Polven

Tekonivel

Kyselisin onko kenellekkään tehty polven tekonivel leikkausta.
Itselle on sellainen tulossa ja olisi kiva tietää miten nopeasti siitä toipuu ja millainen on polvi tekonivelen kanssa. Toimiiko lähes kuin oma nivel polvessa.

129

40992

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ja parantuminen oli nopeaa

      Viime lokakuussa laitettiin oikeaan polveen tekonivel ja parantuminen on ollut todella nopeaa. Ensi alkuun söin tietysti vahvoja kipulääkkeitä n. kuukauden ajan, mutta sitten pikkuhiljaa niitä vähentelin ja nyt en syö enää mitään lääkettä. Kyynärsauvat jätin pois kuukausi leikkauksesta, kun ne hidastivat vayhtia ja olivat vain tiellä.Nyt olen menossa vielä tämän kevään aikana toisen polven leikkaukseen.Tsemppiä sinulle, kirjoittele sitten, miten olet toipunut.

      • tekonivel

        Kiitos sinulle tiedoista, on mukava kuulla , että siitä toipuu noinkin nopeasti.Leikkaus aikaa minulla ei ole vielä tiedossa, sillä kävin vasta pari viikkoa sitten lääkärissä ja hän laittoi minut leikkausjonoon ja kertoi, että voi viedä aikaa ennekuin pääsen kun noi jonot on niin pitkät:(
        Hän arveli kuitenkin että joskus vasta kesällä ellei tule peruutus aikoja, toivottavasti tulee kun ei oikein tahdo jaksaa noiden kipujen kanssa ja liikuminenkin on aika heikkoa. Sinähän pääset pian jo toisen polven leikkaukseen, vaihdetaanko siihenkin nivel. Tsemppiä myös sinulle siihen leikkaukseen.


      • myös
        tekonivel kirjoitti:

        Kiitos sinulle tiedoista, on mukava kuulla , että siitä toipuu noinkin nopeasti.Leikkaus aikaa minulla ei ole vielä tiedossa, sillä kävin vasta pari viikkoa sitten lääkärissä ja hän laittoi minut leikkausjonoon ja kertoi, että voi viedä aikaa ennekuin pääsen kun noi jonot on niin pitkät:(
        Hän arveli kuitenkin että joskus vasta kesällä ellei tule peruutus aikoja, toivottavasti tulee kun ei oikein tahdo jaksaa noiden kipujen kanssa ja liikuminenkin on aika heikkoa. Sinähän pääset pian jo toisen polven leikkaukseen, vaihdetaanko siihenkin nivel. Tsemppiä myös sinulle siihen leikkaukseen.

        Juu, nyt laitetaan vasempaan polveen tekonivel.Siihen tehtiin muutama vuosi sitten osteotomia, mutta siitäpä ei ollut minulle mitään hyötyä, eli kivut jatkuivat aina vain. Toipuminen leikkauksesta on tietysti aina yksilöllistä,eikä tietenkään pysty sanomaan, toipuvatko kaikki yhtä nopeasti.Luulen, että ahkera jumppaamiseni edesauttoi asiaa.Kannattaa kysyä fysioterapiasta kuntopyörää lainaan sitten myöhemmin. Sillä kun polkee ahkeraan, niin polvi notkistuu.Eikö se muuten pitäisi olla se hoitotakuu voimassa?


      • tekonivel
        myös kirjoitti:

        Juu, nyt laitetaan vasempaan polveen tekonivel.Siihen tehtiin muutama vuosi sitten osteotomia, mutta siitäpä ei ollut minulle mitään hyötyä, eli kivut jatkuivat aina vain. Toipuminen leikkauksesta on tietysti aina yksilöllistä,eikä tietenkään pysty sanomaan, toipuvatko kaikki yhtä nopeasti.Luulen, että ahkera jumppaamiseni edesauttoi asiaa.Kannattaa kysyä fysioterapiasta kuntopyörää lainaan sitten myöhemmin. Sillä kun polkee ahkeraan, niin polvi notkistuu.Eikö se muuten pitäisi olla se hoitotakuu voimassa?

        Sinulla näyttä olevan samat vaivat kuin minulla, minulle tehtiin nelisen vuotta sitten myös vasempaan jalkaan osteotomia ja siitä ei ole ollut juurikaan apua polvi on koko ajan kipeä ja jalka turvoksissa. Tämä tekonivel laitetaan oikeaan polveen, koska se on se minun "huonompi jalka". Luultavasti myös jossain vaiheessa tulee eteen sama toimenpide vasempaan :(
        Kiitos vinkistä tuosta kuntopyörästä ja siitä hoitotakuusta minäkin mainitsin lääkärille, hän tuumasi, että niinhän sen pitäis mennä, mutta resursit eivät riitä aina, joten toisinaan venyy pitempään ennenkuin pääsee leikkaukseen.


      • Iceli

        Leikattiinko sinut yksityisellä puolella? Minua ei leikata yleisellä puolella koska olen " ala-ikäinen" koetan Coxan kautta päästä. Onko kokomuksia Coxassa leikatuilla..versus julkinen sektori?


    • sinikkaliisa

      Olen ollut tekonivel leikkauksessa ja suosittelen,kyllä 4-6 viikon kivut aina kestää, minulla oli niitä monta vuotta , mutta nyt kivut pois ,ei kannata pitää turhaa jatkuvaa kipuja polvessa

      • neuvoton.

        Minkä ikäisiä olette ja missä vaiheessa läkäri suositteli leikkausta ? Pitääkö kunto olla jo sellainen, ettei juuri enää pääse liikkumaan ? Minulle ei suositeltu leikkausta, vaikka kärsin päivittäisistä kovista kivuista ja ajoittain käveleminenkin on vaikeaa, varsinkin raskaan työpäivän jälkeen. Kortisonilla ja kipulääkkeillä on pärjättävä vielä vuosia. Toivottavasti pärjään, mutta tälläisen vastauksen sain kunnallisella puolella. Olin leikkausjonossa. Pelkään kyllä näin suurta leikkausta, mutta jos se olisi parantanut elämälaatuani ja poistanut kivut, niin kestäisin kyllä. Mutta kai sitten lääkäri tietää paremmin.


      • minäkin!
        neuvoton. kirjoitti:

        Minkä ikäisiä olette ja missä vaiheessa läkäri suositteli leikkausta ? Pitääkö kunto olla jo sellainen, ettei juuri enää pääse liikkumaan ? Minulle ei suositeltu leikkausta, vaikka kärsin päivittäisistä kovista kivuista ja ajoittain käveleminenkin on vaikeaa, varsinkin raskaan työpäivän jälkeen. Kortisonilla ja kipulääkkeillä on pärjättävä vielä vuosia. Toivottavasti pärjään, mutta tälläisen vastauksen sain kunnallisella puolella. Olin leikkausjonossa. Pelkään kyllä näin suurta leikkausta, mutta jos se olisi parantanut elämälaatuani ja poistanut kivut, niin kestäisin kyllä. Mutta kai sitten lääkäri tietää paremmin.

        Olin keväällä polven tähystysleikkauksessa, jossa todettiin oikean polven sisemmästä nivelestä puuttuvan kokonaan nivelpinta. Ulompi nivel sanottiin olevan kunnossa. Tuosta sisemmästä nivelestä aiheutuu kipua ja se säteilee pahimmillaan sääriluuhun. Parasetamoli ei maksimiannoksellakaan auta lainkaan, muita särkylääkkeitä en voi käyttää. Arcoxia vähentää särkyä jonkin verran, mutta munuaiseni eivät kestä sen jatkuvaa käyttöä. Kevennän kipeää polveani kävelykepillä, ettei (tehotonta) särkylääkettä tarvitse syödä jatkuvasti. Leikannut lääkäri sanoi että jos kivut eivät häviä syksyyn mennessä, pitää hakeutua tekonivelleikkaukseen. Nyt kuitenkin epäilen ettei terveyskeskus lähetä minua leikkaukseen, koska tarve olisi vain sisemmälle nivelelle. Polven ulompi nivel on ilmeisesti säästynyt ja säästyy edelleen, koska polvi alkaa kääntyä "lengolleen" ulospäin. Nivelrikko on minulla perinnöllinen sairaus, äidilleni ja mummolleni on laitettu tekonivelet molempiin polviin. Tuntuu kauhealta jos pitää vain kärsiä näitä kipuja vuositolkulla odottaen että polven ulompikin nivel kuluisi loppuun. Mutta pitänee käydä yrittämässä terveyskeskuksessa, yksityispuolen leikkaukseen minulla ei ole rahaa.


      • kertomus:
        minäkin! kirjoitti:

        Olin keväällä polven tähystysleikkauksessa, jossa todettiin oikean polven sisemmästä nivelestä puuttuvan kokonaan nivelpinta. Ulompi nivel sanottiin olevan kunnossa. Tuosta sisemmästä nivelestä aiheutuu kipua ja se säteilee pahimmillaan sääriluuhun. Parasetamoli ei maksimiannoksellakaan auta lainkaan, muita särkylääkkeitä en voi käyttää. Arcoxia vähentää särkyä jonkin verran, mutta munuaiseni eivät kestä sen jatkuvaa käyttöä. Kevennän kipeää polveani kävelykepillä, ettei (tehotonta) särkylääkettä tarvitse syödä jatkuvasti. Leikannut lääkäri sanoi että jos kivut eivät häviä syksyyn mennessä, pitää hakeutua tekonivelleikkaukseen. Nyt kuitenkin epäilen ettei terveyskeskus lähetä minua leikkaukseen, koska tarve olisi vain sisemmälle nivelelle. Polven ulompi nivel on ilmeisesti säästynyt ja säästyy edelleen, koska polvi alkaa kääntyä "lengolleen" ulospäin. Nivelrikko on minulla perinnöllinen sairaus, äidilleni ja mummolleni on laitettu tekonivelet molempiin polviin. Tuntuu kauhealta jos pitää vain kärsiä näitä kipuja vuositolkulla odottaen että polven ulompikin nivel kuluisi loppuun. Mutta pitänee käydä yrittämässä terveyskeskuksessa, yksityispuolen leikkaukseen minulla ei ole rahaa.

        Parisen viikkoa edellisen viestin jälkeen kävin terveyskeskuksessa ja lääkäri suostui kirjoittamaan lähetteen tekonivelleikkauksen tutkimuksiin. Peijaksesta ilmoittivat että puolisen vuotta kestää ennen kuin kutsutaan ortopedin vastaanotolle. Alkuviikolla tuli puhelinsoitto että tälle päivälle olisi tarjolla peruutusaika. Kun ortopedi oli tutkinut uudet röntgenkuvat, pikaisesti haastatellut ja tutkinut polven, asetti tekonivelleikkausjonoon. Hieman huvitti kun lääkärin edessä seisoessani hän tokaisi että sääret on kuin cowboylla. Yllätyin siitä että hän veikkasi jonotusajaksi 3-4 kuukautta. Saa nähdä joko kesällä pääsen treenaamaan uutta polveani.


      • elliivo
        kertomus: kirjoitti:

        Parisen viikkoa edellisen viestin jälkeen kävin terveyskeskuksessa ja lääkäri suostui kirjoittamaan lähetteen tekonivelleikkauksen tutkimuksiin. Peijaksesta ilmoittivat että puolisen vuotta kestää ennen kuin kutsutaan ortopedin vastaanotolle. Alkuviikolla tuli puhelinsoitto että tälle päivälle olisi tarjolla peruutusaika. Kun ortopedi oli tutkinut uudet röntgenkuvat, pikaisesti haastatellut ja tutkinut polven, asetti tekonivelleikkausjonoon. Hieman huvitti kun lääkärin edessä seisoessani hän tokaisi että sääret on kuin cowboylla. Yllätyin siitä että hän veikkasi jonotusajaksi 3-4 kuukautta. Saa nähdä joko kesällä pääsen treenaamaan uutta polveani.

        Onnea sinulle leikkaukseen!
        Hyvä että noin joutuisasti asia nytkähti eteenpäin. Kurjaa on kipua kuunnella.
        Itse olin viime toukokuussa leikkauksessa ja olen edelleen iloinen uudesta polvestani.
        Toipuminen oli yllättävän nopeaa enkä käyttänyt kipulääkkeitä kuin kolme viikkoa. Sen jälkeen vain silloin tällöin tarvittaessa. Nyt en tarvitse edes Buranaa muuta kuin joskus johonkin muuhun kipuun.

        Minulla oli ihan rikki vasen polvi ja tosi paha virheasento. Nyt on vikkelä liikkua kun ei enää tarvitse varoa kivun tai holtittoman lonksumisen vuoksi. Ennen polvessani ei ollut mitään pitoa vaan se lonksui sivusuunnassa mihin sattui. Jos joutui vaikka paikoillaan seisomaan koko jalka puutui tunnottomaksi.

        Sain syksyllä myönteisen eläkepäätöksen ja nyt elelen tyytyväisenä oloneuvoksettarena ja vietän leppoisaa laatuaikaa :)
        Mukavaa talvea ja pikaista paranemista!


      • kertomus:
        elliivo kirjoitti:

        Onnea sinulle leikkaukseen!
        Hyvä että noin joutuisasti asia nytkähti eteenpäin. Kurjaa on kipua kuunnella.
        Itse olin viime toukokuussa leikkauksessa ja olen edelleen iloinen uudesta polvestani.
        Toipuminen oli yllättävän nopeaa enkä käyttänyt kipulääkkeitä kuin kolme viikkoa. Sen jälkeen vain silloin tällöin tarvittaessa. Nyt en tarvitse edes Buranaa muuta kuin joskus johonkin muuhun kipuun.

        Minulla oli ihan rikki vasen polvi ja tosi paha virheasento. Nyt on vikkelä liikkua kun ei enää tarvitse varoa kivun tai holtittoman lonksumisen vuoksi. Ennen polvessani ei ollut mitään pitoa vaan se lonksui sivusuunnassa mihin sattui. Jos joutui vaikka paikoillaan seisomaan koko jalka puutui tunnottomaksi.

        Sain syksyllä myönteisen eläkepäätöksen ja nyt elelen tyytyväisenä oloneuvoksettarena ja vietän leppoisaa laatuaikaa :)
        Mukavaa talvea ja pikaista paranemista!

        Minulla taisi se viimeinen tikki olla vanhuuseläkkeelle jääminen. Työni oli toimistotyötä, joten polvi sai levätä ainakin työpäivinä aika paljon. Kun jäin eläkkeelle runsas kolme vuotta sitten, aloin aktiivisen liikkumisen (sen mitä polvi salli) ja kuljen jalkaisin paljon harrastusten ja vapaa-ehtoistöiden vuoksi. Nyt sitten polvi pettikin lopullisesti ja sauvakävelylenkit loppuivat ensimmäisenä kovien kipujen vuoksi. Juoksu ja muu tärähtelevä liikunta oli jo kielletty työssäoloaikana. Olen ilmeisesti saanut pidettyä polven nivelsiteet ja lihakset edes kohtuullisessa kunnossa, koska sivuttainen tuki on vielä kohtuullisen hyvä. Polven kierto ja sivuliike aiheuttaa todella kovan kivun. Bussissakin eräs matkustaja kauhistui kun potkaisi ohimennessä jalkaterääni ja meinasin pökertyä siihen.

        Odotan innostuneena että jos näistä jatkuvista kivuista pääsisi edes muutamaksi vuodeksi eroon ennen kuin toinenkin polvi pahenee samaan kuntoon. Muun lääkitykseni vuoksi en voi käyttää särkylääkkeenä kuin parasetamolia ja se on kuin söisi kalkkitabletteja.


      • Anonyymi
        minäkin! kirjoitti:

        Olin keväällä polven tähystysleikkauksessa, jossa todettiin oikean polven sisemmästä nivelestä puuttuvan kokonaan nivelpinta. Ulompi nivel sanottiin olevan kunnossa. Tuosta sisemmästä nivelestä aiheutuu kipua ja se säteilee pahimmillaan sääriluuhun. Parasetamoli ei maksimiannoksellakaan auta lainkaan, muita särkylääkkeitä en voi käyttää. Arcoxia vähentää särkyä jonkin verran, mutta munuaiseni eivät kestä sen jatkuvaa käyttöä. Kevennän kipeää polveani kävelykepillä, ettei (tehotonta) särkylääkettä tarvitse syödä jatkuvasti. Leikannut lääkäri sanoi että jos kivut eivät häviä syksyyn mennessä, pitää hakeutua tekonivelleikkaukseen. Nyt kuitenkin epäilen ettei terveyskeskus lähetä minua leikkaukseen, koska tarve olisi vain sisemmälle nivelelle. Polven ulompi nivel on ilmeisesti säästynyt ja säästyy edelleen, koska polvi alkaa kääntyä "lengolleen" ulospäin. Nivelrikko on minulla perinnöllinen sairaus, äidilleni ja mummolleni on laitettu tekonivelet molempiin polviin. Tuntuu kauhealta jos pitää vain kärsiä näitä kipuja vuositolkulla odottaen että polven ulompikin nivel kuluisi loppuun. Mutta pitänee käydä yrittämässä terveyskeskuksessa, yksityispuolen leikkaukseen minulla ei ole rahaa.

        Polvi leikattiin kaksi vuotta sitten kipu jatkuvaa keppien kanssa kompuroin eteenpäin.


    • tibiakomponentti

      Kokemukset ovat yleensä hyviä, minulla vaan on poikkeus. Vuosi sitten laitettiin osatekonivel polveen, se irtosi keväällä. Kesän alussa se poistettiin ja tilalle laitettiin koko tekonivel. Polven kipuilu vaan jatkui vahvoista kipulääkkeistä (mm.morfiini) huolimatta. Viikko sitten sekin tekonivel vaihdettiin uuteen. Kipuilun syyksi paljastui, että alaosa kiertyi kävellessä jotenkin aiheuttaen virheasennon sääriluuhun. Olen 47v ja alunperin nivelkierukat rikkoutuivat kaatuessa, jonka jälkeen ne jouduttiin poistamaan. Tsemppiä leikkaukseen, ei kaikilla ole yhtä huonoa tuuria.

      • iu

        3 viikoa tulisi kohta täyteen leikkauksesta. Säryt olleet kovat, välillä polvi ,sääri ja jalkapöytä kun tulessa.
        Pillerikään ei meinaa auttaa Tramal 150mg 2x panadol 1g 3x vrk Toivottavasti "varaosa" oikeassa asennossa minulla tuntuu kuin olisi irto-osia "hölskyy"
        Mulle lääkäri sanoi osaniveltä eikannata laittaa ne ei kuulemma kestä.
        Treenattu on polvea kovasti mutta ei ´taivu kuin n 60 astetta vielä ja jumpattu on ohjeiden mukaan.
        Keppejä en käytä sisällä ulkona kylläkin liukasta pihalla parempi ottaa varovasti.

        Vuosia tulikin polven kanssa taisteltua 6 leikkausta. Pinnat hävinneet luut oli vastakkain reidensisäsyrjällä
        Olin kait nuori leikkaukseen "47"v mies ja ennen leikkausta pudotin painoa lääkärin toivomuksesta
        Kieltämättä kiva olo kun paino pudonnut ja laskee koko ajan nyt jo 28kg tullut alas pelkällä ruokavaliolla Kesäkuun alusta 09 vielä on töitä. Painohan ei periaattessa este leikkaukselle mutta irtoamisriski jne isommat, toipuminen hidasta.
        Tsemppiä kohtalotovereille


      • kesää kohti
        iu kirjoitti:

        3 viikoa tulisi kohta täyteen leikkauksesta. Säryt olleet kovat, välillä polvi ,sääri ja jalkapöytä kun tulessa.
        Pillerikään ei meinaa auttaa Tramal 150mg 2x panadol 1g 3x vrk Toivottavasti "varaosa" oikeassa asennossa minulla tuntuu kuin olisi irto-osia "hölskyy"
        Mulle lääkäri sanoi osaniveltä eikannata laittaa ne ei kuulemma kestä.
        Treenattu on polvea kovasti mutta ei ´taivu kuin n 60 astetta vielä ja jumpattu on ohjeiden mukaan.
        Keppejä en käytä sisällä ulkona kylläkin liukasta pihalla parempi ottaa varovasti.

        Vuosia tulikin polven kanssa taisteltua 6 leikkausta. Pinnat hävinneet luut oli vastakkain reidensisäsyrjällä
        Olin kait nuori leikkaukseen "47"v mies ja ennen leikkausta pudotin painoa lääkärin toivomuksesta
        Kieltämättä kiva olo kun paino pudonnut ja laskee koko ajan nyt jo 28kg tullut alas pelkällä ruokavaliolla Kesäkuun alusta 09 vielä on töitä. Painohan ei periaattessa este leikkaukselle mutta irtoamisriski jne isommat, toipuminen hidasta.
        Tsemppiä kohtalotovereille

        Hei! Olen vihdoin päässyt leikkausjonoon, molempien polvien tekonivelen laittoa varten. Nyt haluaisin kuulla onko kenellekään tehty tekonivelleikkaus yhtä aikaa molempiin polviin? Halusin itse,että m olemmat polvet leikataan yhtä aikaa, koska haluaisin viimein päästä kunnolla liikkumaan ja tekemään työtä ilman jatkuvaa särkyä. Olen muuten perusterve 53 v kuntoilua harrastava nainen. Nytkin kun liikkuminen on ollut hankalaa, olen ottanut pari kuukautta sitten kuntopyörän käyttöön ja pyöräillyt ahkerasti noin 100 km viikossa. Reidet tuntuvat vahvistuvan ja ajattelinsin sen auttavan leikkauksesta toipumisessa ja liikkeelle lähdössä.


      • minuakin!
        kesää kohti kirjoitti:

        Hei! Olen vihdoin päässyt leikkausjonoon, molempien polvien tekonivelen laittoa varten. Nyt haluaisin kuulla onko kenellekään tehty tekonivelleikkaus yhtä aikaa molempiin polviin? Halusin itse,että m olemmat polvet leikataan yhtä aikaa, koska haluaisin viimein päästä kunnolla liikkumaan ja tekemään työtä ilman jatkuvaa särkyä. Olen muuten perusterve 53 v kuntoilua harrastava nainen. Nytkin kun liikkuminen on ollut hankalaa, olen ottanut pari kuukautta sitten kuntopyörän käyttöön ja pyöräillyt ahkerasti noin 100 km viikossa. Reidet tuntuvat vahvistuvan ja ajattelinsin sen auttavan leikkauksesta toipumisessa ja liikkeelle lähdössä.

        Olen kuullut että joskus jollekin olisi leikattu molemmat polvet kerralla, mutta meidän suvussamme on povien tekonivelet laitettu aina yksitellen, vaikkakin nopeimmillaan peräkkäin. Itse en tähän ainakaan pääse, koska toiseen polveen laitetaan tekonivel parin viikon päästä, eikä toista ole vielä tutkittukaan oireilusta huolimatta. Yleensä taidetaan leikata vain polvi kerrallaan että liikkumista voisi jatkaa toiseen jalkaan enemmän tukeutuen.

        Kuntoilua kehotetaan harrastamaan että jalan lihakset olisivat hyvässä kunnossa. Olen kymmen vuotta vanhempi ja polveni on mennyt niin huonoon kuntoon etten pysty enää polkemaan kuntopyörää kuin ilman kuormaa. Portaiden nousu ja laskeutuminen tuottaa sananmukaisesti tuskaa. Olen nyt ollut fysioterapian kevennetyssä jumpassa, jolla saadaan edes hiukan jalan lihaksia kuntoutettua ennen leikkausta. Tuo kertomasi runsas kuntopyöräily kehittää ehkä yksipuolisesti reisilihaksia. Ainakin minä sain fysioterapiasta monipuolisemmat jumppaohjeet kaikkien jalan lihasten voimistamiseksi.


      • Polvi kerrallaan
        kesää kohti kirjoitti:

        Hei! Olen vihdoin päässyt leikkausjonoon, molempien polvien tekonivelen laittoa varten. Nyt haluaisin kuulla onko kenellekään tehty tekonivelleikkaus yhtä aikaa molempiin polviin? Halusin itse,että m olemmat polvet leikataan yhtä aikaa, koska haluaisin viimein päästä kunnolla liikkumaan ja tekemään työtä ilman jatkuvaa särkyä. Olen muuten perusterve 53 v kuntoilua harrastava nainen. Nytkin kun liikkuminen on ollut hankalaa, olen ottanut pari kuukautta sitten kuntopyörän käyttöön ja pyöräillyt ahkerasti noin 100 km viikossa. Reidet tuntuvat vahvistuvan ja ajattelinsin sen auttavan leikkauksesta toipumisessa ja liikkeelle lähdössä.

        Itse olen 49-vuotias nainen, ja sairastan molempien polvien nivelrikkoa, lähete toisen polven tekonivelleikkaukseen lähti toissa viikolla. En haluaisi molempien polvien samanaikaista leikkausta, koska jo yhdenkin polven tekonivelleikkaus on suuri, tarvitsen toisen tukemaan liikkumista, kuten joku kirjoitti. Lihaskuntoa pidän yllä kävelyllä ja stepperillä.


      • kevättä odotelessa
        Polvi kerrallaan kirjoitti:

        Itse olen 49-vuotias nainen, ja sairastan molempien polvien nivelrikkoa, lähete toisen polven tekonivelleikkaukseen lähti toissa viikolla. En haluaisi molempien polvien samanaikaista leikkausta, koska jo yhdenkin polven tekonivelleikkaus on suuri, tarvitsen toisen tukemaan liikkumista, kuten joku kirjoitti. Lihaskuntoa pidän yllä kävelyllä ja stepperillä.

        Kiitos tiedoista, onhan se varmaan suuri leikkaus jo yhdenkin polven kohdalla saati sitten molempien polvien samanaikainen operaatio. Olen menossa fysioterapeutille ennen leikkausta ja toivottavasti saan sieltä monipuolisempia ohjeita jalkojen vahvistamiseen. Kerron sitten miten leikkaus ja toipuminen onnistui. Toivottavasti pääsisin piankin leikkaukseen, jono noin kaksi-kolme kuukautta.


      • elää!
        kevättä odotelessa kirjoitti:

        Kiitos tiedoista, onhan se varmaan suuri leikkaus jo yhdenkin polven kohdalla saati sitten molempien polvien samanaikainen operaatio. Olen menossa fysioterapeutille ennen leikkausta ja toivottavasti saan sieltä monipuolisempia ohjeita jalkojen vahvistamiseen. Kerron sitten miten leikkaus ja toipuminen onnistui. Toivottavasti pääsisin piankin leikkaukseen, jono noin kaksi-kolme kuukautta.

        Minulle ortopedi ilmoitti leikkausjonon pituudeksi 3-4 kk, (jonokortin kopioon se oli merkitty alle 6 kk). Kun sain hammaslääkäriltä todistuksen että hampaat on tarkastettu, eikä mitään leikkausta estäviä tulehduksia ole ja ilmoitin tämän jonohoitajalle, sain seuraavana päivänä peruutuspaikan leikkaukseen kolmen viikon päähän. Eli tällä tavalla jonotusaika lyheni 1,5 kuukauteen, kun hampaisiin ei tarvinnutkaan tehdä mitään tarkastusta ja röntgeniä lukuunottamatta.


      • laikkausta odotelles
        elää! kirjoitti:

        Minulle ortopedi ilmoitti leikkausjonon pituudeksi 3-4 kk, (jonokortin kopioon se oli merkitty alle 6 kk). Kun sain hammaslääkäriltä todistuksen että hampaat on tarkastettu, eikä mitään leikkausta estäviä tulehduksia ole ja ilmoitin tämän jonohoitajalle, sain seuraavana päivänä peruutuspaikan leikkaukseen kolmen viikon päähän. Eli tällä tavalla jonotusaika lyheni 1,5 kuukauteen, kun hampaisiin ei tarvinnutkaan tehdä mitään tarkastusta ja röntgeniä lukuunottamatta.

        Hei, olin vihdoin molempien polvien tekonivel leikkauksessa. Leikkaus oli 20.5 Leikkaus ja toipuminen on onnistunut mielestäni odotettua paremmin. Sairaalassaoloaika oli viikko. Teen jumppaharjoituksia kolme kertaa päivässä, kävelyä, samoin kylmähoitoja ja jalkojen kohoasentoja. Oikea polvi on edellä kuntoutuksessa, vasemman polven kanssa joudun ilmeisesti tekemään enemmän töitä, jotta saan koukistumaan kunnolla. Vasen polvi olikin jo valmiiksi väärässä asennossa ennen leikkausta, joten se oli tiedossa. Kipujen kanssa en ole joutunut valvomaan ja muutenkin ainoastaan jumppaa tehdessä kipua jonkin verran tuntuu. Kipulaakkenä syön tällähetkellä Panacod 4x vrk ja burana 600 4x vrk. Panacod lääkkeen jätän pois vähitellen kokonaan. Olen todella tyytyväinen että polemmat polvet leikattiin samanaikaisesti, liikuminen onnistuu samallatavalla oli sitten leikattu yksi tai kaksi polvea. Aurinkoista kesää kaikille. T: nainen- 53v


      • elää!
        laikkausta odotelles kirjoitti:

        Hei, olin vihdoin molempien polvien tekonivel leikkauksessa. Leikkaus oli 20.5 Leikkaus ja toipuminen on onnistunut mielestäni odotettua paremmin. Sairaalassaoloaika oli viikko. Teen jumppaharjoituksia kolme kertaa päivässä, kävelyä, samoin kylmähoitoja ja jalkojen kohoasentoja. Oikea polvi on edellä kuntoutuksessa, vasemman polven kanssa joudun ilmeisesti tekemään enemmän töitä, jotta saan koukistumaan kunnolla. Vasen polvi olikin jo valmiiksi väärässä asennossa ennen leikkausta, joten se oli tiedossa. Kipujen kanssa en ole joutunut valvomaan ja muutenkin ainoastaan jumppaa tehdessä kipua jonkin verran tuntuu. Kipulaakkenä syön tällähetkellä Panacod 4x vrk ja burana 600 4x vrk. Panacod lääkkeen jätän pois vähitellen kokonaan. Olen todella tyytyväinen että polemmat polvet leikattiin samanaikaisesti, liikuminen onnistuu samallatavalla oli sitten leikattu yksi tai kaksi polvea. Aurinkoista kesää kaikille. T: nainen- 53v

        Pistänpä tähän väliaikatietoja omasta operaatiostani. Olen kymmenen vuotta vanhempi kuin edellinen kirjoittaja ja nainen minäkin. Kunto ei ollut mitenkään hääppöinen ennen leikkausta koska en pystynyt liikkumaan kuin pakollisen hyötyliikunnan. Minulla laitettiin tekonivel vain oikeaan polveen, vasen oireilee vähemmän. Vasen polvi meinasi pettää ennen leikkausta ja leikkauksen jälkeen kun sitä joutui rasittamaan kipeän polven edestäkin. Leikkaus tehtiin 15.3. ja nyt kuntoutus on edennyt. Kyynärsauvat olen palauttanut melkein kuukausi sitten. Panacodit lopetin muutamassa viikossa ja muukin särkylääkitys on lopetettu muutama viikko sitten. Kipuja ei ole kuin silloin jos polvi vääntyy sivuttain ja silloin kun sitä yrittää taivuttaa jyrkempään kulmaan kuin se menee. Myönnän että olen ollut laiska kuntoutuksessa ja siksi polvi ei taivu vielä kuin jonkun verran yli 90 astetta. Muuten tuntuu hienolta kun monien kivuliaitten vuosien jälkeen voi kävellä kivutta. Vasen polvikin lakkasi oireilemasta kun painoa sai siirrettyä kunnolla oikeallekin jalalle, sitä oli tullut varottua ja vasen polvi rasittui. Enemmän kävellessä ja seisoessa leikattu polvi vielä rasittuu, mutta turvotus on hyvin vähäistä. Leikkaus auttoi paljon ja nyt seuraankin koska toinen polvi pettää ja tehdään uusi kierros. Polvien ero oli kuitenkin niin suuri ettei samanaikaista leikkausta harkittukaan.


      • leikkausta odotelles
        elää! kirjoitti:

        Pistänpä tähän väliaikatietoja omasta operaatiostani. Olen kymmenen vuotta vanhempi kuin edellinen kirjoittaja ja nainen minäkin. Kunto ei ollut mitenkään hääppöinen ennen leikkausta koska en pystynyt liikkumaan kuin pakollisen hyötyliikunnan. Minulla laitettiin tekonivel vain oikeaan polveen, vasen oireilee vähemmän. Vasen polvi meinasi pettää ennen leikkausta ja leikkauksen jälkeen kun sitä joutui rasittamaan kipeän polven edestäkin. Leikkaus tehtiin 15.3. ja nyt kuntoutus on edennyt. Kyynärsauvat olen palauttanut melkein kuukausi sitten. Panacodit lopetin muutamassa viikossa ja muukin särkylääkitys on lopetettu muutama viikko sitten. Kipuja ei ole kuin silloin jos polvi vääntyy sivuttain ja silloin kun sitä yrittää taivuttaa jyrkempään kulmaan kuin se menee. Myönnän että olen ollut laiska kuntoutuksessa ja siksi polvi ei taivu vielä kuin jonkun verran yli 90 astetta. Muuten tuntuu hienolta kun monien kivuliaitten vuosien jälkeen voi kävellä kivutta. Vasen polvikin lakkasi oireilemasta kun painoa sai siirrettyä kunnolla oikeallekin jalalle, sitä oli tullut varottua ja vasen polvi rasittui. Enemmän kävellessä ja seisoessa leikattu polvi vielä rasittuu, mutta turvotus on hyvin vähäistä. Leikkaus auttoi paljon ja nyt seuraankin koska toinen polvi pettää ja tehdään uusi kierros. Polvien ero oli kuitenkin niin suuri ettei samanaikaista leikkausta harkittukaan.

        Kuntoutus ennen leikkausta on tärkeää. Kuten aikaisemmin kerroin pyöräilin kuntopyörällä ja kelien salliessa myöhemmin tavallisellla pyörällä ennen leikkausta keskimäärin 100 km viikossa. Reisilihakset vahvistuivat ja helpottivat liikkumista niin sängystä nousemisessa kuin wc:ssä käynnissä ja muuallakin liikkumisessa heti leikkauksen jälkeen. Olen todella tyytyväinen että panostin tähän ennen leikkausta. Tietenkin jos pyöräily on hankalaa kipujen takia, täytyy keksiä muita keinoja reisilihasten vahvistamiseen. Sain käyttööni fysioterapeutilta selllaisen polkulaitteen en muista sen nimeä. Sillä poljen kolme kertaa päivässä noin 10 min.


      • rusto poissa polvest
        leikkausta odotelles kirjoitti:

        Kuntoutus ennen leikkausta on tärkeää. Kuten aikaisemmin kerroin pyöräilin kuntopyörällä ja kelien salliessa myöhemmin tavallisellla pyörällä ennen leikkausta keskimäärin 100 km viikossa. Reisilihakset vahvistuivat ja helpottivat liikkumista niin sängystä nousemisessa kuin wc:ssä käynnissä ja muuallakin liikkumisessa heti leikkauksen jälkeen. Olen todella tyytyväinen että panostin tähän ennen leikkausta. Tietenkin jos pyöräily on hankalaa kipujen takia, täytyy keksiä muita keinoja reisilihasten vahvistamiseen. Sain käyttööni fysioterapeutilta selllaisen polkulaitteen en muista sen nimeä. Sillä poljen kolme kertaa päivässä noin 10 min.

        Leikkautitko polvesi yksityisellä? Jos et, olitko kauan jonossa? Kysyn siksi, että minulla on ikää 48 vuotta ja toinen polvi tosi huonossa kunnossa. Lääkäri sanoi tekonivelen olevan välttämättömyys jatkossa. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että jonot leikkaukseen olisivat pitkät. Olen myös saanut sen käsityksen, että leikkausta koitetaan pitkittää. Pitää kuulemma olla kovat kivut ja polvi niin huonossa kunnossa ettei liikkeelle pääse. Sitten voisi päästä leikkaukseen.


      • entinen leikkausta o
        rusto poissa polvest kirjoitti:

        Leikkautitko polvesi yksityisellä? Jos et, olitko kauan jonossa? Kysyn siksi, että minulla on ikää 48 vuotta ja toinen polvi tosi huonossa kunnossa. Lääkäri sanoi tekonivelen olevan välttämättömyys jatkossa. Olen kuitenkin ymmärtänyt, että jonot leikkaukseen olisivat pitkät. Olen myös saanut sen käsityksen, että leikkausta koitetaan pitkittää. Pitää kuulemma olla kovat kivut ja polvi niin huonossa kunnossa ettei liikkeelle pääse. Sitten voisi päästä leikkaukseen.

        Hei, en leikkauttanut polvia yksityisellä. Ensimmäisen kerran minulla todettiin nivelrikko 10 sitten olin silloin 43 v. Polveni huuhdeltiin ja poisttiin nestettä, sain myös kortisonia pistoksena. Silloin sanottiin, että muutama vuosi pitäisi vielä pärjätä, kun olin niin nuori, ennekuin laitetaan tekonivelet. Oireet pysyivätkin ajoittain pois, joskus tuntui polvissa kipua, mutta ei pahemmin, kunnes elokuussa 2009 kivut alkoivat olla jokapäiväisiä ja yöllä en saanut nukuttua kunnolla. Menin terveyskeskukseen, kävin röntgenkuvissa, niissä todettiin polvien sisäpuolella rustot hävinneet miltei kokonaan. Sain lähetteen sairaalaan ortpopedinlle sanottiin että kolmen kuukauden sisällä tulee aika. Soitin tammikuuussa 2010 sairaalaan kun aikaa ei kuulunut, minulle sanottiin, että menee syksyyn kun jonot ovat niin pitkät. Tilasin ajan 1.2 yksityiselle ortopedille, hän tutki kuvat ja jalat todeten leikkaus tehtävä kiirrelisenä. Yksityinen ortopedi lähetti kiirreelisyyslähetteen sairaalaan, ja antoi minulle kolmen kuukauden sairasloman, Sainkin pian ajan sairaalan ortopedille15.3 ja pian leikkausajan 20.5 Jos en olisi mennyt yksityiselle ortopedille ja jäänyt sairaslomalle olisin vieläkin jonossa.


      • elää!
        entinen leikkausta o kirjoitti:

        Hei, en leikkauttanut polvia yksityisellä. Ensimmäisen kerran minulla todettiin nivelrikko 10 sitten olin silloin 43 v. Polveni huuhdeltiin ja poisttiin nestettä, sain myös kortisonia pistoksena. Silloin sanottiin, että muutama vuosi pitäisi vielä pärjätä, kun olin niin nuori, ennekuin laitetaan tekonivelet. Oireet pysyivätkin ajoittain pois, joskus tuntui polvissa kipua, mutta ei pahemmin, kunnes elokuussa 2009 kivut alkoivat olla jokapäiväisiä ja yöllä en saanut nukuttua kunnolla. Menin terveyskeskukseen, kävin röntgenkuvissa, niissä todettiin polvien sisäpuolella rustot hävinneet miltei kokonaan. Sain lähetteen sairaalaan ortpopedinlle sanottiin että kolmen kuukauden sisällä tulee aika. Soitin tammikuuussa 2010 sairaalaan kun aikaa ei kuulunut, minulle sanottiin, että menee syksyyn kun jonot ovat niin pitkät. Tilasin ajan 1.2 yksityiselle ortopedille, hän tutki kuvat ja jalat todeten leikkaus tehtävä kiirrelisenä. Yksityinen ortopedi lähetti kiirreelisyyslähetteen sairaalaan, ja antoi minulle kolmen kuukauden sairasloman, Sainkin pian ajan sairaalan ortopedille15.3 ja pian leikkausajan 20.5 Jos en olisi mennyt yksityiselle ortopedille ja jäänyt sairaslomalle olisin vieläkin jonossa.

        Minulla oli näköjään polvi totaalisesti lopussa. Kuljin aiemmin muutaman kilometrin työmatkat polkupyörällä, mutta se oli lopetettava muutama vuosi aikaisemmin ennen kuin polvea alettiin tosissaan tutkia. Ennen leikkausta pystyin polkemaan kuntopyötää ilman kuormaa ja vesijuoksua polvi sieti enintään 10-15 minuuttia.

        Pari vuotta sitten pyysin terveyskeskuksesta lähetettä tutkimuksiin, mutta sitä ei annettu. Menin yksityiselle ortopedille ja hän pisti vanhojen röntgenkuvien perusteella magneettikuvaukseen. Magneettikuvissa todettiin nivelkierukan pahat vauriot. Ortopedi kirjoitti lähetteen julkiselle puolelle koska minulla ei ollut varaa yksityispuolen leikkaukseen. Puoli vuotta myöhemmin ortopedi tutki sairaalan poliklinikalla polven, mutta halusi vielä tuoreet röntgenkuvat. Meni vielä muutama kuukausi kun ortopedi tutki nämä uudet kuvat ja asetti tähystysjonoon. Vuosi sitten tehtiin polven tähystys, jossa todettiin nivelkierukan olevan sisäpuolisesta nivelestä kokonaan loppu (luu luuta vasten) ja ulompikin lähes loppu. Tähystyksessä nivel huuhdeltiin ja epätasaisuuksia tasoiteltiin. Sovittiin että ellei kivut laannu puolessa vuodessa, pitää hakea lähete tekonivelleikkauksen suunnitteluun.

        Kun kivut vain paheni (kipu oli jatkuvaa levossakin) hain lähetteen. Sain tämän vuoden tammikuun loppuun peruutusajan ortopedian poliklinikalle, jossa todettiin nivelen pahat vauriot ja asetettiin leikkausjonoon (jono Peijaksen sairaalassa oli silloin 3-4 kk). Ikää minulla on 63 vuotta, joten olin jo riittävän vanha leikkaukseen. Sain maaliskuulle leikkausajan peruutuspaikalle ja polvinivel uusittiin. Eli koko prosessini siitä kun aloin kysellä lähetettä tutkimuksiin, siihen kun leikkaus tehtiin meni aika tarkkaan kaksi vuotta. Ellen olisi saanut nopeutetua operaatiota loppuvaiheessa, odottaisin ilmeisesti aivan lähiviikkoina leikkaukseen pääsyä.

        Nyt tuntuu todella hienolta kun pystyy kävelemään kivutta, kun olin jo useita vuosia kärsinyt jatkuvista kivuista. Vasen polvikin on kulumassa vauhdilla, mutta senkin kivut ovat nyt laantuneet kun voin kuormittaa oikeaa polvea täysillä ja vasen polvi pääsee helpommalla kuin ennen.


      • entinen leikkausta o
        elää! kirjoitti:

        Minulla oli näköjään polvi totaalisesti lopussa. Kuljin aiemmin muutaman kilometrin työmatkat polkupyörällä, mutta se oli lopetettava muutama vuosi aikaisemmin ennen kuin polvea alettiin tosissaan tutkia. Ennen leikkausta pystyin polkemaan kuntopyötää ilman kuormaa ja vesijuoksua polvi sieti enintään 10-15 minuuttia.

        Pari vuotta sitten pyysin terveyskeskuksesta lähetettä tutkimuksiin, mutta sitä ei annettu. Menin yksityiselle ortopedille ja hän pisti vanhojen röntgenkuvien perusteella magneettikuvaukseen. Magneettikuvissa todettiin nivelkierukan pahat vauriot. Ortopedi kirjoitti lähetteen julkiselle puolelle koska minulla ei ollut varaa yksityispuolen leikkaukseen. Puoli vuotta myöhemmin ortopedi tutki sairaalan poliklinikalla polven, mutta halusi vielä tuoreet röntgenkuvat. Meni vielä muutama kuukausi kun ortopedi tutki nämä uudet kuvat ja asetti tähystysjonoon. Vuosi sitten tehtiin polven tähystys, jossa todettiin nivelkierukan olevan sisäpuolisesta nivelestä kokonaan loppu (luu luuta vasten) ja ulompikin lähes loppu. Tähystyksessä nivel huuhdeltiin ja epätasaisuuksia tasoiteltiin. Sovittiin että ellei kivut laannu puolessa vuodessa, pitää hakea lähete tekonivelleikkauksen suunnitteluun.

        Kun kivut vain paheni (kipu oli jatkuvaa levossakin) hain lähetteen. Sain tämän vuoden tammikuun loppuun peruutusajan ortopedian poliklinikalle, jossa todettiin nivelen pahat vauriot ja asetettiin leikkausjonoon (jono Peijaksen sairaalassa oli silloin 3-4 kk). Ikää minulla on 63 vuotta, joten olin jo riittävän vanha leikkaukseen. Sain maaliskuulle leikkausajan peruutuspaikalle ja polvinivel uusittiin. Eli koko prosessini siitä kun aloin kysellä lähetettä tutkimuksiin, siihen kun leikkaus tehtiin meni aika tarkkaan kaksi vuotta. Ellen olisi saanut nopeutetua operaatiota loppuvaiheessa, odottaisin ilmeisesti aivan lähiviikkoina leikkaukseen pääsyä.

        Nyt tuntuu todella hienolta kun pystyy kävelemään kivutta, kun olin jo useita vuosia kärsinyt jatkuvista kivuista. Vasen polvikin on kulumassa vauhdilla, mutta senkin kivut ovat nyt laantuneet kun voin kuormittaa oikeaa polvea täysillä ja vasen polvi pääsee helpommalla kuin ennen.

        Heissa, nyt on kulunut kuukausi molempien polvien tekonivelleikkauksesta. Kuntoutuminen on edistynyt hyvin. Kipulääkkeitä olen joutunut ottamaan tälläviikolla uudelleen käyttöön (panacot), koska yöllä polvien joutuessa pahaan asentoon, olen herännyt kipuihin. Nukkuminen selällään ei oikein onnistu, kääntyilen kyljelleen ja silloin polviin sattuu, kun ei ole sitä tervettä puolta jolla nukkuisi. Onneksi lääkkeitä ei päivisin tarvitse kuin satunnaisesti, jos olen ollut paljon liikkeellä. Polvet koukistui viikko sitten kun kävin fysioterapeutilla 90, leikkauksesta oli kulunut kolme viikkoa. On kiva nähdä miten koukistus on lisääntynyt kun menen 21.6 fysioterapeutille.


      • elää!
        entinen leikkausta o kirjoitti:

        Heissa, nyt on kulunut kuukausi molempien polvien tekonivelleikkauksesta. Kuntoutuminen on edistynyt hyvin. Kipulääkkeitä olen joutunut ottamaan tälläviikolla uudelleen käyttöön (panacot), koska yöllä polvien joutuessa pahaan asentoon, olen herännyt kipuihin. Nukkuminen selällään ei oikein onnistu, kääntyilen kyljelleen ja silloin polviin sattuu, kun ei ole sitä tervettä puolta jolla nukkuisi. Onneksi lääkkeitä ei päivisin tarvitse kuin satunnaisesti, jos olen ollut paljon liikkeellä. Polvet koukistui viikko sitten kun kävin fysioterapeutilla 90, leikkauksesta oli kulunut kolme viikkoa. On kiva nähdä miten koukistus on lisääntynyt kun menen 21.6 fysioterapeutille.

        Minulla oli mukavampi nukkua leikatun jalan kyljellä että jalka sai tukea patjasta koko matkalta. Toisella kyljellä nukkuessa taas sattui koska polvi vääntyi. Tuo kun on leikattu molemmat polvet, on varmaankin hankala tilanne. Minulla toinen polvi on parempi ja yritän lykätä leikkausta mahdollisimman pitkään kun ei ole mitään takeita että se onnistuu yhtä hienosti kuin tämä ensimmäinen. Mummollani ja äidilläni on kummallakin toisen polven leikkaus epäonnistunut. Oletko saanut hoitoon kuuluen fysioterapiaa, vai oletko itse hakeutunut sinne? Minulle fysioterapeutti antoi sairaalassa yhden A4 ohjelapun ja käski itse jumpata kotona. Olen ollut aika laiska jumppaamaan joten lihasvoimat eivät ole vielä kokonaan palautunut ja polvi taipuu jonkun verran yli 90 astetta. Maanantaina on lopputarkastus, katsotaan mitä ortopedi sanoo. Leikattu polvi on nyt kävellessä kivuton, mutta portaita noustessa ja varsinkin laskeutuessa molemmat polvet sattuu. Särkylääkkeitä ei ole tarvinnut enää reiluun kuukauteen. Vasemmassa (leikkaamaton) polvessakin kivut ovat vähentyneet koska nyt paino jakautuu kävellessä tasan molemmille jaloille.


      • entinen leikkausta o
        elää! kirjoitti:

        Minulla oli mukavampi nukkua leikatun jalan kyljellä että jalka sai tukea patjasta koko matkalta. Toisella kyljellä nukkuessa taas sattui koska polvi vääntyi. Tuo kun on leikattu molemmat polvet, on varmaankin hankala tilanne. Minulla toinen polvi on parempi ja yritän lykätä leikkausta mahdollisimman pitkään kun ei ole mitään takeita että se onnistuu yhtä hienosti kuin tämä ensimmäinen. Mummollani ja äidilläni on kummallakin toisen polven leikkaus epäonnistunut. Oletko saanut hoitoon kuuluen fysioterapiaa, vai oletko itse hakeutunut sinne? Minulle fysioterapeutti antoi sairaalassa yhden A4 ohjelapun ja käski itse jumpata kotona. Olen ollut aika laiska jumppaamaan joten lihasvoimat eivät ole vielä kokonaan palautunut ja polvi taipuu jonkun verran yli 90 astetta. Maanantaina on lopputarkastus, katsotaan mitä ortopedi sanoo. Leikattu polvi on nyt kävellessä kivuton, mutta portaita noustessa ja varsinkin laskeutuessa molemmat polvet sattuu. Särkylääkkeitä ei ole tarvinnut enää reiluun kuukauteen. Vasemmassa (leikkaamaton) polvessakin kivut ovat vähentyneet koska nyt paino jakautuu kävellessä tasan molemmille jaloille.

        Olen saanut fysioterapiaa ja ohjeita jumppaan, joita olenkin noudattanut säännöllisesti kolme kertaa päivässä. Kyllähän tämä kuntoutus käy työstä, mutta samallahan sitä kuntouttaa kahta kuin yhtäkin jalkaa, kun saa kuitenkin varata molemmille jaloille. Tänään tuntui tosi mukavalta kun sain molemmat polvet koulistumaan niin että varpaat menivät tuolin alle kun istuin tuolissa. Aina se kannustaa kun edistystä tapahtuu, vaikka leikkauksesta on vasta kulunut kuukausi.


      • entinen leikkausta o
        entinen leikkausta o kirjoitti:

        Olen saanut fysioterapiaa ja ohjeita jumppaan, joita olenkin noudattanut säännöllisesti kolme kertaa päivässä. Kyllähän tämä kuntoutus käy työstä, mutta samallahan sitä kuntouttaa kahta kuin yhtäkin jalkaa, kun saa kuitenkin varata molemmille jaloille. Tänään tuntui tosi mukavalta kun sain molemmat polvet koulistumaan niin että varpaat menivät tuolin alle kun istuin tuolissa. Aina se kannustaa kun edistystä tapahtuu, vaikka leikkauksesta on vasta kulunut kuukausi.

        Kävin tänään fysioterapeutilla. Tuli ihan hyvä fiilis kun polvet kuntoutuu hyvää vauhtia, vaikka itsellä on välillä sellainen olo, ettei tästä mitään tule, kai sitä väsyy jokapäiväiseen jumppaamiseen. Molempien polvien leikkauksesta on nyt siis kulunut kuulkausi. Jalat koukistuu oikea 110 ja vasen 105. Tämä viikon ajattelin pitää vielä sauvoja ja totutella kävelemään ilman. Saa nähdä miten sitten jalat rasittuu kun ei ole sauvoja tukemassa.


      • elää!
        entinen leikkausta o kirjoitti:

        Kävin tänään fysioterapeutilla. Tuli ihan hyvä fiilis kun polvet kuntoutuu hyvää vauhtia, vaikka itsellä on välillä sellainen olo, ettei tästä mitään tule, kai sitä väsyy jokapäiväiseen jumppaamiseen. Molempien polvien leikkauksesta on nyt siis kulunut kuulkausi. Jalat koukistuu oikea 110 ja vasen 105. Tämä viikon ajattelin pitää vielä sauvoja ja totutella kävelemään ilman. Saa nähdä miten sitten jalat rasittuu kun ei ole sauvoja tukemassa.

        No niin, lopputarkastus on käyty. Oikean polven tekonivelleikkauksesta on siis muutama päivä yli 3 kk. Minulla oli huono omatunto kun olen jumpannut jalkaa hyvin epäsäännöllisesti ja se taipui tuota luokkaa kuin sinulla mitattiin. Ortopedi totesi että polven liikevara on aivan toipumisajan mukainen, ei ongelmaa. Hän sanoi ettei se tule koskaan saavuttamaan terveen polven liikerajaa, eli kantapäätä ei saa enää kiinni takamukseen (povillaan istumista ei siis tarvitse enää harrastaa). Kysyin häneltä myös kävellessä polvessa tuntuvasta lonksumisesta. Kuulemma tietty välys polvessa pitää olla ja tunnusteltuaan polveani totesi että polveni on tavanomaista tekonivelpolvea jämäkämpi. Käytin kahta kyynäsauvaa parisen viikkoa, yhtä vielä muutaman viikon. Sen jälkeen sai hylätä kepit kokonaan. Nyt tuntuu hienolta monen vuoden kipujen jälkeen kun voi kävellä kivuttomasti. Portaiden nousu ja varsinkin lasku sattuu hieman polvissa. Vasen leikkaamaton ja kulumisen alussa oleva polvikin on hieman parantunut kun painoa voi varata reilusti oikealle polvelle. Katsotaan kuinka pitkälle pärjään ennen kuin vasen polvi vaatii tekonivelen. Ortopedi vakuutti että eiköhän siitä saataisi yhtä hyvä kuin nyt leikattu. Ortopedi toivotti vain kovaa käyttöä ja jos tekonivel kuluu loppuun, vaihdetaan uusi.


      • Tunturisusi
        elää! kirjoitti:

        No niin, lopputarkastus on käyty. Oikean polven tekonivelleikkauksesta on siis muutama päivä yli 3 kk. Minulla oli huono omatunto kun olen jumpannut jalkaa hyvin epäsäännöllisesti ja se taipui tuota luokkaa kuin sinulla mitattiin. Ortopedi totesi että polven liikevara on aivan toipumisajan mukainen, ei ongelmaa. Hän sanoi ettei se tule koskaan saavuttamaan terveen polven liikerajaa, eli kantapäätä ei saa enää kiinni takamukseen (povillaan istumista ei siis tarvitse enää harrastaa). Kysyin häneltä myös kävellessä polvessa tuntuvasta lonksumisesta. Kuulemma tietty välys polvessa pitää olla ja tunnusteltuaan polveani totesi että polveni on tavanomaista tekonivelpolvea jämäkämpi. Käytin kahta kyynäsauvaa parisen viikkoa, yhtä vielä muutaman viikon. Sen jälkeen sai hylätä kepit kokonaan. Nyt tuntuu hienolta monen vuoden kipujen jälkeen kun voi kävellä kivuttomasti. Portaiden nousu ja varsinkin lasku sattuu hieman polvissa. Vasen leikkaamaton ja kulumisen alussa oleva polvikin on hieman parantunut kun painoa voi varata reilusti oikealle polvelle. Katsotaan kuinka pitkälle pärjään ennen kuin vasen polvi vaatii tekonivelen. Ortopedi vakuutti että eiköhän siitä saataisi yhtä hyvä kuin nyt leikattu. Ortopedi toivotti vain kovaa käyttöä ja jos tekonivel kuluu loppuun, vaihdetaan uusi.

        Torstaina 24.6. tulee polvinivelleikkauksestani kuluneeksi seitsemän viikkoa. Toipuminen omasta ja jumpparin mielestä on sujunut hyvin, mutta kipuja riittää. 22.6. vastaisena yönä heräsin klo 03 tavanomiseen voimakkaaseen särkyyn leikatussa polvessa, mutta sai unen päästä kiinni uudestaan parilla buranalla. Edellisenä yönä olin vielä popsinut Indalginia. Kävely sisällä ja pihassa sujuu verkkaiseen tahtiin ilman sauvoja. Ryytimaallakaan ei ole ongelmia. Tänään yritän pyöräilyä. Toipuminen näyttää olevan aika yksiöllistä, kun edellisien kirjoittajien kokemuksia. En silti lähde humpan rytkeeseen juhannusjuhlilla. Jumpparikin suositteli aloittamista valssilla. Täytän syyskuussa 63 vuotta. Sitä ennen on tarkoitus lähteä Lappiin helpoille reiteille ja vähillä kantamuksilla kokeilemaan, miltä maasto maistuu. Silti Sokosti saattaa jäädä saavuttamattomien huippujen joukkoon ikuisiksi ajoiksi.


      • entinen leikkausta o
        Tunturisusi kirjoitti:

        Torstaina 24.6. tulee polvinivelleikkauksestani kuluneeksi seitsemän viikkoa. Toipuminen omasta ja jumpparin mielestä on sujunut hyvin, mutta kipuja riittää. 22.6. vastaisena yönä heräsin klo 03 tavanomiseen voimakkaaseen särkyyn leikatussa polvessa, mutta sai unen päästä kiinni uudestaan parilla buranalla. Edellisenä yönä olin vielä popsinut Indalginia. Kävely sisällä ja pihassa sujuu verkkaiseen tahtiin ilman sauvoja. Ryytimaallakaan ei ole ongelmia. Tänään yritän pyöräilyä. Toipuminen näyttää olevan aika yksiöllistä, kun edellisien kirjoittajien kokemuksia. En silti lähde humpan rytkeeseen juhannusjuhlilla. Jumpparikin suositteli aloittamista valssilla. Täytän syyskuussa 63 vuotta. Sitä ennen on tarkoitus lähteä Lappiin helpoille reiteille ja vähillä kantamuksilla kokeilemaan, miltä maasto maistuu. Silti Sokosti saattaa jäädä saavuttamattomien huippujen joukkoon ikuisiksi ajoiksi.

        Minulla on edellisen kirjoittajan kanssa kulunut leikkauksesta suunnilleen sama aika. Minut leikattiin 20.5 ja suunnittelin myös reissua heinäkuun puolessa välissä Norjan puolelle. Vähän kyllä mietityttää miten jaksan sen reissun, onneksi meillä on asunto-auto jolla matkataan, niin saa välillä levätä ja nostaa jalkoja koholle. Kävelysauvat otan kyllä mukaan tukemaan liikkumista. Mullakin on kipuja välillä yöllä ja heräilen vaihtamaan asentoa. Otan myös joskun kipulääkettä jo ilalla, että saa nukuttua, varsinkin jos olen ollut paljon jalkojen päällä päivällä. On se kumma kun ei aina tiedä onko jalkojen jäykkyys ja kivut seurausta liiasta liikkumisesta, jumpasta vai liikunnan puutteesta. Juttelin fysioterapeutin kanssa asiasta, hän kertoi että sitä on vaikea sanoa mistä johtuu erilaiset päivät. Ne vaan kuuluu ilmeisesti asiaan.


      • elää!
        entinen leikkausta o kirjoitti:

        Minulla on edellisen kirjoittajan kanssa kulunut leikkauksesta suunnilleen sama aika. Minut leikattiin 20.5 ja suunnittelin myös reissua heinäkuun puolessa välissä Norjan puolelle. Vähän kyllä mietityttää miten jaksan sen reissun, onneksi meillä on asunto-auto jolla matkataan, niin saa välillä levätä ja nostaa jalkoja koholle. Kävelysauvat otan kyllä mukaan tukemaan liikkumista. Mullakin on kipuja välillä yöllä ja heräilen vaihtamaan asentoa. Otan myös joskun kipulääkettä jo ilalla, että saa nukuttua, varsinkin jos olen ollut paljon jalkojen päällä päivällä. On se kumma kun ei aina tiedä onko jalkojen jäykkyys ja kivut seurausta liiasta liikkumisesta, jumpasta vai liikunnan puutteesta. Juttelin fysioterapeutin kanssa asiasta, hän kertoi että sitä on vaikea sanoa mistä johtuu erilaiset päivät. Ne vaan kuuluu ilmeisesti asiaan.

        Olen ymmärtänyt ortopedien puheista ettei tekonivel rajoita liikkumista sen jälkeen kun lihasvoima on saatu palautettua. Liikevara on koukistussuuntaan rajoitettu, mutta harvoinpa tuo tulee esteeksi. Minulla vuosien sairastelun vuoksi lihasvoimat ovat vähentyneet leikatusta jalasta ja sen huomaa mittanauhallakin koska jalka on ohuempi. Nyt voisi aloittaa aktiivisemman jumpan lihasvoiman lisäämiseksi. Parina viime päivänä olen joutunut kävelemään tavanomaista paljon pidempiä matkoja ja polvi on kipeytynyt. Kipeytyminen on kuitenkin niin vähäistä ettei siihen tarvitse särkylääkettä, levossa kipu katoaa kokonaan. Minulla tulee tätä hyötyliikuntaa aika paljon ja raskastakin kun olen yksinäinen naisihminen ja joudun itse hoitamaan kaikki matkailuvaunun huoltotehtävät ja ne vesikannut ym. painaa joskus paljon.

        Uskoisin että pääsette kummatkin taas retkeilemään, sitä odotan minäkin, ei ehkä tänä kesänä kovin suuressa määrin mutta ensi kesänä sitten.


      • entinen leikkausta o
        elää! kirjoitti:

        Olen ymmärtänyt ortopedien puheista ettei tekonivel rajoita liikkumista sen jälkeen kun lihasvoima on saatu palautettua. Liikevara on koukistussuuntaan rajoitettu, mutta harvoinpa tuo tulee esteeksi. Minulla vuosien sairastelun vuoksi lihasvoimat ovat vähentyneet leikatusta jalasta ja sen huomaa mittanauhallakin koska jalka on ohuempi. Nyt voisi aloittaa aktiivisemman jumpan lihasvoiman lisäämiseksi. Parina viime päivänä olen joutunut kävelemään tavanomaista paljon pidempiä matkoja ja polvi on kipeytynyt. Kipeytyminen on kuitenkin niin vähäistä ettei siihen tarvitse särkylääkettä, levossa kipu katoaa kokonaan. Minulla tulee tätä hyötyliikuntaa aika paljon ja raskastakin kun olen yksinäinen naisihminen ja joudun itse hoitamaan kaikki matkailuvaunun huoltotehtävät ja ne vesikannut ym. painaa joskus paljon.

        Uskoisin että pääsette kummatkin taas retkeilemään, sitä odotan minäkin, ei ehkä tänä kesänä kovin suuressa määrin mutta ensi kesänä sitten.

        Heissan! On se vaan niin että takapakkia tulee tässäkin hommassa. Olen aikaisemmin kehunut miten hyvin on mennyt eikä kivuista ole tarvinnut kärsiä. Molempien polvien tekonivelleikkauksesta on nyt kulunut setsemän viikkoa. Olen ollut täysin ilman keppejä kaksi viikkoa, sitä ennen pidin yhtä keppiä viikon verran tukena. Nyt kun jalat rasittuvat erilailla on myös kipuja tullut, niin päivisin kuin öisinkin. Kävi tänään hakemassa nukahtamis pillereitä lääkäriltä, koska nukun niin kevyttä unta, että pienikin kipu herättää kun vaihdan asentoa. Olen myös ottanut Panacottia kun rasitus on ollut kovempaa.Polvet taipuu kyllä kiitettävästi, kävin fysioterapeutilla viikko sitten. Vasen polvi taipui 115 ja oikea 120. Kunhan vaan nyt sais nukuttua, niin eiköhän sitä sitten jaksa näitten jalkojen kanssa ahertaa. Sairaslomaa olisi näillänäkymin 30.8 saakka. Olen edelleen lähdössä Norjan reisulle, josta aikaisemmin kerroin, katsotaan nyt miten reissu onnistuu.


      • Kokemusta on
        entinen leikkausta o kirjoitti:

        Heissan! On se vaan niin että takapakkia tulee tässäkin hommassa. Olen aikaisemmin kehunut miten hyvin on mennyt eikä kivuista ole tarvinnut kärsiä. Molempien polvien tekonivelleikkauksesta on nyt kulunut setsemän viikkoa. Olen ollut täysin ilman keppejä kaksi viikkoa, sitä ennen pidin yhtä keppiä viikon verran tukena. Nyt kun jalat rasittuvat erilailla on myös kipuja tullut, niin päivisin kuin öisinkin. Kävi tänään hakemassa nukahtamis pillereitä lääkäriltä, koska nukun niin kevyttä unta, että pienikin kipu herättää kun vaihdan asentoa. Olen myös ottanut Panacottia kun rasitus on ollut kovempaa.Polvet taipuu kyllä kiitettävästi, kävin fysioterapeutilla viikko sitten. Vasen polvi taipui 115 ja oikea 120. Kunhan vaan nyt sais nukuttua, niin eiköhän sitä sitten jaksa näitten jalkojen kanssa ahertaa. Sairaslomaa olisi näillänäkymin 30.8 saakka. Olen edelleen lähdössä Norjan reisulle, josta aikaisemmin kerroin, katsotaan nyt miten reissu onnistuu.

        Älkää syökö Puranaa vaikka lääkärit sitä mielellään määräävätkin.
        Se on pahin munuaisten tuhooja.


      • Polvi toimii
        Kokemusta on kirjoitti:

        Älkää syökö Puranaa vaikka lääkärit sitä mielellään määräävätkin.
        Se on pahin munuaisten tuhooja.

        Minulle laitettiin vasempaan polveen tekonivel reilut puolitoista vuotta sitten. Kokemukseni olivat erittäin hyvät. Kivut poistuivat kokonaan. Mutta tämä vaati kovasti työtä. Pyöräilin kuntopyörällä kuntoutusaikana yli 500 kilometriä sekä noudatin pilkuntarkasti kuntoutusohjeita, vaikka taivuttelu oli alussa todella tuskallista. Tottakait joudun varomaan ja ottamaan polveni huomioon koko ajan. Välttelen esimerkiksi kaatumista.
        Pidän lihakseni kunnossa käymällä kuntosalilla 2-3 kertaa viikossa sekä pelaamassa tennistä kerran viikossa. Kuntosalilla käytän muun muassa jalkaprässiä, kylläkin varsin pienillä painoilla.
        Leikkaukseni tehtiin julkisessa terveydenhoidossa. Valitettavasti siihen on tosi vaikea päästä.


      • elää!
        Polvi toimii kirjoitti:

        Minulle laitettiin vasempaan polveen tekonivel reilut puolitoista vuotta sitten. Kokemukseni olivat erittäin hyvät. Kivut poistuivat kokonaan. Mutta tämä vaati kovasti työtä. Pyöräilin kuntopyörällä kuntoutusaikana yli 500 kilometriä sekä noudatin pilkuntarkasti kuntoutusohjeita, vaikka taivuttelu oli alussa todella tuskallista. Tottakait joudun varomaan ja ottamaan polveni huomioon koko ajan. Välttelen esimerkiksi kaatumista.
        Pidän lihakseni kunnossa käymällä kuntosalilla 2-3 kertaa viikossa sekä pelaamassa tennistä kerran viikossa. Kuntosalilla käytän muun muassa jalkaprässiä, kylläkin varsin pienillä painoilla.
        Leikkaukseni tehtiin julkisessa terveydenhoidossa. Valitettavasti siihen on tosi vaikea päästä.

        Kun joku kaivoi tämän ketjun esiin, niin päivitän tietojani mitä reilussa puolessa vuodessa on tapahtunut.

        Olen ollut melkoisen laiska kuntoutuksessa, jumppaa silloin kun muistaa ja yleensäkin vain hyötyliikuntaa. Polvi on mielestäni nyt hienossa kunnossa ja toinen myös nivelrikkoinen polvi on toipunut ylikuormastaan hyvin. Liikun nyt täysin kivutta. Leikatun polven koukkuun taipumisessa on edelleen rajoittuneisuutta, johtuu tuosta laiskuudestani. Mutta jälkitarkastuksessakin ortopedi kehui ettei sen enempää tarvitsekaan taipua siinä vaiheessa. Ortopedin mielestä en tule enää koskaan pääsemään kyykkyyn ja siihen on jo tottunut.

        Minä pääsin loppujen lopuksi mielestäni helposti julkisen puolen leikkaukseen, mutta johtui ilmeisesti siitä että polvi oli totaalisen loppuun kulunut ja kävelin keppiin tukeutuen. Aikaahan meni pari vuotta siitä kun kävin hakemassa ensimmäisen lähetteen yksityisortopediltä, mutta jatko hoidettiin sitten julkisella puolella loppuun päin vauhtia kiihdyttäen.


      • snautseri1
        iu kirjoitti:

        3 viikoa tulisi kohta täyteen leikkauksesta. Säryt olleet kovat, välillä polvi ,sääri ja jalkapöytä kun tulessa.
        Pillerikään ei meinaa auttaa Tramal 150mg 2x panadol 1g 3x vrk Toivottavasti "varaosa" oikeassa asennossa minulla tuntuu kuin olisi irto-osia "hölskyy"
        Mulle lääkäri sanoi osaniveltä eikannata laittaa ne ei kuulemma kestä.
        Treenattu on polvea kovasti mutta ei ´taivu kuin n 60 astetta vielä ja jumpattu on ohjeiden mukaan.
        Keppejä en käytä sisällä ulkona kylläkin liukasta pihalla parempi ottaa varovasti.

        Vuosia tulikin polven kanssa taisteltua 6 leikkausta. Pinnat hävinneet luut oli vastakkain reidensisäsyrjällä
        Olin kait nuori leikkaukseen "47"v mies ja ennen leikkausta pudotin painoa lääkärin toivomuksesta
        Kieltämättä kiva olo kun paino pudonnut ja laskee koko ajan nyt jo 28kg tullut alas pelkällä ruokavaliolla Kesäkuun alusta 09 vielä on töitä. Painohan ei periaattessa este leikkaukselle mutta irtoamisriski jne isommat, toipuminen hidasta.
        Tsemppiä kohtalotovereille

        HEIPPA MINUT LEIKATTIIN 26.11 2013 JA POLVI EI TAIVU JOTEN JUODUN PAKKO KOUKISTAMISEEN 22.1 2014 .POLVI TAIPUU VAIN 70 ASTETTA.SAA NÄHDÄ MITEN SIT TOIMII


      • MIESTENMIES1111
        Kokemusta on kirjoitti:

        Älkää syökö Puranaa vaikka lääkärit sitä mielellään määräävätkin.
        Se on pahin munuaisten tuhooja.

        Ei välttämättä ite olen syönyt buranaa kun irtokarkkeja 18v asti eli 15 vuotta en käytä vatsansuojalääkkeitä ja ei ole ollu edes vatsa löysällä. Ja tossa sivussa on vedetty kovia lääkkeitä ja muitakin myrkkyjä eli ei se sääntö ole toki yksilöllistä. Menee kanssa polvet ja nilkka vaihtoon piakkoin ja selästä on paljon hajalla, silti on tehty yli 10v äärimmäisen raskasta työtä ja kyykystä menee yli 200kg vaikka paukkuu ja rutisee, täysillä loppuun eikä sohvalle itkemään. Hermoihin auttavat päihteet ni pitävät pään kasassa. Tsemppiä vanhukset.


      • Shoit

        Voi hyvänen aika miestenmies!! Enpä kehuisi särkylääkkeiden tms. aineiden käytöllä. Kyllähän se niin on, että sydän- ja verisuonitaudit vaanivat runsaan käytön seurauksena. Tietenkin kipuja on hoidettava, mutta yo. kehuminen on jo hullua. No omapahan on kroppasi.


      • Anonyymi

        Minulle asennettiin oikeaan polveen tekonivel vuonna 2012. Polvi on toiminut suhteellisen hyvin.


      • Anonyymi
        iu kirjoitti:

        3 viikoa tulisi kohta täyteen leikkauksesta. Säryt olleet kovat, välillä polvi ,sääri ja jalkapöytä kun tulessa.
        Pillerikään ei meinaa auttaa Tramal 150mg 2x panadol 1g 3x vrk Toivottavasti "varaosa" oikeassa asennossa minulla tuntuu kuin olisi irto-osia "hölskyy"
        Mulle lääkäri sanoi osaniveltä eikannata laittaa ne ei kuulemma kestä.
        Treenattu on polvea kovasti mutta ei ´taivu kuin n 60 astetta vielä ja jumpattu on ohjeiden mukaan.
        Keppejä en käytä sisällä ulkona kylläkin liukasta pihalla parempi ottaa varovasti.

        Vuosia tulikin polven kanssa taisteltua 6 leikkausta. Pinnat hävinneet luut oli vastakkain reidensisäsyrjällä
        Olin kait nuori leikkaukseen "47"v mies ja ennen leikkausta pudotin painoa lääkärin toivomuksesta
        Kieltämättä kiva olo kun paino pudonnut ja laskee koko ajan nyt jo 28kg tullut alas pelkällä ruokavaliolla Kesäkuun alusta 09 vielä on töitä. Painohan ei periaattessa este leikkaukselle mutta irtoamisriski jne isommat, toipuminen hidasta.
        Tsemppiä kohtalotovereille

        Minulla sama kivut kovat olen 52v.nainen .
        Leikkauksesta nyt 1.1viikkoa säryt jotan jäätävää varsinkin uöt pahimpia.
        Pillereitä8-10kpl /päivä et pystyy oleen .
        Nukkuminen vain selälllään mahdollista ,jalka kuin irto osa.Toivon totta totisesti et kivut häviää tässä mahd.pian.ja voi nukkua muuten sekoaa.
        Lopputuloksesta en voi vielä sanoa kun niin vähä aikaa mutta kuullut toi kuntopyöräjutun et tosi hyvä liikeradalle.


      • Anonyymi
        kesää kohti kirjoitti:

        Hei! Olen vihdoin päässyt leikkausjonoon, molempien polvien tekonivelen laittoa varten. Nyt haluaisin kuulla onko kenellekään tehty tekonivelleikkaus yhtä aikaa molempiin polviin? Halusin itse,että m olemmat polvet leikataan yhtä aikaa, koska haluaisin viimein päästä kunnolla liikkumaan ja tekemään työtä ilman jatkuvaa särkyä. Olen muuten perusterve 53 v kuntoilua harrastava nainen. Nytkin kun liikkuminen on ollut hankalaa, olen ottanut pari kuukautta sitten kuntopyörän käyttöön ja pyöräillyt ahkerasti noin 100 km viikossa. Reidet tuntuvat vahvistuvan ja ajattelinsin sen auttavan leikkauksesta toipumisessa ja liikkeelle lähdössä.

        Älä leikkauta molempia yhtä aikaa jos sulla ei ole kaveria auttamaan


      • Anonyymi
        leikkausta odotelles kirjoitti:

        Kuntoutus ennen leikkausta on tärkeää. Kuten aikaisemmin kerroin pyöräilin kuntopyörällä ja kelien salliessa myöhemmin tavallisellla pyörällä ennen leikkausta keskimäärin 100 km viikossa. Reisilihakset vahvistuivat ja helpottivat liikkumista niin sängystä nousemisessa kuin wc:ssä käynnissä ja muuallakin liikkumisessa heti leikkauksen jälkeen. Olen todella tyytyväinen että panostin tähän ennen leikkausta. Tietenkin jos pyöräily on hankalaa kipujen takia, täytyy keksiä muita keinoja reisilihasten vahvistamiseen. Sain käyttööni fysioterapeutilta selllaisen polkulaitteen en muista sen nimeä. Sillä poljen kolme kertaa päivässä noin 10 min.

        TEP tehtiin 2.5 vuotta sitten. Alku meni hyvin kovien kipulääkkeiden kanssa. Mutta sitten lyötiin jarrut päälle. Kipu paheni kuntoutus vaikeaa. Kävin monella jumpalla ja usealla lääkärillä on. Mehiläisessä lääkäri laittoi uuteen sairaalaan lähetteen. Polvilumpio ei ole paikallaan vaan siirtynyt paikoiltaan oikealla. Leikannut sairaala ei tätä tiennyt. Nyt olin siellä uudessa. Paikassa tutkimuksissa. Polvi pitää pinnoittaa
        Mutta jonosso on jo 1000 ennen minua
        Jonotus aika 1v. Tämä on uskomatonta
        Niin pitkä aika pitää jonottaa.ilmoiton kyllä että voin peruutus paikalle tulla heti. Tämä hyväksyttiin
        Nyt sitten odotellaan
        Pitää heti käydä hammaslääkärissä verikokeessa ja sydän filmissä jos aika tulee mutta se on tietysti toiveajattelua.korona voi vielä vaikeuttaa hoitoopääsyä. Eikun kipulääkkeitä syödään kun ei hoideta
        Lisää rahaa sairaiden hoitoon vuoden jonotus on liian pitkä aika.


    • miten on

      Onko kellään kokemusta elääkkeelle jäämisestä polvinivelen vaihdon jälkeen? itse olen kuusikymppinen mies henkilö ja nivel vaihdettiin noin kolmekuukautta sitten, työssäni joudun tekemään aika paljon polvisennossa töitä , en vieläkään voi kyykistyä kun polvi ei koukistu.

      • leikattu polvi

        Minulla on laitettu polven tekonivel vuosi sitten. Vieläkään polvi ei taivu niin paljon kuin ennen leikkausta. Se taipuu ehkäpä 130-140 astetta, eli en pysty kyykistymään kunnolla. Osasyynä on todennäköisesti laiskuus omassa kuntoutumisessa. Ortopedi oli lopputarkastuksessa sitä mieltä etten tule koskaan pääsemäänkään enää kyykkyyn, joten en ole rääkännyt itseäni kun tarvetta kyykkyasennolle on äärimmäisen harvoin. Polvillaan olo kovalla alustalla ei onnistu, koska tekonivelpolven alle jäävät kudokset aristaa niin paljon. Muuten polvi on kivuton ja toimii hyvin.

        Eläkkeestä en osaa sanoa koska olin jo eläkkeellä kun leikkaus tehtiin. Työtäni olisin pystynyt tekemään mainiosti leikkauksen jälkeen koska se oli kevyttä toimistotyötä pääosin istuen. Nykyisin teen sivutoimisesti melko raskasta seisomatyötä kerran viikossa ja polvi kestää sen hyvin, jalkapohjat kyllä aristaa 6 h jälkeen diabeteksen vuoksi.


    • 1959

      Olen 51-vuotias nainen ja polven tekonivelleikkauksesta on n.5kk.
      Sain osatyökyvyttömyyseläkepäätöksen juuri tämän polvijutun takia.
      Työterveyslääkärin kanssa mietittiin asiaa ja hän kirjoitti B-lausunnon .
      Eläkehakemuksen täytin tarkasti ja selitin työkuviot,miten ne menee eli raskas hoitotyö.
      Nyt aloitan sitten ½työn ja toisesta puolesta saan eläkkeen.
      Luulisi,että saisit täyden työkyvyttömyyseläkkeen ikäsi puolesta.

      • Kevätmieli

        Heissan! uusinivel laitettiin 13.01.2012 vasempaan jalkaan. Liikkumaan olen päässyt heti alusta asti sauvoja käytin vain viikon ajan,autolla ajoin samoin jo viikon päästä. ongelmiakin on ollut tuolla polven ojennus puolella,12 vuotta kestäneen nivelrikon takia oli ojennusvajetta 12% ennen leikkausta, kovan työn olen joutunut tekemään jotta jalka alkais mennä suoraksi. Nyt 29.02.2012 meneekin jotakuikin jo suoraksi joten siinäkin suhteessä ollaan voiton puolella. Kivut olleet aika kovia koko ajan joten Panacodia olen joutunut käyttämään aika runsaasti koko ajan,varmaan kipuja on lisännyt kun tuota ojennusvajetta on treenattu aika rankasti koko ajan.Leikkauksesta toipumisessa auttaa kun reiden etu/takaosan lihakset on hyvässä kunnossa ennen leikkausta. Ikä mulla 59v .Eli toipuminen tosi nopeaa liikkumisen suhteen,miinuksena aika kovat kivut mutta nekin hellittää 2-3kk leikkauksesta, joten eteenpäin sano mummo lumessa.


      • raili40
        Kevätmieli kirjoitti:

        Heissan! uusinivel laitettiin 13.01.2012 vasempaan jalkaan. Liikkumaan olen päässyt heti alusta asti sauvoja käytin vain viikon ajan,autolla ajoin samoin jo viikon päästä. ongelmiakin on ollut tuolla polven ojennus puolella,12 vuotta kestäneen nivelrikon takia oli ojennusvajetta 12% ennen leikkausta, kovan työn olen joutunut tekemään jotta jalka alkais mennä suoraksi. Nyt 29.02.2012 meneekin jotakuikin jo suoraksi joten siinäkin suhteessä ollaan voiton puolella. Kivut olleet aika kovia koko ajan joten Panacodia olen joutunut käyttämään aika runsaasti koko ajan,varmaan kipuja on lisännyt kun tuota ojennusvajetta on treenattu aika rankasti koko ajan.Leikkauksesta toipumisessa auttaa kun reiden etu/takaosan lihakset on hyvässä kunnossa ennen leikkausta. Ikä mulla 59v .Eli toipuminen tosi nopeaa liikkumisen suhteen,miinuksena aika kovat kivut mutta nekin hellittää 2-3kk leikkauksesta, joten eteenpäin sano mummo lumessa.

        Hei ! miehelleni laitettiin tekonivelpolveen syyskuussa 2011 polvi on särkenyt siitä saakka vaikkea kävellä koko ajan sattuu.Aikaa on kulunut jo pian 8 kuukautta eikä paranemista ole tapahtunut vaan on mennyt pahemmaksi.Nyt alkaa olla jo siinä vaiheessa ettei tiedä jaksaako enää elää kipujen kanssa.Lääkärille oltu jalkaa näyttämässä sanoi ehkä hermo kipu haavan kohdalla.Lääkäri oli kiireinen ei häntä oikein kiinnostanut potilaan tila.


    • tursa

      Hei!Olin polvien tekonivelleikkauksessa pari viikkoa sitten ja haluaisin tietää saman kokeneelta,millä kipulääkityksellä selvisitte ja kauanko jouduitte syömään lääkkeitä.Itselläni ei lääkitys tunnu riittävän ja joudun sooloilemaan itse tuntemusten mukaan.Polvet on kuin jäässä ja pohkeita pakottaa,yöt ovat unen eheydessä "pitsiä",eli siis riekaleina.Olenko vain malttamaton,kunpa tietäisi,etten hätäilisi turhia.Kiitos,jos joku haluaa vastata.

      • polven tekonivel.

        Minulla viime elokuussa leikattu polvi.
        Alku oli kovaa kipuhin käytin hidasvaikutteista Tramalia 100 mg, ja panadoolia,
        Parhaiten ne minua auttoi, ainoastaan huonojuttu oli vatsa meni aivan kovalle,
        joutui sitten käyttämään siihen lääkettä. lääkitys kesti 4-5 kuukautta.
        Minulla paraneminen on kestänyt kauan , nyt vasta olen puolipäivä työ kokeilussa.
        Ojennus vajausta, myös koukistus jäykkyyttä 90astetta menee koukkuun . Mikään muu ei ole auttanut kuin kuntosali. Polkupyörääkään en voi käyttää, se harmittaa.
        Hyvää vointia ja jatkoa sinne, ei tule olemaan helppoa.


      • tursa
        polven tekonivel. kirjoitti:

        Minulla viime elokuussa leikattu polvi.
        Alku oli kovaa kipuhin käytin hidasvaikutteista Tramalia 100 mg, ja panadoolia,
        Parhaiten ne minua auttoi, ainoastaan huonojuttu oli vatsa meni aivan kovalle,
        joutui sitten käyttämään siihen lääkettä. lääkitys kesti 4-5 kuukautta.
        Minulla paraneminen on kestänyt kauan , nyt vasta olen puolipäivä työ kokeilussa.
        Ojennus vajausta, myös koukistus jäykkyyttä 90astetta menee koukkuun . Mikään muu ei ole auttanut kuin kuntosali. Polkupyörääkään en voi käyttää, se harmittaa.
        Hyvää vointia ja jatkoa sinne, ei tule olemaan helppoa.

        Kiitos tiedoista.MInulla lääkityksenä Mobic 15mg x1,Panadol 1grx3ja Tramal 50mg 1-2x vrk..ssa.Ei vain riitä,ristiselkä ja pohkeet kuin tulessa eikä asentoa taho löytyä nukkuessa.Polvet taipuu kyllä n.80 astetta molemmat,mutta tuntuu kuin olisivat jäässä.Tramalia määrättiin reseptillä 20 kpl,voi sentäs, ollaan näin alkutaipaleella ja pitäis Panadolilla pärjäillä,kontrolli vasta 3:n kk päästä.Miilloinkahan voi aloittaa kuntosalikäynnit,nyt ei vielä ainakaan kun melkein itku kurkussa tekee annetut ohjeet kotona.Mutta mukavaa kesän odotusta kaikille ja päivä kerrallaan täälläkin.


      • Tämmöistä täällä
        tursa kirjoitti:

        Kiitos tiedoista.MInulla lääkityksenä Mobic 15mg x1,Panadol 1grx3ja Tramal 50mg 1-2x vrk..ssa.Ei vain riitä,ristiselkä ja pohkeet kuin tulessa eikä asentoa taho löytyä nukkuessa.Polvet taipuu kyllä n.80 astetta molemmat,mutta tuntuu kuin olisivat jäässä.Tramalia määrättiin reseptillä 20 kpl,voi sentäs, ollaan näin alkutaipaleella ja pitäis Panadolilla pärjäillä,kontrolli vasta 3:n kk päästä.Miilloinkahan voi aloittaa kuntosalikäynnit,nyt ei vielä ainakaan kun melkein itku kurkussa tekee annetut ohjeet kotona.Mutta mukavaa kesän odotusta kaikille ja päivä kerrallaan täälläkin.

        Olin polven tekonivelleikkauksessa pari vuotta sitten. Sairaalasta annettiin mukaan kotiin resepti Panacodille (100 kpl) ja käytin niistä n. 60 kpl jonka jälkeen pärjäsin Para-Tabsilla ja nekin sain lopettaa melko pian. Särkylääkkeet lopetin siinä vaiheessa kun lepokipu loppui, liikekipu hävisi melko nopeasti tämän jälkeen. Alkuun kuljin kahdella kyynärsauvalla, n. parin viikon kuluttua jätin toisen sauvan pois ja vajaan parin kuukauden kuluttua palautin sauvat. Ojennus toimi koko ajan täydellisesti, koukkuunpäin jouduin jumppaamaan itsekseni (sain vain kirjalliset ohjeet mukaani, fysioterapiaa ei määrätty). Lopputarkastuksessa muutaman kuukauden kuluttua polvi meni koukkuun ehkäpä 100 astetta ja ortopedi totesi että se on toipumisen mukaista. Hän sanoi etten koskaan enää pääse kyykkyyn polvellani joten niin täydellisesti polvi ei tulisi koskaan taipumaan. Nyt polvi menee ehkäpä 120-130 astetta koukkuun enkä ole enää enempää yrittänytkään.


      • riley 40
        tursa kirjoitti:

        Kiitos tiedoista.MInulla lääkityksenä Mobic 15mg x1,Panadol 1grx3ja Tramal 50mg 1-2x vrk..ssa.Ei vain riitä,ristiselkä ja pohkeet kuin tulessa eikä asentoa taho löytyä nukkuessa.Polvet taipuu kyllä n.80 astetta molemmat,mutta tuntuu kuin olisivat jäässä.Tramalia määrättiin reseptillä 20 kpl,voi sentäs, ollaan näin alkutaipaleella ja pitäis Panadolilla pärjäillä,kontrolli vasta 3:n kk päästä.Miilloinkahan voi aloittaa kuntosalikäynnit,nyt ei vielä ainakaan kun melkein itku kurkussa tekee annetut ohjeet kotona.Mutta mukavaa kesän odotusta kaikille ja päivä kerrallaan täälläkin.

        Pävä kerrallaan täälläkin on menty.Kovia kipuja on ollut jo 8 kuukautta ei ole ollut toivoakaan paranemisesta.Ihmeelistä joskus vain kohtalo johdattaa.Eräs läheinen kertoi eräälle kirurgille näistä kovista kivuista kirurgi totesi kuvien perusteella että polvi menee uusinta leikkaukseen.Taas alkaa sama kuntoutuminen alusta.Läheisillekin on tämä aika ollut raskasta katsoa toisen kärsimystä.Lääkäri joka leikkasi polven on ollut hyvin välinpitämätön kun polvea on hänelle näytetty ja kerrottu näistä kivuista.Tiesimme kuitenkin tästä hoitovirheestä mutta emme osanneet hakea apua.Näin usein voi käydä kun voimat loppuu.Toivon sinulle jaksamista ja polven parantumista.


      • riley 40
        riley 40 kirjoitti:

        Pävä kerrallaan täälläkin on menty.Kovia kipuja on ollut jo 8 kuukautta ei ole ollut toivoakaan paranemisesta.Ihmeelistä joskus vain kohtalo johdattaa.Eräs läheinen kertoi eräälle kirurgille näistä kovista kivuista kirurgi totesi kuvien perusteella että polvi menee uusinta leikkaukseen.Taas alkaa sama kuntoutuminen alusta.Läheisillekin on tämä aika ollut raskasta katsoa toisen kärsimystä.Lääkäri joka leikkasi polven on ollut hyvin välinpitämätön kun polvea on hänelle näytetty ja kerrottu näistä kivuista.Tiesimme kuitenkin tästä hoitovirheestä mutta emme osanneet hakea apua.Näin usein voi käydä kun voimat loppuu.Toivon sinulle jaksamista ja polven parantumista.

        Päivä kerrallaan on täälläkin menty.Kovia kipuja jo 8 kuukautta.Kunnes kohtalo puuttui asiaan eräs läheinen kertoi eräälle kirurgille näistä kovista kivuista.Hän totesi kuvien perusteella polvi menee uusinta leikkaukseen.KIrurgi joka leikkasi polven on suhtautunut välinpitämättömasti.Olimme melkein varmoja hoitovirheestä emme vain osanneet hakea apua.Toivottavasti sinun polvesi paranee ja pääset taas hyvin kävelemään.


      • tursa
        riley 40 kirjoitti:

        Päivä kerrallaan on täälläkin menty.Kovia kipuja jo 8 kuukautta.Kunnes kohtalo puuttui asiaan eräs läheinen kertoi eräälle kirurgille näistä kovista kivuista.Hän totesi kuvien perusteella polvi menee uusinta leikkaukseen.KIrurgi joka leikkasi polven on suhtautunut välinpitämättömasti.Olimme melkein varmoja hoitovirheestä emme vain osanneet hakea apua.Toivottavasti sinun polvesi paranee ja pääset taas hyvin kävelemään.

        Voi jestas,kipuja niin kauan,kuinka sitä kestää.Minulla nyt leikkauksesta liki kuukausi,polvet ei taivu enempää kuin sairaalassa lähtiessä eli 85-90 astetta.Olen kyllä yrittänyt jumpata mutta näin kevyellä lääkityksellä se ei onnistu(Mobig 15mrx1 ja Panadol1grx3)Liekö kenellekään jäänyt leikkauksesta selkäsärkyä,minulla ristiselkä aivan surkea siitä asti ja se tekee sen ettei ole hyvä istua eikä olla selällään.Polvet edelleen kuin sementtiin valettu ja jäykät.Välillä en saa selvää koskeeko lonkkiin vaiko selkään polvien lisäksi.Olen jo kuukauden ajan nukkunut tunnin pätkissä,alan olla jo viheliäinen katseltava muille.Kovasti silti yritän uskoa parempaan huomiseen vaikka silmät "vuotavatkin" välillä ainakin yksin ollessa.


      • ...
        tursa kirjoitti:

        Voi jestas,kipuja niin kauan,kuinka sitä kestää.Minulla nyt leikkauksesta liki kuukausi,polvet ei taivu enempää kuin sairaalassa lähtiessä eli 85-90 astetta.Olen kyllä yrittänyt jumpata mutta näin kevyellä lääkityksellä se ei onnistu(Mobig 15mrx1 ja Panadol1grx3)Liekö kenellekään jäänyt leikkauksesta selkäsärkyä,minulla ristiselkä aivan surkea siitä asti ja se tekee sen ettei ole hyvä istua eikä olla selällään.Polvet edelleen kuin sementtiin valettu ja jäykät.Välillä en saa selvää koskeeko lonkkiin vaiko selkään polvien lisäksi.Olen jo kuukauden ajan nukkunut tunnin pätkissä,alan olla jo viheliäinen katseltava muille.Kovasti silti yritän uskoa parempaan huomiseen vaikka silmät "vuotavatkin" välillä ainakin yksin ollessa.

        Polven tekonivelleikkauksen jälkitarkastuksessa (olisikohan ollut kuukauden kuluttua leikkauksesta) polveni taipui koukkuun saman verran (alle 90 astetta). Ortopedi tuumasi että se on kuntoutusaikaan nähden hyvä tulos.

        Selkäkipuja oli minullakin kun joutui nukkumaan selällään. Kun sitten pystyi taas nukkumaan kyljellään, kivut hävisi.

        Minulla polven tukikudokset pysyi melko hyvässä kunnossa loppuun saakka ja polvi ei ehtinyt vääntymään sivulle kuin nimeksi. Lisäksi kuljin kävelykepillä keventäen lähes vuoden ennen leikkausta joten selkä ei ilmeisesti ehtinyt "pilaantumaan" ennen tekonivelleikkausta. Siksi ilmeisesti pääsin ilman selkävaivoja.


      • 20weee
        ... kirjoitti:

        Polven tekonivelleikkauksen jälkitarkastuksessa (olisikohan ollut kuukauden kuluttua leikkauksesta) polveni taipui koukkuun saman verran (alle 90 astetta). Ortopedi tuumasi että se on kuntoutusaikaan nähden hyvä tulos.

        Selkäkipuja oli minullakin kun joutui nukkumaan selällään. Kun sitten pystyi taas nukkumaan kyljellään, kivut hävisi.

        Minulla polven tukikudokset pysyi melko hyvässä kunnossa loppuun saakka ja polvi ei ehtinyt vääntymään sivulle kuin nimeksi. Lisäksi kuljin kävelykepillä keventäen lähes vuoden ennen leikkausta joten selkä ei ilmeisesti ehtinyt "pilaantumaan" ennen tekonivelleikkausta. Siksi ilmeisesti pääsin ilman selkävaivoja.

        Itsellä tehty osteotomia, rustosolusiirreleikkaus ja vaikka mitä muuta. Yhteensä 12 leikkausta tehty polviin ja 11. leikkauksen jälkeen kysyin lääkäriltä että eiikö voisi jo vaihtaa uuden nivelen koska kivut mielettömät ja kaikki harrastukset jääneet pois. Juoksemaan en ole kyennyt vuosikausiin ja ikää on ehtinyt kerrtyä vasta 20 vuotta. Siis on molemmissa polvissa osteocondritis dissecans ja lisäksi artroosi. Lääkäri sanoi että tekonivelestä ei tule hyvää ja tehtiin osteotomia. No, ei ole kyllä tämäkään hyvä. Kipeä, turpoaa, rutisee ja juokseminen tai pitkät kävelymatkat eivöt tule kuuloonkaan. Ilmeisesti vedän särkylääkkeitä 60 vuotiaaksi asti jotta saan muutaman kivuttoman vuoden koska nuorten elämänlaatua ei voi parantaa. Terveellistä käyttää tramalia ja norspan laastareita jo tämän ikäisenä.


    • TJP

      Hei,täällä kirjoittelee 44v vuotias etelä Suomessa asuva nainen.
      Kesäkuussa 2011 menin terveyskeskuslääkärille muissa asioissa ja kun oli lähdössä pois huoneesta,lääkäri kysyi että miksi kävelen niin huonosti? Sanoin ett 2 kertaa urheiluvamman takia leikattu vas.polvi on kipeä ja kerää nestettä.Housut pois ja tutkitaan ;). Sanoi laittavansa lähetteen eteenpäin -epäillyksellä ristisiteet poikki!!! Odottelin loppuvuoteen,kun ei mitään kuulunut otin yhteyttä tervyskeskukseen...lähete oli jäänyt koneelle...siinä vaiheessa kivut alkoivat olla jo aika melkoiset.
      Tein potilasvahinkoilmoituksen.
      Tammikuussa rönkattiin molemmat polvet, jossa todettiin vasemmassa muutiksia,huhtikuussa ortopedi Töölössä joka katsoi kuvat ja kirjotti lähetteen magneettikuviin.Kesäkuussa magneettikuvattiin vas polvi ja tulos oli aika ikävää katsottavaa....mitään hiontaa ei voida suorittaa,koska luuta ei ole vaan tekonivelleikkaukseen mahdollisimman pian....

      Maaliskuussa jäin B-lausunnon turvin sairauslomalle joka on 3;n eri lääkärin B-lausunnon turvin jatkunut ja jatkuu tämän vuoden loppuun asti.

      Lähete Peijakseen ortopedi Eerolalle tutkimukseen ja konsultointiin tehdäänkö osittainen vai kokonaan uusi tekonivel...kokonaan uusi .Olin Peijaksessa 17.9.2012 ja sain kehotuksen hampaiden ja suun tutkimisesta ja sitten ilmoitus jonotushoitajalle.Hampaat tsekattiin 20.9.2012 ja annettiin lausunto että kaikki ok. 21.9.2012 lähetin s-postin jonotushoitajalle ja tänään 25.9.2012 soitettiin,että pääsetkö la 29.9.2012 leikkaukseen? Ja voihan vitalis kantapäässä rakko ja näin ollen odottelen seuraavaa peruutusaikaa. Mutta en tiedä vaikuttaako tähän nopeuteen nyt potilasvahinkikeskukseen tekemä ilmoitus vai mikä,mutta rattaat on alkaneet pyöriä ihan vauhdilla.

      Kerrankin sai kuulla olevansa liian nuori,mutta vaihtoehtoja ei ole. Ammatiltani olen parturi-kampaaja ja sen seisomatyön voi kuulemma kättelyssä unohtaa.Kela kouluttaa uudelleen.

      Särkylääkkeitä en käytä,koska mistään ei ole apua-pönttö menee vain sekaisin. Kivun kans oppii elämään...Nyt kun olen lukenut näitä teidän kertomuksia omista kokemuksista niin olen tullut siihen tulokseen ett kaikki on hyvin yksilöllistä.Mutta itse olen eläny kipujen kanssa nyt 1½v ja välillä olen ollut ihan jalaton,keppien kans kävellyt.Pakko mennä ulos koiran kans vähintään 3 x pvä:ssä oli kipuja tahi ei. Joten siinä mielessä olen huojentunut että noi kivut jää pois,tulee erilaiset kivut joista selviää ajan kans.

      Tsemppiä kaikille kipujen tiellä-täältä noustaan entistä ehompana :) Noista kuntoutuksista sen verran,ett niistä on toitotettu mulle niin paljon,ett vaikka ottaa kipeetä ne kannattaa säntillisesti hoitaa,paranemisprosessi nopeutuu. Ja mä aion pelata viä lentopalloa sen olen päättänyt ja sen myös teen,minä vuonna aloitan...on hiukan epäselvää vielä ;)

      • Tämmöistä täällä

        Jos polvinivel todetaan totaalisesti loppun kuluneeksi, tekonivelleikkausta ei enää pihistellä. Leikkaukseen pääsy Peijaksessa oli minullakin yllättävän nopea. Ortopedi sanoi jonotusajan olevan 2-3 kk mutta kun ilmoitin jononhoitajalle että hammaslääkäri näytti vihreää valoa, hoitaja soitti muutaman päivän kuluttua takaisin ja ilmoitti leikkauspäivän. Alkuvaihe oli minullakin hidasta mutta Peijaksessa alkoi tapahtua vauhdilla.


      • Hyvin menee!
        Tämmöistä täällä kirjoitti:

        Jos polvinivel todetaan totaalisesti loppun kuluneeksi, tekonivelleikkausta ei enää pihistellä. Leikkaukseen pääsy Peijaksessa oli minullakin yllättävän nopea. Ortopedi sanoi jonotusajan olevan 2-3 kk mutta kun ilmoitin jononhoitajalle että hammaslääkäri näytti vihreää valoa, hoitaja soitti muutaman päivän kuluttua takaisin ja ilmoitti leikkauspäivän. Alkuvaihe oli minullakin hidasta mutta Peijaksessa alkoi tapahtua vauhdilla.

        Tekonivel laitettiin 9kk sitten. Alkuun oli kovat kivut valvottuja öitä,kun leikkauksesta olin kulunut noin 3kk:tta niin rupes polvi kuntoutumaan kovaa vauhtia,nyt tilanne on hyvä ei mitään kipuja voin kävellä, pyöräillä, tehdä omakotitalossa remppaa,tehdä sitä kaikkea mitä en nivelrikon aikaan voinut tehdä. En enää edes muita että polvessa olis tekonivel niin hyvin ja kivuttomasti toimii.


    • Tuppirauta

      Onko kenelläkään tietoa tekonivelenvaihtovälistä polevssa? Odottelen oman polven tuomiota ja todnäk tekonivel siihen tulle mutta koska, sitä ei ole päätetty.
      Vielä 10 v. sitten muoviosat nivelessä olivat senlaatuista muovia että yhdessä kudosnesteen kanssa kanssa se muodosti liuoksen joka alkaa "syövyttää" omaa luukudosta. Seurauksena tekonivelen kiinnitys jalkaan löystyy.
      Itse nivelen sisällä olevat kuluvat muoviosat voidaan vaihtaa mutta se kulunut muovi syö omaa kudosta.
      Kolmatta polviproteesia ei yleensä edes harkita "asennettavaksi".
      Onko kenellekkään kerrottu näistä haittavaikutuksista joita runsas likkuminen tekonivelen kanssa aiheuttaa?

      • Eiköhän parantunut

        Kysyin jälkitarkastuksessa ortopedilta että pitääkö rajoittaa liikkumista ettei tekonivel kulu liikaa. Hän sanoi että rajoituksia ei ole ja jos kuluu niin vaihdetaan uusi. Tuosta kiinnityksen löystymisestä en ole kuullut. Oma tekoniveleni on kiinnitetty luusementillä (sai kävellä heti).


    • Tiksa Terva

      Minuille laitettu tekonivel polveen 16.11 eli noin 1 kuukausi sitten, polvi vielä oireilee, mutta nilkkaa särkee ja hermokipua jalkapöytään asti. Onko muilla, kuuluuko asiaan?

      • Valita lääkärille

        Polven oireilu on normaalia mutta nilkan särkeminen ja hermokipu ei kuulosta normaalilta. Minulla ei ollut mitään tuollaista. Et ehkä ole vielä käynyt jälkitarkastuksessa joten siellä on syytä mainita asiasta.


    • mies v59

      terve ystävät.minulle laitettiin 17.12 2012 tekonivel ähtärissä. olen 53vuotias ja polvi on oireillut yli 10vuotta hajosi kierukka polvesta. suosittelen lämpimästi operointia koska se on mahtava asia saada kipu pois jalasta . leikkaus vähän hirvitti mitä työkaluja sielä tarvittiin mutta 2h päästä se oli ohi. kankia se oli aikalailla koska 6h jälkeen heti kävelemään. Mutta vajaa viikko leikkauksesta meno senkun lisääntyy ja polvi notkistuu. kannattaa mennä leikkaukseen minullekkin sanottiin että liika nuori olen mutta kun valittaa tarpeeksi ja vatsa oireilee kipulääkkeistä niin alkaa tapahtua. olen tosi onnellinen.

      • Tekopolvellakävelevä

        Aiemmin tekoniveliä suostuttiin laittamaan vasta iäkkäille koska sen piti kestää kuolemaan saakka sillä niveltä ei voitu vaihtaa. Nykyisin tekonivel voidaan vaihtaa joten nuoremmillekin suostutaan laittamaan tekoniveliä. Vaihto on isompi operaatio eikä täydellinen onnistuminen ole varmaa.


    • Ex Golffari

      On mielenkiintoista lukea mitenkä erilaisia kokemuksia polven tekonivel leikkaus aiheuttaa.Olemmehan jokainen oma yksilömme. Kipukynnys on toisilla korkeampi. Itselleni polvinivel laitettiin 15 kuukautta sitten. Kivut eivät ole hellittäneet, särkylääkkeitä olen joutunut syömään. Viimeksi kipua on yritetty poistaa kipulaastarien voimalla. Kipu pitäisi saada katkaistua, ettei aivoihin taltioidu kipu. Olen heti leikkauksen jälkeen käynyt fysioterapiassa kaksi kertaa viikossa ja lisäksi allasjumpassa 1-2 kertaa viikossa. Olen aktiivinen liikkuja ollut koko elämäni. Urheilua olen harrastanut ikäni. Lentopallo, sulkapallo, golf olivat lajejani. Nyt urheilu on loppunut, paino noussut ja mieliala alkaa rakoilla. Ainainen kipu syö miestä. Tämä vuodatukseni vain siksi, ettei kaikilla mene hyvin ja että jaksaisimme uskoa parempaan huomiseen. Jaksamisia kaikille.

      • silver

        Hei ei ole minullakaan helppoa kipujen kanssa , kestänyt nyt 2 vuotta ja vieläkään
        en pääse kunnolla kävelemään. Ei tullut kivutonta olen nyt kävellyt kohta 3 vuotta
        keppien tai kepin kanssa. Ennen leikkausta kävelin ainoastaan kepin turvin noin
        puoli vuotta. Toinen jalka olisi pitännyt leikata melko pian eka operaation jälkeen,
        enpä ole mennyt enkä tiedä menenkö koskaan, olen todella pettynyt koko " hökötyk-
        seen". Luin hiljaittain että pysyvä kipu jää noin 53 % leikatuista, itse kuulun kait niihin. Särkylääkkeitä en käytä kuin viime hädässä. Nivelrikkoni on todettu jo 20 v.
        sitten, jos olisin aina napsinut roppia olisi sisuskalut sökönä. Kipuun ikävä kyllä
        turtuu vaikka ottaa välillä aivoon.Minulla ei todellakaan mene hyvin on työkyvyttömyyseläke vetämässä saa nähdä miten käy. Toivon että sinun kohdalla
        ei käy näin.


      • elää!
        silver kirjoitti:

        Hei ei ole minullakaan helppoa kipujen kanssa , kestänyt nyt 2 vuotta ja vieläkään
        en pääse kunnolla kävelemään. Ei tullut kivutonta olen nyt kävellyt kohta 3 vuotta
        keppien tai kepin kanssa. Ennen leikkausta kävelin ainoastaan kepin turvin noin
        puoli vuotta. Toinen jalka olisi pitännyt leikata melko pian eka operaation jälkeen,
        enpä ole mennyt enkä tiedä menenkö koskaan, olen todella pettynyt koko " hökötyk-
        seen". Luin hiljaittain että pysyvä kipu jää noin 53 % leikatuista, itse kuulun kait niihin. Särkylääkkeitä en käytä kuin viime hädässä. Nivelrikkoni on todettu jo 20 v.
        sitten, jos olisin aina napsinut roppia olisi sisuskalut sökönä. Kipuun ikävä kyllä
        turtuu vaikka ottaa välillä aivoon.Minulla ei todellakaan mene hyvin on työkyvyttömyyseläke vetämässä saa nähdä miten käy. Toivon että sinun kohdalla
        ei käy näin.

        Minulla tekonivelleikkaus onnistui hyvin ja kivut loppui nopeasti. Terveyskeskuslääkärini muistutti että aina nuo leikkaukset eivät onnistu noin hyvin. Siksi yritänkin sinnitellä toisen polveni kanssa mahdollisimman pitkään. Totesin tuon ensin leikatun polvenkin kassa että siinä vaiheessa kun kuljin jo kepin kanssa särkylääkkeitä syöden ja nukkumisen olevan huonoa kipujen takia, että nyt on tehtävä leikkaus. Ehkäpä pärjäilen tämä toisen polven kansssa joitakin vuosia ennen kuin on mentävä leikkaukseen. Toivotaan että lopputulos on yhtä hyvä.


      • Mielimaassa.
        silver kirjoitti:

        Hei ei ole minullakaan helppoa kipujen kanssa , kestänyt nyt 2 vuotta ja vieläkään
        en pääse kunnolla kävelemään. Ei tullut kivutonta olen nyt kävellyt kohta 3 vuotta
        keppien tai kepin kanssa. Ennen leikkausta kävelin ainoastaan kepin turvin noin
        puoli vuotta. Toinen jalka olisi pitännyt leikata melko pian eka operaation jälkeen,
        enpä ole mennyt enkä tiedä menenkö koskaan, olen todella pettynyt koko " hökötyk-
        seen". Luin hiljaittain että pysyvä kipu jää noin 53 % leikatuista, itse kuulun kait niihin. Särkylääkkeitä en käytä kuin viime hädässä. Nivelrikkoni on todettu jo 20 v.
        sitten, jos olisin aina napsinut roppia olisi sisuskalut sökönä. Kipuun ikävä kyllä
        turtuu vaikka ottaa välillä aivoon.Minulla ei todellakaan mene hyvin on työkyvyttömyyseläke vetämässä saa nähdä miten käy. Toivon että sinun kohdalla
        ei käy näin.

        Hei.
        Minulla puolitoista vuotta leikkauksesta.
        Alku oli tosi hankalaa, kivut tosi kovat, ja kuntoutus oli hidasta. 1vuosi meni, että pääsin kunnolla kävelemään. Kuntosalilta sain voimia jalkoihin.
        Nyt taaksepäin ajatellen, se vaan vie aikaa, että paranee. Eihän siitä koskaan tulee sitä mitä se oli oman polven kanssa. Nyt minulla toinen polvi, tuli yhtäkkiä kipeeksi.
        Kävin yksityisesti tutkimuksissa, kun terveskeskuksen kautta en päässy mihinkään.
        Nivelkierukka revenny, beikkerinkystä revenny ja rustoa murtunut , oli aiakamoinen yllätys , kun tämä polveni on ollu hyvä. En nyt tiedä mikä edessä, töissä olin ennen tätä, osa-aika kuntoutus tuella määrääaikaisena. Kyllä mieli on maassa. Polven nivelen vaihtoon en kyllä vielä mene, toivon että voisi tähystyksellä korjata vielä. Toisessa polvessa oli, nivelrikko noin 14 vuotta ennenkuin tuli nivelen vaihto.


    • nuori1

      Kuinka kauan kestää keskimäärin, että polven nivelrikko on siinä vaihessa, että kipu on kova ja leikataan? Itsellä on kipu vasta alkanut ja diagnoosi juuri tehty. Meneenko 10 vuotta vai miten? Ikää on vain vähän yli 40.

      • Tietoa löytyy

        Aikaa ei pysty määrittelemään, joillakin tilanne voi edetä nopeasti, joillakin taas hoidoilla voidaan lykätä tilannetta eteenpäin vuosilla. Nivelrikon vaikeusastetta arvioidaan röntgenkuvauksella jolloin nähdään kuinka paljon nivelrako on pienentynyt. Kipu on melko hyvä indikaattori kulumiseen, kun kipua on jatkuvasti levossa ja makuulla, tilanne on jo paha.

        Lisätietoa linkistä http://www.niveltieto.net/polvi.htm ja googlaamalla lisää.


    • kierukka456

      polvi meni sählyssä tuntui pistävä kipu polven sisäsyrjällä viikko keppien kanssa kävelyä kun polvi aika kipiä nyt odota aikaa ortopedille kuudenen lääkärireisun jälkeen. Polvi on kipiä rasituksen jälkeen, voiko olla kierukka mennyt kun polvi on sivuttais liikkeessä helvetin kipiä ja tuntuu et jää jumiin.ekassa kuvissa näkynyt jotain liika kasvustoa hoitaja sanoi et kierukan kappaleet hankaa toisiaa siitä tämä

    • Elämä kuntoon

      Minun vasen polveni leikattiin, siis laitettiin tekonivel 25.9.12. Eli aikaa on kulunut n. puoli vuotta. Nivelrikko vaivasi melkein 10v., joskus enemmän, joskus vähemmän.
      Vihdoinkin päädyttiin leikkaamaan. Tämä polven tekonivel leikkaus on isompi operaatio kuin, esim. lonkan tekonivel leikkaus. Polvessani oli 6:den asteen virheasento, liikkasin jo ihan näkyvästi.Vastaanotolla kysellään tarkkaan, että oletko nyt aivan varma siitä mihin olet ryhtymässä. Nimi paperiin ja menoksi!
      Operaatio meni hyvin. Seuraavana päivänä polvi taipui jo 90,siitä eteenpäin taipuminen hidastui. Kun leikkauksesta oli kulunut n.6 vkoa,polvi taipui vain 80 astetta. Otin yhteyttä leikkauksen tehneeseen lääkäriin,hän antoi ajan vastaanotolle (tiesin mitä on tulossa). Menin vastaanotolle ,lääkäri tutki polven, ja ehdotti että tehtäis nukutuksessa polven taivutus. No sehän tehtiin,ja onnistui,kipuja tietysti oli jonkun verran. Nukutuksessa polvi oli menny 120, lääkäri sanoi että sinne oli kasvanut kiinikkeitä,kovasta liikkumisesta huolimatta. Nyt polveni taipuu 115, olen onnellinen, pystyn lenkkeilemään,sain pudotettua painoakin n.13kg. Käyn vesijumpassa, sekä kuntosalilla, ennen leikkausta en tehnyt juuri mitään,vain pakolliset liikkumiset. Raput menee ylös ja alas,ennen ajoin aina hissillä.
      Jos jalassasi ennen leikkausta on hyvät lihakset, se auttaa toipumisessa.
      Olen 62v. nainen.

    • kivuton1

      12.3.2012 oikeaan polveen tekonivel. Leikkauksen jälkeisenä päivänä jalkaa särki 8 tuntia, jonka jälkeen ei ole tarvinnut särystä kärsiä. Tottakai jalka oli monta viikkoa kipeä ja turvoksissa aina jumpan jälkeen, mutta yksi iso apu hoidon edistymisessä oli lymfahoito. Suosittelen kaikille joilla mahdollisuus käydä lymfahoidossa. Vuosi leikkauksesta ja jalka on todella hyvä. Vasen jalka vaan hidastaa nykyään vauhtia, mutta ei vielä leikkauskunnossa.

    • marlen

      Oikeaan polveeni laitettiin tekonivel 1.5 kuukautta sitten. Ennen leikkausta oli liikkumiseni tosi huonoa. joten lihaskunto pääsi rempsahtamaan tosi pahasti. Nyt poljen kuntopyörää päivittäin (en tosin pitkiä aikoja) ja nyt viikon ajan olen hiljalleen tehnyt pihatöitä pari tuntia päivässä. Joka paikkaan särkee,mutta alkavathan lihakset hereillä. Kyykkyyn pääsen jo, mutta polvesta kuuluu kummallista rutinaa, kuuluukohan se asiaan? Yöt ovat edelleenkin hankalia, kipuja kun on, sain lääkkeeksi Burana 600 (mikä vetää vatsani kuralle) ja Panadol 1gr. Tsemppiä kaikille polvikipukärsiville!

      • Kukkulukuuruu

        Voi vittu,et sä oot päässy vähällä. Toiset joutuu syömää opiaatteja ja jopa käyttää epiduraalikanavan kipupumppua, kun ei noista miedoista särkylääkkeistä ole mitään hyötyä. Herää kysymys, että tiedätkö oikeesti mitä nivelkipu todellisuudessa on. Voihan sulle olla laitettu tekonivelet, vaikka et olisi kerennyt tuntemaan todellista kipu-helvettiä.
        Helvetillisiä särkyjä kaikille nivelrikkoisille!


      • Mitä valitat
        Kukkulukuuruu kirjoitti:

        Voi vittu,et sä oot päässy vähällä. Toiset joutuu syömää opiaatteja ja jopa käyttää epiduraalikanavan kipupumppua, kun ei noista miedoista särkylääkkeistä ole mitään hyötyä. Herää kysymys, että tiedätkö oikeesti mitä nivelkipu todellisuudessa on. Voihan sulle olla laitettu tekonivelet, vaikka et olisi kerennyt tuntemaan todellista kipu-helvettiä.
        Helvetillisiä särkyjä kaikille nivelrikkoisille!

        Miksi et ole päässyt tekonivelleikkaukseen jos joudut käyttämään jopa kipupumppua? Minulla oli menossa "vasta" täysi annos Panadolia ja ajoittainen Panacod ja kuljin kävelykepillä keventäen. Tähystyksessä oli todettu että nivel on loppu ja ortopedi näki röntgenkuvasta että nivelrakoa ei enää ollut niin laitettiin tekonivel. Kivut jäi leikkauspöydälle.

        Eri asia sitten jos kivuliaat nivelet on sellaisia joita ei leikata, esimerkiksi sorminivelet.


    • marlen4

      Kohta kolme kuukautta tekonivelen asennuksesta, omituista kyllä, liikkeelle lähtö tuntuu vaikealta, mutta kun kävelee jonkun aikaa, helpottaa. Kyykkyyn menoa vältän, ei riitä sisu, kyykkyyn kyllä pääsen, mutta se ylösnouseminen! Harmittaa, kun yritän tehdä pihahommia, mutta onnistuuhan se suorinkin polvin, tosin hitaasti. Kipulääkkeet säästän yöksi, että saisin nukuttua, asentoa kun joutuu vaihtelemaan aika usein, yrittäen etsiä sitä kivuttomampaa olotilaa. Polvi rahisee aina liikutellessa, mutta kai se kuuluu asiaan, en tiedä, mutta ärsyttää. Olisinko saanut jonkun vanhan version. No, tämä oli vaan heitto. Terkkuja kaikille tekonivelkamuille!

      • Epänormaalia?

        Jos särkyä on vielä 3 kk jälkeenkin, voisi olettaa ettei leikkaus onnistunut. Kipua voi tietenkin tuntua jos polvea yritetään "taittaa" liian jyrkkään kulmaan. Minulle ortopedi sanoi lopputarkastuksessa etten voi mennä enää koskaan kyykkyyn koska tekonivel ei tule menemään niin tiukkaan koukkuun kuin normaali polvi.

        Säryn vuoksi voisi olla syytä käydä ortopedillä tarkastuksessa ettei tekonivelessä ole vikaa (rahina?). Itseltäni särky loppui muistaakseni muutamassa viikossa ja ne tuli pääasiassa leikkaushaavasta. En pystynyt menemään polvilleni kovalle alustalle lähemmäs pariin vuoteen koska leikkaushaavan alue aristi joutuessaan kova kovaa vasten.


      • #piippa

        Hei! Samoihin aikoihin ollaan saatu uudet nivelet! Minut leikattiin 16.1. Tämän kuun alussa palasin töihin.

        Kivut ovat loppuneet, tosin jalka väsyy vielä töissä. Yöksi otan kipulääkkeen että saan nukuttua. Olen erittäin tyytyväinen lopputulokseen.

        Liikuntaa olen harrastanut aina. Nyt kävelen, pyöräilen ja kotona on myös kuntopyörä. Juoksua kokeilin, ei jalka vielä kestänyt. Pylly pystyssä minäkin pihahommia teen!


    • marlen4

      En ole vielä ollut lopputarkastuksessa, tarkoitan aikaa ortopedille kolme kuukautta leikkauksen jälkeen. Luotan kyllä polveni leikanneeseen lääkäriin, tosin sattui hassu juttu leikkauksen yhteydessä, sain selkäydinpuudutuksen ( olin kylläkin pyytänyt nukutusta), oli pakko kokeilla, saanko jalkani liikkumaan, vaikka en tuntenutkaan sitä, ja hemmetti soikoon, sehän liikkui, lekuri kiljahti että mitä ihmettä, potilaan jalka liikkuu. Sen jälkeen lähti taju, antoivat vähän vahvemmat tropit. Seuraavana päivänä nukutushoitaja kävi tervehtimässä, en tiedä miksi, ehkä olin höpötellyt omituisia, oli aika huvittuneen oloinen. Mutta, tänään oli parempi päivä, touhuilin pihalla pari tuntia, kun oli niin ihana ilma, kivut unohtuu, kun katsoo kevään edistymistä Hyvää Vappua kaikille!

    • marlen4

      Yli neljä kuukautta tekonivelen asennuksesta ja polvi taipuu 130 astetta, ei ole enää pahempia kipuja enkä tarvitse kipulääkkeitä, sanoisin, että leikkaus onnistui. Rappujen kulkeminen on vielä hieman vaikeaa, menen tasajalkatyylillä, tuli opittua silloin, kun polvi oli tosi kipeä, ehkä joskus pystyn vielä harppomaan, mutta eihän tässä mihkään ole kiire. Hauskaa Jussia, menkää uimaan, jos tarkenette, ehdottomasti parasta kuntoutusta polville, ainakin itseni kohdalla.

      • Tiimo

        Oikea polvi laitettiin 24.1 ja Se toipui todella hyvin. Ei mitään kipuja edes alussa. Jäykkä Se toki on mutta jumpalla ajan myötä vetreytyy. Pyörällä pääsen ajamaan ja Se on hyvä.
        Vasen polvi operoitiin 9.6, sama lääkäri. Kuinka voikaan olla leikkaukset erilaisia. Kamala kipu koko ajan, jalka ei liiku eikä juuri taivu. Maanantaina 23pv saan hakaset pois. Toivottavasti sen jälkeen alkaa helpottamaan. Olo on todella tuskainen ja turhautunut. Toivon että tämä on vain alkukankeutta. Lääkkeinä on Burana 600x3, panadol 1gx3, lyrica 75mgx2, targiniq 5mgx2, ei apua ainakaan nyt. Joka tapauksessa odotan tulevia kivuttomia päiviä :)


      • Tiimo kirjoitti:

        Oikea polvi laitettiin 24.1 ja Se toipui todella hyvin. Ei mitään kipuja edes alussa. Jäykkä Se toki on mutta jumpalla ajan myötä vetreytyy. Pyörällä pääsen ajamaan ja Se on hyvä.
        Vasen polvi operoitiin 9.6, sama lääkäri. Kuinka voikaan olla leikkaukset erilaisia. Kamala kipu koko ajan, jalka ei liiku eikä juuri taivu. Maanantaina 23pv saan hakaset pois. Toivottavasti sen jälkeen alkaa helpottamaan. Olo on todella tuskainen ja turhautunut. Toivon että tämä on vain alkukankeutta. Lääkkeinä on Burana 600x3, panadol 1gx3, lyrica 75mgx2, targiniq 5mgx2, ei apua ainakaan nyt. Joka tapauksessa odotan tulevia kivuttomia päiviä :)

        On se vaan kumma juttu! Mutta moni muukin on sanonut ihan samaa, jopa työterveyslääkäri. Mutta fysioterapeutti pisti leikiksi koko asian kun kysyin hänen mielipidettään asiasta.
        Toivotaan nyt että hasvahakasten poisto helpottaa kipuja ja oloa. Melko kova lääkitys sulla on, luulis auttavan...
        Miten muuten leikkaukset tehtiin noin lähekkäin? Luulin että siinä pitää olla aina se puoli vuotta väliä. Mutta ei näköjään tarvitse.

        Kertoile jatkossa kuukumisia, kiinnostaa tietää miten toipuminen edistyy.
        Hyvää ja parempaa jatkoa sinulle ja kivuttomampia päiviä!


      • Aika usein
        piive kirjoitti:

        On se vaan kumma juttu! Mutta moni muukin on sanonut ihan samaa, jopa työterveyslääkäri. Mutta fysioterapeutti pisti leikiksi koko asian kun kysyin hänen mielipidettään asiasta.
        Toivotaan nyt että hasvahakasten poisto helpottaa kipuja ja oloa. Melko kova lääkitys sulla on, luulis auttavan...
        Miten muuten leikkaukset tehtiin noin lähekkäin? Luulin että siinä pitää olla aina se puoli vuotta väliä. Mutta ei näköjään tarvitse.

        Kertoile jatkossa kuukumisia, kiinnostaa tietää miten toipuminen edistyy.
        Hyvää ja parempaa jatkoa sinulle ja kivuttomampia päiviä!

        Minulla polven tekonivelleikkaus onnistui hienosti. Terveyskeskuslääkäri kyllä varoitti ettei toinen välttämättä onnistu yhtä hyvin muutaman vuoden kuluttua kun se joudutaan leikkaamaan. Itselläni on varmaan karmein kokemus koska mummollani ensimmäinen polvileikkaus onnistui hienosti, mutta toisen polven leikkauksessa tuli paha tulehdus jo sairaalassa ja se vei muorin hautaan.

        Joskus leikataan molemmatkin polvet kerralla mutta silloin toipumisaika voi olla hankalaa kun liikkuminen on vaikeaa. Sen vuoksi leikkaukset tehdään mieluummin eri aikaan ja yleisemmin väliä pidetään vähintään puoli vuotta. Mutta jos on toipunut hyvin ensimmäisestä leikkauksesta, eipä liene estettä toiseen leikkaukseen nopeamminkin.


      • Hansu1960
        Aika usein kirjoitti:

        Minulla polven tekonivelleikkaus onnistui hienosti. Terveyskeskuslääkäri kyllä varoitti ettei toinen välttämättä onnistu yhtä hyvin muutaman vuoden kuluttua kun se joudutaan leikkaamaan. Itselläni on varmaan karmein kokemus koska mummollani ensimmäinen polvileikkaus onnistui hienosti, mutta toisen polven leikkauksessa tuli paha tulehdus jo sairaalassa ja se vei muorin hautaan.

        Joskus leikataan molemmatkin polvet kerralla mutta silloin toipumisaika voi olla hankalaa kun liikkuminen on vaikeaa. Sen vuoksi leikkaukset tehdään mieluummin eri aikaan ja yleisemmin väliä pidetään vähintään puoli vuotta. Mutta jos on toipunut hyvin ensimmäisestä leikkauksesta, eipä liene estettä toiseen leikkaukseen nopeamminkin.

        Minulle tehtiin vasemman polven tekonivelleikkaus 24.6. Ja jalkaa oikaistiin samalla 17 astetta. Jalka on täysin suora ja polvi taipuu n. 90 astetta. Kipuja on joinakin öinä, olen kävelleet päivittäin noin puolen km lenkkejä muutaman kerran päivässä. Olin sairaalassa kolme päivää, sen jälkeen olen elänyt ns normaalia elämää. Ulkona kyynärsauvat ovat tukena, koska päässä välillä huippaa.


      • niksimiksi
        Hansu1960 kirjoitti:

        Minulle tehtiin vasemman polven tekonivelleikkaus 24.6. Ja jalkaa oikaistiin samalla 17 astetta. Jalka on täysin suora ja polvi taipuu n. 90 astetta. Kipuja on joinakin öinä, olen kävelleet päivittäin noin puolen km lenkkejä muutaman kerran päivässä. Olin sairaalassa kolme päivää, sen jälkeen olen elänyt ns normaalia elämää. Ulkona kyynärsauvat ovat tukena, koska päässä välillä huippaa.

        Siis säären asentovirhekkö oikaistiin 17 astetta.Minulle edessä oleavaan leikkaukseen ei luvattu edes puolta siitä,voitko täsmentää.


    • 18+9

      Miten meni kahdeksan vuotta sitten leikattu tekonivel?

    • elliivo

      Kävin toissaviikolla 5 v. tarkastuksessa ja kaikki näytti olevan hyvin. En tosiaankaan ole tarvinnut mitään kipulääkkeitä ja kaikki normaalit arkitoimet onnistuvat hyvin. Liikuntaharrastukseen en ole saanut itseäni motivoitua kun en koskaan ole liikunnasta tykännyt.
      Kyllä uskon Timo että alkaa helpottaa mutta jos ei niin sitten vain lääkäriin. Monella on jouduttu manipuloimaan polvi ennen kuin on alkanut kunnolla toimia.
      Kyllä monelta olen kuullut tuon että toinen polvi voi olla paljon hankalampi. Huonetoverini sairaalassa oli myös leikkauttamassa toista polveaan ja oli aivan tyrmistynyt siitä kivusta kun sellaista ei ensimmäisen leikkauksen jälkeen ollut ollenkaan.
      Tavalla tai toisella aika parantaa!

    • marlen4

      Nyt alkoi hirvittää, kun lueskelin tuota toisen polven leikkauskokemusta, itselläni se on edessä jossain vaiheessa, ortopedi olisi leikannut molemmat polvet yhtäaikaa, mutta en suostunut, onneksi. Vahinko, kun on tuota ikää liian paljon, olisin tehnyt pojan, siitähän se polvi paranee, tyhmä heitto, mutta tulipahan nyt kirjoitettua.

      • Ei niinkään tyhmä

        Jatketaan vähän hirteishuumorilla. Ei se näytä polvi pojasta paranevan. Meitä on suvussa kolmessa polvessa naisia (itseni lisäksi äitini ja hänen äitinsä) joille on laitettu polveen tekoniveliä. Nyt alkaa päälle nelikymppisen poikani polvet jo vaivaamaan, tekonivel lienee edessä aikanaan.


    • elliivo

      Meidät on sydän- ja verisuonisairaudet tappanut niin nuorina että ei ole tietoa nivelrikosta suvussa.
      Äiti oli kuollessaan 48 vuotias ja isä 42. Isovanhemmistani aonoastaan äidin äiti on ollut olemassa minun elinaikanani.
      Poikani joka on nyt 26 vuotias on ilmeisesti isänsä suvulta perinyt sellaisen vaivan kuin EhlerDanlos-oireyhtymä eli EDS. Kaikki nivelet ovat löysiä nivelsiteistä puuttuvan kollageenin vuoksi. Lattajalat, nilkat nuljuaa, leuat paukkuu syödessä, niska venähti niin että koko mies pn puoliksi puutunut.
      Pelkkä polven nivelrikko on aika iisi juttu :)

    • Miltzi66

      Mulle tehtiin polven tekonivel-leikkaus 21.9.2015 JA laitettiin uusi polvilumpio. Lääkkeitä söin Burana 800 mg ja Panacodia 2kpl kertaa kolme. Jumppaliikkeitä tein tunnollisesti ja kylmähoitoa useasti päivässä. Ensin pystyin vähentämään lääkitystä mutta olen taas palannut vanhaan lääkeannokseen. Yöt ovat kivuliaimpia,leposärky vie yöunet. Sain lääkäriltä Tramalia jota aion ensiyönä kokeilla. Kauppaan kävelen yhdellä kepillä,fyssari sanoi että kokeile kävellä niin "luonnollisesti"kuin mahdollista. Mua hermostuttaa ja turhauttaa kun polvi taittuu tosi huonosti. Fyssarin mukaan olen "aikataulussa",mutta hermot tuntuu menevän tän touhun kanssa. Koko elämä on nyt pyörinyt kipujen ja treenien ympärillä. Toki tekisin kaiken uudestaan,olihan kivut ennen leikkausta myös jokapäiväisiä. Välillä itkettää ja turhauttaa kun tuntuu että edistymistä ei tapahtu. Fyssarin antamat liikkeet tekee kipeää mutta tunnollisena teen liikkeet läpi. Onko kellään samoja kokemuksia tuon uuden polvilumpion ja nivelen tuomista haasteista?

      • Eläkeläinen69

        Hei , minulle tehtiin oikean polven tekonivelleikkaus 19.08. 15. Pari päivää sairaalassa ja sitten kotiin.Jalka aivan järkyttävän sininen reidestä nilkkaan ja kivut olivat kovat.Lääke panacod ja burana tarvittaessa ja kyllä alussa tarvittiinkin.Panacodin jätin kolmen viikon jälkeen.Parin viikon jälkeen hakasten poisto terveysasemalla ja sieltä eka kävely sauvojen kanssa kotiin , noin km.Kolme viikkoa leikkauksesta alkoi vasta päivittäinen ulkoilu kainalosauvoilla.Polvi oli tosi kipeä ja jumppaliikkeet hankalia tehdä turvotuksen takia.Jalkoja en saanut edes vierekkäin , istuessa toinen jalka sojotti suorana.Kolmen kk päästä jälkitarkastuksessa todettiin että ei riittävästi taivu joten tehtiin viikon päästä nukutuksessa manipulaatio .Kuukausi siitä jälkitarkastus ja taipuisuus oli 90 astetta. Liikkuminen alkoi sujua huomattavasti paremmin ,portaat ylös vielä vähän kankeata .Tällähetkellä en käytä mitään lääkkeitä.Polven ulkosyrjässä kuitenkin tuntuu kova kohta ja osittainen tunnottomuus.Kävelessä ensin menee hyvin mutta edetessä tuntuu ihan kun olisi kireä vanne polven ympärillä.Miten tässä että mitä tehdä seuraavaksi.


      • Viiee

        Millanen toimenpide se manipulaatio on. Onko se kipee sen jälkee,eli alkaako kaikki taas alusta??


    • Minski63

      HEIPS KAIKKI !Minulle vasen polvi vaihdettiin 13.10.2015 eli kolmeviikkoa sitten,leikkauskipuja minulla ei ole ollut lainkaan mutta iskias on vaivannut leikattua jalkaa varsinkin öisin.tosi huonosti olen nukkunut ja popsinut panadolia tunnin välein vaikka eihän iskiaksen hoitoon mikään lääke auta.polvea jumppaan ohjeitten mukaan ja se taipuu jo mukavasti.kuntopyörän sain lainaan ja sillä alan polkea.kyllä siitä vielä hyvä tulee!

    • kata43

      Onko kenellekään tehty yhtäaikaa molempiin polviin tekonivelleikkaus.Mitä kokemuksia?

      • Pattaya57

        Joo, ois kiva tietää? Kertokaa nyt kokemuksistanne,


      • pöyhönenyliharma

        Aika kivutontahan se leikkauksen jälkeinen aika on,jos selvitään Panacodilla ja Buranalla .Itsellä nyt ennen leikkausta lääkitys:Norspan laastari 10 mg,Argocsia120 mg,3x1g paratabs/vrk. Ps. Eikö toi Panacod ole aikamoinen Blasepo lääke?


      • Oletkohan_erehtynyt
        pöyhönenyliharma kirjoitti:

        Aika kivutontahan se leikkauksen jälkeinen aika on,jos selvitään Panacodilla ja Buranalla .Itsellä nyt ennen leikkausta lääkitys:Norspan laastari 10 mg,Argocsia120 mg,3x1g paratabs/vrk. Ps. Eikö toi Panacod ole aikamoinen Blasepo lääke?

        Ei se Panacod ole mikään "placebo". Moni narkkari haluaa sitä silmät kiiluen että saisi sävärit kodeiinista. Tuo käyttämäsi Paratabs pelkkänä parasetamolina on paljon miedompi lääke. Vähän kyllä ihmetyttää jos napsit vielä Paratabsia tehokkaamman Norspanin lisäksi.


      • pöyhösenhietarooppi
        pöyhönenyliharma kirjoitti:

        Aika kivutontahan se leikkauksen jälkeinen aika on,jos selvitään Panacodilla ja Buranalla .Itsellä nyt ennen leikkausta lääkitys:Norspan laastari 10 mg,Argocsia120 mg,3x1g paratabs/vrk. Ps. Eikö toi Panacod ole aikamoinen Blasepo lääke?

        Sama lääkitys kun sulla.Banacod,no sehän ollut jo vuosikymmenen blasebo listalla.Siitä ei saa apua edes ne joilla ei kroonistuneita kipuja mutta joita se auttaa niin onnea heille.Pikkusen on jo alannu nää norspan laastaritkin epäilyttään.No,se selvä, panacodilla hoidetut ei kivuista oo paljon kokemusta hankkineet .Kivastihan leikkaus(Polven proteesi) sitten menee jos jälkeenpäin noilla kipulääkkeillä pärjää,jollain fuckin Banacodilla


      • Aikuonpipiä
        Oletkohan_erehtynyt kirjoitti:

        Ei se Panacod ole mikään "placebo". Moni narkkari haluaa sitä silmät kiiluen että saisi sävärit kodeiinista. Tuo käyttämäsi Paratabs pelkkänä parasetamolina on paljon miedompi lääke. Vähän kyllä ihmetyttää jos napsit vielä Paratabsia tehokkaamman Norspanin lisäksi.

        No,laimeita on narkkarit teilläpäin jos yrittävät banacodin codeiinista päihtyä.Eikös siinä jo tule parasetamooli myrkytys ennenkuin kodeiini on muuttunut morfiiniksi kropassa noin pienillä pitoisuuksilla?Opioideistahan väärinkäyttäjien luulisi olevan enemmän kiinnostuneita?Onkohan tässä taas tilanne: minä uskon ja kun uskon: toimii


    • Rollo100

      Minulle tehty Coxassa 8/15 polven tekonivelleikkaus. Edelleen on kipuja niin paljon että laastarihoito on käytössä. Ulkosyrjä ja sääriluu kipeenä, taipuu n. 100 astetta. Olen menossa toiselle ortopedille tarkistukseen vielä koska leikkaava lääkäri on sitä mieltä että polvilumpio pitäisi sementöidä, työterveyslääkäri taas epäilee että onko oikea ratkaisu. Tästä syystä otetaan toisen lääkärin lausunto. Jotain on mennyt pieleen koska säryt on ihan järkyttävät ja lääkettä menee. Kävely sujuu mutta alkaa sattumaan tuohon sääriluuhun. Asento pitäisi röntgenkuvien mukaan olla ok. Mutta ensi viikolla ollaan taas viisaampia.

    • maanviljelijä

      MOI!
      Olen 54v. nainen KeskiSuomesta. Minullle tehtiin oikean polven puolitekonivel operaatio 14.01.2016. Oireilutarinani olisi niin pitkä ,että novelli siitä tulisi,joten se siitä.Jalkani on nyt kuin halkopölkky ei taivu ei. Öisin särkee ja hieron itse Voltarenia, että kireät lihakset vähän taipuisi. Kyljellään ei anna nukkua ja seljälläänkään jaksa kauan olla. Nytten parinapäivänä ,kun olen ulos mennyt kahdenkepin kanssa n,400metrin kävelylenkkejä tekemään on olo parempi. Kipu kynnystä on ollut pakko nostaa, mutta periksi en anna!

      T: maanviljelijä

      • Rollo100

        polven taipumattomuuden syyksi fysioterapeutti sanoi minulle että ne on kiinnikkeet jotka estää taivuttamisen ja kipuilu on myös siitä johtuvaa


    • Kevätuulet

      Iltaa!
      Minulta leikattiin vas polvi 15.2 ja kuusi viikkoa on mennyt. Tähän asti on lääkitys ollut kyllä tarpeen, pari kertaa olen yrittänyt vähentää, mutta ei ole vielä onnistunut. Tällä hetkellä menee Tramal 150 x2, Panadol 1 mg x3, Arcogs 90 x 1 ja Somac vatsan suojaks.

      Polvi menee hyvin suoraksi ja taipuu noin 110 astetta. Tämä kaikki kovalla työllä. Kipua on milloin missäkin ja nyt polven sisäpuolella siis sisäsyrjällä. Kuntopyörän polkeminen takaperin onnistuu, mutta etuperin ei vielä.

      Autolla olen yhden reissun ajanut, kun on autm.vaihteet, silloin jätin Tramalin ottamatta. Kuntoutuksesta on nyt viikko vapaata ja minulla on lainassa se polkulaite, jota poljen 3-4 kertaa 5 min. päivän mittaan.

      Nyt alkaa pikkuhiljaa tuntumaan, että polvesta jotain tulee, kun vielä osaisi ja voisi tuota lääkitystä säätää. Onko jollain ollut tuota jalan sisäsyrjän kipua ja mikä siihen auttanee, tämän vuoksi aloin ottaa yhden kepin tueksi.

      Aurinkoisia päiviä kaikesta kivusta huolimatta!

      • Sarhe

        Mä olin tammikuussa 2014 molempien polvien yhtäaikaisleikkauksessa. Kaikki meni hyvin eli ei kipuja ja lääkkeitä ei paljoa tarvinnut. Sairaalasta kotiin tullessa kävely kerrostalon kolmanteen kerrokseen meni ihan hienosti ja olin ylpeä kunnostani. Hyvin jumpattuna ja kuntopyörän ahkera käyttö antoi hyvät pohjat tulevaan. Nykyään on kuin ei polvissa olisi mitään vikaa ikinä ollutkaan.


    • samppa_70

      Olen 45-vuotias mies ja olen menossa kahden viikon kuluttua oikean polven tekonivelleikkaukseen.

      • Oli_turha_viesti

        Asiaa 10 vuotta sitten kysellyt henkilö ei varmaankaan ole kiinnostunut ilmoituksestasi.
        Toivottavasti luit koko ketjun jotta sait itsellesi hieman taustaa mitä on odotettavissa.


    • Länkisääri

      Kesäkuun alussa tehtiin tekonivel leikkaus toiseen polveen kesto n.2h.Ensimmäiset 2vk oli aika kivuliaita,mutta särkylääkkeillä selvisin!Nyt 3,5vko turvotus laskenut ja pieniä matkoja kävelen ilman kävelykeppejä ja kivut ovat vähentyneet ja vain tilapäisesti käytän kipulääkkeitä.

    • M179

      Viikko sitten leikattu. Pystyn kävelemään ilman keppejäkin jos haluan varovasti. . Käytän rollaattoria liikkumiseeen sen kanssa kävely on helpompaa ja luontevaa kuin kepeillä loikkiminen. Särkylääkettä menee 3 krt päivässä( 1-2 x 400 burana ,2 x panacod). Turvotus laskenut puoleen lähtötilanteesta. Liikeradat ovat hyvät. Suoruus hiukan ahdistaa koska nivelestä tehtiin mahd. tiukka koska olen vielä "nuori" nivelpotilas, 54v. tikit otetaan pois ensiviikolla.

    • Viiee

      Haluaisin tietää onko täällä ketään jolle on tehty polvilumpion pinnoitus. Mulle laitettiin toiseen jalkaan tekonivel maaliskuussa 2016. Polvi ei kuntoutunut,kivut on vieläkin tosi kovat. Lähinnä polven sisäsyrjällä. Ortobedi arveli viaksi kuluneen polvilumpion??????.Olis kiva kuulla kokemuksia muilta.

    • JÄNISHOUSUJANNU

      Mä olen huomenna menossa polven tekonivel leikkaukseen ja jännittää niin pirusti. Kaikenlaisia hulluja ajatuksia päässä: mitäs jos kuolen, mitäs jos sitä ja tätä....Ihan pöllöä, mutta pelottaa kamalasti !!!!

      • Polvikuntoon

        No ei siihen kuole..:) ellet sitten unohda hengittää... mutta leikkauksesta toipumiseen suosittelen kylmäkompressio GameReadya.. itsellä se tuossa nyt juuri hurisee ja pidän jalkaa sohvalla hieman koholla. Ei kipuja - EI LÄÄKKEITÄ! Uskomattoman tehokas laite, hintansa väärti!


      • Turha_kone
        Polvikuntoon kirjoitti:

        No ei siihen kuole..:) ellet sitten unohda hengittää... mutta leikkauksesta toipumiseen suosittelen kylmäkompressio GameReadya.. itsellä se tuossa nyt juuri hurisee ja pidän jalkaa sohvalla hieman koholla. Ei kipuja - EI LÄÄKKEITÄ! Uskomattoman tehokas laite, hintansa väärti!

        Jos tekonivelleikkaus sujuu normaalisti, ei sen jälkihoitoon tarvita jotain ihmekoneita. Minulle lääkäri kirjoitti Panacodia, enkä edes käyttänyt koko pilleripakkausta. Varmasti halvempaa kuin tuollainen kone. Kylmähoitoa varten olen ostanut apteekista geelipussin jonka kylmennän tarvittaessa jääkaapissa.

        Muutamassa viikossa sain heittää kyynärsauvat nurkka ja hyvin olen sen jälkeen selvinnyt.

        Eiköhän tuolla kysyjälläkin ala polvi olemaan jo menokunnossa leikkauksen jäljiltä, vaikka ei olekaan kirjoittanut palautetta.


    • Vesijuoksija

      Minulle tehtiin molempiin polviin tekonivelet ilman lumpio osaa,liukuproteesit,NexGen toukokuussa 2016.Olin sairaalassa 6 vrk ja siellä heti samana toimenpide iltana piti kävellä muutama askel eeva telineen avulla.Seuraavana päivänä alkoi kuntoutus,jumpat sängyssä,kävelyä eeva telineellä ja rollaattorin kanssa ja sitten kyynärsauvoilla,fysioterapeutti antoi ohjeita ja seurasi kuinka ne onnistuu.Sairaalassa jalat taipui jo 80 ja 90 astetta.Kotona toipumínen alkuun sujui kipulääkkeiden avulla,Arcoxia 90 mg,Panacod ja Panadol.Myöhemmin Panacod vaihdettiin Tramaliin ja joskus heinäkuun alussa määrätttiin Caprion 400 mg yösärkyyn ,tavallaan hermosärkyyn.Ensimmäiset 4 vkoa kotiin tultua nukuin yöt noin parin tunnin pätkissä,heräsin kipuun otin lääkettä ja kylmää jaloille.Myös päivisin laitoin 3-4 kertaa vähintään kylmää polville ja kohoasentoa.Jumppasin kotonakin hyvin aktiivisesti,aloin käymään varovasti vesijumpassa heti kun haavat olivat parantuneet,ensialkuun kävin pari kertaa lääkinnällisessä vesijumpassa.Parin kuukaudenpäästä ajoin jo tavallisella polkupyörällä ja sitä ennen harjoittelin kuntopyörällä eteen ja taakse liikettä kotona sisällä.Kipulääkkeet loptin täysin elokuun lopussa.Töihin menin n.4 kk :n päästä leikkauksesta, olen osatyökyvyttömyys eläkkeellä.Toinen jalka on parantunut täysin,ei juuri mitäään kipuja, mutta toinen oireilee varsinkin rasituksen jälkeen.Marraskuussa 2016 vasen jalka kipeytyi polvesta ja ei kärsinyt astua,oli turvonnut menin päivystykseen jossa kuvattiin,otettiin verikokeita yms.Kuvien perusteella ei erk.lääkärin mukaan ilmennyt mitään,vaikk radiologi oli epäillyt kirkastumaa,siis nivelen irtoamiseen liittyvää. Sain sairaslomaa kuukauden. Olen hoitoalalla töissä ja paljon jalkojen päällä,olen nyt taas ollut töissä.Olen ollut yhteydessä fysioterapeutteihin ja sair.hoitajiin lääkäriin,heidän mielestä vielä ei ole syytä huolestua,vasta vuoden kahden päästä voi arvioida onko täysin parantunut vai onko korjattavaa. Harrastan edelleen vesijumppaa ja -juoksua,käyn parikertaa viikossa vapaalla ollessa.Työpäivinä en voi mennä koska jalka tulee kipeeksi.Sauvakävelyllä käyn myös mutta n.puolen tunnin lenkkejä.Näin mennään,mutta voin sanoa että entiset kivut ennen leikkausta ovat täysin kadonneet,polvistani olivat siloin molemmat rustot täysin kuluneet,luut hankasivat toisiaan.Nykyään otan kipulääkkeen esim.Arcoxian tai Buranaa tarvittaessa,ehkä 1-2 krt viikossa.Suosittelen silti leikkausta jos on nivelrikkoa,ei kannata kärsiä.

    • ortopedia

      hei. minulle tehtiin oikean polven totaali nivel leikkaus 18.9. nyt 12 vrk. myöhemmin kävelen kivuttomalla, mutta vielä jäykällä, polvella ilman keppejä sisä tiloissa. ulkona kepit turvana mukana. lymfaterapia ja painesukka saavat ihmeitä aikaan. jumppana venyttely ja kävely. rappujen edestakainen kulkeminen kivun mukaan antaa hyvää treeniä. kiikkutuolissa kiikkuminen liuttamalla kipeetä jalkaa lattiaa pitkin tehokas ainakin itselläni. yöksi tramal ja aamulla burana/panogod koktaili riittää lääkitykseksi. jos polvivaivat ovat ajankohtaisia, ei kannata pelätä leikkausta. se on simppeli homma joka palkitsee 2-4 viikon kuluttua operaatiosta. pitää muistaa olla varovainen ei kannata kaatuilla eikä hyppiä . t.olli

    • minunkokemukseni

      Itse mietin todella pitkään tekonivelleikkausta, ja olin perua koko leikkauksen vielä ed. päivänä. Olisin ehkä vielä pärjännyt muilla konsteilla muutaman vuoden. Mutta tehty mikä tehty ja nyt uusi masennus entisen päälle.
      Ei silti, eikö paraneminen ole lähtenyt käyntiin hirvittävistä alkukivuista ja masennuksesta huolimatta, mutta sittenkin.
      Leposärkyä ei ollut suuremmin ennen leikkausta, jalka vääntynyt ulospäin, mutta ehkä apuvälineillä ja muilla konsteilla kävelyä olisi saatu suoristettua hiukan ja näin menty vielä useampi vuosi. Etsin lakkaamatta tietoa netistä muista vaihtoehdoista, mutta tässä ollaan. Olen aina ollut normaalipainoinen ja lihakset kunnossa.
      Olen nyt kuin pelokas jänis kaiken keskellä.
      Kuunnelkaa lääkäriä ja kysellään ennenkuin syöksytte tuntemattomaan.
      En sano, etteikö leikkaus suurimmalle osalle ihmisistä ole liikkumisen ehto ja elämänlaadun parantaja. Mutta kirjoitan vain omasta kokemuksestani ja jälkinäkemyksestäni.

      • Sukuvika_vaikutti

        Minulla taas kivut olivat päävaikuttaja tekonivelen laittoon. Kun nukkuminenkin oli hankalaa lepokivun vuoksi, mitta tuli täyteen. Polvinivel oli kulunut tasaisesti ja nivelsiteet kunnossa, joten vääntymä ulospäin oli vähäinen. Leikkaus onnistui vähän yli 7 vuotta sitten hyvin ja alkukipujen hävittyä, polvi on kivuton ja täysin kunnossa, Nyt seurailen toisen polven hajoamista ja yritän vielä sinnitellä muutaman vuoden kun leposärkyä ei ole, koska ei ole mitään takeita onnistuuko toinen leikkaus yhtä hyvin. Harmillisinta on että saman jalan lonkka alkaa oireilla enemmän kävellessä ja täysremonttia (polven ja lonkan) en haluaisi.

        Masennusta nuo vaivat eivät ole aiheuttanee ennen tai nyt. Eteenpäin vaan kuin mummo lumessa. Olihan se hienoa kun vuosia käytössä olleen kävelykepin sai palauttaa apuvälinelainaamoon leikkauksen jälkeen.


      • mielivirkeänä

        Masennukskeen kannattaa hakea apua, sulla taitaa olla siihen taipumusta. Toivottavasti olet jo hakenut.


    • Höpödiköö

      Oma polviproteesi ollut jo yli 20v paikallaan. Nyt näyttäisi siltä, että väljyyttä tullut niin paljon , että on korjauksen tarpeessa. Luuosiin ei olla kajoamassa. Kiinnostaisi onko kellään tehty holkin/tapin vaihtoa vain? Toipumisajat ja toimenpiteiden onnistumiset lähinnä kiinnostaa. Aikanaan olin sairaseläkkeellä prosessin ajan, en työelämässä edes niin ajalla ei ollut ns.väliä.

      • Anonyymi

        Minulla on tekonivel molemmissa polvissa. Vuonna 2012 oikea polvi ja 2018 vasen. Oikean polven leikkaus meni hyvin, mutta vasemman polven ei. Kirurgi nimittäin teko vahingossa viillon polven laskimoon, joka puhkesi muutama päivä sen jälkeen. Sitten tuli kiire. Laskimo ommeltiin HUSissa kiiretapauksena ja jouduin vielä uuteen leikkaukseen, jossa pohkeesta poistettiin litra verta ja lihaskalvot aukaistiin. Sairaalassa 10 päivää. Lääkäri (Porvoon sairaala) ei myöntänyt virhettä, mutta Potilasvakuutuskeskus totesi virheen ja sain korvauksen. Kulut maksettiin myös.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Minulla on tekonivel molemmissa polvissa. Vuonna 2012 oikea polvi ja 2018 vasen. Oikean polven leikkaus meni hyvin, mutta vasemman polven ei. Kirurgi nimittäin teko vahingossa viillon polven laskimoon, joka puhkesi muutama päivä sen jälkeen. Sitten tuli kiire. Laskimo ommeltiin HUSissa kiiretapauksena ja jouduin vielä uuteen leikkaukseen, jossa pohkeesta poistettiin litra verta ja lihaskalvot aukaistiin. Sairaalassa 10 päivää. Lääkäri (Porvoon sairaala) ei myöntänyt virhettä, mutta Potilasvakuutuskeskus totesi virheen ja sain korvauksen. Kulut maksettiin myös.

        Saako kertoa yhden tosi tarinan.
        Tapasin tuntemattoman miehen Lidin jonossa viime kesänä. Hän kertoi että on ulkona kävelemässä ensimmäistä viikkoa polvileikkauksen jälkeen. Hän oli polvileikauksessa viime vuonna ennen joulua ja kotiin menossa , taxiin menossa sairaalan ovella liukastui ja kaatui. Siitä takaisin sairaalaan. 6-7 kk ei ollut koakaan ulkona kävelemässä.

        että olkaa varovaisia, liikkukaa, mutta varokaa liukasta, mattoja yms.

        koska oli tuntematon, en tiedä laitettiinko tekonivelet 1 vai 2 polveen.
        fiksun oloinen oli, eikä mikään vanha, 50-60v.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Saako kertoa yhden tosi tarinan.
        Tapasin tuntemattoman miehen Lidin jonossa viime kesänä. Hän kertoi että on ulkona kävelemässä ensimmäistä viikkoa polvileikkauksen jälkeen. Hän oli polvileikauksessa viime vuonna ennen joulua ja kotiin menossa , taxiin menossa sairaalan ovella liukastui ja kaatui. Siitä takaisin sairaalaan. 6-7 kk ei ollut koakaan ulkona kävelemässä.

        että olkaa varovaisia, liikkukaa, mutta varokaa liukasta, mattoja yms.

        koska oli tuntematon, en tiedä laitettiinko tekonivelet 1 vai 2 polveen.
        fiksun oloinen oli, eikä mikään vanha, 50-60v.

        Kyllä se tekonivel "kestää" kaatumisen siinä kuin omatkin luut ja nivelet. Ei sen takia tarvitse erityisesti varoa. Tottahan kaikkien pitää varoa liukkaalla liikkuessa, tekonivelen omistavat eivät tarvitse erityisempää varovaisuutta.

        Toipumisaika on erikseen. Yleensä harva on tottunut kyynärsauvojen käyttöön (käytetään jonkun viikon leikkauksen jälkeen), joten niiden kanssa liikkuessa on oltava varovainen, varsinkin talvella. Tuossa kertomassasi tapauksessa taisi olla juuri tuollaisesta tapaturmasta kyse. Itse totesin että niiden käyttö on kuin polkupyörällä ajo, kun sen oppii, sen osaa myöhemminkin. 30 vuoden tauon jälkeen osasin homman niin hyvin että kotiutettiin nopeammin. Niin ja minut kyllä kuskattiin invataksilla pyörätuolissa sairaalan sängystä kotisohvalle, ei tarvinnut kävellä sairaalassa kotiin lähtiessä.


    • Anonyymi

      Hei! Onko kellään murtunut sääriluu tekonivel leikkauksessa?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      25
      1451
    2. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      61
      1291
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      9
      1255
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      29
      1195
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      29
      1184
    6. Pelastakaa Lapset: Netti ei ole turvallinen paikka lapsille - Erätauko-tilaisuus to 25.4.2024

      Netti ei ole turvallinen paikka lapsille, mutta mitä asialle voi vanhempana tehdä? Torstaina 25.4.2024 keskustellaan ne
      Suomi24 Blogi ★
      13
      1083
    7. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      64
      1077
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1064
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      7
      1063
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1042
    Aihe