Lähihoitajien lääkelaskut?

1+2=?

Olen aikeissa siis lähteä opiskelemaan lähihoitajaksi, mutta nyt minua on alkanut mietityttää nuo lääkelaskut, kun en ole matematiikassa koskaan taidoillani loistanut. Tietäisiköhän kukaan missä voisin tutustua lääkeläskentaan näin etukäteen, ennen kuin minnekään edes pyrin?

37

65169

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • taikatalvi-03

      Pääsykokeessa ei ole matematiikkaa! Ainakaan silloin kun minä hain eli v.2001. Ekan vuoden aikana on pakollinen lääkelaskukoe, joka pitää siis läpäistä. Mutta se on ihan yläasteluokkaa, itekin pääsin ekalla kerralla läpi vaikka oon ihan käsittämätön tumpelo. Ne on tyyliin: Jos lääkkeessä on vaikuttavaa ainetta 5mg, montako tablettia annat potilaalle jolle on määrätty 10mg? Koetta edeltää opetusta ko. aiheesta. Työssäsi et ikinä tule tarvitsemaan laskupäätä, koska et pääse lääkkeisiin muuten koskemaan kuin jaat ne kipoista potilaille, johon sairaanhoitaja on ne laittanut. Hänellä on vastuu onko oikein laskettu. Joissakin sairaaloissa saa lähihoitajatkin jakaa lääkkeet kaapista annoksiin mutta aika harvoissa paikoissa näin.

      • 1+2=?

        ..ehkä sittenkin uskallan kouluun, jos laskut ei niin monimutkaisia olekaan :)


      • .....

        Oikaisu edelliseen viestiin. Kyllä lähihoitajana työelämässä tarvitsee jonkin verran "laskupäätä" ja riippuu työpaikasta. Esim. missä minä olen töissä, pienimuotoinen ryhmäkoti, jossa on 14 dementiapotilasta, niin lähihoitajat jakavat lääkelistoista lääkkeet dosetteihin ja siinä saattaa joutua käyttämään "laskupäätä", jos esim. vaikka ei ole sitä lääkettä just listassa mainitsema kokona,esim. vaikuttaa ainetta 100mg ja pitäs olla 50mg. :D. Mutta tosiaanki niihin lääkelistoihin on merkitty valmiiksi montako lääkettä ja mihin aikaan jne. Helppoa silleesti. Sairaanhoitaja hoitaa ne puolet ja lääkelaskut. Kotihoidossa saattaa kyllä joutua ihan lähihoitajakin laskemaan. Mutta ei koulussa olevat lääkelaskut ole tosiaankaa vaikeita,kyllä ne oppii ja minulla oli ainakin tentissä ihan "lälly" laskuja! Ja niihin on ihan kurssi,mikä käydään ensin läpi.


      • "ALA"ASTELAINEN
        ..... kirjoitti:

        Oikaisu edelliseen viestiin. Kyllä lähihoitajana työelämässä tarvitsee jonkin verran "laskupäätä" ja riippuu työpaikasta. Esim. missä minä olen töissä, pienimuotoinen ryhmäkoti, jossa on 14 dementiapotilasta, niin lähihoitajat jakavat lääkelistoista lääkkeet dosetteihin ja siinä saattaa joutua käyttämään "laskupäätä", jos esim. vaikka ei ole sitä lääkettä just listassa mainitsema kokona,esim. vaikuttaa ainetta 100mg ja pitäs olla 50mg. :D. Mutta tosiaanki niihin lääkelistoihin on merkitty valmiiksi montako lääkettä ja mihin aikaan jne. Helppoa silleesti. Sairaanhoitaja hoitaa ne puolet ja lääkelaskut. Kotihoidossa saattaa kyllä joutua ihan lähihoitajakin laskemaan. Mutta ei koulussa olevat lääkelaskut ole tosiaankaa vaikeita,kyllä ne oppii ja minulla oli ainakin tentissä ihan "lälly" laskuja! Ja niihin on ihan kurssi,mikä käydään ensin läpi.

        TÄYTYY SANOA ETTÄ EI OLE VAIKEETA! 2KK SITTEN EN EDES OSANNUT LASKEA TAVALLISIA LASKUJA ALLEKKAIN(MIINUS JA KERTO) NYT MENI LÄPI 2KERRALLA! PYYDÄ KAVEREITA PITÄMÄÄN TEHOTUNTEJA(MULLE ANNETTIIN YHT.6h)SE AUTTO! JA TIETENKIN OMA HALU OPPIA! VARMASTI OSAAT!


      • Sairaanhoitaja myös

        Toivottavasti tuo asenne ei tartu... Sairaanhoitaja on myös vastuussa, mutta SINÄ VASTAAT ITSE TEKEMISISTÄSI yhtä lailla.


      • Lähihoitajaksi...
        "ALA"ASTELAINEN kirjoitti:

        TÄYTYY SANOA ETTÄ EI OLE VAIKEETA! 2KK SITTEN EN EDES OSANNUT LASKEA TAVALLISIA LASKUJA ALLEKKAIN(MIINUS JA KERTO) NYT MENI LÄPI 2KERRALLA! PYYDÄ KAVEREITA PITÄMÄÄN TEHOTUNTEJA(MULLE ANNETTIIN YHT.6h)SE AUTTO! JA TIETENKIN OMA HALU OPPIA! VARMASTI OSAAT!

        Minulle tulossa lääkelaskutentti ja osaamiseni hyvin jännittyneen epävarmaa.
        Miten lasket tehtävän:

        Amorionia on olemassa myös oraalinesteenä, jonka vahvuus on 50mg/ml. Lasten vaikeisiin infektioihin tätä tulee antaa 40 mg/kg/vrk jaettuna kolmeen annokseen. Laske kerta-annos 15 kg painavalle lapselle.
        Näinkö: 15x40=600 mg ja jaetaan 3 eli kerta-annos 200 mg ?!

        Olenko oikeilla jäljillä?


    • liuoslaskuissa

      Kyllä siinä pitää osata prosentit myös ja vähän muutakin.
      Kyllä meillä joutuu ainakin löhihoitaja myös jakamaan lääkkeitä ja laskut on oltava hallinnassa.
      Aikaisemmat vastaajat mielestäni väheksyy turhaan lähihoitajan vastuuta!

      Kokeissa on sitten todella tärkeää huolellisuus... tahallisia hämyjä pilkkujen kanssa.
      Kuitenkin tärkeitä tajuta onko kyseessö 0,5mg vai 0.05mg jne... muutoksia mg->ml/pitoisuudet... jne.
      Ei ylivoimaista mutta ei ihan ala-aste kamaakaan!
      Kyllä niistä selviää kunhan vähän panostaa. Hoitoala on kyllä muutakin kuin lääkelaskua. Jos etukäteen rupeaisi stressaamaan asioita, olisi ehkä joku anatomia tai muu vastaava enemmänkin stressaamisen arvoinen.

      Riippuu myös paljon opiskelumuodosta ja oppilaitoksesta.

      Lähde vaan opiskelemaan jos todella haluat auttaa toisia, palkan takia ei kannata alalle ryhtyä! Raskasta on ja alipalkattua... Tsemppiä

      • Ajohanna

        Ei todellakaan ole syytä vähätellä lääkehoidon vaatimuksia. Se on vastuullista toimintaa!! Lääkelaskenta perustuu peruslaskutoimituksiin, jotka opitaan peruskoulun aikana. Ala-asteen matikalla ei vielä selviä, mutta yläasteen kylläkin.

        Vaikka käytännössä usein tehtävät ovat aika helppoja, hoitajan osaaminen on oltava laajempaa. Kyllähän me edellytämme kaikilta ammattilaisilta laajaa, syvällistä alansa osaamista.

        Valitettavasti matematiikan oppimiseen liittyy usein merkillisiä uskomuksia: "ei ole matikkapäätä" yms. Niinpä kun asia on ollut vaikea, sitä ei ole harjoiteltu ja seurauksena on ollut huono menestyminen matikassa. on syntynyt pelkoja, oppimisen esteistä pahimpia.

        Ensin on hyvä tunnistaa, mikä on vaikeaa /,itä ei osaa ja sitten vaan harjoitellaan, harjoitellaan, harjoitellaan ... .

        Olen nähnyt niin monta selviytymistarinaa, että jaksan uskoa ja rohkaista jokaista löytämään matemaattisen osaamisen ilo!:)


    • Kiki79

      Minäkin selvisin laskuista, vaikka en ole matematiikassa mikään nero. Pyydä joltain tutultasi lääkelaskupapereita, niin saat vähän tuntumaa millaisia laskut on.

    • "Tuleva Lähikkö"

      Äläpäs hätäile! Sulle tullaan opettaan ekaksi peruslaskutaitoja, kuten yhteenlasku-,kerto- ja jakolaskuja. Lääkelaskut ovat siis yleensä pilkun siirtoa joko vasemmalle tai oikealle. Painotan jakolaskutaitoa! Tärkeää on myös kertolaskutaito! Lääkelaskuissa on osattava lukea itse kysymys tarkkaan ja oikein, mitä kysytään ja haetaan! Poimi sieltä kysymyksestä ne oleelliset asiat ja erittele ne ennen varsinaista laskutomitusta! Onnea! Itse selvisin todella hyvin, kun oli ihana opettaja Oulussa.

    • lähihoitajaopiskelija

      Esim tällaisia laskuja...

      potilaalle annettava injektio 0,45 mg i.m tarvittaessa montako millilitraa annetaan jos valmiste sisältää vaikuttavaa ainetta 0,3 mg/ml

      • santtu

        itse olen yrittänyt lääkelaskuja jo 17 kertaa eikä läpi ole mennyt.. tämä tosin johtuu siitä, että meidän lääkelaskujen opettaja oki 50-vuotias joka esitti teiniä ja opetti aivan huonosti..

        en tiedä mikä niissä on niin vaikeita mutta ei vaan nappaa..


      • openyourmindgirl
        santtu kirjoitti:

        itse olen yrittänyt lääkelaskuja jo 17 kertaa eikä läpi ole mennyt.. tämä tosin johtuu siitä, että meidän lääkelaskujen opettaja oki 50-vuotias joka esitti teiniä ja opetti aivan huonosti..

        en tiedä mikä niissä on niin vaikeita mutta ei vaan nappaa..

        että 50 vuotias nainen on vanha. Jokaiselle tulee ikää vuosi vuodelta. Sinä olet 20-vuotiaana vanha 12-vuotiaan silmissä, jne. ymmärrätkö pointtini? Kysymys on omasta tavastasi hahmottaa ja ymmärtää ihmisen elinkaarta. 10-vuotiaalla ja 20-vuotiaalla ei ole samanlaisia intressejä, eikä pidäkään olla. Mutta jos ihmisellä on ennakkoluuloja ja asenne toisten ihmisten suhteen, niin kohtaamista ei tapahdu. Lähihoitajan paras ominaisuus on kyky kohdata toista ihmistä. Tämä liittyy avoimuuteen ja oppimiskykyyn.


      • saikkuhki

        0,7 ml :)


    • Sairaanhoitaja myös

      Älä hätäänny! Hyvällä tuurilla saat hyvän lääkelaskuopettajan, joka osaa opettaa ne oikealla tavalla eli yksinkertaisesti ja niin, että virhemahdollisuus pienenee. Ja maalaisjärki käyttöön, pilkun siirrossa tarkkana. (Esim. jos tulee pilkkuvirhe, täytyy ajatella, voiko tämä olla mahdollista, vrt. annatko morfiinia määrän, johon tarvitaan korvahuuhteluruisku, jotta se saadaan annettua.)

    • anonym

      kun osaat kertolaskut, jakolaskut ja plus sekä miinus laskut ei oo hätää! älä hermoile

      • ...lääkelaskukirjan...

        ..joka on tarkoitettu lähihoitajille... ja täytyy snaoa, että olen ihan kauhuissani... osa oli tosi helppoja tehtäviä, mutta jotkut ihan kamalia. Nyt mietin kauhulle, miten selvitä lääkelaskuista koulussa... voi kun tulisi ihana ja hyvä ope joka jaksaa opettaa vaikka tehtävät vaikeita..


      • ananas 79
        ...lääkelaskukirjan... kirjoitti:

        ..joka on tarkoitettu lähihoitajille... ja täytyy snaoa, että olen ihan kauhuissani... osa oli tosi helppoja tehtäviä, mutta jotkut ihan kamalia. Nyt mietin kauhulle, miten selvitä lääkelaskuista koulussa... voi kun tulisi ihana ja hyvä ope joka jaksaa opettaa vaikka tehtävät vaikeita..

        en ole koskaan ollu kiinnostunut matikasta ja peruskoulussa numerot huonoja.lähihoitaja koulussa sain matikan kaikista kursseista h3 ja lääkelaskut meni läpi ekalla uusinnalla.meillä oli laimennuskaavoja,roomalaisia numeroita yms laskuja kokeessa. ja kaikki ne jotka meitä vähättelee on täysin tietämättömiä meidän työstä ja myös ihmetyttää se sairaanhoitajien ihannointi! monissa paikoissa työnkuvat samat ja ei kaikki sairaanhoitajat ole AMK saikkareita.osa on menny suoraan peruskoulusta aikoinaan opiskelemaan.kannattaa lähteä tutustumaan käytännössä meidän töihin,niin näkee miten vastuullista se kuitenkin on.


    • opiskelen jo

      minä olen juuri alittanut lähihoitaja opiskelussani lääkelaskut ja usko pois siitä puhutaan suurempana peikkona kuin mitä se on. jokainen on päässyt lääkelaskut läpi. että jos mieli liittyä joukkoomme niin rohkeasti vaan. lähihoitajia kyllä tarvitaan ja joka koulusta saa tukiopetusta tarvittaessa. p.s. oma matikka peruskoulussa 5

    • Lähihoitaja_03

      Lääkelaskut voivat vaatia hiukka preppaamista, mutta eivät todella ole ylivoimaisen vaikeita - peruskoulu matikalla itsekin olen ne 1.kerralla selvittänyt läpi. Tärkein pointti lienee se tarkkuus ja huolellisuus koko asiassa, sekä yleensä. Siksi sitten tenttikin täytyy selvittää läpi ilman yhtään virhettä - ja siksipä siitä useimmissa opinahjoissa tuleekin suurempi peikko kuin mitä se itseasiassa onkaan.

      Sit täytyy lisätä vielä lopuksi - antaapa potilaalle lääkkeet sitten lähi- tai sairaanhoitaja. se "hän" joka ne lääkkeet antaa potilaalle on myös vastuussa siitä, että oikea potilas saa oikeaa lääkettä, oikean määrän, oikeana aikana ja oikealla tavalla. Jokaisen hoitajan täytyy vastata itse omista tekemisistään ja myös tekemättä jättämisistä titteliin ja virkanimikkeeseen katsomatta. Siinä ei juuri selittelyt auta kun joku kuolee tai vammautuu hoitovirheen vuoksi.

    • muumeli64

      hei.minulla on juuri tällä hetkellä lääkelaskut menossa,lähihoitaja opiskelussa.pelkäsin aivan sairaasti niitä,ja kuvittelin huom.kuvittelin että ainut missä tämä opiskelu tyssää on juuri tämä osa.no kaikki alkoi ihan perus jutuista.nyt olen laskenut viikon niitä ja eka tentti olisi ensi torstaina missä saa yrittää.ihan menen vailla huolta siihen ja yritän.seuraava mahdollisuus on perjantaina ja taas seuraava sitten .......eli mahdollisuuksia annetaan.voit olla huoletta ja mennä opiskelemaan.hei minä olen jo 43v eli kaikki asiat ei mene hattuun ihan heti ja silti lähdin enkä kadu.

    • en päässy

      kävin kaksi kertaa pääsykokeissa ja en pässyt läpi.siellä on matikkalaskuja ja niissä on ajat puoli tuntia plus,miinus,jako ja kerto ja tais olla prosentitki samassa ja paljon muuta,siellä menee koko päivä.sitte siellä on myös päättely logiikka ja psykolokisia testejä ja haastattelu,ne on niin perseestä kun ei niistä voi päätellä että ootko hyvä lähihoitajaksi vai et.mun mielest on niin turhat tollaset pääsykokeitten teko.....et onnee vaa sulle jos oot päässy läpi tai olet viel menos sinne.

      • laskut meni läpi

        Joo, lääkelaskut on osattava todella, jos koulusta meinaa valmistua. Kokeissa kouluaikana on 10 laskua ja kaikki pitää olla sitten oikein, 3 kertaa saa uusia tenttinsä, että on oikein. Muutoin valmistuminen siirtyy. Itse jouduin aikoinaan ottamaan lisätunteja yksityiseltä. Mulla on lukihäiriö!


      • tärkeät

        Nimenomaan on todella tärkeää, että pääsykokeet pidetään ja vielä tiukempi seula pitäs olla! Tuommonen asenne, että perseestä on jne. niin voin jo heti sanoa, että et sovellu hoito puolelle.

        Matikan oppii kyllä kovan opiskelun myötä. Mulla oli peruskoulusta päästyäni matikka 6. Lukion kurssit meni lyhyessä matikassa arvosanoilla 5-8. (6 pakollista kurssia) Geometriasta tuli tuo 5.
        Matematiikka on olennaisin osa hoitoalalla, se on osattava täysin ja siksi niistä lääkelaskuista yleensä paljon puhutaankin.

        Itse tein lähihoitaja koulutuksessa ekat lääkelaskut 5kpl, joista kaikki piti olla oikein. 2 meni väärin, joten en päässyt läpi. Toisen kerran tein laskuja toisessa koulussa, kun olin muutanut. Siellä oli 12 tehtävää ja niistä piti valita 10. Aikaa 1h30min ja kaikki oltava oikein. Tein ne 10 laskua pouleen tuntiin ja omasta halusta tein ne 2 muutakin. Koko kokeeseen meni aikaa 40min ja ihmekyllä kaikki oli oikein. : )


    • Noupadi

      Tuttuni jätti lähäri-opiskelut kesken nimenomaan lääkelaskujen takia. Minäkin yritin hänelle jakokulmaa ja prosenttilaskuja selventää, mutta ei mennyt päähän. Epäilen, että lopulta kyse oli kuitenkin motivaation puutteesta, koska mitään kunnon "oppitunteja" muuten kuin koulussa ei kys. kaverini halunnut.

      Mutta ei niistä nyt ihan kaikki kuitenkaan selviä. Jos yläasteella on nippa nappa päässyt matematiikasta läpi, niin helppoa ei tule olemaan. Vaikeitahan ne laskut eivät kuulemani mukaan ole, mutta jos ei ole mitään hajua edes peruslaskutoimituksista, niin työtä vaatii kyllä melkoisesti. Mutta harjoitus tekee mestarin, tsemppiä ja sitkeyttä opiskeluun!

      • gd

        Kun mä menin lh kouluun, niin en ollut vuosiin laskenu mitään matematiikkaa, siis ihan kakki oli unohtunu. En mä edes muistanu enää miten esim jakokulmassa lasketaan. Mut niin mä vaan sit opin lh matikan tunnilla sen mitä tarvis oppia ja pääsin matikan kokeista läpi ja sais ihan hyviä numeroitakin (3) ja lääkelasku meidän koulussa tehtiin niin, että sen sai tehdä niin monta kertaa, kunnes sai läpi. Lääkelaskun kokeessa ei siis saanu olla yhtään virhettä ja jotain 4 kertaa mäkin sitä yritin, kunnes sain kaikki tehtävät oikein.


      • Kenen on vastuu?
        gd kirjoitti:

        Kun mä menin lh kouluun, niin en ollut vuosiin laskenu mitään matematiikkaa, siis ihan kakki oli unohtunu. En mä edes muistanu enää miten esim jakokulmassa lasketaan. Mut niin mä vaan sit opin lh matikan tunnilla sen mitä tarvis oppia ja pääsin matikan kokeista läpi ja sais ihan hyviä numeroitakin (3) ja lääkelasku meidän koulussa tehtiin niin, että sen sai tehdä niin monta kertaa, kunnes sai läpi. Lääkelaskun kokeessa ei siis saanu olla yhtään virhettä ja jotain 4 kertaa mäkin sitä yritin, kunnes sain kaikki tehtävät oikein.

        ... ja neljännellä kerralla potilaasi sai oikean määrän lääkettä...


      • tryyym

        tarvitse jos ei ole ihan täysi idiootti. vitosen matikalla peruskoulusta lh koulutukseen ja sieltä töihin. kertaakaan en uusinut lääkelaskuja. Ei voi olla noin vaikeaa.


      • luit väärin
        Kenen on vastuu? kirjoitti:

        ... ja neljännellä kerralla potilaasi sai oikean määrän lääkettä...

        EI, vaan neljännellä kerralla hän sai koulutuksessa laakelaskut oikein. Se on hyvä saavutus, eikä potilailla ole sen kanssa mtään tekemistä. Jokainen aloittaa lääkelaskut joltain tasolta, eikä lähihoitajaksi voi valmistua ellei ole päässyt lääkelaskuja läpi. (=kaikki oikein)


        Opiskelijalla ei ole työelämässä vastuuta, vasta valmistumisen jälkeen tulee vastuu tekemisistään. Et voi olettaa, että alaa OPISKELEVA tietää ja osaa jo etukäteen kaiken mitä ammatti vaatii. Siksi sait miinuksia. Kommenttisi on absurdi ja junttimainen.


      • lääkelaskuja aina

        Vaikka koulussa lääkelaskut pääsisikin läpi ja saat työpaikan, muista että joudut 5 vuoden välein käydä uusimassa, päivittämässä lääkelakuja!


    • lähihoitajaksi

      heips!kouluun vaan,valmistuin juuri lähihoitajaksi ja olen työssäkin jo.TSEMPPIÄ!!!!!!

    • Apua...

      Miten te ylipäätään selviätte elämässänne, jos ei yksinkertaisempiakaan päässälaskutaitoja ole? Olen lukenut näitä juttuja lähihoitajakoulutuksessa olevilta ihmisiltä, ja olen järkyttynyt, millaisia kysymyksiä ihmiset esittää.

      Miten joku voi olla pääsemättä lähihoitajakoulutukseen, kun ainoa pääsyvaatimus on muksuni kaverin kertoman mukaan se, että pitää taitella rautalangasta pupu ja vitosen keskiarvolla pääsee sisälle. Pitää ilmeisesti olla joku tohvelieläimen älykkyydellä varustettu ihminen, joka ei osaa laskea montako sormea itsellä on. Ja heitäkin näköjään pääsee lirvahtamaan sisälle koulutukseen.

      Tapan itseni mielummin, kuin haluan johonkin laitokseen vanhana.

      • veeto

        Lähihoitajia työnnetään joka kolosta tällä hetkellä tässä maassa. Jos muutama idiootti kysyy tällaisia asioita netissä, ei tarvitse leimata kaikkia alalla olevia täysin jälkeenjääneiksi. Lääkelaskut lähihoitaja koulutuksessa ovat helppoja, todella helppoja. Kerto, vähennys ja jako laskuja. Myös nestemäisen lääkkeen laskut ovat samaa tasoa. Ainut "ongelma" on se, että koe täytyy olla 100% oikein ja ainut tapa miten et saa koetta läpi on huolimattomuus yksikkömuunnoksissa. Aiempiin viesteihin: Riippuu täysin siitä missä työskentelet, että kuinka paljon laskupäätä tarvitset. Itse työskentelen sairaankuljetuksessa ja siellä saa laskea kyllä. Mutta kuten sanoin, laskut menevät peruskoulu matikalla heittäen läpi. Eikä se jää tuohon yhteen kokeeseen. Varsinkin jos olet ensihoito puolelle suuntautumassa. Myös työelämässä testataan lääkelaskuja viiden vuoden välein ja itselläni kyseinen koe on taas huomenna.


      • jossu

        älä huoli kaikki hoidetaan kotona ja laitoksiin ei edes pääse. mikähän mahtaa näin fiksun ihmisen ammatti, että osaa karttaa..


      • Holkki

        Pääsyvaatimuksena on olennaista se että osaat esittää maireaa haastattelevalle psykologille. Hymyilet, olet innostunut ja maailmaasi mahtuu vain perhosia ja yksisarvisia.


    • tarja.h

      lääkelaskut

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      52
      2784
    2. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      517
      2624
    3. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      48
      1835
    4. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      31
      1749
    5. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      117
      1723
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      301
      1659
    7. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      9
      1262
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      76
      1086
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      22
      1072
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      54
      1067
    Aihe