Ilmaiset virustorjuntaohjelmat

Juspa

Mulla on noihin ilmaisiin virustorjuntaohjelmiin selkeä, epäilevä kanta niiden toimivuudesta.

Olen aina ostanut jonkun, esim. F-Securen, Nortonin, Trendin jne., ja aina olen vaihtanut johonkin toiseen koska en ole ollut tyytyväinen.

Ihan suoraan tunnustettava etten uskalla vaihtaa ilmaiseen virustorjuntaohjelmaan kun epäilen niiden tehokkuutta.

Haluja kyllä olisi käyttää ilmaisia ohjelmia, mutta kun on jotenkin turvallisempi olo jos on ostanut ohjelman, eli sellainen fiilis että ne kestävät virushyökkäyksen ja ilmaiset ei.

Mitenköhän tällaisesta paniikista pääsisi eroon?

56

41155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • first_hp_finn

      ja säästyt viiruksilta. Minunkin koneessa eivät viirukset ole olleet.Laatuohjelma.

      • Juspa

        kaupasta hankittu virusohjelma, en viitsi "katkaista" sitä kesken maksetun periodin.

        Ehkä sitten sen jälkeen.


      • etpnen55
        Juspa kirjoitti:

        kaupasta hankittu virusohjelma, en viitsi "katkaista" sitä kesken maksetun periodin.

        Ehkä sitten sen jälkeen.

        Älä ihmeessä ota riskiä jos sinulla on omalle nimellesi rekisteröity virustorjuntaohjelma ostettuna kaupasta. Sitä vain muistat ajoittain päivittää niin virukset pysyy loitolla. F-securen virusturva on erittäin hyvä ja F-securella on myös haittaohjelmien scannaus ohjelmiakin useita, kannattaa tutustua niihin eikä alkaa ilmaisia ohjelmia imuroimaan sillä sieltä ne haittaohjelmat monesti tulee ja viruksia on koneesi täynnä imoroituasi jonkin sellaisen ilmaisen "virustorjunta" ohjelman.


      • tyyttyväinen käyttäjä

        Lataa Avast! se on ilmainen yksityiselle henkilölle, yritykselle se maksaa. On toiminut minulla jo vuoden. Se päivittyy jatkuvasti.
        Suosittelen.


      • SEKURIT
        etpnen55 kirjoitti:

        Älä ihmeessä ota riskiä jos sinulla on omalle nimellesi rekisteröity virustorjuntaohjelma ostettuna kaupasta. Sitä vain muistat ajoittain päivittää niin virukset pysyy loitolla. F-securen virusturva on erittäin hyvä ja F-securella on myös haittaohjelmien scannaus ohjelmiakin useita, kannattaa tutustua niihin eikä alkaa ilmaisia ohjelmia imuroimaan sillä sieltä ne haittaohjelmat monesti tulee ja viruksia on koneesi täynnä imoroituasi jonkin sellaisen ilmaisen "virustorjunta" ohjelman.

        mulla on sellainen ja kone on jumissa jatkuvasti vain ja ainoastaan sen takia. ongelmia ei ollut nortonilla.


      • -----------------------
        SEKURIT kirjoitti:

        mulla on sellainen ja kone on jumissa jatkuvasti vain ja ainoastaan sen takia. ongelmia ei ollut nortonilla.

        Se tarvitsee koneelta enemmän kuin noi muut ohjelmat, ei saa olla kovin vanha kone ja pitää löytyy tehoja ja muistia..

        Itselläni jumiittaa F-Securella, mutta Nortonia pidän epäilyttävänä, se ei ainakaan huomaa kaikkia viruksia ym hyökkäyksiä mitä muuta huomaa..


      • f-secure sucks
        ----------------------- kirjoitti:

        Se tarvitsee koneelta enemmän kuin noi muut ohjelmat, ei saa olla kovin vanha kone ja pitää löytyy tehoja ja muistia..

        Itselläni jumiittaa F-Securella, mutta Nortonia pidän epäilyttävänä, se ei ainakaan huomaa kaikkia viruksia ym hyökkäyksiä mitä muuta huomaa..

        päästi läpi 'jotakin', joka muutti toisen kovon formaatin. Ei osannut siivota örkkiä pois.

        Lisäksi joku onnnistui kaappaamaan sähköpostini palvelimekseen, vaikka oli f-secin kaikki säädöt muka kunnossa!

        Kone kävi huollossa ja suosittelivat vaihtamaan f-securen Nortoniin, on kevyempi. Vaikka ei koneen tehossa ynnä muistissa puutetta.

        Jotain kai kertoo sekin kun useammassa liikkeessä myyjät eivät suositelleet F-securea. Sanoivat vaihtaneensa itsellee Nortonin.

        Jopa puhelinfirmassa, jossa F-secure kuuluu ikään kuin liittymän kylkiäiseksi.

        Nyt on oma kone pelittänyt ilman ongelmia 4kk.

        Kakkoskoneessa on ilmaiset avast ja ZoneAlarm. Sekin on toiminut ihan kunnolla.


      • kokemuksia...
        tyyttyväinen käyttäjä kirjoitti:

        Lataa Avast! se on ilmainen yksityiselle henkilölle, yritykselle se maksaa. On toiminut minulla jo vuoden. Se päivittyy jatkuvasti.
        Suosittelen.

        Kun käytin Avastin taustasuojaustoimintoa, ohjelmien avautuminen hidastui todella paljon. Taitaa Avast syödä aika reippaasti resursseja, kone on nimittäin melkein uusi (Athlon XP 2800 ja 512Mt). Ja Zonealarmin kanssa oli yhteensopivuusongelmia. Yliopiston nettisivuilta sain Symantecin ohjelman opiskelijalisenssillä, normaalistihan tämä on maksullinen. Toiminut täysin ongelmitta ja luotettavasti, eikä hidasta konetta yhtään.


      • HELP!
        tyyttyväinen käyttäjä kirjoitti:

        Lataa Avast! se on ilmainen yksityiselle henkilölle, yritykselle se maksaa. On toiminut minulla jo vuoden. Se päivittyy jatkuvasti.
        Suosittelen.

        TOIMIIKO AVAST F-seguren KANSSA??????

        Siinä se kysymys?

        KIITOS!


      • joku juntti
        HELP! kirjoitti:

        TOIMIIKO AVAST F-seguren KANSSA??????

        Siinä se kysymys?

        KIITOS!

        Kahta virustorjuntaa ei saa olla samassa koneessa samaan aikaan. F-secure on perseestä. Jumittaa vain koneen.


      • Pettynyt myöskin
        Juspa kirjoitti:

        kaupasta hankittu virusohjelma, en viitsi "katkaista" sitä kesken maksetun periodin.

        Ehkä sitten sen jälkeen.

        Minä poistin F-Securen kesken lisenssin, koneeni oli aina puoliunessa, eli hidas. Latasin tilalle ilmaisen Avastin, nyt pelittää loistavasti.


      • ............
        etpnen55 kirjoitti:

        Älä ihmeessä ota riskiä jos sinulla on omalle nimellesi rekisteröity virustorjuntaohjelma ostettuna kaupasta. Sitä vain muistat ajoittain päivittää niin virukset pysyy loitolla. F-securen virusturva on erittäin hyvä ja F-securella on myös haittaohjelmien scannaus ohjelmiakin useita, kannattaa tutustua niihin eikä alkaa ilmaisia ohjelmia imuroimaan sillä sieltä ne haittaohjelmat monesti tulee ja viruksia on koneesi täynnä imoroituasi jonkin sellaisen ilmaisen "virustorjunta" ohjelman.

        Se on helvetinmoinen bloatti!!! Jos maksullisia käyttää niin parhaimpia taitaa olla Norton. Ilmaisista sitten Avast.


    • Raivo
    • respecti resepti

      lataa AVG free .. kotikäytössä ilmainen ja sanoisin et 1kk sissään melkeen joka päivä tullut update.

      noh.. siis.. jos 1 vk päivittää niin 2-3 updatee.

      Toiminut luotettavasti. Lisäksi erillinen palomuuri... itse pidän Zonealarmia.

      Eli AVG Zonelarm Adaware joku registerin fixaus ohjelma.. noilla saa windowsin toimiin aikas kauan.

      ja ettei instaile netistä kaikkee...

      • paten

        Joo hyvä on,


    • Vuxtin

      Jos perustaa turvallisuudentunteensa johonkin viruksentorjuntasoftaan, niin tunne on harhaanjohtava ihan riippumatta siitä, kuinka paljon on softasta maksanut. Oikea tietoturva kun lähtee ihan toisesta päästä, ja viruksentorjunta on lähinnä se viimeinen oljenkorsi, joka tulee apuun kun kaikki muut keinot ovat jo pettäneet.

      • Epe

        Jep! Olen samaaa mieltä!! T: Viimex eilen poistanu omalta koneelta...


    • Epäilijä II

      Onko mikään lehti tai muu taho testannut noita ilmaisia virustorjunta ohjelmia? Ja verrannut niitä maksullisiin.

      • molempia

      • kundi60

        Minäkin aikani epäröin vaan viimein imutin ZoneAlarmin, Avastin ja Ad-Awaren kun luin näiltä sivuilta kokemuksia. Olen ollut tyytyväinen enkä aio todellakaan maksaa enää. Kiitoksia vaan hyvistä neuvoista joita täältä sain.


    • no problems

      mulla on nyt ollut yli vuoden antivirin ilmaisversio ja zonealarmin ilmainen muuri, eikä mitään ongelmia. testeissä antivir personal edition classic on todettu parhaaksi ohjelmaksi.

    • Lataava

      Tulee mieleen Ruotsin päätös maksullisuudesta.Kumpikohan on turvallisempaa?Maksetusta ei tyhjene koko talous,ilmaisversiosta annat kaikesta puolet.

    • Paniikista

      Eroon yksinkertaisesti.
      Olen pari vuotta käyttänyt Acronis True Image-ohjelmaa. Tehdään koko kiintolevystä varmuuskopio esim. DVDRW:lle,(tietenkin silloin kun kone on puhdas). Varmuuskopio kannattaa tehdä aika ajoin ja silloin kun tulee isompia kokoonpanomuutoksia. Kyseisellä ohjelmalla uudelleen asennat windowsin, kaikki asetukset ja asennetut ohjelmat 15 minuutissa,eikä tietoakaan viruksista. Ajan säästö on valtava verrattuna siihen jos pitää formatoida kiintolevy ja alkaa kaikki puhtaalta pöydältä. Ei paljon kannata tapella viruksien kanssa kun niistä pääsee helposti eroon. Suosittelen kokeilemaan.

      • petex

        Käytin antivir softaa ja olin todella tyytyväinen, lisäksi sygate personal firewall.
        Nuo maksulliset tuppaavat olevan aika möhköjä, joku fsecure on todella järkyttävä.
        Toki opera,adaware sbybot messissä.
        Nykyisin käytän UBUNTU linuxia ja olen tähän tyytyväinen, ei koneen resursseja syö ylimääräiset ohjelmat.


    • Kokemusta

      Sukulaiseni osti tietokeneen, hyvä "paketti" sinäänsä. Myyjä oli kertonut, että koneessa on
      päivittyvä virustorjunta, mutta oli jättänyt
      kertomatta, että se oli imuroitu intternetistä. Käyttäjä ei tiennyt ohjelmista yhtään mitään,
      luotti, että kaikki on ok.
      Aikanaan kone olkoi temppuilla, kävi hitaaksi
      ymm. Asennettiin nortton, ja yllätys oli suuri.
      Kun kone oli jauhanut 8 h tuli ilmoitus, poistettu 3400-haittaohjelma/virusta.
      Että se siitä ilmaisista virusohjelmista.

      • petex

        Tais olla aika virallinen puoti?


      • mikähän

        tämä imuroitu ohjelma oli?


      • bimbo vaan

        Mulla koneessa f-securen virustorjunta ohjelma.Nyt vähän aika sitte kone ilmotti,että joku trojan virus ois päässy sisään..nyt en pysty päivittää kys.ohjelmalla virustietokantoja tai jotain???Mitähän vielä tarkoittaa ku yahoon palkisto tossa yläpuolella blockaa koko ajan lisää jotain???nyt jo 91 blocked.En ymmärrä mitään...


      • linux jyrää

        viruksia voi päästää sisään koneelle yksinkertaisesti antamalla niiden tulla
        - vanhempani eivät osaa sanaakaan englantia ja hyväksyivät oletuksena aina kaikki virusvaroitukset tuhoamatta niitä taikka eliminoimatta.Tyyli aina sama: Keep on going !

        Muuten tiesitkö, että myös NORMAN asennetaan imuroimalla se netistä??? Ja sekin päivittyy "itsestään" !


      • bimbo vaan
        linux jyrää kirjoitti:

        viruksia voi päästää sisään koneelle yksinkertaisesti antamalla niiden tulla
        - vanhempani eivät osaa sanaakaan englantia ja hyväksyivät oletuksena aina kaikki virusvaroitukset tuhoamatta niitä taikka eliminoimatta.Tyyli aina sama: Keep on going !

        Muuten tiesitkö, että myös NORMAN asennetaan imuroimalla se netistä??? Ja sekin päivittyy "itsestään" !

        Ajattelin että joku tietäväinen olisi osannut kertoa mitä pitää tehdä,kun ite olen ihan pihalla.Kerroin vaan omin sanoin mikä mulla oli onkelma...


    • wäsäilijä

      Ostettaessa koneessa oli Norton.Se on vain aavistuksen parempi kuin ei mitään, jos sitäkään.Laitoin kesken kaiken Avast:in , ja nyt pysyy pöpöt kurissa.Täydennettynä Ad-Awarella, suoja tuntuu hyvältä.

    • TuxRacer

      Niinpä niin. Maksamalla "laatutuotteesta" paljon saadaan kuluttajille syntymään se harhakäsitys, että saa rahoilleen vastinetta. Virustorjuntaohjelmistot ovat valitettavasti yksi esimerkki tällaisista. Olen tavannut monta näistä "vainoharhoista" kärsivistä pöpökammoisista, jotka käytännössä kiipeilevät seinille jos jostain syystä eivät saa päivitettyä uusimpia viruskuvauksia netistä(päivityspalvelin tilapäisesti poissa käytöstä tms.)
      Olen nukkunut yöni rauhassa ja arvaatko miksi?
      Vastaus: En käytä microsoftin tuotteita laisinkaan.

      • Eetvartti

        Omat kokemukseni=3 vuotta Norman joka oli aluksi vähän vaikeaselkoinen mutta toimiva.Sitten välissä hetken aikaa ilmaiset AntiVir, sekä palomuurina Zone Alarm,ei valittamista. Mutta minulla ainakin on parempi olla suomenkielinen, ja asensin F-Securen 3kk ilmaiskokeiluversion, jonka päivitin joku aika sitten F-Secure 2006 versioon vähän yli 50€:n hintaan.Jo kokeiluaikana tykästyin F-Secureen ja viimeinen "pisara" oli Mikrobitti lehden testi 1/2006 numerossa jonka tämä F-Secure 2006 voitti.


      • Joooo
        Eetvartti kirjoitti:

        Omat kokemukseni=3 vuotta Norman joka oli aluksi vähän vaikeaselkoinen mutta toimiva.Sitten välissä hetken aikaa ilmaiset AntiVir, sekä palomuurina Zone Alarm,ei valittamista. Mutta minulla ainakin on parempi olla suomenkielinen, ja asensin F-Securen 3kk ilmaiskokeiluversion, jonka päivitin joku aika sitten F-Secure 2006 versioon vähän yli 50€:n hintaan.Jo kokeiluaikana tykästyin F-Secureen ja viimeinen "pisara" oli Mikrobitti lehden testi 1/2006 numerossa jonka tämä F-Secure 2006 voitti.

        MikroPiltti ei testaa ohjelmia viruksilla.


    • miiuli

      Miulla oli vuoden päivät koneella antivir, ilmainen ja netistä ladattava. Päivittäin käytän nettiä eikä mitään ongelmia ollut. Sitä noin viikon välein päivitin ja hyvin toimi. Suosittelen lämpimästi, helppokäyttöinen ja testatusti toimii!

      • Sepe

        Omassa koneessa n.2 vuotta toiminut ongelmitta. Löytää hyvin virukset (paremmin kuin esim. F-Sesure tai Norton). Kokeiltu on. Haittapuolina se, että ohjelma ei päivitä itseään automaattisesti. Päivitys helppoa, kunhan vain muistaa aina välillä tehdä sen. Suosittelen.


      • Antti Vir
        Sepe kirjoitti:

        Omassa koneessa n.2 vuotta toiminut ongelmitta. Löytää hyvin virukset (paremmin kuin esim. F-Sesure tai Norton). Kokeiltu on. Haittapuolina se, että ohjelma ei päivitä itseään automaattisesti. Päivitys helppoa, kunhan vain muistaa aina välillä tehdä sen. Suosittelen.

        Uusin versio AntiViristä päivittää automaattisesti

        http://www.free-av.com/


    • ilmaiseksi

      Olen kokeillut Nortonia ja F-Securea, kummatkin ihan okei, Norton tosin taustalla raskas ja vuotaa toisinaan.

      Nyt pyörii ilmaiseksi:
      Avast- virustorjunta
      Kerion palomuuri, Zonealarm myös hyvä
      Spywareblaster ja Microsoftin oma Antispyware
      CcCleaner putsaukseen

      Ei ole ollut ongelmia, välillä onlineskannaan Kasperskyllä eikä mitään ole löytynyt.

      Jos olisi rahaa ostaisin Macin,eipä tarviis niin paljoa tätä miettiä.

    • Juuba

      Jos sulla on ilmainen virustorjunta niin kannattaa testata ohjelmaa Trojan Remover. Se on mun kokemusteni mukaan todella tehokas troijalaisten etsintä- ja poisto-ohjelma. Ilmainen 30 päivää toimiva versio on ladattavissa täältä:

      http://www.simplysup.com/tremover/download.html

    • Meikä

      Hommaa Avast tai AVG.

      Nuo päihittää yleensä kaupallisiakin virustutkia.

      • Meikä

        AVG ollu tutkana kokoajan ja ei oo virusongelmat vaivannu...


    • on hyviä

      Tällä hetkellä käytössä on kolmen kuukauden koekäyttö nortonista, koska koneeni sekosi jostain syystä ja siihen piti palauttaa tehdasasetukset joten sain uudestaan koekäyttöön nortonin.
      Mutta sitten kun tää norton-aika loppuu ni otan käyttöön samat ohjelmat kun tässä oli ennen koneen sekoamista:
      Avast-virustorjunta ja
      Zonealarm-palomuuri

      Lisäksi käytän vakoiluohjelmien estoon spywareblasteria ja jos niitä kuitenkin pääsee koneelle ni sitä varten on vielä ad-aware.
      Nämä on toiminut tosi hyvin.

      Täytyy vielä sanoa että koneeni sekoaminen ei johtunut äsken mainituista ohjelmista vaan eräästä rekisterinputsaus-ohjelmasta nimeltä wash and go (tai joku semmonen). Sitä en suosittele kellekkään. Olen aika varma että se sekoitti koneeni, koska kaikki toimi ihan hyvin ennen sen käyttöä. Se putsasi rekisterit vähän turhankin perusteellisesti ja tuloksena oli se, etten päässyt nettiin koska ip-osoitetta ei löytynyt. Sitten piti ottaa kone uudestaan käyttöön alkuperäisillä asetuksilla niin johan pääs nettiinkin.

    • spriteZ

      hyviä on ilmaisetkin virustorjunta ja palomuuri ohjelmat. Itse käytin AVGtä, AntiViriä ja koetin myös jotain jota en muista, hyvin toimivat kaikki. Palomuureista käytin ZoneAlarmia ja tyytyväinen olin kaikkiin. Sitten vaan kyllästyin ohjelmien kanssa värkkäämiseen ja vaimo ei osannut niitä käyttää, ostin Norton Internet Securityn vain sen helppouden takia. Jos olisi kone vain omassa käytössä, en varmaan ottaisi maksullista turvaa. Maksullissa on yleensä valmiina kaikki asetukset joihin ei tarvitse tavan internet surffailian paljoa puuttua. Ilmaiset antavat saman turvan, mutta hieman vaatii enemmän, eikä taida olla asiakaspalvelua näillä ilmaisilla jonne voisi soittaa mikäli ei itse osaa.

    • ei.viruksia

      Mulla on ollut Avast todella pitkään,ja on tosi huippu torjuntaohjelma! Päivittyy automaattisesti, saa suomeksi ja on tehokas. Ja vielä ilmainen. Eipä ole viruksia näkynyt,ja kone huippu kunnossa. =)

      • pari vuotta sitten

        Pari vuotta sitten kokeilin ilmaista Avast virustorjuntaa. Asennus meni hyvin ja koneen boottauksen jälkeen Avast suositti päivittämään ohjelman uuteen versioon - tein työtä käskettyä ja annoin ohjelman päivittää itsensä ja boottasin koneen. Sen jälkeen Windows 2000 Professional ei enää koskaan käynnistynyt ilman uudelleen asennusta. Asensin takaisin Norton Internet securityn ja huomasin ilokseni että sain vuoden käyttöaikaa sille kun kone tuli asennettua puhtaalta pöydältä uudelleen.


      • ei hyvä meille

        meillä avast ja mainosikkunoita ja rivejä kone täynnä..ei ainakaan niitä estä.


    • Peetee

      Kyllä nuo ilmaiset testeissäkin pärjäävät ihan hyvin maksullisia vastaan...

    • kiinni

      mulla oli antivir(ilmanen) zonealarm (ilmanen) ostin uuden koneen jossa f-sc. perseestä!!!
      Ilmaset tosi hyviä, deletoin ton f-sc veks ja laitan ilmaset takas.

    • Norton on toiminut minulla hyvin. Maksoi vähän, mutta on se ollut hintansa arvoinen.

    • kertoo kaiken
      • seuraa ATK-lehtiä!

        Olen käyttänyt ilmaisia atk-lehden testaamia, ensin AVAST, mutta myöhemmin AVIRA ANTIVIR, koska se on nyt parempanan pidetty atk foorumeissa, joissa käyn kun tulee ongelmia.

        Minulla on kaikki ohjelmat ilmaisia koneessani, ollut alusta asti siis vuodesta 2004 , mutta kansainvälisesti tunnettuja ja testattuja. Ensimmäisenä vuonna ostin tietämättäni Norton antiviruksen, koska en silloin vielä tietänyt mitään atk:sta. En enää kyllä ostaisi.
        Atk-lehti on todennut, että ilmaiset kilpailevat yhtä hyvinä kaupan antivirusten kanssa.


    • oioioitrr

      Minulla on koneessa Avast 5, Malwarebytes, SuperAntispyware. Jos kaikilla skannaa niin kyllä sillä saattaa jo aika paljon haittaohjelmia lähteä, vaikka ilmaisia ovat. Ihan päteviä nämä ovat, mutta ilmaisversiosta puuttuu aina jokin ominaisuus mikä on maksullisessa. Tuotteen sivuilta saa selville että mitä ne ovat.

      • kiitos ei!

        ... luota ilmaisohjelmiin. Jos "tietoturvaohjelma" itsessään on virus, ja lasket kaiken sen varaan.... Huh huh.

        "Mitä ovat ilmaisohjelmien riskit?

        V. Ole tarkkana, mitä ilmaisohjelmia lataat, koska ilmaisohjelmat voivat koitua erittäin kalliiksi. Jotkin näistä ilmaisohjelmista sisältävät myös vakoiluohjelmia tai mainosohjelmia tai muuta haittakoodia, esimerkiksi viruksia, matoja tai niin sanottuja troijalaisia, jotka on upotettu ohjelmistokoodiin. Kun lataat ilmaisohjelmia tietokoneeseesi Internetin kautta, mukaan saattaa livahtaa haittaohjelmia. Haittaohjelmat saattavat tuhota tärkeitä tiedostoja. Toinen ilmaisohjelmien riski on tietokoneen altistuminen bottiverkkojen hyökkäyksille. Botit ovat haittaohjelmia, jotka ottavat tietokoneen valtaansa tietokoneen käyttäjän identiteetin varastamiseksi.


        Jotkin ilmaisohjelmat väittävät suojaavansa tietokonetta, tiedostoja ja tietoja verkkouhilta. Ole kuitenkin varovainen. "On vaarallista käyttää ilmaisohjelmia tietoturvaohjelmina", Vines muistuttaa. Hän suosittelee ilmaisohjelman valmistajan ja tuotteiden perusteellista tutkimista ennen niiden lataamista, mutta voi silti olla turvallisempaa maksaa suojauksesta valitsemalla jokin tunnettu tietoturvaohjelmisto. "Ikävä kyllä jotkut roistot yrittävät naamioitua viattomiksi valmistajiksi", kertoo Vines."


      • a.a.a.
        kiitos ei! kirjoitti:

        ... luota ilmaisohjelmiin. Jos "tietoturvaohjelma" itsessään on virus, ja lasket kaiken sen varaan.... Huh huh.

        "Mitä ovat ilmaisohjelmien riskit?

        V. Ole tarkkana, mitä ilmaisohjelmia lataat, koska ilmaisohjelmat voivat koitua erittäin kalliiksi. Jotkin näistä ilmaisohjelmista sisältävät myös vakoiluohjelmia tai mainosohjelmia tai muuta haittakoodia, esimerkiksi viruksia, matoja tai niin sanottuja troijalaisia, jotka on upotettu ohjelmistokoodiin. Kun lataat ilmaisohjelmia tietokoneeseesi Internetin kautta, mukaan saattaa livahtaa haittaohjelmia. Haittaohjelmat saattavat tuhota tärkeitä tiedostoja. Toinen ilmaisohjelmien riski on tietokoneen altistuminen bottiverkkojen hyökkäyksille. Botit ovat haittaohjelmia, jotka ottavat tietokoneen valtaansa tietokoneen käyttäjän identiteetin varastamiseksi.


        Jotkin ilmaisohjelmat väittävät suojaavansa tietokonetta, tiedostoja ja tietoja verkkouhilta. Ole kuitenkin varovainen. "On vaarallista käyttää ilmaisohjelmia tietoturvaohjelmina", Vines muistuttaa. Hän suosittelee ilmaisohjelman valmistajan ja tuotteiden perusteellista tutkimista ennen niiden lataamista, mutta voi silti olla turvallisempaa maksaa suojauksesta valitsemalla jokin tunnettu tietoturvaohjelmisto. "Ikävä kyllä jotkut roistot yrittävät naamioitua viattomiksi valmistajiksi", kertoo Vines."

        otetaan noin vakavasti, ettei edes lauantaina jouda lepäämään, niin taitaa mennä heikosti maksullisten myyjillä.

        On tullut seurattua eräänkin maksullisen torjunnan tehokkuutta ja en pidä lainkaan ilmaisia parempana. Oma lukunsa ovat sitten nämä huijausjutut WinAntivirus2009 tms. fakit.
        Tunnetuilla virustorjuntaohjelmien valmistajilla on yksityiskäyttäjille ilmaisversiot, joilla melko tarkkaan kaikki tuntemani käyttäjät ovat mainiosti tulleet toimeen vuosikausia. Kuten itsekin, windowsia käyttäessäni.


      • trararaa
        kiitos ei! kirjoitti:

        ... luota ilmaisohjelmiin. Jos "tietoturvaohjelma" itsessään on virus, ja lasket kaiken sen varaan.... Huh huh.

        "Mitä ovat ilmaisohjelmien riskit?

        V. Ole tarkkana, mitä ilmaisohjelmia lataat, koska ilmaisohjelmat voivat koitua erittäin kalliiksi. Jotkin näistä ilmaisohjelmista sisältävät myös vakoiluohjelmia tai mainosohjelmia tai muuta haittakoodia, esimerkiksi viruksia, matoja tai niin sanottuja troijalaisia, jotka on upotettu ohjelmistokoodiin. Kun lataat ilmaisohjelmia tietokoneeseesi Internetin kautta, mukaan saattaa livahtaa haittaohjelmia. Haittaohjelmat saattavat tuhota tärkeitä tiedostoja. Toinen ilmaisohjelmien riski on tietokoneen altistuminen bottiverkkojen hyökkäyksille. Botit ovat haittaohjelmia, jotka ottavat tietokoneen valtaansa tietokoneen käyttäjän identiteetin varastamiseksi.


        Jotkin ilmaisohjelmat väittävät suojaavansa tietokonetta, tiedostoja ja tietoja verkkouhilta. Ole kuitenkin varovainen. "On vaarallista käyttää ilmaisohjelmia tietoturvaohjelmina", Vines muistuttaa. Hän suosittelee ilmaisohjelman valmistajan ja tuotteiden perusteellista tutkimista ennen niiden lataamista, mutta voi silti olla turvallisempaa maksaa suojauksesta valitsemalla jokin tunnettu tietoturvaohjelmisto. "Ikävä kyllä jotkut roistot yrittävät naamioitua viattomiksi valmistajiksi", kertoo Vines."

        Hieman kyllä hämäävä tuo teksti. Avast!, AntiVir ja muut edellämainitut on todettu toimiviksi ja turvallisiksi, eikä niitä todellakaan saa sotkea samaan luokkaan näihin hämärillä keinoilla mainostaviin "virustorjuntaohjelmiin". Jos jotain ohjelmaa oikeasti tyrkytetään että se poistaa kaikki virukset mitä maailmasta löytyy, eikö se olisi automaattisesti kaikkien käytössä ja tunnettu ihan "tavallisenkin kansan" keskuudessa kuten F-Secure?

        Kannattaa siis todellakin varoa tyrkyttäen itseään mainostavia ohjelmia joiden tarkoitus on vain tuudittaa turvallisuudentunteeseen mainoslauseilla ja parilla näppärällä ikkunalla ja napata sitten joko kone itse tai sen sisältämää tietoa. Oikeasti järeät ohjelmat levittävät mainoksensa ihmisten kautta sillä mihin ne on tehty, eli suojaamalla tietokonetta viruksilta. Mitä parempi ohjelma, sitä enemmän hyvää sanaa foorumeilla ja näin käyttäjäkunta kasvaa.


    • dimppadimppa

      ZoneAlarm palomuuriksi, Avast! virustorjunnaksi ja Opera tai mikä tahansa muu kuin IE selaimeksi on sellainen kolmikko ettei ainakaan itselle viruksia sun muita pöpöjä ole päässyt yllättämään. Norton ja F-Secure on kyllä tultu nähtyä ja kokeiltua, enkä niihin koske ellei ole aivan pakko.

      Avastiin päädyin lähinnä sen takia, että se ei hörpi jatkuvasti resursseja käyttöönsä kun kone on päällä. Pikaisella katsauksella Avast käyttää yhteensä sen ~100 megaa taustasuojauksella, mutta se ei siitä paljoa muutu. Isot ja tunnetut ohjelmat kun tuntuvat vaan kahmivan aina tavuja sieltä ja täältä ja kohta muistia onkin mennytkin jo puolet mitä käyttöjärjestelmällä on tarjota.

      Tästä seuraava askel taitaisikin olla sitten vaihtaa johonkin Linux-käyttöjärjestelmään :D

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      137
      1906
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1898
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1848
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1630
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1153
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1127
    Aihe