rasvapatti vai syöpä?

vaimoke

Hei!

Toivon pikaisia vastauksia. Miehelläni on selässä patti, joka on peukalon pään kokoinen. Se on siinä ihan ihon alla ja näky esim. kun hän kumartuu, pienenä kohoumana. Kädellä tunnustellen se tuntuu kiinteältä, mutta se (tai kudokset sen ympärillä)antaa periksi hieman, kun sitä painaa. Kipua tuntuu jonkin verran painettaessa. Onko se rasvapatti vai joku kasvain? Onko muilla ollut tällaisia ja voiko sitä erottaa esim. tunnustelemalla, kumpaa se voisi olla? Mieheni ei suostu menemään lääkäriin, vaikka kuinka patistan. En ole huomannut tässä parin vuoden aikana, että se olisi varsinaisesti kasvanut, mutta ei se ainakaan pienentynyt ole.

65

147789

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • rasvapatti

      Itseltäni poistettiin rasvapatti päiväkirurgialla. Oli samanlainen kuin kuvailit. Painettaessa tuntui kipua, muutoin oireeton. Poistokohta jäi montulle joka on nyt kuroutunut umpeen.

    • samanlaisia patteja

      Epäilen että on rasvapatteja. Itselläni on suurinpiirtein saman kokoisia patteja tuolla selänpuolella kylkikaaren seutuvilla kolme kappaletta. En ole kylläkään käynyt niitä tutkituttamassa, mutta uskon niiden olevan vaarattomia rasvapatteja. Joskus ne ns. kinnaa,kun venyttelen mutta muita oireita ei ole. Tuskin tarvii huolestua jos patit ei kasva!!!

      • MissE

        Hei! Löysin tän ketjun googlettamalla. Aloin huolestua selässä olleesta patista joka on aivan samanlainen kun Vaimokkeen miehellä... Rasvapattia epäilin ja niinhän se taitaa ollakin. (nim. kävin lääkärikirjasta kaikkien syöpien oireet läpi ja mikään ei sopinut =) ) Myös minun äidillä on ollut niskassa aivan samanlainen, joka on poistettu kaksi kertaa (kasvaa aina vain takaisin).


      • pattipatti
        MissE kirjoitti:

        Hei! Löysin tän ketjun googlettamalla. Aloin huolestua selässä olleesta patista joka on aivan samanlainen kun Vaimokkeen miehellä... Rasvapattia epäilin ja niinhän se taitaa ollakin. (nim. kävin lääkärikirjasta kaikkien syöpien oireet läpi ja mikään ei sopinut =) ) Myös minun äidillä on ollut niskassa aivan samanlainen, joka on poistettu kaksi kertaa (kasvaa aina vain takaisin).

        joo niskassa on mullakin, ilmesty tosi äkkiä,mut ei oo lähteny kasvamaan.


      • rasvapattiko?
        pattipatti kirjoitti:

        joo niskassa on mullakin, ilmesty tosi äkkiä,mut ei oo lähteny kasvamaan.

        huomasin itselläni myös tuollaisen peukalonpään kokoisen pallomaisen kyhmyrän ranteessa. kai rasvapatti voi ranteeseenkin tulla sitten? :o


      • Patteja..
        pattipatti kirjoitti:

        joo niskassa on mullakin, ilmesty tosi äkkiä,mut ei oo lähteny kasvamaan.

        Hei, olen huolestunut sillä korvani takana (kummankin) on patti toisessa yksi ja toisessa kaksi. Ne eivät satu. Ne ovat kovan pehmeitä. Isoin on noin 3cm....


      • RiSu49
        Patteja.. kirjoitti:

        Hei, olen huolestunut sillä korvani takana (kummankin) on patti toisessa yksi ja toisessa kaksi. Ne eivät satu. Ne ovat kovan pehmeitä. Isoin on noin 3cm....

        Mulla on ollut samanlainen ja annoin poistattaa sen päiväkirurgisena toimenpiteenä. Ei niitä kannata pitää, koska eivät häivy itsestään.


      • dhhdju
        RiSu49 kirjoitti:

        Mulla on ollut samanlainen ja annoin poistattaa sen päiväkirurgisena toimenpiteenä. Ei niitä kannata pitää, koska eivät häivy itsestään.

        Voisitko sitten selittää mun kaulasta kadonneet rasvapatit?


      • Enks
        RiSu49 kirjoitti:

        Mulla on ollut samanlainen ja annoin poistattaa sen päiväkirurgisena toimenpiteenä. Ei niitä kannata pitää, koska eivät häivy itsestään.

        Kyllä rasvapatit häipyvät itsestään, mutta siinä yleensä menee vuosia.


      • Mika___79
        Patteja.. kirjoitti:

        Hei, olen huolestunut sillä korvani takana (kummankin) on patti toisessa yksi ja toisessa kaksi. Ne eivät satu. Ne ovat kovan pehmeitä. Isoin on noin 3cm....

        Sylkirauhanen sijaitsee korvan takana


    • sama vika

      Onko patti jossain määrin läpinäkyvä? Jos on, se on ns. limapatti, josta ei ole mitään haittaa. Monille tulee niitä etenkin raajoihin, mutta voi niitä selkäänkin tulla.

      • patti

        Rasvapatista tulee (ellei sillä ole hirmuisen paljon ihon päällä) pahanhajuista rasvaa puristamalla. Syöpäkasvaimesta ei varmaan tule mitään?


      • vaimoke
        patti kirjoitti:

        Rasvapatista tulee (ellei sillä ole hirmuisen paljon ihon päällä) pahanhajuista rasvaa puristamalla. Syöpäkasvaimesta ei varmaan tule mitään?

        kyllä siinä on ihoa niin paljon päällä, että neulalla pitäs nirhata reikä, jos mieli saada jotain sieltä ulos. Ilmeisesti on nyt tyydyttävä siihen, että se on rasvapatti ja lopetettava se lääkäriin patistaminen. Kerkesin kyllä jo uhkailla, että hierontaa ei tipu ennen kuin lääkärin on nähnyt sen patin. Liekkö tehonnut..Kiitos vastauksista.


      • vaimoke
        vaimoke kirjoitti:

        kyllä siinä on ihoa niin paljon päällä, että neulalla pitäs nirhata reikä, jos mieli saada jotain sieltä ulos. Ilmeisesti on nyt tyydyttävä siihen, että se on rasvapatti ja lopetettava se lääkäriin patistaminen. Kerkesin kyllä jo uhkailla, että hierontaa ei tipu ennen kuin lääkärin on nähnyt sen patin. Liekkö tehonnut..Kiitos vastauksista.

        Miehelläni oli selässä ja kasvoissa "rasvapatti", sekä kaulalla on muutamia. Meni poistattamaan kasvoista, se oli rasvapatti.(patit lähettävät kuulemma etäispesäkkeitä) Selässä oli samanmoinen, jota puristin muutama vuosi sitten ja tavaraa lensi. Patti kasvoi takaisin ja hän meni poistattamaan sen lääkärille ja HUPS se oli kasvain, hyvänlaatuinen, onneksi.


      • rasva
        patti kirjoitti:

        Rasvapatista tulee (ellei sillä ole hirmuisen paljon ihon päällä) pahanhajuista rasvaa puristamalla. Syöpäkasvaimesta ei varmaan tule mitään?

        korvassani samanlainen rasvapatti ei kai vaarallinen?


      • aaaa
        patti kirjoitti:

        Rasvapatista tulee (ellei sillä ole hirmuisen paljon ihon päällä) pahanhajuista rasvaa puristamalla. Syöpäkasvaimesta ei varmaan tule mitään?

        Voiko rasvapatti olla kannikassa? Minulla on vasemmassa kannikassa musta patti jota puristamalla tulee jotain pahanhajuista "monjää".


      • TYTTÖ15V
        vaimoke kirjoitti:

        Miehelläni oli selässä ja kasvoissa "rasvapatti", sekä kaulalla on muutamia. Meni poistattamaan kasvoista, se oli rasvapatti.(patit lähettävät kuulemma etäispesäkkeitä) Selässä oli samanmoinen, jota puristin muutama vuosi sitten ja tavaraa lensi. Patti kasvoi takaisin ja hän meni poistattamaan sen lääkärille ja HUPS se oli kasvain, hyvänlaatuinen, onneksi.

        Moi oon aika nuoti tyttö ja haluiasin tietoa,että mikä mulla on. Kun kyljessä on noin 1cm leveä ja 1cm pitkä patti voisiko se olla rasvapatti tai jonkinlainen syöpä?. En ole käynyt lääkärissä,mutta se on monesti kipeä ja usein siihen tulee sietämätön kipu ja huudan toosi kovaa ja olen lattialla.. En pysty nukkumaan sillä puolen ollenkaan..MITÄ MUN PITÄÄÄ TEHDÄ?


      • mömmöt
        vaimoke kirjoitti:

        kyllä siinä on ihoa niin paljon päällä, että neulalla pitäs nirhata reikä, jos mieli saada jotain sieltä ulos. Ilmeisesti on nyt tyydyttävä siihen, että se on rasvapatti ja lopetettava se lääkäriin patistaminen. Kerkesin kyllä jo uhkailla, että hierontaa ei tipu ennen kuin lääkärin on nähnyt sen patin. Liekkö tehonnut..Kiitos vastauksista.

        tehoaa lääkäriin vaan.


    • ---

      Hyvät ihmiset, käykää näyttämässä lääkärille, koskaan kun ei tiedä!!:o

    • veli-rikhard

      Mitä suuremmassa määrin kyseessä on vaaraton rasvapatti. Itseltäni poistettiin tänään huulesta n. 1cm:n kokoinen patti. Ollut siinä muutaman vuoden ja kasvanut hiljalleen. Pahka oli kiinteä ja oli liikuteltavissa nahkan alla. Ne kannattaa poistaa, operaatio on nopea ja tehdään paikallispuudutuksena poliklinikalla.

    • juu-u

      On se rasvapatti voisin sanoa sen 98% varmuudel ja se ei lähde pois kuin ESIM työpaikka lääkärillä käydessä eli lääkäri yleensäkki poistaa sen ja se on kivuton ja nopea n.10-15min toimenpide.

    • pattimies_26

      Ikää 26v, mies.

      Minulla on vasemmalla rintalastanpäällä 2, alavatsan läskeissä 3, oikeassa reidessä 4 ja vasemmassa 4, vasemmassa ranteessa 1 kpl oikeassa käsivarressa 1kpl. Silmäluomesta poistettu 2x 1 patti 1996 ja 2001. Patit ovat kohtuu kovia, mutta liikkuvat rasvakerroksen sisässä vähän. Irtaallaan lihaksesta. Joskus kipeytyvät, mutta muuten harmittomia.

      Tietystin hätäännyin pateista ja menin yksityiselle, kun yleisellä olisi joutunut 1kk jonottamaan. 150€ ja kaksi päivää myöhemmin ranteen, reiden ja rintalastan patteja (3) oli ultrattu ja lääkäri totesi, että rasvapatteja ovat. Ultrassa näkyi että sijaitsevat puhtaasti rasvakerroksessa. Sanoi vielä että minulla oli aika vähän. Olivat juuri leikanneet potilaan, jolla 186kpl. Sanoi myös että melko yleisiä. Johtuu rasvakudoksen geenimuutoksesta, mutta ei vaarallista. Pää asiassa suosivat pitkiä raajoja, mutta muuallekkin voi tulla.

      Eli tod näk on sinullakin rasvapatti.

      Itse meinasin käydä poistattamassa ainakin ranteesta, niin on vähän vähemmän. Ikävä homma näiden kanssa on että tuntuvat lisääntyvän ja jotkut niistä kasvavat kohtuu isoiksi. Toiset pysyvät samanlaisina vuosia.

    • 123

      Hei

      Mulla on kans rasvapatti niskassa. Se on ollu varmaan pari vuotta mutta nyt parinviikon sisällä se on kipeytynyt ja luulen että on myös kasvanut.
      Vähä hirvittää mikä se on. Pitäis varmaan tarkistuttaa se.

      • jaa

        Itselläni kans ollut monta vuotta semmoinen pieni pyöreä patti niskassa. Välillä saattaa kadota melkeen kokonaan ja oon huomannut et stressatessa se saattaa kasvaa. Tuskinpa se mitään vaarallista on kun tosiaan vuosia on ollut sellainen. Pitäis vaan suosiolla olla hipelöimättä sitä koko ajan :)


      • nännipoi
        jaa kirjoitti:

        Itselläni kans ollut monta vuotta semmoinen pieni pyöreä patti niskassa. Välillä saattaa kadota melkeen kokonaan ja oon huomannut et stressatessa se saattaa kasvaa. Tuskinpa se mitään vaarallista on kun tosiaan vuosia on ollut sellainen. Pitäis vaan suosiolla olla hipelöimättä sitä koko ajan :)

        Moro!

        Olen ylä-aste ikäinen pojankäppänä ja vasemmassa nännissä kova patti, joka liikkuu hiukan nahan ja lihaksen välissä.

        Voiko rasvapatteja kasvaa siis nännissä vai onko kyseessä rintasyöpä?


      • ......
        nännipoi kirjoitti:

        Moro!

        Olen ylä-aste ikäinen pojankäppänä ja vasemmassa nännissä kova patti, joka liikkuu hiukan nahan ja lihaksen välissä.

        Voiko rasvapatteja kasvaa siis nännissä vai onko kyseessä rintasyöpä?

        Itse olen 14v Poika ja itselläni myös molemmissa nänneissä patti. Syövän oireita ei ole ollut joten luulisinpa että vaaraton kasvain vain.


      • ---
        ...... kirjoitti:

        Itse olen 14v Poika ja itselläni myös molemmissa nänneissä patti. Syövän oireita ei ole ollut joten luulisinpa että vaaraton kasvain vain.

        Minullakin aikaisempien kuvailujen mukainen patti oikean solisluun vieressä. Oireeton, mutta painaessa sattuu ja oihoa on sen verran paljon päällä, ettei puristettua saa. Lähtevätkö tällaiset itsestään vai tarvitseeko mennä poistattamaan?


      • Lekuriin
        --- kirjoitti:

        Minullakin aikaisempien kuvailujen mukainen patti oikean solisluun vieressä. Oireeton, mutta painaessa sattuu ja oihoa on sen verran paljon päällä, ettei puristettua saa. Lähtevätkö tällaiset itsestään vai tarvitseeko mennä poistattamaan?

        Mulla polven yläpuolella ollut n 3 v ja toisinaan kun painaa niin tuntuu kuin neulalla pistäis! Onks muilla vastaavaa. Nyt menen jo ultraan, arvelu on rasvapatti ja lekuri totesi, että jos noin kauan niin vaaraton.


      • -h
        Lekuriin kirjoitti:

        Mulla polven yläpuolella ollut n 3 v ja toisinaan kun painaa niin tuntuu kuin neulalla pistäis! Onks muilla vastaavaa. Nyt menen jo ultraan, arvelu on rasvapatti ja lekuri totesi, että jos noin kauan niin vaaraton.

        Kaverillani on kaksi pattia niskassa, ei suostu mennä lääkäriin näyttämään mitä ne on.
        Ollut jo kauemman aikaa, mutta päänsärkyä esiintynyt myös siitä lähtien.
        Hänellä on joka päivä pää kipeä, ja valittaa pateistaan,
        pelkään että se on jotain vakavempaa.

        Miten saisi varmuuden asiaan, ilman lääkärissä käyntiä,
        aikuista ihmistä kun ei voi lääkäriin pakollakaan viedä.


      • sgdgd
        -h kirjoitti:

        Kaverillani on kaksi pattia niskassa, ei suostu mennä lääkäriin näyttämään mitä ne on.
        Ollut jo kauemman aikaa, mutta päänsärkyä esiintynyt myös siitä lähtien.
        Hänellä on joka päivä pää kipeä, ja valittaa pateistaan,
        pelkään että se on jotain vakavempaa.

        Miten saisi varmuuden asiaan, ilman lääkärissä käyntiä,
        aikuista ihmistä kun ei voi lääkäriin pakollakaan viedä.

        Itselläni sisäreidessä ja ojentajan kohdilla rasvakudoksessa patit. Aluksi säikähdin niitä mutta lääkärissä käytyäni sain rauhan - rasvapatteja. Pitää kuulemma vaan seurailla niitä ja tulla lääkäriin jos ne kipeytyy tai kasvaa. Ihme juttu kyllä että mistä noita tulee.


      • Selkäytimessä
        sgdgd kirjoitti:

        Itselläni sisäreidessä ja ojentajan kohdilla rasvakudoksessa patit. Aluksi säikähdin niitä mutta lääkärissä käytyäni sain rauhan - rasvapatteja. Pitää kuulemma vaan seurailla niitä ja tulla lääkäriin jos ne kipeytyy tai kasvaa. Ihme juttu kyllä että mistä noita tulee.

        kävin tänään ns. rasvapatin takia lääkärissä ultrassa niin eipä mennykkään niin kun luulin. Patti on kasvanut pikkuhiljaa parin vuoden ajan selässä hieman selkärangan sivussa. Nyt ultrassa selvisi ettei ole tavallinen rasvapatti ja täytyy tehdä magneettikuvaus. Sanoi että patti saattaa olla yhteydessä selkäytimeen ja epäilenkin että sillä on yhteyttä 2v sitten tehtyyn epiduraalipuudutukseen, ehkä. Pattia ei saa poistaa mitentahansa jos se on yhteydessä selkäytimeen. Menkää ihmeessä lääkäriin, me ei voida tietää mitä patin sisässä on... Keskussairaalassa ns. pattipolilla poistetaan kaikenlaisia patteja nopeesti!


      • antibijooteil lähtee
        jaa kirjoitti:

        Itselläni kans ollut monta vuotta semmoinen pieni pyöreä patti niskassa. Välillä saattaa kadota melkeen kokonaan ja oon huomannut et stressatessa se saattaa kasvaa. Tuskinpa se mitään vaarallista on kun tosiaan vuosia on ollut sellainen. Pitäis vaan suosiolla olla hipelöimättä sitä koko ajan :)

        vaaraton on!


      • hei ei lol
        ...... kirjoitti:

        Itse olen 14v Poika ja itselläni myös molemmissa nänneissä patti. Syövän oireita ei ole ollut joten luulisinpa että vaaraton kasvain vain.

        itsekkin olen 13v poika ja oikeassa nännissä sama patti veikkaan ettei mitää vaarallista...


      • 12v.enhalualeikkausta!!!

        Mull o rantees enkä oo käyny lekuril kosk on leikkauskammo ; ( ja se on siis samanlainen ku muutki o kuvaillu 1x1. PITÄÄKSE LEIKATA!?!?!?


    • h.,.gfm,.

      Kerkesin jo aloittaa uuden aiheen huoleeni liittyen mutta tuli mieleen toinen kysymys.

      Mitäs jos omassa kaulassani olevat patit ovat rasvapatteja ja haluaisin poistaa ne?
      Ne tuntuvat olevan ihon rajassa ja onko operaatio helppo vaikka patit sijaitsevatkin kaulan alueella.

    • auttakaasvähä

      Itsellä on hauiksen kohdalla semmonen pikkurillin pään kokonen patti, joka on kova, näkyy ihon läpi sinertävänä ja sormella liikutettaessa muljahtelee ja liikkuu ihon mukana. Tuntuu ärtyvän jos paljonkin näpräilee sitä ja 1,5kk-2kk se on nyt tuossa ollut eikä ole tainnut juurikaan kasvaa, mutta ei kyllä ole pienentynytkään. Onkohan rasvapatti vai joku kasvain? Toivottavasti joku osaisi neuvoa.

    • MerviH.

      Voi hyvänen aika! Kyllä nyt luulisi terveen maalais järjen jo sanovan että jos omassa kropassa joku huolestuttaa, mennään lääkäriin eikä ruodita sitä tällaisilla palstoilla.
      Ja vaikka kyse olisikin vain rasvapatista, se on turvallisempaa poistattaa lääkärissä kuin mennä itse puristelemaan. Harmittomasta patista voi tulla iso harmi jos esim. pääsee tulehtumaan.

    • etäinen värisijä

      Miten kauan täytyy olla polilla tai sairaalassa, jos haluaa poistattaa patin? Minulla on ylävatsalla rintalastan alapuolella. Se kipeytyy jumpatessa, kun joutuu kylkiluiden puristukseen esim. sivukierrossa. Minulla on myös keuhkossa joku patti, mutta se lienee jotain muuta kuin rasvaa.

    • auttakaa ystävää

      Minulla on n. 0,5 sentin kokoinen patti jalassa. Mitä teen? Onko minulla syöpä? Tilaanko arkun?

    • ragahhhas4

      Mullakin ollu hauiksen kohdalla tuommonen pieni patti jo monta vuotta, nyt tullu niskaan kans, tuskin mitään vakavaa.

    • 4n äiti

      Te jotka kehotatte menemään lääkäriin: Ainakaan täällä ei pääse lääkäriin, ellei ole suunnilleen pää kainalossa. Täällä pitää soittaa Päijät-Neuvoon, jossa sairaanhoitaja arvioi, tarvitsetko lääkärin tai edes sairaanhoitajan aikaa. Ja hyvin harvoin sellaisen saa.
      Itselläni on patti vasemman olkapään takana. Luulin rasvapatiksi, mutta ei kyllä enää kommenttien jälkeen kuulosta siltä. Sitä ei pysty puristelemaan, koska on niin selvästi ihon alla, eikä sieltä siis mitään tulisi puristamalla. On vain kunnon möykky luun alapuolella. Ei siis mikään "kupla" ihon pinnan lähellä edes.
      Turha soittaa "lääkäriin", koska puhelimeen vastaaja diagnosoi sen kuitenkin rasvapatiksi...

      • ****************

        Lipooma voi olla selvästi "syvemmälläkin", ei siis heti ihon alla. Sama tilanne on meilläkin täällä pohjois-pohjanmaalla, ei millään tahdo päästä lääkäriin.


    • kissarakas1

      hei minun kissallani on jokin outo patti mahassa se on viellä pentu ja se on kasvanut. kun sitä painaa se menee pois mutta sitten se tulee taas näkyviin :O en tiedä mikä se on haluan ietää en halua menettää parasta ystävääni hän on minulle hyvin tärkeä olkaa kilttejä ja kertokaa mikä se voisi olla

      • Martha-täti

        Tämä on kyllä ihmisten terveyspalsta, lemmikkipalstat ovat ihan erikseen... mutta kuulostaa siltä, että kissallasi on napatyrä. Minunkin kissallani oli sellainen, ja eläinlääkäri poisti sen. Sain katsella vierestä, ei ollut iso toimenpide. Mene sinäkin näyttämään kissaasi eläinlääkärille. Eläinlääkäri voi arvioida, pitääkö patti poistaa vai häviääkö se itsestään.


      • kissarakas1
        Martha-täti kirjoitti:

        Tämä on kyllä ihmisten terveyspalsta, lemmikkipalstat ovat ihan erikseen... mutta kuulostaa siltä, että kissallasi on napatyrä. Minunkin kissallani oli sellainen, ja eläinlääkäri poisti sen. Sain katsella vierestä, ei ollut iso toimenpide. Mene sinäkin näyttämään kissaasi eläinlääkärille. Eläinlääkäri voi arvioida, pitääkö patti poistaa vai häviääkö se itsestään.

        voi kiitos :) tämä oli tärkeä tieto minulle


    • ?

      Miksi ette hyvät ihmiset mene lääkäriin?! Ei sinne kunnallisellekaan tarvitse jonottaa, jos nyt on omasta terveydestä kiinni, niin ei yksityisen lääkärin 80 euroa kovin kovalta hinnalta tunnu.. Tietysti jos pitää mennä tarkempiin tutkimuksiin, niin käsittääkeseni yksityiseltä puolelta saa lähetteitä myös kunnallisiin tutkimuksiin.

    • dianafox

      voiko tyhmempää olla kuin kysellä täällä onko syöpä vai joku patti.lääkärit ne sitä varten on.ja jos ei pääse lääkäriin mitä hittoo sillä tiedolla tekee mitä täälä joku olevinaan tietäjä sanoo.ihmisillä vaan kauhee pätemisen tarve tietää mikä toista vaivaa.vai meneekö ihmiset lääkäriin hei mua kehotettiin suomi24.ssa tulemaan koska mulla on syöpä.voi luoja miten tyhmiä ihmisiä.ite oon syövän sairastana.niitä vastauksia on vaan odoteltava eikä höyryttävä aivan turhia.

    • Quit smoking
      • Koirahoituri

        Minulla hausisluun kohdalla iso patti mikä on kipeä.
        Voiko olla rasvapatti.
        Sain lääkäriltä histaminiia.


    • sfsfsffsdffsdfsddfsg

      ketjun alottajajalle vois laittaa et selässähän on nikamia jotka tuntuu tälläisinä patteina, niin kannattaako niitä kaikkia patteja alkaa tutkituttamaan?

    • patillinen

      Tänään poistettiin muutaman vuoden välein vaivanneita rasvapatteja. Viisi tikkiä selässä, paikallispuudutus, ei sairaslomaa, muutaman tunnin kesti kunnallisessa päiväkirurgialla. Pieni vaiva kun vain ilmoittautuu poisto-jonoon lääkärin kautta tietysti. Kaksi oli pikkurillin kynnen kokoista, kolmas oli isovarpaan kokoinen, joten se oli jo ällöttävän näköinen tapaus. Patteja voi olla myös käsivarsissa.

      • toinen patillinen

        Onko sulla noita ollut suvussa? Mun isällä on niitä useampi, ja nyt oon itsekin löytänyt pienen patin reidestä, mietin voisiko olla samanlainen.
        Tuo nyt ei vielä haittaa, mut en haluis kyllä että niitä tulis yhtä monta/yhtä suuria kuin isukille.


    • ......

      Mulla on käsivarressa kyynärpään kohdalla, ollut siinä jo monenmonta vuotta..
      Joskus oli melkein kananmunan kokonen, nyt ehkä joku 3-4cm ja reilusti ihon alla.
      Lääkärit aina sanonu rasvapatiks, mut ei sitä muuten olla tutkittu.

    • Poistettu patti

      Minulta poiistettiin pari viikkoa sitten rasvapatti selästä, lavan yläpuolelta. On ollut siellä monta vuotta ja pikkuhiljaa kasvanut. Halkaisijaltaan n. 2cm... Päällepäin näytti, että helppo tapaus. Olikin luultua isompi, koska oli kasvanut sisällepäin. Rasvapatti on kuulema ns. kapselissa ja kapseli pitisi saada ehjänä pois. Mutten on vaara, että jos särkyy ja sitä talia jää sisälle. Alkaa kasvamaan samaan kohtaan uudelleen. Minulla onneksi saatiin kapseli ehjänä pois. Terveyskeskukseen soitin ja etukäteen varasin ajan poistoon, poistaminen kesti melkein tunnin ( oli kylläkin opiskelija tekemässä operaatiota). Alkuun oli puhe, että joutuu 4 tikin viikkon tekemään, mutta kun olikin isompi niin haava nyt sen mukainen. Kuusi tikkiä laittoi, että ei pääse haava sitten myöhemminkään avautumaan, kunon liikkuvalla kohtaa. Niin ja sairaslomaa sain myös sen kaksi viikkoa.

    • Patteroinen

      Onko kenelläkään muulla tullut pattiin tummia viivoja (aivan suora viiva, näyttää jollekkin verenpurkaumalle), ja iso mustelma? Itsellä tuli ensin reiteen kipeä viiva ja iso patti, jota seurasi iso mustelma ja pattikin pienentyi ja muuttui kovaksi..

      • Patiliisa

        mulla on käsivarressa ollut pitkään 'tutkimaton' rasvapatti ja siihen on ikään kuin ilmestynyt verenpurkauma


    • pasi

      kysymys nille jolle nyt tämä rasvapotin poisto on tehty, siis oliko teillä minkään laisia kipuja? käden puutumista taikka päänsärkyä? jos oli lähtikö kivut? on tullut käytyä urheilulääkärillä, fysioterapeutilla, hierojalla ja kirurgilla jokaisella eri selitys vaivalle.. itse olen leikkauksen kokeilun puolest, kun mikään näistä heidän antamistaan ohjeista ei ole auttanut.

      • markus339

        minä luulen että olen oikeassa että luulen että sinulla ehkäpä voisi luulla että sinulla on syöpä perseessä, olen itse kokenut tälläisen tapahtuman, toivottavasti tykkäsit tästä kommentistta


    • hohhoi1

      Minulla on ollut rasvapatti selässä noin 7 vuotta ja se tulehtui 4 vuotta sitten. Siitä tuli ulos mätää ja itse rasvapatti. Mieheni antoi patille lempinimeksi 'Monsteri'. Lääkäri totesi patin rasvapatiksi 7 vuotta sitten. Tulehdus parani itsestään, joten en näyttänyt panttia silloin lääkärille. Patti kasvoi takaisin ja nyt se taas tulehtunut ja tosi kipeä. En pysty nukkumaan oikealla kyljellä ja koska olen raskaana kuudennella kuulla, voin nukkua vain vasemmalla kyljellä. Unen saaminen on siis haasteellista. Pitää varmaan lähteä lekurille näyttämään pattia. Mietin vain, että leikataanko raskaana olevalta tulehtuneita patteja. Antibioottien käyttö on varmaan myös rajoitetumpaa. Onko kokemuksia?

    • turhautunut veron ma

      Minulla on patti rintalastan päällä. Ollut vuosia ja en ole tutkituttanut. Nyt kaduttaa etten ole. Patti nimittäin on nyt kasvanut yhtäkkiä ja punainen ja kosketusarka.
      Lääkärille ei pääse, vaan ne "konsultoi" hoitajia.

      Sain l'ääkekuurin, nyt neljäs päivä ja joulun pyhät vastassa. Ei tunnu yhtään hyvältä. Ja pelottaa, mikä se oikeasti on. Lääke ei auta!

      Suosittelen poistattamaan patit ennen kuin tulehtuvat.

    • Ikäävasta15

      Voiko rasvapatti ilmestyä korvalehteen ( kohtaan jossa yleensä korvis, minulla ei kuitenkaan ole) ?

    • 13vee

      olen 13v tyttö ja reiden kohdalle on tullut patti. Se on erittäin lähellä ihoa ja puristaessa tule jotain nestettä ulos. Ajattelin kertoa äidilleni, joka varmaan passittaa koulun terveydenhoitajalle. Haluaisin sen pois, mutta en uskalla käydä leikkauttamassa. Sattuuko sen leikkauttaminen?

    • rasvis

      Voi kun onnettoman pieniä noi teidän rasvikset . Mulla selkäytImen sisällä rintarangan alueella nikama 2 -6 väli ainakin täynnä voimakas rakeneista kudosta. enempää ei kuvattu , enkä mitään hoitoa ole saannut. Arv atkaa mitä oireita ja mitä mahdollisesti tulevaisuus tuo tullessaan. Olisko muita joilla selkäytimessä kasvaimia ? Haluaisin vaihtaa ajatuksia .

    • Anonyymi

      Oon 14v ja nänninkohalla patti, aika lähellä ihoa liikkuu ja sattuu jos puristaa/painaa. Ja oon aika jäljes keskustelusta mut huolestuin ni päätin kysäästä:)

    • Hyvänlaatuinen rasvapatti eli lipooma voi muodostua kehon alle johtuen siitä että henkilö on nauttinut liiallisesti rasvoja. Yleensä kyseisellä henkilöllä on myös rasvakertymää muuallakin kehossaan. Kun henkilö laihduttaa ja laihtuu rasvakertymä kehossa poistuu. Kun kehon rasvaprosentti on riittävän pieni yleensä lipoomakin poistuu tällöin kehosta kuin itsestään eli laihtumisen seurauksena.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      20
      1780
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1348
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      62
      1230
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1150
    5. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1095
    6. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1057
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      11
      1056
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      1019
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      1010
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1002
    Aihe