Suksivoiteen poisto liuottimella

Lyly

Kuka tietää, mitä ainetta ovat suksivoiteen poistoon myytävät liuottimet? Jotenkin on sellainen vaikutelma, että teollisen liuottimen pakkaus pikku pulloihin satakertaistaa litrahinnan.

35

31813

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hajuaistini perusteella se on laimennettua tärpättiä :P
      En tiedä sitten mikä on virhemarginaali hajuaistissani ;)

    • vaihtoehto

      olen käyttänyt hommaan ksyleeniä, kun on jäänyt noista mattohommista.

      • hiihtelijä.

        ja vielä alifaattista, lukee vauhdin purkin kyljessä. tiedä sitten mitä se on... mutta ei ainakaan tärpättiä, enempi muistuttaa asetonia varmaan.


      • ACCERMAN
        hiihtelijä. kirjoitti:

        ja vielä alifaattista, lukee vauhdin purkin kyljessä. tiedä sitten mitä se on... mutta ei ainakaan tärpättiä, enempi muistuttaa asetonia varmaan.

        bensiinikin on hiilivetyä...

        tärpättiä saadaan männystä


      • Pax
        ACCERMAN kirjoitti:

        bensiinikin on hiilivetyä...

        tärpättiä saadaan männystä

        ennen vanhaan käyttäneeni valopetroolia. halvempaa se oli kuin poistoaineet ja toimi ihan kohtuullisesti.


    • ski-oo

      Jos vauhti kuvaa ainetta termillä alifaattinen niin se ei itse aineesta kerro paljon mitään. Termi tarkoittaa sellaisia liuottimia, joiden molekyylirakenne ei sisällä aromaattista rengasta.

      Voiteenpoistoaineen tärkein ominaisuus on se että se ei liuota pohjamateriaalin muovia. Tästä johtuen kyseessä on kompromissi eli voiteenpoistoaine ei siis ole parhaiten pitovoidetta liuottava liuotin, mutta liuottaa sitä kuitenkin kohtuullisen hyvin.

      Veikkaus on että kyseessä on jokin pidenpiketjuinen halogenoitu liuotin, luultavasti useamman aineen seos. Koska kyseessä on biznes niin hinta on ainakin se satakertainen verrattuna kemikaalitoimittajien tukkuhintaan.

    • ski-oo

      Lämmitys kuumailmapuhaltimella ja pyyhkäisy talouspaperilla tms. Toimii aika hyvin kunhan kärventää hillitysti.

    • Köyhä mies

      Vessapaperia ja silitysraudalla kuumaksi. Loput tärpätillä tai kuten joku suositteli grillihiilen sytytysnesteellä. Maku kysymys, ja haju.

      • ski-oo

        Tämä vessapaperikikka on hyvä. Liisterille ehkä paras temppu. Siis pitoalueen pituinen siivu vessapaperia pohjaan ja raudalla kuumennus paperin päälle jolloin voide imeytyy pareriin. Lyhyen jäähdytyksen jälkeen siklaus, jolloin suurin osa voiteesta lähtee paperin mukana. Loput voi ottaa jollain liuottimella.

        Itsellä liuotinta kuluu talvessa tosi vähän, koska pakkaskelin pitovoiteita ei juuri tarvitse poistella. Sulatan yleensä vanhat pohjavoiteeksi ja uutta vaan päälle vaan.


      • hiihtelijä.

        oikeen sopii, sehän on vähä rasvaista... tarttuuko pidot kunnolla?

        pahalle se ainaki haisee...koko kämppä se jälkeen


      • ski-oo
        hiihtelijä. kirjoitti:

        oikeen sopii, sehän on vähä rasvaista... tarttuuko pidot kunnolla?

        pahalle se ainaki haisee...koko kämppä se jälkeen

        Pitovoiteenpoistoon suositellaan vain sitä voiteenpoistoainetta, mutta olen joskus vetänyt lakkabensiinillä kun muuta ei ole mökistä löytynyt. Ja on se suksi pelannut senkin jälkeen. Saattaa olla että pohja siitä hieman kärsii eikä voide pysy entiseen malliin kiinni, mutta korjautuu seuraavassa hionnassa. Silminnähden havaittavia muutoksia ei kyllä näy.

        Liuottimen pitää antaa haihtua ennen uutta voitelua. Itse käytän voiteenpoistoainetta harvoin, koska ongelmakeleillä (lue liisterikeli) vaihdan aina luistelutyylille. Pitoalueelle pistän aina ensin pohjavoiteen tai tehopidon, jolloin entiset siklauksella tai lämmittämällä jääneet jämävoiteet jätän pohjavoiteeksi. Näin siis täällä Kuopiossa, mutta lähempänä rannikkoa varmaan kuluu voiteenpoistoainetta enemmän.


      • hiihtelijä.
        ski-oo kirjoitti:

        Pitovoiteenpoistoon suositellaan vain sitä voiteenpoistoainetta, mutta olen joskus vetänyt lakkabensiinillä kun muuta ei ole mökistä löytynyt. Ja on se suksi pelannut senkin jälkeen. Saattaa olla että pohja siitä hieman kärsii eikä voide pysy entiseen malliin kiinni, mutta korjautuu seuraavassa hionnassa. Silminnähden havaittavia muutoksia ei kyllä näy.

        Liuottimen pitää antaa haihtua ennen uutta voitelua. Itse käytän voiteenpoistoainetta harvoin, koska ongelmakeleillä (lue liisterikeli) vaihdan aina luistelutyylille. Pitoalueelle pistän aina ensin pohjavoiteen tai tehopidon, jolloin entiset siklauksella tai lämmittämällä jääneet jämävoiteet jätän pohjavoiteeksi. Näin siis täällä Kuopiossa, mutta lähempänä rannikkoa varmaan kuluu voiteenpoistoainetta enemmän.

        vedellyt koko talven, lilaa liisteriä... mitäs sitä ottaa pois, välillä laittanut nyt kovilla pakkasilla rexin vihreetä pitoa päälle. ihan hyvin pitänyt...


      • Lapinkävijätär

        Grillin sytytysneste toimii jokus oikein hyvin, joidenkin valmistajien neste ei ollenkaan. Viimeksi olen käyttänyt jarrujen puhdistusnestettä. Toimii tosi hyvin, suihkaus ja rätillä pyyhkäisy. Haihtuu tavattoman nopeasti, homma tehtävä ulkona.


    • jts

      sitä se on..en käytä noita liuottimia ollenkaa..perustelut..se kuivattaa suksen pohjan täydellisesti ja tukkii huokoset.. vie tavallaa kaiken rasvan mitä siellä huokosissa on!!ja taas on armoton harjaus edessä..saattaa olla ettei auta ollenkaa..saa olla erimieltä!!

      • samaa mieltä

        eikun paperilla ja raudalla enimmät, jos pitää tarkemmin ottaa sitten vain kuumailma puhaltimella ja rätillä loput.Ei tarvi hengitellä liuotin huuruja eikä imeyttää ihohuokosiin niitä myrkkyjä.


      • Arska kuntoilija

        tuntuu vähä potaskalta


      • jts
        Arska kuntoilija kirjoitti:

        tuntuu vähä potaskalta

        miksi sinusta näin tuntuu?
        kyllä se vain näin on..mun mielest..jos pohja on "tukossa"..sitä se vaatii..ei imeydy voide..ei sitt millää..vai imeytyykö..?mulla on tossa tän talven fisserit..jotka on kokeneet "armotonta" harjausta.. ei johdu voiteenpoistoaineesta..mistä edellä mainitsin..uskollan väittää..ett luistaa erittäin hyvin..se on todettu!!tää on ikuista testaamista ja kokeilua!suksi alkaa luistaa kilometrien..voitelun..ja harjauksen tuloksena!
        voi olla erimieltä!


    • mikkoa47

      Voiteenpoisto uskoisin että toiset ovat ksyleenipohjaisia ja toiset asetooni kumpikn toimii. Tärpätti ja jotkut muut liuottimet ovat liian hitaasti haihtuvia joten pilaavat suksen pohjamateriaalin.

      • kuntohiihtäjä

        Lakkabensa on ainakin minulla toiminut hyvin. Lähtee voiteet kunnolla eikä vaurioita suksen pohjaa. Eikä ole hinnan kiroissa.


      • dodiidddia

        Et sitten yhtään vanhempaa ketjua löytänyt nostettavaksi?


      • <<<<<<<
        dodiidddia kirjoitti:

        Et sitten yhtään vanhempaa ketjua löytänyt nostettavaksi?

        Näin siinä käy kun googlailee. Tuloksena monesti vuosia vanhoja ketjuja s24 sivuilta. Sitten niihin yleensä epähuomiossa tai jopa tarkoituksella vastataan. Mutta kertaushan on...


      • tiedoksi nämäkin
        <<<<<<< kirjoitti:

        Näin siinä käy kun googlailee. Tuloksena monesti vuosia vanhoja ketjuja s24 sivuilta. Sitten niihin yleensä epähuomiossa tai jopa tarkoituksella vastataan. Mutta kertaushan on...

        Koska samat asiat toistuvat vuodesta toiseen ja samat keinot käyvät niiden ratkaisuun, niin en näe perustetta sille mikseivät vanhat otsikot toimisi edelleen?

        'Pyörää ei kannata keksiä uudelleen'


      • Siklitaavi
        tiedoksi nämäkin kirjoitti:

        Koska samat asiat toistuvat vuodesta toiseen ja samat keinot käyvät niiden ratkaisuun, niin en näe perustetta sille mikseivät vanhat otsikot toimisi edelleen?

        'Pyörää ei kannata keksiä uudelleen'

        Näinpä se on, että samat propleemit ovat vuodesta toiseen. Kyllähän se pitovoide lähtee siklilläkin, kuten tuolla aikaisemmin neuvottiin: Vessapaperia vaan pitokohdan päälle, ja kuumalla raudalla paperi pohjaan kiinni, jonka jälkeen siklaus. Tietysti erilaisilla liuottimilla voiteen saa irti, vaikkapa bensiinillä, mutta miten käy suksen pohjamateriaalin? Turvallisinta on siis käyttää oikeata voiteenpoistoainetta. Sitäkin hyvin säästeliäästi. Se kun kuivattaa pohjaa. Siis pieni pullo oikeaa voiteenpoistoainetta ei paljon maksa, kun ottaa huomioon, että se kestää useamman talven ajan.


      • Näkökulmia
        Siklitaavi kirjoitti:

        Näinpä se on, että samat propleemit ovat vuodesta toiseen. Kyllähän se pitovoide lähtee siklilläkin, kuten tuolla aikaisemmin neuvottiin: Vessapaperia vaan pitokohdan päälle, ja kuumalla raudalla paperi pohjaan kiinni, jonka jälkeen siklaus. Tietysti erilaisilla liuottimilla voiteen saa irti, vaikkapa bensiinillä, mutta miten käy suksen pohjamateriaalin? Turvallisinta on siis käyttää oikeata voiteenpoistoainetta. Sitäkin hyvin säästeliäästi. Se kun kuivattaa pohjaa. Siis pieni pullo oikeaa voiteenpoistoainetta ei paljon maksa, kun ottaa huomioon, että se kestää useamman talven ajan.

        Olen käyttänyt virallista voiteenpoistonestettä sekä tärpättiä. Tärpätti voi teoriassa vahingoittaa muovia, mutta mielestäni sillä voi puhdistaa pitovoidealueen melko huoletta. Luistoalueet voi puhdistaa voiteenpoistonesteellä. En ole mitään pohjan kuivumista koskaan havainnut.


      • Anonyymi
        dodiidddia kirjoitti:

        Et sitten yhtään vanhempaa ketjua löytänyt nostettavaksi?

        Taas löytyi


    • Mikä on hyvä _ohenne_ vanhan pikapidon ohentamiseen? Se pikapito on kai ollut tarjouksessa ja ehkä jo ostaessa kuivunut.

      Jos tässä on samaa kuin maaleissa, niin poistoaine ei välttämättä ole sama kuin ohenne. Toisaalta se kuivanut maali ei enää ohenteella notkistu. Monissa maaleissa vesi on ohenteena ja sillä ei poista maalia :) Poistoaineet taitaa viedä maaleista tarttuvuuden, ei käy ohenteeksi.

      Laitoin osittain kuivuneeseen pikapitoon nyt lakkabensiiniä. Katsoo nyt saako sitä purkista ulos tai sekoittuuko tasaisemmaksi nesteeksi. Ilman ohennetta jää käyttämättä, ettei ole tappio kokeilla tulosta.

    • Rossari

      Lamppuöljyä ennen kait on käytetty. Voiteenpoistoaineissa käsittääkseni on vähän fluoriakin...

    • Persistent

      Mulla on nyt pohjissa Startin pitoteippi. Pari talvea ollut ja hyvin vielä pitää (otin suojapaperit pois tänä vuonnakin). Perustieto siis ensin siltä varalta että himoniilot alkavat nauresekella. Otan toisesta suksesta pidot huomenna irti tärpätillä (eli mineraalitärpätillä eli lakkabensiinillä) puoleen väliin, toisen puolen irrotan vessapaperilla ja silitysraudalla.
      Toisesta vetäisen pidot puoliksi pois ksyleenillä ja kun aineita hyllyssä piisaa, toisen puolen lamppuöljyllä (valopetroolia ja sytytysnestettäkin on mutta ei voideltuja suksia).
      Kerron sitten kaikki tulokset että kyselevälle selviää mikä on vaivattomin.
      Tämän vaivan näen siksi että viisastelijat saisivat kerrankin sormilleen. Mikäli joku kysyy neuvoa voiteen poistoon, kysykööt vaikka kymmenen vuoden kuluttua. Tämä neuvoni pätee, olipa näitä viisastelijakemistejä vaikka joka toisessa kommenttikentässä.

      • Anonyymi

        No, mikä menetelmä oli vaivattomin? Kertooko hän?


    • suksimies75

      mites ihan wurth puhdistusspray(maaöljy) vetykäsitelty kevyt?
      se sopii muuten kivasti kodin joka pinnoille :)

    • Anonyymi

      Hiihtämällä kantohangella pidot katoaa ja kunto kohoaa.

    • Anonyymi

      pitovoide eikä teippi lähde millään litkulla kun käsketään rätillä pyyhkiä litku pois, ihan kaapimalla puukon terällä, vähän tuo aina saattaa löysyttää seosta

    • Anonyymi

      Joka kevät kauden päättymisen jälkeen sama homma, puhtaaksi ei pitoaluetta saa kuin hiomalla karhennusalueen.

      Millähän ne tekevät tuon siellä huoltorekassa ?

    • Anonyymi

      Kevään teräshangella hiihtäminen poisti pitovoiteet, lopuille poistoneste ja lämmitys, voi pyyhkiä pois sen jälkeen.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä hittoa tapahtuu nuorille miehillemme?

      Mikä on saanut heidän päänsä sekaisin ja kadottamaan järjellisyytensä normaalista elämästä ja ryhtymään hörhöiksi? https
      Maailman menoa
      271
      2606
    2. Muistatko kun kerroin...

      että palelen..? Myös nyt on kylmä. Tahtoisin peittosi alle.
      Ikävä
      41
      1421
    3. En sitten aio sinua odotella

      Olen ollut omasta halustani yksin, mutta jossain vaiheessa aion etsiä seuraa. Tämä on aivan naurettavaa pelleilyä. Jos e
      Ikävä
      73
      1421
    4. Martina jättää triathlonin: "Aika kääntää sivua"

      Martina kirjoittaa vapaasti natiivienkusta suomeen käännetyssä tunteikkaassa tekstissä Instassaan. Martina kertoo olevan
      Kotimaiset julkkisjuorut
      23
      1179
    5. Hei, vain sinä voit tehdä sen.

      Only you, can make this world seem right Only you, can make the darkness bright Only you and you alone Can make a change
      Ikävä
      7
      1154
    6. En vain ole riittävä

      Muutenhan haluaisit minut oikeasti ja tekisit jotain sen eteen. Joo, ja kun et varmaan halua edes leikisti. Kaikki on o
      Ikävä
      27
      1143
    7. Kuka sinä oikeen olet

      Joka kirjoittelet usein minun kanssa täällä? Olen tunnistanut samaksi kirjoittajaksi sinut. Miksi et anna mitään vinkkej
      Ikävä
      48
      1136
    8. Kellä on rumin tukka?

      Kuka on haapaveden rumin ihminen? Vinot silmät ja ikivanha mersu?
      Haapavesi
      9
      1131
    9. Oon pahoillani että

      Tapasit näin hyödyttömän, arvottoman, ruman ja tylsän ihmisen niinku minä :(
      Ikävä
      46
      1083
    10. Kuinka paljon nalle harmittaa

      Kun mä saan panna hehkua ja sä et? :)
      Ikävä
      6
      1042
    Aihe