Puolison mielenterveysongelmat

epävarma

miten olette kesatäneet puolison masennukset ja itsetuhoisat ajatukset ja teot? Miten paljon pitäisi kestää? Hoidosta huolimatta ei mitään tunnu muuttuvan. Välillä huonompaa ja välillä parempaa. Tällaista on ollut jo vuosia. Milloin pitäisi antaa periksi ja todetta olisi parempio erota? Kun erosta puhutaan saa kuulla ettei toinen kestäisi eroa.
Toisalta on myötätunto ja haluaisi auttaa ja tukea. Toisaalta pelkää oman jaksamisen ja terveyden puolesta.

29

6939

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sisko

      Mielenterveysongelmat ovat todella vaikeita asioita, mutta mitä tahansa päätätkin tehdä, hae itsekin apua. Terveyskeskuksesta saa puhelinnumeroita mielenterveyspotilaiden omaisille, kysy sellaista. Soita sinne, sieltä saa tukea ja vastauksia.

      Jos lähimmäisellä on ongelmia, alkaa siitä helposti syyttää itseään. Tosiasia kuitenkin on, ettet sinä ole syyllinen. Jos olet mielestäsi tehnyt kaikkesi, anna periksi. Sinun ei kannata työntää itseäsi äärirajoille.

      Yksi vaihtoehto on erota, mutta silti tukea. Eihän kaikkia välejä tarvitse katkaista?

      Missään nimessä ei kannata olla yhdessä säälistä tai myötätunnosta, suhde ei tule kestämään ja varsinkin jos hoito ei tehoa, alat ajan mittaan syyttää ja vihata puolisoasi sen vuoksi, ettei hän parane. Mikä suhde sellainen on?

      Mieti asiaa, kysy apua ammattilaisilta. Onnea.

    • Jenna

      Erittäin hankala kysymys.. Josta voi olla montaa mieltä..
      ..Mutta meillä.. Meillä sairastaa mies, joka on aina osannut ite hakea apua sillon, kun on sitä tarvinut. Tottakai hän tarvitsee tukea ja luottamusta, mutta eniten hoidossa tarvitaan hänen omaa tahtoaan..
      Minä olen kokenut asian näin, että kai se kestettävä on, kun niin rakas ihminen on kyseessä. Kestetty on monet hoitojaksot sairaalassa.. Josta meille on ollut todella paljon apua! Lääkitys on saatu kohalleen ja ajatukset alkaa olla jo ihan "normaalit", eli ei (nyt ainakaan) ole masennusta ja itsetuhoisia ajatuksia, vaan alkaa elämäkin jo hymyillä..
      Ainahan elämässä on ylä- ja alamäkiä, meillä vain tavallista enemmän..!
      Meillä mies käy tällä hetkellä avohoidossa ja sillontällön meillä on avohoitajan kanssa yhteisiä tapaamisia, jotta minä pysyisin myös mukana ja selvillä miehen hoidoista.. Ja silloin, kun miehellä (ja sitä kautta meillä) on vaikeinta, käyn myös ite juttelemassa (yksin) kyseisen avohoitajan kanssa.
      Sairaalle tuki on tärkeä, mutta siinähän se on se kysymys, että kuinka kauan sitä jaksaa toista tukea...!?? Minä olen tälle tielle lähtenyt ja aion yrittää jaksaa loppuun asti. Sille ei voi mitään, jos seinä jossain vaiheessa vastaan tulee..
      Mutta.. toinen toista tukien, niin myötä kuin vastamäissäkin..
      Ihan on jokaisen oma asia kuinka kauan jaksaa ja kestää. Jokainen itse päättää antaako periksi vai jaksaako vielä yrittää tukea toista..
      Erosta on luultavasti hankala puhua sairaan kanssa, mutta onhan se parempi, että on puhuttu kuin se, että ero yllätyksenä toiselle tulisi. Hankala sanoa kestääkö sairas eroa vai ei, koska on hankala sanoa niin terveestäkin ihmisestä ja jokainenhan on erilainen..
      Tottakai aina haluaisi auttaa ja olla tukena, mutta miten paljon yksi ihminen voi auttaa tai tukea? Miten pitkälle yhden ihmisen voimat riittävät?
      Omaa jaksamista ja terveyttäkin pitää tietysti ajatella! Jos on vaikeaa, niin kannattaa ottaa yhteyttä oman paikkakunnan mielenterveysyksikköön ja yrittää sitäkautta lähteä selvittämään omia ajatuksiaan.. Kyllä sieltä saa apua ja varsinkin vastauksia.. Muuten en osaa sinua neuvoa..
      Voimia ja jaksamista! :)

    • K-Kimallus

      Ensinnäkin asiat riippuvat vähän siitä mistä masennus johtuu!

      Toiseksi mistä puolisosi on saannut apua ja kuinka kauan?

      Ja miksi hän ei hoidosta huolimatta parane.

      On aivan varma että puolison masennus on on raskasta myös sinulle, jos kuitenkin yrittäisit ensin hakea myös itsellesi apua, etteivät omat voimasi loppusi.

      Rajansahan on ihmisen jaksamisella ,se on selvää se, mutta ero on mielestäni se viimeinen ratkaisu asiaan. Mutta niin kuin sanoin itse sinä tiedät rajasi jaksamisen suhteen.

      Masennuksesta parantuminen voi viedä vuosia, monesti masentunut itsekkään ei enään kuvittele parantuvansa, kunnes sitten eräänä päivänä onkin valmis jättämään terapeuttinsa ymmärtäen itsekkin, että on selvinnyt taakastaan.

      Masennus voi olla monenkin tekijän summa, kuten myös paraneminenkin.

    • Harri

      eikös se mennyt niin se lupaus?!?!

      • salla

        että mitä se masennus voi perheeseen tuota tullessaan. Ota asioista selvää, ennen kuin laitat tyhmiä viestejä nettiin!!


      • ?
        salla kirjoitti:

        että mitä se masennus voi perheeseen tuota tullessaan. Ota asioista selvää, ennen kuin laitat tyhmiä viestejä nettiin!!

        mistäs sinä tiedät mitä kukakin tietää!

        mulla kyllä on kokemusta masennuksesta perheen sisällä. ja nimenomaan rakkaus siihen auttaa, toisen tukeminen niin myötä- kuin vastamäessä. ei lätkimään lähteminen! se osoittaa vaan heikkoutta!


    • *S*

      hei!
      en tiedä miten voisin sinua auttaa kun minulla itselläni on vastaava ongelma...minä olen neljänkuukauden ikäisen tyttö vauvan äiti ja minun mies lyö aina humalassa kerran niinkin että vavakin lensi!olen yrittänyt että jos sosiaalitoimisto puuttuu mutta he eivät usko minua!!!!vaikka minulla on poliisin antama raportti asiasta!käsittämätön juttu!nyt me ei asuta enää yhdessä mutta mies käy aina viikonloppuisin ja joskus muulloinkin katsomassa lasta........ja se sitten on ruvennut kiristelemään kaikilla asioilla...että en tiiä mitä tässä pitäs tehdä!!?

      • IronWire

        Väännä rautalangasta fattalle asia, ja ilman muuta hommaa äijälle lähestymiskielto. Ei tollasta tartte ottaa vastaan. -kele tollaisia äijiä.


      • epävarma

        miten on mahdollista ettei sua uskota?
        Lähestymiskielto pitäisi kyllä ilman muuta saada sinun tilanteessa. Oletko puhunut asiasta neuvolassa?


    • Kokenut

      Moi!

      Etenkin jos teillä on lapsia, neuvoisin harkitsemaan eroa, jos elämäsi on käynyt sietämättömäksi puolison mielenterveysongelmien takia!! Tiedän kokemuksesta, mitä tuskaa on elää ihmisen kanssa, joka manipuloi kaiken, toiselle jää kaikki työ ja vastuu. Meillä oli erotessamme 2- ja 5-vuotiaat lapset. Siinä elämäntilanteessa en voinut muuta kuin päätyä eroon avomiehestäni.
      Jälkeenpäin syyllistän itseäni siitä, etten nähnyt ajoissa mieheni hoidon tarvetta. Mutta miten sellaista olisin voinut ymmärtää. Näitä asioita kun oppii vasta kokemuksen kautta...
      En jaksanut enää sitä helvettiä ja varpaillaan olemista. Loppuvaiheessa jouduin muutaman kerran hälyyttämään kotiimme poliisin. Onneksi lapset nukkuivat... Hirveää ajatella vieläkin, 5 vuoden kuluttua tapahtuneesta.

      Eli sanomani on, että kenenkään ei tarvitse toisen ihmisen vuoksi omaa mielen- tai fyysistä terveyttään menettää. Koska jokaisella meillä on vain yksi elämä, ei Luojakaan ole tarkoittanut sitä "tuhlaamaan" toisen ihmisen vuoksi. En tiedä, ymmärrätkö mitä tarkoitan. Mutta oma onnellisuus kuitenkin on tärkeintä. On kohtuutonta vaatia "jaksamaan myötä- ja vastoinkäymisissä" JOS ELÄMÄ ON MINULLE ITSELLENI kestämätöntä toisen ongelmien vuoksi.

      Ero on takuulla puolisollesi vaikea pala, mutta
      sekään ei ole sinun syytäsi.

      Ja lapset, jos teillä niitä on, kärsivät todella pahasti tilanteestanne.

      Hae apua itsellesi! Ja ajattele omaa parastasi!!
      Hyvää syksyä sulle ja muille samassa tilanteessa eläville!

    • inka

      omat vanhempani ovat olleeet yli 20-vuotta naimisissa. he menivät naimisiin ollessaan aika nuoria ja saivat 2 lastakin.

      äitini sairastui skitsofreniaan ollessaan 16. hän siis oli jo sairastunut tavatessaan isäni. heidän liittonsa on kestänyt tämän sairauden kanssa. on ollut parempia ja huonompia kausia. silti luja rakkaus ja yhteenkuuluvuuden tunne ovat pitäneet suhteen kasassa. välillä on ollut todella vaikeaakin, esim. silloin, kun äitini nukkui 2 vuotta putkeen. hän ei jaksanut mitään, mutta isäni jaksoi jotenkuten uskoa parempaan tulevaisuuteen ja pysyi äitini rinnalla. rakasti häntä, hoiti häntä ja hoiti vielä meidät lapsetkin.

      he käyvät yhdessä terapiassa keskustelemassa säännöllisesti. he ovat vuosien saatossa käyneet terapioissa yhdessä ja erikseen. ihan tilanteen vaatimalla tavalla. isäni käy töissä normaaliin tapaan, mutta äitini ei sairautensa vuoksi ole työkykyinen.

      on siis tärkeää muistaa hoitaa myös itseään, silloin kun puoliso on sairas. harrastaa ja irrottautua välillä arjesta täysin. ja muistella aina vaikeiden aikojen yhteydessä niitä hyviä asioita, niitä asioita joita toisessa rakastaa ja mitkä ovat ne jutut joiden vuoksi olla yhdessä.

      en tiedä oletteko saaneet millaista hoitoa tai lääkityksiä, mutta lääkityksiäkin on monenlaisia ja oikeat löytyvät vain kokeilemalla. masennusta voidaan hoitaa monella tapaa, on esim. psykoterapiaa, jota saa tarvittaessa useankerran viikossa. ja se on ilmaistakin. voitte vaikka molemmat hakeutua kuntanne terveyskeskuksen kautta psykologille joka ohjaa eteenpäin. tai jos tilanne on todella paha ja jos on itsemurhan riski, olisiko pieni jakso osastolla hyväksi puolisollesi? terapiossakin on oikeus vaihtaa terapeuttia, jos joku ei tunnu osaavalta tai asiat junnaavat paikoillaan.

      en tiedä oliko tästä mitään apua, mutta toivon teille jaksamista ja voimia, mihin sitten päädyttekin. hakekaa ja vaatikaa asiantuntevaa hoitoa ja kokeilkaa erilaisia vaihtoehtoja. nauttikaa toistenne rakkaudesta, mikäli sitä on vielä jäljellä. huomioikaa toisianne, antakaa pieniä ilon aiheita. puhukaa asioista ja etsikää ulospääsy masennuksesta ja ahdistavista asioista. löydätte kenties vielä tien onneen.

      tsemppiä alkavaan syksyyn.

    • salla

      sillä olen suurinpiirtein samanlaisessa tilanteessa

      Nyt kun syksy taas tekee tuloaan, niin tämä mörkö-masennus on taas nostanut päätään.

      Yritän ymmärtää siipppaa, mutta välillä tuntuu, että en millään jaksa olla perheessä se ainoa aikuinen, joka ottaa vastuuta lapsista ja kodin hoitamisesta. Hullua olisi sekin, että jos minä joudun kohta samaan jamaan vain siksi, että toinen on masentunut!

      Olen miettinyt näitä asioita edestä ja takaa, ja en tiedä itsekään, että mitä pitäisi tehdä. Nyt siippani kuitenkin aloittaa pitemmän lääkityksen ja voin vain toivoa, että se auttaa. Siippani on ihan hyvä aviomies, mutta hän on täydellisyyteen pykivä ja kun omaa huonon itsetunnon, niin vaikka miten kehun, että joku homma on upeasti hoidettu, niin hän ei sitä vain jotenkin usko, vaikka olisin ihan tosissani.

      Olen aika kynnetön, mutta yritän kuitenkin jaksaa.

      Jaksamista sinullekin.

      • epävarma

        tuli esille vaimon huono vointi. Minun vika hän se hänen mielestä on kun minua mietityttää toisen lapsen hankkiminen tässä tilanteessa. Minä kuulema ajan hänet itsemurhaan kun kiellän häntä saamasta toista lasta. Asiaan kuuluu että kaksi viimeistä raskausta on jouduttu keskeyttämmään. Tavallaan syy siihen on ollut psyykkiset ongelmat. On varmasti totta että enemmän rakkautta minun puolelta osittain voisi auttaa. Mutta täytyy sanoa että tunteet ovat olleet aika viileät viime aikoina.


      • stiina
        epävarma kirjoitti:

        tuli esille vaimon huono vointi. Minun vika hän se hänen mielestä on kun minua mietityttää toisen lapsen hankkiminen tässä tilanteessa. Minä kuulema ajan hänet itsemurhaan kun kiellän häntä saamasta toista lasta. Asiaan kuuluu että kaksi viimeistä raskausta on jouduttu keskeyttämmään. Tavallaan syy siihen on ollut psyykkiset ongelmat. On varmasti totta että enemmän rakkautta minun puolelta osittain voisi auttaa. Mutta täytyy sanoa että tunteet ovat olleet aika viileät viime aikoina.

        Älä anna itsellesi tehdä sitä, että olisi sinun syysi toisen masennus!!
        Hänestä itsestä tuntuu ilmeisesti siltä, että on kivempi olla, kun voi keksimällä keksiä -jos ei muu auta -toisesta se syy omaan pahaan oloon, ei sitten kait tarvitse koskaan katsoa peiliin, katsoo vaan puolisoaan, ja huomaa, ettei siinä kertakaikkiaan VOI elää masentumatta!

        Oikeesti syy tietenkin on tuon toisen omien korvien välissä!
        Älä ota kannettavaksesi kuin oma taakkasi; vaikka kuinka yrität olla äiti tai mikä muu auttaja hyvänsä puolisollesi,saat vaan syyt päällesi,- yritin ensin sitä ja sitten käänsin kelkkani.

        Jälkeenpäin mieheni on monasti sanonut, että kaikkein parasta hälle oli juuri se, kun en suostunut syntipukiksi, ja aina tuli järjen kova ääni vastaan; hän ei päässyt tekemään niitä oman maailmansa visioita oikein kiiltäviksi.- Oli pakko katsoa peiliin.

        Tsemppiä!


    • stiina

      Paha rasti!
      Minä kestin kun ajattelin, etten muka mitenkään voi erota, enkä jaksanut ryhtyä moiseen puuhaan, vielä kun toinen oli sellainen kuin oli. - Masentunut ja epätoivoinen ja ulkona koko elämästä...
      Sitä kesti melkein kolme vuotta....
      Sitten alkoi vähän näyttää paremmalta.
      Minulla oli koko ajan sellainen ote asioihin, että en yhtään säälinyt, sanoin koviakin sanoja, jotka olivat vain täyttä järkeä - ettei ole syytä vain tuijotella omaa napaansa ja muuta sellaista,en kaikkea nyt muista.

      En silti ole sitä mieltä, että se kaikki kestäminen kannatti. Kaikki tosihelvetti, kun viina virtasi ja tehtiin taas itsemurhaa jne.. kerrankin sanoin, että en varmaan tule katsomaan jälkeesi mitä sitten teetkin, ja katsokin, ettet pihaan tai autotalliin tapa itteäs, tai ainakin tilaat siivoojat etukäteen paikalle...vähän kauemmas pliis jos saa pyytää!

      Tasasempaa on ollut nyt jo monta vuotta, silti joskus mietin, kannattiko.

    • Turtunut

      Alkaa olla mitta täysi, on ollut jo pitkään...

    • tsaksejäänytelämä

      Kumppanini mielenterveys on mennyt hurjaa vauhtia alas päin..
      Hänellä on ollut kokoajan mielenterveys ongelmia yhdessä olon ajan.
      Se raastoi niin paljon yhdessä oloa.
      Ikinä ei voi tietää millä päällä toinen on.
      Nyt olemme eronneet ja saan hengittää
      vapaasti.

      • Cevinz

        Voisiko itselläsi olla osuutta asiaan?!


      • dfdfdfdfdfdfdfdfdfdf
        Cevinz kirjoitti:

        Voisiko itselläsi olla osuutta asiaan?!

        Tarkoittanet eroon. Varmasti hän on eronnut omasta halustaan. Jos tarkoitit onko kirjoittaja aiheuttanut toiselle mielenterveydenhäiriön olet pahasti hakoteillä. Olisi aihetta perehtyä asioihin ennen, kuin päästää suustaan ulos sen minkä sylki on sinne tuonut.


    • Raskasta

      Joo vimeiset neljä vuotta olen saanut kärsiä vaimoni mielenterveys ongelmista.Joka päivä kyttäämistä puhelinsoittoja viestejä ja iltaisin huutoa, että huoraat kaikkien kanssa joka ei tosiaankaan pidä paikkaansa uskollinen olen vaimollolleni aina ollut.Jos jokin ei mene oikein syy on aina minussa vaiika jos vähän asiaa kyselisi ja penkoisi niin varmasti tieto uskollisuudestani selviäsi hänelle mutta ei kysele syy on aina minussa ja hirveä huuto ja riehuminen alkaa iltaisin kun pääsen töistä kotiin.Mitä tässä voi tehdä voimat lopussa on jo?.Pitkä pinna on ollut kun tiedän että puhuin totta.Olen yrittänyt ymmäertää sairutta, mutta hän vain valehtelee terapiassa ettei oikeen ongelmia ole ja luulee tosiaankin olevansa oikeassa itsensä tilasta.

      • Otaselväämistäkyse

        Jos sinulla on asiat kunnossa ja vain vaimonne se ongelma. Kysy tarkkaan miksi epäilee sinua. Näyttämällä kerrot mitä teet ja mikä on totta. Kerro myös ettet jaksa aina näitä epäilyksiä häneltä jos aihetta ei edes ole. Syyttömänä olet joutunut epäilyksen kohteeksi? Mistä vaimon epäilys syntyy pelkästä mustasukkaisuudestako? Oletteko kauan ollut aviossa. Luottamus kyllä tulee aikanaan kunhan et sössi sitä. Jos et ole edes aihetta antanut niin silloin on liian sairas vaimo. Kerro se sille suoraan ettet hyväksy vääriä väitöksiä tai muutakaan syyttämistä sinua kohtaan. Se mikä ratkaisee asian on se mitä vaimosi on tietonsa" saanut? Puhukaa rehellisesti ja käykää läpi muutoin ero on edessä ja vaimosi pitäisi tietää asia mihin johtaa väärät syyttämiset. Sen on pystyttävä saamaan joko aisoihin mustasukkaisuus tunteet tai todistettava mistä tiedon saa pettämiselle.


    • kumminpäin

      Hyvin kestän, kun on hyvä itsetunto. Mieheni mielenterveysongelma on pitkäaikainen, eikä poistu kun ei halua hoitoon. Hän yrittää siirtää omaa ongelmaansa minuun ja syyttää että minulla on mielenterveysongelmia. Itse olen käynyt asiat keskustelemassa, mutta nyt haluttais mies hoitoon.

    • Raskasta

      On puhuttu terapiassa asiasta ja sieltä selvitetty asiaa joten ongelma on vaimon itse kuvittelema ja viisitoista vuotta naimisissa ollaan oltu.Olen kertonut etten valehtele ja asiat voi tarkistaa milloin vaan mutta sama syytös vain jatkuu joka päivä.En tiedä mistä tietonsa onkii jos joku on eroomassa syy on minun.Ihmetteln vain että mitä minä siihen asiaan kuulunkaan???.Stressin taisi laukaista oman äitinsä kuolema ja leikkaus samoihin aikoihin ja luutavasti lapsuuden traumat, jotka kaikki puhkesivat yhtäaikaa auki. Siis tämä on todellakin sairautta ja lääkitystäkin on mutta ei näytä nyt tehoaavan ollenkaan.En tiedä mitä mustasukkaisuus on tullut kun en ole käyttäytynyt kuin avioliiton mukaisesti oikein.Nyt on sellaista vankila meinikiä ei saa olla ystäviä-kaverita ja ei saa tavata ketään eikä missään saa käydä.Joskus on normaali ja silloin on ihana ihminen.Nyt näyttää taas huonommalta....ja on rakasta.Toivoo vain toisen paranevan.

    • kvbhg

      Miehellä on toinen nainen ja huomasin sen. Nyt hän hakkuu minua hulluksi. Kumpihan on hullumpi.
      Manipuloija vai petetty.

    • Asiaonniin

      No tuohan on sitten jo toinen asia kuin edellinen sairaus asia ja jos pettää niin sehän on faktaa ja siinä on kaksi osapuolta jotka varmasti löytyvät.

    • Karita34

      Olin ahdistunut kun aloin lukemaan tätä viestiketjua. Sitten alkoi hymyilyttää, moni tarina oli samanlaista kuin meidän elämässä. Mieheni kärsii mielenterveys ongelmista, joita lääkitsee alkolla enemmän kuin pillereillä. Hän on työelämässä, mutta on nyt ollu ilman lääkkeitä ja huomenna olis töihin paluu. Hän on taas tehnyt elämästäni kestämätöntä. Tuhlasi viimeiset rahansa sopivasti ennen töihin paluuta kapakkaan ja uusiin leluihin. Sitte alkoi se henkinen helvetti, hän haukkui ja syyttää minua kaikesta mikä omassa elämässään pielessä. Hän huutaa ja käyttäytyy uhkaavasti. Aina en uskalla sanoa mitä ajattelen, koska pelkään hänen rikkovan jotain. Meillä on vuosien saatossa mennyt rikki mm. Telkkari, ikkuna, kahvinkeitin, huonekaluja, tulostin, puhelin, lattia jne. Terapiassa ollaan istuttu yhdessä ja erikseen. Meillä on lapsia kolme. Hän on tehnyt selväksi, etten pärjää yksin, olen ainainen valittaja ja olen pilannut hänen elämänsä. Oloni on melko turta, en saa edes itkettyä enää tilanteissa, joissa ehkä pitäisi. Ne kerrat kun olen kaatanut oman pahan oloni hänen niskaansa, saan sen viimeistään viikossa takaisin paljo pahempana. Jos esim sanon että en jaksa lasten kanssa kun ne riitelee, saan mieheltäni ensin ymmärrystä hs tukea. Seuraavana päivänä olenkin tämän asian takia huono äiti enkä osaa kasvattaa lapsia lainkaan. Mitä mun tulisi tehdä, jäädä tähän ja kestää ja toivoa parempaa vai löytää jostain voimaa lähteä.. En tiedä. Ero on hankala asia, on yhteistä avio elämää 10 vuotta, lapset ja lainaa pankille.

    • Anonyymi

      Vaimoni äitillä on kaksi suuntainen mielialahäiriö. Vaimoni on jostain syystä aina syyttänyt tästä Isäänsä. Vaimoni oli 2 kuukautta todella outo ja sitten yhtäkkiä ilmoitti haluavansa erota muutti kaverille ja minä jäin lasten kanssa. Kun hän on käynyt lapsia katsomassa hän ei ole yhtään oma itsensä ja todella väsyneen näköinen. Olen miettinyt voiko tämä johtua vain erosta vaikka olikin jättäjä vai voisiko tähän liittyä mielenterveysongelma ?

      • Anonyymi

        Kaksisuuntainen, masennus vaihe. Periytyminen totuus.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kaksisuuntainen, masennus vaihe. Periytyminen totuus.

        Periytymisalttius siis.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      161
      2746
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2006
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      22
      2001
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      89
      1806
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      68
      1557
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      19
      1313
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      37
      1212
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      10
      1201
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      36
      1188
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      9
      1171
    Aihe