Lehmän vuosi

Citizeno

Katselin eilen kakkoselta Lehmän vuotta, jossa eläinlääkäri tappoi hevosen pistämällä antibiootin vahingossa suoraan suoneen. Miksi hevonen kuoli lähes heti tämän jälkeen, mihin se perustuu? Käykö näin myös esim. lehmällä ja mistä voi tietää ettei pistä suoneen?

32

20838

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Pistellyt

      jos pistää kipulääkkeen suoraan suoneen niin silloinhan se on menoa, koska lääke menee suoraan verenkiertoon. Kyllä siihen vasta-ainetta voi yrittää heti pistää mutta...
      Yleensä kun piikkiä pistetään, tarkastetaan aina piston jälkeen ennen kuin itse aine päästetään ruiskusta, ettei neula ole suonessa. Se tapahtuu joko vetämällä ruiskusta tai käyttämällä irti ruiskun osaa. Jos tällöin tulee verta, tieto et on pistänyt suoneen.

      Tällaisten tapausten takia oikea hoitohenkilökunta kyllä aina sen tarkastaa. Oisko tässä ollut sit elokuvan makua! Mut näin voi oikeasti käydä, ihmisille ja eläimille.

      Näin itsekin ohjelman, olen seurannut joka jakson. Pitkästä aikaa kunnon suomalaista draamaa, harmi et loppuu jo ens viikolla :(

      • myöskin pistellyt

        niin piti vaan ruveta kertomaan, että kyllä sitä kipulääkettä suoneenkin laitetaan. olisko joku tietty kipulääke joka veis hengen? meillä elukkalääkäri sano, että vaikuttaa paremmin ja kauemmin ku laitetaan suoneen. ei kuollu lehemä.


    • juha.74

      Se riippuu antibiootista, saako mennä suoneen vai ei. Karkea ohje on, että kirkas neste saa mennä suoneen, samea ei. Ja mikäli oikein näin, niin lehmän vuodessa oli penovet/ethacillin joka on samea. Sitä en tiedä miksi se sitten tappaa. Hyvä tapa pistäessä on, että pistää ensin neulan, näkee heti tuleeko verta vai ei.

      • tosiaan...

        ...tämä hyvä sarja jo ensi viikolla? TV-maailma-lehti väittää siinä olevan 12 osaa...


      • Citizeno

        Mä olen ymmärtänyt, että aineen mukana ei saa mennä ilmaa. Miten varmistat tämän jos lyöt ensin neulan ja sitten vasta säiliöosan kiinni neulaan? Tai jos käyttää säiliöosaa irti ruiskuosasta?


      • anneli
        Citizeno kirjoitti:

        Mä olen ymmärtänyt, että aineen mukana ei saa mennä ilmaa. Miten varmistat tämän jos lyöt ensin neulan ja sitten vasta säiliöosan kiinni neulaan? Tai jos käyttää säiliöosaa irti ruiskuosasta?

        ilmaa ei mene suoneen kun ennen "lääkesäiliön" kiinnittämistä ruiskusta ruutataan ilmat pois nostamalla ruisku pystöön, jolloin ilma menee ylös ja sitten painamalla se ulos.


      • kuuntelevinani
        tosiaan... kirjoitti:

        ...tämä hyvä sarja jo ensi viikolla? TV-maailma-lehti väittää siinä olevan 12 osaa...

        että sarjasta oli keskiviikkona toisiksi viimeinen osa. Tv-kuuluttaja niin taisi sanoa. Onhan siitä näkynyt jo jokunen sarja,mut en tosta kahdestatoista tiiä. Kiva olis kun jatkuis! On sen verran hyvä!


      • Onneksi loppui
        kuuntelevinani kirjoitti:

        että sarjasta oli keskiviikkona toisiksi viimeinen osa. Tv-kuuluttaja niin taisi sanoa. Onhan siitä näkynyt jo jokunen sarja,mut en tosta kahdestatoista tiiä. Kiva olis kun jatkuis! On sen verran hyvä!

        Minä en tykännyt sarjasta. Kehnoa näyttelemistä ja epäuskottavia kohtia paljon.


      • niinsku
        tosiaan... kirjoitti:

        ...tämä hyvä sarja jo ensi viikolla? TV-maailma-lehti väittää siinä olevan 12 osaa...

        mun tietääkseni ensi viikolla alkavat uudet jaksot!


      • nanni^^
        tosiaan... kirjoitti:

        ...tämä hyvä sarja jo ensi viikolla? TV-maailma-lehti väittää siinä olevan 12 osaa...

        niin niitä on yhteensä kakstoista


    • anneli

      joo ei sitä suoneen passaa pistää... ensin pistetään neula ihon läpi ja jos alkaa tulemaan verta, se on suonessa ja neula otettava heti pois. jos verta ei tule, tiedetään neulan olevan lihaksessa tai ihon alla (riippuu kumpaan se pitää laittaa), jolloin voidaan kiinittää myös lääkeampulli tai ruisku ja aineet sisälle.

      • majuko

        Näinhän se on,että on tarkkaan katottava mihin kohti etulapaan pistää ettei suoneen satu.10v kokemus karjanhoitajana.


    • Jussi

      Moi ! Tuhannet kiitokset tälläisestä ohjelmasta. Tämä , Paavo ja Raili ovat ainoat kunnon ohjelmet mitä tällähetkellä tulee telkusta.Miksei tälläisiä ohjelmia voi tehdä pitempää?Tuleeko ne niin kalliiksi? Esim,salkkareita näytetään iankaiken.No tottakait toinen tykkää toisesta ja toinen toisesta.On kivempi maksaa TV:lupaa kun saa jotain sellaista vastinetta mistä tykkää.Terveisiä tiimille ja näyttelijöille jotta jatkoa tälläiselle ohjelmalle. Terv, Irja ja Juhani Vaasasta

      • Jenni

        Moi. Ajattelin kysyä, tietääkö kukaan kuoliko se kyseinen hevonen oikeasti kun muka suoneen pistettiin? Olen itte kattonut kaikki jaksot, harmi että sarja loppu eilen. Mutta ei hätää! Kuulemma tulee uusia jaksoja joitten kuvaukset kuitenki valitettavasti alkaa vasta ens vuonna. Mutta jatkoa onneksi seuraa, sen verran hyvä ohjelma on. Mutta ylhäällä olevaan kysymykseen kaipailisin vastausta. Kun se tuntuu vähän tyhmältä että tv-sarjan takia hevonen tapettais, mutta kyllä se aika aidolta näytti...


      • WildOne-81
        Jenni kirjoitti:

        Moi. Ajattelin kysyä, tietääkö kukaan kuoliko se kyseinen hevonen oikeasti kun muka suoneen pistettiin? Olen itte kattonut kaikki jaksot, harmi että sarja loppu eilen. Mutta ei hätää! Kuulemma tulee uusia jaksoja joitten kuvaukset kuitenki valitettavasti alkaa vasta ens vuonna. Mutta jatkoa onneksi seuraa, sen verran hyvä ohjelma on. Mutta ylhäällä olevaan kysymykseen kaipailisin vastausta. Kun se tuntuu vähän tyhmältä että tv-sarjan takia hevonen tapettais, mutta kyllä se aika aidolta näytti...

        ...mutta luulen että antoivat nukutusainetta pollelle.

        Luulis ettei hevosta tv-sarjan takia tapeta.


      • Vive

        Lähetin tänne jo tosta aiheesta, mutta totta enään ei tehdä meille ala ikäisille sopia ohjelmia tollasii suomi draamoja! Onneksi Lehmän vuosi saa jatkoa josta ei tosinkaan mainittu kun viimmeisen ohjelman alussa :( Mutta tietääkö joku milloin se alkaa voisittteko laittaa vastausta sähkäri ossaan: [email protected]
        Kaikki nekin voi mailata jotka katsoivat kysesitä ohjelmaa.. Itse katsoin joka jakson ja olen HIRMUISEN tyytyväinen.. Lehmän vuosi on parempi kun mikään muun ohjelma 12.vuoteen! Olen itse 12.v

        Mutta mailailkaa..


    • Vive

      Moi! Uskompa että tässä tapauksessa hevonen ei edes kuole tuosta uskon että kohtaus tehtiin mielikuvituksen voimalla. Enpä usko että hevonen kuolee siinä samassa kun pistää suoneen. Kohtauksessa hevonen sai nukutusaietta (ennen kun kohtaus alkoi) Siksi se kaatui sillei.. :P

    • agrologi

      Itsessään antibiootti ei ole suoneenkaan pistettynä vaarallista. Eläimen kuoleman aiheuttaa öljy johon antibiootti on liuotettu. Suoneen joutuessaan öljy supistaa verisuonia, jolloin happi ja hiilidioksidi vaihto ei toimi. Iso eläin (hevonen) kuolee 1-5min öljyn jouduttua suoneen. Ensin eläin alkaa vapista ja sitten se kaatuu maahan, jossa voi krampata hetken aikaa, jonka jälkeen kuolee.

      Ainakin kaikki tasalämpöiset eläimet (ihminen mukaan lukien) reagoi samalla tavalla. Vaihtolämpöisistä en tiedä.

      Veteenliuottelua antibioottia voi pistää myös suoraan suoneen (vaikuttaa silloin nopeammin). Yleensä suoneen saa piikittää vain eläilääkärit ja koulutetut eläintenhoitajat ("eläinsairaanhoitajat")

      • qwd

        lisäksi on merkitystä pistääkö aineen valtimoon vai laskimoon. Laskimoon pisto on yleensä vaarattomampaa koska silloin annos ehtii jakaantua muihin kudoksiin ennen joutumistaan sydämeen. Valtimoon pistäminen vie aineen suoraan sydämeen ja voi aiheuttaa rytmihäiriöitä ja pahimmassa tapauksessa sydämen pysähtymisen. Riippuu tietysti mikä aine on kyseessä.


    • Nimetön

      Ruisku täytyy ns. aspiroida eli vetää mäntää takasin kun se on pistetty lihakseen. Sama pätee ihmisiin ja eläimiin. Jos ruiskuun ilmestyy verta on se merkki siitä että neula on suonessa.

    • agrologi78

      ok, draamaahan ohjelma vain oli, mutta epäammattimaisuus ärsytti todella paljon.
      olisivat luetuttanu käsikirjoituksen vaikka eläinläärärillä ennen julkaisua.
      tässä muutama otos:

      halvaantunut hieho alkaa poikia..eläinlääkäri saapuu ja antaa omilla jaloillaa seisovalle hieholle antibiootti..jep..meillä annetaan ainakin kalkkia..

      viikon vanhan vasikat laitumella ripulilla...harva laiduntaa viikon vanhoja vasikoita, jotka vielä ovat kooltaan reilu vuoden ikäisiä.

      miten muutamme ay-lehmästä friisiläisen..ei ainakaan meilläpäin ole onnistunut.

      hevoselle riviin antibioottia..aivan uutta mulle.

      jne....

      • opiskelija

        itsekin tulin siihen tulokseen ettei tässä ollut eläimistä tiedetty paljon mitään. eikä itse hoitatapahtumaa yleensä kovin paljon näytettykkään. siinä oli muuten yhdessä kohdassa muka sonni joka oli oikeasti lehmä... siinä kun se oli karannut ja tyttö juoksi perässä.. ainakin olin näkevinäni että se oli lehmä...

        syövätkö kaikki viikon ikäiset vasikat muuten vielä edes heinää? (tyhmä kysymys johon mun pitäis kyllä tietää vastaus)


    • &#9829

      niinkuin täällä huhut kertovat, että lehmän vuosi jatkuisi, niin kysyisin joltakin, että tietääkö kukaan jatkaako Eero Junttila siinä näyttelemistä. sehän oli sellainen sivurooli, mutta kuitenkin haluaisin hänen jatkavan.. joonas oli ihana ♥

      • Juu-u

        Lehmän vuosi ohjelma jatkuu luultavasti! Olen ollut yhteydessä sähkärin kautta näytteliöihin joita oli lehmän vuodessa ja he sanovat että EHKÄ kuvaukset ensi talvena :D odotellaan mitä tulee


      • minä :)
        Juu-u kirjoitti:

        Lehmän vuosi ohjelma jatkuu luultavasti! Olen ollut yhteydessä sähkärin kautta näytteliöihin joita oli lehmän vuodessa ja he sanovat että EHKÄ kuvaukset ensi talvena :D odotellaan mitä tulee

        joo, kuulin ylen tuottajalta, tai joltain sellaiselta, juuri sen että lehmän vuosi jatkuu ja ne kuvaukset alkavat talvella.


      • pikiliini
        minä :) kirjoitti:

        joo, kuulin ylen tuottajalta, tai joltain sellaiselta, juuri sen että lehmän vuosi jatkuu ja ne kuvaukset alkavat talvella.

        Kyllä jatkoa tulee!Kuvaukset alkavat helmikuussa-07 ja jatkuvat koko vuoden. Uudet osat tulevat siis 2008 kevättalvella ulos. Tämä on tietoa, koska olen itse sajassa mukana. On kiva ,että sarja keräsi loistavat katsojaluvut ja toki eihän kaikkien tartte tykatä kaikista. Luulen, että tuottaja on lukenut ja saanut palautetta asiavirheistä, eli tulevissa jaksoissa niitä toivottavasti ei enää ole.


      • juuuuu

        khylll se mun tietojen mkaan jatkaa


      • P-V
        pikiliini kirjoitti:

        Kyllä jatkoa tulee!Kuvaukset alkavat helmikuussa-07 ja jatkuvat koko vuoden. Uudet osat tulevat siis 2008 kevättalvella ulos. Tämä on tietoa, koska olen itse sajassa mukana. On kiva ,että sarja keräsi loistavat katsojaluvut ja toki eihän kaikkien tartte tykatä kaikista. Luulen, että tuottaja on lukenut ja saanut palautetta asiavirheistä, eli tulevissa jaksoissa niitä toivottavasti ei enää ole.

        Yle osti mun vanhan kevarin (yamaha dt 125 re -06) just tohon sarjaan =)


      • )/(%(%/
        P-V kirjoitti:

        Yle osti mun vanhan kevarin (yamaha dt 125 re -06) just tohon sarjaan =)

        Vai yle osti kevarin.Taas varmaankin porukkaa oli vähintään se linja-autollinen kuvaamassa.Hinnasta viis kun päivärahat juoksee ja kansa maksaa.


    • ugazuga

      Ystäväni esiintyy kyseisessä sarjassa pienessä roolissa ja hän kävi kuvauksissa vähän väliä tässä kevään aikana. Hänen isänsä on tuottaja tai ohjaaja tai mikä pääjehu nyt olikaan. Ystäväni oletti, että jatkoa olisi tulossa joskus syskyn maissa, kun sarja on saatu kunnolla huolitelluksi : )

    • Katriii>

      Elikkä siinä viime jaksossa, kun sse Hanna tappo sen hevosen, niin jos laittaa suoneen sitä ainetta, niin sen tietää siitä, että siinä ruiskussa on verta. mutta jos siinä ei ole verta,niin ei ole suoneen sitä ainetta laittanut.

    • aivan käsitt. hyvä ohjelma!

      Luin YLEn sivuilta lehmän vuoden kohdalta, että hevonen nukutettiin, jonka takia ko. hevonen saatiin kellahtamaan... Ainut ohjelma pitkään aikaan jota katson! Todella hyvä ohjelma! Toivottavasti jatkaisivat tekemistä vielä ainakin kolmennen? tuotantokauden verran! Kiitokset ohjelmasta! :)

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      59
      5869
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      26
      3717
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      229
      1988
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      1799
    5. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1236
    6. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1219
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      289
      1027
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      53
      970
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      899
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      858
    Aihe