulla ja vikaa ei vaan löydetä. Nyt on tullut jo muitakin oireita. Jalat tuntuu voimattomilta ja kävely ei enää tahdo onnistua. Tasapainohäiriöitä on ollut koko tämän viiden vuoden ajan. Mikä neuvoksi, osaako joku kertoa?


      • siiriäinen
        systeri kirjoitti:

        Minkälaiset oireet tässä meningeoomassa on?Veljelläni on ollut jo 5 vuotta kova päänsärky otsan seudulla ja vikaa ei vaan löydetä. Nyt on tullut jo muitakin oireita. Jalat tuntuu voimattomilta ja kävely ei enää tahdo onnistua. Tasapainohäiriöitä on ollut koko tämän viiden vuoden ajan. Mikä neuvoksi, osaako joku kertoa?

        mulla oireina oli nopea kuulon huononeminen, ja tinnitus, ja pari pahaa kiertohuimauskohtausta. kuuloa ja korvaa tutkittiin 2 vuotta ennen kuin otettiin magn. kuvat. ekalla kerralla kuvissa ei näkynyt kasvainta mutta siitä vuoden päästä otetuissa kuvissa näkyi. vaikka kasvain oli ollut jo 5-10 v. on eritt.hidaskasvuinen ja 99 % on hyvänlaatuisia. multa leikattiin iso kasvain ja olin vain viikon sairaalassa. ennalleen toivuin nopeesti, n. 3 vk kesti. mitään haittoja ei tulllut, mutta kuulo meni toisesta korvasta. jatkossa kuvaukset vuosittain. 12 tuntia kesti leikkaus, töölön sairaalassa. siellä huippulekurit. ei tarvi pelätä. aivorungossa oleva kasvain on vaikea poistaa koska aivorungossa on hengityskeskus ym. tärkeetä. sädehoito voi tällöin auttaa.


      • koivu
        siiriäinen kirjoitti:

        mulla oireina oli nopea kuulon huononeminen, ja tinnitus, ja pari pahaa kiertohuimauskohtausta. kuuloa ja korvaa tutkittiin 2 vuotta ennen kuin otettiin magn. kuvat. ekalla kerralla kuvissa ei näkynyt kasvainta mutta siitä vuoden päästä otetuissa kuvissa näkyi. vaikka kasvain oli ollut jo 5-10 v. on eritt.hidaskasvuinen ja 99 % on hyvänlaatuisia. multa leikattiin iso kasvain ja olin vain viikon sairaalassa. ennalleen toivuin nopeesti, n. 3 vk kesti. mitään haittoja ei tulllut, mutta kuulo meni toisesta korvasta. jatkossa kuvaukset vuosittain. 12 tuntia kesti leikkaus, töölön sairaalassa. siellä huippulekurit. ei tarvi pelätä. aivorungossa oleva kasvain on vaikea poistaa koska aivorungossa on hengityskeskus ym. tärkeetä. sädehoito voi tällöin auttaa.

        hei kaikille tällä palstalla.
        Minullakin on todettu meningeooma 10 v. sitten.
        Viime viikolla olin uusitankuvissa ja saan tulokset loppukuusta. Jännittää kovasti, onko se kasvanut. Sain 10 v sitten stereotaktista sädehoitoa siihen. Toivon koko sydämestäni kaikille kohtalotovereille hyvää vointia ja
        onnea leikkauksille, jos niihin joudutte. Toivon myös omalla kohdallani, että meningeomaani ei ole kasvanut eikä tarvitsisi mennä leikkaukseen. Siiriäinen, kuka sinut Töölössä leikkasi??
        Voikohan meningeooman kasvuun itse vaikuttaa mitenkään ehkäisevästi ??


      • ansuliina1
        siiriäinen kirjoitti:

        mulla oireina oli nopea kuulon huononeminen, ja tinnitus, ja pari pahaa kiertohuimauskohtausta. kuuloa ja korvaa tutkittiin 2 vuotta ennen kuin otettiin magn. kuvat. ekalla kerralla kuvissa ei näkynyt kasvainta mutta siitä vuoden päästä otetuissa kuvissa näkyi. vaikka kasvain oli ollut jo 5-10 v. on eritt.hidaskasvuinen ja 99 % on hyvänlaatuisia. multa leikattiin iso kasvain ja olin vain viikon sairaalassa. ennalleen toivuin nopeesti, n. 3 vk kesti. mitään haittoja ei tulllut, mutta kuulo meni toisesta korvasta. jatkossa kuvaukset vuosittain. 12 tuntia kesti leikkaus, töölön sairaalassa. siellä huippulekurit. ei tarvi pelätä. aivorungossa oleva kasvain on vaikea poistaa koska aivorungossa on hengityskeskus ym. tärkeetä. sädehoito voi tällöin auttaa.

        hei kaikille tällä palstalla.
        Minullakin on todettu meningeooma 10 v. sitten.
        Viime viikolla olin uusitankuvissa ja saan tulokset loppukuusta. Jännittää kovasti, onko se kasvanut. Sain 10 v sitten stereotaktista sädehoitoa siihen. Toivon koko sydämestäni kaikille kohtalotovereille hyvää vointia ja
        onnea leikkauksille, jos niihin joudutte. Toivon myös omalla kohdallani, että meningeomaani ei ole kasvanut eikä tarvitsisi mennä leikkaukseen. Siiriäinen, kuka sinut Töölössä leikkasi??
        Voikohan meningeooman kasvuun itse vaikuttaa mitenkään ehkäisevästi ??


      • siiriäinen1
        ansuliina1 kirjoitti:

        hei kaikille tällä palstalla.
        Minullakin on todettu meningeooma 10 v. sitten.
        Viime viikolla olin uusitankuvissa ja saan tulokset loppukuusta. Jännittää kovasti, onko se kasvanut. Sain 10 v sitten stereotaktista sädehoitoa siihen. Toivon koko sydämestäni kaikille kohtalotovereille hyvää vointia ja
        onnea leikkauksille, jos niihin joudutte. Toivon myös omalla kohdallani, että meningeomaani ei ole kasvanut eikä tarvitsisi mennä leikkaukseen. Siiriäinen, kuka sinut Töölössä leikkasi??
        Voikohan meningeooman kasvuun itse vaikuttaa mitenkään ehkäisevästi ??

        mut leikkasi neurokirra g.blomstedt ja korvalääk. j.jero., hyvin meni.
        mitä oireita sulla oli meningeomasta?


      • siiriäinen 2
        ansuliina1 kirjoitti:

        hei kaikille tällä palstalla.
        Minullakin on todettu meningeooma 10 v. sitten.
        Viime viikolla olin uusitankuvissa ja saan tulokset loppukuusta. Jännittää kovasti, onko se kasvanut. Sain 10 v sitten stereotaktista sädehoitoa siihen. Toivon koko sydämestäni kaikille kohtalotovereille hyvää vointia ja
        onnea leikkauksille, jos niihin joudutte. Toivon myös omalla kohdallani, että meningeomaani ei ole kasvanut eikä tarvitsisi mennä leikkaukseen. Siiriäinen, kuka sinut Töölössä leikkasi??
        Voikohan meningeooman kasvuun itse vaikuttaa mitenkään ehkäisevästi ??

        ei voi itse vaikuttaa, tulee jos on tullakseen. on keski-ik. naisten tauti yleensä.


      • ansuliina1
        siiriäinen 2 kirjoitti:

        ei voi itse vaikuttaa, tulee jos on tullakseen. on keski-ik. naisten tauti yleensä.

        heippa! Kiitos Siiriäinen vastauksestasi.
        Minulla se todettiin sivulöydöksenä. Päänsärkyni vuoksi menin lääkäriin, mutta lääkäri sanoi, että se ei johdu meningeommasta. Minulla ei ole ollut mitään erityisiä oireita, vain
        erilaisia pieniä päänsärkyjä siellä täällä päätä. Stereotaktisen hoidon jälkeen oli yksi epileptinen kohtaus v. 1998. Lääk.sanoi, että meningeoomani on sellaisella alueella, että ensin se tulee vaikuttamaan vasempaan puoleeni. kehoani.
        23.4. menen kuulemaan lausunnon kuvista. Pelottaa. Harmi että ei voi mitenkään itse vaikuttaa. Olen kiinnostunut luontaistuotteista toivoin että voisi jotain tehdä itse sen eteen, että se ei kasvaisi.
        Onko sinulla tietoa mistä se johtuu ??
        ps. onpa ihanaa kun täällä voi kirjoittaa ja kysellä sekä saada muilta kohtalotovereilta vastauksia. Kiitos!


      • meningioomaleikattu
        ansuliina1 kirjoitti:

        heippa! Kiitos Siiriäinen vastauksestasi.
        Minulla se todettiin sivulöydöksenä. Päänsärkyni vuoksi menin lääkäriin, mutta lääkäri sanoi, että se ei johdu meningeommasta. Minulla ei ole ollut mitään erityisiä oireita, vain
        erilaisia pieniä päänsärkyjä siellä täällä päätä. Stereotaktisen hoidon jälkeen oli yksi epileptinen kohtaus v. 1998. Lääk.sanoi, että meningeoomani on sellaisella alueella, että ensin se tulee vaikuttamaan vasempaan puoleeni. kehoani.
        23.4. menen kuulemaan lausunnon kuvista. Pelottaa. Harmi että ei voi mitenkään itse vaikuttaa. Olen kiinnostunut luontaistuotteista toivoin että voisi jotain tehdä itse sen eteen, että se ei kasvaisi.
        Onko sinulla tietoa mistä se johtuu ??
        ps. onpa ihanaa kun täällä voi kirjoittaa ja kysellä sekä saada muilta kohtalotovereilta vastauksia. Kiitos!

        ei sitä kukaan tiedä, ei edes lääkärit mistä se mening.johtuu. paha juttu on se että se voi uusiutua, 35 % mahd.mulla jatkossa kuvaukset mri.miten itselläs?


      • annekristina
        kama1 kirjoitti:

        morjesta. mun avovaimo on leikattu nyt kuusi kertaa ja on tällä hetkellä sairaalassa toipumassa. lääkärit kerto että oli liian suuri riski yrittää koko kasvainta pois kun se on kiinni aivorungossa ja hermoradat on painuneet kiinni toisiinsa. olen etsinyt ns. kohtalotoveria ja nyt selaillin näitä sivuja ja rohkaistuin kirjottamaan. onko ketään joka olis kokenu vastaavaa. jos löytyy niin haluaisin jutella paljonkin että saisin tukea tähän pelkooni. ottakaa yhteyttä!!!

        joo, mulla todettiin Espanjassa (asuin siellä 21 vuotta), vajaa 2 vuotta sitten niskan kohdalla aivorungon tuumori, jota hermoradat ympäröivät, eli sanoivat että on mahdo´ton leikata, koska vitaalit hermot ympärillä. Tätä ennen minusta otettiin jonkinlainen biobsia selkäytimestä, josta lähetettiin saattohoitoklinikalle. Siellä annettiin morfiinipullo sekä oxycontinia ja kehotettiin muuttamaan takaisin Suomeen perheen pariin. No täällä ei ole yksikään lääkäri uskonut tätä tarinaa, he ottivat vain aivoista kuvat ja kun niissä ei ollut mitään, eivät uskoneet että syöpä voi olla niskassa. Oireeni pahenevat kokoajan, nykyään nukahtelen useammin kuin ennen, herään milloin mistäkin lattiankolosto minne olen tuupertunut. Ruoka ei ole maittanut vuoteen, mutta en ole laihtunut, joten siksikin lääkärien mielestä terve. en muista enää mitään, mitään en muista mitä aamulla tein, en muista edellistä päivää sekoitan sanat, nykyään kaatuilen jopa kauppareissulla, tavarat putoilevat käsistäni, saan ticcejä käsiini, päässäni tuntuu kuin valtavan voimakas sähköisku iskisi ,se sattuu tosi paljon, kaikkea tällaista on, mutta lääkärit pitävät tätä kaikkea psyykkisenä höpsimisenä. en kohta enää jaksa tätä yksin.


    • Kerttuli

      mutta haluan rohkaista. Minulla on kaksi tuttavaa, joilta on leikattu aivokasvain, toiselta aika kookas. Molemmista leikkauksista on yli 20 vuotta, hyvin toipuivat. Toivon pikaista paranemista.

      • menee...

        nyt? Toivon, että leikkaus meni hyvin. Minulta on leikattu meningeooma kymmenisen vuotta sitten eka kerran ja uusiutumisen takia toisen kerran n. vuoden päästä ensimmäisestä leikkauksesta. On aika yleistä kuulemma uusiminen. Olen toipunut todella hyvin ja olen työelämässä ja opiskelen elikkä elän kuten kasvainta ei olisi koskaan ollutkaan, paitsi että kontrollissa käyn edelleen, mutta sen koen pelkästään positiivisena asiana :)


    • seija

      Hei Make! Minulta leikattiin Kuopiossa 25.04.05 kananmunan kokoinen aivokasvain meningeooma , aivokalvon pinnalta.Iso leikkaus,josta olen erittäin hyvin toipunut.Nyt alkaa tuntua siltä ,että alan olla kunnossa.Sairaslomalla olin 5kk.Tosin nyt tutkitaan mahdollista epilepsiaa , ensi viikolla saan tietää siitä. Kuopiossa on huippu kirurgit ja hoito ja osaaminen.Pelko pois, leikkaus menee hienosti!Hengessä mukana!

      • meningiooma

        hei seija, voisitko ottaa yht. olen menossa vast.laiseen leikkaukseen kuin missä sä olit.


      • ansuliina1
        meningiooma kirjoitti:

        hei seija, voisitko ottaa yht. olen menossa vast.laiseen leikkaukseen kuin missä sä olit.

        Hei!
        Miten sinun leikkauksesi onnistui? Toivottavasti
        hyvin. Saan tietää omista mang.kuvista 23.4.
        Missäpäin Sinut leikattiin ??
        Kiitos jos vastaat.


      • leikattu jou´luk.07
        ansuliina1 kirjoitti:

        Hei!
        Miten sinun leikkauksesi onnistui? Toivottavasti
        hyvin. Saan tietää omista mang.kuvista 23.4.
        Missäpäin Sinut leikattiin ??
        Kiitos jos vastaat.

        töölön sairaalassa hgissä, tri blomstedt ja jero yhdessä (toinen neurokirurgi, toinen korvalääkäri). mulla kasvainta oli myös sisäkorvassa, josta johtuen kuuloni on reippaasti alentunut. ja tinnitus jokapäiv. seuralainen.leikkaus meni hyvin, 12 tuntia kesti, ei mitään jälkihaittoja, vaikka oli mahdollista että tulee kasvohalvaus,nieluhalvaus tms. pelkäsin turhaan. ne on huipputaitavia. viikon vaan olin sairaalassa, vaikka alunperin piti olla 2 vk. koska toivuin niin nopee, pääsin nopee pois. pari 3 ekaa päivää kova päänsärky ja hutera olo,mutta kortisonipiikit vei säryn nopee pois.3 vk kuluttua olin melkein jo kunnossa.hyvä peruskunto (paljon liikuntaa ennen leikkausta ja terveelllstä ruokaa, rautaa ja vitam.) auttoi.vedin koko 6 kk ennen leikkausta kovaa kuntokuuria, joka päivä liikuntaa.ei kannata pelätä.töölössä hyvä hoito.luont.tuotteilla ei mitään vaikutusta, eikä voi itse estää mitenkään.tavallinen juttu keski-ikäisillä naisilla varsinkin. itse oon kohta 50 v, entä sä?


      • kössi kenguru
        leikattu jou´luk.07 kirjoitti:

        töölön sairaalassa hgissä, tri blomstedt ja jero yhdessä (toinen neurokirurgi, toinen korvalääkäri). mulla kasvainta oli myös sisäkorvassa, josta johtuen kuuloni on reippaasti alentunut. ja tinnitus jokapäiv. seuralainen.leikkaus meni hyvin, 12 tuntia kesti, ei mitään jälkihaittoja, vaikka oli mahdollista että tulee kasvohalvaus,nieluhalvaus tms. pelkäsin turhaan. ne on huipputaitavia. viikon vaan olin sairaalassa, vaikka alunperin piti olla 2 vk. koska toivuin niin nopee, pääsin nopee pois. pari 3 ekaa päivää kova päänsärky ja hutera olo,mutta kortisonipiikit vei säryn nopee pois.3 vk kuluttua olin melkein jo kunnossa.hyvä peruskunto (paljon liikuntaa ennen leikkausta ja terveelllstä ruokaa, rautaa ja vitam.) auttoi.vedin koko 6 kk ennen leikkausta kovaa kuntokuuria, joka päivä liikuntaa.ei kannata pelätä.töölössä hyvä hoito.luont.tuotteilla ei mitään vaikutusta, eikä voi itse estää mitenkään.tavallinen juttu keski-ikäisillä naisilla varsinkin. itse oon kohta 50 v, entä sä?

        minulta leikattiin OYSissa 3 viikkoa sitten 3,8x3,2cm meningeooma, joka sijaitsi miltei keskellä päätä, aivokammiossa..
        kasvain oli jonkin verran pään keskilinjasta oikealla, joten jälkiseuraamusriskinä oli vasemman puolen motoriset oireet, jopa halvaantuminen. Mitään vaurioita ei kuitenkaan tullut :) Lääkärit eivät uskaltaneetkaan toivoa koko kasvaimen poistoa, koska kasvain oli osittain kosketuksissa aivovaltimoon, mutta uskokaa tai älkää: kaikki saatiin pois!
        Pääsin kotiin 10 päivän kuluttua leikkauksesta ja toipuminen kotona on ollut erinomaista. Ainoa "haitta" toistaiseksi on likvorin (selkäydinnesteen) erittyminen kallon ja päänahan väliin, sillä leikkausalueen nahka ei ole vielä oikein liimautunut takaisin kalloon. Nestettä on punktoitu säännöllisesti, ja se on helpottanut särkyjenkin kanssa. Kyllä tämä tästä iloksi muuttuu.
        Kasvain löydettiin pään ct-kuvauksissa, sillä toisen silmän näön heikkenemiselle ei oltu silmäpolilla löydetty mitään silmäperäistä syytä. Kasvainhan siellä painoi näkökeskusta.
        Nyt näyttää myös siltä, että silmä ja näkö on saatu pelastettua, sillä näkötesteissä sokeutuva silmä oli jo miltei saanut terveen silmän kiinni. Mahtavaa!
        Suomessa on huippukirurgit, ja leikkaukset suunnitellaan huolella. Olemme parhaissa mahdollisissa käsissä, joten pelko pois ja taistelutahtoa tilalle :)


      • niin se menee
        kössi kenguru kirjoitti:

        minulta leikattiin OYSissa 3 viikkoa sitten 3,8x3,2cm meningeooma, joka sijaitsi miltei keskellä päätä, aivokammiossa..
        kasvain oli jonkin verran pään keskilinjasta oikealla, joten jälkiseuraamusriskinä oli vasemman puolen motoriset oireet, jopa halvaantuminen. Mitään vaurioita ei kuitenkaan tullut :) Lääkärit eivät uskaltaneetkaan toivoa koko kasvaimen poistoa, koska kasvain oli osittain kosketuksissa aivovaltimoon, mutta uskokaa tai älkää: kaikki saatiin pois!
        Pääsin kotiin 10 päivän kuluttua leikkauksesta ja toipuminen kotona on ollut erinomaista. Ainoa "haitta" toistaiseksi on likvorin (selkäydinnesteen) erittyminen kallon ja päänahan väliin, sillä leikkausalueen nahka ei ole vielä oikein liimautunut takaisin kalloon. Nestettä on punktoitu säännöllisesti, ja se on helpottanut särkyjenkin kanssa. Kyllä tämä tästä iloksi muuttuu.
        Kasvain löydettiin pään ct-kuvauksissa, sillä toisen silmän näön heikkenemiselle ei oltu silmäpolilla löydetty mitään silmäperäistä syytä. Kasvainhan siellä painoi näkökeskusta.
        Nyt näyttää myös siltä, että silmä ja näkö on saatu pelastettua, sillä näkötesteissä sokeutuva silmä oli jo miltei saanut terveen silmän kiinni. Mahtavaa!
        Suomessa on huippukirurgit, ja leikkaukset suunnitellaan huolella. Olemme parhaissa mahdollisissa käsissä, joten pelko pois ja taistelutahtoa tilalle :)

        onnittelut! eli ei kannata pelätä, suomessa on huippukirurgit. miten se jatkoseuranta? itselläni eka kontr.kuvaus n. vuoden päästä leikkauksesta, koska sullà? puhuttiinko uusiutumisriskistä mitään?


      • kössi kenguru
        niin se menee kirjoitti:

        onnittelut! eli ei kannata pelätä, suomessa on huippukirurgit. miten se jatkoseuranta? itselläni eka kontr.kuvaus n. vuoden päästä leikkauksesta, koska sullà? puhuttiinko uusiutumisriskistä mitään?

        1. leikkauksen jälkeinen kontrolli kesäkuun eka viikolla, jota ennen käyn magneetissa.Uusiutumisriskistä kerrottiin noin yleisellä tasolla, eli on hyvin yksilöllistä. Sovimme jo alustavasti, että tämä aihealue käydään tuolloin läpi "tuoreiden" kuvien kera. Toki näin jo 5 päivää leikkauksen jälkeen otetut ct-kuvat ennen kotiutumista, ja niiden perusteella mitään ei ole jäänyt ns.itämään. Vuosien, ellei vuosikymmenen seuranta tulee joka tapauksessa olemaan edessä. Onneksi meningeooman kasvuvauhti on toooodella hidasta :)


      • Selviytyjä
        kössi kenguru kirjoitti:

        1. leikkauksen jälkeinen kontrolli kesäkuun eka viikolla, jota ennen käyn magneetissa.Uusiutumisriskistä kerrottiin noin yleisellä tasolla, eli on hyvin yksilöllistä. Sovimme jo alustavasti, että tämä aihealue käydään tuolloin läpi "tuoreiden" kuvien kera. Toki näin jo 5 päivää leikkauksen jälkeen otetut ct-kuvat ennen kotiutumista, ja niiden perusteella mitään ei ole jäänyt ns.itämään. Vuosien, ellei vuosikymmenen seuranta tulee joka tapauksessa olemaan edessä. Onneksi meningeooman kasvuvauhti on toooodella hidasta :)

        Hei!

        Olen onnekas hyvänlaatuisesta mutta agressiivisesta meningeoomakasvaimesta selviytynyt.

        Minulla kasvain oli aivokuoreen kiinnittynyt ja sijaintinsa tähden(vasenpuoli, otsan lähellä) ei antanut mitään merkkejä itsestään paitsi kun aivot turposi imetyksen tähden. Eli pieni vauvani oli 1 pelastajistani:).

        Kasvain oli jättikokoinen eli halkaisijaltaan noin 9 cm ja muodoltaan appelsiinia muistuttava. Koska se oli kietoutunut aivoverenkiertoa säätelevään laskimoon, oli leikaus todella vaikea ja kesti n 13 tuntia.

        Sairaalassa olin viikon heräämön jälkeen. Ensin ei tullut puhetta mutta onneksi sairaanhoitajat kertoivat senkin pikkuhiljaa viikon sisällä palautuvan. Selkäydinnestettä pukkasi pään läpi todella paljon ja selkäydinpunktiollakin sitä otettiin pois.

        Kontrollimagneetikuvissa kävin 5 kertaa kerran vuodessa siis. Päänsärkylääkkeitä en ole tarvinnut imetysajan helvetillisten päänsärkyjen jälkeen (enkä ennen niitä). Olen terve ja synnyttänyt 2 lasta leikkaukseni jälkeenkin.

        Kaikki voi siis mennä todellakin näin hyvin ja minun tapauksestani on jo 10 vuotta:).

        Hienoa siis jos teiltä löydetään kasvaimet jo pieninä ja pääsette heti hoitoon.

        Itse jouduin leikkauspöydälle ensiavun kautta. Kukaan lääkäri ei voinut ajatella tuolloin, että minulla nuorella , positiivisella naisella voisi olla meningeooma.

        Voimia ja rohkeutta siis kaikille joilla jokin kasvain todetaan! Ja voimia myös omaisille, jotka kokevat melkoisen tunnemylläkän myös. Kaikki menee Suomessa ja nykyään jo muuallakin maailmassa useimmiten hienosti.

        Suurkiitos neurologeille ja muille asiaan vaikuttaville!
        Ja antoisaa sekä entistä vahvempaa uutta elämää leikkauksen jälkeen!

        T.Selviytyjä


      • sädehoitoa odottava
        kössi kenguru kirjoitti:

        1. leikkauksen jälkeinen kontrolli kesäkuun eka viikolla, jota ennen käyn magneetissa.Uusiutumisriskistä kerrottiin noin yleisellä tasolla, eli on hyvin yksilöllistä. Sovimme jo alustavasti, että tämä aihealue käydään tuolloin läpi "tuoreiden" kuvien kera. Toki näin jo 5 päivää leikkauksen jälkeen otetut ct-kuvat ennen kotiutumista, ja niiden perusteella mitään ei ole jäänyt ns.itämään. Vuosien, ellei vuosikymmenen seuranta tulee joka tapauksessa olemaan edessä. Onneksi meningeooman kasvuvauhti on toooodella hidasta :)

        Minulta leikattiin näköhermoa ympäröivä "pingispallon" kokoinen meningeooma 7 vuotta sitten. Leikkaus meni hyvin ja toivuin n. kolmessa kuukaudessa takaisin työkuntoon. Jonkin verran minulle jäi näkökenttäpuutosta mutta olen pärjännyt hyvin näön puolesta. Leikannut neurokirurgi Töölössä sanoi, että kaikki saatiin pois. Kuitenkin 2 vuotta leikkauksen jälkeen MRTI:ssä näkyi pientä muutosta mutta silloin epäiltiin sen olevan arpikudosta. Neuro-oftalmologin kontrolleissa näkökenttäpuutokset kuitenkin lisääntyivät vuosi vuodelta ja nyt lokakuun MRI:ssä muutos oli jo selvä ja leikatun puolen silmä on käytännössä sokea. Viime viikolla tehtiin päätös sädehoidosta. Tunteet ovat ristiriitaiset..toisaalta on helpottavaa, ettei joudu uuteen leikkaukseen, jossa riskit ovat suuret (minulla kasvain ympäröi aivovaltimoa), toisaalta huolestuttaa sädehoidon haittavaikutukset, esim. syöpäriskin kohoaminen tai mahdolliset hormonihäiriöt myöhemmin, kun aivolisäkealuetta sädetetään. Kertoisiko joku sädehoidon läpi käynyt näistä asioista?


      • tyttönen-82
        sädehoitoa odottava kirjoitti:

        Minulta leikattiin näköhermoa ympäröivä "pingispallon" kokoinen meningeooma 7 vuotta sitten. Leikkaus meni hyvin ja toivuin n. kolmessa kuukaudessa takaisin työkuntoon. Jonkin verran minulle jäi näkökenttäpuutosta mutta olen pärjännyt hyvin näön puolesta. Leikannut neurokirurgi Töölössä sanoi, että kaikki saatiin pois. Kuitenkin 2 vuotta leikkauksen jälkeen MRTI:ssä näkyi pientä muutosta mutta silloin epäiltiin sen olevan arpikudosta. Neuro-oftalmologin kontrolleissa näkökenttäpuutokset kuitenkin lisääntyivät vuosi vuodelta ja nyt lokakuun MRI:ssä muutos oli jo selvä ja leikatun puolen silmä on käytännössä sokea. Viime viikolla tehtiin päätös sädehoidosta. Tunteet ovat ristiriitaiset..toisaalta on helpottavaa, ettei joudu uuteen leikkaukseen, jossa riskit ovat suuret (minulla kasvain ympäröi aivovaltimoa), toisaalta huolestuttaa sädehoidon haittavaikutukset, esim. syöpäriskin kohoaminen tai mahdolliset hormonihäiriöt myöhemmin, kun aivolisäkealuetta sädetetään. Kertoisiko joku sädehoidon läpi käynyt näistä asioista?

        Minulla on myös meningeooma, todettu 8 vuotta sitten. Löydettiin magneettikuvauksessa, kun etsittiin syytä toisen silmän näön heikkenemiseen. Olin silloin 18. Kasvain oli näköhermon ympärillä ja se leikattiin, tai ei sitä kokonaan saatu pois. Se että se olisi saatu kokonaan pois olisi ilmeisesti tarkoittanut sitä, että koko näköhermo olisi pitänyt poistaa ja silmämuna samalla. (tai niin ainakin neuro-oftalmologi minulle väitti) Toinen silmäni sokeutui leikkauksessa melkein kokonaan, erotan ihan pienellä alueella vähän valoa ja liikettä.

        Kontrolli puolen vuoden päästä oli ok. Seuraava magneettikuva otettiinkin sitten vasta reilun vuoden kuluttua. Niin, näiden kavaintenhan pitäisi olla hidaskasvuisia. Kasvain oli kuitenkin kasvanut ja levinnyt toisen silmän näköhermoon kaventaen näkökenttää. Menetin ajolupani. Odotin muutaman kuukauden uuteen leikkaukseen pääsyä ja jännitin, että olenko sokea leikkauksen jälkeen.

        Toinen leikkaus meni kuitenkin hyvin ja säilytin näköni. En siis edelleenkään saa ajaa autoa näkökentän vajauden takia, mutta voin tehdä töitä.

        Viime syksynä oli taas kontrollikuva, se oli samanlainen kuin vuotta aiemmin, mutta erilainen kuin kahta vuotta aiemmin. Kasvain on siis vähän kasvanut toisen leikkauksen jälkeen. Sädehoitoa harkittiin, mutta siitä luovuttiin.

        Oletteko kuulleet, että keltarauhashormonilla olisi jotain tekemistä/vaikutusta joihinkin meningeoomiin? Kun minulle gynekologi sanoi, että jotkut meningeoomat ovat sellaisia, että jos tulee raskaaksi niin kasvain voi alkaa siitä kasvamaan. Ja puhui muutenkin, että "normaali raskauden aikainen turvoitus" viusu tehdä sen, että kaikki jutut ei välttämättä mahtuis oleen tuolla päässä ja alkais painaa näköhermoa ja voisi tulla raskauden aikana näön alenemisia.

        Nyt tässä sitten odotan neorokirurgian puolelta jotain tietoa, että olisiko niillä hormoneilla vaikutusta kasvaimeen. Kun gyne ei ihan ole asiantuntija ja sanoi, että ei osaa sanoa, että kuinka tavallista on, että tällaista tapahtuu. Ja sanoi muutenkin, että tapaukseni ei ole ihan tavallinen/yleinen. Silloin mietin, että mitä mahtoikaan tarkoittaa, mutta ilmeisesti tarkoitti sitä, että meningeoomat esiityvät yleensä vanhemmilla ihmisillä. Että ei tarvitse miettiä, että miten raskaus vaikuttaisi siihen. Ei taida olla kovin montaa raskaaksi haluavaa nuorta naista, jolla olisi meningeooma näköhermossa.


      • minä 67
        kössi kenguru kirjoitti:

        minulta leikattiin OYSissa 3 viikkoa sitten 3,8x3,2cm meningeooma, joka sijaitsi miltei keskellä päätä, aivokammiossa..
        kasvain oli jonkin verran pään keskilinjasta oikealla, joten jälkiseuraamusriskinä oli vasemman puolen motoriset oireet, jopa halvaantuminen. Mitään vaurioita ei kuitenkaan tullut :) Lääkärit eivät uskaltaneetkaan toivoa koko kasvaimen poistoa, koska kasvain oli osittain kosketuksissa aivovaltimoon, mutta uskokaa tai älkää: kaikki saatiin pois!
        Pääsin kotiin 10 päivän kuluttua leikkauksesta ja toipuminen kotona on ollut erinomaista. Ainoa "haitta" toistaiseksi on likvorin (selkäydinnesteen) erittyminen kallon ja päänahan väliin, sillä leikkausalueen nahka ei ole vielä oikein liimautunut takaisin kalloon. Nestettä on punktoitu säännöllisesti, ja se on helpottanut särkyjenkin kanssa. Kyllä tämä tästä iloksi muuttuu.
        Kasvain löydettiin pään ct-kuvauksissa, sillä toisen silmän näön heikkenemiselle ei oltu silmäpolilla löydetty mitään silmäperäistä syytä. Kasvainhan siellä painoi näkökeskusta.
        Nyt näyttää myös siltä, että silmä ja näkö on saatu pelastettua, sillä näkötesteissä sokeutuva silmä oli jo miltei saanut terveen silmän kiinni. Mahtavaa!
        Suomessa on huippukirurgit, ja leikkaukset suunnitellaan huolella. Olemme parhaissa mahdollisissa käsissä, joten pelko pois ja taistelutahtoa tilalle :)

        Minult
        Minulta leikattiin 4x4x4,5cm oleva meningeooma. Oireet olivat yöllä olevat kohtaukset, joista en muista mitään. jännitin (puristin käsiä nyrkkiin ja tärisin sekä silmät olivat auki) aamulla oli sekava olo ja äänet tulivat kuin putkesta. Aamulla en muistanut mitä olin tehnyt eilen. Ensin menin eeg-tutkimukseen ja siellä huomattiin oikealla otsalohkossa muutoksia jolloin jouduin mangneettikuvaukseen jossa huomattiin kavain. leikkaus kesti 5 tuntia ja sairaalassa olin noin 1,5 viikkoa. jouduin mangnaatti kuvaukseen puolenvuoden välein, mutta nyt vuoden välein. Syön epilepsia lääkkeitä ja olen saanut muutaman kerran leikkauksen jälkeen kohtauksen, mikä oli normaali epilepsia kohtaus eli sätkin ja herättyäni sekava olo ja äänet tuliva taas kuin putkesta herättyäni kohtauksesta. sain niitä noin muutaman kerran viikossa. Mulla tulee sekava olo, mikä on että en näe selvästi ja äänet tulevat kuin putkesta ja pelkään että kohtaus tulee, vaikka syön lääkkeitä. Leikkaus tehtiin vuoden 2008 alussa ja pelkään että se uusiutuu.


      • Anonyymi
        Selviytyjä kirjoitti:

        Hei!

        Olen onnekas hyvänlaatuisesta mutta agressiivisesta meningeoomakasvaimesta selviytynyt.

        Minulla kasvain oli aivokuoreen kiinnittynyt ja sijaintinsa tähden(vasenpuoli, otsan lähellä) ei antanut mitään merkkejä itsestään paitsi kun aivot turposi imetyksen tähden. Eli pieni vauvani oli 1 pelastajistani:).

        Kasvain oli jättikokoinen eli halkaisijaltaan noin 9 cm ja muodoltaan appelsiinia muistuttava. Koska se oli kietoutunut aivoverenkiertoa säätelevään laskimoon, oli leikaus todella vaikea ja kesti n 13 tuntia.

        Sairaalassa olin viikon heräämön jälkeen. Ensin ei tullut puhetta mutta onneksi sairaanhoitajat kertoivat senkin pikkuhiljaa viikon sisällä palautuvan. Selkäydinnestettä pukkasi pään läpi todella paljon ja selkäydinpunktiollakin sitä otettiin pois.

        Kontrollimagneetikuvissa kävin 5 kertaa kerran vuodessa siis. Päänsärkylääkkeitä en ole tarvinnut imetysajan helvetillisten päänsärkyjen jälkeen (enkä ennen niitä). Olen terve ja synnyttänyt 2 lasta leikkaukseni jälkeenkin.

        Kaikki voi siis mennä todellakin näin hyvin ja minun tapauksestani on jo 10 vuotta:).

        Hienoa siis jos teiltä löydetään kasvaimet jo pieninä ja pääsette heti hoitoon.

        Itse jouduin leikkauspöydälle ensiavun kautta. Kukaan lääkäri ei voinut ajatella tuolloin, että minulla nuorella , positiivisella naisella voisi olla meningeooma.

        Voimia ja rohkeutta siis kaikille joilla jokin kasvain todetaan! Ja voimia myös omaisille, jotka kokevat melkoisen tunnemylläkän myös. Kaikki menee Suomessa ja nykyään jo muuallakin maailmassa useimmiten hienosti.

        Suurkiitos neurologeille ja muille asiaan vaikuttaville!
        Ja antoisaa sekä entistä vahvempaa uutta elämää leikkauksen jälkeen!

        T.Selviytyjä

        Hei!
        Olen 85vSirkka minulta leikattiin v85menigiooma
        Olin viikon sairaalassa ,sinne jäi päänsärky.
        Kiitos hyvästä hoidosta. SS


    • ...

      hei, onko täällä ketää jolle lääkäri olisi tehnyt neurologisia tutkimuksia (kosketa sormella nenänpäätä yms) eikä niissä ole näkynyt mitään, mutta kasvain todettu kuitenkin myhemmin?

      • TOIVOTAAN

        Oletko saanut tietoa muualta, täällä ei nähtävästi ketju jatkunut. Juoksin terveys-keskuksessa useaan otteeseen kovan säryn vuoksi (n. 2 vuotta). "Lohduksi" tuputettiin mielialalääkkeitä: lopetin niiden syömisen, vaihdoin lääkäriä ja sama
        toistui. Neljäs lähetti sitten vihdoin MRI:kuvaan ja sieltähän se löytyi - kasvain.
        Kolme kertaa leikattu, 28 kertaa sädetetty, kerran annettu BNCT:hoitoa ja vielä
        "kukkii". Taskut alkavat olla aika tyhjät, mutta ei parane antaa periksi. Kirjoita lisää, mikäli on vielä kysyttävää.


      • annekristina

        mulle on toi testi tehty lukemattomat kerrat, koskaan en saa toista sormea nenänpäähän, mutta eivät silti usko, kun kerron että espanjasa löydettiin aivorungosta tuumori ja lähettivät siksi suomeen. Oireet pahenee kokoajan, on epileptisia kohtauksia, vasen jalka pareesissa, käsissä ei ole kohta mitään tartuntavoimaa, jopa kahvi putoaa tai kuppi käsistäni aamuisin, täytyy käyttää kahta kättä ja tosi varovasti liikkua, ellei sitten yhtäkkiä voima häviä ni on taas siivottava. nukun noin 28 tuntia minimi /päivä, senlisäksi nukahtelen missä tahansa vaikka bussipysäkillä seisten. Lääkärini mielestä minulla ei ole mitään.


      • satuann
        annekristina kirjoitti:

        mulle on toi testi tehty lukemattomat kerrat, koskaan en saa toista sormea nenänpäähän, mutta eivät silti usko, kun kerron että espanjasa löydettiin aivorungosta tuumori ja lähettivät siksi suomeen. Oireet pahenee kokoajan, on epileptisia kohtauksia, vasen jalka pareesissa, käsissä ei ole kohta mitään tartuntavoimaa, jopa kahvi putoaa tai kuppi käsistäni aamuisin, täytyy käyttää kahta kättä ja tosi varovasti liikkua, ellei sitten yhtäkkiä voima häviä ni on taas siivottava. nukun noin 28 tuntia minimi /päivä, senlisäksi nukahtelen missä tahansa vaikka bussipysäkillä seisten. Lääkärini mielestä minulla ei ole mitään.

        Toivottavasti olet jo saanut avun...? Jos et,menisit ihmeessä yksityiselle lääkärille,tai ainakin eri lääkärille. Minut kuvattiin kohtauksen jälkeen päivystyksen toimesta/viikonloppu...ei näkynyt mitään:2 pv sairaslomaa.- Toki itse ja avomieheni heti tajusimme,ettei ollut kysymys "vain migreenistä",kuten annettiin ymmärtää.- Onneksi siskoni oli järkevä ja kehotti menemään työpaikkalääkärille - Sama päivystys,johon ko. lääkäri minut heti laittoi menemään...ei suostuttu kuvaamaan uudelleen. Työpaikkalääkäri/virolainen lähetti minut yksityiseen MRI-varjoaine kuvaan. ---Löytyi ( meningeooma) kasvain kallonpohjalta. Kasvaimeni myöskin oli nopeakasvuinen - leikattiin vasta 4kk:n kuluttua...Eli nyt kaikki on hyvin...ei ole kavanut ainakaan vielä uudelleen,2v.leikkauksesta. Toki vointini ei ole entisenlainen,tarvitsen myöskin paljon enempi unta,kuin aiemmin ym. Kysymyshän on sinun elämästäsi,älä jätä sitä "yhden lääkärin varaan"!!!


    • yllättynyt

      Minulle aivan uutta sain tietää että vasemmalla puolella päässäni 1x1,6mm koteloitunut meningeoomat,jatkuva pään särky ja oireita silmissä,ja vasemmalla puolella korvassa kuin palkeilla välillä puhallettaisLöytyi sattumalta varjoaine kuvauksessa kun jouduin päivystyspolille jalkojen mentyä alta sanottiin että on hyvä laatuinen mutta luettuani näitä juttuja tulisiko minun huolestua ja ottaa aika neurologille.Olen 59vuotias nainen

    • pelokasp

      millaisia oireita meningeooma antaa? voiko mulla olla se, kun mulla on silmissä näkyny semmosta lumisadetta ja sitten kaukana näen haaleita varjo-/kaksoiskuvia?

    • TOIVOTAAN (63 v.)

      Yleisin oire lienee tuo päänsärky. Itselläni se alkoi takaraivosärkynä, kasvaessaan
      säteilee varmaan sinne sun tänne kuten minulla: vasen korva ja vasen silmä. Lumisateen oletan liittyvän silmän ongelmaan, käy ihmeessä silmälääkärillä ensin ja sitten seuraavaksi pätevällä lääkärillä, ettei tarvitse kovin kauaa olla epätietoisuudessa. Meningeooma on yleensä hyvänlaatuinen (ei siis varsinaisesti) lueta syöväksi, mutta paikka ja koko ratkaisevat. Rohkeasti apua hakemaan!

      • Anonyymi

        Päänsärky on harvoin oire aivokasvaimissa. Yleisin on epileptiset kohtaukset, näköhäiriöt ja halvausoireet. T. Sairaanhoitaja neurologian osastolta.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Päänsärky on harvoin oire aivokasvaimissa. Yleisin on epileptiset kohtaukset, näköhäiriöt ja halvausoireet. T. Sairaanhoitaja neurologian osastolta.

        Itselläni löydettiin sattumalöydöksenä 8 mm meningeooma kun etsittiin syytä kaksoiskuviin (johtui telahermon halvauksesta). Tuo kasvain ei ole oireillut mitenkään ja on nyt harvoin toteutettavassa seurannassa (seurataan että kasvaako).


    • aikunahistaa

      heips,,nyt on paniikki pääällä,minulla todettin maanantaina magneettikuvauksessa patti takaraivolohkossa näköhermoa painamassa.lääkäri sanoi olevan just meningeooma,nyt vielä aivosähkökäyrä ja odotan oyksista leikkuuaikaa...kasvain on jtn pari senttiä..epilepsialääkitys aloitettiin vaikkei kohtauksia ole vielä tullut,koko ajan pelottaa millon tulee...oireena mulla on jatkuvaa kuviointia silmissä,aivan kamalaa..onko ketään jolta olisi vasta leikattu kyseinen kasvain?miten leikkaus meni,kuinka toivuit kotiin nopeasti...onnistuvatko leikkaukset 100 prosenttisesti..siis menehtymisen mahdollisuus....

      • TOIVOTAAN (63 v.)

        Pelko pois, älä anna ahdistukselle valtaa! Suomalaiset kirurgit ovat alansa huippuja, kyllä he pitävät huolen! Meningeoomahan ei ole varsinaisesti syöpä, joten jos paikka ei ole vaikea, niin varmasti pystyvät huippusuoritukseen!
        Tsemppiä!!!!


    • Annulii61

      Meningeooman oireet vaihtelevat riippuen esim. koosta ja sijainnista.
      Minulta leikattiin 10 vuotta sitten n. 2 cm pitkä meningeooma joka oireili aluksi säröilevänä tunteena otsan ja nenänvarren alueella ja sitten pahoina kolmoishermokohtauksina, jotka olivat todella voimakkaita, räjähtäviä mutta lyhyitä kipukohtauksia kasvoissa. Kolmoishermokivut saatiin kuriin epilepsialääkkeillä ja kasvain leikattiin muutama viikko toteamisen jälkeen. Leikkauksen jälkeen näin kaksoiskuvia. Toisen silmän näkö oli ihan sekaisin, mutta tilanne korjaantui pikkuhiljaa ja n 4 kk jälkeen näkö oli taas normaali.
      Parin vuoden takaisessa kontrollissa löytyi pieni muutos leikatulla alueella ja ny odotan seuraavaa kontrollia kun pään toinen puoli on jatkuvastii vihlova ja kipeä,
      Kummallinen painon ja kivun tunne ei hellitä hetkeksikään.
      Suomessa todella huippukirurgit ja tasokas hoito. En pelkää jos joudun uuteen leikkaukseen.

      • Leikkattu 21.12.11

        Hei, itselläni todettiin (ikä 46 v) meningeooma 8.12.11.
        4.12.11 tajuttomuuskohtaus kotona joka kesti alle minuutin, johon liittyi myös hampaiden yhteen pureminen. Kohtauksen jälkeen olin kuitenkin ihan normaali. Menin vasta seuraavana päivänä lääkäriin joka lähetti minut Meilahteen. Meilahdessa tutkittiin ja otettiin kuvat jossa todettiin meningeooma. Siellä aloitettiin epilepsialääkitys, jotta kohtauksia ei tulisi lisää. Aikaisempia oireita oli ollut näköhäiriöt silloin tällöin.
        Silmälääkäriltä olin asiaa joskus kysynyt ja hän sanoi että se on silmämigreeniä?! Itselläni ei juuri koskaan ole ollut päänsärkyä, ainoastaan kerran pari vuotta sitten oli todella kova päänsärky.
        Leikkaukseen pääsin 21.12.2011 ja leikkaava lääkäri Töölössä oli Hernesniemi.
        Leikkaus meni hyvin ja kasvin ( 4 cm) otsalohkon takana saatiin kokonaan pois. Itselläni leikattiin niin että viilto ohimolta alaspäin korvalle (kolmiomainen haava) otsanahka vedettiin pois tieltä, sitten otsasta porattiin luunpala pois jotta saatiin kasvain leikattua ja sen jälkeen luu laitettiin takaisin paikalleen. Kuulostaa hurjalta, mutta otsa näyttää ihan hyvältä. Sairaalassa olin 8 päivää.
        Vasemmassa silmässä on nyt ollut leikkauksesta asti hiukan näköhäiriötä esim. kaksoiskuvia makuuasennossa. Käytän kaksiteho silmälaseja ja lukeminen onnistuu nyt ilman silmälaseja. Silmäklinikalle menen helmikuun lopulla. Neurologian klinikalla kävin epilepsialääkärillä. Epilepsialääkitys lopetetaan toukokuun puoleen väliin mennessä, mahtavaa! Kohtauksia ei ole ollut kuin se yksi ennen sairauden toteamista. Sairasloma päättyy viikon päästä ja sen jälkeen alkaa työt.
        Tässä yksityiskohtainen kertomus omasta tilastani. Rohkeasti vaan leikkaukseen kyllä kaikki hyvin menee : ) Täytyy vielä sanoa että kyllä Suomessa saa varmasti parasta mahdollista hoitoa ja Töölön sairaalalle ja Meilahdelle 10 pistettä hoidosta!


      • Eevastiina
        Leikkattu 21.12.11 kirjoitti:

        Hei, itselläni todettiin (ikä 46 v) meningeooma 8.12.11.
        4.12.11 tajuttomuuskohtaus kotona joka kesti alle minuutin, johon liittyi myös hampaiden yhteen pureminen. Kohtauksen jälkeen olin kuitenkin ihan normaali. Menin vasta seuraavana päivänä lääkäriin joka lähetti minut Meilahteen. Meilahdessa tutkittiin ja otettiin kuvat jossa todettiin meningeooma. Siellä aloitettiin epilepsialääkitys, jotta kohtauksia ei tulisi lisää. Aikaisempia oireita oli ollut näköhäiriöt silloin tällöin.
        Silmälääkäriltä olin asiaa joskus kysynyt ja hän sanoi että se on silmämigreeniä?! Itselläni ei juuri koskaan ole ollut päänsärkyä, ainoastaan kerran pari vuotta sitten oli todella kova päänsärky.
        Leikkaukseen pääsin 21.12.2011 ja leikkaava lääkäri Töölössä oli Hernesniemi.
        Leikkaus meni hyvin ja kasvin ( 4 cm) otsalohkon takana saatiin kokonaan pois. Itselläni leikattiin niin että viilto ohimolta alaspäin korvalle (kolmiomainen haava) otsanahka vedettiin pois tieltä, sitten otsasta porattiin luunpala pois jotta saatiin kasvain leikattua ja sen jälkeen luu laitettiin takaisin paikalleen. Kuulostaa hurjalta, mutta otsa näyttää ihan hyvältä. Sairaalassa olin 8 päivää.
        Vasemmassa silmässä on nyt ollut leikkauksesta asti hiukan näköhäiriötä esim. kaksoiskuvia makuuasennossa. Käytän kaksiteho silmälaseja ja lukeminen onnistuu nyt ilman silmälaseja. Silmäklinikalle menen helmikuun lopulla. Neurologian klinikalla kävin epilepsialääkärillä. Epilepsialääkitys lopetetaan toukokuun puoleen väliin mennessä, mahtavaa! Kohtauksia ei ole ollut kuin se yksi ennen sairauden toteamista. Sairasloma päättyy viikon päästä ja sen jälkeen alkaa työt.
        Tässä yksityiskohtainen kertomus omasta tilastani. Rohkeasti vaan leikkaukseen kyllä kaikki hyvin menee : ) Täytyy vielä sanoa että kyllä Suomessa saa varmasti parasta mahdollista hoitoa ja Töölön sairaalalle ja Meilahdelle 10 pistettä hoidosta!

        Hei!
        Menin keväällä 2013 muistihäiriöiden taki lääkäriin joka laittoi lähetteen magneettikuvaukseen joka tehtiin syyskuun lopulla. LÖytyi kaksi meningeooma-kasvainta, toinen otsalohkossa vaikuttaen lähimuistiin, toinen takaraivosta joka aiheutti vasemman silmän näköhäiriöitä (hakkaava sahanlaitakuvio ilman päänsärkyä). Otsalohkon kasvain (3.2cm) leikattiin Töölössä 5.11, leikkaava lääkäri Hernesniemi. Leikkaus onnistui, kesti kolme tuntia. Hernesniemi soitti miehelleni leikkauksen jälkeen kertoen leikkauksen olleen vaikea johtuen varmaankin aivojen turvotuksesta johon söin kortisonipillereita ennen ja jälkeen leikkauksen.
        Takaraivon (3 cm)leikkaus odottaa tammikuussa toivuttuani otsalohkon leikkauksesta.


    • jonkunkokenut

      kyllä meillä suomessa on huippukirurgit, osaavat hommansa! itseltä leikattu noin 5cm kokoinen meningioma aivokasvain ja hyvin onnistui! hyvälaatuinen oli, ikää on melkein 15v. oireilin kasvaimen aikana epileptisesti mutta näin sen jälkeen ei ole oireilua ollut. kasvain sijaitsi aivokalvossa ..

      voimia kaikille

    • annekristina1

      hei, minä olen edelleen suomessa ilman hoitoa vaikka espanjassa todettiin aivorungon pahanlaatuinen kasvi. suomessa otetiin vain aivokuva, eivät tajunneet, etttä ainakin espanjassa aivorunko tarkoittaa koko selkärangan sisällä olevaa aluetta, jossa minun kasvain on vitaalihermojen ympäröivä ei voi leikata eikä samasta syystä antaa sytostaattihoitoa. Koska aivokuvasta ei löydetty Jorvissa mitään, koko syöpäni on "kuvitteellista". täällä Suomessa. Kävin juuri espanjassa ja näytin diagnoosiani, joka siellä tietenkin osattiin lukea, lääkäri oli erittäin pahoillaan kohtelusta täällä ja kehotti muuttamaan takaisin espanjaan että saisin edes ihmisarvoista kohtelua, mutta eihän minulla nyt ole enää varaa tuollaiseen. osaako kukaan vastata mitä voin tehdä jotta asiani otetaan todesta täällä suomessa?

      • dsfdsf

        Etkö saa niitä espanjan tietoja suomeen?


      • annekristina1
        dsfdsf kirjoitti:

        Etkö saa niitä espanjan tietoja suomeen?

        joo, mulla on kaikki tiedot, jopa magneettikuvat, joita yksikään lääkäri ei ole "jaksanut " katsoa. olen alussa käynyt yksityisellä neurologilla, joka teki lähetteen Meilahteen, koska se on kuulemma ainua paikka täällä seudulla missä tehdään tuo selkäydinbiobsia, niin ei oteta meilahteen, kun sielläkin on Jorvin neurologin tieto, että aivokuva on otettu, eli heidän mielestä ei sitten mitään. kun kerran alussa puhuin siitä aivorungosta, jolla tarkoitin niskaa, niin tähän on tutkimukset loppu. ei ole ulospääsyä. ja magneettikuvastahan näkyy tämä kasvi, mutta sitä biobsiaa en enää espanjasta saa, koska sitä klinikkaa ei enää laman vuoksi ole olemassa. ja on minulla diagnoosikin siitä tuumorista espanjasta, mutta täällä terveyskeskus samoin Jorvin lääkäri silloin väitti, että ei halua nähdä, kun niitä diagnooseja väärennetään niin paljon. nyt on sitten päätetty terveyskeskuksessa, että ei anna enää mitään lääkkeitä. nämä tällaiset syövät espanjan lääkärin mukaan, voivat joskus kestää vuosia, ennenkuin kuolee täältä kitumasta, että kyllä toivoisin, että nopeammin menisi, kun kokoajan pahemmat kivut, ja kunnon kipulääkkeitä en Suomessa saa. enkä tietenkään mitään ihmisarvoista kohtelua.


      • Anonyymi

        Mene terv.keskuslääkärille, pyydä noilla perusteilla palveluseteli, jolla pääset yksityisen palv.tarjoajan lääkärille ja sitä kautta magneetti-/ muihin tutkimuksiin ja hoitoon.


    • inkkuha1

      Voikohan tämä meningiooma olla myös muualla? Minulta lääkäri poisti luomen raajasta joka oli hiukan levinnyt ja oli kylläki melanooman näköinen, lääkäri kuitenkin puhui em. Tuloksen pitäisi tulla tämän viikon lopulla.
      Ahdistaa..hirvittäää..
      t.inkku

      • siiriäinen12345

        hyvä espanjan matkaaja. meningeooma on HYVÄNLAATUINEN kasvain 99,9%.sinä puhut syövästä. sulla on siis joku muu kasvain kuin meningeooma.saitko selville sen nimen? ja sinulle inkkuha: käytä järkeäsi! täällä puhutaan AIVOKASVAIMISTA, ei luomista. niillä ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa.


    • ViaDolorosa4

      Tuli lähete poistoleikkaukseen,
      Mimmonenhan se mahtaa olla?
      Laittavatko titaanilla kannen takaisin kiinni.
      Haittaako jatkossa MRI:tä. Tai muuten olemista ym.
      Vai voiko sen poistaa ns. tähystyksellä.

      Päänsärky ei kuulemma kuitenkaan siitä johtune.
      Vaikka mutuna tuntuis että syy päänsärylle löytyi.

    • Kipupotilas

      Moikka joo on täällä yksi jolta on leikattu meningeooma tammikuussa 2015. Kaikki meni muuten hyvin mutta mulle jäi ikuinen päänsärky. Jonka vuoksi joudun olemaan pois töistä aikaajoin. Onkohan muita joille olisi jäänyt kovaa päänsärkyä ja paineen tunnetta päähän.

      • Temmeliini

        Moi
        Mulla leikattiin vuonna 2009 ensimmäinen suuri meningeooma, vuomma 2013 leikattiin uusintakasvu. Ensimmäinen oli vasemmalla puolella otsan puolella ja toinen oli tullut samaan paikkaan ja levinnyt myös keskiviivan toiselle puolelle eli oikealle. Päänsärky jäi pysyvästi toisesta leikkauksesta sekä epilepsia. Ensi kesänä magneettikuvat jälleen. Töissä olen puolikkaana ja puolet osatyökyvyttömyyseläkkeellä.


      • Kipupotilas

        Kiitos vastauksesta ja tsemppiä 😊


      • Anonyymi

        Minulla on jäänyt päänsäryt ja paineen tunnetta päähän.


    • Kuopiossa-leikattu

      Hei,
      Minulta leikattiin 15 vuotta sitten mandariinin kokoinen meningeooma. Jonkin verran kasvaimen soluja kirurgi joutui sinne jättämään, jottei olisi vahingoittanut mitään tervettä osaa ja sanoi, että minua joudutaan todennäköisesti operoimaan vielä monesti, koska olin silloin vasta 39-vuotias. Mutta joka ainoassa jälkitarkastuskuvassa kaikki hyvin. :) Viimeksi kolme vuotta sitten kuvattu ja jäljelle jääneet solut eivät ole lähteneet kasvamaan. Turvallisin mielin eteenpäin!
      t. onnellinen

    • toipumassa

      Hei! Minulta leikattiin kaksi pienehköä meningeoomaa lokakuussa 2016 Kuopiossa , eli yli kuukausi sitten, vieläkin leikkausalueella turvotusta ja paineen tunnetta. onko ketään joka voisi kertoa kuinka kauan, turvotus kestää. Haavan seutu parantunut hyvin, mutta sisäpuolella on vielä jotain kummallista. Paranemisen alussa kuului hirveätä rouskutusta pään sisältä, se on nyt kyllä jo hävinnyt, mutta tämä paineen tunne on ilkeää.

      • 8Hilduri

        Hei, Minulla oli menigeooma leikkaus helmikuussa 2016 ja melko pitkään haavan ympäistössä tuntui ohimolla ihan kuin sähköiskuja ja sain "raivokohtauksia".Tällä hetkellä vain kiristävää tunnetta ohimolla.Tammikuussa olen menossa jälkitarkastus magneettikuvaan.


      • toipumassa
        8Hilduri kirjoitti:

        Hei, Minulla oli menigeooma leikkaus helmikuussa 2016 ja melko pitkään haavan ympäistössä tuntui ohimolla ihan kuin sähköiskuja ja sain "raivokohtauksia".Tällä hetkellä vain kiristävää tunnetta ohimolla.Tammikuussa olen menossa jälkitarkastus magneettikuvaan.

        toipumassa 5.12.2017
        kiitos vastauksesta, olen toipunut aika hyvin parin kuukauden takaisesta leikkauksesta. olen käynyt jälkitarkastuksessa , kasvaimet olivat hyvänlaatuisia ja ensisyksynä mangneettikuvaus. Tsemppiä kaikille päänalueen leikkauksessa olleille ja leikkausta odottaville. Kuopiossa huippuosaamista , kaunis kiitos heille.


    • luulenko

      Näkyykö meningeoomat hyvin tietokone kuvauksissa? ei ole suostuneet magnettiin,koska tt kuvissa ei mitään nähty.

      • verinenä

        Onko kenelläkään kokemusta voiko meningeooma aiheuttaa kipua nenän juureen, poskiontelon seutuville ja nenäveren vuotoa. Itselläni on kaksi kasvainta, toinen oikealla otsassa 15 mm ja toinen vasemmalla keskellä päätä, koko 13 mm. Vasen puoli päätä oireilee ja verta tulee nenästä useasti viikossa. Seuranta magn.kuvaus vasta kahden vuoden päähän. Tietääkö kukaan hyvää neurokirurgian, jonka luokse mennä, TYKS alueella. Itselläni nuo löydettiin ja vain puhelimessa kerrottu, en siis ole kenenkään vastaanotolle päässyt.


      • Atähti
        verinenä kirjoitti:

        Onko kenelläkään kokemusta voiko meningeooma aiheuttaa kipua nenän juureen, poskiontelon seutuville ja nenäveren vuotoa. Itselläni on kaksi kasvainta, toinen oikealla otsassa 15 mm ja toinen vasemmalla keskellä päätä, koko 13 mm. Vasen puoli päätä oireilee ja verta tulee nenästä useasti viikossa. Seuranta magn.kuvaus vasta kahden vuoden päähän. Tietääkö kukaan hyvää neurokirurgian, jonka luokse mennä, TYKS alueella. Itselläni nuo löydettiin ja vain puhelimessa kerrottu, en siis ole kenenkään vastaanotolle päässyt.

        Mulla todettiin meningeooma 10/2016. Leikataan TYKSissa maaliskuussa. Neurokirurgi Ville Vuorinen leikkaa.
        Minulla ei mitään oireita aiemmin. Sain rajun pahoinvointikohtauksen ja sen jälkeen mieletön päänsärky.
        Kasvain on aivokalvon alla ja painaa näköhermoon.
        Meningeooma on ilmeisesti yleensä aivokalvon päällä.
        Onko jollain kokemusta tällaisesta aivokalvon alaisesta meningeoomasta?


      • siiriäinen12345

        nimimerkille luulenko: minulle kävi samoin. ct-kuvissa ei ensin näkynyt mitään. vuoden päästä otettiin mri, koska sitä vaadin oireden pahennuttua. mri-kuvisas näkyi iso meningeooma. eli kannattaa vaatia magn. kuvat!tämän vuoksi minulla viivästyi diagnoosiin pääsy vuodella.


    • potila

      löytyykö meningeooma tietokonekuvista? oireet ,oikean puoleinen pistely,niskasärkyä,olkasäryt,,talven flunssa kadotti haujuasitini ja ct kuvat otettu.LIHASNYKINÄÄ,puren joskus kieltäni,,,?muilla vastaavaa? ja mitä oli?

    • meningeooma092016

      Minulta leikattiin meningeooma syyskuussa 2014. Löydettiin elokuussa pikkuaivojen alueelta noin 6 cm iso kasvain. Nopeaa toimintaa oli. Se oli minulle paras vaihtoehto, neurologi kysyi olenko valmis siihen. Marraskuussa olin jo töissä. Päätin kun heräsin teho-osastolla etten jää makamaan. Vuosi siitä kun heräsin leikkauksesta juoksin Levillä Ruskamaratonissa kympin, oli mahtava fiilis!!!
      Voin sanoa että pysäytti täysin, pisti miettimään ....Ei ollut helppoa toipuminen, välillä oli yhtä helvettiä. Leikkausalueella välillä paineen tuntoa, kipua on ollut. Pahoja oireita näön kanssa, sahalaitaa, jne. ne on onneksi ohi. Edelleen on vasen suupieli turrana.
      Kaksi jälkitarkastusta on ollut, magneettikuva. Kaikki on kunnossa. Nyt seuraava kontrolli kahden vuoden päästä. Voin sanoa että joka päänsärky ja muut tuntemukset päässä pelottaa hieman.
      Nyt on kaikki hyvin, elämä voitti vaikka oli kivinen tie!!!
      Tsemppiä kaikille jotka käy/käyneet saman prosessin läpi.

    • paranemassa

      Hei! minulta leikattu 2 meningoomaa pari kuukautta sitten, nyt ilmestynyt leikkausalueelle monttuja, onko kenelläkään kokemusta vastaavanlaisesta?

      • meningiooma092016

        Minulla on myös monttuja ja kyhmyjä leikkausarven vieressä.


    • Meninge

      Hei,
      Ovatko montut arven kohdalla? Itselläni on leikattu kookas meningeoma v. 2015. Arven kohdalla on edelleen monttu ja pieniä nystyröitä, luulen niiden kuuluvan asiaan eivätkä ne haittaa elämää millään tavalla. Itselläni kasvain sijaitsi hankalassa paikassa, ja se oli tunkeutunut laskimoon. Kaikki muu saatiin pois, paitsi laskimossa oleva osa, sitä seurataan nyt normaaliin tapaan, seuraava kuva kahden vuoden päästä. Leikattu osa on ainakin tällä hetkellä kokonaan pois ja tilalla näkyy tyhjää. Leikkauksesta jäi tuntohäiriöitä, jotka ovat ilkeitä, mutta eivät vaikuta tekemisiin. Olen päässyt takaisin normaaliin elämään.

      • paranemassa

        Hei! Montut 3 kpl ovat leikkaushaavan kohdalla, kaksi monttua häviää yön aikana mutta päivänmittaan palaavat, eli taitaapi vielä kertyä lepoasennossa niihin nestettä. Paineen tunnetta otsalla vieläkin.


      • Kakskasvainta

        Minkä kokoiset ja missä ne sijaitsivat. Leikattiinko molemmat samalla


    • selimestari

      Olisi kiva jos joku kirjoittaisi oireista mitä oireita on ollut ennen leikkausta. Nyt suurin osa puhuu vaan siitä kuinka on ollut poistoleikkauksessa ja miten se on mennyt! Kertokaa mitä oireita teillä oli sillä aikaa kun odottelitte leikkausta?

      • Anonyymi

        Oireet voivat olla vaikka minkälaiset riippuen missä kohtaa aivokuorta kasvi istuu ja miten suuri .Epilepsia kohtauksia voi saada joillakin on pääkipua joillakin ei näköhäiriöitä voi saada muisti häiriöitä mm , minusta oli juuri nuo epilepsia kohtaukset pahimpia muttei niitäkään kaikille tule riippuen juuri kasvin sijainnista.


      • Anonyymi

        Minulla löytyi meningeooma äskettäin sivulöydöksenä kun kuvattiin muuten päätä. Ei ole ollut mitään oireita ja nytkin todettiin että on niin pieni ettei kannata vielä leikata. Seuraava tutkimus kahden vuoden kuluttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla löytyi meningeooma äskettäin sivulöydöksenä kun kuvattiin muuten päätä. Ei ole ollut mitään oireita ja nytkin todettiin että on niin pieni ettei kannata vielä leikata. Seuraava tutkimus kahden vuoden kuluttua.

        Pienestä meningiomasta ei ole mitään haittaa jollei se istu ihan väärässä paikassa . Se on vaan niin että ne tahtoo kasvaa hitaasti ajan kanssa voipa tulla vaikka miten suureksi ja silloin tulee oireet ja leikkaus on pakollinen niin se mulle kävi ei sitä koskaan tuntenut ennenkuin oli pakko leikata! Ja se leikkaus ei ole mikään leikki homma jos on iso kasvi siinä on omat riskinsä pieni kasvi on helppo poistaa muttei ne sitä tee jollei siitä ole haittaa . Mun äitilltä löydettiin iso meningioma vanhalla iällä kun ne kuvas päätä muusta syystä mutta se oli kallkeutunut ja siitä ei ollut mitään haittaa niin sai olla. Meningiooma voi " kuolla" ja lakata kasvamasta.


      • Anonyymi

        Epätyypillinen kolmoishermosärky koska kasvain venyttää kolmoshermoa. Haastava paikka eivät vielä ala leikkaamaan


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla löytyi meningeooma äskettäin sivulöydöksenä kun kuvattiin muuten päätä. Ei ole ollut mitään oireita ja nytkin todettiin että on niin pieni ettei kannata vielä leikata. Seuraava tutkimus kahden vuoden kuluttua.

        Kontrollitutkimus tehty ja meningeooma pysynyt ennallaan, lääkärin mielestä "kuivunut" paikoilleen. Kyselin kuitenkin sijaintipaikan ja mihin oireisiin tulisi varautua jos se kuitenkin alkaisi joskus kasvamaan. Tärkeintä lienee että nyt se on kirjattu tietoihini pysyvänä ja ehkäpä huomioidaan jos joskus tulee jotain vikaa päähän.


    • Kivahan

      Näitä ei ole kertoa, mitä oireita ennen leikkausta, kun päässä tuli niin sanotusti mitta täyteen.... pahoinvointia, välinpitämättömyyttä, rakon hallinnan menetys, epileptiset kohtaukset, tajuttomuutta, poissaolevuutta, afasiaa, muistinmenetystä, uneliaisuutta, kognitiivisten taitojen voimakas heikkeneminen ym.

      Hyvälaatuinen kasvain toki oli, mutta hxlvetin iso möykky. Aivojen keskiviivasiirtymä 2cm, sivuaivokammioita painunut kasaan, likvorin kiertohäiriötä jne.

    • Vertigo_619

      31.5.2017 olen menossa leikkuriin. 6,5 x 5,5 x 3 cm meningeooma on otsalohkolla. Kaipa tästä noustaan kuin rikkaruoho ojasta.

    • Taippanen

      Mulla oli oireita jalkapohjissa. Jalka ei meinannut nousta. Oli raskas olo ja tuntui siltä että on todella uupunut. Joskus tuntui kiertohuimausta. Tanssiessani kun pyörin alkoi oksettamaan. Mulla siis 1 suuri mandariinin kokoinen meningeooma, josta meinasin halvaantua 2009 ja uusintakasvu jo 2012..

    • viiplekuvattu

      siiriäinen...mainitsit että oireesi pahenivat...eli millatavoin? haluan tietää että onko moneltakaan siis kuvattu diagnoosia tietokonekerroskuvassa löydös?

    • Eepponen

      Hei! Kuinka kauan olette odottaneet diagnoosista, että olette päässeet leikkaukseen?

      • Toipilas

        Hei. Minulla todettiin 4 aivokammion ependymooma 28.5. ja leikkaukseen pääsin 11.6. Eli, pari viikkoa.


      • Anonyymi
        Toipilas kirjoitti:

        Hei. Minulla todettiin 4 aivokammion ependymooma 28.5. ja leikkaukseen pääsin 11.6. Eli, pari viikkoa.

        Hei Kuinkas voit. Itselleni tehty leikkaus kaksi kertaa ja ensimmäinen kerta 97v ja toinen vuosi sitten uusitui. Leikkauksessa ei saatu pois. Kävin sädehoidoissa ja nyt odotan taas vastauksia. Terveys ei ole hyvä. Tasapaino ongelmat pahoja. Ja kaikkea muuta sen mukana. Oletko parantunut


    • 67Kauris

      Hei , puolisollani todettu meningeooma sattumalta , oireeton . Kiireetön leikkaus, johon 6 kk aikana pitäis päästä. Löytyi tietokonekuvasssa, magneettikuvassa varmistettu. Koko alle 2 cm, vasemmassa otsalohkossa, jännittää miten käy...leikkausaikaa odotellaan

    • Kun olin 32 vuotias, minulta löydettiin 7x6x5 cm:n kokoinen meningeooma. Oireilu alkoi n. vuotta aiemmin vasemman isovarpaan tuntohäiriönä. Pikkuhiljaa, kuukausien kuluessa, tuntohäiriöalue laajeni jalkaterään ja sääreen. Sitten minulle tuli lyhytkestoisia todella kovia kipukohtauksia kasvojen oikealle puolelle. Työpaikkalääkäri ei pitänyt niitä vaarallisina.
      Sitten alkoi "muurahaiset juoksennella" vasemman jalan pohkeessa, muistaakseni myös reiden alueella. Ensin muurahaisia oli vähän, sitten ne lisääntyi. Pääsin hermoratatutkimukseen. Tulos oli normaali. Silloin kysyin ensimmäisen kerran lääkäriltä, voiko minulla olla aivokasvain. Lääkäri sanoi ei, koska tulos oli normaali.
      Muurahaisten vipellys jalassa lisääntyi aina vaan voimakkaammaksi. Menin uudestaan neurologille. Vihdoin neurologi sanoi "kuvataan nyt sitten se pää". Kuvasta löytyi tämä iso kasvain, sekä muutamia pieniä. Kasvain poistettiin. Vasta leikkauksen jälkeen sain sairaalassa epilepsiakohtauksia. Lääkityksellä ne saatiin pysymään pois.
      Kävin kontrollikuvauksissa säännöllisesti, ja kun olin 39 vuotias, minulta poistettiin seuraava meningeooma. Se ei ollut niin iso. Näiden leikkausten välissä minulta poistettiin astrosytooma, joka luikersi niskan alueella selkäytimen sisällä.
      Nyt olen 53 vuotias, ja uusi leikkaus on tulossa. Jälleen poistetaan isoin meningeooma. Meningeoomat ovat lisääntyneet aivokalvollani, kuvassa näytti siltä että kalvon päällä on pelkkää menigeoomamassaa.
      Tällainen tapaus minulla. Tsemppiä kaikille kasvainpotilaille!

      • Anonyymi

        Mistä menigioma johtuu ? Ei kukaan tunnu tietävän ! Sinulla on niin monta kasvainta joku syy siihen pitää olla ei mikään sattuma vaan . Itselläni oli iso menigioma ainoa oire oli epilepsia kohtaukset vain nukkuessa ja huomasin muistin oireilevan unohdin ihmisten nimet mutta itse henkilön muistin hyvin vai liekö vika ollut puhe taidossa että sanat hävisivät välillä tämä koski vaan nimi sanoja !leikkaus onnistui hyvin mutta jos kasvi on painanut aivokudosta siihen jää kuoppa .


    • Anonyymi

      Minullakin TT-kuvassa näkyy meningeooma 17 mm. Vasta saanut tiedon siitä. Odottelen neurologille pääsyä. TIA-kohtauksen tapaisen takia tehtiin tt-kuvaus kaula-ja aivosuonista. Näkyy kaulavaltimokuvissa. Suonet kunnossa kyllä. Vähän pelonsekaisin tuntein odottelen mitä tuleman pitää. Ikää 53 v. Ainut oireilu siis näköhäiriö yhtenä aamuna. En nähnyt lukea kokonaisia sanoja lehdestä vaan teksti hävisi. Oikealla puolella näkökentässä tummentumia ja välkehdintää noin vartin ajan.

    • Anonyymi

      Sutisen suku en tule ovenne taakse keräyslista syöpä saatte itse mennä näitä on Nivala uikko täynnä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6093
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3866
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      252
      2218
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1870
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      26
      1313
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1276
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1067
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      949
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe