Kätilöksi?

tyttö87

Eli kätilön opinnot kiinnostaisivat paljon, mutten ole oikein löytänyt mistään konkreettista tietoa opiskelusta ja sitten itse työstä..Onko tosi rankkaa, millainen palkka ja työllisyystilanne? Ja sitten olisi kiva kuulla niitä positiivisia puolia kun aina kuulee vaan niitä ei niin hyviä puolia..

Ja opiskelusta jotain.. Ensinhän opiskellaan sairaanhoitajan koulutus eikö ja sitten vasta kätilön koulutus? Mitä tuo kätilön koulutus sitten pitää sisällään, pääseekö jo avustamaan synnytyksissä jne..?

Niin ja sitten vielä pyrkimisestä, kuinka vaikeaa on päästä sisälle? Haluaisin kovasti Tampereelle, mutta luulen ettei keskiarvo riitä kun se on jotain 7.5 pintaan.. Katsooko ne siis ylioppilasarvosanoja siinä ketkä otetaan pääsykokeeseen? Sieltä suunnalta saattaisi ehkä olla paremmat paperit tulossa.. Myös Turku ja Helsinki kiinnostaisivat..
Nyt tuli tosi pitkä teksti, toivottavasti joku jaksaa vastata..:) Kiitos!!

20

16794

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • irmeli

      Aluksi opiskellaan sairaanhoitajaksi ja lopuksi on kätilöksi erikoistuminen. Saat siis tuplatutkinnon. Opinnot kestää 4.5 vuotta. Toki voit jouduttaakin opintoja, jos jaksat ottaa kursseja tiuhempaan tahtiin. Itse pääsin sisään lukion 8,1 keskiarvolla. Haastattelusta ja työkokemuksesta sain täydet pisteet. Haastatteluun kannattaa siis panostaa ja työkekemusta hankkia. Todisksen keskiarvolla ei ole niin suurta väliä - paitsi sen perusteella tietty kutsutaan haastatteluun...kovin kehnolla keskiarvolla ei kutsua haastatteluun tule.
      Rohkeasti vain hakemaan!

    • kätilöopiskelija

      Tietoa löytyy ihan hyvin kun vain katselee netistä tarpeeksi. Koulujen sivuilla kerrotaan jonkin verran kätilön työstä. Myös työministeriön sivuilta (www.mol.fi) löytyy hyvin tietoa. Siellä on suuntaa-antavaa informaatiota palkoistakin.

    • Sippeliina

      Joo muakin kiinnostais. Mikä on Suomen arvostetuin kätilökoulu? Stadiako? Vastatkaa, pliis!!

      • saga123

        Mitään arvostetuinta koulua ei ole, kaikki ovat saman arvoisia. Opiskelu tosiaan kestää sen 4,5 ja tahtoisinpa nähdä sen, ken tuota koulua nopeammin pystyy käymään. Aikataulu on jo tuossa todella tiukka ja käytännön harjoitteluja paljon.

        Kätilön työssä parasta on tietysti tuo syntymän ihme. Kätilöt voivat työskennellä monenlaisissa paikoissa, kaikki eivät tee työtä synnytysosastoilla. Myös raskaana olevia ja synnyttäneitä voi hoitaa tai esim. naistentautipotilaita.

        Kätilön työ on vaativaa, joskin myös palkitsevaa. Vastuu on suuri ja erilaisissa tilanteissa joutuu toimimaan nopeastikin.


      • eevastiinal
        saga123 kirjoitti:

        Mitään arvostetuinta koulua ei ole, kaikki ovat saman arvoisia. Opiskelu tosiaan kestää sen 4,5 ja tahtoisinpa nähdä sen, ken tuota koulua nopeammin pystyy käymään. Aikataulu on jo tuossa todella tiukka ja käytännön harjoitteluja paljon.

        Kätilön työssä parasta on tietysti tuo syntymän ihme. Kätilöt voivat työskennellä monenlaisissa paikoissa, kaikki eivät tee työtä synnytysosastoilla. Myös raskaana olevia ja synnyttäneitä voi hoitaa tai esim. naistentautipotilaita.

        Kätilön työ on vaativaa, joskin myös palkitsevaa. Vastuu on suuri ja erilaisissa tilanteissa joutuu toimimaan nopeastikin.

        Minua kiinnostaisi myös kovasti opiskella kätilöksi. Mutta alkaa olemaan ikää jo sen verran, ettei taida kannattaa..

        Kiitos siis kaikille asiallisesti kommentoineille hyvistä tiedoista :)


    • kätilöksi(kö)

      nimimerkki irmeli, missä oppilaitoksessa opiskelit/opiskelet kätilöksi?
      oon ite miettiny alaa ja mietin vaan et onko esim. helsinkiin vaikea päästä ja millaiset pääsykriteerit sinne ylipäänsä on yms. oisin tosi kiitollinen kaikenlaisista vastauksista, niist ois varmasti apua!

      • Kätevääkö

        Helsingissä päin kätilöksi voi opiskella Metropoliassa. Viime kevään haussa tarvitsi 30 pistettä, että sai kutsun pääsykokeisiin. Tähän riittää esimerkiksi ensimmäinen hakutoive ammatillisen tutkinnon keskiarvo 2,5/3 tai lukiopuolelta keskiarvo 7,5 ja äidinkieli, vieraskieli ja matematiikka/reaali M. Itse pääsykokeista piti saada ainakin 53,25 pistettä (ilmeisesti tähän lasketaan mukaan ensimmäisen toiveen pisteet, mutta ei pohjakoulutuspisteitä eli maksimi olisi 70?). Jos tuntuu, että et pääse pääsykokeisiin, kannattaa paperrille arpoa esim. perus hoitotyön koulutus, koska sen kautta kokeisiin pääsee helpommin.


    • saltsu1

      Moi! Minä olen kanssa miettinyt kätilön ammattia ja kysymys on että voiko kätilön koulutukseen mennä vaikka ei olisi lukio pohjaa vaan esim. lähihoitaja pohja?eli peruskoulusta menisin lähihoitaja kouluun ja sieltä "kätilö kouluun", Onko se mahdollista vai onko lukio pakollinen?Kiitos jos voisitte vastata!!

      • 1133+11

        Voi mennä. Mikä tahansa toisen asteen koulutus antaa hakukelpoisuuden.


    • saltsu1

      Okei, kiitos tiedosta!(: Jos täällä olisi sellasta joka kätilönä on työskennellyt niin onko niin että kätilöllä on aina 3 vuoro työ? Ja missä muualla kätilö voi työskennellä kun synnytys sairaalassa avustamassa synnytystä?Lisä tietokaan ei ole pahitteeksi!;)

    • Katsy78

      Mieti tosiaankin haastattelutillanneta tarkkaan etukäteen, siellä tulee aivan varmasti kysymys "Miksi haluat juuri tälle alalle"? Siinä ei hyvällä katsota jos sanot jooo kiinnostaa vaa kattoo kun se lapsi työntyy sieltä...

    • ~Snorkfröken~

      Kuinka paljon yo-arvosanat vaikuttavat (niistähän saa aika paljon pisteitä)? Kuinka paljon saa pisteitä mistäkin yo-arvosanasta?

    • laa_laa3

      heippa,olen aikuispuolella lähihoitsuksi opiskeleva,ja minua kiinnostaa jatkaa opintoja kätilöksi.Tietääkö kukaan voiko Lahdessa ammattikorkeassa suuntautua kätilöksi?

    • ~nurse01
    • lapintytto-97

      Mullon aina ollu haaveena päästä kätilöksi. Oon nyt amiksessa ja aattelisin, että ku täältä pääsen sitte 2016 nii voisin hakea johoki kätilökouluu. Missä kaikkialla niitä kouluja on? :D kiitti vastauksista jo etukättee :D!

    • Osaako joku sanoa

      Millaisia pisterajoja aikaisempina vuosina on ollut siihen, että pääsee pääsykokeeseen? 2013 se oli ilmeisesti 31, kuulostaa aika korkealta. Onko se aikaisempina vuosina ollut tuotakin korkeampi? Löysin pari tilastoa metropolian sivuilta, 2-3 vuoden ajalta, eli ei kovin kattavaa...

    • Lolash8

      moi kaikille,kuka muista viimeinen haastattelu kysymyksiä ja koe,koska en muista kaikki...voisitko auttaa kiitos!

    • kyhmyjoutsenn

      Pureskele kynnet lyhyeksi. Pitkä etu- ja keskisormi katsotaan eduksi, saat lisäpinnoja. Pianonsoiton harrastaminen on myös extraa. BMI yli 30 on nykyisin yleistä, suotavaa ja kotoista, äidillistä ja turvaatuovaa. Kova ääni ja puhumisen tarve normiominaisuuksia, vai lieneekö vain sattumaa.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      57
      5700
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      23
      3607
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      212
      1765
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      28
      1722
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      93
      1188
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      29
      1145
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      49
      927
    8. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      259
      876
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      72
      849
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      838
    Aihe