lapsen helliminen ja silittely

Dolto

Meillä 5-vuotiasta poikaa silitellään iltaisin sadun jälkeen. Silmäilin kirjastossa kirjaa lapsuuden taitekohdat (kirj. Dolto),Sen mukaan tällainen "mykkä helliminen " olisi vahingollista lapsen seksuaaliselle kehitykselle. Myöskin vanhempien sängyn pitäisi olla paikka johon lapsilla ei ole asiaa. Siellä ei saa lapset núkkua muuten tulee kehityshäiriöitä yms. Meillä poika tulee yöllä väliin enkä jaksa yöllä välittää.

13

2112

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • miltä vuosisadalta?

      Varmaan amerikkalainen tai ainakin katoliselta alueelta. Siellähän lapsi saa traumoja alastomien vanhempiensakin näkemisestä.
      Suomalaisen saunan maassa on kuule ihan eri asenteet kaikeksi onneksi.
      Emme ole niin ahdistuneita.

    • taivasteltiin

      lapsikatraiden äitien kanssa hiekkalaatikolla, että kun joka öinen lasten vaellus vanhempien sänkyyn alkaa, niin itselle ei jää tilaa kuin jalkopäähän.
      Eräs äiti lohdutteli sillä, että kyllä se yö vaellus lapsilla lopuu ennen rippikoulua,

      tosi on!

    • äitsykkä

      8 vuotias poika ja 6 vuotias tyttö joka yö viereen. ja saavat tullakin.

      • ´Nitta`

        Herranen aika, toivottavasti kukaan ei ime kaikkea tuota "faktaa" itseensä, hoohhohoo.
        Kyllä pitää ihmisen meinaa olla kiero, kun tuollaisia keksii, huh.


    • annabella

      Kyllä se on enemmänkin niin että silittämättömyys je hellimättömyys tekee hallaa terveelle seks. kehitykselle. itse nukuin 12-vuotiaaksi asti äidin vieressä ja olen terve nuori nainen.

      • annabella

        että minua olisi äiti silitellyt enää 12-vuotiaana, ei mitään semmoista.
        mut sain nukkua samassa sängyssä jos halusin vielä noinkin vanhana.


    • Minde-66

      paljon vaan.Omiani halailen,silittelen,pussailen ja kerron usein kuinka paljon heitä rakastan ja näyttää tuo seksuaalisuus heillä olevan kunnossa.Vanhin melkein täysikäinen ja hänkin saa vielä silityksiä ja taputuksia vaikka nauraakin päälle.Oppivat itekin hellimään rakkaitaan eikä jää "kosketuskammoiseksi".Nuorin 5v nukkuu paljon vieressäni mieheni ollessa matkatöissä.On kiva kun on joku vieressä,isän ollessa kotona nukkuu omassa sängyssä vaikkakin joskus aamuisin löytyy meidän välistä.Keskimmäinen 14v pyytää itsekin välillä halia kun kuljen ohi ja se on ihan mukavaa.

      • miehistä

        joistain miehistä huomaa jos niitä ei ole hellitty tarpeeksi lapsena, ne ei osaa parisuhteessa helliä naisiaan, halailla ja silitellä. eikä ne oikeen anna itseäänkään koskettaa. kokemuksia täkkäisistä miehistä on.
        luin ton joskus jostain kirjasta ja mietin elämäni miehiä.


      • stemme

        olen 62v. papparainen, työskentelen päiväkodissa, kyllä lapset haluu haleja, enkä ole saanut kuulla mitään negatiivista keneltäkään. Nukkarissa lapset haluaa minut viereensä, ihan vain nukkumaan. Monien lapsien kanssa ollaan sovittu, että herätän heidät leikkimään, jos he nukahtavat. Luen heille satuja ja kaikki lapset nukahtaa. Kun lapset herää, ne jotka ei nuku, he alkavat leikkimään , ja ne jotka nukkuu, herätän heidät ja he haluavat tulla minun syliin puettavaksi, aivan ihanaa!Voisiko sanoa, tulkaa minun syliini!


    • mutsimutsi

      Älä huoli ollenkaan! Hellyyden osoittaminen on tervettä ja tekee meistä ihmisiä.
      Minun neljätoistavuotiaat poikani saattavat vielä silloin tällöin raahata patjansa mutsin makkariin ja nukkua lattialla sänkyni vieressä, kun olo tuntuu yksinäiseltä heidän omissa huoneissaan.
      Ja ovat ihan kivoja, koulussa hyvin menestyviä poikia, joilla on paljon kavereita.

      • mukavaa kotona

        Ruokapöydässä aina jutellaan kaikki päivän tapahtumat. Tulemme kaikki samoihin aikoihin kotiin ja syömme yhdessä. Olen ihmetellyt, kun monessa perheessä jokainen syö eri aikaan.
        Se on vahinko.
        Taputusta ja silitystä vaikkapa vain hipaisemalla päivittäin. Teini-ikäiset ovat väistelevinään ÄLÄ VIITTI, mutta mielissään kuitenkin.


    • Hellyyttä kehiin!

      Mitä enemmän lapset saavat hellyyttä ja läheisyyttä (ilman seksuaalista sävyä tietysti), sitä parempi. Meilläkin on tärkeää, että illalla suukotellaan ja hellitään ennen nukkumaan menoa ja kutsutaan hellittelynimillä. Siinä tulee hyvä päätös päivälle (johon on voinut sisältyä riitoja ja suuttumisia puolin ja toisin), ja on hyvä mieli käydä nukkumaan. Ainoa aika, milloin lapsilla ei ole asiaa vanhempien makkariin on se, kun vanhemmat pitävät toisiaan hyvänä : )

    • hellien kasvatettu.

      Minua on kasvatettu hellien, äänen kanssa ja ilman. Olen nukkunut lapsena vanhemoieni sängyssä, yksin päiväunia ja myös öisin heidän välissään.

      Nyt olen jo nuori aikuinen, eikä minulla ole seksuaalisia kehityshäiriöitä. Olen aivan normaali ihminen. Olen nähnyt lapsena alastomia ihmisiä, eikä se ole vahingoittanut minua.

      Painettu sana ei aina sisällä ehdotonta totuutta. Kyseinen teos on tekijöidensä laatima, heidän näkemyksensä asiasta, ei todellakaan absoluuttinen totuus, jota kaikkien on noudatettava!

      Tulee mieleen, että kirjoittaja on tarkoittanut tällä tilannetta, jossa lapsi kokee "hyväilyn" ahdistavana. Tilannehan voi muodostua joissakin olosuhteissa uhkaavaksi, jos ollaan vain pitkään hiljaa ja aikuinen koskettelee.. Mutta jos oma rakas vanhempi silittelee lastaan uneen eikä lapsi tunne tilannetta uhkaavaksi, siinä ei ole mitään väärää!

      Ehkä vanhempien sängyn kieltämiseen liittyy ajatus siitä, ettei lapsi joutuisi joskus vahingossa seuraamaan vanhempiensa rakastelua ja kokisi sitä ahdistavana ja pelottavana, niinkuin pieni lapsi luonnollisesti sattaa asian kokeakin.

      Tuskin normaalilla terveellä kasvattajalla on mitään syytä pelästyä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      164
      2783
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2011
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      88
      1816
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe