9-5 check engine -valon resetointi ?

Miksu

Autossani (95w 2.3t -99) on jo toisen kerran syttynyt check engine -valo. Ekalla kerralla syy oli Metron mukaan jonkun potikan antama väärä arvo, joka meni yli säädettyjen ohjearvojen (liittynee kaasupolkimeen tms..). Huollossa laittoivat huoltosoftan (väljemmät parametrit) koneeseen, ja kehuivat että tuskin uusii. No nyt kuitenkin uusi, ja kysynkin että saako tuon systeemin kotikonstein resetoitua, ettei tarvitsisi viedä Metroon / Laakkoselle niin älyttömän pienen homman takia...?

11

6660

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 9000LPT

      Irroittaa akkukaapelin joksikin aikaa. Kannattaa kyllä käydä varmistamassa vian tämän kertainen syy, varsinkin jos esiintyy usein.

      • Turbo Sensonic

        Saabin ohjeissa sanotaan, että akkukaapeli pitää irroittaa vähintään 5 minuutiksi, jotta järjestelmä nollautuu. Samalla kyllä sitten katoaa radion ja Trionicin asetukset. No radion voi aina ohjelmoitda uudestaan ja Trionicin voi totutusajattaa jälleen kerran :)


    • Miksu

      ..juu, kävin paikallisella Saab korjaamolla katsomassa miten se valo sammutetaan. 9-5:hän menee limb home -moodiin kun tuo valo syttyy, eli kaasu menee sähköstä vaijerille, cruiseri menee pois päältä jne.. eli autossa tapahtuu todella mekaanisia muutoksia kun tuo valo syttyy. Ja mekaaninen on korjaustoimenpidekin, ei tosiaan riitä että "irroittaa akusta piuhan 5 minuutiksi".
      Kaiffari hääräsi kaasutinläppäkotelon kimpussa pari minsaa, että sai systeemin vaijerimekanismilta takaisin servolle, ja sitten resetoi kompuutterin ajoneuvoväylän kautta. Hyvä niin. Hassua asiassa on se, että nuo kaasuläppäkoteloa ohjaavat potikat ovat siis syypäät tuohon virheilmoitukseen tässä tapauksessa, kuitenkin nuo huoltohemmot ovat herkästi vaihtamassa itse läppäkoteloa, vaikka vika on polkimen päässä (tuottaa siis väärät parametrit (=out of range) ohjauskäskyille).

      Autollani on ajettu reipas satatuhatta joista viimeiset 10tkm itse, ja tuntuu käsittämättömältä että tällainen KULUMISvika ilmenee jo näin varhain. Aiemmin omistamallani Bemarilla ajoin lähes 300tkm pelkillä normaaleila huolloilla ilman ainuttakaan vikaa, ja Opel Omegallakin lähes 200tkm. Pikkuhiljaa alkaa pelottaa, että 95 oli virheostos. Tämä vikahan on oikea insinööritaidon huippunäyte. Puolen Euron potikka aiheuttaa 1000 euron remontin. Ja tämä vain siksi, että auto on kasattu alunperinkin paskoista osista ??

      Anteeksi vuodatus, mutta ottaa meinaan päähän...

      • Neljäs Saab

        Palaa se valo suotta myös 900 vm -95 sähköisessä versiossa. Autossa ei kylläkään tapahdu mitään huomattavaa muutosta. kaikki toimii... Testeri näyttää aina liian laihaa polttoaineseosta...Kun ajelee vähän aikaa runsaammalla kaasulla, valo sammuu...


      • Turbo Sensonic
        Neljäs Saab kirjoitti:

        Palaa se valo suotta myös 900 vm -95 sähköisessä versiossa. Autossa ei kylläkään tapahdu mitään huomattavaa muutosta. kaikki toimii... Testeri näyttää aina liian laihaa polttoaineseosta...Kun ajelee vähän aikaa runsaammalla kaasulla, valo sammuu...

        Olisikohan Lambda-anturissa jotain häikkää, kun auto käyttäytyy noin? Jos jostain saisi kokeiltavaksi toisen Lambda-anturin, niin saisi selville, onko vika juuri tuossa anturissa.


    • o--o

      Mulla syttyi viime toukokuussa. Silloin vikakoodi viittasi sähköhäiriöön. Se nollattiin - maksua vastaan.
      Nyt elokuussa se syttyi taas. Löysin tämän jossa on neljä eri tapaa nollaukseen:
      https://axleaddict.com/auto-repair/How-to-Get-Rid-of-the-Check-Engine-Light
      Tapa kakkosessa auto käynnitetään kolme kertaa. Huomasin että riittää että virta-avainta kääntää kolme kertaa. Starttimoottorin ei tarvitse käynnistyä.
      Check engine valo sammui.

      • Anonyymi

        Noin se nollautuu. Virta päälle kolme kertaa peräkkäin, mutta ei kuitenkaan käynnistetä.


    • Larssonder

      Omassa -01 vuoden Saab 9-3:ssa ei virtojen kolmesti kytkeminen vikavaloa poistanut, mutta akunkengän irroittaminen muutamaksi minuutiksi tepsi.

    • Anonyymi

      sammui akun irrotuksessa vein korjaamolle ku öljyvalo paloio

    • Anonyymi
      • Anonyymi

        Homo


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      341
      3841
    2. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      83
      1709
    3. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      43
      1510
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      59
      1473
    5. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      28
      1318
    6. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      51
      1302
    7. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      58
      1285
    8. Persut vajosivat pinnan alle

      Sosiaali- ja terveysministeri Kaisa Juuson (ps) tietämättömyys hallinnonalansa leikkauksista on pöyristyttänyt Suomen ka
      Maailman menoa
      194
      1231
    9. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      6
      1190
    10. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      26
      1167
    Aihe