limapussin

tulehdus

Kävin tänään lääkärissä ja lääkäri sanoi minulla olevan limapussin tulehduksen lonkassa ja iski kortisonipiikin, mutta kun ei ala helpottaa ei yhtään tämä särky.

Kipu tuntuu nivusessa kun nousen esim. tuolista tai sängystä, ja kävelemään lähteminen on tosi tosi tuskallista.

Tämä arvauskeskuksen lääkäri "tutki" jalkani ja sitten sanoi, joo tämä on limapussin tulehdus, mutta kun laittaa vähän ihmetyttämään, että voiko kyseinen tulehdus säteillä kipua jopa pohkeisiin asti, siis oikea jalka on kuin puupökkelöä vetäisi perässä,,aivan kauheeta!

Mikähän tähän olisi avuksi?

73

95184

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • erin

      Minulla ollut myös tuo kyseinen bursiitti eli limapussin tulehdus lonkassa. Jos piikki on tänään vasta laitettu kortisooni ei ole vielä vaikuttanut. Vaikuttamisaika on pari päivää ja aluksi lonkkasi saattaa olla myös kipeämpi kuin ennen piikkiä, tuokin on ihan normaalia. Odottele loppuviikko ja ellei helpotusta ole tapahtunut katso tilannetta uudestaan. Itselläni tuo tulehdus vaikutti kävelemiseen huomattavasti ja oli todella kivulias, ja olipa peräti molemmissa lonkissa yhtäaikaa. Nyt lepäilet pari päivää rauhassa, kai sait sairaslomaa jos olet töissä ainakin täksi päiväksi? VÄltä rasitusta! Kiinnitä myös huomioita istuma-asentoosi, istu jalat suorassa linjassa jalan pohjat lattiassa kiinni. Kaikenlainen "vintturassa" istuminen pahentaa. Kyllä se siitä! :) Tsemppiä!

      • erin

        Siis anteeksi - ..eilen vasta laitettu..


      • minä
        erin kirjoitti:

        Siis anteeksi - ..eilen vasta laitettu..

        Suuret kiitokset vastauksestasi!
        Minä sitten odottelen pari päivää rauhassa ja sitten käännyn uudestaan lääkärin puoleen jos ei vaiva parane.

        Hyvää jatkoa sinulle!


      • minä edelleen
        minä kirjoitti:

        Suuret kiitokset vastauksestasi!
        Minä sitten odottelen pari päivää rauhassa ja sitten käännyn uudestaan lääkärin puoleen jos ei vaiva parane.

        Hyvää jatkoa sinulle!

        Niin sain sairaslomaa tämän koko viikon se kirjoitti.


    • käppänä

      Mulla on ollut bursiitti? syksystä asti, kahdesti on laitettu kortisoni-puudetepiikki sinne, mut ei ole ollut pitkäaikaista apua. Eka kerralla seuraava päivä ja yö oli yhtä tuskaa, mut sitten tuntui jonkin aikaa helpommalta, kunnes taas alkoi sama särky. Kipu tuntuu nykyisin koko lantion alueella ja nivusessa, säteilee reiteen, jonka ulkosyrjällä on tosi kipeitä paikkoja. Välillä pohjettakin särkee. Tulehduskipulääkkeitä on mennyt jos jonkinmoisia. Istumatyötä tekevällä tää on tosi keljumainen juttu, seistessä on vähiten kipuja, kyljellään nukkuminenkin on vaikeaa. Viimeaikoin on toinenkin lonkka kipuillut. Lääkäri sanoi, että tuskin uutta kortisonia kannattaa pistää, jos edellisistäkään ei ole ollut hyötyä, ilmeisesti on tarve jatkotutkimuksille (tutkimus, jolla se on todettu ja sellaisena hoidettu, on nyrkin isku lonkan päähän, jolloin huuto pääsi kivusta). Röntgenlääkäri sanoi, että UÄ-tutkimus ei ole luotettava, koska todella harvoin on nesteistä bursiittia, magneettikuvista näkyisi paremmin. Olen ajatellut, että josko onkin jostakin hermopinteestä kysymys. Istuminen normaalissa asennossa on todella vaikeaa, kun paine lonkkaan tulee suureksi silloin.

      Hammasta purren vain eteenpäin.

      • täälläkin

        Mulle sanottiin ekalla lääkärillä ihan sama juttu että joku tulehdus ja laitettiin kortisooni piikki. Ei auttanut, sen jälkeen söin tulehduskipu lääkekuurin, ei mitään vaikutusta. Nyt viimeinen lääkäri pari muuta tuttua epäili, et kysymyksesä olisi Issias hermo joka on puristuksissa lihaksen sisällä, koska pakaralihas on niin jumissa (harrastan juoksua).
        No siihen pitäisi auttaa hieronta ja venyttely, ja sitä nyt sitten kokeillaan seuraavaksi. Tänään olin ekaa kertaa hierojalla, mutta ei vielä ainakaan vaikutusta itse kipuun, vaikka hieronta tekikin hyvää jumittuneelle lihakselle. Jos jollain olisi kokemuksia mikä auttaa niin olisi kiva kuulla, jotta pääsis taas juoksemaan :)


      • ellei vaiva hellitä

        Moi,
        minullakin aluksi epäiltiin limapussin tulehdusta, mutta levolla ja tulehduskipulääkkeillä ei mennyt vaiva ohi. Se olikin välilevyn pullistuma ja välilevy oli revennyt. Selkä leikattiin ja paranin siitä hyvin, kuntoutuksella tuli hyvään kuntoon. Kannattaa mennä lääkäriin uudelleen ellei kipu ala hellittää.


      • olivat
        ellei vaiva hellitä kirjoitti:

        Moi,
        minullakin aluksi epäiltiin limapussin tulehdusta, mutta levolla ja tulehduskipulääkkeillä ei mennyt vaiva ohi. Se olikin välilevyn pullistuma ja välilevy oli revennyt. Selkä leikattiin ja paranin siitä hyvin, kuntoutuksella tuli hyvään kuntoon. Kannattaa mennä lääkäriin uudelleen ellei kipu ala hellittää.

        Hei, millaisia oireita sinulla oli? Jouduitko kärsimään kivuista kauan? Lääkäri epäili viimeksi, että josko sittenkin olisi issias-peräistä särkyä kun koko jalkaa välillä särkee, puutuu ja lihaksia nyppii, lonkan pää on kyllä paineluarka. Hoidoksi liikuntaa ja särkylääkkeitä. Nyt on pari päivää ollut vähän parempana ja toivon, että kohta särky on muisto vain. Pitäis pudottaa tuota painoa, että ei olisi liikaa kuormaa nivelille, mutku vähän pidemmän matkan kävelee niin saa linkuttaa ja kohta on polvet kipeet. Noidankehä tämä taitaa olla.


      • uudelleen vaiva...
        olivat kirjoitti:

        Hei, millaisia oireita sinulla oli? Jouduitko kärsimään kivuista kauan? Lääkäri epäili viimeksi, että josko sittenkin olisi issias-peräistä särkyä kun koko jalkaa välillä särkee, puutuu ja lihaksia nyppii, lonkan pää on kyllä paineluarka. Hoidoksi liikuntaa ja särkylääkkeitä. Nyt on pari päivää ollut vähän parempana ja toivon, että kohta särky on muisto vain. Pitäis pudottaa tuota painoa, että ei olisi liikaa kuormaa nivelille, mutku vähän pidemmän matkan kävelee niin saa linkuttaa ja kohta on polvet kipeet. Noidankehä tämä taitaa olla.

        Ninhän se tahtoopi olla että kun yhtä kohtaa varoo liikkuessa, niin toinen kohta kipeytyy...
        Ehkäpä se on limapussin tulehdusta tai lihasperäistä selän kipua, jos lääkkeet alkaa auttaa.
        Mulla kipu paheni heti, seuraavana päivänä en saanut enää sukkahousuja jalkaan enkä kärsinyt istua. Makuulle kun pääsi niin helpotti, mutta siitä ei tahtonut uskaltaa ylös nousta, kun vihloi se asennon muutos kovasti. Ottivatkin sitten heti sairaalaan sisään ja leikkaukseen aika pian, ehkäpä viikon sisään. En muista ihan tarkkaan, kun aikaa on siitä pian 20 vuotta.
        Tsemppiä sinulle, liiku sen verran kuin hyvältä tuntuu ja kärsii liikkua!


      • pullistuma
        uudelleen vaiva... kirjoitti:

        Ninhän se tahtoopi olla että kun yhtä kohtaa varoo liikkuessa, niin toinen kohta kipeytyy...
        Ehkäpä se on limapussin tulehdusta tai lihasperäistä selän kipua, jos lääkkeet alkaa auttaa.
        Mulla kipu paheni heti, seuraavana päivänä en saanut enää sukkahousuja jalkaan enkä kärsinyt istua. Makuulle kun pääsi niin helpotti, mutta siitä ei tahtonut uskaltaa ylös nousta, kun vihloi se asennon muutos kovasti. Ottivatkin sitten heti sairaalaan sisään ja leikkaukseen aika pian, ehkäpä viikon sisään. En muista ihan tarkkaan, kun aikaa on siitä pian 20 vuotta.
        Tsemppiä sinulle, liiku sen verran kuin hyvältä tuntuu ja kärsii liikkua!

        Minulla viikkoja vaivannut limapussintulehdus paljastui juuri magneettikuvassa välilevyn pullistumaksi.


      • hoidettu
        pullistuma kirjoitti:

        Minulla viikkoja vaivannut limapussintulehdus paljastui juuri magneettikuvassa välilevyn pullistumaksi.

        Annettiinko sullakin kortisonipiikki siihen? ;)


      • annettiin
        hoidettu kirjoitti:

        Annettiinko sullakin kortisonipiikki siihen? ;)

        kyllä.Kuvissa si nivelet ihan ok.


      • hoidettu
        annettiin kirjoitti:

        kyllä.Kuvissa si nivelet ihan ok.

        Niinhän ne lääkärit sano munkin kuvista, useampikin lääkäri, ja monen muunkin kuvista on sanottu samaa. Virhediagnooseja kaikki!

        Luepa vaikka uusin Nikama lehti ja sieltä Reumapotilaan tarina ja siitä viimeinen kappale.

        Tai sivuillani on kaksikin röntgenkuvaa, joista selvästi näkee missä vika on, mutta lääkärit diagnosoivat kuvien perusteella, että potilas vai kuvittelee kipunsa, koska kaikki näyttää normaalilta...


      • Kipuja myös
        täälläkin kirjoitti:

        Mulle sanottiin ekalla lääkärillä ihan sama juttu että joku tulehdus ja laitettiin kortisooni piikki. Ei auttanut, sen jälkeen söin tulehduskipu lääkekuurin, ei mitään vaikutusta. Nyt viimeinen lääkäri pari muuta tuttua epäili, et kysymyksesä olisi Issias hermo joka on puristuksissa lihaksen sisällä, koska pakaralihas on niin jumissa (harrastan juoksua).
        No siihen pitäisi auttaa hieronta ja venyttely, ja sitä nyt sitten kokeillaan seuraavaksi. Tänään olin ekaa kertaa hierojalla, mutta ei vielä ainakaan vaikutusta itse kipuun, vaikka hieronta tekikin hyvää jumittuneelle lihakselle. Jos jollain olisi kokemuksia mikä auttaa niin olisi kiva kuulla, jotta pääsis taas juoksemaan :)

        Hei!
        Minulla on myös limapussin tulehdus lonkassa, ja sain diagnoosin että anatomiasta olisi kiinni. Eli limapussin päällä on "käyttämätön" lihas joka kiristää/ärsyttää limapussia. Sitä ei voi venyttää muuta kuin veitsen avulla, tai niin minulle kirurgi väitti. Yritän parhaani mukaan löytää muuta parantumistapaa kuin leikkauspöytä, sillä sen tekeminen vaatii monen kuukauden parantelun ja kuntoutuksen. Kirurgi ystävällisesti viittasi siihen että bursiittia pitää sairastaa vähintään 2 vuotta ennen kuin leikataan. naiset eivät tule pitämään avohaavasta jäävästä arvesta. Siitä jäi sellainen maku suuhun, että taidan etsiä muuta apua. Isäni on käynyt monesti venyttämässä hierojilla lihaksia mitä ei voi venyttää. Kummasti ovat venyneet. Suosittelen siis kysymään vielä lääkäriltä olisiko kyse siitä, sillä se auttaa löytämään kivun alkulähteelle.


      • Anonyymi
        uudelleen vaiva... kirjoitti:

        Ninhän se tahtoopi olla että kun yhtä kohtaa varoo liikkuessa, niin toinen kohta kipeytyy...
        Ehkäpä se on limapussin tulehdusta tai lihasperäistä selän kipua, jos lääkkeet alkaa auttaa.
        Mulla kipu paheni heti, seuraavana päivänä en saanut enää sukkahousuja jalkaan enkä kärsinyt istua. Makuulle kun pääsi niin helpotti, mutta siitä ei tahtonut uskaltaa ylös nousta, kun vihloi se asennon muutos kovasti. Ottivatkin sitten heti sairaalaan sisään ja leikkaukseen aika pian, ehkäpä viikon sisään. En muista ihan tarkkaan, kun aikaa on siitä pian 20 vuotta.
        Tsemppiä sinulle, liiku sen verran kuin hyvältä tuntuu ja kärsii liikkua!

        Tutulta kuulostaa - tuo kipukuvaus!


    • vuosia...ko?

      Minulla on todettu bursiitti jo moneen kertaan, tässä nyt sitten odotellaan aikaa puolesta kk eteenpäin lääkärille että alkaisi jotain tapahtumaan. Itsellä vaiva vähän väliä ja tiedän miltä tuntuu... ei kivaa.. haluaa vain jonkin selvyyden tähän "tautiin"... voimia kaikille jotka kokevat tämän kurjuuden...

    • papu08

      mulla todettin tänään myös tuo lmapussin tulehdus, mut vasemmassa lonkassa. Olen raskaana joten mulla ei kortisonia laiteta. jippii!olen jo melkein kaksi kuukautta tästä kärsinyt ja varmasti saan kärsiä vielä lisää kun sairauslomaa en ottanut

      • bursiittia pukkaa Minullekki

        Joo,on 1,5v kärsitty bursitis oireesta,keväällä oik.puoleiseen lonkkaan pistettiin kortis. piikki,pari päivää ihan jees,sitten ku lähti autolla ajamaan sama kipu iski uudestaan.Lääkäri sano että älä aja,(lähin kauppa n6km)Kävellenkö asioin,ja monen pussin kans.Tänään kävin ortopedillä,pistettiin taas kortis. piikki,sanoi että heti ku alkaa vaivaamaan,nii uutta piikiä vaan hakemaan t.keskuksesta.Lääkkeit ei määrätty,lukemani perusteella ei vaikutakkaan.
        Mulla myös epäillään sjögrenin sydroomaa,onko yhteyttä..En tiedä,mutta Kelju kaveri tää bursitis..
        Tsemiä vaa kaikil,eiköhä met joskus parannuta tästä!!!


      • wilma-5
        bursiittia pukkaa Minullekki kirjoitti:

        Joo,on 1,5v kärsitty bursitis oireesta,keväällä oik.puoleiseen lonkkaan pistettiin kortis. piikki,pari päivää ihan jees,sitten ku lähti autolla ajamaan sama kipu iski uudestaan.Lääkäri sano että älä aja,(lähin kauppa n6km)Kävellenkö asioin,ja monen pussin kans.Tänään kävin ortopedillä,pistettiin taas kortis. piikki,sanoi että heti ku alkaa vaivaamaan,nii uutta piikiä vaan hakemaan t.keskuksesta.Lääkkeit ei määrätty,lukemani perusteella ei vaikutakkaan.
        Mulla myös epäillään sjögrenin sydroomaa,onko yhteyttä..En tiedä,mutta Kelju kaveri tää bursitis..
        Tsemiä vaa kaikil,eiköhä met joskus parannuta tästä!!!

        Kolme vuotta olen juossut lääkäreillä,aluksi oli pullistuma,mutta mitään ei löytynyt, välillä korvien välissä vika ja lopuksi löytyi lääkäri, joka tulkitsi asian limapussitulehdukseksi.Tosin liian myöhään, kun kortisonit ei enää auttaneet,vaan tulehdus on kroonisoitunut ja odottelen leikkausta lähiaikoina,jossa tulehtunutta kudosta poistetaan.Syynä oli vain perslihaksen jumiutuminen,jota ei osattu aluksi diagnisoida.Istumatyöntekijälle limapussitulehdus on kauhistus,hermokivut ja reisi täynnä kipeitä muhkuroita eikä kyljellä voi maata.Loppu hyvin,kaikki hyvin?!


      • kipuilija2
        wilma-5 kirjoitti:

        Kolme vuotta olen juossut lääkäreillä,aluksi oli pullistuma,mutta mitään ei löytynyt, välillä korvien välissä vika ja lopuksi löytyi lääkäri, joka tulkitsi asian limapussitulehdukseksi.Tosin liian myöhään, kun kortisonit ei enää auttaneet,vaan tulehdus on kroonisoitunut ja odottelen leikkausta lähiaikoina,jossa tulehtunutta kudosta poistetaan.Syynä oli vain perslihaksen jumiutuminen,jota ei osattu aluksi diagnisoida.Istumatyöntekijälle limapussitulehdus on kauhistus,hermokivut ja reisi täynnä kipeitä muhkuroita eikä kyljellä voi maata.Loppu hyvin,kaikki hyvin?!

        söitkö mitä särkylääkkeitä tuona aikana?


      • mullakin
        kipuilija2 kirjoitti:

        söitkö mitä särkylääkkeitä tuona aikana?

        Mulla tänään lääkäri totesi, että lonkassa olisi limapussin tulehdus.. Kortisonia ei laittanut koska "olen nuori" (parikymppinen) Antoi ohjeeksi lähinnä venyttelyä. Ja buranaa 3krt pväs 5pvän ajan.....


      • Nilkkuope
        mullakin kirjoitti:

        Mulla tänään lääkäri totesi, että lonkassa olisi limapussin tulehdus.. Kortisonia ei laittanut koska "olen nuori" (parikymppinen) Antoi ohjeeksi lähinnä venyttelyä. Ja buranaa 3krt pväs 5pvän ajan.....

        Oikea lonkkani on tuskallisen kipeä, eli bursiitti jo kolmatta vuotta. Olen 44 v opettaja ja joudun olemaan jalkojeni päällä kaiket päivät. Nyt syksystä lähtien lonkka on ollut todella hankala. Kaikki kortisonit on pistetty, fysioterapeutti on hieronut ja teen venyttelyjä. Mutta ei auta. Istuminen on toivotonta. Kipu säteilee jalan ulkosyrjää nilkkaan asti. Auto ja pehmeä sohva ovat pahimpia paikkoja istua. Kävellessä kipu tuntuu myös, mutta seisominen on lähes kivutonta. Jos joku ihana ihminen keksisi mikä auttaisi? Pitäisikö mennä taas lääkäriin? Magneettikuvaukseen? Lepo ei onnistu, en osaa maata paikallani :) Särkylääkkeetkin ärsyttävät jo mahaa. On tämä kyllä yks pirun riesa!


      • Tää on niin tätä
        Nilkkuope kirjoitti:

        Oikea lonkkani on tuskallisen kipeä, eli bursiitti jo kolmatta vuotta. Olen 44 v opettaja ja joudun olemaan jalkojeni päällä kaiket päivät. Nyt syksystä lähtien lonkka on ollut todella hankala. Kaikki kortisonit on pistetty, fysioterapeutti on hieronut ja teen venyttelyjä. Mutta ei auta. Istuminen on toivotonta. Kipu säteilee jalan ulkosyrjää nilkkaan asti. Auto ja pehmeä sohva ovat pahimpia paikkoja istua. Kävellessä kipu tuntuu myös, mutta seisominen on lähes kivutonta. Jos joku ihana ihminen keksisi mikä auttaisi? Pitäisikö mennä taas lääkäriin? Magneettikuvaukseen? Lepo ei onnistu, en osaa maata paikallani :) Särkylääkkeetkin ärsyttävät jo mahaa. On tämä kyllä yks pirun riesa!

        Itse kärsin lonkan kivusta reilu kaks kk:tta (juhannuksena heräsin jumalattomaan kipuun, eikä lonkka kärsinyt lainkaan painoa.Siinä kävelin sitte ku "vanha mummo", kuten mieheni asian ilmaisi, nyt vasta menin työterv.lääkärille.Ihmetteli aluksi, että kuinka noin nuorella (30v) voi olla lonkka kipeä. Aikansa siinä jahkailtuaan, "hokasi" sitten syyn olevan limapussitulehduksen ->kortisonia ja burana 600mg-kuuri 1x3/5pv. Sairaslomaa ei yhtään, sanoi vaan, että "otat tän pvän rauhallisesti, mutta yöksi voit jo mennä töihin (vanhusten tehostettu palv.as.yks), ei puhetta levosta. Tuntuu vaan, että hukkaan meni sekin. Nooh, sen päätin, että jos ei tällä mee ohi, niin varmasti suuntaan yksityiselle..ei oikein luota enää noihin nuoriin lääkäreihin (kaikella kunnioituksella)...>=/


      • täälläkin
        Tää on niin tätä kirjoitti:

        Itse kärsin lonkan kivusta reilu kaks kk:tta (juhannuksena heräsin jumalattomaan kipuun, eikä lonkka kärsinyt lainkaan painoa.Siinä kävelin sitte ku "vanha mummo", kuten mieheni asian ilmaisi, nyt vasta menin työterv.lääkärille.Ihmetteli aluksi, että kuinka noin nuorella (30v) voi olla lonkka kipeä. Aikansa siinä jahkailtuaan, "hokasi" sitten syyn olevan limapussitulehduksen ->kortisonia ja burana 600mg-kuuri 1x3/5pv. Sairaslomaa ei yhtään, sanoi vaan, että "otat tän pvän rauhallisesti, mutta yöksi voit jo mennä töihin (vanhusten tehostettu palv.as.yks), ei puhetta levosta. Tuntuu vaan, että hukkaan meni sekin. Nooh, sen päätin, että jos ei tällä mee ohi, niin varmasti suuntaan yksityiselle..ei oikein luota enää noihin nuoriin lääkäreihin (kaikella kunnioituksella)...>=/

        parin vuoden aikana useita kortisoonipiikkejä saaneena en jaksa enää edes uskoa paranemiseen. Olen kotipalveluyrittäjä ja sairaslomalle en voi edes jäädä, työnteko mattojen kantamisineen rappukäytävissä, hissittömissä taloissa on yhtä helvettiä. Onko tästä kukaan parantunut? huah. Nukkuminen ei onnistu kummallakaan kyljellä kun lonkka sattuu oikealta puolen, vaikka makaisi vasemmallakin kyljellä ja kipu säteilee jo nilkassa, särkylääkkeistä ei ole apua, ainakaan näistä tutuista buranoista jne.


      • Päässä vikaa
        täälläkin kirjoitti:

        parin vuoden aikana useita kortisoonipiikkejä saaneena en jaksa enää edes uskoa paranemiseen. Olen kotipalveluyrittäjä ja sairaslomalle en voi edes jäädä, työnteko mattojen kantamisineen rappukäytävissä, hissittömissä taloissa on yhtä helvettiä. Onko tästä kukaan parantunut? huah. Nukkuminen ei onnistu kummallakaan kyljellä kun lonkka sattuu oikealta puolen, vaikka makaisi vasemmallakin kyljellä ja kipu säteilee jo nilkassa, särkylääkkeistä ei ole apua, ainakaan näistä tutuista buranoista jne.

        Olen kärsinyt kovista kivuista 7 vuotta( 25-v:sta asti, jolloin olin raskaana), ilman että mulla on diagnosoitu olevan mitään muuta vikaa kuin jonkinlainen polvilumpion nivelpussin sairaus, lihasjumi ja masennusta eli korvien välissä on vikaa kun ihminen on niin kipeä että on itkuinen ja sekä selkää,lonkkia että polvia särkee niin paljon ettei meinaa kävelemään päästä. Korvien välissähän se vika on kun kuvittelee olevansa niin kipeä ettei paratabsi ja voltaren auta kipuun. Parempia särkylääkkeitäkään on ollut turha pyytää, katos kun masentunut ihminen ei osaa v'älttämättä annostella voimakkaampia särkylääkkeitä oikein. Mutta täysin mahdoton ajatus on ollut lääkäreille että minulla olisikin masennuksen sijasta ollut 7 vuotta 365 päivää vuodessa kipuja, ja se voisi vähän mielialaakin latistaa.

        Nyt 7 vuotta myöhemmin löytyi ensimmäinen lääkäri joka minut laittoi magneettikuvaukseen. Lannerangassa on välilevyn repeämä, lannerangan nikamissa on kulumaa( olen siis 32v), molemmissa lonkissa on bursiitti ja lisäksi selkärangassa on tila joka voi aiheuttaa juuriärsytystä L5 nikamaan, josta issiashermot kulkevat molempiin jalkoihin.

        Lisäksi tiedän että muutakin vikaa on ollut, se vika joka kaiken tämän on aiheuttanut,mutta minua ei usko yksikään lääkäri, mutta yksi vanha osteopaatti sen vian korjasi!

        Mä en todellakaan luota yhteenkään lääkäriin enää, miten ne voisivat osata hoitaa ihmisiä oikein kun eivät edes usko mitä ihmiset sanovat.

        ps. Voltaren retard 75 mg x2 auttoi mulla bursiittiin noin kuukauden käytön jälkeen sen verran että toinen jalka on jo parempana. Siitä on apua jos edes toinen jalka liikkuu kunnolla lonkasta.


      • burana28
        wilma-5 kirjoitti:

        Kolme vuotta olen juossut lääkäreillä,aluksi oli pullistuma,mutta mitään ei löytynyt, välillä korvien välissä vika ja lopuksi löytyi lääkäri, joka tulkitsi asian limapussitulehdukseksi.Tosin liian myöhään, kun kortisonit ei enää auttaneet,vaan tulehdus on kroonisoitunut ja odottelen leikkausta lähiaikoina,jossa tulehtunutta kudosta poistetaan.Syynä oli vain perslihaksen jumiutuminen,jota ei osattu aluksi diagnisoida.Istumatyöntekijälle limapussitulehdus on kauhistus,hermokivut ja reisi täynnä kipeitä muhkuroita eikä kyljellä voi maata.Loppu hyvin,kaikki hyvin?!

        joko olet ollut leikkauksessa ja jos oot niin oliko vaikutusta,paranitko?


    • veehoo

      Minullakin todettiin tänään lonkan ison sarvennoisen limapussin tulehdus työterveyslääkärin toimesta.Pisti kortisonipiikin ja antoi kolme päivää saikkua.Sanoi että ehkä tarvitaan toinen ja kolmaskin.Lisäksi sain Motifene Dual-nimistä tulehduskipulääkettä.Venytellä pitäisi(mitä olen kyllä usein tehnyt ennenkin).Minulla särkyä nivusista aina pohkeeseen asti ja hetki istumisen(esim.kahvipaussi) jälkeen onnun. Myös nukkumaan mennessä en voi olla vas.kyljellä toinen jalka painona lainkaan.Nyt odottelen että/jos piikki ja lääkkeet auttaa.Mietin myös,onko tämä kroonista kun seisomatyö kuitenkin jatkuu..

      • nivix

        Syy selviää yleensä magneettikuvauksella. Itse kärsin lonkkakivusta kauan aikaa, diagnooseja tuli useita-ensimmäinen näistä oli limapussin tulehdus. Tulehduskipulääkkeet söin, mutta kivut jatkuivat.
        Pitkälti yli vuoden lamppasin lääkäreissä, ja lopuksi "pääsin" magneettikuvaan. Lonkkaan piti laittaa tekonivel, oli kovasti "entinen" kulunut ja siitä kovat kivut ja ontuminen.


      • itäsuomi

        Moi veehoo, saanko yksi suomessa asuva ruotsalainen vasta.....? Minulla on ollut aivan samma ongelma, tapaturman vuoksi, jaka tartu kiini ja menin maahaan. Sain viime vuotta 5 kerttaa kortisonpiikit mutta ei autaa. Nyt 3 kk sitten leikatin ja vähän helpotus on tullut, mutta toipuminen kestä pitempi. Oneks meillä täällä itäsuomessa on tosi taitava ortopedi, ykityspuollella. Muut lääkerit evät ollenkaan ymmärä tämä kipu.
        Oli pahempi kipu kuin nivelrikko toisen lonkalla, joka nyt on ollut 6 kk jonutuslistassa.....


      • tiedosta kiitollinen
        itäsuomi kirjoitti:

        Moi veehoo, saanko yksi suomessa asuva ruotsalainen vasta.....? Minulla on ollut aivan samma ongelma, tapaturman vuoksi, jaka tartu kiini ja menin maahaan. Sain viime vuotta 5 kerttaa kortisonpiikit mutta ei autaa. Nyt 3 kk sitten leikatin ja vähän helpotus on tullut, mutta toipuminen kestä pitempi. Oneks meillä täällä itäsuomessa on tosi taitava ortopedi, ykityspuollella. Muut lääkerit evät ollenkaan ymmärä tämä kipu.
        Oli pahempi kipu kuin nivelrikko toisen lonkalla, joka nyt on ollut 6 kk jonutuslistassa.....

        millähän paikkakunnalla tämä ortopedi ottaa vastaan


    • Ritvaliini

      Mulla on nyt ollut kolme päivää kipua vasemmassa lonkassa ja takana vyötäröstä hiukan alas. Yöllä se vasta on ollut kamalaa, ei voi olla vaakatasossa. Sitten menin terveyskeskukseen, lääkäri paineli edestä ja takaa, mut ei tiennyt mitä se on. Määräs vaan Panadol Fortea, että ota sitä vaan ja se sillä. Sit tapasin naapurini rapussa ja oli puhe tästä kivusta, hän sanoi heti, että se on limapussin tulehdus, mee hakeen kortisonipiikki ja se menee heti ohi, mut en ole vielä hakenut, ei se taida mennä itsestään ohi. Ei tiennyt se lääkäri mitään ei edes ehdottanut, että voisko olla sitä.

    • burana28

      mulla ihan samoja vaivoja,enkä uskonu ku lääkäri sanoi ett se on limapussin tulehdus.Koko jalkaa särki,nivusta,polvea,sääriluuta ja sit lepokipu oli aivan mahdotonta.Olin sairastanu n.3vuotta ja sit vihdoin lääkäri laittoi kaks piikkiä tuohon lonkkaan ja vajaa kaks viikkoa,ni kipu oli pois.Siitä on n.vuosi aikaa ku sain ne piikit ja nyt sit joku kuukausi sitten rasitin taas tuon jalan ja taas samat vaivat.Tänään kävin ottaa piikin tuohon ja kipeä on,mut tiedän ja uskon ett helpottaa

    • liikuntafriikki

      oisko mullaki samaa? vasemapi jalka ollu kipeä ulkosyrjästä takapuolesta(lonkasta) sääreen asti jo muutaman viikon.oon pystyny juoksemaan,silon kipua ei juuri ole,vaan sitte ku lopettaa.kävellä pystyy,mutta jalka vähän niinku puupökkelö.särkyä jonku verran.mutta ku kädellä hieroo kokojalkaa,kipu on kova,tuntuu ninku hermoista säteilee se kipu ihan täysillä... lepopäiviä välillä ollu muutamia mutta sitte ku taas juoksee tms.kipu tulee takasi. oiskohan luontaistuotekaupoissa jotain rohtoja,jolla sais vaivan pois... tuntuu ettei nuihin lääkäreihin niin luota enää.....

      • burana28

        saattaapi olla,mulla ei sitten vaikuttanutkaan se piikki tuon taivaallista,kipu jatkuu edelleen ja selkä on kipeä.On ajatellu apteekista ostaa jotai hainrustotabletteja,mut ei ole tullu ostettua,voisit kokeilla.niin ja en minäkään enää luota noihin lekureihin,yhtä tyhjän kans.


    • puukoipi

      aivan samat fiilikset ja ikääkin on ruhtinaalliset 22 ja laittavat reuma testeihin. piikkiä en suostunut ottamaa.

    • kyllästynyt vaivaani

      Nostan tämän keskustelun ylös... Niin mulla on ollut lonkan limapussintulehdus joulukuusta lähtien, fysioterapiassa olen saanut siihen hoito-ohjeita ja vähän tilanne helpottunut mutta heti kun käy lenkillä, alkaa särky. Olen alkanut miettimään, että pitääkö tässä lopettaa liikunta kokonaan.....

      • energia hoito

        mulla on auttanut limapussiin energiahoito ilo kesti kolme vuotta nyt taas kipeytynyt pitää kokeilla uudestaan


    • Vaivasta eroon

      Millaisen liikunnan olette huomanneet sopivan? Sopiiko uinti, vesijuoksu, hiihto, pyöräily vai mikä? Millaisesta hieronnasta olette saaneet apua? Onko kukaan onnistunut pääsemään eroon tästä vaivasta?

      • ei lääkäri

        MOI!!
        Tiedoksi vain kaikille ettei lonkan isonsarvennoisen limapussi ole tulehtuneena kuin reumaatikoilla(tottakai voi olla yksittäinen poikkeus mut kuitenkin). Tyypillinen tilanne on keski-ikäinen naishenkilö, jolla tämä diagnosoidaan, mutta virheellisesti. Tuossa ylempänä 22-vuotias ihmetteli että laittovat reumakokeisiin (selkärankareuma todetaan yleisimmin noin 25-vuotialla naisilla),->lääkäri teki ihan oikein.


    • raissu

      moi vaan kaikki kohtalotoverit.minun limapussin tulehduksen toteamiseen tarvittiin 7 lääkäriä ja aikaa 2kuukautta. tuona aikana söin kaiken mahdollisen särkylaääkkeen ilman mitään vaikutusta vaivaan .kortisoni kyllä helpotti muttei parantanut.nyt olen menossa ortopedille katsotaan mitä tapahtuu kuullaampa myöhemmin koko tarina.

    • nainen25

      Mullekin lääkäri diagnosoinu tuon lonkan limapussitulehduksen. Oon 25v. nainen. Vaiva on ollut nyt muutamia kuukausia, tuon yhden kerran tosiaan lääkärillä käynyt asiasta valiittelemassa; kortisonipiikki laitettiin, sairaslomaa tuli 4 päivää ja lääkkeitäkin sain syötäväks (lihasrentouttajaa ja tulehduskipulääkettä). Näitä kun tässä lueskelin,niin taitaa olla vaikea saada tuota ihan kunnolla parantumaan...! :o Liikun paljon; lenkkeilen joka päivä (kävelen/juoksen koiran kanssa) , ratsastan ja teen lihaskuntoharjotteita kotona omalla "minisalilla". Lisäksi oon postilla töissä,jossa liikuntaa tulee (välillä hyvinkin painavien postikuormien kanssa) n. 2-3 tuntia joka arkipäivä. Epäilen suuresti että tuo postihomma on tän vaivan takana, on ollu kaikkea muutakin lihasvaivaa tässä parin viime vuoden aikana joina olen ollut Postilla töissä. Ja siis sellasia vaivoja mistä en aiemmin oo kärsinyt :/ Liikuntaa olen harrastanut aktiivisesti oikeastaan aina.

      Tavoitteenani on, että ensi syksynä olisin uudessa työpaikassa, en halua rikkoa itteäni työssä.. kun nuo vaivat haittaavat jo aika paljon harrastuksiani,jotka kaikki ovat liikunnallisia :/ (mutta muitakin syitä siis tuohon työpaikan vaihtoon on)

      miten nopeasti tällaset vaivat kroonistuvat, en halua todellakaan tästä jatkuvaa vaivaa! lonkka on välillä parempi, välillä oireilee vähän ja välillä enemmän. Esim nyt melko paljon, johtuen rankasta työviikosta (PALJON postia, PALJON lunta). Autossa istuminen sattuu, mutta myös pelkkä seisominen. Ja varsinkin tuolla kerrostaloissa rappujen ravaaminen postien kanssa...!!

      • Rimpula

        Hei! Olen saanut mielestäni jo kroonistuneen limapussintulehdus oireiston kolme vuotta sitten oikean lonkkaan. Nyt on sama tilanne myös vasemmassakin. Kokeiltu on tänä aikana monenmoiset lääkkeet , joista muutamista on tullut ikävät sivuoireet. Kortisoniruiskeita on laitettu oikeaan yhteensä 5 kpl, mutta kortisonipistokset kielsi sitten kokonaan eräs ortopedi, koska pistokset vaan rikkovat limapussia ja tilanne saattaa lopulta vaan pahentua???. Myös akupunktio,- fysioterapia- ja hermoratahierontahoidot olen kokeillut useaan otteeseen. Kipulaastarista ei ollut ollenkaan hyötyä. Rahaa on palanut eikä apua selvään paranemiseen ole löytynyt. Akupunktiohoitojen jälkeen kivut olivat pois maksimissaan viikon, mutta palasivat sitten takaisin.
        Kokeilin vinkin saatuani erilaisia luontaistuotteita, jotka ihme kumma auttoivatkin pahimpaan kipuiluun.Yöt nukun paremmin Passilfora (kärsimyskukkauute) tippojen avulla ja ne lieventävät särkyä. Kipua on helpottanut myös Cibusin valmiste (kurkuma) muutaman päivän päästä aloituksesta. Homeopaattisista valmisteista on auttanut myös Arnica tabletit.
        Näistä ei ole sivuvaikutuksia tullut. Myös ahkera kylmäpakkauksen käyttäminen turruttaa kipuilua. Saunomisen yhteydessä kannattaisi ottaa kylmä suihku löylyttelyn jälkeen. Joillakin kohtalotovereilla on avantouinti auttanut paljon ja antanut myös vireyttä. Itselläni on jo masennusoireita pitkään jatkuneen kivun takia, joka rajoittaa kovasti liikkumista. Toivottavasti kevään tulo ja auringonvalon saapuminen tuovat pirteyttä.


      • burana28

        Kyllä se on niin,että kun nostelet työssä paljon ni siitä ne kivut yltyy! Mulla on ollu tuo bursiitti jo useamman vuoden,välillä parempi ja sit taas pahempi..vasta kävin kortisonipiikin ottamassa,ehkä se hieman auttoi?? tai ei sitten ollenkaan!! Mut aika sairasta hommaa tää on.


    • hurjaa...

      apua.... kuullostaa kärsimyksen tieltä... itse olen kärsinyt vaivasta 3kk, mutta hammasta purren on menty töissä.. vasta nyt kun kipukohtaukset oli niin voimakkaita, oli pakko raahautua lääkäriin. 3kk syöty buranaa, netissä "tein itelleni" diagnoosin, jonka kerroin ensiavun lääkärille. Sain piikin ja eri pyynnöstä sairaslomaa, kivut ei ole lähteneet.... tuntuu oikeesti itestä, että kuvittelenko vain kaiken?! Mutta samoja oireita näyttää teillä muillakin olevan, toi "puupökkelöjalka" on niin kuvaavaa kuten myös mieletön kipu.... 2viikon päästä saa kuulemma hakea seuraavan piikin vasta....

      • linkkulonkka

        Hei
        Minulla on vaivannut lonkat jo 15 vuotta. Kulumaa on vain vähän. Limapussin tulehdus pääsyynä ja ne tulehtuu koska lonkkaniveleni ovat väärän malliset. Ensimmäiset 5 vuotta kipujen alettua meni aika hyvin kun söin inkivääritabletteja. Yökipu loppui niillä. Ne oli jotain inkivääri-vihersimpukka muistaakseni. Puhdas inkivääri oli minun vatsalle liian voimakasta.
        Sitten se yhtäkkiä lopetti auttamasta. Buranaa on tullut syötyä että melkein on vatsahaava. Nykyisin auttaa vain panacod, jota uskallan ottaa vain satunnaisesti pahimpiin päiviin.
        Kävely ja seisominen on pahinta. Autoon ostin kiilatyynyn joka helpottaa ajaessa. Vuosi sitten laitatin piikit ja kipu hävisi puoleksi vuodeksi. Huomenna uudet piikit.
        Vinkkinä voisin sanoa että venyttely on erittäin tärkeää. Varsinkin lonkan koukistajalihasten kireys pahentaa vaivaa. Lääkäri antoi neuvon, liikettä, liikettä mutta kivun rajoissa.


      • Kipuun väsynyt
        linkkulonkka kirjoitti:

        Hei
        Minulla on vaivannut lonkat jo 15 vuotta. Kulumaa on vain vähän. Limapussin tulehdus pääsyynä ja ne tulehtuu koska lonkkaniveleni ovat väärän malliset. Ensimmäiset 5 vuotta kipujen alettua meni aika hyvin kun söin inkivääritabletteja. Yökipu loppui niillä. Ne oli jotain inkivääri-vihersimpukka muistaakseni. Puhdas inkivääri oli minun vatsalle liian voimakasta.
        Sitten se yhtäkkiä lopetti auttamasta. Buranaa on tullut syötyä että melkein on vatsahaava. Nykyisin auttaa vain panacod, jota uskallan ottaa vain satunnaisesti pahimpiin päiviin.
        Kävely ja seisominen on pahinta. Autoon ostin kiilatyynyn joka helpottaa ajaessa. Vuosi sitten laitatin piikit ja kipu hävisi puoleksi vuodeksi. Huomenna uudet piikit.
        Vinkkinä voisin sanoa että venyttely on erittäin tärkeää. Varsinkin lonkan koukistajalihasten kireys pahentaa vaivaa. Lääkäri antoi neuvon, liikettä, liikettä mutta kivun rajoissa.

        Eipä ole kovin kivaa luettavaa, pitkät kipuilut. Huh Huh .Ite olen ollut neljä viikkoo petissä, Järjettömät selkäkivut,lekuri pisti kolme kortisooni piikkiä, kaksi selkään yhen pakaraan. Piikki raapas hermoo ja nyt vasta kivut alkokin.... Kohta lähtee hermot..Maha ei kestä kipulääkkeitä.. Onko kellään vastaavia kokemuksia?


    • pilkku

      Taitaa olla syytä mennä uudelleen lääkäriin. Oireet vaikuttaa ihan joltain muulta. iskiaskin pitää sulkea pois vaihtoehdoista. Itsellä auttoi tulehduskipulääke, lepo ja kortisonipiikki. Särkee vieläkin, mutta enää ei tee mieli amputoida jakaa.

    • limapussi

      sairastan limapussia jo 1.5v.12 kortisoonipiikkiä. nt en tiedä mitä tehdä.

      • bursiitti?

        Minulla n. kuukauden ja olen jo ihan kypsä. ;(
        Yöt menee kävellessä, kun ei voi olla pitkällään, kuin jonkin aikaa kerrallaan. Sain tänään toisen kortisonipiikin ja toivottavasti tästä on apua. kaikki särkyläkkeet on kokeiltu Tramal,Panacod,Burana,Panadol ja nyt viimeisenä Lyrica, joka on hermosärkylääke. Ei mitään apua näistä lääkkeistä.
        Jalkaa särkee lonkasta alaspäin, polveen ja pohkeeseen asti. Eilen kokeilin varovasti vesijuoksua ja siitökös se ärsyynty.
        Paraneekohan tämä koskaan? Olen saikulla ollut jo muutaman viikon ja tänään tuli lisää, vaan en tiedä pitäisikö jo mennä töihin kun ei tämä näköjään lepäämälläkään parane.Teen istumatyötä.
        Onko ketään joka olisi parantunut vaivasta ja millä konstilla?


      • Merisuolakääre apuun
        bursiitti? kirjoitti:

        Minulla n. kuukauden ja olen jo ihan kypsä. ;(
        Yöt menee kävellessä, kun ei voi olla pitkällään, kuin jonkin aikaa kerrallaan. Sain tänään toisen kortisonipiikin ja toivottavasti tästä on apua. kaikki särkyläkkeet on kokeiltu Tramal,Panacod,Burana,Panadol ja nyt viimeisenä Lyrica, joka on hermosärkylääke. Ei mitään apua näistä lääkkeistä.
        Jalkaa särkee lonkasta alaspäin, polveen ja pohkeeseen asti. Eilen kokeilin varovasti vesijuoksua ja siitökös se ärsyynty.
        Paraneekohan tämä koskaan? Olen saikulla ollut jo muutaman viikon ja tänään tuli lisää, vaan en tiedä pitäisikö jo mennä töihin kun ei tämä näköjään lepäämälläkään parane.Teen istumatyötä.
        Onko ketään joka olisi parantunut vaivasta ja millä konstilla?

        Merisuolakääreestä apua! Minulla on reidessä limapussitulehdus. Samat kivut kuin nimimerki bursiitilla. Olen saanut kaksi kortisoniiikkiä ja tulehdus- ja kipulääkkeitä monenmoista sekä Voltaren voidetta. Kunnes sitten löysin avun merisuolakääreestä. Laita Googleen haku merisuolakääre, niin löydät tarkemmat tiedot miten se tehdään. Sain sillä kivut niin paljon vähenemään jo viikossa, että kaikki lääkkeet jäi pois. Olen merisuolakäärettä jatkanut tarpeen mukaan kerran pari päivässä. Nyt on kipu enää kävellessä tai jos hiukan rasitan. Eli sienestäminen yms. kumartaminen, mäkiä ylös nousu, kuntoliikunta, venyttelyt pahentavat tilannetta, ainostaan hidas ja lyhyt kävely on ok. Menen ensi viikolla fysiatrille. Katsotaan joudutaanko tekemään punkteeraus eli nesteen poisto vai miten käy.


    • sofi52

      Viikko sitten todettiin lonkassa tämä limapussin tulehdus sain kortisonipiikin ja odottelen toivossaeläen jotta kipu hellittäisi... kun luin muiden kirjoituksia ajattelin ettei tämä mikään pikkujuttu ollutkaan tsemppiä kaikille tästä kärsiville jospa huominen olisi parempi...

    • kroonikko

      minulla on ollut tuo vas.reiden limapussi jo monta vuotta.Tai niin lääkärit ovat sen diagnosoineet..olen pyytänyt monta kertaa että voisiko sitä kuvata vaikka ultralla,mutta ei olen vain saanut kortisonia ja kipulääkettä.(että onko se varmasti limapussitulehdus)toinen lääkäri jopa sanoi että se on ns.kovettunut.mutta että ei niitä leikata,oli vastaus.en tiedä tämä on jatkuva vaiva ja todella kivulias.kortisonia menee 4-5 piikkiä vuodessa,vähintään.eikö tänä päivänä todellakaan muuta apua ole ja miksi ei voida leikata tai ainakin tutkia tarkemmin.

      • """"""""

        Leikkaus on käsittääkseni aika helppo toimenpide. Miksi sitä ei sitten ole sinulle suositeltu? Onko mahdollisesti niin, että sinulla on tuossa vasemmassa lonkassa muutakin vikaa, todettua tai epäiltyä? Monesti näiden kaikenlaisten lonkan jänneongelmien takana on lonkkavika, jota pitäisi korjata muullakin tavalla. Lääkärit eivät siitä edes kerro, koska ovat itsekin pihalla, mitä pitäisi tehdä.

        Oletko kysynyt useamman lääkärin mielipiteen?


    • Trokantisbursiitti

      Mulla oli kans lonkan limapussin tulehdus. Alkoi iskiaskivun tyylisenä, kunnes seuraavana päivänä ei voinut liikkua enää minnekään. Ei voinut seisoa niin kauaa, että sais voileivät tehtyä, saatika että ois voinut istua niin kauan että ois saanut ne kerralla syötyä. Aivan liikkumatta selällään kipu oli sen verran siedettävää, että pystyi olemaan itkemättä. Lonkka ja oikea jalka ei kestäneet minkäänlaista painoa tai liikettä. Yhden päivän jälkeen kävin nilkuttaen terveyskeskuksessa, sain 600mg Burana kuurin, tabletti kolmesti päivässä ja lisäksi Panacod tabletteja kipuun. Panacod ei auttanut, joten en syönyt. Buranat söin ja haudoin kylmällä, ei auttanut. Kolmen päivän jälkeen menin työterveyteen hakemaan lisää saikkua (omalla ilmoituksella voi olla kolme päivää pois). Sain viikon lomaa ja kortisoni/puudutepiikin lonkkaan. Oli aivan sietämätön kipu seuraavan vuorokauden aikana, kunnes sitten helpotti. Parin päivän jälkeen alkoi uudelleen ja kuusi päivää piikin jälkeen kävin uudelleen työterveydessä ja sain toisen piikin, sekä Buranan tilalle Arcoxia kuurin viikoksi. Ja viikon lisää saikkua. Ohjeena myös annettiin, että jotain liikuntaa ja venyttelyä pitäisi harrastaa, mutta liikunta ei saa olla mitään tärähtävää, suositeltiin vesijuoksua ja kuntopyöräilyä.
      Nyt kolmen viikon kärsimyksen jälkeen olen mielestäni parantunut. Tosin tuosta makoilusta johtuen meni selässä hermo jotenkin jumiin ja nyt sitten on polvi tunnoton. Mutta lonkka on hyvä =)
      Työterveyslääkäri suositteli myös merisuolakäärettä, jos kortisoni ei ala vaikuttamaan. Perustuu kuulema siihen, että se kääre imee nestettä sieltä limapussista pois ja kivun pitäisi helpottua. Mulla kipu lähti nivusesta ja meni reittä pitkin polven alapuolelle, lähinnä jalan takapuoli oli kivuton. Ja reisilihas nyki miltei jatkuvasti kun olisi ollut jotain kramppeja. Lymfa auttoi myös vähän.

      • Lopulta apua

        Jo alkaa erittäin tuskallinen kipu hellittää vasemman reiden ja nilkan välillä sivussa sekä saman puolen pakarassa. Ihmettelen yli 5 kk limapussitulehdusta kärsineenä miten yksityisen aseman lääkärit (fysiatrikin) eivät paneudu potilaaseen. He neuvovat jatkamaan ulkohikiliikuntaa, bilatesta ja kuntosaliliikuntaa. Heitä en totellut, koska tiesin mistä kipu eniten tulee. Terveysaseman lääkäri oli asiallinen ja ihmetteli toisten lääkäreiden liikuntaohjeita. Oltiin tässä vaiheessa lokakuun lopulla ja sain nyt kolmannen kortisonipiikin. Kipu hiukan hellitti, mutta nukkumaan mennessä edelleen tuskallista. Olin syönyt tähän mennessä tulehduskipulääkkeitä (vatsa jo sekaisin) ja ParaTabsia sekä käyttänyt Voltaren voidetta useita tuubeja. Sitten luin Suomi24 keskusteluja ja sen seurauksena hain apua kalevalaiselta kansanparantajalta, tuloksetta. Mutta samasta paikasta löysin merisuolakääreohjeen ja se on parempi ja terveellisempi kuin Voltaren voide.
        Halusin tervehtyä. Lopulta löysin erään tunnetun fysiatrin, joka sanoi että nyt selvitetään, mistä on kyse. Kun minulla oli monta kipukohtaa, joista yksi oli limapussitulehdus, toinen viittasi issiakseen ja mahdollisesti lonkkavaivaan. Tehtiin hermoratatutkimus ja lonkka kuvattiin. Selvisi, että on erittäin ärsykäs limapussitulehdus, jossa tulehdus on sekä pakarassa että reiden sivulla aina nilkkaan asti. Sain kortisonipiikin sekä reiden sivulle että pakaraan. Kipu on hellittänyt niin, että voin hiihtää ja kävellä hiukan rivakammin. Mitään urheilusuorituksia en saa vielä tehdä. Yritän olla rehkimättä, muuten olen taas liemessä. Mutta kuukauteen en ole tarvinnut mitään lääkitystä, en suuhun enkä ulkoisesti.


      • Anonyymi

        Mulla ihan SAMAT oireet ku sulla!! Samanlaista textin alusta loppuun asti!! Mulla vaiva ollu jo 2 kuukautta,ja röntgenissä käyny muttei kuvissa mitään poikkeavaa näkyny. Lääkärit on kaikki muut sairaudet "arvuutellut",mutta ei lonkan limapussin tulehdusta. Aivan samat lääkkeet ja kuurin ku sulla ni syönyt,paitsi eioo kortisonia pistetty. Nyt ootan kutsua fysiatrian poliklinikalle.
        Sairastan seropositiivista nivelreumaa. 7 vuotta sitten todettiin. Lääkärit sitä mieltä ettei nämä säryt liity reumaan?????


      • Trokantisbursiit (23.10.2012) :lle !!! Mulla sama ja mun texti tuol alempana julkaisu 22.02.2023 klo.18.09 Anonyymi.


    • mujer1

      Olen 79 vuotias nainen. Minulla on aivanperäaukon vieressö oikealla lihaksessa tai luun päässä kipu joka säteilee vatsanpuolelle! Se on on sikäli outo että se vaikuttaa vatsantoimintaankin. Pyöräilen paljon ja mietin olisiko satula viottanut luuta tai lihaksia?

    • kuulostaako tutulta?

      Tuo alue jota kuvaat viittaisi istuinkyhmyn bursiittin, mutta vatsantoimintaan voisi jotenkin vaikuttaa iliopsoasbursiitti. Kiristynyt iliopsoas nimittäin vaikuttaa vatsan toimintaan. Lääkärissä käynti voisi olla paikallaan.

      "Neljäs bursa, jota kaikilla ei ole, sijaitsee lonkan takana ja on ison pakaralihaksen istuinkyhmyn limapussi."

      "Istuinkyhmyn bursiitti seuraa tavallisimmin istuinkyhmyn alueen ruhjevammaa, joka tulee kaatuessa pakaralle. Bursiittia esiintyy erityisesti laihoilla suojaavan pehmytosamassan vähäisyyden takia."

      "Istuinkyhmyn bursiitin tyyppioire on istuessailmenevä pakaran kipu. Potilas joutuu vaihtelemaan asentoa ja istumaan toisella pakaralla. Seisomaan nousu helpottaa oiretta. "

      http://www.terveyskirjasto.fi/xmedia/duo/duo97475.pdf

    • mamii1

      Sama vaiva. Kärsinyt vuosikausia, kun lääkärit vaan naureskelleet, ettei mikään voi vaivata, kun kerran selkä taipuu. Lonkka ja alaselkä ollut ajottain tosi kenkkuja. Nyt löytyi apu. Kortisoonipiikki ja lukkiutumien avaus selkänikamista ja lonkasta. Ei edes sattunut. OMT taitoinen yleislääkäri hoiti homman vastaanotolla muutamassa minuutissa. Olo helpotti heti. Toki vuosia jumissa olleiden lihasten toipuminen kestää ja venyttelyä ja jumppaa tarvitaan.
      Pelkät kortisoonipiikit ei auta jos selkärangassa on lukkiutuneita nikamia. Lukkiutuneet nivelet ärtyvät liikunnasta ja lihakset jännittyy. Ainakin OMT-fysioterapeutit ja kansanparannuspuolen jäsenkorjaajat osaavat aukoa niveliä. Kun lukot on auki, voi liikkumisen (varovasti) aloittaa heti vastaanotolta lähtiessä.

    • ---

      up.

      • syys***

        Löysin tämän vanhan viestiketjun ja kyllä tuntuu kuin omaa tarinaansa lukisi, niin samanlaisia oireita lähes kaikilla on! Olen tasan vuoden ajan kärsinyt oik.lonkan ym kivusta: eli se alkoi ylhäältä reidestä/lonkasta ja pahin kipu oli tuolloin nivustaipeessa, jonka takia menin ekan kerran lääkäriin.. eipä tuolla erityistä, burana-kuuri ja epäily limapussintulehd. Sitten jossain vaiheessa tuo kipu on levinnyt koko jalkaan, tavallaan pakara/lonkka/reidensivusta alasääreen saakka, välillä tuntuu nilkassakin, samoin oik.puolen alaselkä. Rtg-kuvat otettiin selästä ja lonkasta, pientä kulumaa, ikääni sopivaa, kuulemma, 56v. Kipu on pahimmillaan, kun lähtee liikkeelle, portaat, nukkuminen ei onnistu tuolla oik puolella, joskus ei mitenkään, kaikki sattuu! Kipu on jotain aivan järkkyä, pistävää, terävää.. vaikea selittää; tuntuu vaan jo että nyt alkaa olla melko kypsä tälle kaikelle, tähän saakka sitä on kai jotenkin vaan yrittänyt ajatella, että kyllä tämä tästä ajan kanssa menee ohi - mutta nyt ajattelee kauhuissaan, että onko tämä tätä koko loppuelämä!!Fysikaalisessa olen käynyt, ja tuntuu jotta ei tuo ainakaan pahemmaksi ole tuolla tullut, joskaan ei pysyvämpää apuakaan ole.
        Kaipa tässä pitäisi taas kerran lääkärille mennä, kai..? Jaksamista jokaiselle!


      • Leposärkyinen
        syys*** kirjoitti:

        Löysin tämän vanhan viestiketjun ja kyllä tuntuu kuin omaa tarinaansa lukisi, niin samanlaisia oireita lähes kaikilla on! Olen tasan vuoden ajan kärsinyt oik.lonkan ym kivusta: eli se alkoi ylhäältä reidestä/lonkasta ja pahin kipu oli tuolloin nivustaipeessa, jonka takia menin ekan kerran lääkäriin.. eipä tuolla erityistä, burana-kuuri ja epäily limapussintulehd. Sitten jossain vaiheessa tuo kipu on levinnyt koko jalkaan, tavallaan pakara/lonkka/reidensivusta alasääreen saakka, välillä tuntuu nilkassakin, samoin oik.puolen alaselkä. Rtg-kuvat otettiin selästä ja lonkasta, pientä kulumaa, ikääni sopivaa, kuulemma, 56v. Kipu on pahimmillaan, kun lähtee liikkeelle, portaat, nukkuminen ei onnistu tuolla oik puolella, joskus ei mitenkään, kaikki sattuu! Kipu on jotain aivan järkkyä, pistävää, terävää.. vaikea selittää; tuntuu vaan jo että nyt alkaa olla melko kypsä tälle kaikelle, tähän saakka sitä on kai jotenkin vaan yrittänyt ajatella, että kyllä tämä tästä ajan kanssa menee ohi - mutta nyt ajattelee kauhuissaan, että onko tämä tätä koko loppuelämä!!Fysikaalisessa olen käynyt, ja tuntuu jotta ei tuo ainakaan pahemmaksi ole tuolla tullut, joskaan ei pysyvämpää apuakaan ole.
        Kaipa tässä pitäisi taas kerran lääkärille mennä, kai..? Jaksamista jokaiselle!

        Kuulostaa tutulta. Tosin työterveyslääkäri epäili hermojuuren ahtaumaa, tuskin viitsi tutkiakaan, kun huomasi, että selässä jäykistyksen jäljiltä arpi (20v. sitten jäykistetty L4-5). Fysioterapeutti tutkikin sitten paremmin, totesi olevan lonkan limapussintulehduksen. Antoi sähköä ja akupunktiota. Kipu alkoi pari kuukautta sitten vasemmasta jalasta. Epäilin polven nivelrikkoa kivun aiheuttajaksi. Kipu levisi reiteen, ristiselkään vasemmalle ja nivusen puolelle. Jonkin verran oirehtii myös oikea puoli. Kipu on enimmäkseen levossa. Yöunet ovat kortilla. Lääkäri määräsi Tramalia. Hirveän paha olo ja huimaus tuli. Mutta 100 mg Tramal retard sopi paremmin, tosin ei auttanut kipuun. Taas Burana 800, ei auta sekään leposärkyyn. Työterveydestä ei lähetettä irtoa fysiatrille tai ortopedille. Kallista lähteä ilman vakuutusta yksityiselle. Yöt ovat pahimpia, istuminen aiheuttaa myös heijastekipua. Fysioterapia jatkuu, mutta joulun jälkeen koputtelen taas työterveyden ovea - en aio antaa periksi, eihän voi olla näin surkeaa terveydenhoitoa? Vai onko? Miten syys*** tilanteesi on kehittynyt?


    • lonkkakipuinen

      Lokakuusta 13 lähtien olen myös kärsinyt lonkkakivusta. Aluksi kipu oli niin paha, etten voinut kävellä kunnolla ja päivän aikana jouduin menemään mahalleni makaamaan lattialle hetkeksi, jotta kipu helpotti. Ainoa asento oli mahallaan makuu, ja ensimmäisinä viikkoina / kuukausina en voinut istua ollenkaan. Tämä vaiva ilmestyi kuin salama kirkkaalta taivaalta: eräänä aamuna heräsin kipeän lonkan kanssa.

      Ajan saatossa kipu hellitti pikkuhiljaa, ja se on osasyynä sille minkä vuoksi en mennyt lääkäriinkään. Ajattelin kivun väistyvän itsekseen pois, koska kokoajan tilanne meni paremmaksi. Ensisijainen syy sille, miksi en mennyt samantien lääkäriin on se, että asun maassa, jossa on vain vakuutuksiin perustuva terveydenhuolto, jossa maksukatto oli 2300 euroa/v. Yksinkertaisesti; siihen ei ollut varaa.

      Kärvisteltyäni puolen vuotta kivun kanssa, menin lääkäriin. Lääkäri totesi, että kyseessä taitaa olla vain lihasheikkous ja ohjasi minut fysioterapiaan; tämän 400 euroa maksaneen lääkärikäynnin lisäksi minun olisi pitänyt maksaa 100 euroa kerta yhdestä fysioterapiakäynnistä, ja hänen määräyksensä mukaisesti minun olisi pitänyt maksaa 10 x 100 e = 1000 euroa, ennenkuin hän olisi kiinnostunut tutkimaan lisää lonkkakipuani.

      Joten; päätin, etten maksa yhteensä 1400 euroa siitä hyvästä, että hän pääsee lisää arvailemaan. Etsin toisen asiantuntijan: Suomen lomalla lompsin kalevalalaiselle jäsenkorjaajalle, ja olin sen käsittelyn jälkeen kivuitta n.2 kk. Kipu kuitenkin palasi pikkuhiljaa kun saavuin jälleen tänne yksityisten terveysvakuutusten luvattuun maahan. Joten, nyt elän jäleen kivun / paineentunteen / vannekivun kanssa. On vaikeaa paikantaa kipua, koska se on jossain oikean lonkan sisällä ja tulee lähinnä vain istuessa tai jossain tietyissä väärissä asennoissa. Oikean puolen lonkka tuntuu jatkuvasti erilaiselta, mitä vasemman puolen lonkka - oli se vuoronkaudenaika tai asento mikä tahansa. Ennen säteili polveen ja nilkkaan asti, mutta jäsenkorjauksen jälkeen ei tätä ole onneksi enää tapahtunut.

      Jäsenkorjauksessa tuli selville, että kipeämmän puolen lonkassa on asentovirhe, tai siis koko jalka oli asentovirheessä, ja tämän oiottuaan kipukin hälveni (ja jalkaterän asento suoristui). Pahin vannekipu reiden yläosassa hävisi myös heti.

      Pahin kivun aiheuttaja on istuminen. Puolentunnin istuminen menee, mutta sen pitempi tuottaa kipua lonkan sisällä. Vasemmalla kyljellä en pysty juuri makaamaan, sillä sekin aiheuttaa kipua lonkassa. Voi hyvin olla, että kipu/limapussintulehdus on ärtynyt mm. siitä, että nukuin aina ennen vasemmalla kyljelläni, ja vieläkin meinaan unissani kääntyä siihen asentoon.

      Hyvä, että tästä aiheesta löytyy keskustelua! Näiden lukemieni juttujen tiimoilta kokeilen myös merisuolakäärettä.

      Olisin kiinnostunut saamaan myös magneettikuvan lonkastani, mutta millähän ilveellä sellaiseen pääsisi ja mitähän se tulisi maksamaan. Täytyy kyllä todeta, että siellä kotimaassa Suomessa on terveydenhuolto paljon paremmin toteutettua mitä täällä Sveitsissä. Täällä ei kaikilla ole varaa sairastaa ollenkaan. Pakollinen kallis terveysvakuutusjärjestelmä on suoraansanottuna hanurista.

    • lonkkakipuinen

      jos lonkka tai selkä kipuinen pystyy juokseen tai edes käveleen normaali askelin ei tiedä kivusta mitään haapaveden tk lääkärit ei kirjoita saikkua vaikka menet sinne kävellä sipsuttaen ,niin kävelee tai paremminkin etenee henkilö jolla on lonkka tai selkä kipu pahana. eli jos olet kipeä et todellakaan juokse etkä varmaan kieltäydy kipu piikkeistä kun kipu vääntää selän kaarelle ,itselle pistetty jo 156 piikkiä .

    • jdhfg

      Terveysvakuutus maissa sentään suoraan sanotaan, että rahat ensin. Suomessa kerätään rahat arvauskeskuksiin veroina kaikilta ja kuitenkin tk:ssa on vain kaksi hoitotapaa, buranaa ja liikuntaa.

      Itsellä myös bursiitti lonkassa ja on ilmeisesti muuttunut krooniseksi. Välillä ei vaivaa yhtään, mutta kun sitten kipu iskee, niin se vetää hiljaiseksi. Itsellä ainakin kaikenlainen venyttely saa limapussin vaan ärtymään.

    • Riittabursitis

      Lonkan bursiitti, 2 vuotta, 7 kortisonia. Kivut jatkuvat, nyt kahta lääkettä suun kautta. Aina palaa uudelleen. Menen osteopaatille ylihuomenna. Taustalla kokemus, jossa Hyks lääkäri totesi jalkivuista, että ei voi mitään, syö lääkkeitä. Menin osteopaatille ja hän hoiti jalat kuntoon 3 käynnin aikana. Lääketiede ei aina ratkaise, vaan muutakin on tarjolla. Viestitän, jos osteopatia auttaa.

    • kipuinen

      tilaa aika fysioterapialle, sulla voi olla lihakset jumissa, kuin mulla on.

    • kipuinen

      mulla sama homma, että limapussitulehdus piikkejä pistetty 3 kolmekertaa mutta ei auttanna. mene vaan fysioterpialle. nän tietää mikä on.

    • jonnibue

      Mie epäilen kans ihan samaa...
      Meen tänään käväseen lääkärissä, josko siitä olis apua.
      Oireina on siis kauhea kipu polvessa, jatkunu jo 2 viikkoa. Kipu tuntuu juurikin jalkaa suoristaessa, ja pitkän rasituksen kuten kävelyn jälkeen.
      Kävin tosin aikasemmin terkalla näyttämässä ja se epäili tätä kans...
      Kipulääkkeitä en toistaseksi ole syöny kovin paljon.

    • kogkodgdfkj

      Minulle auttaa kortisonipiikit, täytyy vain aika usein jo käydä ja molempiin lonkkiin, kun toisen kipeytyessä toinenkin ärtyy. Jos piikki ei auta, ei kannata käydä.
      Alussa selvisin ihan Buranalla, mutta lopulta ei voinut olla pystyssä kuin puoli minuuttia, kun hirveä kipu alkoi repiä reidestä alaspäin.

      Kumartelu vaikka siivotessa tuntuu olevan pahaksi meikäläisen lonkilla, ja portaissa kulkeminen. Kovalla tuolilla pystyy istumaan vain vähän aikaa.

      Ja mahakin on tietysti mennyt pitkään jatkuneesta tulehduskipulääkkeen syönnistä. Kylmällä hautominen ja kipugeelit auttavat yllättävän hyvin, täytyy kokeilla vielä tuotakin merisuolajuttua.

      Myös mekaaninen paine voi pahentaa tulehdusta, eli jos vaikka tiukat housut painavat bursitikohtaa tai nukkuu kovassa sängyssä.

    • kohtalotoveri

      kannattaa mennä mehiläiseen ortopedille, sieltä saa kunnon avun. Itsellä samanlaiset oireet. lokakuussa menossa mangneettikuvaan. Terveysasemaan ei voi luottaa.

    • Anonyymi

      Limapussissa ei ole hermotusta joten sen piikitäminen ei ainakaan satu.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2131
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1938
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1888
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1690
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1488
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe