Palantunne kurkussa!

kolmenmamma

Mistäköhän aloittaisi??

Reilu kuukausi sitten tiedostin kurkussani palan tunteen. Se tuntuu ainoastaan niellessä...siis ns. sylkeä niellessä, syöminen ja juominen sujuu hyvin, tällöin ei siis tunnu mitään ns. palan tunnetta.

Aluksi ajattelin että liittyisi närästykseen, mutta närästyslääkkeet apteekista saatavat reseptivapaat lääkkeet eivät tehonneet eikä ns. närästävien ruoka-aineiden karsiminen (tiedän kyllä mitä närästys on, kärsin siitä ajoittain...ajoittain jopa vältän närästävien ruokien syöntiä), maitohappobakteereja olen popsinut aamuin illoin..., ihan yksi lysti söi tai joi mitä tahansa, niin palan tunne ei ainakaan pahene muttei häviäkään.

Vaikuttaisi siltä, että heti aamulla herättyäni ei sitä palan tunnetta tunnu?!

Kävin lääkärissä, meinasi että niska-hartia lihakset jumissa..siitä palan tunne kurkussa. Antoin jotain tulehduskipulääkettä ja lihasten rentoutuslääkettä. Niitä popsin määrätyn viikon ajan, paskat mitään tehonneet....paitsi että päänsärkyä ei ole ollut, mieskin viikon hieroskellut päivittäin lääkkeitten loppumisen jälkeen , että uskon kyllä että niskat tosiaan olleet jumissa ja siitä ne aikasemmat päänsärky/migreenikohtaukset....mutta siihen palantunteeseen ei hieromiset ole auttaneet?

Elikkä tosiaankin, kaikenkaikkiaan tuntuisi siltä että olen terve kaikin puolin, niin fyysisesti kuin henkisestikin...mutta miksi ihmeessä on palan tunne kurkussa?

Vaikka miten olen netistä aiheesta lukenut, niin tuntuisi todella mahdottomalta ns. henkinen juttu...mun mielestä en ole mitenkään ahdistunut, ei kyllä vaikuttais muutenkaan mitään sen kummempia fyysisiä oireitakaan olevan??

Löytyykö kohtalotovereita??

Ajoittain tuntuu vaikealta olla tämän tunteen kanssa, koska tunnen itseni normaaliksi ja terveeksi, mutta palan tunne kurkussa HÄIRITSEE kovasti, ei tosin 24h/vuorokausi mutta kuitenki...
On ikäänkuin täysin terve, mutta ihmettelee mistä se tunne oikein tulee??

123

127242

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • penni

      myös ihan vastaava tunne jokin aika sitten ja juoksin kaikenmaailman kääjäreillä ja olin varma että on vähintään kyhmyt äänihuulisssa jollei pahempaa..mitään ei koskaan löytynyt vaiva kesti aika kauan mutta mulla kyllä yhteydessä selkeästi niskahartia seudun jännitykseen.Käy hierojalla ja pyydä hieroa myös kaulan alueen lihakset ja yritä unohtaa asia...helppo sanoa mutta jos mittän ei löydy, kuten mulla niin pakko oli ja kyllä se ajan kanssa meni sitten ohi.Mulla kyllä oli elämässä myös muutama stressaava asiakin silloin päällä, mutta eikä aina ole jotain että en tiedä vaikuttiko siihen muistankyllä se kamalan tunteen ja pelon..voi kuitenkin olla että sullakin myös henk jotain kos ammulla kun et ole" muistanut" hermoilla, vaiva parempi ja tietysti jos lihakset on rentoutuneet..Käy erik lääkärillä ja jos ei mitään todella löydy, osta hyvä tyynym käy hierojalla ja kyllä se sit varmaan...:)

    • ...

      on ollut myös samanlaisia oireita. Kävin siitä lääkärissä, mutta mitään ei löytynyt. Yksi mitä minulla epäiltiin oli helikobakteeri.Jouduin nielemään sen tähystysletkun, mutta mitään ei löytynyt. Välillä jo tuntuu,että vikaa on korvien välissä...Ajan myötä se pahin tunne on kadonnut, mutta aina silloin tällöin tunne palaa joten tiedän kyllä miltä sinusta tuntuu. Itse olin aika masentunut kun muuten on täysin terve, mutta kurkussa on koko ajan inhottava tunne. Sitä ajatteli kaikkea mahollista, että on syöpä tai muuta kauheeta. Kävin myös yksityisellä lääkärillä, mutta kun mitään ei mistään löytynyt niin sitä oli vaan tyydyttävä siihen, että on terve. En nyt oikein tiedä miten sua auttaisi, mutta sun teksti oli niin tutun kuuloista. Ehkä sua auttaa tieto, että on muitakin samasta kärsiviä.

      • hyvääääääää

        Teitä itkettää!!!!!! Ettekö tajua siitä se pala kurkussa johtuu.Itke niin pala lähtee pois.Oh dear.Ettekö tunnista enää omia refleksejänne..


      • omelet
        hyvääääääää kirjoitti:

        Teitä itkettää!!!!!! Ettekö tajua siitä se pala kurkussa johtuu.Itke niin pala lähtee pois.Oh dear.Ettekö tunnista enää omia refleksejänne..

        Toi oli hyvä point mun mielestä. Mä ole. Kärsiny iltasin tosta kamalasta palasta jonki aikaa aina joskus. Hyvin usein on sitä edeltävä ilta ollut hyvin stressaava. Mutta itkua ei ole tullut. Saattaa olla että lihas muisti jo itkee mutta parkkiibtunut sielu ei kyynelehdi. Ja aiheuttaa ällöttävän tunteen loppuillaks..kiristyksen kurkkuun. Mistä näistä tietää. Nytkin pitäs saada siis itku hanat auki ku meinaan tukehtua. No poikani sanoi kolme tubtia sit että tekee jotain kauheeta...ittelleen. mut se on pisara meressä..mut kurkku meni tukkoon. Uskon edellä puhujaan.


    • Nimetön

      Kun ensimmäisen kerran kärsin siitä, teetätin kaikki mahdolliset testaukset. Diagnoosiksi jäi "clobus hystericus" eli hermopala. Pala vaivaa minua vuoden parin välein ja kestää useita viikkoja. Sitten se häipyy niin, että voin yleensä tarkalleen sanoa, että nyt se lähti. Ei ole minullakaan mitään tietoista stressin aihetta. Olenkin ajatellut, että jospa se onkin joku kysta, joka yhtäkkiä tulee ja menee... Tunne on tosiaan häiritsevä, mutta alan pikku hiljaa uskoa, että se ei ole vaarallinen. Silloin sen sietää paremmin.

      • Etsivä

        Se kirjoitetaan globus, siis geellä, jos haluaa hakea netistä tietoa (löytyy helpommin).


    • paprika

      minulla on nyt vuoden ollut painon/palantunnetta kurkussa. Minulla se alkaa heti syömisen tai juomisen jälkeen, kun ruoka/juoma menee kurkusta alas, alkaa ikään kuin tykytellä kurkussa, välillä tulee, ahdistava olo, pahaolo, mutta ei kuitenkaan okseta. On tutkittu astmat, keuhkokuvat, eikä kuulemma tkl-lääkärin mukaan liity kilpirauhaseenkaan. Olen menossa korvalääkärille.

      • N

        minulla ihan sama juttu lääkäärit on tutkinu kaikki on kunnossa mut outo tunne kurkusta ei häviä :(


      • H.K

        minullakin on ollut palantunne kurkussa ainakun syön tai juon. Olen käynyt yksityisellä sekä tavallisella lääkärillä mutta mitään ei ole löytynyt. Kipu on tosi kamalaa ja minua aina pelottaa että se olisi jotain vaarallista mutta kun sieltä ei lääkäreiden mukaan ole mitään ja olen muuten ihan terve niin ei kai siellä sitten ole mitään.


      • kivusta kypsä
        H.K kirjoitti:

        minullakin on ollut palantunne kurkussa ainakun syön tai juon. Olen käynyt yksityisellä sekä tavallisella lääkärillä mutta mitään ei ole löytynyt. Kipu on tosi kamalaa ja minua aina pelottaa että se olisi jotain vaarallista mutta kun sieltä ei lääkäreiden mukaan ole mitään ja olen muuten ihan terve niin ei kai siellä sitten ole mitään.

        minulla sama juttu, ja lopulta selvisi ultrassa että on struumakasvain. vaadin itse neulanäytteen ja tulos kilpirauhassyöpä, papillaarinen ja luokka 5. itse täytyy vaatia tutkimuksia jos niitä haluaa. minutkin olisi ultrattu puolen vuoden välein ja tunne kurkulla on muka stressistä.


    • karaokea

      Minulla oli myös pidemmän aikaa palan tunnetta kurkussa. Menin työväenopiston laulutunneille, jossa venyteltiin ja vanuteliin kaulan, hartian ja äänilihsten rentoutusta.
      Myöhemmin aloin laulaa karaokea ja välillä kotona rentoutan laulunopettajan ohjeiden mukaan ääniharjoitusten kautta lihaksia.
      Minulla tepsi tuo konsti.

      • pixie

        on melkeenpä koko ajan palantunne kurkussa tai paremminkin kurkku on koko ajan jännittynyt.., ja uskon itselläni sen liittyvän niskan ja hartioiden jäykkyyteen.. ja lisäksi olen saanut myös paniikkikohtauksia, joten se voi olla myös jonkin laista ahdistusta.. olen menossa psykologin juttusille, ja sain terveydenhoitajalta venyttelyohjeita niskaa ja hartioita varten, jos ei sillä helpota, niin sitten vaan hierojalle,, ja jos sekään ei auta niin lääkäriin..
        aamuisin ei oireita ole.. mutta päivän mittaan vaan lisääntyy.. johtunee siitä että minulla on 1 ½ vuotias poika, jota pitää nostella, eikä muutenkaan oikein saa levähdellä...

        mutta kyllä se siitä, ei parane turhia sen kanssa stressata... ainakin itselläni se vain pahenee siitä.. yritän rentouttaa kaulan ja hartiat... ja se kyllä hieman helpottaakin


    • kolmenmamma

      Aluksi minuakin vaivasi tämä kovastikin, rupesin kuvittelemaan kaikenmaailman hömppää...syöpää yms.

      Loppujen lopuksi olen päätynyt siihen tulokseen, että joko on niskoista johtuvaa jännitystä taikka sitten tämä on psykologista.

      Myönnän sen että on mulla ollut stressaamisen aihetta, äitini on sairas eikä lääkärit osaa sanoa mikä vaivaa...muutakuin ettei mitään hälyyttävää ole, syöpää ei ole eikä muutakaan mitään vaarallista.
      Ehkä mä sitten jotenkin oireilen äitini vuoksi?! vaikka en ole muutenkaan ns. kurkulla jännittelijä, esiintymistilanteissa ei tunnu kurkussa yms., siksi musta on hassua se että miksi sitten nyt? Nooh, ihminen on kumma olento.

      Mutta tuota noin...jos ihminen nyt olisikin vaikkapa alitajuisesti "ahdistunut" taikka stressaantunut tms. (elikkä minä kaiketi äitini vuoksi), niin...mä olen jotenkin ajatellut asian niin että sellaiselle ihmiselle tulisi mahdollisesti palantunne "kohtauksia"?! Eikä näin kuten mulla, se joko alkaa nopeasti tai useamman tunnin kuluttua aamulla herättyäni ja jatkuu aina siihen asti kunnes nukahdan?!
      Enkä mä nyt muutenkaan sitä kauheasti pohdiskele tai "kuulostele"...on sen verran säpinää nämä päivät kolmen pienen lapsen kanssa ettei edes ehdi alvariinsa tätä miettiä, just ja just saatan tiedostaa sen olevan läsnä.

      Mutta katsotaan nyt auttaisiko hierojalla käynnit, yhden kerran olen jo käynyt...aloitin myös keppijumpan (se kun kuulemma voisi tehota) ja päivittäin suoritan muutenkin kaulan venyttelyharjoituksia.
      Niin ja sitten se henkinen puoli...täytyy kenties yrittää käydä itsensä kanssa keskustelua siitä että olenko nyt sujut itseni kanssa, murehdinkohan kuitenkin äitini tilannetta, jospas en vaan myönnä sitä....ehkäpä keskustelu äitini kanssa myöskin auttaisi, kertoisin kuinka kovasti olen ollut huolissani.
      Ja muutenkin...yritän hemmotella muutenkin itseäni useammin..olen muutenkin aika, hmmm..siis sellainen täydellisyyteen pyrkiytyvä, asioiden täytyisi aina mennä paremmin..tarkoitan että vähän voisi relata huushollin hoidossa, koen huonoa omatuntoa lasten takia kun aina pitäisi mukamas antaa enemmän aikaa, enemmän pitäisi leikittää yms., vaikka realistisesti ajateltuna tiedän asioiden olevan oikein hyvin.....plääääh, siispä pitäisi ottaa asiat rennommin kaikissa suhteissa, ehkäpä tämä tästä joskus, kenties kesään mennessä vaiva on ohi :-)

      PS. sinä jolla vaiva poistui laulamalla, voisitko kertoa kuinka kauan siihen meni? viikkoja, kuukausia? mä olen nyt viikon venytellyt ja vanutellut kaulaani.

      • karaokea

        En muista tarkkaan kuinka kauan meni mutta huomasin vain kerran, ettei palan tunnetta kurkussa ole enää. Hämmästyin aluksi kuinka kireät lihakset kurkussa on. Kun esim. harjiottelimme laulutunnilla suu auki tehostettua haukottelua. Harjoittelimme niin, että tuntuu kurkun pohjalla saakka. Minulla tuntui oiken voimakas kireyden tunne kurkussa?
        Ja monta muuta harjoitusta oli hartia-kaulalihasten ja hengitysharjoitusten kera. Ja ääniharjoitellut eri korkeudelta.

        Muistan, että minulla oli tuohon palan tunne-aikaan jotenkin vaikea puhua, ääni tuli jotenkin kuiskaamalla ja tehottomasti puhuessa?

        Nyt ongelmat ovat ohi. Puheterapeutti on alan ihminen, jolta voisi saada hyvät ohjeet jos et laulamista harrasta.


    • Miumiu76

      Moi!

      Minä ole myös kärsinyt jo useiden vuosien ajan aina muutaman viikon kerrrallaan palan tunnetta kurkussa. Kävin myös erikoislääkärillä ja asiaa tutkittiin. Mitään näkyvää ei ollut. Lääköri kertoi että varsinkin naisilla on herkkyys tälle palalle kurkussa ja se on jonkin asteinen kramppi kurkussa, joka aiheutuu stressistä. Ihminen saattaa itse ajatella ettei ole stressaaja mutta olen huomannut ettei tarvi olla isokaan asia, joka painaa mieltä. Ei siis ole mitään mitä lääkäri voisi määrätä. Pitää panna oma elämä ja elämänarvot kuntoon, niin eiköhän se ainakin helpota. Ja joa ajattelee positiivisesti, niin elimistö ilmoittaa kun pitäisi höyliä.

    • -huolestunut-

      Olen kaksikymmentä vuotias ja minullakin on palantunne kurkussa ollut jo n. 3 kuukautta. Pelkoanoi suurentaa vielä se, että olen tupakoitsija.. Polttaako kukaan teistä?? Voiko se johtua tupakista? Pala alkaa tuntua yleensä röökin jälkeen.

      • nimetön16

        Itse olen 16-vuotias poika, ja palantunnetta esiintyy myös minullakin. Olen muutaman vuoden kärsinyt paniikkikohtauksista (rintakipua, sydämen tykytystä jne)! Aluksi luulin, että vika on sydämessä, mutta vuoden jälkeen aloin enemmän lukea asiasta.

        Tällä hetkellä minulla on tuota "palantunnetta".
        Aina, kun jotain nielaisen, niin tuntuu, että se menisi henkitorveen! Veden juominen auttaa, mutta kun kusella on käyty monia kertoja viimeisen tunnin aikana. ;)

        Onneksi itsellä tätä esiintyy harvoin!


        Olen pitkä (yli 180cm), ja reilusti alipainoinen.


      • syy selvisi

        Minulla oli myös palan tunne kurkussa niellessä
        ja lopulta se tuntui kyljellään nukkuessa. Var-
        sinkin toisella kyljellä ollessa. Kävin lääkäris-
        sä ja jo tunnustelemalla kilpirauhasen kohdalta
        meinasin yökätä. Sain ajan ultraan ja kilpirau-
        hasesta löytyi struuma.Siitä otettiin 2 näytepa-
        laa, mikä on täysin kivuton toimenpide. Siitä
        selvisi, että se on hyvänlaatuinen. Eikä sitä
        olisi tarvinnut poistaa, mutta kun se häiritsi
        niin leikkaus suoritettiin. Leikkauksessa pois-
        tettiin toinen puoli kilpiruhasesta. Kaikki me-
        ni hyvin ja eikä tarvitse edes mitään hormooni-
        lääkitystä, vaikka on vain puolikas kilpirauha-
        nen. Arvoja tietenkin seurataan. Ota yhteys lää-
        käriin, jos oireet vielä jatkuu.


      • Palanen
        syy selvisi kirjoitti:

        Minulla oli myös palan tunne kurkussa niellessä
        ja lopulta se tuntui kyljellään nukkuessa. Var-
        sinkin toisella kyljellä ollessa. Kävin lääkäris-
        sä ja jo tunnustelemalla kilpirauhasen kohdalta
        meinasin yökätä. Sain ajan ultraan ja kilpirau-
        hasesta löytyi struuma.Siitä otettiin 2 näytepa-
        laa, mikä on täysin kivuton toimenpide. Siitä
        selvisi, että se on hyvänlaatuinen. Eikä sitä
        olisi tarvinnut poistaa, mutta kun se häiritsi
        niin leikkaus suoritettiin. Leikkauksessa pois-
        tettiin toinen puoli kilpiruhasesta. Kaikki me-
        ni hyvin ja eikä tarvitse edes mitään hormooni-
        lääkitystä, vaikka on vain puolikas kilpirauha-
        nen. Arvoja tietenkin seurataan. Ota yhteys lää-
        käriin, jos oireet vielä jatkuu.

        Palan tunnetta ollut kurkussa kolmatta viikkoa. Nyt kaveriksi tullut röyhtäilyä ja hiukan äänen käheyttä. Mahakin on ollut vähän tavallista löysemmässä kunnossa. Tämä on kyllä tuttua, koska ärtynyt paksusuoli vaivaa. Harmittaa, kun pala on koko ajan mielessä. Tutkimuksiin olen menossa ensi viikolla. Ei kipua. Nieleminen onnistuu kyllä hyvin, ruoka ei vaan maita. Parissa viikossa saanut ihan vahingossa painoa alas kolmisen kiloa. Syödessä tuntuu , että kurkussa on pieni ötökkä, joka ottaa kiinni johonkin ruuanmuruun nieltäessä, eikä päästä sitä heti läpi. Närästyslääkkeitä olen saanut työterveyslääkäriltä, viikon syönyt ilman suurempaa apua. Vähän stressi painaa töissäkin ja niska-hartiat saattaa olla jumissa. Ensi viikolla olen sitten viisaampi. Pelottaa kuitenkin vaikka todennäköisyys sille, että löytyy vaikesti hoidettavissa oleva sairaus on hyvin epätodennäköinen. Taitaa olla aika yleinen vaiva?


      • tulehdus
        Palanen kirjoitti:

        Palan tunnetta ollut kurkussa kolmatta viikkoa. Nyt kaveriksi tullut röyhtäilyä ja hiukan äänen käheyttä. Mahakin on ollut vähän tavallista löysemmässä kunnossa. Tämä on kyllä tuttua, koska ärtynyt paksusuoli vaivaa. Harmittaa, kun pala on koko ajan mielessä. Tutkimuksiin olen menossa ensi viikolla. Ei kipua. Nieleminen onnistuu kyllä hyvin, ruoka ei vaan maita. Parissa viikossa saanut ihan vahingossa painoa alas kolmisen kiloa. Syödessä tuntuu , että kurkussa on pieni ötökkä, joka ottaa kiinni johonkin ruuanmuruun nieltäessä, eikä päästä sitä heti läpi. Närästyslääkkeitä olen saanut työterveyslääkäriltä, viikon syönyt ilman suurempaa apua. Vähän stressi painaa töissäkin ja niska-hartiat saattaa olla jumissa. Ensi viikolla olen sitten viisaampi. Pelottaa kuitenkin vaikka todennäköisyys sille, että löytyy vaikesti hoidettavissa oleva sairaus on hyvin epätodennäköinen. Taitaa olla aika yleinen vaiva?

        Ruokatorven tulehdus aiheuttaa tommosia oireita kannattaa käydä tähystyksessä.....


      • ma778
        nimetön16 kirjoitti:

        Itse olen 16-vuotias poika, ja palantunnetta esiintyy myös minullakin. Olen muutaman vuoden kärsinyt paniikkikohtauksista (rintakipua, sydämen tykytystä jne)! Aluksi luulin, että vika on sydämessä, mutta vuoden jälkeen aloin enemmän lukea asiasta.

        Tällä hetkellä minulla on tuota "palantunnetta".
        Aina, kun jotain nielaisen, niin tuntuu, että se menisi henkitorveen! Veden juominen auttaa, mutta kun kusella on käyty monia kertoja viimeisen tunnin aikana. ;)

        Onneksi itsellä tätä esiintyy harvoin!


        Olen pitkä (yli 180cm), ja reilusti alipainoinen.

        paniikkihairio menee ohi kun kulkee kohti toteuttamatonta unelmaansa
        ja ennen kaikkea luottaa itseensa ei saa antaa periksi.
        itse jo 7 kuukautta ilman laakkeita eika tarvitse enaa.


      • looloolotta
        Palanen kirjoitti:

        Palan tunnetta ollut kurkussa kolmatta viikkoa. Nyt kaveriksi tullut röyhtäilyä ja hiukan äänen käheyttä. Mahakin on ollut vähän tavallista löysemmässä kunnossa. Tämä on kyllä tuttua, koska ärtynyt paksusuoli vaivaa. Harmittaa, kun pala on koko ajan mielessä. Tutkimuksiin olen menossa ensi viikolla. Ei kipua. Nieleminen onnistuu kyllä hyvin, ruoka ei vaan maita. Parissa viikossa saanut ihan vahingossa painoa alas kolmisen kiloa. Syödessä tuntuu , että kurkussa on pieni ötökkä, joka ottaa kiinni johonkin ruuanmuruun nieltäessä, eikä päästä sitä heti läpi. Närästyslääkkeitä olen saanut työterveyslääkäriltä, viikon syönyt ilman suurempaa apua. Vähän stressi painaa töissäkin ja niska-hartiat saattaa olla jumissa. Ensi viikolla olen sitten viisaampi. Pelottaa kuitenkin vaikka todennäköisyys sille, että löytyy vaikesti hoidettavissa oleva sairaus on hyvin epätodennäköinen. Taitaa olla aika yleinen vaiva?

        Ite oon 17 v. ja ny tota palan tunnetta ja ryöhtäilyä jonkin aikaa ollu. Muutama päivä sit todettiin ett niska-hartia alueen lihakset täysin jumissa, mikä vaikuttaa kyl enemmän muuhun. Huomenissa menossa lääkäriin kyselemään asiasta, pelkään kans ett jotain pahaa. Stressiä ei mielestäni oo mutta ei olis mahotontakaan jos olis kun koulut just alkanu. Ruokakaan ei ny oo maittanu ja vähän normaalia löysempi vatta. Mahtavaa tietää etten oo yksin tässä!


      • asdasfs
        looloolotta kirjoitti:

        Ite oon 17 v. ja ny tota palan tunnetta ja ryöhtäilyä jonkin aikaa ollu. Muutama päivä sit todettiin ett niska-hartia alueen lihakset täysin jumissa, mikä vaikuttaa kyl enemmän muuhun. Huomenissa menossa lääkäriin kyselemään asiasta, pelkään kans ett jotain pahaa. Stressiä ei mielestäni oo mutta ei olis mahotontakaan jos olis kun koulut just alkanu. Ruokakaan ei ny oo maittanu ja vähän normaalia löysempi vatta. Mahtavaa tietää etten oo yksin tässä!

        mites siellä lääkärissä? olis kiva tietää mitä sanottiin, itsekin 17-v ja samat oireet. mahtaa olla itelläkin niska-hartia-alue täysin jumissa ku pää tuntuu räjähtävän...


      • :B
        asdasfs kirjoitti:

        mites siellä lääkärissä? olis kiva tietää mitä sanottiin, itsekin 17-v ja samat oireet. mahtaa olla itelläkin niska-hartia-alue täysin jumissa ku pää tuntuu räjähtävän...

        Paljo on 17-vuotiaita liikkeellä samoilla oireilla. Itelläkin on tuo sama fiilis ollu ny pari päivää ja rupiaa pikkuhiljaa ahistammaan koko homma. Eikä asiaa auta ollenkaan se, että sen kaverina on ikävä paine rintalastan alapuolella. Ja kaiken hyvän lisäksi vielä äärimmäisen eroottinen räkäyskä... Liekö sitten niska- ja hartialihasten ikiroutaa muistuttava jäykkyys.


    • luulosairasko?

      moi!minulla aivan samankaltaisia oireita.palan tunne välillä kurkussa ja niskatkin kyllä jumissa, mutta pala ei vaan häviä. syön närästyslääkkeitäkin..

      kävin lääkärissä, ei turvonneita imusolmukkeita tms poikkeavaa. kurkkukin siisti. Ajoittain kyllä närästää kovastikin ja sain ruokatorven tulehdukseen lääkkeet. ei ole pala lähtenyt ja jo kuukauden kuuriakin syönyt.

      vaiva ei ole koko ajan.esim. nukkuessa ja aamuisin ei oikeastaan tunnu, mutta iltaa kohti pahenee.olen miettinyt että onko minulla jokin vakava sairaus.. tilanteesi kuulosti vain todella samalta kuin minulla joten ajattelin kertoa, että kohtalotovereita on!

      • Anonyymi

        Selviskö se syy ikinä, mikä palan tunteen aiheutti ??


      • Anonyymi

        Selviskö se syy ikinä, mikä palan tunteen aiheutti ??


      • Anonyymi

        Selviskö se syy ikinä, mikä palan tunteen aiheutti ??


    • ameno

      Minulla on ollut pala kurkussa muutaman viikon, aloitin vähä hiilihydraattisen ruokavalion ja luulin jo että palan tunne tulee sen takia. Olen syönyt happovaiva-lääkkeitä, mutta ei minkäänlaista tehoa. Muistan, että minulla on ollut aikaisemminkin tätä oiretta. Niskan ja kaulan alueen lihakseni väsyvät hyvin helposti. Taidanpa ruveta jumppaamaan niitä.
      Minäkin jo pelkäsin, että syöpähän se on ruokatorvea pitkin kasvamassa!
      Kiitos kokemuksista.

    • opiskelija_

      Moikka. Luin noita viestejä, ja itku meinasi päästä! Itsellä on nimittäin ollut juuri noita samoja oireita!

      Palan tunne kurkussa,joka ei tunnu heti herättyä, nimenomaan pahenee iltaa kohti, nenäontelo, nielu ja kurkku tuntuvat jotenkin ahtaille ja tukkoisille. Syödessä ei mitään ongelmaa, paitsi joskua tuntuu että nielun "ahtauden"(onko sitten kuviteltua, en tiedä) vuoksi ruoka ei mene aina heti alemmas.

      Tätä vaivaa on ollut kohta vuoden verran. Kun alettiin tutkia, mulla todettiin myös alkava kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta ei nämä oireet kyllä sen piikkiin millään mene. Mulle on tehty myös ultra, kaikki ok. Olen menossa vatsalaukun tähystykseen,mutta se tuntuu niin turhalle, kun tunnen että ei tämä mitään refluksitautia ole!

      Yleensä vaiva pahenee juuri iltaa kohti, tai jos olen erityisen väsynyt. Silloin saatan saada pienimuotoisia paniikkikohtauksia,kun tuntuu että henki ei kulje( hiottaa,tärisyttää ymsyms). Mietin ja stressaan että mikä ihme vaivaa?!! Tottakai hermostuttaa kun on pelko että terveys on vaarassa!
      Vaiva saattaa olla poissa muutaman päivän, muuten tila on jatkuva.

      Mietin tuota että kun aamulla ei tunnu ja pahenee iltaa kohti, niin voisi hyvinkin liittyä kaula, ja niskalihasten jäykkyyteen. Päivänaikana rasittuvat paljon, eivätkä paniikki ja pelko auta asiaa ainakaan yhtään. Jännitysniskaa olen potenut yli kuusi vuotta, muutaman viimevuoden aikana kuitenkin helpottanut paljon!

      Toivottavasti jonkin avun saisi. Tämä rajoittaa elämääni melkoisesti,en esimerkiksi uskalla lähteä matkoille, kun pelkään että jos tilanne pahenee ja käy jotain... :/ Mietin ehkä liikaa asioita, en vaan voi sille mitään!
      Mutta helpotti tavallaan kuulla,että muilla on samoja oireita. Jos vaan voisi parantua...

      • diidi

        Heippa vaan kaikille!Mulla on ollu kans palan tunne kurkussa jo aika kauan..lisäksi oireinani on ollu että henki ei kulje kunnolla ja suu ja kurkku kuivuvat tosi helposti eikä auta vaikka kuinka joisin..nieleminen on hankalaa ja tuntuu niinkun kurkunpääs olis joku tulppa joka estää sujuvan hengityksen..kamalaa=(.Syljeneritys on tosi heikkoa. Luin netistä kaikkea aiheeseen liittyvää ja oireeni sopivat hyvin ahdistuneisuushäiriöön tai kilpirauhasen liikatoimintaan..tiedostan kyllä olevani ahdistunut ja monestakin syystä..mulla on ollut myös huimausta ja hierojalla oon käyny sen takia sekä olen joskus joutunut syömään masennus ja lihasta rentouttavia lääkkeitä sillä mulla on ollu paniikkihäiriötä.Jännitysniska on todettu olevan myös... Näin pahana ei tää kurkkuongelma oo koskaan ollu..suussakin tuntuu ihmeelliseltä.Olen tupakoitsija ja tietysti olisi hyvä lopettaa polttaminen mutta kun oikein v...ttaa nää ainaiset sairaudet niin tupakkia tulee hermostuneena vedettyä.sitä aina ajattelee että mitähän vielä ja miksi itelle pitää tulla niin älyttömästi kaikkee pa..kaa!On kuitenkin huojentavaa että on paljon muitakin joilla on vastaavanlaisia ongelmia ku itellä..sais ny vaa jotenkin olotilan normaaliksi ettei tarvisi joka päivä murehtia terveyden puolesta ja jaksais jotenkin olla ittensä kans..kertoilkaa mulle samassa tilanteessa kamppailevat kuinka sitä etsiä elämäniloja päivästä toiseen kun aina on sairas olo!!??


      • kesäheinä
        diidi kirjoitti:

        Heippa vaan kaikille!Mulla on ollu kans palan tunne kurkussa jo aika kauan..lisäksi oireinani on ollu että henki ei kulje kunnolla ja suu ja kurkku kuivuvat tosi helposti eikä auta vaikka kuinka joisin..nieleminen on hankalaa ja tuntuu niinkun kurkunpääs olis joku tulppa joka estää sujuvan hengityksen..kamalaa=(.Syljeneritys on tosi heikkoa. Luin netistä kaikkea aiheeseen liittyvää ja oireeni sopivat hyvin ahdistuneisuushäiriöön tai kilpirauhasen liikatoimintaan..tiedostan kyllä olevani ahdistunut ja monestakin syystä..mulla on ollut myös huimausta ja hierojalla oon käyny sen takia sekä olen joskus joutunut syömään masennus ja lihasta rentouttavia lääkkeitä sillä mulla on ollu paniikkihäiriötä.Jännitysniska on todettu olevan myös... Näin pahana ei tää kurkkuongelma oo koskaan ollu..suussakin tuntuu ihmeelliseltä.Olen tupakoitsija ja tietysti olisi hyvä lopettaa polttaminen mutta kun oikein v...ttaa nää ainaiset sairaudet niin tupakkia tulee hermostuneena vedettyä.sitä aina ajattelee että mitähän vielä ja miksi itelle pitää tulla niin älyttömästi kaikkee pa..kaa!On kuitenkin huojentavaa että on paljon muitakin joilla on vastaavanlaisia ongelmia ku itellä..sais ny vaa jotenkin olotilan normaaliksi ettei tarvisi joka päivä murehtia terveyden puolesta ja jaksais jotenkin olla ittensä kans..kertoilkaa mulle samassa tilanteessa kamppailevat kuinka sitä etsiä elämäniloja päivästä toiseen kun aina on sairas olo!!??

        Hei Diidi (ja muut),
        mulla on täsmälleen samantyyppiset oireet kuin sulla (ja muillakin täällä) ja todellakin lohduttavaa kuulla, että en ole myöskään yksin vaan meitä on monta samassa veneessä olevaa.
        Mulla on näitä vaivoja ollut aina silloin tällöin pitkin elämääni, mutta aina ne ovat menneet sitten itsestään pois. Joskus 15 (?!) vuotta sitten kävin lääkärissä kun kuvittelin, että oire on fyysinen ja silloin todettiin, että se on psyykkistä ja pienellä itsetutkiskelulla silloin huomasinkin, että olin hyvin ahdistunut ja surullinen monesta asiasta.
        Oireita on tullut tosiaan aina silloin tällöin ja nyt ne alkoivat pari päivää sitten, viimeksi kärsin niistä oikein todenteolla melkein 4 vuotta sitten, milloin olin erittäin stressaantunut silloisessa elämäntilanteessa.
        Nytkin on pari asiaa, mitkä mieltä vaivaavat, mutta nyt en oikein täysin käsitä, että miksi niinkin pienet asiat, jotka oikeastaan ovat jo hoidossakin, aiheuttavat tämän tunteen.
        Harrastan nykyään aika paljon itsetutkiskelua ja nyt olen yrittänyt tehdä sitä ihan urakalla, mutta eipä ole vielä ainakaan mitään mielen syövereistä löytynyt...
        Lohdutan itseäni sillä, että tämä on nyt tätä mun mielen juttua, mutta kyllä ärsyttää tuo tunne tuolla kurkunpäässä. Mulle tehtiin viime syksynä gastroskopia refluksioireiden takia ja siinä todettiin täysin puhdas ja kaunis suolisto, eikä koepaloista löytynyt mitään. Nyt löysin tällä palan tunteelle uuden vertauskohdan tämä tuntuu ihan samalta kuin mitä pari tuntia tuntia tuon gastroskopian jälkeen...
        Päätin eilen, että nyt yritän tarkkailla tätä tunnetta ihan kympillä ja katsoa, että mitkä asiat saavat tilanteen pahenemaan. Huomasin, että vähänkin epämiellyttävä asia saa tunteen pahenemaan, samoin jos rupean miettimään, että tämä on jotain vakavaa tai muuten värittämään mielessäni tätä kauhukuvilla, niin tilanne pahenee. Eilen sain aikaiseksi oikein kunnon paniikkkohtauksen sydämen tykytyksineen ja tuntopuutoksineen. Kohtaus meni ohi noin tunnissa ja sen jälkeen oli aika helpottunut olo koko päivän. Tänään heräsin siihen, että olo oli ihan ookoo, mutta nyt taas on se hemmetin pala tuolla kurkussa ja tuntuu, että nenäkäytävät ois muuttuneet ahtaiksi.
        Kaipa tämä sitten taas katoaa kun katoaa, mutta nyt päätin, että jos tilanne jatkuu yli viikon, käyn lääkärissä hakemassa tälle diagnoosin. Mitään diagnoosia kun en ole tälle hakenut ja nyt tahdon jonkun paperin, missä lukee ahdistushäiriö tms., että saan itselleni rauhan sitten potea tätä aina kun tämä tulee.
        Diidi, kyselit, että miten löytää elämäniloja pvästä toiseen, vaikka on aina sairas olo?
        En oikein osaa neuvoa, mutta minusta ainakin elämä on kaikista haasteista ja vaikeuksista huolimatta ihanaa, enkä hetkeäkään vaihtaisi pois, joka aamu kun herään, olen iloinen, että sain vielä tämänkin aamun nähdä. Ehkä pienet asiat joihin on tyytyväinen auttavat sinuakin eteenpäin, pienistä pisaroistahan syntyy iso virta :)
        Tsemppihali kaikille samassa veneessä oleville!


      • noupanik
        diidi kirjoitti:

        Heippa vaan kaikille!Mulla on ollu kans palan tunne kurkussa jo aika kauan..lisäksi oireinani on ollu että henki ei kulje kunnolla ja suu ja kurkku kuivuvat tosi helposti eikä auta vaikka kuinka joisin..nieleminen on hankalaa ja tuntuu niinkun kurkunpääs olis joku tulppa joka estää sujuvan hengityksen..kamalaa=(.Syljeneritys on tosi heikkoa. Luin netistä kaikkea aiheeseen liittyvää ja oireeni sopivat hyvin ahdistuneisuushäiriöön tai kilpirauhasen liikatoimintaan..tiedostan kyllä olevani ahdistunut ja monestakin syystä..mulla on ollut myös huimausta ja hierojalla oon käyny sen takia sekä olen joskus joutunut syömään masennus ja lihasta rentouttavia lääkkeitä sillä mulla on ollu paniikkihäiriötä.Jännitysniska on todettu olevan myös... Näin pahana ei tää kurkkuongelma oo koskaan ollu..suussakin tuntuu ihmeelliseltä.Olen tupakoitsija ja tietysti olisi hyvä lopettaa polttaminen mutta kun oikein v...ttaa nää ainaiset sairaudet niin tupakkia tulee hermostuneena vedettyä.sitä aina ajattelee että mitähän vielä ja miksi itelle pitää tulla niin älyttömästi kaikkee pa..kaa!On kuitenkin huojentavaa että on paljon muitakin joilla on vastaavanlaisia ongelmia ku itellä..sais ny vaa jotenkin olotilan normaaliksi ettei tarvisi joka päivä murehtia terveyden puolesta ja jaksais jotenkin olla ittensä kans..kertoilkaa mulle samassa tilanteessa kamppailevat kuinka sitä etsiä elämäniloja päivästä toiseen kun aina on sairas olo!!??

        Moikka! sun oireet ovat ihan samanlaisia kuin mulla,olen liika jännittäjä!myös todettu paniikkihäiriö..sitten eräänä päivänä kun lääkärit,neurologit ja vaikka mitkä ei keksinyt huimauksen sun muiden oireiden syytä,menin akupunktioon.kolme kertaa kävin,ja oireet olivat tipotiessään!kantsii kokeilla jos on muita jo kokeillut,ei muuta ku ammattilais akupunktio miehen tai naisen luo,ne tutkii ja laittaa neuloja,itseäni auttoi tod hyvin.sitten vain rento ote elämään,eikä murehdita suotta,niin pysyy oireet pois ja voidaan keskittyä siihen tärkeimpään,elämiseen!! Tsemppiä vaan!


      • pala
        noupanik kirjoitti:

        Moikka! sun oireet ovat ihan samanlaisia kuin mulla,olen liika jännittäjä!myös todettu paniikkihäiriö..sitten eräänä päivänä kun lääkärit,neurologit ja vaikka mitkä ei keksinyt huimauksen sun muiden oireiden syytä,menin akupunktioon.kolme kertaa kävin,ja oireet olivat tipotiessään!kantsii kokeilla jos on muita jo kokeillut,ei muuta ku ammattilais akupunktio miehen tai naisen luo,ne tutkii ja laittaa neuloja,itseäni auttoi tod hyvin.sitten vain rento ote elämään,eikä murehdita suotta,niin pysyy oireet pois ja voidaan keskittyä siihen tärkeimpään,elämiseen!! Tsemppiä vaan!

        Joku mainitsi, että meinasi itku päästä näitä juttuja lukiessa. Multa se ihan oikeasti pääsi.

        Poden aivan samoja oireita kuin kaikki ketjuun kirjoittaneista, olen potenut pari vuotta. Muutenkin on ollut ahdistuneisuutta ja paniikkikohtauksia, sydämentykytystä ja rytmihäiriöitä. Niska ihan jumissa ja päätä särkee jatkuvasti (johtuu tosin huononneesta näöstä, johon on apua tulossa uusista laseista pian). Ja sitten tämä palan tunne kurkussa. Vaikka kaikki nuo muut oireet ilmeisesti johtuvat pari vuotta sitten tapahtuneista asioista, jotka painavat mieltäni edelleen ja ahdistavat, en ole osannut liittää tätä palan tunnetta niiden joukkoon vaan kuvitellut tietenkin tämän olevan joku kasvain tai jotain muuta yhtä vakavaa. Nyt alan uskoa, että tämän voi niputtaa yhteen noiden kaikkien muiden kanssa.

        Mulla piti huomenna olla lääkäriaika tämän takia, mutta aika peruutettiin ja sain uuden vasta viikon päähän. Meinasi mennä koko päivä pilalle, mutta nyt tuntuu, että jaksan sen viikon odottaa, kun tätä lukiessa on käynyt ilmeisen selväksi, ettei kyse todennäköisesti ole mistään vakavasta fyysisestä vaivasta. Kokonaan toinen juttu sitten onkin tämä henkinen puoli. Sen kun vielä saisi kuntoon ja ahdistuksen pois.


      • Nimetön
        pala kirjoitti:

        Joku mainitsi, että meinasi itku päästä näitä juttuja lukiessa. Multa se ihan oikeasti pääsi.

        Poden aivan samoja oireita kuin kaikki ketjuun kirjoittaneista, olen potenut pari vuotta. Muutenkin on ollut ahdistuneisuutta ja paniikkikohtauksia, sydämentykytystä ja rytmihäiriöitä. Niska ihan jumissa ja päätä särkee jatkuvasti (johtuu tosin huononneesta näöstä, johon on apua tulossa uusista laseista pian). Ja sitten tämä palan tunne kurkussa. Vaikka kaikki nuo muut oireet ilmeisesti johtuvat pari vuotta sitten tapahtuneista asioista, jotka painavat mieltäni edelleen ja ahdistavat, en ole osannut liittää tätä palan tunnetta niiden joukkoon vaan kuvitellut tietenkin tämän olevan joku kasvain tai jotain muuta yhtä vakavaa. Nyt alan uskoa, että tämän voi niputtaa yhteen noiden kaikkien muiden kanssa.

        Mulla piti huomenna olla lääkäriaika tämän takia, mutta aika peruutettiin ja sain uuden vasta viikon päähän. Meinasi mennä koko päivä pilalle, mutta nyt tuntuu, että jaksan sen viikon odottaa, kun tätä lukiessa on käynyt ilmeisen selväksi, ettei kyse todennäköisesti ole mistään vakavasta fyysisestä vaivasta. Kokonaan toinen juttu sitten onkin tämä henkinen puoli. Sen kun vielä saisi kuntoon ja ahdistuksen pois.

        Moikka! Pitkään olen lueskellut näitä erillaisia keskusteluja täällä, ja nyt ajattelin omaa tarinaani vähän kertoa. Elikkäs olen juuri 20-vuotta täyttänyt tyttönen. Minulla on ollut pelkoa sairastumisesta pienestä pitäen, oireita ollut pajon, milloin missäkin ja tuntuu että pahenee vaan. Minua on tutkittu vuosien varrella paljon. Otettu kokeita, tähystetty vatsa kolme kertaa. Kerran todettiin ruokatorventulehdusta, johon syön jatkuvasti nexiumia josta ei ole apua. Viimeiset kaksi kuukautta olen ollut todella väsynyt. Sain töistäkin potkut liian sairastelut takia. Olen käynyt useita kertoja lääkärissä, keuhkot kuvattu, vatsa ultrattu. Tuntuu etten selviä päivistä pahan oloni vuoksi. Ruokahalu mennyt kokonaan, mahan kanssa ongelmia, niskat ja hartiat todella jumissa. Vasempi puoli pahempi. Välillä tuntuu ettei saa henkeä, vaikka saakin, juuri se palan tunne kurkussa melkein koko ajan, ahdistava olo ja pelko vakavasta sairaudesta oloni takia. Luen usein epätoivossa lääkärikirjoja ja netistä eri sairauksien oireita. Vaikka tiedän että se on sairasta, lääkäreihin uskokin mennyt täysin. Yksityiselle olen harkinnnut menoa, mutta se on niin kallista hommaa ettei siihen kenenkään normaalin ihmisen rahat riitä. Ja lääkärini sanoi minulle että pahinta olisi lähteä eri puolille tutkituttamaan itseää. Näinhän se on. Mutta asiasta vielä sen verran, että pelkään että minulla on ruokatorvensyöpä, mutta toisaaltaan se olisi aika harvinaista minun ikäiselläni. Minut on tähystetty vuosi sitten. Tulos oli normaali. Lääkäriei haluaisi vielä laittaa uuteen tähystykseen. Itse aijon vielä sitä vaatia. Ruuan alasmeneminen tuntuu välillä pahalta. Pelottaaa! Olen vasta muuttanut uuteen kaupunkiin suoraan kotoa. Ja pelko kahta kauheampi sekä olo. Vaikka siskoni kanssa asunkin. on helpompaa mutta silti en saa mielestäni tätä, enkä oloani pois. Haluaisin vaan ruveta elämään normaalia nuoren naisen elämää. ja saada selvyyden että minulla ei ole vakavaa. Tämä on niin monen ihmisen ongelma. ja näistä pitää puhua. Mulla on vaan kerta kaikkisesti mennyt nyt voimat. että hyvä kun tähän kykenin. Kuulostaa varmaan hassulta mutta näin se on. Mutta kertokaa ihmeessä omia kokemuksia. ja miltä tuntuu. Eihän me yksin olla. vaikka koko ajan kyllä tuntuu että ei vois enempää yksin olla näitten pelkojen ja tuntemuksien ja kipujen kanssa. En oo koskaan kirjottanut tästä aiheesta mihinkään. Kerta se on ensimmäinenkin.


      • pala
        Nimetön kirjoitti:

        Moikka! Pitkään olen lueskellut näitä erillaisia keskusteluja täällä, ja nyt ajattelin omaa tarinaani vähän kertoa. Elikkäs olen juuri 20-vuotta täyttänyt tyttönen. Minulla on ollut pelkoa sairastumisesta pienestä pitäen, oireita ollut pajon, milloin missäkin ja tuntuu että pahenee vaan. Minua on tutkittu vuosien varrella paljon. Otettu kokeita, tähystetty vatsa kolme kertaa. Kerran todettiin ruokatorventulehdusta, johon syön jatkuvasti nexiumia josta ei ole apua. Viimeiset kaksi kuukautta olen ollut todella väsynyt. Sain töistäkin potkut liian sairastelut takia. Olen käynyt useita kertoja lääkärissä, keuhkot kuvattu, vatsa ultrattu. Tuntuu etten selviä päivistä pahan oloni vuoksi. Ruokahalu mennyt kokonaan, mahan kanssa ongelmia, niskat ja hartiat todella jumissa. Vasempi puoli pahempi. Välillä tuntuu ettei saa henkeä, vaikka saakin, juuri se palan tunne kurkussa melkein koko ajan, ahdistava olo ja pelko vakavasta sairaudesta oloni takia. Luen usein epätoivossa lääkärikirjoja ja netistä eri sairauksien oireita. Vaikka tiedän että se on sairasta, lääkäreihin uskokin mennyt täysin. Yksityiselle olen harkinnnut menoa, mutta se on niin kallista hommaa ettei siihen kenenkään normaalin ihmisen rahat riitä. Ja lääkärini sanoi minulle että pahinta olisi lähteä eri puolille tutkituttamaan itseää. Näinhän se on. Mutta asiasta vielä sen verran, että pelkään että minulla on ruokatorvensyöpä, mutta toisaaltaan se olisi aika harvinaista minun ikäiselläni. Minut on tähystetty vuosi sitten. Tulos oli normaali. Lääkäriei haluaisi vielä laittaa uuteen tähystykseen. Itse aijon vielä sitä vaatia. Ruuan alasmeneminen tuntuu välillä pahalta. Pelottaaa! Olen vasta muuttanut uuteen kaupunkiin suoraan kotoa. Ja pelko kahta kauheampi sekä olo. Vaikka siskoni kanssa asunkin. on helpompaa mutta silti en saa mielestäni tätä, enkä oloani pois. Haluaisin vaan ruveta elämään normaalia nuoren naisen elämää. ja saada selvyyden että minulla ei ole vakavaa. Tämä on niin monen ihmisen ongelma. ja näistä pitää puhua. Mulla on vaan kerta kaikkisesti mennyt nyt voimat. että hyvä kun tähän kykenin. Kuulostaa varmaan hassulta mutta näin se on. Mutta kertokaa ihmeessä omia kokemuksia. ja miltä tuntuu. Eihän me yksin olla. vaikka koko ajan kyllä tuntuu että ei vois enempää yksin olla näitten pelkojen ja tuntemuksien ja kipujen kanssa. En oo koskaan kirjottanut tästä aiheesta mihinkään. Kerta se on ensimmäinenkin.

        Kuvittelen ainakin osittain tietäväni miltä sinusta tuntuu, Toivoton tyttö. Itse olen nyt kaksi vuotta pelännyt sairastuvani vakavasti. Kaikki alkoi isoäitini kuolemasta, joka yhdessä kolmen muun sukulaisen kuoleman kanssa laukaisi paniikkikohtaukset ja edellisessä viestissä luettelemani fyysiset oireet. Niiden lisäksi minulla on ärtynyt suoli ja närästystä (todettu jo lukiossa), joten olen vuosien mittaan niiden ansiosta oppinut tarkkailemaan itseäni vähän liikaa. Ja niinhän siinä sitten käy, että kun fysiikka reagoi henkiseen pahaan oloon, en sitä tajua vaan kuvittelen olevani "oikeasti" sairas.

        Olen käynyt psykologilla juttelemassa näistä ongelmistani, mutta hänen mielestään vaivani eivät vaadi sen kummempaa hoitoa, pitäisi vain kuulemma oppia olemaan pelkäämättä. Alan kyllä itse taipua sille kannalle, etten tästä ilman psykologia/psykiatria selviä.

        Tiedostan kuitenkin suurelta osin, että vaivani eivät ole hengenvaarallisia ja että ne johtuvat peloistani ja ahdistuksestani. Mutta se tiedostaminen ei kai riitä, olisi vissiin se syy siellä oireiden takana eli ahdistus ja pelot saatava hoidettua pois jotta fyysiset oireetkin katoaisivat. Eli edessä on kaiketikin soitto lääkärille!


      • Nimetön
        pala kirjoitti:

        Kuvittelen ainakin osittain tietäväni miltä sinusta tuntuu, Toivoton tyttö. Itse olen nyt kaksi vuotta pelännyt sairastuvani vakavasti. Kaikki alkoi isoäitini kuolemasta, joka yhdessä kolmen muun sukulaisen kuoleman kanssa laukaisi paniikkikohtaukset ja edellisessä viestissä luettelemani fyysiset oireet. Niiden lisäksi minulla on ärtynyt suoli ja närästystä (todettu jo lukiossa), joten olen vuosien mittaan niiden ansiosta oppinut tarkkailemaan itseäni vähän liikaa. Ja niinhän siinä sitten käy, että kun fysiikka reagoi henkiseen pahaan oloon, en sitä tajua vaan kuvittelen olevani "oikeasti" sairas.

        Olen käynyt psykologilla juttelemassa näistä ongelmistani, mutta hänen mielestään vaivani eivät vaadi sen kummempaa hoitoa, pitäisi vain kuulemma oppia olemaan pelkäämättä. Alan kyllä itse taipua sille kannalle, etten tästä ilman psykologia/psykiatria selviä.

        Tiedostan kuitenkin suurelta osin, että vaivani eivät ole hengenvaarallisia ja että ne johtuvat peloistani ja ahdistuksestani. Mutta se tiedostaminen ei kai riitä, olisi vissiin se syy siellä oireiden takana eli ahdistus ja pelot saatava hoidettua pois jotta fyysiset oireetkin katoaisivat. Eli edessä on kaiketikin soitto lääkärille!

        Kiva kun vastasit ja kerroit itsestäsi. Kauheeta elää kun pitää koko ajan pelätä. Itsekkin olen käynyt terapiassa noin puolitoistavuotta sitten. Ja kävin aika pitkään siellä. Lopetin kun asiat alkoivat mennä vähän paremmin. Nyt on taas kauhea pelko ja oireet. Olen taas maanataina menossa lääkärille, ja vaatimaan tähystystä. Ruokatorveni tuntuu kipeältä ja röyhtäilen koko ajan. Useita kymmeni kertoja päivässä. Lääke ei auta. Välillä nieleminen tuntuu vaikealta. Ja palan tunne kurkussa. Pelkään ruokatorven syöpää. Koska ihan oikeat todelliset oireet on. Ei ole ruokahaluakaan yhtään. Ei vaan maistu. Pelottaa että se on levinnyt ja se löydetään liian myöhään. Tiedän että turha hätäillä hirveästi etukäteen kun ei tiedä. mutta kauhea olla kun on oikea oire. Lähimmäiset ihmisetkin varmaan jo kohta kyllästyvät kun yleinen puheenaiheeni on aina sairaudet jne.. ja olosta puhuminen. Osittain tiedän että tässä on kyseessä ahdistuneisuudesta ja pelosta, mutta oikeitakin oireita on. Tuntuu ettei osaa enää pitää omia puoliaan missään. Haluan selvitä, ja saada selville, mitä mahassani ja ruokatorvessani tapahtuu. mistä johtuu jatkuva röyhtäily, väsymys, lihaskipu. Olen oikeasti todella sosiaalinen ihminen, Ja nyt menen vain huonoon suuntaan. Pelottaa!


      • nurkkapatriooton
        Nimetön kirjoitti:

        Moikka! Pitkään olen lueskellut näitä erillaisia keskusteluja täällä, ja nyt ajattelin omaa tarinaani vähän kertoa. Elikkäs olen juuri 20-vuotta täyttänyt tyttönen. Minulla on ollut pelkoa sairastumisesta pienestä pitäen, oireita ollut pajon, milloin missäkin ja tuntuu että pahenee vaan. Minua on tutkittu vuosien varrella paljon. Otettu kokeita, tähystetty vatsa kolme kertaa. Kerran todettiin ruokatorventulehdusta, johon syön jatkuvasti nexiumia josta ei ole apua. Viimeiset kaksi kuukautta olen ollut todella väsynyt. Sain töistäkin potkut liian sairastelut takia. Olen käynyt useita kertoja lääkärissä, keuhkot kuvattu, vatsa ultrattu. Tuntuu etten selviä päivistä pahan oloni vuoksi. Ruokahalu mennyt kokonaan, mahan kanssa ongelmia, niskat ja hartiat todella jumissa. Vasempi puoli pahempi. Välillä tuntuu ettei saa henkeä, vaikka saakin, juuri se palan tunne kurkussa melkein koko ajan, ahdistava olo ja pelko vakavasta sairaudesta oloni takia. Luen usein epätoivossa lääkärikirjoja ja netistä eri sairauksien oireita. Vaikka tiedän että se on sairasta, lääkäreihin uskokin mennyt täysin. Yksityiselle olen harkinnnut menoa, mutta se on niin kallista hommaa ettei siihen kenenkään normaalin ihmisen rahat riitä. Ja lääkärini sanoi minulle että pahinta olisi lähteä eri puolille tutkituttamaan itseää. Näinhän se on. Mutta asiasta vielä sen verran, että pelkään että minulla on ruokatorvensyöpä, mutta toisaaltaan se olisi aika harvinaista minun ikäiselläni. Minut on tähystetty vuosi sitten. Tulos oli normaali. Lääkäriei haluaisi vielä laittaa uuteen tähystykseen. Itse aijon vielä sitä vaatia. Ruuan alasmeneminen tuntuu välillä pahalta. Pelottaaa! Olen vasta muuttanut uuteen kaupunkiin suoraan kotoa. Ja pelko kahta kauheampi sekä olo. Vaikka siskoni kanssa asunkin. on helpompaa mutta silti en saa mielestäni tätä, enkä oloani pois. Haluaisin vaan ruveta elämään normaalia nuoren naisen elämää. ja saada selvyyden että minulla ei ole vakavaa. Tämä on niin monen ihmisen ongelma. ja näistä pitää puhua. Mulla on vaan kerta kaikkisesti mennyt nyt voimat. että hyvä kun tähän kykenin. Kuulostaa varmaan hassulta mutta näin se on. Mutta kertokaa ihmeessä omia kokemuksia. ja miltä tuntuu. Eihän me yksin olla. vaikka koko ajan kyllä tuntuu että ei vois enempää yksin olla näitten pelkojen ja tuntemuksien ja kipujen kanssa. En oo koskaan kirjottanut tästä aiheesta mihinkään. Kerta se on ensimmäinenkin.

        hyvin sä vedät. voimia.


    • palantunne

      Hei kaikille joilla on sama vaiva kuin minulla eli siis palan tunne kurkussa.
      Minulla se on ollut jo noin 4-5 päivää.
      Se ei tunnu päivällä, mutta iltaa kohti pahenee.
      Olin vasta kipeä, joten uskon, ettei se voi uudesta flunssasta johtua...
      Voisiko se johtua pienestä väsymyksestä ja stressistä? Myös unityynynikin on hieman huono.
      Kävin tänään hierojalla, joka sanoi että hartiat ovat hiukan jäykät. Voisiko tämä liittyä palan tunteeseen kurkussa?
      Se tunne on niin ilkeä;
      kun nielee, niin tuntuu että siellä olisi jokin möykky, ja se painaa. Samaten jos laitan leuan rintakehää vasten, se tuntuu inhottavalle.
      Mitään muita oireita ei ole.
      Siksipä minua mietityttää tämä asia kauheasti, olen todella huolestunut! Olen yrittänyt rauhoitella itseäni lukemalla netistä juttuja, mutta se ei auta. Samalla mietin koko ajan, että koska se tunne taas tulee kurkkuuni. Palan tunne sijoittuu myös minulla ihan kurkun alapäähän.
      Jos kenelläkään olisi mitään lohduttavaa tai rauhoittavaa tietoa tai apua, olisin erittäin kiitollinen! :)

      • rinotan

        Hei!

        Minulla aivan samta oireet kuin sinulla..Lean kun laittaa rintakehään, tuntuu pahalta.. Minulla on nyt olkanivelten tulehdus menossa ja solisluun kohdalta myös kipeä, lääkäri sanoi johtuvan sen siitä tulehduksesta ja että niska-hartia seutu jäykkä..Itse kanssa koko ajan paniikissa että syöpä tai jotain...AAPUUUVVVAAAA...


      • Vepe76

        Hei kaikille. Hyvä että löysin tämän keskustelun!

        Itsellä ollut nyt 4 päivää myös tämä ns. "palan" tunne kurkussa. Aamulla ei tunnu kovin paljoa, mutta
        iltaa kohden tunne voimistuu. Niskat ja selkä tuntuu todella jäykältä. Minulla on ns. stressiselkä, eli stressi aiheuttaa tämän selän ja niskan jäykkyyden, mutta että myös tämän palantunteen...

        Oli jo mielessä kaikenlaiset syövät ja muut sairaudet, mutta nyt kun täältä sitten löytyikin muita kohtalotovereita, joilla ihan samat oireet, niin kyllähän tämä nopean itsediagnoosin perusteella vaikuttais stressiin ja niskan jäykkyyteen liittyvän. :)


      • Nainen vuosimallia -48

        Palan tunne on ollut minullakin kurkussa vuosia, mutta en koskaan osannut ottaa asiaa vakavasti. Äidilläni oli myös ja minä häntä 'lohdutin' sanomalla, että ei se voi olla vakavaa, kun minullakin on samanlaisia tuntemuksia. Äitiä ei myöskään lääkärit koskaan ottaneet vakavasti, mutta yli kolme vuotta sitten hän pääsi lopulta gastrosksopiaan. Tutkiva lääkäri ilmoitti suoralta kädeltä, että kyseessä oli ruokatorven syöpä. Koepalat todistivat diagnoosin. Siinä vaiheessa ei sitten enää mikään hoito auttanut. Sädehoito helpotti joksikin aikaa ja sitten piti kurkkuun laittaa stentti (muoviputki) syömisen helpottamiseksi. Sen asetus kuitenkin epäonnistui ja ruokatorveen tuli repeämä. Siltä sairaalareissulta äiti ei enää palannut kotiin. Syövän diagnoosista oli kulunut vuosi ja 1,5 kk, kun hän kuoli. Tämä tapaus sai sitten lopulta itsenikin ottamaan palan omassa kurkussani vakavasti. Gastroskopia tehtiin ja tulehdusta löytyi sekä ruokatorvesta että mahasta. Diagnoosiksi tuli lievä refluksitauti ja lääkkeeksi Nexium, kuten kaikille happo-ongelmista kärsiville, paitsi että minä en ole koskaan kärsinyt happo-ongelmista tai närästyksestä. 20 Nexium-tablettia söin, mutta niistä ei ollut mitään apua -päinvastoin, alkoi kummallisiä röyhtäisyjä kuten sammakon kurnutus. Jouduin lopettamaan niiden syönnin. Olen yrittänyt olla varovainen niiden ruoka-aineiden suhteen, mitkä lääkäri mainitsi (alkoholi, tomaatti, kurkku). Jonkinlainen yhteys tällä asialla varmaan on vatsan hyvinvoinnin kanssa, mutta kenellä lääkärillä olisi niin paljon mielenkiintoa, että alkaisi tutkimaan, miksi vatsani on tulehtunut. Epäilen, että en pode liikahappoisuutta, sillä joskus nuorena tyttönä vatsaongelmien yhteydessä tehtiin myös gastroskopia ja silloin sanottiin, että vatsani on hapoton. Lääkkeksi silloin annettiin sitruunat ja hapanmaitotuotteet! Niitä olen nyt käyttänyt 20-30 vuotta. Ongelmia on kyllä ollut koko ajan vatsan toiminnassa.
        Kyllä varmaan kaikkien kannattaa tutkituttaa palan tunteet kurkussa, sillä sitä pidetään ilmeisesti kuitenkin aika klassisena ruokatorven syövän oireena, hoitamattomana ainakin. Mutta ei oireista helposti tunnu pääsevän eroon!! Onko kenelläkään enää hyviä vinkkejä hoitokeinoista, ennenkuin syöväksi asti muuttuu?????


      • palan tunnetta

        Kuinka helpottavaa, että minä en ole ainoa jolla on tämä vaiva. Alkoi 2 päivää sitten ja pelottaa että on jotain vikaa. Kävin lääkärillä aamulla ja ottivat labrakokeet (myös kilpirauhaskokeet, vaikka ne olivat 4 kk sitten OK).
        Minulla on ollut paniikkihäiriöitä joskus. Ei tosin viimeisen kahden vuoden aikana, koska lopetin alkoholin käytön.
        Olen viimeisen 5 kk ajan joutunut sietämättömään stressiin (ero miehestä), jota en tässä jaksa setviä. Hän joka tapauksessa saa minut lähes päivittäin suunniltaan raivosta, enkä usko sen tekevän hyvää terveydelleni.
        Herään öisin tyyny ja lakanat märkänä ja sydän hakkaa ja takoo.
        Voimia kaikille! Voin tulla ilmoittamaan tänne viestiketjuun, millaiset tulokset saan kokeista ja miten saan tämän vaivan hoidettua (toivottavasti).
        Lisäys: minulla on ollut myös olkanivelen tulehdusta viimeisen puolen vuoden aikana ja totisesti toivon, että se vaan johtuisi siitä, että on ihan jumissa koko vasen käsi.


      • edellinen kirjoittaja
        palan tunnetta kirjoitti:

        Kuinka helpottavaa, että minä en ole ainoa jolla on tämä vaiva. Alkoi 2 päivää sitten ja pelottaa että on jotain vikaa. Kävin lääkärillä aamulla ja ottivat labrakokeet (myös kilpirauhaskokeet, vaikka ne olivat 4 kk sitten OK).
        Minulla on ollut paniikkihäiriöitä joskus. Ei tosin viimeisen kahden vuoden aikana, koska lopetin alkoholin käytön.
        Olen viimeisen 5 kk ajan joutunut sietämättömään stressiin (ero miehestä), jota en tässä jaksa setviä. Hän joka tapauksessa saa minut lähes päivittäin suunniltaan raivosta, enkä usko sen tekevän hyvää terveydelleni.
        Herään öisin tyyny ja lakanat märkänä ja sydän hakkaa ja takoo.
        Voimia kaikille! Voin tulla ilmoittamaan tänne viestiketjuun, millaiset tulokset saan kokeista ja miten saan tämän vaivan hoidettua (toivottavasti).
        Lisäys: minulla on ollut myös olkanivelen tulehdusta viimeisen puolen vuoden aikana ja totisesti toivon, että se vaan johtuisi siitä, että on ihan jumissa koko vasen käsi.

        Sain labratulokset, eikä minulla ole mitään sairauteen viittaavaa. Eli kyllä tässäkin tapauksessa tuntuu siltä, että ihan vaan ahdistuksesta ja stressistä johtuu koko homma. Heti kun sain nuo tulokset, helpotti olo huomattavasti! Kyllä varmasti kaikkien joita tämä palantunne kurkussa häiritsee, kannattaa miettiä, voisiko johtua ihan psyykkisistä syistä. Halusin tämän lisätiedon kirjoittaa tänne viestiketjuun, jos se vaikka helpottaisi jonkun vastaavaan tilanteeseen joutuvan oloa. Eli kyllä kannattaa tutkituttaa itsensä ja jos kerta kaikkiaan ei ole sairautta, niin pyrkii rentouttamaan itsensä, eikä mieti liikaa koko asiaa.. Hmm, ehkä tämä on helpommin sanottu kuin tehty...


      • Janppa-83
        Nainen vuosimallia -48 kirjoitti:

        Palan tunne on ollut minullakin kurkussa vuosia, mutta en koskaan osannut ottaa asiaa vakavasti. Äidilläni oli myös ja minä häntä 'lohdutin' sanomalla, että ei se voi olla vakavaa, kun minullakin on samanlaisia tuntemuksia. Äitiä ei myöskään lääkärit koskaan ottaneet vakavasti, mutta yli kolme vuotta sitten hän pääsi lopulta gastrosksopiaan. Tutkiva lääkäri ilmoitti suoralta kädeltä, että kyseessä oli ruokatorven syöpä. Koepalat todistivat diagnoosin. Siinä vaiheessa ei sitten enää mikään hoito auttanut. Sädehoito helpotti joksikin aikaa ja sitten piti kurkkuun laittaa stentti (muoviputki) syömisen helpottamiseksi. Sen asetus kuitenkin epäonnistui ja ruokatorveen tuli repeämä. Siltä sairaalareissulta äiti ei enää palannut kotiin. Syövän diagnoosista oli kulunut vuosi ja 1,5 kk, kun hän kuoli. Tämä tapaus sai sitten lopulta itsenikin ottamaan palan omassa kurkussani vakavasti. Gastroskopia tehtiin ja tulehdusta löytyi sekä ruokatorvesta että mahasta. Diagnoosiksi tuli lievä refluksitauti ja lääkkeeksi Nexium, kuten kaikille happo-ongelmista kärsiville, paitsi että minä en ole koskaan kärsinyt happo-ongelmista tai närästyksestä. 20 Nexium-tablettia söin, mutta niistä ei ollut mitään apua -päinvastoin, alkoi kummallisiä röyhtäisyjä kuten sammakon kurnutus. Jouduin lopettamaan niiden syönnin. Olen yrittänyt olla varovainen niiden ruoka-aineiden suhteen, mitkä lääkäri mainitsi (alkoholi, tomaatti, kurkku). Jonkinlainen yhteys tällä asialla varmaan on vatsan hyvinvoinnin kanssa, mutta kenellä lääkärillä olisi niin paljon mielenkiintoa, että alkaisi tutkimaan, miksi vatsani on tulehtunut. Epäilen, että en pode liikahappoisuutta, sillä joskus nuorena tyttönä vatsaongelmien yhteydessä tehtiin myös gastroskopia ja silloin sanottiin, että vatsani on hapoton. Lääkkeksi silloin annettiin sitruunat ja hapanmaitotuotteet! Niitä olen nyt käyttänyt 20-30 vuotta. Ongelmia on kyllä ollut koko ajan vatsan toiminnassa.
        Kyllä varmaan kaikkien kannattaa tutkituttaa palan tunteet kurkussa, sillä sitä pidetään ilmeisesti kuitenkin aika klassisena ruokatorven syövän oireena, hoitamattomana ainakin. Mutta ei oireista helposti tunnu pääsevän eroon!! Onko kenelläkään enää hyviä vinkkejä hoitokeinoista, ennenkuin syöväksi asti muuttuu?????

        Minulla oli kaksi vuotta sitten vastaavanlainen palantunne kurkun alaosassa. Tunne oli noin kolmisen kuukautta ennenkuin uskalsin mennä mainitsemaan lääkärille asiasta. Itsekin pelkäsin sairastavani syöpää tms vakavaa tautia.. Lääkäri kuitenkin passitti nieluviljelyyn epäiltyään vain nielurisatulehdusta. Tuloksista sitten ilmeni että kyseessä olikin sitkeä nielurisatulehdus. Normaalisti ko. tulehdukseen kuuluu korkea kuume, mutta minulla sitä ei jostain syystä ilmennyt. Jouduin syömään kolme antibioottikuuria peräkkäin ennenkuin tauti hellitti.

        Tsemppiä ja kaikkea hyvää teille kaikille joilla on palantunne kurkussa!!


      • en ole asiantuntija
        Vepe76 kirjoitti:

        Hei kaikille. Hyvä että löysin tämän keskustelun!

        Itsellä ollut nyt 4 päivää myös tämä ns. "palan" tunne kurkussa. Aamulla ei tunnu kovin paljoa, mutta
        iltaa kohden tunne voimistuu. Niskat ja selkä tuntuu todella jäykältä. Minulla on ns. stressiselkä, eli stressi aiheuttaa tämän selän ja niskan jäykkyyden, mutta että myös tämän palantunteen...

        Oli jo mielessä kaikenlaiset syövät ja muut sairaudet, mutta nyt kun täältä sitten löytyikin muita kohtalotovereita, joilla ihan samat oireet, niin kyllähän tämä nopean itsediagnoosin perusteella vaikuttais stressiin ja niskan jäykkyyteen liittyvän. :)

        Iäkkäillä ihmisillä sattaa kaularangan välilevujen kulumisesta aiheutua ns osteofyyttejä
        (ei ole kasvain, vaan hyvänlaatuinen ns uudisluu-uloke, joka saattaa ärsyttää ruokatorvea ja
        tuntua "tyhjää" nieltäessä.Keseinen vaiva
        pitäisi kyllä ilmetä magneettikuvauksessa.
        Raittiissa ulkoilmassa hölkkäämisestä ei liene ainakaan haittaa.


    • ep.

      Lääkärissä juostu harva se päivä, tuntuvat jo ihan idioottina pitävän. En tiedä onko yhtään samoja oireita, mutta toisella puolella kaulaa tuntuu outo paine/palantuntu.Ikäänkuin kiristys myös ja samanpuolen korva rätisee välillä. Kaikki on tutkittu ja kuvattu, mitään ei pitäs olla pielessä. Ite aattelin vielä mennä korvalääkäriä jututtaan. Muuten terve ja iloinen, mut jatkuva outo tunne ja miettiminen vie ilon kaikesta muusta. Ainoastaan sormella painaminen poskesta korvan alta auttaa sen hetken.Voikohan vaiva johtua hampaista?kaulan lihaksista?

      • elskuliini

        Mullakin on nyt ollut pari päivää tollasta palan tunnetta kurkussa. Ei ole ensimmäinen kerta, mut viime kerrasta on aikaa. Koskaan ei ole lääkärit tehneet sen kummempia kokeita, astmaa on vaan epäilty. Tämä on hirveä tunne, mutta en usko sen olevan mikään sairauden oire, sillä muita oireita ei ole. Tunne pahenee iltaa kohti ja yöt ovat hirveitä kun ei saa nukuttua. Luulen että kyseessä on jokin psykosomaattinen oire, vaikka en mielestäni kyllä stressaakaan juuri nt mistään. Ehkä se on alitajuista, sillä minulla on ollut paniikkihäiriötä lukioaikana.

        Toivon, että tunne menee pois parissa päivässä, niin kuin yleensä, mutta oli kiva lukea täältä kohtalotovereistaan ja etten ole ihan yksin vaivani kanssa.


      • Tintsu34

        Minulla myös muutaman viikon jatkunut inha palan tunne kurkussa, enemmän oikealla puolella, ja kaulan lihakset jotenkin piukkana. Sama juttu oli jo viime talvena. Kai se on vaan teidän kertomusten perusteella uskottava, että tämä ei ole kuolemanvakavaa... syön myös mielialalääkkeitä, tiedä josko niistä tulisi jotain lieveilmiöitä?? Ja niskahartiaseutu on ihan jumissa, myös niksauttajalla olen käynyt jo useamman kerran. Hassulle tuntuu, että kaikki ihme oireet ja henkiset ongelmat alkoivat sen jälkeen kun lopetin tupakoinnin puolitoista vuotta sitten.. oiskohan vaan pitännä jatkaa pössyttelyä, ihmettelee Tiina, ja lähettää kohtalotovereille ison halin!()


    • hee!!!

      Olipa mukavaa luettavaa!
      Mulla siis ei todennäköisesti olekaan mitään fyysistä häikkää kurkussa!

      Palan tunne alkoi kolmisen kuukautta sitten angiinasta, josta ei meinannut päästä millään eroon.

      Edellä olevasta viestien ketjusta löytyi lopulta kaikki yhtäläiset merkit, olemattomasta palantunteesta.

      Palan tunne on tosiaan häiritsevä, ellei kukaan kerro että se ei ole kasvain tms "tosi" juttu.

      Itsellänikin saattaa olla pikkuisen tiedostamatonta stressiä, jos ajattelee että meillä on 7 alle 10 vuotiasta lasta, joista vanhimmalla on autismi, kuulovamma, lihas hypotonia yms pientä haastetta. En kylläkään itse tiedosta ilmeisestikään stressin oireita, mutta kaipa se täytyy uskoa.

      Kukaan ei muuten kertonut, että olisi ollut palantunteen yhteydessä kurkusta alas päin tuntuvaa melko heikkoa, mutta rasittavaa kipua.

      Menen huomenna fysikaaliseen niskanpehmitysjutskaan ja työterveyslääkärille vaatimaan kurkun tähystämistä vähän pidemmältä, mihin peilillä ja kielestä vetämällä näkyy.

      Mutta kaikkiaan olo helpotti, kun huomas että tuskin se mitään kummempaa on!

      Siisti keksintö tämä google....

      • vuoksi ettei

        ole kurkkurefluksia ()laryngofaryngeaalinen refluksi)- siihen EI kuulu
        närästys (se polttava tunne joka koetaan vain
        ruokatorvessa, jos ylempi r-torven sulkija pitää).
        Jos sulkija ei pidä, aines kohoaa kurkun puolelle
        (eikä ehdi näin aiheuttaa ärsytystä) ja aiheuttaa rykimistä, limaa, palan tunnetta kurkussa, särkyä, lihassupistusta, hengenahdistusta ym.

        Ääniharjoitukset ym voi auttaa mutta ei tietenkään poista refluksia.


    • Nimetön

      en ole siis ainoa, jolla on "pala kurkussa". Olen miettinyt ja pohtinut sitä ja kurlannut ja nieleskellyt ja katsonut kurkkuun, mutta mitään ei näy. Aamulla herätessä sitä tunnetta ei ole, niin kuin myös joku muukin tässä keskustelussa sanoi. Tulinkin itse siihen lopputulokseen, että se vaan pahentaa sitä (tai kenties aiheuttaakin sen) kun sitä miettii liikaa. Ja jos sen koko ajan tiedostaa niin sitten se "pala" ainakin kasvaa. Eli jännittää kurkkua jollain tapaa ja se pahenee vaan.
      Yhden lääkkeeni haittavaikutuksiin mainitaan "kurkun kireys", ehkä tämä on nyt sitten juuri sitä. Mutta ehkäpä se ei ole vaarallista, kiusallista kyllä.

    • turhautunut mamitsu

      moikka kaikille !

      että voi tajuta kuinka ihanaa on lukea muista kohtalo tovereista !
      ite on tässä tullu nieleskeltyä tätä palaa pois jo kuukauden ajan .. kaulan ultra on tehty, korva,nenä ja kurkkutauti lääkärillä käyty kirurgilla, verikokeet otettu ja nyt vielä ens viikolla pitäsi olla gastroon aika..mitään ei ole mistään löytynyt ! pala tuntuu myös tyhjää niellessä ja nyt viikon tuntunut ja painanut kokoajan kaularankaa, välillä tuntuu niinku nielu olis täynä hiuksia ja enää ei voi edes koskea kaulaan ku tuntuu ettäs eillä muka joku muljahtais ku koskee . tosi stressaava ajatella tätä kokoajan! tänään sain zolt lääkityksen refluksi tautiin ..omasta mielestäni kyse ei voi olla sellaisesta koska mitään närästys tyyppistä oiretta minulla ei ole, sain myös 10x lähetteen fysikaaliseen! kertokaahan muut onko syytä palantunteeseen löytynyt vieläkään!

      • Nimetön

        Moikka,

        Itselläni tämä tunne on kestänyt jo vapusta 07 asti. Jouduin tuolloin fyysisen väkivallan kohteeksi ja
        kurkkuani kuristettiin. En muista tapahtuneesta mitään, joten mitään oikeustoimia en uskaltanut viritellä.

        Vaiva haittaa laulamista, joka erityisesti kismittää. Ja tekee muutenkin alakuloisen fiiliksen.
        Voice massage voi auttaa teitä joitakin, mutta
        minua se ei ole auttanut. Myös hermorata hieroja voi auttaa. Itseäni auttoi hetkisen, mutta tunne
        tuli takaisin. Hermoratahierojia on kahdenalaisia: toiset hierovat "kutittamalla" ja toiset jotenkin virallisemmin. Tämä kutitusmetodi auttoi ainakin hetkellisesti. Ehkä useammat hoidot voisivat auttaa.


      • Kilpparikonna
        Nimetön kirjoitti:

        Moikka,

        Itselläni tämä tunne on kestänyt jo vapusta 07 asti. Jouduin tuolloin fyysisen väkivallan kohteeksi ja
        kurkkuani kuristettiin. En muista tapahtuneesta mitään, joten mitään oikeustoimia en uskaltanut viritellä.

        Vaiva haittaa laulamista, joka erityisesti kismittää. Ja tekee muutenkin alakuloisen fiiliksen.
        Voice massage voi auttaa teitä joitakin, mutta
        minua se ei ole auttanut. Myös hermorata hieroja voi auttaa. Itseäni auttoi hetkisen, mutta tunne
        tuli takaisin. Hermoratahierojia on kahdenalaisia: toiset hierovat "kutittamalla" ja toiset jotenkin virallisemmin. Tämä kutitusmetodi auttoi ainakin hetkellisesti. Ehkä useammat hoidot voisivat auttaa.

        Mulla on palantunne ollut nyt n. kuukauden verran kurkussa. Välillä tuntuu enemmän välillä vähemmän,mutta koko ajan siis tuntuu kuitenkin.

        Oon myös huomannu,että välillä suu kuivuu tosi paljon, eli syljeneritys ei ole ihan normaalilla tasolla.

        Kävin lääkärissä joka määräsi sokeritautitestiin. Testi oli negatiivinen. Lääkäri sanoi myös, että jos oireet pysyvät samanlaisina niin mene verikokeisiin kilpirauhasen arvot mittauttamaan. Tästä on nyt n 2viikkoa.

        Ajattelin, että eiköhän tämä mene ohi omalla painollaan. Noh, eipä mennyt. Huomenna meen verikokeisiin niin tulee selvyys siihen onko kyse kipparin vajaatoiminnasta. Muut vajaatoiminnan oireet eivät kyllä täsmää mun oireisiin.

        En koskaan oo ollut mitenkään stressaavaa tyyppiä,eikä minkään näköisiä paniikkiihäiriöitä ole ollut. En edes ahdistu helposti. Pakko tosin myöntää, että tällä hetkellä olen yhden asian takia erittäin ahdistunut ja pelon tunne on koko ajan asiaan liittyen. En tiedä voisiko tämä olla pääsyy palantunteeseen??

        Mukava kun on näin paljon kohtalotovereita, eikä tarvitse olla yksin vaivansa kanssa. Hauskaa kesänodotusta kaikille!!

        JJJ


      • mimmi233
        Kilpparikonna kirjoitti:

        Mulla on palantunne ollut nyt n. kuukauden verran kurkussa. Välillä tuntuu enemmän välillä vähemmän,mutta koko ajan siis tuntuu kuitenkin.

        Oon myös huomannu,että välillä suu kuivuu tosi paljon, eli syljeneritys ei ole ihan normaalilla tasolla.

        Kävin lääkärissä joka määräsi sokeritautitestiin. Testi oli negatiivinen. Lääkäri sanoi myös, että jos oireet pysyvät samanlaisina niin mene verikokeisiin kilpirauhasen arvot mittauttamaan. Tästä on nyt n 2viikkoa.

        Ajattelin, että eiköhän tämä mene ohi omalla painollaan. Noh, eipä mennyt. Huomenna meen verikokeisiin niin tulee selvyys siihen onko kyse kipparin vajaatoiminnasta. Muut vajaatoiminnan oireet eivät kyllä täsmää mun oireisiin.

        En koskaan oo ollut mitenkään stressaavaa tyyppiä,eikä minkään näköisiä paniikkiihäiriöitä ole ollut. En edes ahdistu helposti. Pakko tosin myöntää, että tällä hetkellä olen yhden asian takia erittäin ahdistunut ja pelon tunne on koko ajan asiaan liittyen. En tiedä voisiko tämä olla pääsyy palantunteeseen??

        Mukava kun on näin paljon kohtalotovereita, eikä tarvitse olla yksin vaivansa kanssa. Hauskaa kesänodotusta kaikille!!

        JJJ

        Heips! Olipas mielenkiintosta lukea muiden kertomuksia ja huomata et en oo tosiaankaan ainoo ongelmasta kärsivä! Mulla on ollu ainaki vuoden verran palan tunnetta kurkussa silloin tällöin. Se tuntuu vähän niinkun siltä kun kurkku turpois(ei oo allergioita)ja välillä oonkin ottanu allergialääkkeen, mut ei oo tehonnu. Kaulaa särkee ajoittain. Lisäks janottaa tosi usein ja siks juonkin vettä lähes koko ajan. Mulla on myös keuhkoissa ollu oireita. Hengenahdistusta ja pientä särkyä molemmilla puolilla keuhkoja, välillä yskittää. Tänään sit varasin ajan lääkärille kun en jaksa näitä oireita enää. Oon odotellu et jos ne menis itestään ohi mutta ei.. Toivottavasti selviäis mistä on kyse, oli sit mitä tahansa... Onks teil muilla ollu näin monia oireita? :)


      • samassa veneessä seilannut

        Heips!

        itselläni oli samoja oireita muutama vuosi sitten ja kokenut hengitysteidenlääkäri ehdotti hammaslääkärillä käyntiä, kun mitään syytä ei palan tunteeseen alkanut löytyä kaikista kokeista huolimatta. Ja kas kummaa. Siinä samassa tulikin mieleen, että hampaastani todellakin oli lohjennut pala ja sehän tietysti muutti purentaani ikävään suuntaan ja aiheutti kyseisen palantunteen kurkkuun. Kannattaa kokeilla auttaisko!
        Samainen lääkäri kyllä totesi, että varsinkin toimistotyötä tekevillä naisilla kyseinen vaiva on yleinen ja aiheutuu todellakin niskojen ja hartioiden toispuoleisesta "vedosta" ja jännityksistä.


      • Mimmi233
        samassa veneessä seilannut kirjoitti:

        Heips!

        itselläni oli samoja oireita muutama vuosi sitten ja kokenut hengitysteidenlääkäri ehdotti hammaslääkärillä käyntiä, kun mitään syytä ei palan tunteeseen alkanut löytyä kaikista kokeista huolimatta. Ja kas kummaa. Siinä samassa tulikin mieleen, että hampaastani todellakin oli lohjennut pala ja sehän tietysti muutti purentaani ikävään suuntaan ja aiheutti kyseisen palantunteen kurkkuun. Kannattaa kokeilla auttaisko!
        Samainen lääkäri kyllä totesi, että varsinkin toimistotyötä tekevillä naisilla kyseinen vaiva on yleinen ja aiheutuu todellakin niskojen ja hartioiden toispuoleisesta "vedosta" ja jännityksistä.

        No itse asiassa mulla on purennassa vikaa... Sain tietää muutama viikko sitten kun kävin näyttään hammaslääkärissä kipeää hammasta ja lääkäri sanoi että kipu johtuu purennasta. Sit se hio hammasta ja kipu lähti. Muitakin hampaita pitää vielä hioo. Epäili että mulla on yöpurentaa, tiedä sitten... Mutta mistähän toi keuhkojuttu sit johtuu jos toi palan tunne johtuis hampaista? No onneks on se lääkäri ens viikolla, niin alkaa toivottavasti asia selviin... Kiitti vastauksesta! :)


    • joku

      sama palan tunne minullakin, on mukavaa siinä mielessä lukea näitä juttuja täällä kun näkee että ei ole yksin tämän homman kanssa. mulla tulee palan tunne iltapäivällä ja on koko illan ja sit aamulla taas ei ole mitään. välillä tuntuu myös että liman eritys suusta on runsaampi tällöin. olen lukenu netistä että yleensä palan tunne johtuu stressistä, mutta kun ei minulla omasta mielestä ole tälläkään hetkellä syytä ressata mistään, eli en usko että johtuu siitä. olen myös huomannu että lämmin ruoka laukaisee liman tulon ja sitä myötä palan tunne tulee, aivan kuin sillä olisi jotain tekemistä tämän kanssa siis limalla.

    • sama juttu

      Nyt jonkin aikaa tuntunut palantunne kuurkuss. Kauhuissani osyöpää mietin kun tpakoin ja viinasakin otan. Niskahartia seutu kyllä jumissa, mutta miten se voi liittyä palantunteeseen kurkussa.. Tuntuu että tekis mieli yökätä koko ajan. Ei satu syödessä ei juodessa. Itsekkin sitä aluksi närästykseksi luulin. Mutta ne lääkkeet ei ainakaan auta.. kai pitäisi lekurille soittaa..
      -Pelottaa

      • Juppiss

        Mulla on aivan samat oireet. Tuntuu kun olis joku hauenpää kurkussa, tyhjää nieltäessä tuntuu mut juodessa ja syödessä helpottaa. Ollu jo 5 päivää tätä. Huomenna labraan ja ottavat kaiken näköisiä kokeita. Ite pelkään struumaa ja vielä enemmän että on syöpää koska äidilläni on ollut rintasyöpä. Ei silleen mitenkään liittyvää, mutta oon nähny millasta se syövän kanssa taistelu on. Tosin vaiva alkoi aika akuutisti yhdessä päivässä. Ei oo kuumetta ei nuhaa eikä mitään. Ainoot oireet on palan tunne kurkussa välillä hikoilen älyttömästi vaikken tekisi mitään fyysistä, suu tuntuu kuivalta ja ehkä vähän normaalia väsyneempi oon. Voi kyllä johtua tän asian aiheuttamasta stressistäkin.


      • Make
        Juppiss kirjoitti:

        Mulla on aivan samat oireet. Tuntuu kun olis joku hauenpää kurkussa, tyhjää nieltäessä tuntuu mut juodessa ja syödessä helpottaa. Ollu jo 5 päivää tätä. Huomenna labraan ja ottavat kaiken näköisiä kokeita. Ite pelkään struumaa ja vielä enemmän että on syöpää koska äidilläni on ollut rintasyöpä. Ei silleen mitenkään liittyvää, mutta oon nähny millasta se syövän kanssa taistelu on. Tosin vaiva alkoi aika akuutisti yhdessä päivässä. Ei oo kuumetta ei nuhaa eikä mitään. Ainoot oireet on palan tunne kurkussa välillä hikoilen älyttömästi vaikken tekisi mitään fyysistä, suu tuntuu kuivalta ja ehkä vähän normaalia väsyneempi oon. Voi kyllä johtua tän asian aiheuttamasta stressistäkin.

        Ihan sama juttu mulla, pala kurkussa, välillä tuntuu enemmän ja välillä vähemmän. Huomenna tohtorin pakeille, vaikka mitään muita "oireita" ei olekaan.
        Ärsyttävää tämä epätietoisuus.


      • Juppis...
        Make kirjoitti:

        Ihan sama juttu mulla, pala kurkussa, välillä tuntuu enemmän ja välillä vähemmän. Huomenna tohtorin pakeille, vaikka mitään muita "oireita" ei olekaan.
        Ärsyttävää tämä epätietoisuus.

        Ite viellä seurailen. Ei ollu kilpirauhasesta ja muutenki veriarvot oli hyvät.


      • Make
        Juppis... kirjoitti:

        Ite viellä seurailen. Ei ollu kilpirauhasesta ja muutenki veriarvot oli hyvät.

        Lääkärissä käyty, ensimmäinen konsti mitä kokeillaan on kahvinjuonnin jättäminen kokonaan pois ja lääkärin suosituksesta hain apteekista Ranixal- merkkistä närästyslääkettä. Lääke toimi kyllä heti ja pahin puristus kaulasta hävisikin.
        Vielä tunne ei ole täysin hävinnyt, mutta ainakin tällä hetkellä tuntuu, että tämä voisi auttaa..

        Ensi viikolla kuitenkin verikokeisiin, varmuuden vuoksi jos ei muuta.
        Suosittelen kokeilemaan samaa konstia, kuten sanoin, mulla helpotti ainakin oloa nopeasti.


      • Juppisss
        Make kirjoitti:

        Lääkärissä käyty, ensimmäinen konsti mitä kokeillaan on kahvinjuonnin jättäminen kokonaan pois ja lääkärin suosituksesta hain apteekista Ranixal- merkkistä närästyslääkettä. Lääke toimi kyllä heti ja pahin puristus kaulasta hävisikin.
        Vielä tunne ei ole täysin hävinnyt, mutta ainakin tällä hetkellä tuntuu, että tämä voisi auttaa..

        Ensi viikolla kuitenkin verikokeisiin, varmuuden vuoksi jos ei muuta.
        Suosittelen kokeilemaan samaa konstia, kuten sanoin, mulla helpotti ainakin oloa nopeasti.

        Onko sulla sit ollu närästystä? Mä seurailen tässä ja sit meen uudelleen näyttää jos ei helpota. Otettiin jo verikokeet veriarvot oli hyvät ja kilpirauhanen kunnossa. Kumma tässä on se että välillä tuntuu pahemmin välillä lievempänä.


      • Make
        Juppisss kirjoitti:

        Onko sulla sit ollu närästystä? Mä seurailen tässä ja sit meen uudelleen näyttää jos ei helpota. Otettiin jo verikokeet veriarvot oli hyvät ja kilpirauhanen kunnossa. Kumma tässä on se että välillä tuntuu pahemmin välillä lievempänä.

        Sama vika rahikaisella, vaivaa edelleen, välillä enemmän ja välillä vähemmän!


      • Juppisssss
        Make kirjoitti:

        Sama vika rahikaisella, vaivaa edelleen, välillä enemmän ja välillä vähemmän!

        Kävin lääkärissä tähysti kurkun sanoi että turvonnut ja punainen, epäili että mahanesteet nousee kurkkuun. En oo kyllä koskaan tuntenu et olis närästäny. Nyt oon syöny jonku puoltoista viikkoa närästyslääkettä nexium ja on mun mielestä auttanu.


      • muotoa refluksista johon e...
        Juppisssss kirjoitti:

        Kävin lääkärissä tähysti kurkun sanoi että turvonnut ja punainen, epäili että mahanesteet nousee kurkkuun. En oo kyllä koskaan tuntenu et olis närästäny. Nyt oon syöny jonku puoltoista viikkoa närästyslääkettä nexium ja on mun mielestä auttanu.

        närästys (korventava tunne, joka syntyy vain ruokatorvessa). Sun yläportti ruokatorvessa vuotaa ja päästää ainekset kurkun puolelle.
        Itsellä kolmatta vuotta lääkitys - joka tehosi siis vasta kuukausien päästä (niinkuin usein käy).
        Tämän lisäksi tiukka refluksiremppa kaikille osa-alueille.

        Tsekkaa suolistovaivaiset - mielettömästi asiasta tietoa. Googlaa sanoilla "LPR, acid reflux, throat and reflux" - englanniksi
        tietoa vaikka kuinka. Jokaisella "voice and swallowing centerillä on tästä tiedotussivu ...
        tai niillä se taitaa olla useimmiten esiintyvä
        tauti.


      • on kirjoitettu
        Juppisssss kirjoitti:

        Kävin lääkärissä tähysti kurkun sanoi että turvonnut ja punainen, epäili että mahanesteet nousee kurkkuun. En oo kyllä koskaan tuntenu et olis närästäny. Nyt oon syöny jonku puoltoista viikkoa närästyslääkettä nexium ja on mun mielestä auttanu.

        paljon ....hyvässä lykyssä olet onnekkaita ja
        sinulla on vain ajoittaista refluksia.
        Muuten lääkitys on usein lopun ikää.
        Huolimatta siitä ja tiukastakin todella paljon energiaa vaativasta ruoka ym remontista oireita
        esiintyy päivittäin ... (ja leikkaustahan ei tästä huolimatta suositella). Vaikka oireet
        kuinka hankalat tahansa, luokitus menee
        usein tapauksiin "lievät" - ikinä sitä ei
        uskoisi kun tätä painajaista elää :-(

        Ensiapuohjeita: sängynpäätyä ylös 10-20 cm (esim kirjoilla), pienet useat ruoka-annokset, hidas !! syöminen, 2/3/4 tuntia väliä syömisen ja vaakatasoon menemisen kanssa, ei juomia aterioilla, ne tavallisimmat ruoka-ainejutut pois
        (esim. rasvaiset, kahvi, tee , kaakao, suklaa, sipuli, valkosipuli, maustettu ruoka, piparminttu, sitrushedelmät, tomaatti, kurkku, kaikki hapan, hiilihappojuomat, tupakointi, alkoholi). Stressin hallinta eli tasapainotusta työn ja yks-elämän välille. Paino normaalilukemiin.

        Se happosalpaaja lääkitys ei estä nousua vaan pelkästään pienentää hapon määrää joten
        noita kannattaa kokeilla. Ne eivät kuitenkaan
        ole takuuvarmoja helpottajia - ja tautihan on yksilöllinen.


      • Riialena
        Juppisssss kirjoitti:

        Kävin lääkärissä tähysti kurkun sanoi että turvonnut ja punainen, epäili että mahanesteet nousee kurkkuun. En oo kyllä koskaan tuntenu et olis närästäny. Nyt oon syöny jonku puoltoista viikkoa närästyslääkettä nexium ja on mun mielestä auttanu.

        Minulla sama juttu; kurkussa ollut pitemmän aikaa (6kk) palantunnetta, ja muutenkin laihtumista ja lihasten heikkoutta. Suolisto-ongelmia on ollut jo ennen näitä noin vuoden ellei peitempään. Kävin nyt lääkärissä, ja sama homma kuin sinulla eli punoittava kurkku. Lääkäri arveli olevan happo-ongelmia, joihin sain Nexiumia. Saa nähdä kuukauden päästä auttaako, koska ei minullakaan närästystä.

        Lisäksi luontaishoitajan neuvoilla, aloin kokeilemaa sinkkiä, mikä pitäisi olla limakalvoille hyvää "lääkettä" 2-3 pvässä. Limakalvothan tässä tapauksessa ovat ärtyneet happovaivan takia, er. kurkun. Happovaivoihin taas kalkkia noin 6 kk.

        Katsokaa linkit, sinkistä:
        http://www.biovita.fi/uusi/articles.php?lang=fi&id=134

        maitohappobakteereista:
        http://www.biovita.fi/uusi/news.php?lang=fi&id=758

        Jos paranen näillä konsteilla, ilmoitan siitä tänne.


    • aiheuttaa juuri

      tätä - laryngofaryngeaalinen muoto
      (ei ehdi tulla närästystä koska ruokatorven
      ylempi portti vuotaa ja päästää nesteen "sata kertaa" herkemmällle kurkun puolelle).
      käväiskää suolistovaivasten puolella
      täällä - siellä kirjoitetaan asiasta lähes päivittäin.

    • Ponza

      Moron
      Tuo teidän kirjoitus on kun minun kirjoittama, täsmälleen samanlaiset oireet. Kävittekö lääkärillä ja selvisikö mikä vaivaa?
      Olisi mukava kuulla. No minä odottelen nyt korva ja kurkkutautien erikoislääkärille aikaa, saapa nähdä mitä löytyy.
      Terveisin
      Tinke

      • tuonne

        ruoansulatuspalstalle ... kurkunpään
        refluksi on jokaviikkoinen puheenaihe.
        sieltä saat myös ihan oikeata tietoa asiasta.
        vinkkilinkkejäkin.


      • on keksitty

        "keksitty" jo 90-luvun alussa mutta kun ideat
        leviää hieman hitaasti ... Kurkkulääkäri on se
        joka nimenomaan sen diagnosoi. Valitettavsti refluksikot eivät usein tajau käydä kurkkuläkärillä ollenkaan.

        Varaudu että lääkkeitä saa popsia useita kuukausia ennekuin oireet helpottavat.
        Nousuhan jatkuu ylöspäin lääkityksestä huolimatta tietenkin. Valitettavasti ärsyttävää pepsiiniosuutta ei ole saatu kuriin.
        Positiivisia tuloksia on saatu Gaviscon Advance ( happosalpaaja), josta siis ihan tukimustuloksia. Nettiapteekin kautta saatavill a mutta ei ainakaan vielä suomesta.


      • Jpe, jep.
        on keksitty kirjoitti:

        "keksitty" jo 90-luvun alussa mutta kun ideat
        leviää hieman hitaasti ... Kurkkulääkäri on se
        joka nimenomaan sen diagnosoi. Valitettavsti refluksikot eivät usein tajau käydä kurkkuläkärillä ollenkaan.

        Varaudu että lääkkeitä saa popsia useita kuukausia ennekuin oireet helpottavat.
        Nousuhan jatkuu ylöspäin lääkityksestä huolimatta tietenkin. Valitettavasti ärsyttävää pepsiiniosuutta ei ole saatu kuriin.
        Positiivisia tuloksia on saatu Gaviscon Advance ( happosalpaaja), josta siis ihan tukimustuloksia. Nettiapteekin kautta saatavill a mutta ei ainakaan vielä suomesta.

        Jep, jep. Palaa pukkaa kurkkuun täälläkin. Nyt jonkun pari-kolme kuukautta jatkunut. Toisinaan on päiviä jolloin ei tunnu mitään erityistä, mutta sitten on näitä päiviä (kuten tänään), että on pakko niellä vaan koko aika ja kurkussa ahdistaa, jännittää, tuntuu kireyttä, 'pala', tykyttää. Nieltäessä jopa sattuu vähän ja tuntuu kuin joku olisi siellä edessä ja siirtyy nieltäessä sivuun samalla aiheuttaen vähän kipua ja perätä semmoisen *klup* äänen.

        Ottaa päähän toisinaan, mutta en luovuta. Kukistan tän vielä jollain keinoa. Nyt kahvia koneeseen -> helpottaa hetkeksi. :-D


      • Refluksikurkku
        Jpe, jep. kirjoitti:

        Jep, jep. Palaa pukkaa kurkkuun täälläkin. Nyt jonkun pari-kolme kuukautta jatkunut. Toisinaan on päiviä jolloin ei tunnu mitään erityistä, mutta sitten on näitä päiviä (kuten tänään), että on pakko niellä vaan koko aika ja kurkussa ahdistaa, jännittää, tuntuu kireyttä, 'pala', tykyttää. Nieltäessä jopa sattuu vähän ja tuntuu kuin joku olisi siellä edessä ja siirtyy nieltäessä sivuun samalla aiheuttaen vähän kipua ja perätä semmoisen *klup* äänen.

        Ottaa päähän toisinaan, mutta en luovuta. Kukistan tän vielä jollain keinoa. Nyt kahvia koneeseen -> helpottaa hetkeksi. :-D

        siellä on se yksi iho rengasmainen lihas joka on kova aiheutteleen
        tota kiristystä/palaa kurkussa :-(

        Varsinkin refluksin aiheuttama tulehdus
        saa aikaan sitä ... huonot asennot ym Stressitilanteissakin saattaa
        huomaamatta kiristellä sitä aluetta, joka tuntuu sitten toisilla noin ...

        Hyvä lihaskunto sillä alueella auttais vähäsen... Ja
        puheterapeutilta/äänen käytön ammatilaisilta saapi äänneharjoituksia,
        joilla päästää lähelle sitä kiristynyttä aluetta ... hierontaa ....


      • äiti-78
        Refluksikurkku kirjoitti:

        siellä on se yksi iho rengasmainen lihas joka on kova aiheutteleen
        tota kiristystä/palaa kurkussa :-(

        Varsinkin refluksin aiheuttama tulehdus
        saa aikaan sitä ... huonot asennot ym Stressitilanteissakin saattaa
        huomaamatta kiristellä sitä aluetta, joka tuntuu sitten toisilla noin ...

        Hyvä lihaskunto sillä alueella auttais vähäsen... Ja
        puheterapeutilta/äänen käytön ammatilaisilta saapi äänneharjoituksia,
        joilla päästää lähelle sitä kiristynyttä aluetta ... hierontaa ....

        Minulla on myös palan tunnetta kurkussa, väliin enemmän ja toisinaan taas vähemmän. Joskus tuntuu että kurkku ois täynä roskia. Tosi ärsyttävä vaiva. Aamulla sitä ei juuri tunnu mutta päivän aikana tunne taas tulee. En tiedä johtuuko siitä kun on syöny, niska-hartiaseutu on jumissa ym. Vai alkaako sitä liikaa miettiä ja kurkkuun kurkkia niin se alkaa enempi tuntua. Vaiva alko joulukuun lopulla. Sain somac lääkkeen kun epäilivät ruokatorventulehdusta. Joulun aikaan oli kyllä tosi ahdistavaa. Olen miettinytkin johtuisko tämä palan tunne stressistä. Jäin joulukuussa niska-hartiaseudun jänityksen takia saikulle, istumatyö jumittaa hartiat helposti kuulemma. :) Uuden vuoden aikaan unet sitten katosivat, valvoin melkein 3 yötä ja lopulta oli mentävä lääkärille. Jäin osastolle ja sain apua nukkumiseen, verikokeet otettiin kaikki niissä oli ok. Parin päivän oleskelun jälkeen minulle määrättiin masennuslääkkeitä joita söin viikon verran. Jätin lääkkeen pois koska siitä tuli aivan höntti olo ja en omasta mielestäni ollut masentunut. Olen joutunut syömään nukahtamislääkkeitä jo pari kuukautta, tosin olen pienentänyt annosta ja kohta ei tarvi syödä koko lääkettä. Mutta luulisi jo että palan tunne ois kadonnut kun stressi on jo takana päin, mutta eipäs vaan kadonnut. Olen vaan itse miettinyt että voisiko sitä alitajunnassa olla jotain mikä aiheuttaa tuota palan tunnetta?? Tiedä sitten mutta tosi inhottva olo on väliin ja tuntuu ettei mitää uskalla kohta syödä ku epäilee jo itsekkin että se on joku närästysjuttu vaikkei edes närästä. Minulla on ollut tätä palan tunnetta ennenkin viimeksi joskus 3vuotta sitten ja silloinkin elämäntilanne oli sellainne että se ois ihan hyvin voinut sen laukaista. Silloinkin sain somac kuurin ja se tunne hävisi, mutta en usko että sen lääkkeen ansiosta. Ihmismieli kun on niin ihmeellinen. Kertokaahan kohtalontoverit onko palan tunne havinnyt jo tai onko siihen auttanut joku?? Luin tuosta aikasemmin että sinkki auttais ja maitohappobakteerit. Onko jollain auttanut? Maitohappobakteereja syönkin mutta tuota sinkkiä mietin että kantsisko kokeilla??


      • Boltsi trogess

        kyllä vaikuttaa nuoruusiän ahdistuneisuuteen ja stressaantuneisuuteen kuuluvalta pallo kurkussa- oireyhtymältä, johon on olemassa kaikensorttisiä lääkkeitä alkaen beetasaplpaajista mielialalääkkeisiin.
        Graavit oireet voi aiheuttaa, mutta ei ole vaarallista, kiusallista sen sijaan kyllä.

        Voi olla tietysti jotain elimellistäkin, mutta yleensä kyse on kaulan ja niskan jännityksestä, jotka stressaantuessa kiristyvät ja aiheuttavat kiristävän tunteen juuri siihen nielun kohdalle.
        Paniikki siitä kehittyy siinä vaiheessa, kun siitä ahdistuu.

        itselläni auttoi rentoutusharjoitukset ja niska-hartia-alueen venytys ja jumppaaminen, uinti erityisesti oli hyvä, koska siinä rintauinnissa k.o lihaksien verenkierto paranee paljon ja nopeasti.
        Usein päädyinkin uimahalliin vaivaani parantelemaan.
        Jos allergiat ja muu vakavampi on suljettu pois, niin tyytyisin vain rentoutumaan , mutta en siis lepäämällä vaan liikkumalla ja harrastamalla jotain mielekästä ja mukavaa.

        Nuoruusikään ja varhaisaikuisuuteen pääosin liittyvä vaiva. Jos olet pienen lapsen/lasten äiti, myös runsas sylissä kantaminen pahentaa vaivaa, sanoi mun lääkärini.

        Kokeilin hetken beetasalpaajien tuomaa helpotusta, mutta kun lääkkeet loppuivat myös vaiva uusiutui.
        Liikunnalla sen saa parhaiten kuriin.
        Kokeile!
        Jaksamisia !


      • -
        Boltsi trogess kirjoitti:

        kyllä vaikuttaa nuoruusiän ahdistuneisuuteen ja stressaantuneisuuteen kuuluvalta pallo kurkussa- oireyhtymältä, johon on olemassa kaikensorttisiä lääkkeitä alkaen beetasaplpaajista mielialalääkkeisiin.
        Graavit oireet voi aiheuttaa, mutta ei ole vaarallista, kiusallista sen sijaan kyllä.

        Voi olla tietysti jotain elimellistäkin, mutta yleensä kyse on kaulan ja niskan jännityksestä, jotka stressaantuessa kiristyvät ja aiheuttavat kiristävän tunteen juuri siihen nielun kohdalle.
        Paniikki siitä kehittyy siinä vaiheessa, kun siitä ahdistuu.

        itselläni auttoi rentoutusharjoitukset ja niska-hartia-alueen venytys ja jumppaaminen, uinti erityisesti oli hyvä, koska siinä rintauinnissa k.o lihaksien verenkierto paranee paljon ja nopeasti.
        Usein päädyinkin uimahalliin vaivaani parantelemaan.
        Jos allergiat ja muu vakavampi on suljettu pois, niin tyytyisin vain rentoutumaan , mutta en siis lepäämällä vaan liikkumalla ja harrastamalla jotain mielekästä ja mukavaa.

        Nuoruusikään ja varhaisaikuisuuteen pääosin liittyvä vaiva. Jos olet pienen lapsen/lasten äiti, myös runsas sylissä kantaminen pahentaa vaivaa, sanoi mun lääkärini.

        Kokeilin hetken beetasalpaajien tuomaa helpotusta, mutta kun lääkkeet loppuivat myös vaiva uusiutui.
        Liikunnalla sen saa parhaiten kuriin.
        Kokeile!
        Jaksamisia !

        Onko kellään ollut kipua (kirvelyä) suoraan ruokatorvessa kun on niellut jotain ruokaa tai juomaa? Itselläni myös palan tunne kurkussa, joka on nyt tullut takaisin kun ruokatorventulehdus lääkkeet loppuivat. Olen vasta 17 vuotta. Miten todennäköinen on syöpä tässä vaiheessa?


      • kaiken kokenut
        - kirjoitti:

        Onko kellään ollut kipua (kirvelyä) suoraan ruokatorvessa kun on niellut jotain ruokaa tai juomaa? Itselläni myös palan tunne kurkussa, joka on nyt tullut takaisin kun ruokatorventulehdus lääkkeet loppuivat. Olen vasta 17 vuotta. Miten todennäköinen on syöpä tässä vaiheessa?

        ruokansa hyvin, ettei paksuja paloja pääse kurkusta alas. Niitä opn sitten helpompi oksentaakin, jos esim. on syönyt liikaa, kun ruoka on niin hyvää. Varsinkin seisovissa pöydissä tulee syötyä koko rahan edestä ikäänkuin varastoon eikä sitten seuraavana päivänä maita juuri mikään.


      • adsadad
        kaiken kokenut kirjoitti:

        ruokansa hyvin, ettei paksuja paloja pääse kurkusta alas. Niitä opn sitten helpompi oksentaakin, jos esim. on syönyt liikaa, kun ruoka on niin hyvää. Varsinkin seisovissa pöydissä tulee syötyä koko rahan edestä ikäänkuin varastoon eikä sitten seuraavana päivänä maita juuri mikään.

        Välillä kun mina närästää, saattaa vatsahapot nousta kurkkuun asti. Se aiheuttaa palan tunteen kurkusssa ja jopa niskat menee jumiin. Ja siitä taas tulee pää kipeäksi. Suklaa, tupakka ja kahvi pahentaa oireita. Varsinkin suklaa.


      • kuivuminen
        adsadad kirjoitti:

        Välillä kun mina närästää, saattaa vatsahapot nousta kurkkuun asti. Se aiheuttaa palan tunteen kurkusssa ja jopa niskat menee jumiin. Ja siitä taas tulee pää kipeäksi. Suklaa, tupakka ja kahvi pahentaa oireita. Varsinkin suklaa.

        Ihmisen liika kuivuminen kutistaa kaikkia soluja ja mahaportin läpätkin kutistuvat joten kannattaa kokeilla jatkuvaa nesteen juomista ei kerralla tietysti liikaa, mutta jatkuvasti pitää jotain juotavaa olla käsillä, mutta ei kahvia se on diureetti. Toisilla liian tiukat vyötäröt tai paine vatsaan, jos on painoa liikaa j.n.e. vaikuttaa. Sänkyn pääpuoli ylöspäin aikalailla sekin helpottaa. Nexium kuuri ja sitten Rennietä niin kaun, että vaiva poistuu.


    • Ottaa päähän...

      Sama juttu...

      Ensin marraskuussa oli niveltaivesilsaa ja imusolmukkeet turvoksissa kuukauden. Söin sitten tetrasysal antibioottikuurin jonka jälkeen pala tuli kurkkuun. Nyt pala on ollut koko joulukuun kurkussa ja mikään muu ei auta kuin erittäin tulinen suupala esim. raakaa valkosipulia, habaneroa, valkopippuria sellaisenaan tai ruisleivän päällä. Vaiva pysyy ehkä päivän pois alkaakseen uudestaan. En tiedä mikä on ja onko tällä aiemmalla niveltaivesilsalla ja imusolmukkseiden turpoamisella jotain yhteyttä, mutta musta tuntuu, että se antibioottikuuri jotenkin laukaisi sen.

    • Terävä_kalkkuna

      Kiitos palstan aloittajalle! : ) Mukava, että löytyy muita joilta kysyä apua...

      Söin viime lauantaina kalkkunaa ja satuin nielemään hiemman isomman palasen, jossa oli terävä reuna. Sattu nieltäessä tai siis tuntu ku raapi kurkkua. Siitä lähtien tuntunu ikään kuin olis pala tai ylimääräistä limaa just tossa yhellä alueella. Köhäyttää voi ja tuntuuki et ku nielee köhäytyksen jälkeen et joku liikkuu, mut kuitenki koko ajan pala uusiutuu tai limaa tulee uudestaan.

      Oon nyt viisi päivää odottanut, että loppuisi mutta sen kun jatkuu. Huomenna terveyskeskukseen jolleki hoitajalle näyttämään. Onkohan kukaan muu nielly jotain terävää ja saanut osakseen samat oireet? Tuntuu tosi pahalta ku tiedän, että jonku kalkkunapalan takia joutuu kärsimään tämmösestä. : (

    • Rasittunut

      Hei kaikki kanssa kärsijät!

      Olen 35 vuotias nainen ja olen kärsinyt tästä palasta kurkussa parin vuoden ajan. En itse huolestunut asiasta koska se vähän tuli ja meni...
      Poskionteloiden vaivoista olen kärsinyt koko elämäni, no sanotaan 25 vuotta. Migreenejä olen kärsinyt oikeesti koko elämäni, eka minkä muistan itse oli 8 vuotiaana. Olen kuitenkin polttanu tupakkaa 15 v lähtien ja muita kuin tuota palan tuntelita olen välttynyt tähän asti. Siis perusterve nainen jolla ollut ihan vaan viimeisimpinä vuosina närästystä.

      Nyt on kuitenkin ollut pidemmän aikaa muita oireita joista laukauttu lääkärillä (yksityisellä) nyt parin viikon ajan. Voi olla tietysti jotain Noro virusta tms. Tutkimuksia tehty (senkka, hemoglobiini yms yleiset) jotka kaikki normaaleja.

      Oksettavaa oloa jatkuvasti, maha löysällä, väsynyt ja haluton tekemään yhtään mitään jos ei itseään potki liikkeelle. Onneksi ei ole kuin mies ja koira joten voin silloin tällen säännöllisin väliajoin heittäytyä sänkyyn makaamaan...

      Yksityisellä sen takia että kunnalilinen lääkäri kun ei paljoo noteeraa oireita, jos sen puheille edes pääsee. Toivois joskus näkevänsä saman tk-lääkärin edes joka toisella käynnillä, tai että se edes tutustuis sun sairaushistoriaan...

      Itse huomasin että kun tuo palan tunne kurkkuun tulee ja siitä seuraa sellainen "pienehkö" paniikkikohtaus kun tuntuu että se pala ei mee alas ja henkeäkään ei saa...
      Ratkaisu mulle oli tämä: rentouta väkisin itsesi, siis yskäise ilmaa ulos ja sitten ihan rauhallisesti vedät henkeä sisään.
      Mulla ainakin vaati ihan mahdottomasti keskittymistä niin yksinkertaiseen asiaan kuin hengittäminen kun kurkussa tuntui tuo pala.

      No, nyt on tutkittu melkein kaikki mahdollinen ja tulokset ok.
      Struuman mahdollisuutta ei tutkittu vaikka suvussa sitä onkin esiintynyt, en edes tiedä onko periytyvä sairaus.

      Stressiä on kuitenkin ollut jatkuvasti tuollaisen viisi vuotta, työpaineita ja työtilanteiden muutosta sekä läheisten kuolemia.

    • kärsivä

      Mikä tämä sitten on?Nukahtaessa havahdun siihen etten pysty nielaisemaan, hengitys ei kulje, luulen tukehtuvani.
      Olen miettinyt että se on jonkinlainen kramppi kurkkulihaksissa ja ahdistus on syypää tähän.
      Onko muilla samoja kokemuksia, todella pelottavaa.

      • riittalisa

        Moi! Pikkusen myöhään tulee vastaus vaivaasi. Rupesin vaan lukemaan "palan tunteesta kurkussa". Mulla oli muutama vuosi sitten mainitsemaasi vaivaa ja se kyllä liittyi pahaan refluxitautiin. Sain astmakohtauksia vastaavia oireita.Toinenkin vaiva löytyi jossa samantapaisia oireita kuin sinulla.Äänihuulten salpautuminen. Eli normaalisti ihmisellä äänihuulen pysyy erillään toisistaan mutta äänihuulten salpautumistapuksessa äänihuulet takertuvat jotenkin toisiinsa. Googleta äänihuulisalpaus niin saat tietoa. Toivottavasti olet jo päässyt koko vaivasta eroon.t.Riitta


    • proppuj

      Mulla alkoi tuntua pala kurkussa n. vuosi sitten. Kävin lääkärissä joka ei nähnyt siellä mitään ja sanoi että voi johtua stressistä tai allergiasta, määräsi nenäsumutetta allergiaan. Eipä se sillä lähtenyt ja kävinpä uudestaan eikä mitään. stressi kuulemma aiheuttaa palan tunnetta (vaikkei stressiä ollut)

      Kesällä kurkku tuntui tosi ahtaalta, Sitten löysin netistä juttua propuista, katselin tarkemmin kurkkuani ja siellä näkyi valkoisia pisteitä. harjoiteltuani opin painelemaan niitä vanupuikolla ja yhden irti saatuani niitä pullahti esiin 5 kerralla! ja vielä hetken päästä lisää. Sen jälkeen painelin aina kun näkyi pisteitä ja useampia sain aina irti. kurkku alkoi helpottaa :) eilen söin oikein urakalla karviaisia ja sen jälkeen kun pesin hampaat pullahti esiin jostain syvältä ihan hirveen kokonen klöntti. Ja nyt kurkku tuntuu jo ihan normaalilta!

      Siis tämäkin voi olla syynä palan tunteeseen kurkussa.

    • ohmyohmy

      huh, kiva tietää että muillakin on tätä palan tunnetta kurkussa...
      Itse olen 18-vuotias tyttö/nainen/miten vain, ja koskaan aiemmin ei tätä tunnetta ollut paitsi silloin kuin itketti (u know pala kurkussa :---D ).

      Nyt äskettäin sairastin kahden viikon flunssan tappavalla kurkkukivulla (en pystynyt syömään mitään, nieleminen sattui muutenkin, puhuminen teki kipeää jne.) ja nyt kun paranin siitä niin jäljelle jäi tämä palan tunne kurkkuun.

      Kurkku on nykyään ahtaan tuntuinen vaikken teekään mitään, syljen nieleminen ei yleensä satu, mutta ruokaa niellessä tuntuu kuin jokin lihas tuuppaisisi ruokaa ja sitten tekee kipeää. Sama juttu röyhtäistessä/haukotellessa.
      Yleensä tunne pahenee päivän mittaan, vaikka joskus se on heti aamusta epämukava.

      Kaveri sanoi että oletettavasti jokin kramppi siinä lihaksessa, mikä itkettäessäkin aiheuttaa tuon palan tunteen kurkkuun, mutta hän ei osannut sanoa lähteekö se itsestään pois...

    • farinosa

      Kovasti yhteneväisiä oirekuvauksia suurimmalla osalla keskustelijoista. Kun palan tunteen kurkussa aiheuttaa refluksitauti, tarkoittaa se kurkunpään tulehdusta joka aiheutuu refluksaatin eli mahahapon noususta ruokatorvea pitkin kurkkuun tai lähelle sitä. Tulehtuneella kurkunpäällä puhuttaessa muuttuu kurkunpään ja sitä ympäröivien lihasten toiminta. Syntyy pysyviä jännitystiloja joista aiheutuu palan tunne kun kurkkua ympäröivät lihakset aiheuttavat kurkkuun painetta. Refluksilääkitys auttaa rauhoittamaan tulehduksen, mutta lääkkeissä ei ole lihaksistoa rentouttavaa ainetta. Tällöin tulee kuntouttaa kyseessä olevat lihakset. Joku mainitsikin käyneensä Voice Massage- hoidossa, mutta montako kertaa? Jos käyntejä oli 1-3 niin se ei ole riittänyt. Mahdollisesti ainakin 5 hoitokertaa olisi auttava määrä ja terapeutin antamien kotiharjoitusohjeiden noudattaminen on tärkeää. Paikkakuntasi Voice Massage- ammattilaiset löydät www.voicemassage.fi/terapeutit .

    • kurkkupatti..

      minä kävin tänään tk:ssa nieluviljelyksessä kun "pala kurkussa" tunne.. kun nielaisee kuolaa nii tuntuu pala.. ja jos syää ruakaa tai juaa vettä niin sitä ei tunne ... tulehdusarvot oli 5.., joten ei ole mitään tulehdustakaan. tuntuu niin kauhialle... saa pelätä et on joku ruokatorven kasvain tai jotai.. Hyi kauhistus....

    • typhoid

      Juuri noin minulla alkoi kilpirauhasen liikakasvu eli struuma. "Pala" ei untunut koko ajan, tunne riippui paljolti siitä missä asennossa ja mihin milloinkin painoi. Ultraäänessa liikakasvu on helppo todeta varhaisessa vaiheessa. Oma struumani on jo leikkauksessa poistettu.

    • micco.koo

      Näitä lukiessa tunnistaa kyllä hyvin omat oireensa. Olen 26v mies. Töissä ja elämässä muutenkin ollut nyt stressaava jakso joulukuusta lähtien ja reilun kuukauden ollut erilaisia refluksin oireita. Palan tunne kurkussa on yksi niistä. Välillä oli viikko ilman mitään vaivoja, nyt taas pala on tuntunut pari päivää kurkussa.

      Tiedostan selvän yhteyden stressin ja oireiden välillä ja kaikkea pahentaa se, että seuraileen turhan tarkasti kehon reaktioita. Huonoina hetkinä sitä tosiaan alkaa epäileen syöpää ja kaikkea muuta vakavaa, joka kuulemma on normaali tapa (mutta tyhmää). Pitäisi vaan muistaa ne koulussa opetetut asiat psykofyysisestä kokonaisuudesta, sitä voi ajatella itsensä sairaaksi tai terveeksi. :)

      Kadehdin niitä, jotka osaa elää stressaamatta ja miettimättä muutenkaan liikaa. Menen kohta varmaan johonkin terapiaan tai vastaavaan, että opin sulkemaan asioita mielestäni. :) Toisaalta, kuten joku täällä jo mainitsi, tällaiset oireet ovat hyvä merkki siitä, että pitäisi ottaa rennommin. Keho kertoo, että nyt olisi hyvä hiljentää tahtia.

    • 3vpiina

      olen 23 v nuorimies ja mulla ollut palan tunnetta noin 3 vuotta melkeinpä joka päivä,refluksi todettu ja palleatyrä on leikattu noin vuosi sitten mutta ei auttanut,vähän korkeintaan helpotti.tänään kävin 5 kerran tähystyksessä ja kaikki ihan ok,,välillä vähän mietin liikaa ja ressaan..suurimmaksi osaksi tästä kurkusta siis miksi on kokoajan palan tunne?? tämän vaivan takia tuli paniikkihäiriö ja rupesin ajattelemaan ikäviä asioita mutta ne on nyt ohi..suurimmaksi osaksi tämä ärsyttää ja vituttaa ja olen kans lukenut että voi johua ressistä ja muusta! kiva on lukea että samaa on mullakin ja ei ole ykin asian kanssa..alan kokeilemaan kikkoja mitä te muut olette kokeillut ja alan ottaa relaa,katsotaan kuinka käy!

    • JenppaNen

      Minulla on ollut palan tunne myös kurkussa muutaman kuukauden jo. Välillä tunne on kadonnut ja sitten taas tullut takaisin, viime viikkoina se on ollut jatkuvaa. Kävin tänään ensimmäisen kerran lääkärissä vaivan takia ja lekuri ei tuntenut sormin ulkoisesti painelemalla mitään ihmeellistä. Käski ottaa tulehdusarvot, kilpirauhasen arvot ja kilpirauhasen ultran. Niihin nyt sitten ollaan menossa. Minulla pala tuntuu erityisesti oikealla puolella ja nyt kun luin näitä juttuja tajusin, että minulla on myös ollut hammassärkyä samalla puolella ja jopa korvakipuja. Niska/hartiat ovat minulla aina jumissa, olen viime Aikoina stressannut paljon ja minulla on taipumusta ahdistumiseen ( kuolemanpelko jne) olen myös pienen pojan äiti. Toivottavasti tämä ei ole mitään vakavaa...syöpää ainakaan :( kaikista kamalinta on epätietoisuus asiasta. Toivottavasti kaikille löytyy helpotus vaivaan. Kiva kuitenkin tietää etten ole yksin vaivan kanssa.

    • MerjaEliisa

      Mielenkiintoinen kurkkukeskustelu. Olen sairastanut koko kesän suun ja kurkun hiivaa, jota kukaan lääkärsi ei uskonut tai osaanut hoitaa. Kuiva suu, ei lainkaan sylkeä, nielemisvaikeuksia, paksu lima kurkussa. Paniikkikohtaus iski alussa kun en saanut nieltyä. Hiivaa oli muuallakin, ja sain viimein gynegologilta Sporanox-kuurin - yksi ei tehonnut, toinen tehosi. Kurkkuun jäi turvonnut tunne, mutta toivon että se on vain yskimisen tuoma ärsytys ja poistuu kun sain viimein limaa irrottavaa lääkettä nimeltä Flavamed. Kurkkutautien erikoislääkäri kylläkin diagnosoi, että vaivani johtuu liian pitkästä uvulasta (kitapurje, pikkukieli) ja sain lähetteen sen typistämiseen. Kuulemma pikku juttu ja auttaa. Se voi kuulemma äityä ärsyttämään infektion seurauksena. Olen aika ymmälläni ja odotan mitä tässä tapahtuu. Hyvä tietää, että on kohtalotovereita ja että vaivan kanssakin voi elää.

      • toinen ihmettelijä

        täällä myös ollut palan tunnetta kurkussa muutaman päivän. ja kurkku on myös hiukan kipeä sekä imusolmukkeet kaulalla ovat hieman turvonneet ja kipeät.
        täällä on näköjään monella samaa vaivaa
        mutta ihmettelen eikö teillä muilla liity tähän palan tunteeseen ololenkaan röyhtäilyä, koska itselläni liittyy.
        mutta ei sellaisia tavallisia äänekkäitä "ruoan jälkeen" röyhtäyksiä, vaan ilmaa tulee mahasta aina vähän kerrallaan ihan äänettömästi. ja koko ajan on sellainen tunne että mahassa on liikaa ilmaa.

        niskat on itselläni kyllä myös kipeät sillä kantelen pieniä lapsia päivittäin sekä imetän, joten siihen saattaa myös mulla liittyä tämä.

        olen myös miettinyt että syönkö ruokaa liian isoina palasina, että pitäisikö pureskella paremmin voisiko se vaikuttaa asiaan. toisaalta miten se yhtäkkiä vaikuttaisi jos ei ennen ole ongelmaa ollut?

        aika mielenkiintoinen vaiva näyttäisi olevan.


      • toinen ihmettelijä
        toinen ihmettelijä kirjoitti:

        täällä myös ollut palan tunnetta kurkussa muutaman päivän. ja kurkku on myös hiukan kipeä sekä imusolmukkeet kaulalla ovat hieman turvonneet ja kipeät.
        täällä on näköjään monella samaa vaivaa
        mutta ihmettelen eikö teillä muilla liity tähän palan tunteeseen ololenkaan röyhtäilyä, koska itselläni liittyy.
        mutta ei sellaisia tavallisia äänekkäitä "ruoan jälkeen" röyhtäyksiä, vaan ilmaa tulee mahasta aina vähän kerrallaan ihan äänettömästi. ja koko ajan on sellainen tunne että mahassa on liikaa ilmaa.

        niskat on itselläni kyllä myös kipeät sillä kantelen pieniä lapsia päivittäin sekä imetän, joten siihen saattaa myös mulla liittyä tämä.

        olen myös miettinyt että syönkö ruokaa liian isoina palasina, että pitäisikö pureskella paremmin voisiko se vaikuttaa asiaan. toisaalta miten se yhtäkkiä vaikuttaisi jos ei ennen ole ongelmaa ollut?

        aika mielenkiintoinen vaiva näyttäisi olevan.

        niin ja lisäisin tuohon vielä kun joku ylempänä sanoi menevänsä korvalääkärille, että mulla oli myös oisko kuukausi sitten pari päivää vasen korva tukossa ja se piippas aina kun joku puhui, sekä oma ääni kuului ikään kuin kaikuna omassa korvassa. oli tosi inhottavaa mutta meni ohi parissa päivässä.
        mietinkin nyt voiko nämä liittyä jotenkin toisiinsa?


    • tympääntynyt

      minulla tuntuu kans semmonen jännä pala kurkussa, sitä on ollut nyt noin 6-9kk. tunne voimistuu kokoajan enemmän ja enemmän samalla olen huomannut sitkeää limaa kurkussa varsinki kun pesen hampaat iltasin niin lima on aivan kauhea, sama miten rykii köhii yms nii ei lähde lima.. jos menen ulos vaikka kesällä tai sama millon oli lämmin tai kylmä niin nenään kertyy vetistä räkää jota saa niistää noin tunnin välein pois. tämä on kummallista eikä ole koskaa ollut tämmöistä vaikka olen kaikki taudit sairastanut. osaako kukaan sanoa mikä minulla voisi olla?

    • joku e-savolainen

      Kai tännekin jotain vielä uskaltaa krjoittaa, vaikka 2009 lähdin S24.stä vilkkuvien ym. lukemista häiritsevien mainosten takia pois.

      Minullekin on tässä uudenvuoden molemmin puolin tullut palan tunne kurkkuun, tarkemmin kilpirauhasen alapuolelle missä rusto "loppuu". Paikoin hyvin ikävältä tuntuu, pari kertaa melkein paniikinomaisesti ahdistanut. Aamupäivästä ei merkkiäkään, enempi iltapäivästä/illansuussa alkanut tuntua.
      Luin ylempää lihasjännityksestä, jota se voi olla, mutta nyt parin päivän aikana tuo tunne on hiipunut pois ja tilalle tullut enempi kuristamista vastaava tunne jonka pystyn hyvin paikallistamaan käsin ulkopuolelta noin ikään kilpirauhasen alaosaan. Eilen tuntui jo aamusta alkaen vaihtelevasti koko päivän mittaan, tänään noin iltapäivästä alkaen. Juotavaa tai ruokaa on epämiellyttävä niellä, saati sylkeä, kun tuntuu takertelevan nielussa. Jatkuvasti tuntuu, kuristuksen "aikaan", yskänärsytys joka alkaa nopeasti yököttämään sitä mukaa kun yskii. Vahvat salmiakkipastillit ovat auttaneet lähinnä yskänärsytykseen.
      Eilen kävin apteekista hakemassa varastoon flunssalääkkeitä ja kysyin onko kurkkuvaivaan kättä pitempää, farmaseutti suositteli samaa eli salmiakki-/lakritsipastilleja tai yskänärsytystä rauhoittavaa panacot/d/k (mitä lie) -pastillia.
      Kurkistamisen tunne ei ole loppunut mihinkään. Saatan soittaa ensineuvoon myöhemmin tai rohkaistua yksityiselle puolelle, stressaavan terveyskeskus häslinkin tuntien.

      Tiedän ettei tämä ole mikään "lääkäri vastaa" -palsta, mutta toin silti omat kokemukset yleiseen jakoon jos jollakulla on vastaavia tunteita ollut. Tuolta ylempää lukemalla sain hyvän vinkin hartia/niskahieronnasta, jota omin näpein jo kokeilen ja helpotusta sillä koin parin minuutin paineskelun jälkeen.

    • joku e-savolainen

      Tympääntyneelle 5.11.2012: (jos täällä vielä piipahdat)
      Oletko kokeillut yskiä kovasti aamuisin, saati ennen liman tunteen alkamista? Minulla on syys/sesonkiflunssan aikaan viimeisenä oireena tuo yskä ja etenkin aamuisin sitkeän limaneritys. Tuota limaa on hyvin ikävä ollut yskiä/röhiä, varsinkin kun ei tiedä mihin suuntaan se lähtee irroittuaan nielusta. Muutaman kerran on ollut lähellä tukehtumisvaara yskähtäessä, kun lima irtoaa ja sitä ei saakaan nielyksi pois tai se ei nouse kielelle asti. Noita takavuosien inhottavuuksia olen oppinut torjumaan yskimällä oikein kovasti "kuivaa kurkkua" eli ennen tuon limaklöntin ilmaantumisen tunnetta. Kun yskii niin että alkaa kipeää tehdä, tiedän nielun olevan tyhjä. Tätä jatkan parin minuutin välein ja aamun edetessä aina välillä yskäsen kovaa/röhin. Sitkeä lima ei ole haitannut enää esim. lounasaikaan tultaessa.

    • nismo3

      Itslläni kaikki palstalta löytyvät oireet, selkäniska jumeista palantunteeseen sekä paniikkikohtauksiin. Minulla oireina myös jo muutaman vuoden jatkunut kuiva yskä, pistoa palleassa sekä närästys. Aamuisin irtoaa ruispuuromaista limaa erittäin paljon. Palan tunne kurkussa katosi, kun sain elämässäni asiat kondikseen, eli oli sressiperäistä. Paniikkikohtaukst loppuneet myös. Silloin kun kärsin palantunteesta, huomasin että se katosi yleensä humalassa ollessa. Eli siis psyykkeestä kiinni, ei ole oikea fyysinen vaiva. Darrassa oireet tietenkin pahenivat. Tajusin vasta jälkeenpäin että olin todella ahdistunut silloin, mikään ei kiinnostanut ja ravasin lääkärillä, mutta mitään ei ikinä löytynyt. Nyt ainoa vaivani on enään nuo närästykset, kuiva yskä, limaisuus, pallea pistot ja sitä kautta tulevat hartiaseudun jumit. Helikobakteeri tutkittu, mutta ei todettu. Itse epäilen refluksitautia, mutta usko mennyt lääkäreihin joten katsotaan nyt mitä tässä tehdään näiden oikeiden fyysisten vaivojen takia. Mutta palantunne mitä todennäköisimmin pelkkää stressipohjaista ja ahdistuksesta johtuvaa. Se menee ajan kanssa ohi, miettimällå asiaa te pahennatte vain sitä. Jos se olisi oikea fyysinen sairaus se tuskin katoaisi yöllä ja hiipisi päivän aikaan takaisin. Päivän aikana ihminen stressaantuu tiedostamattaan, mikä laukaisee näitä oireita. En suosittele alkoholia lääkkeeksi tähän vaivaan koska se pahentaa asiaa aina seuravvana päivänä, mutta olen aika varma että muillakin täällä nuo oireet katoavat humalassa, koska niitä ei enää mieti. Ja alitajuntaki on juhlahumussa unohtanut ne.

      • huoh..

        Olen kärsinyt nielutulehduksesta jo kolme viikkoa. Olen ravannut terveyskeskuksessa ja yksityisellä kurkkulääkärillä. Ongelmani on myös palan tunne nielussa/kurkussa. Tuntuu välillä ettei saa henkeä, ahdistaa. Nieluviljely otettu jo kolmesti, samoin verikokeet..viimeksi tänä aamuna. Tuntuu ettei kukaan ota huoltani vakavasti. Kurkkulääkäri teki peilitutkimuksen ja totesi että nielurisat ovat turvoksissa ja tulehtuneet ja jos oireet ei nielusta häviä niin ne leikataan pois. Huolettaa ihan sairaasti tuo palan tunne ja limaisuus kurkussa. Aamuisin saa rykiä paksua limaa. Söin kuukausi sitten lihastarentouttavia läälkeitä ja kuristava tunne kaulalla ja kurkussa katosi. Tänään lääkäri kehoitti aloittamaan uuden kuurin kokeiltuaan niskan lihaksia. Samalla kirjoitti kortisooni suihketta nenään tukkoisuuden takia. Olen niin väsynyt tähän oireiluun ja lääkärillä ravaamiseen..kun tuntuu ettei saa selkoa tähän. En ole nukkunut kohta moneen viikkoon kunnolla, pelonsekaisia tunteita, päässäni pyörii vain syöpä. Olen refluksiin syönyt somac 40mg tarvittaessa. Röyhtäilyä ja ylävatsan ja rintakehän polttelua ollut viime kesästä. Tähystyksiin sun muihin tutkimuksiin en ole vielä päässyt, lääkärit eivät ole oikein ottautuneet tuohon vatsa ongelmaankaan. Vaikka olen aktiivisesti ollut yhteydessä vaikka minkä näköisiin lääkäreihin..ja kysellyt olisiko tähystys paikallaan. Mukava kuitenkin lukea että en ole vaivani kanssa yksin, vaikka mukaviahan nämä vaivat ei ole.


      • huoh..
        huoh.. kirjoitti:

        Olen kärsinyt nielutulehduksesta jo kolme viikkoa. Olen ravannut terveyskeskuksessa ja yksityisellä kurkkulääkärillä. Ongelmani on myös palan tunne nielussa/kurkussa. Tuntuu välillä ettei saa henkeä, ahdistaa. Nieluviljely otettu jo kolmesti, samoin verikokeet..viimeksi tänä aamuna. Tuntuu ettei kukaan ota huoltani vakavasti. Kurkkulääkäri teki peilitutkimuksen ja totesi että nielurisat ovat turvoksissa ja tulehtuneet ja jos oireet ei nielusta häviä niin ne leikataan pois. Huolettaa ihan sairaasti tuo palan tunne ja limaisuus kurkussa. Aamuisin saa rykiä paksua limaa. Söin kuukausi sitten lihastarentouttavia läälkeitä ja kuristava tunne kaulalla ja kurkussa katosi. Tänään lääkäri kehoitti aloittamaan uuden kuurin kokeiltuaan niskan lihaksia. Samalla kirjoitti kortisooni suihketta nenään tukkoisuuden takia. Olen niin väsynyt tähän oireiluun ja lääkärillä ravaamiseen..kun tuntuu ettei saa selkoa tähän. En ole nukkunut kohta moneen viikkoon kunnolla, pelonsekaisia tunteita, päässäni pyörii vain syöpä. Olen refluksiin syönyt somac 40mg tarvittaessa. Röyhtäilyä ja ylävatsan ja rintakehän polttelua ollut viime kesästä. Tähystyksiin sun muihin tutkimuksiin en ole vielä päässyt, lääkärit eivät ole oikein ottautuneet tuohon vatsa ongelmaankaan. Vaikka olen aktiivisesti ollut yhteydessä vaikka minkä näköisiin lääkäreihin..ja kysellyt olisiko tähystys paikallaan. Mukava kuitenkin lukea että en ole vaivani kanssa yksin, vaikka mukaviahan nämä vaivat ei ole.

        Ja äskeiseen vielä lisäten. Olen 22 vuotias nainen ja tupakoin. Alkoholia käytän sillon tällön..jos vatsa on parempi. Tiedän että tupakka pitäisi pyrkiä jättämään kokonaan pois, mutta jokapäiväinen ahdistus ja pelko jostain vakavammasta sairaudesta saa pössyttelyn tuntumaan ainoalta hermoja leputtavalta asialta.


      • Vajaatoiminta?
        huoh.. kirjoitti:

        Olen kärsinyt nielutulehduksesta jo kolme viikkoa. Olen ravannut terveyskeskuksessa ja yksityisellä kurkkulääkärillä. Ongelmani on myös palan tunne nielussa/kurkussa. Tuntuu välillä ettei saa henkeä, ahdistaa. Nieluviljely otettu jo kolmesti, samoin verikokeet..viimeksi tänä aamuna. Tuntuu ettei kukaan ota huoltani vakavasti. Kurkkulääkäri teki peilitutkimuksen ja totesi että nielurisat ovat turvoksissa ja tulehtuneet ja jos oireet ei nielusta häviä niin ne leikataan pois. Huolettaa ihan sairaasti tuo palan tunne ja limaisuus kurkussa. Aamuisin saa rykiä paksua limaa. Söin kuukausi sitten lihastarentouttavia läälkeitä ja kuristava tunne kaulalla ja kurkussa katosi. Tänään lääkäri kehoitti aloittamaan uuden kuurin kokeiltuaan niskan lihaksia. Samalla kirjoitti kortisooni suihketta nenään tukkoisuuden takia. Olen niin väsynyt tähän oireiluun ja lääkärillä ravaamiseen..kun tuntuu ettei saa selkoa tähän. En ole nukkunut kohta moneen viikkoon kunnolla, pelonsekaisia tunteita, päässäni pyörii vain syöpä. Olen refluksiin syönyt somac 40mg tarvittaessa. Röyhtäilyä ja ylävatsan ja rintakehän polttelua ollut viime kesästä. Tähystyksiin sun muihin tutkimuksiin en ole vielä päässyt, lääkärit eivät ole oikein ottautuneet tuohon vatsa ongelmaankaan. Vaikka olen aktiivisesti ollut yhteydessä vaikka minkä näköisiin lääkäreihin..ja kysellyt olisiko tähystys paikallaan. Mukava kuitenkin lukea että en ole vaivani kanssa yksin, vaikka mukaviahan nämä vaivat ei ole.

        Osa oireistasi viittaa kilpirauhasen vajaatoimintaan, mutta sen voi osoittaa vain veritesteillä: S-TSH, S-T4V, S-T3V, S-TPOAb. Googlaa myös "Palan tunne kurkussa Kilpirauhassairaudet Suomi24" sekä "Ei koskaan enää kortisonia Suomi24", niin saat informaatiota. Toinen infosivusto vajaatoiminnasta on http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi ja vertaa oireitasi vajaatoiminnan merkkeihin.

        Pyydä ensin nuo mainitut verikokeet arvauskeskuksesta, mutta käy asiantuntijan, endokrinologin, vastaanotolla analysoimassa tulokset. Monet ovat saaneet arvauskeskuksissa masennuslääkkeitä vajaatoimintaan.


      • huoh..
        Vajaatoiminta? kirjoitti:

        Osa oireistasi viittaa kilpirauhasen vajaatoimintaan, mutta sen voi osoittaa vain veritesteillä: S-TSH, S-T4V, S-T3V, S-TPOAb. Googlaa myös "Palan tunne kurkussa Kilpirauhassairaudet Suomi24" sekä "Ei koskaan enää kortisonia Suomi24", niin saat informaatiota. Toinen infosivusto vajaatoiminnasta on http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi ja vertaa oireitasi vajaatoiminnan merkkeihin.

        Pyydä ensin nuo mainitut verikokeet arvauskeskuksesta, mutta käy asiantuntijan, endokrinologin, vastaanotolla analysoimassa tulokset. Monet ovat saaneet arvauskeskuksissa masennuslääkkeitä vajaatoimintaan.

        Kiitos linkeistä, kävin vilkaisemassa. Nyt ei auta muu kuin odottaa viikonlopun yli että pääsee verikokeisiin uudestaan, viikonloppuisin eivät ota kokeita.. mainitsin kyllä kilpparista lähetettä soittaessani labraan, mutta sitä ei kuitenkaan otettu.
        Saattaa olla raskaita tunteja edessä, viikonloppua kohden. Muuta en ole tänään tehnytkään kuin googlettanut tietoa eri sairauksista ja oireista. En enää tiedä mitä tämän on, mutta toivoisin että loppuisi pian! Kokeilen tänään nukkumaan mennessä lihastarentouttavaa lääkettä, jos saisin vaikka nukutuksikin välillä. Asiat tuntuvat entistäkin isommilta ja raskailta jos ei nuku. Kävi muuten mielessä voisiko tuo palan tunne nielussa ja kuristava tunne johtua potemastani nielu/risa tulehduksesta..?


      • huoh..
        huoh.. kirjoitti:

        Kiitos linkeistä, kävin vilkaisemassa. Nyt ei auta muu kuin odottaa viikonlopun yli että pääsee verikokeisiin uudestaan, viikonloppuisin eivät ota kokeita.. mainitsin kyllä kilpparista lähetettä soittaessani labraan, mutta sitä ei kuitenkaan otettu.
        Saattaa olla raskaita tunteja edessä, viikonloppua kohden. Muuta en ole tänään tehnytkään kuin googlettanut tietoa eri sairauksista ja oireista. En enää tiedä mitä tämän on, mutta toivoisin että loppuisi pian! Kokeilen tänään nukkumaan mennessä lihastarentouttavaa lääkettä, jos saisin vaikka nukutuksikin välillä. Asiat tuntuvat entistäkin isommilta ja raskailta jos ei nuku. Kävi muuten mielessä voisiko tuo palan tunne nielussa ja kuristava tunne johtua potemastani nielu/risa tulehduksesta..?

        Joo..en vittu enää tiedä mitä tämä pelleily tuon kurkun kanssa on. Nielussa koko ajan tuntuu limaa ja palan tunne. Oon ytrittäny räkiä ja niistää limaa pois. Rykäsee niin välillä tulee keltasta mönjää ja välillä kirkasta jossa jotain kellertävän ruskeita hiutaleita/paakkuja. On ravattu taas lekurilla mutta mitään ei kuulema kurkun päässä näy. En vittu tiiä
        .hermo menee. Sain taas äsken paniikkikohtauksen, itkin kun hullu.liekkö sit syöpää tai jotain, tappas edes kerralla perkele eikä leikkis. Jaksaminen ihan lopussa..siispä päätin avata siiderin..juon niin kännit! Tukkonen olokin koko ajan..tuskin neljättä viikkoa flunssaakaan pitää. Se kilppari pitäs jaksaa käydä tarkistamassa..ei huvittas soitella enää arvauskeskukseen..hulluna jo pitäävät. Menkatkin taas päällä..pääsiäisenä viimeksi pidin. Voi vitura tätä elämää. Niin ottaa päähän.


      • limakalvot?
        huoh.. kirjoitti:

        Joo..en vittu enää tiedä mitä tämä pelleily tuon kurkun kanssa on. Nielussa koko ajan tuntuu limaa ja palan tunne. Oon ytrittäny räkiä ja niistää limaa pois. Rykäsee niin välillä tulee keltasta mönjää ja välillä kirkasta jossa jotain kellertävän ruskeita hiutaleita/paakkuja. On ravattu taas lekurilla mutta mitään ei kuulema kurkun päässä näy. En vittu tiiä
        .hermo menee. Sain taas äsken paniikkikohtauksen, itkin kun hullu.liekkö sit syöpää tai jotain, tappas edes kerralla perkele eikä leikkis. Jaksaminen ihan lopussa..siispä päätin avata siiderin..juon niin kännit! Tukkonen olokin koko ajan..tuskin neljättä viikkoa flunssaakaan pitää. Se kilppari pitäs jaksaa käydä tarkistamassa..ei huvittas soitella enää arvauskeskukseen..hulluna jo pitäävät. Menkatkin taas päällä..pääsiäisenä viimeksi pidin. Voi vitura tätä elämää. Niin ottaa päähän.

        Minunkaan mielestä flunssa ei kestä kuukautta. Onko aikaisemmin varmistettu, ettei ole kuivat limakalvot? Korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri on oikea asiantuntija siinä. Keltainen "jäykkä klimppi" viestii limakalvoista. Minulla kova lämmitys kuivaa limakalvot, kesällä oireeton. Älä silti tältä istumalta varaa aika, vaan googlaa ensin sairauden muita oireita.


      • huoh..
        limakalvot? kirjoitti:

        Minunkaan mielestä flunssa ei kestä kuukautta. Onko aikaisemmin varmistettu, ettei ole kuivat limakalvot? Korva-, nenä- ja kurkkutautien erikoislääkäri on oikea asiantuntija siinä. Keltainen "jäykkä klimppi" viestii limakalvoista. Minulla kova lämmitys kuivaa limakalvot, kesällä oireeton. Älä silti tältä istumalta varaa aika, vaan googlaa ensin sairauden muita oireita.

        Kävin kurkkulääkärillä noin viikko sitten..yksityisellä siis. Hän kirjotti antibioottia nielutulehdukseen. Katto samalla nenänkin jollain valolla mut poskionteloita ei..


      • huoh..
        huoh.. kirjoitti:

        Kävin kurkkulääkärillä noin viikko sitten..yksityisellä siis. Hän kirjotti antibioottia nielutulehdukseen. Katto samalla nenänkin jollain valolla mut poskionteloita ei..

        Olin taas yhteydessä terveyskeskukseen, perjantaina otettu nieluviljely oli tällä kertaa puhdas. Lääkekuuria vielä tosin jäljellä. Mainitsin järkyttävästä kurkun ja nenän räkäisyydestä ja ruskeista ja keltaisista ysköksistä..aihetta huoleen ei kuulema ole. Hyvä vaan jos lima nousee pois putkista. Käskivät istua saunassa ja hengitellä höyryä :) ei juma...noh ei auta kun räkiä ja kärsiä perkele!


    • äklöällö

      itellä ollu myös joskus.. voi johtua kilpirauhasesta. Itellä ne oli ok.. mutta todennäkösesti johtu ryhti..nikama ym jutusta..

    • doctoranaale

      kurkkusyöpä?

    • autttttakaaaa

      minullakin on sama oire limaa tulee kurkuun pelottaa ja itkettää aivan kamalaa on ollut nyt 2 pv niin auttakaa ihmiset kun röyhtäisen niin se vähän helpottaa

    • saman läpikäynyt

      käykää kurkkulääkärillä tuntuis siltä että kyseessä on sellainen tauti kuin kurkkurefluksi eli närästys kurkussa ilman normaalia närästysoireita ei näy muutenkun lääkärin pitää katsoa peilillä nieluun

    • Täällä kanssa

      Täälläkin kärsitään tästä nielemis ongelmasta. Noin vuosi sitten alkoi outona ahtauden tunteena kurkussa ja kävin parilla erikoislääkärillä.

      Tätä kaikkea edelsi kummallinen kaulan jomotus ja turvotus hyvä kun henki kulki viikon ajan ja jomotus jatkui senkin jälkeen ja oli muitakin ihme oireita, huimasi ja oli heikko olo. Istualtaan piti nukkua nojatuolissa viikko että henki kulki. Ruoka kuitenkin vielä tässä vaiheessa kumma kyllä meni ongelmitta läpi. Epäilin itse jonkinlaista tulehdusta kilpirauhasessa. No sitä sitten kurkkulääkäri tutki, tähysti nielun ja epäili refluksia. Tähän en itse uskonut mutta muutaman levyn somacia otin mutta lopetin hyödyttömänä. Tyydyin tuohon sillä kertaa mutta tuosta noin vajaan vuoden jälkeen alkoi ensimmäisen kerran tuntua että ruoka ei meinaa mennä tuosta kilpparin kohilta läpi. Juuri sellainen karkeampi ruoka. No eikun uudestaan eri erikoislääkärille. Palpoi kilpparia pitkään ja huolella ja sanoi ettei usko siinä vikaa olevan. Lähetti kuitenkin ultraan. Siinä ei näkynyt suurempaa ongelmaa. Pari pientä muutaman millin nestekystaa joista ei ollut tarvetta ottaa näytettä lääkärin mukaan. (kasvaakohan nuo ajan kanssa)
      lähdin ihmeissäni lääkäristä. Ongelma jatkui ja tuosta parin kuukauden päästä alkoi vasen korva tinnnittämään pirusti. Ajatelin että jos menisi itsestään nämä vaivat ohi mutta eipä vaan. Melkein vuoden kärvistelin ja nesteen kanssa sai syödä kaikki karkeammat ruoat. On se aika pysäyttävää asia kun nieleminen, jota pitää automaattisena ja johon ei kiinnitä yleensä mitään huomiota alkaa tökkiä.

      Taaspa sitten lääkäriin joka passitti suoraan varjoaineläpivalaisuröntgeniin saikulle. Viikon päästä kuulemaan tuloksia että mitään ongelmia ei pitäisi koko putkessa olla. Mikään ei kuulemma paina mihinkään nielussa. Pitäisi olla onnellinen tästä mutta kun ruoka vaan on erimieltä. Samaan kohtaan tuossa kaulakuopassa tuntuu ruoka jarrutelevan. Alkaa muuten tosisissaan hermo mennä. koko homma on alkanut mennä jo korvienkin väliin kun saa tavallista asiaa kuten syömistä stressata koko ajan. Samassa kohtaa tuntuu lima viihtyvän jota saa rykiä aika usein syömisen jälkeen. Nielemisessä sinänsä ei ole vikaa.
      Aivan viime päivinä on ollut hieman parempaa mutta ei tuo ruoka vieläkään tipahda normaalisti. Alkaa keinot olla vähissä.
      Niin ja kahdesti on näytteet otettu ja viiterajojen sisällä on kilppari näytteet.

      Epäilen kyllä edelleen jotain ylikasvua kilpparissa vaikka tämä viimeisinkin lekuri palpomisen jälkeen sanoi että kyllä siinä tuntuisi jos jotain liikakasvua olisi.
      Pitäisiköhän vielä kerran käydä ultrassa vaikka sillä ei kunnolla näy juuri tuohon minun ongelma kohtaan. On vaan viddumainen ongelma.

      • Endo osaa

        Ota yhteyttä Kilpirauhasliiton asiantuntijoihin. Oletko käynyt endokrinologilla vai muilla lääkäreillä? Mainitsemasi pari kystaa on hyvinkin voinut laajeta kuvaushetkestä! Samoin struuma ei ole poissuljettu.

        Korostan, että endokrinologi on kilpirauhasten asiantuntija.


      • tkkkkkkk
        Endo osaa kirjoitti:

        Ota yhteyttä Kilpirauhasliiton asiantuntijoihin. Oletko käynyt endokrinologilla vai muilla lääkäreillä? Mainitsemasi pari kystaa on hyvinkin voinut laajeta kuvaushetkestä! Samoin struuma ei ole poissuljettu.

        Korostan, että endokrinologi on kilpirauhasten asiantuntija.

        Ihan tavis nenä, kurkku, korvalääkäreitä nämä on olleet. On siinä ollut vähän sellainen olo kun on tutkittu että nyt ei lääkäri ole ihan sillä omimmalla alueella. Mutta eihän tuo kilppari ongelmien toteaminen ihan yksinkertaista tunnu aina oleva.

        Mulla on aina ollut tuo kehon lämpötila noin 36-36.1 ja olen pitänyt sitä ihan normaalina. Ja on tuossa aika kirjo muitakin oireita mitkä täsmäisi tuohon kilppari ongelmaan. Selittäisi aika paljon. Kai se on kohta alettava etsiä tuollaista endokrinologia joka on asiaa kunnolla perehtynyt.


      • Vähän infoa
        tkkkkkkk kirjoitti:

        Ihan tavis nenä, kurkku, korvalääkäreitä nämä on olleet. On siinä ollut vähän sellainen olo kun on tutkittu että nyt ei lääkäri ole ihan sillä omimmalla alueella. Mutta eihän tuo kilppari ongelmien toteaminen ihan yksinkertaista tunnu aina oleva.

        Mulla on aina ollut tuo kehon lämpötila noin 36-36.1 ja olen pitänyt sitä ihan normaalina. Ja on tuossa aika kirjo muitakin oireita mitkä täsmäisi tuohon kilppari ongelmaan. Selittäisi aika paljon. Kai se on kohta alettava etsiä tuollaista endokrinologia joka on asiaa kunnolla perehtynyt.

        Tarvittavat verikokeet ovat TSH, T4V, T3V, TPOAb ja TGAb. Ne voi teettää myös arvauskeskuksessa ennen endokrinologin vastaanottoa, jos saa tulosten paperiversion mukaan endon vastaanotolle. Siten säästää sekä aikaa että rahaa.

        Endokrinologisuosituksia löydät osoitteesta http://www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi kohdasta lääkärisuosituksia. Samoin kilpirauhaspalstalta ja Kilpirauhasliitosta voi tulla kysymään.


    • Anonyymi

      Minulla johtui närästyksestä

    • Anonyymi

      Moi, oon vasta yläkoulussa ja tuo sama tunne. On ollut jo monta kuukautta, ehkä jopa puolivuotta. Ensin tuli aina huono-olo syömisen yhteydessä (tai jos ei syö), mutta sitten se vaihtui tähän palaan kurkussa. Vatsakipuun auttoi rennie, eli todennäköisesti vatsahapoissa oli joku ongelma. En ole kuitenkaan käynyt vielä lääkärillä, mutta viimein menossa. Viimeisten viikkojen aikana on alkanut myös ahdistaa samaan aikaan ja koulussa on todella vaikea keskittyä, mutta toivottavasti ei ole mitään kasvainta tai tulehdusta.

      Toivottavasti sun ongelma on jo lähtenyt! (:

    • Anonyymi

      Minulla oli palan tunne kurkussa ja ajoittaista äänen käheytymistä yli vuoden ajan. Menin lääkärille joka ehdotti vatsahappojen nousua kurkkuun ja märäsi happolääkityksen.
      Se ei auttanut ja toisella lääkärillä käynnin jälkeen sanottiin että allerginen reaktio ja siihen Heinix allergialääke. Kurkku parantui jo 1-2 päivässä ja on sen jälkeen pysynyt kunnossa ilman lääkettäkin. Allergian aiheuttaja ei koskaan selvinnyt.

    • Anonyymi

      Mulle on tullut tämä tunne nyt lomalla, suunnilleen aamupalan jälkeen ja voi kestää nukkumaan menoon asti. Ei olla otettu alkoholia, kahvia menee mukillinen enemmän kuin "arkena". Työterveyshuollon lääkäri teetti kaikki labrat paitsi helico. Seuraavaksi kuulemma tähystys jos hakeudun vielä hoitoon. Enpä tiedä. Voisin kirjoittaa testamentin ensin.

      Mitä diagnooseja olette saanut?

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2814
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      522
      2645
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1845
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      32
      1777
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1669
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1272
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      87
      1106
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1082
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      55
      1077
    Aihe