kylppärin vesueristys taloyhtiössä

hannele

Tietääkö kukaan, kuuuluuko taloyhtiön kustantaa vesieristys kylppäriin, kun tehdään remppaa? jotkut sanoo että kyllä , toiset on sitä mieltä, että se maksaa, joka tekee. Onko mitään lakipykäliä olemassa asiasta ?

15

11307

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taloyhtiössä

      pitäisi saada korvaus vesieristeestä. Olen ensimmäinen kylppäriremontin tekijä yhtiössä, ja isännöitsijä sanoi, että periaatteessa taloyhtiö maksaa vesieristyksen (yhtiön edustaja tarkasti vesieristyksen). Nyt vain odottelen yhtiökokousta, missä esittää kuitit ja kulut, ja odottaa kuinka käy. Sääntöhän menee niin taloyhtiöissä, että asukas vastaa sisäpinnoista ja yhtiö pinnan alla olevista jutuista. Tärkeintä on tuo eristyksen hyväksyttäminen yhtiöllä!

    • tapauksesta

      Riippuu ihan tapauksesta. Jos kylppärissä on olemassa ehjät vesieristeet (muovimatto tai laatan alla vesieristys) ja ne rikotaan remontin teossa, niin miksi taloyhtiön pitäisi maksaa.. Jos taas on kyseessä vesivahinko tai vesieristys on vanha tai puuttellinen tai sitä ei ole ollenkaan, niin fiksu taloyhtiö maksaa vesieristeet ja asennustyön ja myös valvoo työn. Vastuu remontissa on kuitenkin tekijällä/teettäjällä eli remppahfirmalla ja osakkaalla.

      • Late

        Mikäli edellisestä remontista on kulunut aikaa, niin kyllä fiksu taloyhtiö maksaa vesieristykset tapauksessa kuin tapauksessa, sekä valvoo työn lopputuloksen. Hyvin tehty homma kuitenkin nostaa kiinteistön arvoa ja vähentää suurempia riskejä.


      • tapauksesta.

        Itse itseään selventäen.. Siis yksittäisen osakkaan kylppärin tasonparannusrempassa (ei esim. vesivahinko) vastuu remontista on osakkaalla, vaikka taloyhtiö valvoisi remontin. Jos remppa tehdään taloyhtiön toimesta, vastuu tietty pysyy taloyhtiöllä.


    • meillä

      Ainakaan minulla ei ollut ongelmaa. Taloyhtiö kustansi kylppärin lattian tasoituksen, vesieristeet ja työt, myös kostuneet saunan lämpöeristeet ja höyrynsulun.

      Ihan järkevää, sillä talo on 1990 rakennettu ja vuotoja alkaa ilmaantua. Niitä korjaillaan sitte sitä mukaa, mutta korjaus ei ole todellakaan mitään luksusta.. Jos asukas tekee laatoitus remppaa, niin tässä yhteydessa taloyhtiö järjestää, valvoo ja maksaa eristykset.

    • Omilla rahoilla

      Voi kuulua taloyhtiölle. Mutta mikä se taloyhtiö on ? Eikö kysymys kuuluisi paremmin niin että kuuluuko naapurien maksaa vesieristys.

      Meillä ainakin tehtiin kylpyhuoneremontti omilla rahoilla, ei yhteiskunnan eikä naapurien rahoilla.

    • näin_se_menee

      On pykälät. Osakas kustantaa kun kyseessä ei ole vaurion korjaus.

    • Päätös.

      Ei kai kuulu mitenkään kustantaa.

      Mutta hallitus voi tehdä päätöksen.

      Minunkin asunnoisani omassa ja vuokratuissa on tehty monenlaisia päätölsiö.

      Toisessa taloyhtiö teettää ja kustantaa,
      vesieristyksen.
      Eli kun ilmoitat, taloyhtiö purkaa vanhan ja vesieristää.
      Senjälkeen voit itse laatoittaa.

      Toisessa maksaa vain vesieristys tarvikkeet.

      Toisessa maksaa tarvikkeet ja työn.

      • jahanson max

        .. ja hallitus maksaa eristeet omasta pussistaan, jos yksikin osakas älähtää..


    • lakipykäliä

      On toki lakipykäliä ja riippumatta siitä mitä edelläolevat asiasta sanoo niin ei ole yhtä totuutta asiasta koska kustannusjako riippuu taloyhtiön noudattamasta vastuunjako käytännöstä.

      Tuosta taloyhtiön ja osakkaan välisestä vastuu jakaumasta on olemassa yleinen suosituslinja jonka mukaan vesieristys kuuluu taloyhtiölle eli ei osakkaan kustannuksiin.Mutta pitää muistaa,että taloyhtiöllä voi olla myös tuosta linjasta poikkeava vastuu käytäntö.Nudatettava linja löytyy yhtiöjärjestyksestä.

      Vaikka vesieristys kuuluisikin taloyhtiölle niin pitää muistaa kohtuu asioissa,Jos esimerkiksi remontoi pesutiloja säännöllisesti kun ei värit enää ole muotia niin ei ole kohtuullista vaatia joka kerta yhtiöltä korvausta vesieristeistä koska
      nekin pitää laittaa usein kaakelien vaihdon yhteydessä.

    • Jos as.oy:n yhtiöjärjestyksessä on määritelty että vesieristyksen asennuksen kulut kuuluu osakkaan itse maksettavaksi, silloin osakas maksaa. Jos taas mitään tälläistä ei ole määritelty niin yhtiö maksaa.
      Kaikessa tapauksessa yhtiöllä on oikeus vaatia että eristys laitetaan ja myös oikeus valvoa,että näin myös tulee tehtyä.

    • Tilintarkastaja

      Vesieristyksestä on hyvä keskustella yhtiökokouksessa. Me olemme sopineet, että ei makseta, mutta jos joku veisi käräjille, joutuisimme maksamaan. Mikäli yhtiöjärjestystä muutetaan, silloin voidaan määrätä, että jokainen maksaa itse. Silloin asia on yksiselitteinen.

      Sinänsä ilmaista se ei ole, vaikka taloyhtiö maksaisi, sillä yhtiövastikkeessa joudumme maksamaan yhtä sun toista.

      • minä.minä....

        Eikös se ole kaikkien etu,että jos jollain repsottaa kaakelit tai muovipinnat kylppärissä niin taloyhtiö tulis vastaan remontti kustannuksissa maksamalla vesieristeeseen saakka... Onkos se parempi vaihtoehto,että asukas antaa veden päästä rakenteisiin saakka ja sitten kuivatellaan sieltä sun täältä...ja sehän ei taidalla olla ilmaista touhua.


    • Näin menetellään!

      Taloyhtiö ei saa maksaa vedeneristeitä ns. mukavuusremontin (vedeneristeissä ei ole vikaa) tekijälle, se on vastoin as.oy. lakia.

      Jos vedeneriste pettää, silloin yhtiö maksaa vedeneristeen sekä myös laatat ja tarkastusmaksutkin.

      Tässä on paljon tietämättömyyttä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En ole rakastunut

      Tai ihastunut sinuun. Kiinnostuin kyllä heti koska erotut massasta.
      Ikävä
      405
      4119
    2. Miksi suomalaisia vainajia säilytetään kylmäkonteissa ulkona? Näin kuolleita kohdellaan Suomessa

      Suomesta ei löydy enää tilaa kuolleille. Tänä päivänä vainajia säilytetään ympäri maata ulkona kylmäkonteissa. Kontit
      Maailman menoa
      229
      2047
    3. Olen ärtynyt koska

      minulla on tunteita sinua kohtaan. Tunteita joita en voi ilmaista. Kaipaan kaikkea sinussa. Siksi olen välillä hankala.
      Ikävä
      68
      1520
    4. Suomalaiset marjat loppuvat

      Suomalaiset marjat mätänevät metsään, koska ulkomaalaiset, lähinnä thaimaalaiset poimijat ovat huolehtineet suomalaisten
      Maailman menoa
      155
      1345
    5. Yhteiskuntaa hyväksi käyttäjät

      Kyllä täällä Suomussalmellakin osaavat käyttää näitä Suomen etuja hyväksi. Vuokrataan ns. asunto lapselle että saa asu
      Suomussalmi
      61
      1003
    6. Joku tukeva täti syyttää suomalaisia rasisteiksi Hesarissa

      ”Kaikki valkoiset ihmiset Suomessa ovat kasvaneet rasistiseen ajatteluun”, sanoo Maija Laura Kauhanen: https://www.hs.
      Maailman menoa
      167
      1001
    7. Mitä teen väärin?

      Alkaa pikku hiljaa tympäsemään ainainen pakkien saanti. Eka ennen kun nähdään, miehet ovat kiinnostuneita viestittelemää
      Sinkut
      127
      965
    8. Puhutko toisista ihmisistä

      pahaa, jotta näyttäytyisit itse jotenkin paremmassa valossa?
      Ikävä
      117
      913
    9. Hallitus korottaa yleisen arvonlisäveron 25,5 prosenttiin

      Yleisen arvonlisäveron kiristäminen 1,5 prosenttiyksiköllä on hallituksen järein toimi kehysriihessä. Se voi tuoda valti
      Perussuomalaiset
      222
      906
    10. Haluaisin tietää

      mikä saa sinut tuntemaan olosi rakastetuksi. Ja sitten haluaisin mahdollisuuden tehdä juuri niin. 💔
      Ikävä
      51
      888
    Aihe