Au-pair Suomessa

Kokemuksia?

Olemme ajatelleet ensi syksynä hankkia perheeseemme Au-pairin. Kaikki vinkit olisivat tervetulleita. Olemme ajatelleet maksaa 200 e/kk
ja työaika olisi 25 h/vko. Pieniä luontoisetuja kuten internet yms. Oma huone ja kylppäri. Tietysti ruoka kuuluu hintaan. Äiti olisi kotona koko ajan, ja lapsia syksyllä on kaksi.
Kuulostaako palkka kohtuulliselta? Entä työtunnit?
Paljonko kannattaisi maksaa lisätyötunneilta? Olen ajatellut 3 e/h. Voiko viikkotyöajan jakaa siten, että osa töistä olisi viikonloppuisin? Riittääkö kaksi vapaapäivää viikossa?
JA ASIATTOMAT ÄLKÄÄ VASTATKO, TEITÄ RIITTÄÄ! (Tyyliin: Au-pair perheet ovat mielipuolisia orjatyön teettäjiä jne..) Haluan nimenomaan asiallista tietoa, etten odota au-pairilta kohtuuttomuuksia.

17

3201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Odotus................

      Kaksi vapaapäivää/vko pitää olla. Työtunteja voi teettää enemmän. 200€/kk on ihan liian vähän (ette tule saamaan ketään). Ylityöstä ei riitä 3€/tunti.

      • sitten

        Ystäväni (ulkomaalainen, asuu Suomessa) teki 1000 mk:lla kk:ssa jopa 10 tunnin päiviä perheessä, kun vanhemmat olivat kokopäivätyössä. 200 e on sentään 1200 mk ja työaika vain 20-25 h/viikko. Että kyllä niitä au-paireja saisi halvalla, mutta mielestäni tuollainen palkka on jo kiskontaa. Itse en kehtaisi moiseen alentua ja käyttää hyväksi itäblokin tyttöjen ulkomaankaipuuta.


    • _itse

      töitä 3 €/tunti? kaksi vapaapäivää ok, jäähän tuosta illat pääsääntöisesti vapaaksi vai kuinka? voi teettää viikonloppuisinkin mielestäni. kuukaudessa tulee yli 100 työtuntia, tällöin maksaisitte alle 2 €/tunti. kyllä varmaan sanomattakin tajuat, ettei kovin reilulta kuulosta. mielestäni vähintään 500 €/kuussa palkkaa ja ylityötunneista voitte sopia tapauskohtaisesti.

      • HAH!

        Tuollaista summaa nyt hel**tissä maksa kun on tuollaiset luontaisedut!300€ luulisi riittävän,kun kuitenkin vastuuta suht vähän kun äiti kerran kotona.Ylitöistä voisi kyllä maksaa enemmän,esim. 5€ tunnilta.
        Itselläni kokemusta 3:sta perheestä,yleensä illat vapaat ja yksi varsinainen vapaapäivä.
        Kannattaa tutustua au pair-sivuilla muiden perheiden vaatimuksiin ja palkkatarjouksiin.
        ..mutta että 500€,eehhehehe


      • äiti
        HAH! kirjoitti:

        Tuollaista summaa nyt hel**tissä maksa kun on tuollaiset luontaisedut!300€ luulisi riittävän,kun kuitenkin vastuuta suht vähän kun äiti kerran kotona.Ylitöistä voisi kyllä maksaa enemmän,esim. 5€ tunnilta.
        Itselläni kokemusta 3:sta perheestä,yleensä illat vapaat ja yksi varsinainen vapaapäivä.
        Kannattaa tutustua au pair-sivuilla muiden perheiden vaatimuksiin ja palkkatarjouksiin.
        ..mutta että 500€,eehhehehe

        Muistaisin kuulleeni, että 400€ on normaali kuukausipalkka au-pairille. Kannattaa ottaa yhteyttää au-paireja välittäviin toimistoihin, muistaakseni heillä on aika kovat säännöt, ettei nimenomaan kukaan voisi puhua mistään orjatyöstä. Kolme euroa ylitöistä kuullostaa kyllä aika vähältä.


      • osoite?
        HAH! kirjoitti:

        Tuollaista summaa nyt hel**tissä maksa kun on tuollaiset luontaisedut!300€ luulisi riittävän,kun kuitenkin vastuuta suht vähän kun äiti kerran kotona.Ylitöistä voisi kyllä maksaa enemmän,esim. 5€ tunnilta.
        Itselläni kokemusta 3:sta perheestä,yleensä illat vapaat ja yksi varsinainen vapaapäivä.
        Kannattaa tutustua au pair-sivuilla muiden perheiden vaatimuksiin ja palkkatarjouksiin.
        ..mutta että 500€,eehhehehe

        Missä noita au-pair sivuja on? En ole oikein löytänyt. Olen netin suurkuluttaja, mutta au-paireista Suomeen päin on tosi vaikea löytää tietoa.


      • ruoka?

        Oletkos tullut ajattelleeksi, että täällä pääkaupunkiseudulla yksiöstäkin saa pulittaa 400 e/kk ja ruokiin arvioisin menevän ainakin 100 e/kk. Elikkä kokonaispalkka ilman luontoisetuja olisi ainakin 700 e/kk. Että laskeppa siitä tuntipalkka. Lisäksi niitä pieniä luontoisetuja on aika paljon. Internet, puhelin, junaliput, paljon matkustamista äidin mukana lentokoneella (uskon että monelle se on kivaa vaihtelua), kalliit lahjat merkkipäivinä ja jouluna jne. Lista on loputon. Kaikenkukkuraksi tolkuttoman mukava perhe, meillä ei turhista nipoteta! Meillä on ollut esim. samat eläintenhoitajat jo vuosikausia, tuskinpa olisivat pysyneet jos olisimme ihan kammottavia.


      • En ole aloittaja.

        Niin siis, minä todellakin teen alle 3n euron tuntipalkalla töitä. Itse asiassa alle 1n euron tuntipalkalla! Kokopäivätyötä vielä. Tosin myös; tämä on ollut haaveenanikin!

        Olen sijaisäiti ja kuukausi"ansioni" on 400e/kk. Ei jää illat vapaaksi, eikä ole vapaapäiviä. Alkaa tuntumaan huumorilla nyt, että olen "hierarkiassa" jo au-pairinkin alapuolella. ;o)


    • asiallisia

      viestejä kiitos, häiriköt voi mennä ihan muille foorumeille.

    • Hazzieh

      Ja tunnit saa minun tietaakseni olla max 30(vai 35?). Au Pairhan tulee Suomeen tutustumaan maahan ja kultuuriin ja kieleen, ei han tienaamaan tule auton ostoa varten. Ja 3e/h lisatoista on ok. Han tosiaan saa asunnon ja ruoan ilmaiseksi.
      Missapain asutte? Kiinnostaisiko jakaa Au-Pair? Meilla olisi tarvetta myos avulle ja tulisi enemman palkkaakin...? Ota yhteys jos kiinnostaa. Tiedan etta ainakin Englannissa tehdaan nain, jos tytto haluaa enemman rahaa tai perhe ei tarvi ihan kokoaikaista au-pairia. Meilla 3 lasta ja tarve voisi olla 6h/vk-20h/vk, joustoa loytyy.

      • viestistä!

        Todella asiallinen viesti! Monesti ihmiset unohtavat juuri tuon asunnon ja ruuan...
        Me ei voida jakaa au-pairia kun mies matkustaa paljon ja äiti joutuu olemaan siten usein yksin lasten kanssa.


      • Ex-AuPair

        Olen kirjoitellut toideen viestiketjuun, mutta haluan kommentoida tahan. Olin siis Helsingissa AuPairina 11kk. Asun Saksassa vanhempieni kanssa, mutta minulla on suomenkansalaisuus.
        Sain rahaa juuri tuon 252€ kuukaudessa. Asuin perheen kotona, josta sain eri kerroksesta kuin muut oman sisustetun huoneen (oli kaunis) ja kylpyhuoneen. Kylpyhuoneesta loytyi aina peseytymisvalineet ym. Sain syoda jaakaapista ruokaa, kun oli nalka ja kirjoittaa kauppalistaan jos haluan jotain erityista. Kaytossani oli internet-liittyma ja minulla oli oma tietokoneeni mukana. Perhe maksoi muuttolentoni. Taskuraha oli siis aivan riittava ainakin minulle! Ostin silla itselleni matkakortin, kavin kuntosalilla, maksoin oman (hyvin pienen) kannykkalaskun (sain kayttaa kohtuullisesti perheen puhelinta, jos halusin), ostin henkilokohtaiset hygieniatuotteet ja meikit ym seka vaatteita joskus, lisaksi rahaa jai elokuvissa kayntiin ja joskus illanviettoon viikonloppuisin, jne. Hyvin riittaa!! Lisaksi, jos kavimme esim. yhdessa ulkona syomassa, elaintarhassa tms niin perhe maksoi minutkin. Sain myos kivan joulu- ja syntymapaivalahjan. Taysin sopiva rahapalkka mielestani. Ei AuPairina rikastuta rahallisesti, mutta kokemuksellisesti sitakin enemman! Ainakin minun vuoteni oli erittain ihana ja kasvattava kokemus. Valilla se on melko rankkaa, kun on (aluksi) vieraat lapset kyseessa ja itse on niin nuori, mutta tosi nopeasti se helpottaa ja lapset oppivat luottamaan. Aluksi minusta tuntui hankalalta tarvittaessa komentaa toisten lapsia, mutta siihenkin auttoi lasten aidin kanssa juttelu. Hyvat ja avoimet valit ovat ensiarvoisen tarkeat! Toivottavasti kaikki saatte kivat AuPairit itsellenne :)


    • ammati

      Hei ! meille on tulossa nyt kevään aikan au-pair venäjältä.Viisumi hakemus on jo jätetty Moskovan suomen suurlähetystöön jne....et nyt sitten vaan odotellaan.Kaiiki mitä tarvitaan on: au-pair sopimus,josta ilmenee "työtunnit,palkka" ja vakuutus,todistus kielikurssin järjestämisestä.Tämä todistus kielikurssista postitetaan Ulkomaalaisvirastoon H:kiin ja sopimus faxataan (meidän tapauksessa)venäjälle ja au-pair itse toimittaa sen allekirjoitettuaan Moskovaan.Sopimuksesta täytyy ilmetä:työaika(max 30h/vko)taskuraha,henkilötiedot isäntäperheestä,ilmoitukset asumisoloista,kielikurssista ,vakuutuksesta(60€/vuosi),au-pair sopimuksen pituus(1 vuosi max)puhelimen käyttöoikeus,auton käyttöoikeus,päivittäinen "työaika".?allekirjoitukset.Kun vakuutus on otettu ,vakuutusyhtiö toimittaa automaattisesti tiedot UVI:iin.Viisumin saamiseen täytyy varata aikaa ainakin 2-6kk tällä hetkellä,joten on siis yhtä odottamista.Sitten toi verotus!!!Jos näitä verojuttuja lähtee kyselemään oikein tosissaan niin kyllä saa aina maksaa.....Maalaisjärki siis käyttöön.MISSÄÄN MUUSSA MAASSA KUIN SUOMESSA EI OLE VEROJA!!!Ja jos niitä nyt sitten haluaa oikein tosissaan maksaa niin se maksetaan 252€ asuntoetu 360€/kk ja siitä yht.summasta menee vero,mutta aupairin täytyy saada käteen siis väh. tuo 252€/kk.Lisätöistä joita aupparille teetetään saa myös maksaa JOS OIKEIN INNOKKAASTI HALUAA!!!Kukahan niitä rahoja kyselee???

      • hyvä viesti!

        Jos vaan viitsit niin meilaile mulle, [email protected]
        Luulin, että Venäjältä on mahdotonta saada au pairia byrokratian vuoksi, siksi olin ajatellut enemmän viroa (haluamme ehdottomasti venäjänkielisen).
        Jos et meilaile, niin voitko jotenkin ilmaista, miten te sitten loppujen lopuksi teette noiden verojen kanssa?


      • ammati
        hyvä viesti! kirjoitti:

        Jos vaan viitsit niin meilaile mulle, [email protected]
        Luulin, että Venäjältä on mahdotonta saada au pairia byrokratian vuoksi, siksi olin ajatellut enemmän viroa (haluamme ehdottomasti venäjänkielisen).
        Jos et meilaile, niin voitko jotenkin ilmaista, miten te sitten loppujen lopuksi teette noiden verojen kanssa?

        eli laitoin postia


    • aupairista

      meillä on ollut puol vuotta au pair ja ihan kivasti on mennyt. tuo byrokratiapuoli oli aika järkyttävä, mekin luulimme että homma hoituu ilman verottajaa jne, mutta teimme loppujen lopuksi kaikki by the book, vaikka ohjeet eri viranomaisilta ovat ristiriitaisia (esim. työministeriö, verottaja). maksamme au pairillemme 252 käteen (työministeriön suositus) ja hoidamme hänen puolestaan siis verot ja eläkemaksut ja vakuutukset.

      eli halpaa homa ei ole, mutta eniten tuntuu yhteiskunta asiasta hyötyvän. verottaja käsittelee au pairin huonetta lämpöä ja ruokaa etuna ja katsoo sen arvoksi peräti 360egeä joka siis huomioidaan verotettavasssa tulossa - huimaa!

      lapset (kaksi kappaletta) ovat tykänneet todella paljon ja au pair on ikäänkuin uusi perheenjäsen iloineen ja suruineen. tietysti välillä kiristellään hampaita (ainakin minä) kun keksinmurusia löytyy ties mistä ja vaatteet roikkuu päivätolkulla narulla, mutta se kuuluu musta homman luonteeseen - hän on osa perhettä eikä silloin tarvitse ihan kaikessa olla viimeisen päälle. kunhan hoitaa pääpiirteittäin perheen arvojen ja tavan mukaan hommat vapaajallaan ja työtehtävät kirjallisen sopimuksen mukaan.

    • Stina*

      Hei! Milloin tarvitsisitte au pairin? Haen kesällä juuri tuonlaista työt! Olisin kiinnostunut tulla hoitamaan lapsia, ja voisin tehdä kotiaskareita sen ohella. Missä asutte? Olen 15-vuotias tyttö, ja olen täti jo kahdeksalle (yli puolet sisaruksenlapsisani on juuri täyttänyt 1v, vanhin kolmannella luokalla koulussa), joten tulen erittäin hyvin toimeen lasten kanssa. Ilmoita jos sinuakin alkoi kiinnostaa!:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      138
      1945
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1908
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1858
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1640
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1448
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1160
    9. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1148
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1137
    Aihe