Lettuja ilman kananmunaa?

tuheroleipuri

Tahtoisin paistaa lapsille lettuja iltapalaksi, mutta pojalla on munaallergia. Juustomaitoa ei ole. Kuinka saisi letut pysymään kasassa? En ole kunnollisia saanut tehtyä, olen jättänyt vaan munan pois ja laittanut enemmän jauhoja, mutta lopputulos ei ole hyvä. Kaupassa on myytävänä jotain Phyllium-jauhetta jota voi käyttää sidosaineena, toimisiko se lettujen kanssa? vinkkejä?

12

28103

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lettu

      Tosta phyllumista en tiedä mutta tulipahan mieleeni pellava rouhe saattaisi toimia ehkä. Olen joskus piimäkakussa korvannut munat pellavarouheella.

    • äitikkä

      Itse olen jo onnistuneesti paistellut lettuja 25 vuotta ilman kananmunaa. Tässä ohjeeni:

      1 1/2 dl rasvatonta maitojauhetta
      3 dl vehnäjauhoja
      1/2 tl suolaa
      (hieman sokeria)
      4 dl vettä
      1 dl maitorahkaa
      50 g juoksevaa margariinia

      Kuivat aineet yhdistetään. Lisätään vesi, rahka ja lopuksi margariini. Annetaan turvota 1/2 tuntia. Paistetaan (käytän itse hieman voita). Ja nautitaan itsekullekin sopivien lisukkeiden kera. Takaan, että onnistuu ja ovat hyviä! Ihania herkutteluhetkiä lapsillesi ja myös itsellesi.

    • kotikokki

      ostappa maitojauhetta, paketissa on ohje kuinka sillä korvataan kananmunat!

    • tuheroleipuri

      Lähdenpä ostoksille ja testaan :)

      • usein munaton, maidoton ym.

        Googletappa "puutteenperä" niin löydät paljon ohjeita miten korvata kananmuna, maito tms. Ja myös useita käyttökelpoisia ruokaohjeita!


      • se sama kuin edellisessä
        usein munaton, maidoton ym. kirjoitti:

        Googletappa "puutteenperä" niin löydät paljon ohjeita miten korvata kananmuna, maito tms. Ja myös useita käyttökelpoisia ruokaohjeita!

        Että myöskin soijajauhoilla voi korvata munan!


    • zaatar

      jonkinlaisia 'pannukakkuja' kuitenkin paistellaan paljon lähi-idän keittiöissä. Niihin ei käytetä niin maitoa kuin muniakaan, mutta monesti lisätään vähän mannasuurimoita ja hiivaa kohotteeksi.
      Palestiinalaiskeittiön kataijjef(tai ataijjef)-pannareiden teko on monivaiheista, mutta laitan tähän vain tämän perustaikina ohjeen.

      8 rkl vehnäjauhoja
      1 rkl kuivahiivaa
      1 lasi vettä
      2 rkl mannasuurimoita
      1 tl sokeria
      ½ tl suolaa

      margariinia tai voita paistoon

      Sekoita kaikki aineet ja anna nousta pari tuntia. Sekoita taikinaa muutaman kerran kohoamisen aikana. Jos taikina on liian paksua lisää vettä varovasti.
      Alkuperäiset kateijjef-pannarit paistetaan vain toiselta puolelta täytetään sopivalla täytteellä, suljetaan puolikuuksi ja paistetaan toistamiseen ja lopuksi vielä upotetaan makeaan siirappiin.
      Itse paistan lettujen tapaan molemmin puolin ja tarjoan hunajan kera.

      Jemeniläiset lahhuh-pannarit ovat mieleisiäni. Ne ovat sienimäisen pehmeitä, paistetaan vain toiselta puolelta ja tarjotaan ei-makeitten lisukkeiden kanssa.

      ohje:
      2 tl hiivaa
      2 lasia haaleaa vettä
      1 tl suolaa
      2 lasia vehnäjauhoja

      margariinia paistoon

      Sekoita kaikki aineet ja anna kohota tunti pari.
      Sekoita taikina perusteellisesti ennen paistoa.
      Kuumenna (kannellinen) paistinpannu ja kaada siihen seosta vajaa kauhallinen. Keinuta pannua varovasti niin, että taikina leviää tasaisesti. Kun lettu alkaa olla täynnä reikiä, sulje kansi, pienennä hieman tulta ja paista kunnes lahhuh on täysin kuiva pinnalta.

      • aila

        Juustonjuoksutinta taikinaan! Se kokoaa maidon proteiinia, siis juoksuttaa, ja taikina pysyy kasassa. Vanha konsti on myös tehdä paksumpi taikina kuin tavallista, mutta lätyistä tulee silloin tuhtimpia, ei niin rapeita ja notkeita.


      • tapa on
        aila kirjoitti:

        Juustonjuoksutinta taikinaan! Se kokoaa maidon proteiinia, siis juoksuttaa, ja taikina pysyy kasassa. Vanha konsti on myös tehdä paksumpi taikina kuin tavallista, mutta lätyistä tulee silloin tuhtimpia, ei niin rapeita ja notkeita.

        Kaikista paras on tähän mennessä ollu nuo soijajauhot. Tosiaan letuista tulee ihan samanlaisia kuin munallakin. 2 rkl jauhoa korvaa yhden kananmunan, suosittelen lämpimästi :)


    • basilico

      oma versioni ei eroa normaalista muuten, mutta korvaan munan leivinjauheella ( 1 tl ), ja annan turvota reilun puoli tuntia. pysyy kasassa ja hyviä tulee.

    • lissu232

      Hei minä olen saanut pullat ja letut onnistumaan ihan hyvin ilman kananmunia,olen jättänyt vain taikinasta pois enkä ole korvannut millään,,samoin murotaikina marjapiirakkaan onnistuu,,pipareissa jos pyydetään yksi muna,,ei ole haitannut mitenkään onnistumista,,tehnyt jo 12 vuotta pojalleni tavallista vishyä olen joskus laittanut lettutaikinaan tulevat rapaita muuten ihan samalla ohjeella,,,kokeilehan uudestaan,minulla ei ole letut hajoneet laisinkaan,,munkkeja voit tehdä, juusto,suklaa,,hyytelökakkuja,,aivan ihania,,ja helppoja,,lihapiirakoita,,

    • EL

      Olen yksin kotona ja tekee mieli lettuja... ei kananmunaa! Auttakaa nyt joku! Miten saisin letut pysymään kasassa?! Luokseni tulee myös yksi kaveri, hänellä on sattumoisin myös muna allergia. Itse aattelin tehdä 2 annosta lettuja. toisen kananmunilla, toisen ilman ja sattumoisin oli kananmunat loppu! KIITOS TÄSTÄ OHJEESTA! SE PELASTI PÄIVÄNI! (1h myöhemmin) Nyt sitten istutaan Lauran kanssa syömassä IHANIA lettuja ja juomassa IHANAA teetä. Kannattaa kokeilla!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      60
      3110
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      546
      2967
    3. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      37
      2155
    4. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      49
      1972
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      120
      1805
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      304
      1781
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1542
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      99
      1267
    9. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      63
      1208
    10. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1172
    Aihe